מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

על פירוש המשנה לר"פ קהתי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אראל
הודעות: 3351
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי אראל » א' נובמבר 11, 2018 5:00 pm

שברי לוחות כתב:
זאב ערבות כתב:
שברי לוחות כתב:הפירוש החדש של ארטסקרול על משניות היא העולה על כולנה לדעתי

כיוון שהם כננס הרוכב על גבי ענק! משמע, קהתי היה פורץ דרך בסגנון הפירוש, כל מי שבא אחריו מן הסתם עיין בפירושו ונעזר בו. אטסקרול עושים אותו דבר רק כיוון שהם אחרונים מונחים לפניהם הפירושים של כל קודמיהם. יתרון נוסף של ארטסקרול שהם עובדים בצוות ועל הצוות יש עורך ראשי המפקח על המלאכה, ולא עבודת יחיד. אך אל דאגה, עוד מעט יצא לאור משניות עוז והדר מנוקד.

שמעתי אומרים שגם פירוש קהתי מיוסד על הפירוש באידיש מר' שמחה פעטרושקא

הגה"צ בעמח"ס סייעתא דשמיא שליט"א השיב תשובה פעם לאחד ששאל אותו, הלא יש כבר 'קהתי' ומה חידש בפירושו, שמסתמא 'גונב' מ'קהתי'?
ענה ואמר משל למה הדבר דומה, יהודי אחד היה לו פרה והי' משקה אותה בכל יום בבוקר ובערב מתוך כדים גדולים חלב, ראה אותו פיקח אחד ותמה על מעשהו, למה יהודי זה צריך להפרה הלא לחלוב את חלבה, והנה משקה אותה את כל החלב שהוא מוציא ממנה, עד שהוא מתמה עליו, ענה ואמר לו, למה אינך מבין?, הנני משקה אותה חלב עכו"ם ומוציא ממנה חלב ישראל.....

זאב ערבות
הודעות: 8628
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' נובמבר 11, 2018 5:04 pm

סגי נהור כתב:ר' זאב היקר, דומני שדבריך אודות דרשות בבתי התיפלה של הקונסרבטיבים הם פרי הדמיון.

כך שמעתי לפני ארבעים שנה מרב שהתנגד שאלמד בגמרא שלו. אמנם יש לי דמיון פורה אך כפי שכבר כתבתי כמה פעמים, איני ממציא דברים מלבי. זה דבר שניתן לברר אותו.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ו' מרץ 25, 2022 4:54 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8628
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' נובמבר 11, 2018 5:21 pm

באתר וואלה פורסם לפני 7 שנים הראיון הזה עם רע"ש:
הרב שטיינזלץ: הרבנים החרדיים אינם מושלמים
רב שיח מארח השבוע את הרב עדין שטיינזלץ, מפרשני התלמוד המובילים בישראל, שמגיב לביקורת ולהחרמת ספריו על ידי רבנים מהזרם הליטאי: "בעולם זה נקרא פוליטיקה, והיא קשורה לפעמים לכל מיני שיקולים זרים"

הרב עדין שטיינזלץ הוא אורח השבוע בשיח הרבנים של וואלה! חדשות, לרגל צאת ספרו, ה-74 במספר, "חיי עולם – שיחות על פרשת השבוע" (בהוצאת "מגיד"). הרב שטיינזלץ נולד בשנת 1937 למשפחה חילונית וקומוניסטית בירושלים, כנער צעיר, חזר שטיינזלץ בתשובה והחל ללמוד בישיבה של חב"ד; לצד לימודיו התורניים, למד כימיה ופיזיקה באוניברסיטה העברית בירושלים.

הרב שטיינזלץ הוא שילוב יוצא דופן של רב ומלומד בעל שם עולמי. הוא בעל תואר ד"ר לשם כבוד מאוניברסיטאות פלורידה, ברנדייס, ישיבה יוניברסיטי, בר אילן, ובן גוריון, ושימש מרצה אורח במספר אוניברסיטאות בחו"ל. במקביל לפעילותו החינוכית הענפה, הכוללת הקמת בית ספר, ישיבה ומרכז תורני בירושלים, המאוגדים תחת ארגון הגג "שפע", עמל הרב שטיינזלץ ב-40 השנים האחרונות על פרויקט הדגל שלו – פירוש התלמוד. כמו כן, ב-1988 זכה בפרס ישראל למדעי היהדות.

מגזין "טיים" האמריקאי הגדיר אותך ב-1988 כ"אינטלקטואל של פעם במילניום". האם אתה סבור שעולם הישיבות החרדי של היום מסוגל להצמיח אינטלקטואלים?
"במהות העניין, עולם הישיבות היה צריך להצמיח כמעט רק אינטלקטואלים, כי בסופו של דבר אלה שלומדים כל הזמן - עוסקים בלימוד אינטלקטואלי. הם עוסקים בפילוסופיה ובמשפטים ובהרבה מאוד נושאים שכוללים בדיוק את מה שהאינטלקטואל זקוק לו – חקירה, העמקה, והסקת מסקנות. אינטלקטואל זה לא מי שיודע הרבה ספרים, אינטלקטואל - זה אופי וכישורים.

עם זאת, לא פעם קורה שבגלל סיבות של מבנה חברתי חוסמים את האנשים מלהתפתח בשלמות. החברה נעשתה הרבה יותר מהודקת והיא כבר חוששת משאלות טובות. ויש על כך תשלום בכך שאתה לא מוצא אנשים גדולים חדשים. גם אלה שיש להם יכולת - מנסים שלא להתפתח בכל מיני כיוונים. העניין של רוחב הדעת, ההנחה שתלמידי חכמים יודעים ומבינים כל מה שקורה בכל מיני עולמות, זה איננו קיים באותה מידה. אתה מרוויח על זה חברה יותר הומוגנית, ואולי גם יותר יציבה, ואתה משלם ברוחב הדעת. אחד ממתנגדי עולם הישיבות שחי לפני שני דורות בפולין אמר כי "ישיבה זה כמו יער. צומחים בו עצים בינוניים. העצים הענקיים באמת לא צומחים בתוך היער". זה נכון גם לגבי הדורות האחרונים".

כמה רבנים חרדיים מהזרם הליטאי, בהם הרב אלישיב, החרימו את ספריך בעבר. חלקם אף דרשו לגנוז את הספרים בטענה שהתייחסת בזלזול לאבות האומה. ממה זה נבע, לדעתך?
"חלק מזה נבע ממקורות לא טהורים. היו לכך כל מיני סיבות ששייכות אל 'מתחת לחגורה', ואינן שייכות לעניינים שבקדושה. היו גם סיבות שאני יכול להבין. תראה, כאשר מישהו גדל והתחנך בתוך העולם החרדי אז מכירים אותו ומתייחסים אליו אחרת. אבל כשבא מישהו, שהוא, לגבי רבים, זר – חושדים בו. זה היה גם חלק מסוים מהמערכה נגד חב"ד. לקיתי גם על חשבון זה".
החרדיים, שנתפסים בעיני עדתם כאי של אובייקטיביות וקדושה, פעלו בעצם מתוך אינטרסים פוליטיים ואחרים?
"מספר האנשים שיכולים להיות עצמאיים לגמרי - להיות ולומר דברים בפני עצמם - הוא קטן בכלל. גם על שמש יש כתמים. שלמות מוחלטת לא מוצאים בעולם הזה. יש אינטרסים, טעויות, ניסיון לבנות מערכות ולעשות דברים בצורה קיצונית. בעולם זה נקרא פוליטיקה. והיא קשורה לפעמים בכל מיני שיקולים זרים. היא קשורה במחנות, עמדות ותפיסות של כוח. אני לא יודע מה היה קורה אם היו שולחים לכאן שלושה או ארבעה מלאכים מן השמיים להיות רבנים, איך הם היו נראים אחר כך".

