מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

על פירוש המשנה לר"פ קהתי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
משה גרוס
הודעות: 330
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי משה גרוס » ג' נובמבר 13, 2018 10:28 am

מה דעת חכמי הפורום על המשניות החדשות המצויות בשוק?
משנאות.GIF
משנאות.GIF (38.96 KiB) נצפה 9029 פעמים

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' נובמבר 13, 2018 11:57 am

מהדורת "משנאות", אחר הגילוי הנאות שאני מיודד פחות או יותר עם הת"ח העורכים, אני סבור שבהחלט יש בה פנים חדשות ומאירות. אכן לא פעם ספרים לילדים רמתם נמוכה, אבל כאן הצליחו ב"ה להציב גם ביאור וגם איור ברמה טובה מאוד, המתאימה בעיקר לצעירים - וזה בפני עצמו הרי דבר גדול מאוד וחשוב, להאהיב ולהרבות חשק והאהבה ללימוד המשנה כבר מגיל צעיר - ואחר העיון מגלה המעיין לא מעט פנינים למי שכבר בקי בסוגיות, ויודע להבחין כיצד הביאור והאיור מתייחסים יחד לשאלות היסוד בביאור המשנה, מדייקים ומבהירים.

בכלל, הביאור הוא בהחלט ניסיון מוצלח לעניות דעתי להתאים בין עיון בשני התלמודים, בראשונים ובאחרונים, ובין בהירות ותמצות הפירוש. גם לגבי האיורים, לאחר ההבהרה שמדובר כאן באיורים לילדים, המעיין יווכח שמעבר להבהרת המציאות נעשה מאמץ עיוני שייתבאר בעזרתם מאליו הדין עצמו שבמשנה. בגדול, אכן ניכר שהעורכים מחפשים דרכים שונות להאיר ולהבהיר את המשנה - למשל במס' יומא הוסיפו לאורך המסכת בכל משנה תרשים היכן הייתה נעשית עבודה המתוארת במשנה. לבסוף לא אמנע מלהדגיש את הרמה הגרפית הגבוהה מאוד של המהדורה.

סקירה על משנאות יומא (https://www.xn----1hckc6ddr6ab.co.il/%D ... %9E%D7%90/), פסחים (https://www.xn----1hckc6ddr6ab.co.il/%D ... %99%D7%9D/) ור"ה (https://www.xn----1hckc6ddr6ab.co.il/%D ... %A0%D7%94/).

--
בעניין האיורים המבארים יש איזה אשכול על איורים מבארים לכתבי הקודש (viewtopic.php?f=7&t=5424&p=322588&hilit), וע"ע (viewtopic.php?f=7&t=6316&p=55254&hilit).

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי חיימשה » ג' נובמבר 13, 2018 3:06 pm

קראקובער כתב:
חיימשה כתב:המערכה נגד שטיינזאלץ התנהלה כמבצע צבאי לכל דבר. לא כמו איזה התחממות של 'המעוררים'.
אדגיש שוב שאינני רואה שום צד זכות למחדלי שטיינזאלץ, הנושא הוא רק מה היה המניע, והפלא הגדול של הכשרת שוטנשטיין לעומת המחאה על הכנסת דף פסוקים בבבא קמא

הסיבה ששוטנשטיין הותר לבוא בקהל בגלל שזה קיבל כבר הכשר באנגלית באמריקה והואיל ואישתרי אישתרי והטענות על שטיינזלץ היו הרבה מעבר להכנסת דף פסוקים, הנה חלק המכתב:
ומה כואב הלב לראות כבלע את הקודש מאחד התחכם בעצת היתר לכתוב פירוש לגמרא הנקרא: התלמוד המבואר והמנוקד, ולהכניס פנימה ביאורים שונים כאילו להקל על הלימוד של הגמרא. ובאמת שעל ידי לימוד זה סר כל זיק של קדושה ואמונה שמעמיד הש"ס כספר חוקים וכחכמת הגויים רח"ל (רחמנא ליצלן). ופשוט שבדרך זו יגרם ח"ו שכחת התורה ואל יטען מי שטוען שע"י זה יתמעטו הלומדים, כי מחובתנו לשמור על פך השמן הטהור, ומעט מן האור דוחה הרבה מן החושך, ותדעו כי עד מלפני כמה שבועות לא ידעתי מכל זה, וכשראיתי כמה מחיבוריו דוגמת ספר דמויות מן המקרא, וכו', וכן חיבור התלמוד לכל, נזדעזעתי. ואומר אני בלב שלם, יש בהם דברי אפיקורסות וחילול כבוד התורה, ומעיז לדבר בזלזול נורא על האבות הקדושים התנאים והאמוראים אשר אין לנו כלל תפיסה בגודל מדרגתם והשגתם, וצר לי מאוד שאני צריך לזעוק, אבל לדעתי ספריו צריכים גניזה ואסור ללמוד ולעיין בהם ולהכניסם לבית המדרש והירא דבר ה' ישמור נפשו מלהחזיקם בביתו".

אפשר להתווכח עם זה אבל ברור שזה לא דומה לשוטנשטיין ומתיבתא אם כי התנגד גם לזה ובכלל הרב שך לא אחז שכולם צריכים ללמוד דווקא גמרא.
viewtopic.php?t=28746#p319012

הסיבות להתנגדות לשטיינזאלץ ברורות, והמליץ - עליו הראיה.
רק כתבתי שצע''ג שהרב שך שהתנגד אפילו לדף פסוקים בב''ק, לא התנגד לשוטנשטיין. והתירוץ של הואיל ואשתרי אשתרי ממש לא תופס כשמדובר בהרב שך. הוא מסתמא התוודע לשטיינזאלץ וארטסקול באותה הזדמנות ממש, וגם בלא''ה.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' נובמבר 13, 2018 3:20 pm

חיימשה כתב:
קראקובער כתב:
חיימשה כתב:המערכה נגד שטיינזאלץ התנהלה כמבצע צבאי לכל דבר. לא כמו איזה התחממות של 'המעוררים'.
אדגיש שוב שאינני רואה שום צד זכות למחדלי שטיינזאלץ, הנושא הוא רק מה היה המניע, והפלא הגדול של הכשרת שוטנשטיין לעומת המחאה על הכנסת דף פסוקים בבבא קמא

הסיבה ששוטנשטיין הותר לבוא בקהל בגלל שזה קיבל כבר הכשר באנגלית באמריקה והואיל ואישתרי אישתרי והטענות על שטיינזלץ היו הרבה מעבר להכנסת דף פסוקים, הנה חלק המכתב:
ומה כואב הלב לראות כבלע את הקודש מאחד התחכם בעצת היתר לכתוב פירוש לגמרא הנקרא: התלמוד המבואר והמנוקד, ולהכניס פנימה ביאורים שונים כאילו להקל על הלימוד של הגמרא. ובאמת שעל ידי לימוד זה סר כל זיק של קדושה ואמונה שמעמיד הש"ס כספר חוקים וכחכמת הגויים רח"ל (רחמנא ליצלן). ופשוט שבדרך זו יגרם ח"ו שכחת התורה ואל יטען מי שטוען שע"י זה יתמעטו הלומדים, כי מחובתנו לשמור על פך השמן הטהור, ומעט מן האור דוחה הרבה מן החושך, ותדעו כי עד מלפני כמה שבועות לא ידעתי מכל זה, וכשראיתי כמה מחיבוריו דוגמת ספר דמויות מן המקרא, וכו', וכן חיבור התלמוד לכל, נזדעזעתי. ואומר אני בלב שלם, יש בהם דברי אפיקורסות וחילול כבוד התורה, ומעיז לדבר בזלזול נורא על האבות הקדושים התנאים והאמוראים אשר אין לנו כלל תפיסה בגודל מדרגתם והשגתם, וצר לי מאוד שאני צריך לזעוק, אבל לדעתי ספריו צריכים גניזה ואסור ללמוד ולעיין בהם ולהכניסם לבית המדרש והירא דבר ה' ישמור נפשו מלהחזיקם בביתו".

