מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לא מפני שנתיחס להם משהו מדיני התורה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

לא מפני שנתיחס להם משהו מדיני התורה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 09, 2018 12:56 am

מתוך הקדמת הרמב"ם למשנה
הפרק השני, במנין החכמים שנזכרו במשנה בגלל מעשה שאירע בזמן אחד מהם, או מוסר שלימד, או דרש שדרש באיזה פסוק. נזכרו במשנה הרבה מן החכמים, לא מפני שנתיחס להם משהו מדיני התורה באסור או התר, אלא נזכרו בגלל מעשה שאירע בזמן אחד מהם, או שלימד מוסר מן המוסרים כגון אלה שנזכרו באבות ונשמר בשמו אותו המוסר, או הדרש שדרש שלא בענין אסור ולא התר ונכתב אותו הדרש בשמו. ומנין האנשים שנזכרו לפי אחד האופנים שהזכרנו ודומיהם שלשים ושבעה איש. והם, ר' יהושע בן לוי. ר' אלעזר הקפר. ר' אלעזר בן ערך. ר' אלעזר המודעי. יהודה בן תימא. ר' שמעון בן נתנאל. ר' שמעון בן עקשיה. ר' שמעון בן חלפתא. חנינה בן דוסא. חנניה בן חזקיה בן גרון. ר' חנניה בן תרדיון. ר' נחוניה בן הקנה. ישמעאל בן פיאבי. יוחנן בן החורוני. ר' יוסי בן יהודה איש הכפר הבבלי. ר' יוסי בן דרמסקית. רבן גמליאל בנו של ר' יהודה הנשיא. ר' שמעון איש המצפה. חוני המעגל. ר' הורקנוס. ר' ינאי. ר' נהוראי. אנטגנס איש שוכו. ר' חלפתא איש כפר חנניה. ר' לויטס איש יבנה. ר' יונתן. שמואל הקטן. בן בגבג. בן האהא. אליהועיני בן הקף. חנמאל המצרי. ר' שמעון בן מנסיא. אבא שאול בן בטנית. זכריה בן קבוטר. בבא בן בוטא. ר' ישמעאל בנו של ר' יוחנן בן ברוקה. ר' ישמעאל בר' יוסי. גם בהזכרת אלה לא דייקתי לפי סדר זמניהם. נמצא כלל מנין החכמים שנזכרו במשנה מאה ועשרים ושמונה.

האם מצינו ביאורים ודרושים [כוונתי בספרי רבותינו בלבד, כמובן] על התנאים הללו או חלקם, למה לא נתיחס להם משהו מדיני התורה באסור או התר. האם זה ענין של בתי מדרשות שונים, או תקופות אחרות, וכל כיו"ב. (ראיתי בספר כלשהו הדורש בענינו של אחד התנאים הנ"ל מפני מה לא נזכר במשנה וכו', ורצוני לידע האם מצינו כגון דא לחפש בטעם הענין הנ"ל).

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: לא מפני שנתיחס להם משהו מדיני התורה

הודעהעל ידי לענין » ג' אוקטובר 09, 2018 1:21 am

לא יכול להיות שיש כאן משהו עיקבי [ולו מפני שחלקם מצינו שהאריכו בתלמוד טובא בשמועותיהם, וכגון רבי ישמעאל בנו של ריב"ב, וא"כ אין כוונת הרמב"ם אלא למשנה דוקא].
וע"כ בכל אחד הוא טעם נפרד, אם מפני שהיו מאוחרים מדי וכגון רבי יהושע בן לוי ורבי ישמעאל ברבי יוסי. אם מפני שהיו מוקדמים מדי ולא באו שמועות מהם, אם מפני שלא היו חכמים בעלי שמועות אלא בעלי תפקידים וכר' ישמעאל פן פיאבי וזכריה בן קבוטל שהיו משמשים במקדש, וא"כ ממילא הביאורים כאן אמורים להיות די טכניים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 501 אורחים