בין יתר עיסוקיך, אתה עומד גם בראש ה"סנהדרין", גוף רבני בעל אוריינטציה ימנית-קיצונית, מה לך ולזה?
"זה לא דבר רציני. עכשיו הקשר שלי לכך מאוד רופף, ויותר היסטורי. זה קרה בין השאר כי הגוף הזה התחיל להתעסק בפוליטיקה ימנית. הבעיה שלי היא לא עם פוליטיקה ימנית כמו עם פוליטיקה בכלל".

לפני כמה חודשים הביעו רבנים את תמיכתם, בכתב ובעל פה, בנשיא המדינה לשעבר משה קצב, שהורשע באונס. מה דעתך על כך?
"אני לא יודע למה הם אמרו את זה. אני לא מכיר את העובדות בקשר לתיק אבל אני יכול לומר ש'לא טובה השמועה' וזו שמועה של שנים רבות, זה לא דבר של חמש או שש שנים. יש כל מיני אנשים, יש אנשים שעושים דברים בצנעה ויש אנשים שלא מתאפקים ולא עושים כל כך בצנעה. היו אנשים שעשו דברים והם מעולם לא התפרסמו. אני לא הייתי כותב מכתב כזה - שהיה מכתב של שטות. אין דבר כזה שעושה שרבנים יהיו מחוסנים מטעויות ושטויות, צר לי, לא רק רבנים חרדיים, אלא גם דתיים לאומיים ואחרים".
שאר הראיון מוקדש לעניני השעה.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי דרומי » א' נובמבר 11, 2018 7:59 pm

הרב עדין הוא אדם מאוד מקורי ועצמאי וכמו שצויין לעיל קשה להגדיר אותו כשייך לחוג מסויים.

עם זאת ראוי לציין כי הרבנית שתליט"א היא אכן ממשפחה חסידית שורשית.

עקביה
הודעות: 5445
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי עקביה » א' נובמבר 11, 2018 9:34 pm

אראל כתב:הגה"צ בעמח"ס סייעתא דשמיא שליט"א השיב תשובה פעם לאחד ששאל אותו, הלא יש כבר 'קהתי' ומה חידש בפירושו, שמסתמא 'גונב' מ'קהתי'?
ענה ואמר משל למה הדבר דומה, יהודי אחד היה לו פרה והי' משקה אותה בכל יום בבוקר ובערב מתוך כדים גדולים חלב, ראה אותו פיקח אחד ותמה על מעשהו, למה יהודי זה צריך להפרה הלא לחלוב את חלבה, והנה משקה אותה את כל החלב שהוא מוציא ממנה, עד שהוא מתמה עליו, ענה ואמר לו, למה אינך מבין?, הנני משקה אותה חלב עכו"ם ומוציא ממנה חלב ישראל.....

האם יש בדברים אלה הודאת בעל דין שמחבר הפירוש סייעתא דשמיא אינו אלא דולה/גונב ומשקה ממשניות קהתי לעדרים, כשכל מטרתו אינה אלא שהלומדים הטהורים לא יטמאו חלילה את נפשם רוחם ונשמתם בפירוש קהתי, בו יש מובאות, רחמנא לישיזבן, מהרב קוק ומהרב אונטרמן?

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי דרומי » א' נובמבר 11, 2018 9:36 pm

החידוש הוא שהוא מוכן למסור את נפשו ולעיין בעצמו ב'קהתי', כדי להציל אחרים...

ממנו יראו וכן יעשו - להסכים להסתכן עבור יהודי אחר.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי המעיין » א' נובמבר 11, 2018 9:37 pm

עקביה כתב:
אראל כתב:הגה"צ בעמח"ס סייעתא דשמיא שליט"א השיב תשובה פעם לאחד ששאל אותו, הלא יש כבר 'קהתי' ומה חידש בפירושו, שמסתמא 'גונב' מ'קהתי'?
ענה ואמר משל למה הדבר דומה, יהודי אחד היה לו פרה והי' משקה אותה בכל יום בבוקר ובערב מתוך כדים גדולים חלב, ראה אותו פיקח אחד ותמה על מעשהו, למה יהודי זה צריך להפרה הלא לחלוב את חלבה, והנה משקה אותה את כל החלב שהוא מוציא ממנה, עד שהוא מתמה עליו, ענה ואמר לו, למה אינך מבין?, הנני משקה אותה חלב עכו"ם ומוציא ממנה חלב ישראל.....

האם יש בדברים אלה הודאת בעל דין שמחבר הפירוש סייעתא דשמיא אינו אלא דולה/גונב ומשקה ממשניות קהתי לעדרים, כשכל מטרתו אינה אלא שהלומדים הטהורים לא יטמאו חלילה את נפשם רוחם ונשמתם בפירוש קהתי, בו יש מובאות, רחמנא לישיזבן, מהרב קוק ומהרב אונטרמן?



אמר בדיחה טובה. תיהנה ממנה.

עקביה
הודעות: 5445
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי עקביה » א' נובמבר 11, 2018 9:41 pm

נהניתי. רציתי שגם אחרים יהנו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' נובמבר 11, 2018 11:01 pm

מי שקצת מכיר את קהתי ואת סיעתא דשמיא ומודע לשוני בכל המבנה של הביאור, ולא רק בניסוחים, מבין שזה מגוחך ולא סביר כלל לחשוד בגניבה. יתכן מאוד שהוא נעזר בקהתי, ואין כל פסול בכך. לדעת פוסקים רבים, וכך ידוע בשם החזו"א, הנעזר במלקטים אינו צריך לציין את שמם.

שמואל_הקטן
הודעות: 119
הצטרף: ה' ספטמבר 27, 2018 11:41 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי שמואל_הקטן » א' נובמבר 11, 2018 11:09 pm

חיימשה כתב:
שמואל_הקטן כתב:
חיימשה כתב:2 שאלות ענייניות בעניין שוטנשטיין:
הש'ס נכתב בארמית, כי זו היתה שפת האם של האמוראים. הוי אומר, שה'עמל' לתרגם את המילים ללש''הק לא היה חלק מעמל התורה המקורי של לומדי הגמרא.
מדוע אם כן בחור בן ימינו חייב להתייגע על תרגום המילים הארמיות שהוא חלק משמעותי מאוד בקושי הלימוד אצל צעירים וחלשי כשרון? מה רע בזה שיש תרגום מלא, ואז אפשר להתייגע בהבנת הסוגיה עצמה? הלא זהו הלימוד במקורו.

ב. על כמה מהלומדים ניתן לומר שהם מבינים כל שורה בגמרא כראוי בלי לעגל פינות בגלל הארמית?

א.שוטנשטיין אינו תרגום אלא פירוש, שכמובן גם מתרגם תו"כ הפירוש, אבל מסתמא באמת לא ע"ז טענת העמל.
רוב הש"ס (הבבלי עכ"פ) כתוב בלשה"ק ובארמית פשוטה החוזרת על עצמה, ואף צעירים וחלושים יכולים להתרגל תוך זמן לא ארוך לרוב הביטויים השגורים בגמ', וכשיש מילה יוצאת דופן בד"כ רש"י מפרש, ואם לא, וכן עד שיתרגלו, ייטיבו אותם צעירים לתורתם ולכיסם אם ירכשו מילון ארמי עברי. אכן חלושים מאוד, כל מה שיכול לעזור להם זה מצוין ולא עליהם כמובן הטענה של חסרון בעמל.

ב.מדבריו משמע שרוב הלומדים מעגלים פינות מחמת הארמית. אינני יודע מאיזה בימ"ד נלקח המדגם הזה, אבל נראה לי במחילה שהוא פשוט לא נכון. אין לי מושג מה אחוז מעגלי הפינות אבל לא נראה לי כלל שהארמית היא הבעיה.