אפשר להתווכח עם זה אבל ברור שזה לא דומה לשוטנשטיין ומתיבתא אם כי התנגד גם לזה ובכלל הרב שך לא אחז שכולם צריכים ללמוד דווקא גמרא.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=28746#p319012

הסיבות להתנגדות לשטיינזאלץ ברורות, והמליץ - עליו הראיה.
רק כתבתי שצע''ג שהרב שך שהתנגד אפילו לדף פסוקים בב''ק, לא התנגד לשוטנשטיין. והתירוץ של הואיל ואשתרי אשתרי ממש לא תופס כשמדובר בהרב שך. הוא מסתמא התוודע לשטיינזאלץ וארטסקול באותה הזדמנות ממש, וגם בלא''ה.

א) ההבדל בין מה שעשה שטיינזלץ ובין מה שעשו שוטנשטיין הוא שמים וארץ. שטיינזלץ פשוט עשה בש"ס שלנו כבתוך שלו, ובלי לשאול אף אחד.
ב) ההתקפה החזיתית הגדולה יצאה בעיקר בשל כתביו האחרים של ר"ע שטיינזלץ. מה שלא היה קיים אצל שוטנשטיין.
ג) שוטנשטיין בלה"ק לא היה קיים או לכה"פ לא היה נפוץ בכלל, בימי בריאותו ואיתנותו של רשכבה"ג רבינו הרב שך נבג"מ.


האמנם כל הדברים הנ"ל אינם אמת ברורה ופשוטה עד כדי שאין שום צורך להתעקם להסתרבל ולהתפתל עם הסברים אחרים????
האמנם הכל כדאי רק בשביל המצווה הגדולה של המצאת "צריך עיון" על איש האלוקים רבינו הרב שך זי"ע??

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' נובמבר 13, 2018 3:38 pm

חיימשה כתב:הסיבות להתנגדות לשטיינזאלץ ברורות, והמליץ - עליו הראיה.

אין שום "סיבות ברורות" לצאת בתותחים וטנקים נגד מי שהוציא ספר עזר מצויר, שלא מיועד ולא מועיל לחובשי בית המדרש.
רחמי הכנים על מי שמאמין באמת ובתמים שמניעי המלחמה היו ענייניים.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי קראקובער » ג' נובמבר 13, 2018 4:08 pm

סגי נהור כתב:
חיימשה כתב:הסיבות להתנגדות לשטיינזאלץ ברורות, והמליץ - עליו הראיה.

אין שום "סיבות ברורות" לצאת בתותחים וטנקים נגד מי שהוציא ספר עזר מצויר, שלא מיועד ולא מועיל לחובשי בית המדרש.
רחמי הכנים על מי שמאמין באמת ובתמים שמניעי המלחמה היו ענייניים.

זה דווקא מאד מועיל לחובשי בית המדרש, לא הפירוש עצמו אבל כל מה שמסביב לשון/חייים/אישיים (חבל באמת שאחרים לא הלכו בעקבותיו) ובכל אופן לפני שוטנשטיין הרבה בעלי תשובה השתמשו בזה.

נ.ב. רק לציין ששמעתי מתלמיד של הרב זליג אפשטיין שרבו הגיע במיוחד לארץ כדי לשכנע את הרב שך לא לצאת נגד שוטנשטיין וזה בהחלט עמד על הפרק.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' נובמבר 13, 2018 4:25 pm

קראקובער כתב:
סגי נהור כתב:
חיימשה כתב:הסיבות להתנגדות לשטיינזאלץ ברורות, והמליץ - עליו הראיה.

אין שום "סיבות ברורות" לצאת בתותחים וטנקים נגד מי שהוציא ספר עזר מצויר, שלא מיועד ולא מועיל לחובשי בית המדרש.
רחמי הכנים על מי שמאמין באמת ובתמים שמניעי המלחמה היו ענייניים.

זה דווקא מאד מועיל לחובשי בית המדרש, לא הפירוש עצמו אבל כל מה שמסביב לשון/חייים/אישיים (חבל באמת שאחרים לא הלכו בעקבותיו) ובכל אופן לפני שוטנשטיין הרבה בעלי תשובה השתמשו בזה.

כתבתי על כך לעיל.

ההרחבות הללו קשורות כמובן לכך שהרב שטיינזלץ לא הוציא ספר שנועז לעזור לבעה"ב חרדי ללמוד דף יומי, אלא ספר שנועד לתווך את הגמרא ועולמה לאלו שעולם המושגים שלהם שונה - זוהי מומחיותו.

מצחיק שצועקים על זה ש"שינה את צורת הדף". כיצד שינה? איכשהו בש"ס שבביתי צורת הדף נשארה כשהיתה... (צורת הדף של הרי"ף פחות קדושה משום מה). הגמרא נשארה בצורתה, ובית המדרש נשאר בצורתו, ובינתיים יהודי חביב הוציא ספר ששמו "שטיינזלץ" ובו פירוש בעברית לגמרא עם הקדמות והרחבות, וזכה להועיל ליהודים רבים משך שני עשורים לפחות (היום הוא פחות פופולרי), ובוודאי גדול שכרו מן השמים.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי חיימשה » ג' נובמבר 13, 2018 4:44 pm

פרנקל תאומים כתב:
חיימשה כתב:
קראקובער כתב:
חיימשה כתב:המערכה נגד שטיינזאלץ התנהלה כמבצע צבאי לכל דבר. לא כמו איזה התחממות של 'המעוררים'.
אדגיש שוב שאינני רואה שום צד זכות למחדלי שטיינזאלץ, הנושא הוא רק מה היה המניע, והפלא הגדול של הכשרת שוטנשטיין לעומת המחאה על הכנסת דף פסוקים בבבא קמא

