עמוד 2 מתוך 2

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: ה' אוקטובר 18, 2018 6:22 am
על ידי סליחות
הקיק כתב:רצ"ב

ייש"כ!
[אע"פ שכוונתי לדינים מהגמרא שנפסקו ברמב"ם, מכל מקום יש ברשימה הזאת תועלת.]

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: ה' אוקטובר 18, 2018 10:06 am
על ידי מקדש מלך
בכלל יש להעיר שיש לחלק בין שני סוגי הלכות שאינן נוהגות בזמן הזה.

האם מפני תנאי הלכתי ברור שבמצוה (כמו לקט שכחה ופאה שהוא מחמת הדין 'ולא לעורבים ועטלפים').

או מחמת שינוי ברור או לא ברור בתנאי החיים (מלמדים, תרגום קריאת התורה, וכדומה).

או דברים שאין הסבר ברור, וגם הפוסקים נשארים בעיקרון בצ"ע, ונותנים הסברים להצדיק המנהג (חצוצרות כמדומני).

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: ה' אוקטובר 18, 2018 11:08 am
על ידי קראקובער
יש ספר שלם על זה מרבי ישעיה פיק בשם אומר השכחה.
https://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?6146

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: ה' אוקטובר 18, 2018 11:04 pm
על ידי עזריאל ברגר
הקיק כתב:רצ"ב

כפול.

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: ה' אוקטובר 18, 2018 11:26 pm
על ידי עזריאל ברגר
הקיק כתב:רצ"ב

קראתי מקופיא, ונראה ממש מרתק!

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 10:59 pm
על ידי מחולת המחנים
שו"ע יו"ד סי' של"ו ס"ד "אין מבקרין החולה בג' שעות ראשונות של יום וכו', ולא בג' שעות אחרונות של יום וכו'", ולא ראינו מי שנוהג לחוש לזה.

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: ו' נובמבר 09, 2018 12:34 pm
על ידי עזריאל ברגר
מחולת המחנים כתב:שו"ע יו"ד סי' של"ו ס"ד "אין מבקרין החולה בג' שעות ראשונות של יום וכו', ולא בג' שעות אחרונות של יום וכו'", ולא ראינו מי שנוהג לחוש לזה.

לפי טעם הרמב"ם שהוא מפני שעסוקים בצרכי החולה - אז בימינו נשתנו השעות.

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: א' נובמבר 11, 2018 10:08 am
על ידי גביר
מקדש מלך כתב:תקיעת חצוצרות (או שופר) בתעניות

א. בסידורי רומי ישנים [קמחא דאבישונא וכו'] ישנו סדר תפילה לתענית עם כל הברכות ותקיעת שופר ונראה שנהגו בזה.
ב. ראיתי כמה פעמים שתקעו בחצוצרות בעת צרה, כמו לפני מלחמת המפרץ [הראשונה] ולפני גירוש תשס"ה לתקפ"ץ, והוא כדמשמע במגן אברהם תקעו א דדווקא בחו"ל לא נהגו לתקוע ומשמע דהשתא שזכינו ובחסדי הש"י אנו באה"ק אה"נ דתקעינן.

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: א' נובמבר 11, 2018 10:18 am
על ידי שמואל דוד
מצות לויה

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: א' נובמבר 11, 2018 10:30 am
על ידי דודי צח
משנה ברורה (נ, ב)
כשאומר איזהו מקומן או במה מדליקין או פיטום הקטורת יעשה קול ניגון דמשניות.

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: א' נובמבר 11, 2018 10:34 am
על ידי מקדש מלך
ואם כבר, אז גם 'מזמור לתודה צריך לאומרו בנגינה' (שו"ע מפורש!).

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: א' נובמבר 11, 2018 10:50 am
על ידי מקדש מלך
שמואל דוד כתב:מצות לויה


למה כוונתך, הלווית המת? הרי נוהג? אולי אתה מתכוון לדין שצריך לבטל מלימודו בשביל זה, וזה אכן צ"ע מדוע איננו נוהגים כן. ושמעתי על זה פעם סיפור יפה מרבי משה פיינשטיין, ששאלו אותו כמה הלכות חמורות וענה עליהם בשכיבה, וכשהגיעו לשאלה הזו, התיישב ואמר שזו אכן שאלה חמורה...

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: א' נובמבר 11, 2018 10:53 am
על ידי שמואל דוד
מקדש מלך כתב:
שמואל דוד כתב:מצות לויה


למה כוונתך, הלווית המת? הרי נוהג? אולי אתה מתכוון לדין שצריך לבטל מלימודו בשביל זה, וזה אכן צ"ע מדוע איננו נוהגים כן. ושמעתי על זה פעם סיפור יפה מרבי משה פיינשטיין, ששאלו אותו כמה הלכות חמורות וענה עליהם בשכיבה, וכשהגיעו לשאלה הזו, התיישב ואמר שזו אכן שאלה חמורה...

כוונתי למצות ״אכילה שתיה, לויה״ וכמדומני שהחזו״א והעמק ברכה כתבו בזה.

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: א' נובמבר 11, 2018 10:58 am
על ידי דודי צח
תענית חלום (כפשוטו, בלא פדיון)
תענית ביום שמת בו אב ואם

ולצדיקים (הם קיימים?) - תעניות בה"ב, שובבי"ם, תעניות צדיקים (ז' אדר, כ' סיון ועוד)

אם עבר עבירה בשוגג, לכתוב על פינקסו שחייב להביא חטאת שמינה.