אני מציע בדיקה פשוטה.
קח קבוצה של 5 בחורי ישיבה ברמה בינונית, לא מופלגים בהבנה ולא חלשים במיוחד, תן להם לתרגם 5 דפי גמרא.
מסופקני אם יהיה אחד מהם שלא יתרגם כמה תרגומים שאינם נכונים, ואשר יש להם השפעה על ההבנה הפשוטה בדברי הגמרא,ואשר הביאור שלה לא מופיע ברש''י.
והעובדה היא שאף אחד לא טורח לעיין במילון כדי להבין טוב יותר, והם, כשמשתמשים בשוטנשטיין, פשוט מבינים מה שהם לומדים.

ממה שאני מכיר (וזה באמת לא כ"כ הרבה) לבחור ממוצע בישי"ג אין הרבה בעיות עם הארמית, זה כמובן לא סותר את הבדיקה הפשוטה שהצעת, אכן יש בעיה להרבה מאוד בחורים בהבנת הפשט, ואכן אם ילמדו עם שוטנשטיין יבינו הרבה יותר טוב, אבל זה בגלל הפירוש (שהוא באמת קילורין לעיניים), ועל זה הטענה שזו עצלות ויש להגיע להבנת הפשט ע"י עמל.
אבל אני באמת לא מומחה בזה ואם אתה יודע מנסיון שאכן הקושי לבחורים הוא מחמת שאין הארמית שגורה על פינו, ודאי שבעל נסיון עדיף.

אראל
הודעות: 3351
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי אראל » א' נובמבר 11, 2018 11:10 pm

חס ושלום, שלא לזלזל בכבודו של הגה"צ המחבר סייעתא דשמיא שליט"א,
ש[מלבד שיש לי עמו ב"ה קירבה משפחתית], הוא תלמיד חכם גדול ומתמיד עצום ודולה ומשקה מאור תורתו לאלפים, [במיוחד שיעוריו המפורסמים על חומש ורש"י], ואני שותה בצמא את דבריו

כמובן, שהוא השיב כן לפי טעמו של השואל, בדרך בדיחותא, ופשוט הוא

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי עמקן » ב' נובמבר 12, 2018 12:06 am

אראל כתב:הגה"צ בעמח"ס סייעתא דשמיא שליט"א השיב תשובה פעם לאחד ששאל אותו, הלא יש כבר 'קהתי' ומה חידש בפירושו, שמסתמא 'גונב' מ'קהתי'?
ענה ואמר משל למה הדבר דומה, יהודי אחד היה לו פרה והי' משקה אותה בכל יום בבוקר ובערב מתוך כדים גדולים חלב, ראה אותו פיקח אחד ותמה על מעשהו, למה יהודי זה צריך להפרה הלא לחלוב את חלבה, והנה משקה אותה את כל החלב שהוא מוציא ממנה, עד שהוא מתמה עליו, ענה ואמר לו, למה אינך מבין?, הנני משקה אותה חלב עכו"ם ומוציא ממנה חלב ישראל.....

לעז בעלמא. תשווה קהתי לסייעתא דשמיא ותראה בעצמך שזה הרבה יותר ממה שיש בקהתי.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי עמקן » ב' נובמבר 12, 2018 12:12 am

זאב ערבות כתב:באתר וואלה פורסם לפני 7 שנים הראיון הזה עם רע"ש:
הרב שטיינזלץ: הרבנים החרדיים אינם מושלמים
רב שיח מארח השבוע את הרב עדין שטיינזלץ, מפרשני התלמוד המובילים בישראל, שמגיב לביקורת ולהחרמת ספריו על ידי רבנים מהזרם הליטאי: "בעולם זה נקרא פוליטיקה, והיא קשורה לפעמים לכל מיני שיקולים זרים"

הרב עדין שטיינזלץ הוא אורח השבוע בשיח הרבנים של וואלה! חדשות, לרגל צאת ספרו, ה-74 במספר, "חיי עולם – שיחות על פרשת השבוע" (בהוצאת "מגיד"). הרב שטיינזלץ נולד בשנת 1937 למשפחה חילונית וקומוניסטית בירושלים, כנער צעיר, חזר שטיינזלץ בתשובה והחל ללמוד בישיבה של חב"ד; לצד לימודיו התורניים, למד כימיה ופיזיקה באוניברסיטה העברית בירושלים.

הרב שטיינזלץ הוא שילוב יוצא דופן של רב ומלומד בעל שם עולמי. הוא בעל תואר ד"ר לשם כבוד מאוניברסיטאות פלורידה, ברנדייס, ישיבה יוניברסיטי, בר אילן, ובן גוריון, ושימש מרצה אורח במספר אוניברסיטאות בחו"ל. במקביל לפעילותו החינוכית הענפה, הכוללת הקמת בית ספר, ישיבה ומרכז תורני בירושלים, המאוגדים תחת ארגון הגג "שפע", עמל הרב שטיינזלץ ב-40 השנים האחרונות על פרויקט הדגל שלו – פירוש התלמוד. כמו כן, ב-1988 זכה בפרס ישראל למדעי היהדות.

מגזין "טיים" האמריקאי הגדיר אותך ב-1988 כ"אינטלקטואל של פעם במילניום". האם אתה סבור שעולם הישיבות החרדי של היום מסוגל להצמיח אינטלקטואלים?
"במהות העניין, עולם הישיבות היה צריך להצמיח כמעט רק אינטלקטואלים, כי בסופו של דבר אלה שלומדים כל הזמן - עוסקים בלימוד אינטלקטואלי. הם עוסקים בפילוסופיה ובמשפטים ובהרבה מאוד נושאים שכוללים בדיוק את מה שהאינטלקטואל זקוק לו – חקירה, העמקה, והסקת מסקנות. אינטלקטואל זה לא מי שיודע הרבה ספרים, אינטלקטואל - זה אופי וכישורים.

עם זאת, לא פעם קורה שבגלל סיבות של מבנה חברתי חוסמים את האנשים מלהתפתח בשלמות. החברה נעשתה הרבה יותר מהודקת והיא כבר חוששת משאלות טובות. ויש על כך תשלום בכך שאתה לא מוצא אנשים גדולים חדשים. גם אלה שיש להם יכולת - מנסים שלא להתפתח בכל מיני כיוונים. העניין של רוחב הדעת, ההנחה שתלמידי חכמים יודעים ומבינים כל מה שקורה בכל מיני עולמות, זה איננו קיים באותה מידה. אתה מרוויח על זה חברה יותר הומוגנית, ואולי גם יותר יציבה, ואתה משלם ברוחב הדעת. אחד ממתנגדי עולם הישיבות שחי לפני שני דורות בפולין אמר כי "ישיבה זה כמו יער. צומחים בו עצים בינוניים. העצים הענקיים באמת לא צומחים בתוך היער". זה נכון גם לגבי הדורות האחרונים".

כמה רבנים חרדיים מהזרם הליטאי, בהם הרב אלישיב, החרימו את ספריך בעבר. חלקם אף דרשו לגנוז את הספרים בטענה שהתייחסת בזלזול לאבות האומה. ממה זה נבע, לדעתך?
"חלק מזה נבע ממקורות לא טהורים. היו לכך כל מיני סיבות ששייכות אל 'מתחת לחגורה', ואינן שייכות לעניינים שבקדושה. היו גם סיבות שאני יכול להבין. תראה, כאשר מישהו גדל והתחנך בתוך העולם החרדי אז מכירים אותו ומתייחסים אליו אחרת. אבל כשבא מישהו, שהוא, לגבי רבים, זר – חושדים בו. זה היה גם חלק מסוים מהמערכה נגד חב"ד. לקיתי גם על חשבון זה".
החרדיים, שנתפסים בעיני עדתם כאי של אובייקטיביות וקדושה, פעלו בעצם מתוך אינטרסים פוליטיים ואחרים?
"מספר האנשים שיכולים להיות עצמאיים לגמרי - להיות ולומר דברים בפני עצמם - הוא קטן בכלל. גם על שמש יש כתמים. שלמות מוחלטת לא מוצאים בעולם הזה. יש אינטרסים, טעויות, ניסיון לבנות מערכות ולעשות דברים בצורה קיצונית. בעולם זה נקרא פוליטיקה. והיא קשורה לפעמים בכל מיני שיקולים זרים. היא קשורה במחנות, עמדות ותפיסות של כוח. אני לא יודע מה היה קורה אם היו שולחים לכאן שלושה או ארבעה מלאכים מן השמיים להיות רבנים, איך הם היו נראים אחר כך".