הסיבה ששוטנשטיין הותר לבוא בקהל בגלל שזה קיבל כבר הכשר באנגלית באמריקה והואיל ואישתרי אישתרי והטענות על שטיינזלץ היו הרבה מעבר להכנסת דף פסוקים, הנה חלק המכתב:
ומה כואב הלב לראות כבלע את הקודש מאחד התחכם בעצת היתר לכתוב פירוש לגמרא הנקרא: התלמוד המבואר והמנוקד, ולהכניס פנימה ביאורים שונים כאילו להקל על הלימוד של הגמרא. ובאמת שעל ידי לימוד זה סר כל זיק של קדושה ואמונה שמעמיד הש"ס כספר חוקים וכחכמת הגויים רח"ל (רחמנא ליצלן). ופשוט שבדרך זו יגרם ח"ו שכחת התורה ואל יטען מי שטוען שע"י זה יתמעטו הלומדים, כי מחובתנו לשמור על פך השמן הטהור, ומעט מן האור דוחה הרבה מן החושך, ותדעו כי עד מלפני כמה שבועות לא ידעתי מכל זה, וכשראיתי כמה מחיבוריו דוגמת ספר דמויות מן המקרא, וכו', וכן חיבור התלמוד לכל, נזדעזעתי. ואומר אני בלב שלם, יש בהם דברי אפיקורסות וחילול כבוד התורה, ומעיז לדבר בזלזול נורא על האבות הקדושים התנאים והאמוראים אשר אין לנו כלל תפיסה בגודל מדרגתם והשגתם, וצר לי מאוד שאני צריך לזעוק, אבל לדעתי ספריו צריכים גניזה ואסור ללמוד ולעיין בהם ולהכניסם לבית המדרש והירא דבר ה' ישמור נפשו מלהחזיקם בביתו".

אפשר להתווכח עם זה אבל ברור שזה לא דומה לשוטנשטיין ומתיבתא אם כי התנגד גם לזה ובכלל הרב שך לא אחז שכולם צריכים ללמוד דווקא גמרא.
viewtopic.php?t=28746#p319012

הסיבות להתנגדות לשטיינזאלץ ברורות, והמליץ - עליו הראיה.
רק כתבתי שצע''ג שהרב שך שהתנגד אפילו לדף פסוקים בב''ק, לא התנגד לשוטנשטיין. והתירוץ של הואיל ואשתרי אשתרי ממש לא תופס כשמדובר בהרב שך. הוא מסתמא התוודע לשטיינזאלץ וארטסקול באותה הזדמנות ממש, וגם בלא''ה.

א) ההבדל בין מה שעשה שטיינזלץ ובין מה שעשו שוטנשטיין הוא שמים וארץ. שטיינזלץ פשוט עשה בש"ס שלנו כבתוך שלו, ובלי לשאול אף אחד.
ב) ההתקפה החזיתית הגדולה יצאה בעיקר בשל כתביו האחרים של ר"ע שטיינזלץ. מה שלא היה קיים אצל שוטנשטיין.
ג) שוטנשטיין בלה"ק לא היה קיים או לכה"פ לא היה נפוץ בכלל, בימי בריאותו ואיתנותו של רשכבה"ג רבינו הרב שך נבג"מ.


האמנם כל הדברים הנ"ל אינם אמת ברורה ופשוטה עד כדי שאין שום צורך להתעקם להסתרבל ולהתפתל עם הסברים אחרים????
האמנם הכל כדאי רק בשביל המצווה הגדולה של המצאת "צריך עיון" על איש האלוקים רבינו הרב שך זי"ע??

הרב פ''ת, די להיתמם.
לא השוויתי בשום צורה בין שוטנשטיין לשטיינזאלץ, והדגשתי חזור והדגש את התועלת העצומה בשוטנשטיין, ולעומת זאת שטיינזלאץ פסול בלי שום צורך ברב. מספיק לקרוא פרק בספריו ולהבין, ואף הוא הודה בכך שכתב דברים שלא כדת, והתחייב בכתב לתקן, ולמיטב ידיעתי לא עשה זאת.

מה שטענתי הוא שבלי שום קשר לשטינזאלץ, הרב שך עפ''י דרכו היה אמור לצאת בחרב ובחנית נגד שוטנשטיין. בירושלים היה יהודי יקר שהו''ל חומש עם פירוש דומה לרד''י כפשוטו, והרב שך יצא נגדו בכזו חריפות עד שפשט את הרגל ונלקח מהעולם טרם עתו והדברים ידועים.
וע''כ צע''ג איך לא יצא נגד שטיינזלץ, ולפחות תלמידיו ההולכים בדרכו באש ובמים... וההסבר היחיד שאפשר לשער לע''ע, הוא שהביאו לפניו את ספרי שטיינזאלץ, וכדי להציל מן הארי הסכימו לשוטנשטיין.
ויתכן שיש הרבה צדק בדבר, ולא התכוונתי להטיל סרה באיש.
אינני רואה כאן שום ויכוח עקרוני, ומבחינתי בל''נ זו התגובה האחרונה בנושא, אא''כ יהיו כאן רעינות חדשים ומעניינים.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי חיימשה » ג' נובמבר 13, 2018 4:47 pm

סגי נהור כתב:
חיימשה כתב:הסיבות להתנגדות לשטיינזאלץ ברורות, והמליץ - עליו הראיה.

אין שום "סיבות ברורות" לצאת בתותחים וטנקים נגד מי שהוציא ספר עזר מצויר, שלא מיועד ולא מועיל לחובשי בית המדרש.
רחמי הכנים על מי שמאמין באמת ובתמים שמניעי המלחמה היו ענייניים.

באמת אינני יודע מה היו המניעים, מה שברור הוא שמספיק להביא ציטוט אחד משיטנזאלץ כדי להכריע את הויכוח בעיני כל בעל שכל, אלא שלא ניתן לטמא את הבמה הנוכחית בציטוט כזה.
ולא יועילו ק''נ טעמים לטהר את השרץ.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 13, 2018 5:05 pm

כבר הביאו כאן שמן הדין היה מקום להחרים גם את שוטנשטיין ודומיו, וכבר הביאו כאן כמה טעמים לאמירה ששטיינזלץ הוא "קצת יותר גרוע מכולם" (שינוי צורת הדף - שתוקן כבר במהדורתו החדשה, גישה מודרנית, חב"דניק, ענינים נוספים באישיותו, ו"דברי אפיקורסות").

אז מה נשאר לדון? מה מתוך השיקולים הנ"ל היה המכריע?
ברור שמי שמעריץ את מחרימיו יעדיף לומר שהטעמים העניניים היו העיקריים, ומי שמתייחס למחרימי שטיינזלץ באותו יחס שהם מתייחסים לשטיינזלץ עצמו (וזה כמובן לא רק בגלל פרשיה זו) יעדיף לומר שהטעמים האישיים והמגזריים היו העיקריים.

נראה לי שבזאת סיכמתי את דברי כולם בקצרה, והמסקנא לפענ"ד היא שאין טעם לדון באישיותו של שטיינזלץ ולא באישיותם של שוכני העפר שהחרימוהו, אלא ביחס שלנו (כאו"א מהלוקחים חלק בדיון) כלפי מחרימיו, אבל כבר הוחלט שאסור לדון בפורום על אנשים חיים, ואנחנו אלה פה היום כולנו חיים, אז אפשר לסיים בזאת את הדיון ולעבור לענינים מועילים יותר....