לשאול לבני ביתו ערב שבת: עשרתם, ערבתם, הדליקו את הנר (גם אם מעשר ועירוב יש כבר היום, האם אנו שואלים מדי שבת בשבת: הדליקו את הנר)

הדלקת נרות חנוכה בפנים הבית למקהלות החסידים והספרדים

לאהוב תלמידי חכמים ולירא מהם - -

להפטיר בנביא במנחה דשבת

ללכת ארבע אמות אחר כל אכילה ושתיה (ולרמב"ם עד שיתחמם גופו)

לנהוג בכל מקום כחומרות המרא דאתרא

שלא תלך האשה בקומה זקופה ובנטיית גרון

שלא להוציא בשבת מרה"י לרה"ר - -

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: א' נובמבר 11, 2018 11:00 am
על ידי דרומי
מה קורה? תעניות בה"ב לא מוזכרות ברמב"ם, וגם לא תענית כ' סיון ואפילו לא תענית ז' אדר...

ועוד כהנה וכהנה

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: ב' נובמבר 12, 2018 9:12 am
על ידי עזריאל ברגר
דיני מאבד עצמו לדעת (ניתן לומר שמחקו אותם לגמרי, שהרי כל פעם שמישהו מתאבד ממציאים "מתחת לאדמה" תירוצים מדוע להתאבל עליו, ולמעשה אנשים כבר "נוהגים היתר" ורבו הנוטלים נפשם בכפם רח"ל).

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: ב' נובמבר 12, 2018 7:33 pm
על ידי דודי צח
דרומי כתב:מה קורה? תעניות בה"ב לא מוזכרות ברמב"ם, וגם לא תענית כ' סיון ואפילו לא תענית ז' אדר...

ועוד כהנה וכהנה

הכותרת היא אמנם 'בגמרא וברמב"ם' אבל כבר הובן על ידי כמה מגיבים, שמבקשים ללקט גם דברים שהם אמורים לחייב אותנו מחמת שהם מובאים בחז"ל או בהלכה, ומי לנו גדול כשו"ע ומשנ"ב - להגדיר מה נכנס בגדר 'הלכה'. ואעפ"כ מאיזה טעמים שהם, המה נשכחים ולא מתקיימים על ידי רוב מנין ובנין של החרדים לדבר ה'. וחלק מהדברים מבלי לדעת למה ועל מה. והו"ר יכפר

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: ב' נובמבר 12, 2018 7:37 pm
על ידי דודי צח
מו"ר הגר"ל מינצברג, היה נשאר לעמוד אחרי ברוך שאמר (בנוסח ספרד) עד אחרי אמירת ה' ימלוך לעולם ועד שבפרק 'יהי כבוד'. מחמת הדקדוק לקיים את ההלכה לעמוד בעת אמירת ה' מלך כמבואר בבית יוסף (או"ח סימן נ), ורוב העולם יושבים אז.

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: ב' נובמבר 19, 2018 10:46 pm
על ידי שמואל דוד
שמואל דוד כתב:
מקדש מלך כתב:
שמואל דוד כתב:מצות לויה


למה כוונתך, הלווית המת? הרי נוהג? אולי אתה מתכוון לדין שצריך לבטל מלימודו בשביל זה, וזה אכן צ"ע מדוע איננו נוהגים כן. ושמעתי על זה פעם סיפור יפה מרבי משה פיינשטיין, ששאלו אותו כמה הלכות חמורות וענה עליהם בשכיבה, וכשהגיעו לשאלה הזו, התיישב ואמר שזו אכן שאלה חמורה...

כוונתי למצות ״אכילה שתיה, לויה״ וכמדומני שהחזו״א והעמק ברכה כתבו בזה.

עיין עמק ברכה מצות גמ״ח שבגופו בשם החזון איש

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

פורסם: א' אפריל 24, 2022 11:51 am
על ידי גביר
גביר כתב:
מקדש מלך כתב:תקיעת חצוצרות (או שופר) בתעניות

א. בסידורי רומי ישנים [קמחא דאבישונא וכו'] ישנו סדר תפילה לתענית עם כל הברכות ותקיעת שופר ונראה שנהגו בזה.
ב. ראיתי כמה פעמים שתקעו בחצוצרות בעת צרה, כמו לפני מלחמת המפרץ [הראשונה] ולפני גירוש תשס"ה לתקפ"ץ, והוא כדמשמע במגן אברהם תקעו א דדווקא בחו"ל לא נהגו לתקוע ומשמע דהשתא שזכינו ובחסדי הש"י אנו באה"ק אה"נ דתקעינן.


עדות הראי"ה קוק על המנהג בא"י ו'בכל מקום שבני ישראל נמצאים שם' בדורות האחרונים 'שבכל יום של תענית ציבור או תפילה מיוחדת בעת צרת רבים או פורענויות, כגון עצירת גשמים או מגפיה, תוקעים בשופר' -

כותלנו : הרב קוק והמאבק על הכותל-המערבי : מלוקט מכתביו, מאגרותיו וממאמריו בתוספת רקע היסטורי והערות /ליקוט ועריכה: חיים לנגזם ; מערכת: מוטי סרור, אלימלך קליין, אבי זונטג, הראל לבובי.

ירושלים תשס"ט, עמ' 130.