בין יתר עיסוקיך, אתה עומד גם בראש ה"סנהדרין", גוף רבני בעל אוריינטציה ימנית-קיצונית, מה לך ולזה?
"זה לא דבר רציני. עכשיו הקשר שלי לכך מאוד רופף, ויותר היסטורי. זה קרה בין השאר כי הגוף הזה התחיל להתעסק בפוליטיקה ימנית. הבעיה שלי היא לא עם פוליטיקה ימנית כמו עם פוליטיקה בכלל".

לפני כמה חודשים הביעו רבנים את תמיכתם, בכתב ובעל פה, בנשיא המדינה לשעבר משה קצב, שהורשע באונס. מה דעתך על כך?
"אני לא יודע למה הם אמרו את זה. אני לא מכיר את העובדות בקשר לתיק אבל אני יכול לומר ש'לא טובה השמועה' וזו שמועה של שנים רבות, זה לא דבר של חמש או שש שנים. יש כל מיני אנשים, יש אנשים שעושים דברים בצנעה ויש אנשים שלא מתאפקים ולא עושים כל כך בצנעה. היו אנשים שעשו דברים והם מעולם לא התפרסמו. אני לא הייתי כותב מכתב כזה - שהיה מכתב של שטות. אין דבר כזה שעושה שרבנים יהיו מחוסנים מטעויות ושטויות, צר לי, לא רק רבנים חרדיים, אלא גם דתיים לאומיים ואחרים".
שאר הראיון מוקדש לעניני השעה.

זאת אומרת, שהודאת שטיינזלץ במכתבו שכתב אחר שעשה הסכם עם בד"ץ עדה"ח לא היה אלא משפה ולחוץ, והוא מעולם לא חזר בו משום דבר שהוא כתב, או נכתב בשמו לדבריו.
האם ידוע אם הוא אכן קיים הבטחתו להוציא הדברים הבעיותיים, או שגם זה היה רק משפה ולחוץ?

זאב ערבות
הודעות: 8628
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' נובמבר 12, 2018 1:39 am

עמקן כתב:
אראל כתב:הגה"צ בעמח"ס סייעתא דשמיא שליט"א השיב תשובה פעם לאחד ששאל אותו, הלא יש כבר 'קהתי' ומה חידש בפירושו, שמסתמא 'גונב' מ'קהתי'?
ענה ואמר משל למה הדבר דומה, יהודי אחד היה לו פרה והי' משקה אותה בכל יום בבוקר ובערב מתוך כדים גדולים חלב, ראה אותו פיקח אחד ותמה על מעשהו, למה יהודי זה צריך להפרה הלא לחלוב את חלבה, והנה משקה אותה את כל החלב שהוא מוציא ממנה, עד שהוא מתמה עליו, ענה ואמר לו, למה אינך מבין?, הנני משקה אותה חלב עכו"ם ומוציא ממנה חלב ישראל.....

לעז בעלמא. תשווה קהתי לסייעתא דשמיא ותראה בעצמך שזה הרבה יותר ממה שיש בקהתי.

זה שזה הרבה יותר ממה שיש בקהתי לא עושה זאת בהכרח לטוב יותר. יש סיבה מדוע קהל ממשיך לקנות ספר מסויים ולא אחר. למשל ערוך השולחן נחשב לספר פסיקה יותר מעולה מהמ"ב, אך על כל סט ערוך השולחן מוכרים 100 סטים מ"ב. עובדה היא שמשניות סיעעתא דשמיא לא נמכרות - ויתכן מאוד שזה מפני שיש בהם הרבה יותר. אנשים אוהבים קיצור.

זאב ערבות
הודעות: 8628
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' נובמבר 12, 2018 1:46 am

זאב ערבות כתב:
סגי נהור כתב:ר' זאב היקר, דומני שדבריך אודות דרשות בבתי התיפלה של הקונסרבטיבים הם פרי הדמיון.


פגשתי היום את הרב אליעזר כצמאן (שהוא אחד מעורכי ישורון) ושאלתיו האם זה נכון ששטיינזלץ היה דורש בפני הרפורמים והקונסרבטיבים וענה בהחלטיות שכן! ועל פי שני עדים יקום דבר. גדולי אמריקה הכריזו שאין לתת להם שום לגיטימציה בשום דרך שהיא.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ו' מרץ 25, 2022 4:52 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

אראל
הודעות: 3351
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי אראל » ב' נובמבר 12, 2018 2:30 am

זאב ערבות כתב:
עמקן כתב:
אראל כתב:הגה"צ בעמח"ס סייעתא דשמיא שליט"א השיב תשובה פעם לאחד ששאל אותו, הלא יש כבר 'קהתי' ומה חידש בפירושו, שמסתמא 'גונב' מ'קהתי'?
ענה ואמר משל למה הדבר דומה, יהודי אחד היה לו פרה והי' משקה אותה בכל יום בבוקר ובערב מתוך כדים גדולים חלב, ראה אותו פיקח אחד ותמה על מעשהו, למה יהודי זה צריך להפרה הלא לחלוב את חלבה, והנה משקה אותה את כל החלב שהוא מוציא ממנה, עד שהוא מתמה עליו, ענה ואמר לו, למה אינך מבין?, הנני משקה אותה חלב עכו"ם ומוציא ממנה חלב ישראל.....

לעז בעלמא. תשווה קהתי לסייעתא דשמיא ותראה בעצמך שזה הרבה יותר ממה שיש בקהתי.

זה שזה הרבה יותר ממה שיש בקהתי לא עושה זאת בהכרח לטוב יותר. יש סיבה מדוע קהל ממשיך לקנות ספר מסויים ולא אחר. למשל ערוך השולחן נחשב לספר פסיקה יותר מעולה מהמ"ב, אך על כל סט ערוך השולחן מוכרים 100 סטים מ"ב. עובדה היא שמשניות סיעעתא דשמיא לא נמכרות - ויתכן מאוד שזה מפני שיש בהם הרבה יותר. אנשים אוהבים קיצור.

אני יודע אישית, הסיבה הרבה יותר פשוטה
המחבר שליט"א אינו מוסר את ספריו למפיץ, והוא בכבודו ובעצמו הולך סובב בביהמ"ד ומפיץ את ספרו..., יש לו טעמים משלו מדוע הוא עושה ככה, ואנכי לא ידעתי... [מה שאני יודע בבירור שהפצירו בו בעלי אוצה"ח שיסכים למסור את המשניות שלו לאוצר, ועדיין לא הסכים לכך]
אילו היה מוסר את המשניות שלו לאיזה 'מכון' או חברת מומחי הפצה, היה כובש הרבה יותר את השוק
בכל אופן, הסיבה אינו כלל וכלל מחמת שרוב אנשים אוהבים הקיצור, יש מארקעט רחב ביותר מן אלו האוהבים ללמוד משנה עם פירוש מתומצת שיכלול בכל מכל כל, ובזה מצטיין פירוש סייעתא דשמיא הרבה יותר מפירושו של הרב קהתי

זאב ערבות
הודעות: 8628
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' נובמבר 12, 2018 2:53 am

אראל כתב:
זאב ערבות כתב:
עמקן כתב:
אראל כתב:הגה"צ בעמח"ס סייעתא דשמיא שליט"א השיב תשובה פעם לאחד ששאל אותו, הלא יש כבר 'קהתי' ומה חידש בפירושו, שמסתמא 'גונב' מ'קהתי'?
ענה ואמר משל למה הדבר דומה, יהודי אחד היה לו פרה והי' משקה אותה בכל יום בבוקר ובערב מתוך כדים גדולים חלב, ראה אותו פיקח אחד ותמה על מעשהו, למה יהודי זה צריך להפרה הלא לחלוב את חלבה, והנה משקה אותה את כל החלב שהוא מוציא ממנה, עד שהוא מתמה עליו, ענה ואמר לו, למה אינך מבין?, הנני משקה אותה חלב עכו"ם ומוציא ממנה חלב ישראל.....