במחשבה שניה: הרי שטיינזלץ עדיין חי לאויוש"ט, אז מה ההיתר לדון עליו כאן בפורום?!

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' נובמבר 13, 2018 5:10 pm

בא נעזוב לרגע את הפוליטיקה שבענין ונתרכז רק במבנה הספר ובתוכנו. התלמוד הוא חוט השדרה והמח של העם היהודי (אם ניתן לומר זאת בצורה זו אך רק לשם ההמחשה), במשך מאות שנים מאז תחילת הדפוס צורת הדף שלו "נתקדשה" עם שינויים קלים פה ושם וכל המשנה ידו על התחתונה. איני יודע עם שטיינזלץ התייעץ עם גדולי הדור בימים ההם על תוכניתו לשנות את צורת הדף אך סביר להניח שאם אכן שאל - היו מתנגדים. כמובן אין פסול מצד עצמו לשנות את מבנה הדף אך אין זה שונה ממנהגים שנזהרים מאוד לא לשנותם למרות שלא נראה לנו שיש איזה בעיה בדבר (כמו הסיפור הידוע עם הרמ"א והמקוה). בזמנו כשעשה זאת לא היו לו מתחרים כך שמי שנאלץ לעזר (או קביים כפי שכינה את הגמרא שלו אחד הרבנים) לא היתה לו ברירה. אך כשהחלו עוז והדר ושוטנשטיין והמכירות ירדו שינה את הפורמט לצורה שלהם וזו כנראה המהדורה אותה יש לרב סגי נהור שבה החזיר את צורת הדף לקדמותו ואת פירושו ושאר הענינים שמסביב עשה במתכונת של שוטנשטיין בתקוה שזה יחזיר את המכירות, אך גם זה כבר לא עזר למכירות, אף לא במגזר החרדל"י וזאת מסיבה פשוטה: הגמרות של שוטנשטיין עברו הגהה אחר הגהה ע"י צוות ת"ח מומחים, ביניהם ממש גאונים שליבנו את הדברים בדיבוק חברים כאשר שמותיהם מופיעים בכל כרך וכן מספר המהדורות כך שניתן לראות איזו היא המהדורה המתוקנת האחרונה. לעומת זאת פרט לכרכים האחרונים של שטיינזלץ אין שום פראים על מי עשה את העבודה, מה דרכו מה המקורות מהם שאב וכו' וכו', בקיצור לא רק עבודה חובבנית מלאה שגיאות פשוטות כפי שאני מביא אחת מהם בנודע לרבי טרפון שכותב שהוא מבית הלל, אלא כבר ציינתי שאף הפשט שלו לוקה בחסר וכפי שכבר הוכיח הרה"ג אהרן פלדמן.
שוב, אין בדברי פוליטיקה אלא רק ביקורת ענינית. וכפי שאומרים ציבור לא טועה והציבור מדבר עם כספו ויש רק מיעוט קונים לספריו. ועוד ענין, את רוב ההרחבות שבדבריו ניתן להשיג היום בספרי עזר שונים שיצאו מאז ואף הם מעולים ממה שמביא. רק עוד הערה קטנה: מעולם תמהתי מדוע צריך להביא בעניני לשון את האיות של מלים זרות ביוונית וכו' - מי היום יודע יוונית?
קבצים מצורפים
רבי טרפון - בית הלל.jpg
רבי טרפון - בית הלל.jpg (48.83 KiB) נצפה 8854 פעמים
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ג' נובמבר 13, 2018 5:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' נובמבר 13, 2018 5:18 pm

עזריאל ברגר כתב:אבל כבר הוחלט שאסור לדון בפורום על אנשים חיים, ואנחנו אלה פה היום כולנו חיים,

במחשבה שניה: הרי שטיינזלץ עדיין חי לאויוש"ט, אז מה ההיתר לדון עליו כאן בפורום?!

האמנם? כמדומה שהפורום מלא בדיונים על אנשים חיים... מה אם מיכאל אברהם לדוגמא?

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' נובמבר 13, 2018 5:19 pm

ר' זאב היקר, אין בביתי גמרא שטיינזלץ משום מהדורה (גם לא שוטנשטיין), אלא בעוונותי רק ש"ס רגיל של עוז והדר. לצערי לא הבנת את כוונתי. הסברתי שהוא לא "שינה" את צורת הדף בגמרא של אף אחד, אלא הדפיס ספר משלו.

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' נובמבר 13, 2018 5:42 pm

סגי נהור כתב:ר' זאב היקר, אין בביתי גמרא שטיינזלץ משום מהדורה (גם לא שוטנשטיין), אלא בעוונותי רק ש"ס רגיל של עוז והדר. לצערי לא הבנת את כוונתי. הסברתי שהוא לא "שינה" את צורת הדף בגמרא של אף אחד, אלא הדפיס ספר משלו.

אכן לא הבנתי את דבריך וסליחה שחשדתי בכשרים, אך בקשר למה שאתה כותב שהדפיס ספר משלו זה כמו לומר על זה שבחסידות סקוור הדפיסו חומש לתלמידות שהוציאו ממנו את כל הקטעים הקשורים לצניעות ולומר שלא שינו את החומש רק הדפיסו ספר משלהם. לפי עניות דעתי זו טענה מגוחכת בכדי להצדיק את מעשהו. תנ"ך וגמרא זה לא סתם עוד ספרים שניתן לשחק איתם.
דרך אגב תיקון קל, לעיל כתבתי שיצאו שני כרכים של פירוש סייעתא דשמיא על החומש, אך מבדיקה חוזרת יצא רק כרך אחד על שמות א.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' נובמבר 13, 2018 5:52 pm

סגי נהור כתב:אין שום "סיבות ברורות" לצאת בתותחים וטנקים נגד מי שהוציא ספר עזר מצויר, שלא מיועד ולא מועיל לחובשי בית המדרש.

יעקב אדלשטיין, התלמוד בפירוש עברי חדש - ראיון עם הרב שטיינזלץ, הצופה, כ"ד חשון תשכ"ו, עמ' 5 (http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=88DB63CB):
1.png
1.png (118.69 KiB) נצפה 10814 פעמים

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' נובמבר 13, 2018 6:21 pm

סוף סוף מצאתי את הכתבה שכתב הרה"ג פלדמן בtradition בשנת 91 (באנגלית) נגד הגמרא ב"מ ח"א של שטיינזלץ שתורגמה אז לאנגלית (ודבריו סותרים לחלוטין את הצהרותיו של שטיינזלץ בכתבה לעיל). הוא מציין שאינו מתייחס להאשמות שהוטחו נגד שטיינזלץ אלא אך ורק לדיון על טיב הספר. במאמר הוא מנתח את הגמרא בדף ט ע"ב ומסכם שיש שם כמות עצומה של אי דיוקים וקריאה לא נכונה של הגמרא, ושרוב ההערות אינן ענייניות, לא מובנות וסותרות. בנוסף הוא מציין שהפירוש שלו לא מקנה ללומד את הגשמעק של לימוד הגמרא. הוא מציין שהבעיה הזו לא רק במהדורה האנגלית אלא ששני שלישים מהבעיות נמצאות גם במהדורה העברית והועתקו לאנגלית ועקב זאת צריך לעשות בדיקה בקורתית מדוקדקת למהדורה העברית שתחשוף את כל הבעיות הרבות שבה ושעקב זאת התועלת שלה לתלמיד רציני מוטלת בספק.
הוא מוסיף בפתיחה שאכן שטיינזלץ פתח שער להרבה ללימוד הגמרא שהיה נעול בפניהם עד אז ושתהיה להם הערכה לגמרא אך השאלה החשובה היא האם הוא עושה מהגמרא מן ספר פופלרי בצורה מופשטת כמו להבדיל קומיקס (קומיקס זו הוספה שלי לפי המשמעות בדבריו) והתוצאה היא שהעבודה שלו לא אמינה חוץ מהפשט הפשוט.
אחר הפתיחה הרב פלדמן מנתח את סוגיית הגמרא ומראה היכן הבעיות, ובסיום הוא כותב את הדברים החריפים הבאים:
תלמיד מתחיל (הרב פלדמן בשנות הששים היה ראש ישיבת אור שמח בירושלים) שמע את השיעור שדן בסוגיא מורכבת ושאל: איני מבין מדוע מדוע הרב מוטרד כ"כ מהבעיות בסוגיא, הלא למדתי שהגמרא לא הגיונית! מסתבר שאותו תלמיד שמע זאת מרב צעיר וחסר נסיון שלא ידע לענות על שאלות התלמידים ותמיד ענה נמשיך הלאה, אין הגיון בגמרא. מקרה זה הזכיר לרב פלדמן כשעבר על הגמרא הזו של שטיינזלץ וחשב איזו השפעה תהיה לגמרא על התלמיד המתחיל. והוא מביע את חששו שתלמיד נבון שמשתמש בגמרות שטיינזלץ כמורי הדרך שלו בלימוד יגיע למסקנה שאכן התלמוד אינו הגיוני והוא סתם ספר שולי מלא בעיות וסתירות, בקיצור הגמרא מחטיאה את המטרה ומציגה תמונה לא נכונה של הדברים (כדאי לראות את הלשון המקורית באנגלית).
קבצים מצורפים
רב אהרן פלדמן על שטיינזלץ.pdf
מאמר באנגלית
(902.59 KiB) הורד 389 פעמים
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ג' נובמבר 13, 2018 9:12 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

פרשת_דרכים
הודעות: 142
הצטרף: א' דצמבר 14, 2014 8:52 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי פרשת_דרכים » ג' נובמבר 13, 2018 6:56 pm

קו ירוק כתב:ואגב אספר שמג"ש אחד היה ניגש אצל הגרח"ק לשאול אותו שאלות על הדף, וגם הביא עמו את שטיינזלץ שעמו היה רגיל להכין שיעור, והגרח"ק אמר לו פעם תוך דחיפת הכרך שבו הראה לו את קושייתו: בריינגט א-גמרא.. וזה היה קודם הזמן שיצאו נגדו).


מבין השיטין, כמסל"ת, למדנו שכרכי שטיינזלץ היו נושרין מחיקם של אברכי בני ברק לפני תשמ"ט (ולא כפי שטענו כאן שהקמפיין החל בתשמ"ט כיון שלא שמעו בלתי עד אז).

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי דרומי » ג' נובמבר 13, 2018 7:02 pm

.
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב ג' נובמבר 13, 2018 7:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' נובמבר 13, 2018 7:04 pm

..
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ג' נובמבר 13, 2018 7:33 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' נובמבר 13, 2018 7:04 pm

פרשת_דרכים כתב:
קו ירוק כתב:ואגב אספר שמג"ש אחד היה ניגש אצל הגרח"ק לשאול אותו שאלות על הדף, וגם הביא עמו את שטיינזלץ שעמו היה רגיל להכין שיעור, והגרח"ק אמר לו פעם תוך דחיפת הכרך שבו הראה לו את קושייתו: בריינגט א-גמרא.. וזה היה קודם הזמן שיצאו נגדו).

מבין השיטין, כמסל"ת, למדנו שכרכי שטיינזלץ היו נושרין מחיקם של אברכי בני ברק לפני תשמ"ט (ולא כפי שטענו כאן שהקמפיין החל בתשמ"ט כיון שלא שמעו בלתי עד אז).

אפיזודה אחת לא מלמדת על הכלל כלו. לא הכרתי את כל העולם, אבל בודאי זה לא היה חזיון נפרץ.
נראה לך הגיוני שבאותו יום ששמעו את שמעו, כתבו מכתב.. זהו תהליך של כמה שנים. ה'קמפיין' שהנך מדבר עליו הוא מנקודת מבטך, לא של ההיסטוריה.
בשנת תשמ"ט או לאחריה מעט, היה מי שליבן את הנושא, והראהו לרבנים. והוציאו כנגד זה מכתב חרוץ. זה הכל.
הספר הזה לא היה מצוי בבבתי המדרש, ומטבע הדברים לקח את הזמן עד שהכירוהו ובחנו דבריו.

פרשת_דרכים
הודעות: 142
הצטרף: א' דצמבר 14, 2014 8:52 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי פרשת_דרכים » ג' נובמבר 13, 2018 7:45 pm

דיברו כאן על התזמון. היו שקשרו זאת לעוד נושאים ומערכות שלובנו בתשמ"ט, ודווקא מנקודת מבט היסטורית מתקבל הדבר על הדעת. הסברך לא סותר את התזה.

לעיל הובא קישור לדברי הספד דהאי שתא, ושם יש תזה נוספת להתנגדות לשטיינזלץ, ודווקא מאלה שהיו אז בסוד העניינים. ארמוז ואומר כי בניגוד לתזה שהובאה שם - קשירת ההתנגדות לשטיינזלץ כחלק מהמערכה הכוללת דתשמ"ט דווקא מכבדת את החותמים.
נערך לאחרונה על ידי פרשת_דרכים ב ג' נובמבר 13, 2018 7:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' נובמבר 13, 2018 7:51 pm

אבל מה לעשות שלא כל דבר שמתקבל על הדעת הוא נכון מבחינה היסטורית. מי שחי אז יודע שזה 'נפל' פתאום, ללא קשר לענינים שהתלבנו אז. אף שהיה שייכות רחוקה לנפגעים, אך לגמרי לא קשר ישיר.
מישהו רמז לעיל כבר שהבד"ץ (דאז) במכתב והעידוד הכ"כ מוזר ומפתיע שלהם (ה'קנאות' העיוורת עם הראש בקיר פתאום נהיו פשרנים), היתה העובדה שהם ראו בהקמת מערכת כשרות שמקפידה הלכתית יותר מהם (כשנתיים קודם לכן) - פגיעה אנושה ביוקרתם, ובהמשך חשש מהשלכה על התעשייה הכלכלית האדירה הכרוכה בה. ויש רגליים לדבר. אז נכון שלדבר הזה היתה גם שייכות פוליטית מצד כמה חוגים, אך התעוררות בנושא היתה רוחנית ולשם שמים, ולא רכיבה על גל - בשום אופן.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ג' נובמבר 13, 2018 7:54 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' נובמבר 13, 2018 7:54 pm

מוזר בעיני שאתה עונה למי שבתגובותיו הבלתי מוכחות מעיד בעצמו שהוא פגוע מערכות דתשמ"ט וכו'.
מותר להם לאחוז משטינזלץ ובא לציון גואל.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' נובמבר 13, 2018 7:54 pm

כי לפי התפתחות הדיון אני נוטה לחשוב שבכל אופן הדיון כאן איננו אמוציונלי.