לעז בעלמא. תשווה קהתי לסייעתא דשמיא ותראה בעצמך שזה הרבה יותר ממה שיש בקהתי.

זה שזה הרבה יותר ממה שיש בקהתי לא עושה זאת בהכרח לטוב יותר. יש סיבה מדוע קהל ממשיך לקנות ספר מסויים ולא אחר. למשל ערוך השולחן נחשב לספר פסיקה יותר מעולה מהמ"ב, אך על כל סט ערוך השולחן מוכרים 100 סטים מ"ב. עובדה היא שמשניות סיעעתא דשמיא לא נמכרות - ויתכן מאוד שזה מפני שיש בהם הרבה יותר. אנשים אוהבים קיצור.

אני יודע אישית, הסיבה הרבה יותר פשוטה
המחבר שליט"א אינו מוסר את ספריו למפיץ, והוא בכבודו ובעצמו הולך סובב בביהמ"ד ומפיץ את ספרו..., יש לו טעמים משלו מדוע הוא עושה ככה, ואנכי לא ידעתי... [מה שאני יודע בבירור שהפצירו בו בעלי אוצה"ח שיסכים למסור את המשניות שלו לאוצר, ועדיין לא הסכים לכך]
אילו היה מוסר את המשניות שלו לאיזה 'מכון' או חברת מומחי הפצה, היה כובש הרבה יותר את השוק
בכל אופן, הסיבה אינו כלל וכלל מחמת שרוב אנשים אוהבים הקיצור, יש מארקעט רחב ביותר מן אלו האוהבים ללמוד משנה עם פירוש מתומצת שיכלול בכל מכל כל, ובזה מצטיין פירוש סייעתא דשמיא הרבה יותר מפירושו של הרב קהתי

אני פגשתי את המחבר כמה פעמים אצל ביגלייזן ואכן פירושו הוא טוב, אך אינך יכול להלחם עם כוחות השוק. הסיבות שאתה נותן לגיטימיות אך מסיבה זו או אחרת לא קונים את ספריו רק קצת פה וקצת שם.
אספר עובדה נוספת עם המחבר שאיני יודע אם היא נוגעת למשניות, אך יתכן שיש קשר. לפני המשניות הוא הוציא שני כרכים על החומש עם פירוש על רש"י. פירושו נחשב טוב אך עשה משגה חמור - בהערות בכל מקום שניתן היה הכניס את תורת האנטיציונות של סאטמאר ושני הכרכים היו כשלון מסחרי ולא כתב יותר.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ב' נובמבר 12, 2018 3:33 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אראל
הודעות: 3351
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי אראל » ב' נובמבר 12, 2018 3:04 am

אה"נ החומש שלו לא היה לו כ"כ הצלחה [לפי זכרוני לא הי' כ"א כרך אחד, ולא שנים], והפסיק לע"ע את הוצאתו, ומאז ואילך שם כל מרצו בהמשניות שלו, ואכן המשניות הם דוקא מוצלחים ביותר, בפרט בסדר טהרות ששיתף פעולה עם הרה"ג ר' יצחק אליעזר וואלדמאן שליט"א מי שהו"ל בראשונה את פי' הר"ש השלם מכת"י, והוא מומחה גדול בסדר טהרות

זאב ערבות
הודעות: 8628
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' נובמבר 12, 2018 3:34 am

אראל כתב:אה"נ החומש שלו לא היה לו כ"כ הצלחה [לפי זכרוני לא הי' כ"א כרך אחד, ולא שנים], והפסיק לע"ע את הוצאתו, ומאז ואילך שם כל מרצו בהמשניות שלו, ואכן המשניות הם דוקא מוצלחים ביותר, בפרט בסדר טהרות ששיתף פעולה עם הרה"ג ר' יצחק אליעזר וואלדמאן שליט"א מי שהו"ל בראשונה את פי' הר"ש השלם מכת"י, והוא מומחה גדול בסדר טהרות

יצא כרך אחד על חצי שמות וכרך שני על חצי במדבר.

אראל
הודעות: 3351
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי אראל » ב' נובמבר 12, 2018 7:11 am

אגב, הרה"ג ר' שמעיה שליט"א אמר לי, שמוכן אצלו חיבורו בשלימות על החומש, ומקוה בעזה"י שעוד יספיק להוציאו לאורה

ספרים וועלט
הודעות: 1219
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ב' נובמבר 12, 2018 7:29 am

האם יכול אחד להעלות עמוד אחד מן פירוש קהתי ומן פירוש סיעתא דשמיא שניהם באותה משנה, והחברים יוכלו להעריך אותם זה מול זה?

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי חיימשה » ב' נובמבר 12, 2018 8:33 am

ממלמדים שעוסקים במשנה שמעתי שבחים עצומים על משניות סייעתא דשמיא, וייתכן שתלוי בקהל היעד.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי חיימשה » ב' נובמבר 12, 2018 8:37 am

שמואל_הקטן כתב:
חיימשה כתב:
שמואל_הקטן כתב:
חיימשה כתב:2 שאלות ענייניות בעניין שוטנשטיין:
הש'ס נכתב בארמית, כי זו היתה שפת האם של האמוראים. הוי אומר, שה'עמל' לתרגם את המילים ללש''הק לא היה חלק מעמל התורה המקורי של לומדי הגמרא.
מדוע אם כן בחור בן ימינו חייב להתייגע על תרגום המילים הארמיות שהוא חלק משמעותי מאוד בקושי הלימוד אצל צעירים וחלשי כשרון? מה רע בזה שיש תרגום מלא, ואז אפשר להתייגע בהבנת הסוגיה עצמה? הלא זהו הלימוד במקורו.

ב. על כמה מהלומדים ניתן לומר שהם מבינים כל שורה בגמרא כראוי בלי לעגל פינות בגלל הארמית?

א.שוטנשטיין אינו תרגום אלא פירוש, שכמובן גם מתרגם תו"כ הפירוש, אבל מסתמא באמת לא ע"ז טענת העמל.
רוב הש"ס (הבבלי עכ"פ) כתוב בלשה"ק ובארמית פשוטה החוזרת על עצמה, ואף צעירים וחלושים יכולים להתרגל תוך זמן לא ארוך לרוב הביטויים השגורים בגמ', וכשיש מילה יוצאת דופן בד"כ רש"י מפרש, ואם לא, וכן עד שיתרגלו, ייטיבו אותם צעירים לתורתם ולכיסם אם ירכשו מילון ארמי עברי. אכן חלושים מאוד, כל מה שיכול לעזור להם זה מצוין ולא עליהם כמובן הטענה של חסרון בעמל.

ב.מדבריו משמע שרוב הלומדים מעגלים פינות מחמת הארמית. אינני יודע מאיזה בימ"ד נלקח המדגם הזה, אבל נראה לי במחילה שהוא פשוט לא נכון. אין לי מושג מה אחוז מעגלי הפינות אבל לא נראה לי כלל שהארמית היא הבעיה.

אני מציע בדיקה פשוטה.
קח קבוצה של 5 בחורי ישיבה ברמה בינונית, לא מופלגים בהבנה ולא חלשים במיוחד, תן להם לתרגם 5 דפי גמרא.
מסופקני אם יהיה אחד מהם שלא יתרגם כמה תרגומים שאינם נכונים, ואשר יש להם השפעה על ההבנה הפשוטה בדברי הגמרא,ואשר הביאור שלה לא מופיע ברש''י.
והעובדה היא שאף אחד לא טורח לעיין במילון כדי להבין טוב יותר, והם, כשמשתמשים בשוטנשטיין, פשוט מבינים מה שהם לומדים.

ממה שאני מכיר (וזה באמת לא כ"כ הרבה) לבחור ממוצע בישי"ג אין הרבה בעיות עם הארמית, זה כמובן לא סותר את הבדיקה הפשוטה שהצעת, אכן יש בעיה להרבה מאוד בחורים בהבנת הפשט, ואכן אם ילמדו עם שוטנשטיין יבינו הרבה יותר טוב, אבל זה בגלל הפירוש (שהוא באמת קילורין לעיניים), ועל זה הטענה שזו עצלות ויש להגיע להבנת הפשט ע"י עמל.
אבל אני באמת לא מומחה בזה ואם אתה יודע מנסיון שאכן הקושי לבחורים הוא מחמת שאין הארמית שגורה על פינו, ודאי שבעל נסיון עדיף.

לא בדקתי את זה עם בחורים כי אם על עצמי... כשנזקקתי לסיים מסכת בחיפזון עבור תענית בכורים למדתי מסכת עם שוטנשטיין על הסדר, והופתעתי לראות כמה דברים היה לי חיסרון בבהירות שהסיבה לכך היא עיגול פינות בארמית, דברים שבלימוד רגיל לא הייתי יודע כלל שלא הבנתי על בוריים.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי חיימשה » ב' נובמבר 12, 2018 8:43 am

שייף נפיק כתב:
חיימשה כתב:הרה''ג ר' נפתלי נוסבוים יושב כל יום ומכין שיעור עם שוטנשטיין, בפרהסיא... בישיבת טשעבין!

לא הבנתי יש כאן זלזול בגר"נ? אל תשכח שכל שוטנשטין היא גמ' עוז והדר, וגם אני הק' כשמחפש גמרא לוקח שוטנשטין.
א. כי היא עוז והדר. ב. כי אין כמו ההערות שלהם... וגם הגרי"ש היה מעייין בהערותיהם כידוע. (יש תמונות רבות על זה) וברור שלא הוא ולא הגרנ"נ צריכים לפירוש עצמו.

זלזול מאן דכר שמיה?
ירבו כמותו!
אדם העומד בראש ישיבה גדולה מהשורה הראשונה, מכין שיעור בקביעות עם שוטנשטיין כי כך יוצא לו יותר ברור השיעור( התירוץ של גמ' עוז והדר הוא בדיחותא בעלמא ), בלי לחשוב על מה יאמרו, ובלי שיקולים מעוותים אחרים.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 12, 2018 6:53 pm

זאב ערבות כתב:
זאב ערבות כתב:
סגי נהור כתב:ר' זאב היקר, דומני שדבריך אודות דרשות בבתי התיפלה של הקונסרבטיבים הם פרי הדמיון.

כך שמעתי מפי מורי ורבי הרב יצחק פרנקל שליט"א לפני ארבעים שנה כשהתנגד שאלמד בגמרא שלו. אמנם יש לי דמיון פורה אך כפי שכבר כתבתי כמה פעמים, איני ממציא דברים מלבי. זה דבר שניתן לברר אותו.

פגשתי היום את ידידי הרב אליעזר כצמאן (שהוא אחד מעורכי ישורון) ושאלתיו האם זה נכון ששטיינזלץ היה דורש בפני הרפורמים והקונסרבטיבים וענה בהחלטיות שכן! ועל פי שני עדים יקום דבר. גדולי אמריקה הכריזו שאין לתת להם שום לגיטימציה בשום דרך שהיא.

כנראה שמה שכתבו לך שזה פרי הדמיון התכוונו לדמיון שלהם ולא שלך

זאב ערבות
הודעות: 8628
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' נובמבר 12, 2018 7:03 pm

כדכד כתב:
זאב ערבות כתב:
זאב ערבות כתב:
סגי נהור כתב:ר' זאב היקר, דומני שדבריך אודות דרשות בבתי התיפלה של הקונסרבטיבים הם פרי הדמיון.

פגשתי היום את הרב אליעזר כצמאן (שהוא אחד מעורכי ישורון) ושאלתיו האם זה נכון ששטיינזלץ היה דורש בפני הרפורמים והקונסרבטיבים וענה בהחלטיות שכן! ועל פי שני עדים יקום דבר. גדולי אמריקה הכריזו שאין לתת להם שום לגיטימציה בשום דרך שהיא.

כנראה שמה שכתבו לך שזה פרי הדמיון התכוונו לדמיון שלהם ולא שלך

ייש"כ על לימוד הזכות.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ו' מרץ 25, 2022 4:52 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5800
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' נובמבר 12, 2018 10:51 pm

הרואה כתב:
הוה אמינא כתב:ומי שלומד משנה רק עם פירוש קהתי ודי לו בזה לא למד משנה מימיו.

לימוד משנה הכוונה בעיון עם הבנה עד תכלית דעת המפרש - ויש פ"ד מפרשים ראשונים ואחרונים שמפיהם אנו חיים, שכל מילה שלהם צריכה תלמוד. וביניהם חילוקים זה מזה אליבא דסוגיות הש"ס בבלי וירושלמי שיש להבינם. ואפילו קוצו של י' מזה א"א להתחיל ללמוד מספרי "קיצורים", ובפרט ממי שקיצר פעם מזה ופעם מזה באותה משנה עצמה.

לימוד משנה אינו לימוד גמרא, דאל"כ איך ילמד ילד בן 10 שהגיע למשנה ויש לו עוד 5 שנים עד שיגיע לגמרא?
אלא ע"כ שלימוד משנה הוא פשטני ולא עיוני, וכמפורש באין ספור מקורות.

בגלל שלימוד משנה הוא פשטני ולא עיוני, כמפורש באין ספור מקורות, לכן זכינו להג' הגרעק"א על המשניות..
לימוד לא עיוני אינו לימוד בכלל.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

הודעהעל ידי הרואה » ב' נובמבר 12, 2018 10:59 pm

קו ירוק כתב:
הרואה כתב:
הוה אמינא כתב:ומי שלומד משנה רק עם פירוש קהתי ודי לו בזה לא למד משנה מימיו.

לימוד משנה הכוונה בעיון עם הבנה עד תכלית דעת המפרש - ויש פ"ד מפרשים ראשונים ואחרונים שמפיהם אנו חיים, שכל מילה שלהם צריכה תלמוד. וביניהם חילוקים זה מזה אליבא דסוגיות הש"ס בבלי וירושלמי שיש להבינם. ואפילו קוצו של י' מזה א"א להתחיל ללמוד מספרי "קיצורים", ובפרט ממי שקיצר פעם מזה ופעם מזה באותה משנה עצמה.

לימוד משנה אינו לימוד גמרא, דאל"כ איך ילמד ילד בן 10 שהגיע למשנה ויש לו עוד 5 שנים עד שיגיע לגמרא?
אלא ע"כ שלימוד משנה הוא פשטני ולא עיוני, וכמפורש באין ספור מקורות.

בגלל שלימוד משנה הוא פשטני ולא עיוני, כמפורש באין ספור מקורות, לכן זכינו להג' הגרעק"א על המשניות..
לימוד לא עיוני אינו לימוד בכלל.