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' נובמבר 13, 2018 7:58 pm

יש ויש. כשרואים אלו שעיניהם כסנוורים באשכול זה מכל הטענות, ומדלגים על עדויות אלו שהיו אז בקרבת העניינים איך התפתחה המלחמה נגד, יש לבדוק מה טמון בתגובתם ולא לענות בחזרה על הכתוב כבר קודם כי זה לא יעזור.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי דרומי » ג' נובמבר 13, 2018 8:00 pm

והוא כלל גדול בעוד הרבה אשכולות בפורום הנכבד, שלפעמים חוזרים הכותבים שוב ושוב על שיטתם באופן משעמם למדי...

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי קראקובער » ג' נובמבר 13, 2018 8:29 pm

זאב ערבות כתב:סוף סוף מצאתי את הכתבה שכתב הרה"ג פלדמן בtradition בשנת 91 (באנגלית) נגד הגמרא ב"מ ח"א של שטיינזלץ שתורגמה אז לאנגלית (ודבריו סותרים לחלוטין את הצהרותיו של שטיינזלץ בכתבה לעיל). הוא מציין שאינו מתייחס להאשמות שהוטחו נגד שטיינזלץ אלא אך ורק לדיון על טיב הספר. במאמר הוא מנתח את הגמרא בדף ט ע"ב ומסכם שיש שם כמות עצומה של אי דיוקים וקריאה לא נכונה של הגמרא, ושרוב ההערות אינן ענייניות, לא מובנות וסותרות. בנוסף הוא מציין שהפירוש שלו לא מקנה ללומד את הגשמעק של לימוד הגמרא. הוא מציין שהבעיה הזו לא רק במהדורה האנגלית אלא ששני שלישים מהבעיות נמצאות גם במהדורה העברית והועתקו לאנגלית ועקב זאת צריך לעשות בדיקה בקורתית מדוקדקת למהדורה העברית שתחשוף את כל הבעיות הרבות שבה ושעקב זאת התועלת שלה לתלמיד רציני מוטלת בספק.
הוא מוסיף בפתיחה שאכן שטיינזלץ פתח שער להרבה ללימוד הגמרא שהיה נעול בפניהם עד אז ושתהיה להם הערכה לגמרא אך השאלה החשובה היא האם הוא מהגמרא מן ספר פופלרי בצורה מופשטת כמו להבדיל קומיקס (קומיקס זו הוספה שלי לפי המשמעות בדבריו) והתוצאה היא שהעבודה שלו לא אמינה חוץ מהפשט הפשוט.
אחר הפתיחה הרב פלדמן מנתח את סוגיית הגמרא ומראה היכן הבעיות עם שטיינזלץ, ובסיום הוא כותב את הדברים החריפים הבאים:
תלמיד מתחיל (הרב פלדמן בשנות הששים היה ראש ישיבת אור שמח בירושלים) שמע את השיעור שדן בסוגיא מורכבת ושאל: איני מבין מדוע מדוע הרב מוטרד כ"כ מהבעיות בסוגיא, הלא למדתי שהגמרא לא הגיונית! מסתבר שאותו תלמיד שמע זאת מרב צעיר וחסר נסיון שלא ידע לענות על שאלות התלמידים ותמיד ענה נמשיך הלאה, אין הגיון בגמרא. מקרה זה הזכיר לרב פלדמן כשעבר על הגמרא הזו של שטיינזלץ וחשב איזו השפעה תהיה לגמרא על התלמיד המתחיל. והוא מביע את חששו שתלמיד נבון שמשתמש בגמרות שטיינזלץ כמורי הדרך שלו בלימוד יגיע למסקנה שאכן התלמוד אינו הגיוני והוא סתם ספר שולי מלא בעיות וסתירות, בקיצור הגמרא מחטיאה את המטרה ומציגה תמונה לא נכונה של הדברים (כדאי לראות את הלשון המקורית באנגלית).

ר' זאב אתה גורם לי להוציא הכרכים של שטיינזלץ מהבית, אסור להשהות ספר שאינו מוגה...

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' נובמבר 13, 2018 9:15 pm

קראקובער כתב:ר' זאב אתה גורם לי להוציא הכרכים של שטיינזלץ מהבית, אסור להשהות ספר שאינו מוגה...

כתבתי זאת כבר בתחילת האשכול... וכן שרב דוד פיינשטיין הורה להוציא את הגמרות שלו מהבית.
למי ששם לב הוספתי לכותרת האשכול "וגמרא שטיינזלץ" בכדי שתשקף נכונה את הנושאים המדוברים בו.
מצורף בקובץ כמה קטעי עתונות וראיון עם שטיינזלץ
קבצים מצורפים
בקהילה - ז אב תשעב.pdf
(4.75 MiB) הורד 274 פעמים
דער אלגעמיינער זשורנאל.pdf
(248.55 KiB) הורד 279 פעמים
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ד' נובמבר 14, 2018 5:02 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי מאיר סובל » ג' נובמבר 13, 2018 9:41 pm

זאב ערבות כתב:באתר וואלה פורסם לפני 7 שנים הראיון הזה עם רע"ש:
הרב שטיינזלץ: הרבנים החרדיים אינם מושלמים
רב שיח מארח השבוע את הרב עדין שטיינזלץ, מפרשני התלמוד המובילים בישראל, שמגיב לביקורת ולהחרמת ספריו על ידי רבנים מהזרם הליטאי: "בעולם זה נקרא פוליטיקה, והיא קשורה לפעמים לכל מיני שיקולים זרים"

הרב עדין שטיינזלץ הוא אורח השבוע בשיח הרבנים של וואלה! חדשות, לרגל צאת ספרו, ה-74 במספר, "חיי עולם – שיחות על פרשת השבוע" (בהוצאת "מגיד"). הרב שטיינזלץ נולד בשנת 1937 למשפחה חילונית וקומוניסטית בירושלים, כנער צעיר, חזר שטיינזלץ בתשובה והחל ללמוד בישיבה של חב"ד; לצד לימודיו התורניים, למד כימיה ופיזיקה באוניברסיטה העברית בירושלים.