ט"ס. צ"ל לימוד שאינו עיוני כמו רעק"א אינו לימוד כלל. דאל"כ איך זכינו להגהות רעק"א על המשניות.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' נובמבר 12, 2018 11:04 pm

למה להביא מרע"א ולא מהאמוראים, שבזכות לימוד המשניות שלהם זכינו לתלמוד.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי הרואה » ב' נובמבר 12, 2018 11:08 pm

בזכות לימוד התלמוד שלהם.
להורותם זה גמרא, ומפרש רש"י סברת טעמי המשניות וכו'.

קו ירוק
הודעות: 5800
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' נובמבר 12, 2018 11:11 pm

מקדש מלך כתב:לא רוצה להביע שום דעה לגופו של דיון שאיני מכירו.
אבל אעיר את תשומת ליבו של ידידי הרב פרנקל תאומים, שגם נגד פורומינו הנכבד יש חתימות של רבנים על דברי הכפירה החמורים שקיימים בו, עד שגרע חלקו מהרבה אתרים שלפי דעת בעל הבתים הדיוטית (שהיא הפך דעת תורה) נראים בעייתים יותר, ומי יעמוד בסוד קדושים.

אל תשווה דעת רבנים שרמתם לא עולה על רמתם של כמה וכמה מרבני הפורום. וששיקול דעתם נתון לביקורת בכל נושא שאפשר, מול עמדתם הנחרצת של גדולי הדור כלפי שט.ז. וכפי שהטיב להסביר הרב פ"ת. אציין שלא התכוונתי להסיט את האשכול ממסלולו, אבל בשביל להביע מורת רוחי הן מההשוואה, והן כלפי מתנגדי פורום חשוב זה שאנו כותבים בו שמתנגדיו בחלקם הינם בע"ב במסווה רבנים
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ב' נובמבר 12, 2018 11:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5800
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' נובמבר 12, 2018 11:20 pm

חיימשה כתב:הרב שטיינזלץ בעצמו בהתנצלותו לעד''ח כותב שכתב דברים ''אשר לא כדת'' ולא מעידה לשונית, וכותב שיחזירו אליו הספרים ויחזיר המעות... בבקשה לא ליפות את הענין יותר מדי... למרות שאני מכירו אישית כיהודי 'עדין' כשמו, ונראה יר''ש גדול.

להרב פ''ת, בחלק מהמחאות על שטיינזלץ היה כתוב או מרומז שבקרוב יהיה תחליף ראוי... ו6 שנים זה ממש לא הרבה זמן בשביל להוציא מיזם כזה אל הפועל, וברור שלא היו ניגשים לזה בלי ידיעה שזה יעבור את הביקורת, כך שממש לא מופרך שבתשמ''ט הכינו את הקרקע. מדובר בהשקעה של 20 מליון דולר...
הש''ס של שטיינזלץ שלט בישיבות לבעלי תשובה משנות הל', ולא היה שום סיבה לאצת נגדו 20 שנה אח''כ. זה לא צבר תאוצה ולא עמד להיכנס לשום אוצר ספרים של איזו ישיבה קדושה. את הספרונים המאוסים שלו אני הספקתי לקרוא בתשמה.
בהחלט יתכן שהרב שך ראה אותם רק בתשמ''ט... השאלה לאיזו מטרה הראו לו אותם אז.

לפי הידוע לי אישית, בעיקר מי שעורר את הבעיתיות של שטיינזלץ להרב שך היה ת"ח מפורסם שאז התחיל לעסוק בדבר כזה, כשיוזמתו התחילה בכדי לשרש את ההרגל שהתחיל להיות פושה בשנות המ' להשתמש בו להכנות שיעור דף היומי אצל בע"ב שלחוצים להכין השיעור (המעורר ראה זאת גם אצל חבריו בבית הכנסת. ואגב אספר שמג"ש אחד היה ניגש אצל הגרח"ק לשאול אותו שאלות על הדף, וגם הביא עמו את שטיינזלץ שעמו היה רגיל להכין שיעור, והגרח"ק אמר לו פעם תוך דחיפת הכרך שבו הראה לו את קושייתו: בריינגט א-גמרא.. וזה היה קודם הזמן שיצאו נגדו).

זאב ערבות
הודעות: 8628
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' נובמבר 12, 2018 11:23 pm

ספרים וועלט כתב:האם יכול אחד להעלות עמוד אחד מן פירוש קהתי ומן פירוש סיעתא דשמיא שניהם באותה משנה, והחברים יוכלו להעריך אותם זה מול זה?

נגשתי לחנות הספרים והעתקתי מארטסקרול וסייעתא דשמיא את המשנה הראשונה מאהלות לשם השוואה. לעת עתה יש 41 כרכים של סייעתא דשמיא ולפי עוביים המחיר נע בין 12 ל24 דולר כשהמחיר הממוצע 17 דולר. כלומר מבחינה מסחרית אין פלא שפירושו לא נמכר הוא פשוט יקר. בנוסף בלי להתיחס לגוף הפירוש ואיכותו הוא מאריך ביותר.
קבצים מצורפים
ארטסקול וסייעתא דשמיא.pdf
(4.23 MiB) הורד 392 פעמים
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ג' נובמבר 13, 2018 2:53 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יצחק אייזיק
הודעות: 29
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 9:24 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי יצחק אייזיק » ב' נובמבר 12, 2018 11:34 pm

Re: משניות קהתי
הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' נובמבר 09, 2018 9:10 am

הרב הקיק הנכבד
בשום שלב הוא לא מזכיר בספריו את הצוות השלם. האם עלי לנחש זאת? .


במסכתות הראשונות שיצאו לא מוזכר צוות כי כנראה באמת הפירוש נכתב אז על ידי הרב שטיינזלץ לבדו. בהמשך, הוזכרו אנשי הצוות בסוף הכרך, ובכרכים האחרונים שיצאו מוזכרים אנשי הצוות בעמודים הראשונים כמקובל היום (ראה למשל במסכתות מנחות חולין ונידה).

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי חיימשה » ג' נובמבר 13, 2018 1:42 am

קו ירוק כתב:
חיימשה כתב:הרב שטיינזלץ בעצמו בהתנצלותו לעד''ח כותב שכתב דברים ''אשר לא כדת'' ולא מעידה לשונית, וכותב שיחזירו אליו הספרים ויחזיר המעות... בבקשה לא ליפות את הענין יותר מדי... למרות שאני מכירו אישית כיהודי 'עדין' כשמו, ונראה יר''ש גדול.

להרב פ''ת, בחלק מהמחאות על שטיינזלץ היה כתוב או מרומז שבקרוב יהיה תחליף ראוי... ו6 שנים זה ממש לא הרבה זמן בשביל להוציא מיזם כזה אל הפועל, וברור שלא היו ניגשים לזה בלי ידיעה שזה יעבור את הביקורת, כך שממש לא מופרך שבתשמ''ט הכינו את הקרקע. מדובר בהשקעה של 20 מליון דולר...
הש''ס של שטיינזלץ שלט בישיבות לבעלי תשובה משנות הל', ולא היה שום סיבה לאצת נגדו 20 שנה אח''כ. זה לא צבר תאוצה ולא עמד להיכנס לשום אוצר ספרים של איזו ישיבה קדושה. את הספרונים המאוסים שלו אני הספקתי לקרוא בתשמה.
בהחלט יתכן שהרב שך ראה אותם רק בתשמ''ט... השאלה לאיזו מטרה הראו לו אותם אז.