הרב שטיינזלץ הוא שילוב יוצא דופן של רב ומלומד בעל שם עולמי. הוא בעל תואר ד"ר לשם כבוד מאוניברסיטאות פלורידה, ברנדייס, ישיבה יוניברסיטי, בר אילן, ובן גוריון, ושימש מרצה אורח במספר אוניברסיטאות בחו"ל. במקביל לפעילותו החינוכית הענפה, הכוללת הקמת בית ספר, ישיבה ומרכז תורני בירושלים, המאוגדים תחת ארגון הגג "שפע", עמל הרב שטיינזלץ ב-40 השנים האחרונות על פרויקט הדגל שלו – פירוש התלמוד. כמו כן, ב-1988 זכה בפרס ישראל למדעי היהדות.

מגזין "טיים" האמריקאי הגדיר אותך ב-1988 כ"אינטלקטואל של פעם במילניום". האם אתה סבור שעולם הישיבות החרדי של היום מסוגל להצמיח אינטלקטואלים?
"ב.......".

כמה רבנים חרדיים מהזרם הליטאי, בהם הרב אלישיב, החרימו את ספריך בעבר. חלקם אף דרשו לגנוז את הספרים בטענה שהתייחסת בזלזול לאבות האומה. ממה זה נבע, לדעתך?
"ח.................".

בין יתר עיסוקיך, אתה עומד גם בראש ה"סנהדרין", גוף רבני בעל אוריינטציה ימנית-קיצונית, מה לך ולזה?
"זה לא דבר רציני. עכשיו הקשר שלי לכך מאוד רופף, ויותר היסטורי. זה קרה בין השאר כי הגוף הזה התחיל להתעסק בפוליטיקה ימנית. הבעיה שלי היא לא עם פוליטיקה ימנית כמו עם פוליטיקה בכלל".

.


גם אם מדובר באדם של אחד למילניום [אלף שנה] גאון כשרוני שאי אפשר לתפוס את עוצמתו [ותרשו לי לפקפק ביומרה המטורפת הזו], אם העילוי הגאון הזה הצטרף כחבר לסנהדרין, של עשרים ושלושה או של שבעים ואחד, ומכ"ש אם הוא נעמד ברוב ענוותנותו בראשו, ואני מניח שזה אמנם נגמר בקשר רופף והיסטורי אבל התחיל עם כובד ראש ואשליות דמיוניות משיחיות רציניות ביותר - מדובר אם כן באדם מטופש לחלוטין. גאון וכשרון אינם ערובה גם לחכמה! אבל בשביל להוציא מתחת ידו פירוש על הש"ס צריכים גם קורטוב של חכמה, לא מספיק גאונות וכשרון.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי מאיר סובל » ג' נובמבר 13, 2018 9:43 pm

סגי נהור כתב:ר' זאב היקר, אין בביתי גמרא שטיינזלץ משום מהדורה (גם לא שוטנשטיין), אלא בעוונותי רק ש"ס רגיל של עוז והדר. לצערי לא הבנת את כוונתי. הסברתי שהוא לא "שינה" את צורת הדף בגמרא של אף אחד, אלא הדפיס ספר משלו.



כמו שמרגלא בפומהון דעמא דבר על מי שיודע לזייף חזק בניגונים, שהוא לא מזייף אלא מלחין מחדש.......

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' נובמבר 13, 2018 10:24 pm

הוא הדפיס ספר משלו הכולל את גוף הגמרא, פירוש רש"י, תוספות פלוס פירוש משלו. על העטיפה כתוב "גמרא מבוארת" מה על הקונה הלא מתוחכם לחשוב. הוא סבור שקנה גמרא. זה מזכיר לי את סדרי טהרות שלא רצו לתת לו הסכמות כיון שחששו שאנשים יסברו שהנה יש לנו גמרא טהרות והמציאו פטנט שבכל ראש עמוד יש אזהרה שזה אינו תלמוד (איני זוכר את הלשון המדויק, ניתן לבדוק באוצר). אם שטיינזלץ היה עושה דבר מעין זה יתכן שהיה מתקבל יותר בהבנה אך לכאורה נראה שפעל על דעת עצמו בחושבו שהוא מבין יותר טוב מכולם ואכן בהתחלה ההצלחה האירה לו פנים וחשב שהוא על הגובה עד שהמציאות באה וטפחה לו על פניו. לכן נראית סברת מי שאומר שנכנע לבד"ץ בכדי להציל את המצב אך כנראה זה גרם לנזק עוד יותר גדול עד שפנה להוצאת ספרים random house שהיא חברה שמוציאה ספרות גויים במיטבה ומה לגמרא ולהוצאת ספרים שמוציאה אף ספרים מפוקפקים ומענין לדעת מי היו התומכים עבור פרויקט זה שנכשל כשרון מסחרי. כעת קורן נטלה על עצמה את ההוצאה אך לא נראה שיש להם הצלחה כיוון שהציבור פה אפילו החרדל"י מעדיף שוטנשטיין.

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' נובמבר 13, 2018 10:43 pm

נכנסתי לאתר אמזון ונמצא שם למכירה סט 22 כרכים של הגמרא באנגלית של שטיינזלץ בהוצאת רנדום האוס ב3600 דולר! לכמה מסכתות בודדות.
בתיאור הספר שמועתק מהמובא בכריכת הספר מובא בין השאר שהוא הת"ח הכי גדול בימינו, באחת מביקורות הקוראים של הספר מובא שמכיון שהחזיר את כל השמטות הצנזורה, המו"ל הפסיק את הדפסת הגמרא באנגלית מפני לחץ של רבנים חרדיים שלא רצו שהגמרא תיחשף לעיני הגויים בלי הצנזורה. זו קביעה מוזרה כיוון שאם כך מדוע לא התנגדו אותם רבנים להדפסת שוטנשטיין שגם בה החזירו את השמטות הצנזורא? אלא מן הסתם לא נמכר וההשקעה לא היתה כדאית. מענין לדעת אם מהדורת קורן שונה מזו.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ד' נובמבר 14, 2018 4:41 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אסף128
הודעות: 74
הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 11:34 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי אסף128 » ג' נובמבר 13, 2018 11:46 pm

מאיר סובל כתב: אם העילוי הגאון הזה הצטרף כחבר לסנהדרין, של עשרים ושלושה או של שבעים ואחד, ומכ"ש אם הוא נעמד ברוב ענוותנותו בראשו, ואני מניח שזה אמנם נגמר בקשר רופף והיסטורי אבל התחיל עם כובד ראש ואשליות דמיוניות משיחיות רציניות ביותר

מה יכול להיות רציני בזה? אין בזה שום הגיון. אני לא אומר בזלזול, אלא נראה לי ברור שכל המטרה היתה רק לעורר שיח בנושא (וסליחה שקצת סטיתי מנושא האשכול)

דעת_האברך
הודעות: 620
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי דעת_האברך » ד' נובמבר 14, 2018 1:52 am

כמי שנהנה פעמים רבות ממשניות קהתי, רצוני להצר על כך ששמו ופירושו נכרך כאן בכרך אחד עם פירושו של ה"ר ע' שטיינזלץ [שלכשעצמו הינו יהודי ת"ח יקר שיש לו זכויות רבות בעל כשרון גאוני. קרוב משפחתי שהיה תלמיד שלו סיפר לי שהוא קורא ספרים ברפרוף של עמודים ויודע את כל תוכנם].
על פירושו של ה"ר שטיינזלץ יצאו עוררין מסיבות רבות שנמנו כאן לעיל, שחלקן נוגעות ליחסו לדברי חז"ל ויחסו לאישי המקרא, וחלקן נובעות מטעויות בפירוש או דברי אפיקורסות (שיתכן וחזר מהם כמבואר במכתבו לבד"ץ). אך על הרב פנחס קהתי לא יצאו עוררין אלא מחמת השתייכותו לזרם ציוני דתי, ופירושו הוא קילורין לעיניים לכל מי שזקוק ללמוד במהירות משניות בעיקר ממסכתות שאינן מסדר מועד נשים ונזיקין, שאין יד הכל ממשמשת בהן.
[אמנם לפני שנים ארוכות שמעתי שהטענה של הסטייפלער זצ"ל על פירושו של הרב קהתי היתה שאינו מדוקדק מצד שחלק מהפעמים הולך עם מפרש פלוני וחלק עם מפרש אלמוני, ולעתים לאחר העיון מתברר שאי אפשר להולמם יחד, אולם גם אם יש טעויות כאלה הרי הם בטלים בשישה ושישים. גם אם מביא לעתים נדירות מאד מפירושו של חנוך אלבק אין בזה בהכרח פסול, וכרבי מאיר שלמד תורה מאחר, רימון מצא תוכו אכל וקליפתו זרק].

וביחס לרב פנחס קהתי אציין כאן למובאה שכבר הובאה לעיל מדברים שאמרה עליו אשתו :
https://www.otzar.org/wotzar/book.aspx? ... geid=P0014
אני ממליץ לעבור על דבריה ואני סבור שכל אחד מכאן ישנה את דעתו הקדומה אחרי שיקרא מה שכתבה על ההתמדה והשקידה המופלאה והעצומה של בעלה ז"ל בהכינו את המשניות, שבמשך כשש שנים נדד שינה מעיניו כפשוטו, ולא עשה דבר מלבד לעמול לכתוב את הפירוש בצורה הכי בהירה שתעלה בידו, עד כדי כך שאפילו לאכול לא היה לו זמן, ואשתו היתה צריכה להכניס לו את האוכל לפה בזמן שהוא לומד! מושגים שאינם בנמצא גם על הרבה ראשי ישיבות חשובים, ורוב האברכים שאני מכיר אינם מגיעים לכזו רמה של שקידה מופלאה, ונשמעו רק על גדולי מתמידים שבדור.
כמו כן על צניעותו וענוותו לא צריך להכביר והדברים ניכרים מתוך עצמם, ודי להזכיר את העובדה שהוא לא הסכים לקרוא לעצמו אפילו בתואר הפשוט "הרב".
וכמדומני שמזה גופא שכבר שנים כה ארוכות פירושו התקבל באלפי בתי ישראל וממשיך לשמש עד היום כל כך הרבה לומדים, ניתן ללמוד על הסייעתא דשמיא שהוא זכה לה (קצת יותר מפירוש בעל סייעתא דשמיא), ואם הכל תלוי במזל ואפילו ספר תורה שבהיכל, הרי שבשמים בירכו אותו במזל כפול ומכופל, ולענווים ייתן חן.
נערך לאחרונה על ידי דעת_האברך ב ד' נובמבר 14, 2018 2:02 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' נובמבר 14, 2018 2:00 am

חלמישצור כתב:
סגי נהור כתב:אין שום "סיבות ברורות" לצאת בתותחים וטנקים נגד מי שהוציא ספר עזר מצויר, שלא מיועד ולא מועיל לחובשי בית המדרש.

יעקב אדלשטיין, התלמוד בפירוש עברי חדש - ראיון עם הרב שטיינזלץ, הצופה, כ"ד חשון תשכ"ו, עמ' 5

וכן מצאתי כעת בראיון מעניין מלפני כעשור עם העיתונאי דאז לפיד
1.png
1.png (137.71 KiB) נצפה 10557 פעמים

וכן בסגנון דומה בראיון שנערך לפני כשלוש שנים (http://in.bgu.ac.il/bgi/israelis/DocLib ... 7/adin.pdf), עמ' 19

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' נובמבר 14, 2018 2:07 am

זאב ערבות כתב:נכנסתי לאתר אמזון והגמרא באנגלית של רנדום האוס מוצעת למכירה ב3600 דולר ל22 כרכים בלבד לכמה מסכתות בודדות, זה כל מה שעשו, ב"מ משתרע על פני 6 כרכים.
הנה מה שמובא שם באנגלית ואח"כ אחת מביקורות הקוראים עם סברא שהפסיקו את הפרויקט באנגלית בגלל לחץ רבנים חרדיים. אין לי סבלנות לתרגם.

לא הבנתי מה הקשר בין התגובה של הגוי הזה לאשכול

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' נובמבר 14, 2018 2:43 am

.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ד' נובמבר 14, 2018 4:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' נובמבר 14, 2018 4:40 am

כיון שדובר כאן על עניוותו של קהתי, אני תופס טרמפ והוצאתי מתיק המכתבים שברשותי מכתב שקבלתי בתשמ"ז מרב יונה עמנואל, עורך רבעון המעין במשך כ40 שנה. הוא היה שען במקצועו ות"ח מופלג. כמדומני שכבר כתבתי במקום אחר שבזמנו מצאתי אצל פלדהיים גליונות ישנים ובקשתי להיות מנוי ומאז היה ביננו קשר מכתבים והמכתב הזה מעניין בפני עצמו לכל מי שקורא את ירחון המעיין... אך המעניין ביותר והקשור להודעה הזו היא ההערה הקטנה בתחתית המכתב מצד ימין.
ובקשר לעניוות ראוי לציין את הספר שמירת שבת כהלכתה שאף הוא רב מכר ויתכן שהמשוף בינו לבין משניות מבוארות הוא עניוותם של המחברים, שכן ידוע שהמהדורה הראשונה של שש"כ התקבלה בביקורות (מוצדקות או לא לא משנה כעת) והמחבר רב יהושע נויברט במקום לעמוד על דעתו ולהדוף את המבקרים - חזר למכונת הכתיבה וערך את הספר מחדש מתחילתו ועד סופו והתחשב בדעת המשיגים. לימוד טוב לכל מי שמתעתד להוציא ספר.
קבצים מצורפים
רב יונה עמנואל.jpg
רב יונה עמנואל.jpg (400.63 KiB) נצפה 10534 פעמים
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ד' נובמבר 14, 2018 4:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' נובמבר 14, 2018 3:22 pm

לשלימות הכותרת, אולי יש להוסיף 'תנ"ך דעת מקרא'

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי דרומי » ד' נובמבר 14, 2018 3:27 pm

לא צריך להרחיק, כמדומני שיצא לאחרונה גם 'חומש שטיינזלץ'...


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 382 אורחים