לפי הידוע לי אישית, בעיקר מי שעורר את הבעיתיות של שטיינזלץ להרב שך היה ת"ח מפורסם שאז התחיל לעסוק בדבר כזה, כשיוזמתו התחילה בכדי לשרש את ההרגל שהתחיל להיות פושה בשנות המ' להשתמש בו להכנות שיעור דף היומי אצל בע"ב שלחוצים להכין השיעור (המעורר ראה זאת גם אצל חבריו בבית הכנסת. ואגב אספר שמג"ש אחד היה ניגש אצל הגרח"ק לשאול אותו שאלות על הדף, וגם הביא עמו את שטיינזלץ שעמו היה רגיל להכין שיעור, והגרח"ק אמר לו פעם תוך דחיפת הכרך שבו הראה לו את קושייתו: בריינגט א-גמרא.. וזה היה קודם הזמן שיצאו נגדו).
אשרי המאמין.
המערכה נגד שטיינזאלץ התנהלה כמבצע צבאי לכל דבר. לא כמו איזה התחממות של 'המעוררים'.
אדגיש שוב שאינני רואה שום צד זכות למחדלי שטיינזאלץ, הנושא הוא רק מה היה המניע, והפלא הגדול של הכשרת שוטנשטיין לעומת המחאה על הכנסת דף פסוקים בבבא קמא

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי לענין » ג' נובמבר 13, 2018 2:04 am

מאויבי תחכמני. ילד קט הייתי, ולא ידעתי דבר וחצי דבר מאותם המערכות והמלחמות. שבת אחת נקלעתי לעיר סרוגה, ודפקתי אצל שכן דתי לבקש גמ' בבא מציעא [כדרך תשב"ר למדתי אז אלו מציאות]. נגש אל ארון הספרים, ושמעתיו מתחלחל 'לא אתן לך שטיינזלץ'... ופשפש עבורי אחר גמ' דפוס וילנא... זה נחרת לי במקום כ"כ עמוק בנפש, באופן שגם כאשר ראיתיו לאחר שנים רבות לא הייתי מסוגל לפתחו.

משניות סייעתא דשמיא הם אכן נפלאות מאד, אך הגשת כל הגמ' והראשונים והאחרונים כשולחן ערוך וברור, אינה המטרה המכוונת ללומד המשניות המצוי [אם לא שהוא צריך למסור על זה שיעור].

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 13, 2018 7:53 am

לענין כתב:מאויבי תחכמני. ילד קט הייתי, ולא ידעתי דבר וחצי דבר מאותם המערכות והמלחמות. שבת אחת נקלעתי לעיר סרוגה, ודפקתי אצל שכן דתי לבקש גמ' בבא מציעא [כדרך תשב"ר למדתי אז אלו מציאות]. נגש אל ארון הספרים, ושמעתיו מתחלחל 'לא אתן לך שטיינזלץ'... ופשפש עבורי אחר גמ' דפוס וילנא... זה נחרת לי במקום כ"כ עמוק בנפש, באופן שגם כאשר ראיתיו לאחר שנים רבות לא הייתי מסוגל לפתחו.

משניות סייעתא דשמיא הם אכן נפלאות מאד, אך הגשת כל הגמ' והראשונים והאחרונים כשולחן ערוך וברור, אינה המטרה המכוונת ללומד המשניות המצוי [אם לא שהוא צריך למסור על זה שיעור].

וכבר כתבתי זאת לעיל, שתמיד היה ברור ששטיינזלץ לא נועד לתלמידי חכמים, ולא לתלמידים צעירים, אלא רק למתקשים.
ילד שילמד עם שטיינזלץ (או שוטנשטיין/מתיבתא/חברותא וכל מתחריהם) - לעולם לא יידע ללמוד גמרא בעצמו!

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי לייטנר » ג' נובמבר 13, 2018 8:21 am

קו ירוק כתב:אגב אספר שמג"ש אחד היה ניגש אצל הגרח"ק לשאול אותו שאלות על הדף, וגם הביא עמו את שטיינזלץ שעמו היה רגיל להכין שיעור, והגרח"ק אמר לו פעם תוך דחיפת הכרך שבו הראה לו את קושייתו: בריינגט א-גמרא.. וזה היה קודם הזמן שיצאו נגדו).


אי אפשר להוכיח מהסיפור הזה שום דבר.
ניגשתי פעם לאחד מגדולי הדור עם גמרא טלמן, וכשרצה לענות על שאלתי, פתח בדפי האחרונים שבסוף הגמרא. אלא שבאותו דפוס ריכזו את הגהות וחידושי האחרונים וסידרום לפי סדר הדפים. אותו גדול החזיר לי את הגמרא, ואמר: "תביא לי גמרא ישנה"...

קו ירוק
הודעות: 5800
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' נובמבר 13, 2018 8:36 am

נכון לגמרי. הדגשתי שזה אגב, ושתמיו בסוגרים להרידו. וכתבתיו רק תוך כדי סיפור הדברים אם אותו מג"ש מול חבירו שפתח ביוזמה של ש"ס חברותא.
הגרח"ק לא יכל לענות לו מהדפס חדש, ואולי זה גם הרגיז אותו. אין לי שום ספק שהוא לא ידע מה מהותו של ש"ס שטיינזלץ, אבל הוא ראה בו משהו חדשני.

נניח שהגדול ההוא שאתה מספר עליו חיפש רש"ש והוא יודע צורת הדף, ופתאום לחפש אותו בתוך ים של הגהות.. זו הסיבה שהרב שך לא אהב את ההדפסה החדשה של רמב"ם פרנקל.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי קראקובער » ג' נובמבר 13, 2018 9:21 am

חיימשה כתב:המערכה נגד שטיינזאלץ התנהלה כמבצע צבאי לכל דבר. לא כמו איזה התחממות של 'המעוררים'.
אדגיש שוב שאינני רואה שום צד זכות למחדלי שטיינזאלץ, הנושא הוא רק מה היה המניע, והפלא הגדול של הכשרת שוטנשטיין לעומת המחאה על הכנסת דף פסוקים בבבא קמא

הסיבה ששוטנשטיין הותר לבוא בקהל בגלל שזה קיבל כבר הכשר באנגלית באמריקה והואיל ואישתרי אישתרי והטענות על שטיינזלץ היו הרבה מעבר להכנסת דף פסוקים, הנה חלק המכתב:
ומה כואב הלב לראות כבלע את הקודש מאחד התחכם בעצת היתר לכתוב פירוש לגמרא הנקרא: התלמוד המבואר והמנוקד, ולהכניס פנימה ביאורים שונים כאילו להקל על הלימוד של הגמרא. ובאמת שעל ידי לימוד זה סר כל זיק של קדושה ואמונה שמעמיד הש"ס כספר חוקים וכחכמת הגויים רח"ל (רחמנא ליצלן). ופשוט שבדרך זו יגרם ח"ו שכחת התורה ואל יטען מי שטוען שע"י זה יתמעטו הלומדים, כי מחובתנו לשמור על פך השמן הטהור, ומעט מן האור דוחה הרבה מן החושך, ותדעו כי עד מלפני כמה שבועות לא ידעתי מכל זה, וכשראיתי כמה מחיבוריו דוגמת ספר דמויות מן המקרא, וכו', וכן חיבור התלמוד לכל, נזדעזעתי. ואומר אני בלב שלם, יש בהם דברי אפיקורסות וחילול כבוד התורה, ומעיז לדבר בזלזול נורא על האבות הקדושים התנאים והאמוראים אשר אין לנו כלל תפיסה בגודל מדרגתם והשגתם, וצר לי מאוד שאני צריך לזעוק, אבל לדעתי ספריו צריכים גניזה ואסור ללמוד ולעיין בהם ולהכניסם לבית המדרש והירא דבר ה' ישמור נפשו מלהחזיקם בביתו".

אפשר להתווכח עם זה אבל ברור שזה לא דומה לשוטנשטיין ומתיבתא אם כי התנגד גם לזה ובכלל הרב שך לא אחז שכולם צריכים ללמוד דווקא גמרא.
viewtopic.php?t=28746#p319012


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 226 אורחים