מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
זאב ערבות
הודעות: 3800
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' נובמבר 25, 2018 6:54 pm

קטע מהגרח"ק המובא בספר כל משאלותיך בענין גמרות שוטנשטיין
קבצים מצורפים
גמרות שוטנשטיין.jpg
גמרות שוטנשטיין.jpg (151.35 KiB) נצפה 2662 פעמים

שמשון
הודעות: 200
הצטרף: ב' אפריל 18, 2016 7:19 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי שמשון » ה' נובמבר 29, 2018 9:42 pm

לייטנר כתב:
פרנקל תאומים כתב:אגב, אחרי כותבי את הנ"ל, ראיתי בעיתון את שמו של הג"ר חנוך אלבק שליט"א במדור המאורסים, הוא אירס אמש את בתו בשעטו"מ..
אמו עו"ד פליאה אלבק הינה אחותו של הגאון ר' אביגדור נבנצאל שליט"א. חמיו, כפי שכתבו כאן, היה הגאון ר' דוד מן זצ"ל ראש ישיבת 'כפר חסידים'.

היתה. ז"ל.

פליאה אלבק השופטת המפורסמת?

אוהב עמו
הודעות: 741
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי אוהב עמו » ה' נובמבר 29, 2018 9:46 pm

שמשון כתב:
לייטנר כתב:
פרנקל תאומים כתב:אגב, אחרי כותבי את הנ"ל, ראיתי בעיתון את שמו של הג"ר חנוך אלבק שליט"א במדור המאורסים, הוא אירס אמש את בתו בשעטו"מ..
אמו עו"ד פליאה אלבק הינה אחותו של הגאון ר' אביגדור נבנצאל שליט"א. חמיו, כפי שכתבו כאן, היה הגאון ר' דוד מן זצ"ל ראש ישיבת 'כפר חסידים'.

היתה. ז"ל.

פליאה אלבק השופטת המפורסמת?

היא לא היתה שופטת, אלא מנהלת מחלקה בפרקליטות המדינה.

חיימשה
הודעות: 1828
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי חיימשה » ה' נובמבר 29, 2018 10:26 pm

פרנקל תאומים כתב:א) ההבדל בין מה שעשה שטיינזלץ ובין מה שעשו שוטנשטיין הוא שמים וארץ. שטיינזלץ פשוט עשה בש"ס שלנו כבתוך שלו, ובלי לשאול אף אחד.
ב) ההתקפה החזיתית הגדולה יצאה בעיקר בשל כתביו האחרים של ר"ע שטיינזלץ. מה שלא היה קיים אצל שוטנשטיין.
ג) שוטנשטיין בלה"ק לא היה קיים או לכה"פ לא היה נפוץ בכלל, בימי בריאותו ואיתנותו של רשכבה"ג רבינו הרב שך נבג"מ.


האמנם כל הדברים הנ"ל אינם אמת ברורה ופשוטה עד כדי שאין שום צורך להתעקם להסתרבל ולהתפתל עם הסברים אחרים????
האמנם הכל כדאי רק בשביל המצווה הגדולה של המצאת "צריך עיון" על איש האלוקים רבינו הרב שך זי"ע??

והשתא דאתינן לסייעתא מפורשת ממרן הגראי''ל, מה יאמר הרב פ''ת ? האמנם? להתעקם להסתרבל ולהתפתל?

הפצת המעיינות
הודעות: 638
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ה' נובמבר 29, 2018 10:30 pm

"איש האלוקים"
הרב פ"ת זכית להיות הראשון לתארו בתואר הנ"ל
מעניין איך היה הוא עצמו מגיב על זה

זאב ערבות
הודעות: 3800
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' נובמבר 29, 2018 10:39 pm

.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ו' נובמבר 30, 2018 2:38 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרנקל תאומים
הודעות: 2862
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 29, 2018 11:04 pm

חיימשה כתב:
פרנקל תאומים כתב:א) ההבדל בין מה שעשה שטיינזלץ ובין מה שעשו שוטנשטיין הוא שמים וארץ. שטיינזלץ פשוט עשה בש"ס שלנו כבתוך שלו, ובלי לשאול אף אחד.
ב) ההתקפה החזיתית הגדולה יצאה בעיקר בשל כתביו האחרים של ר"ע שטיינזלץ. מה שלא היה קיים אצל שוטנשטיין.
ג) שוטנשטיין בלה"ק לא היה קיים או לכה"פ לא היה נפוץ בכלל, בימי בריאותו ואיתנותו של רשכבה"ג רבינו הרב שך נבג"מ.


האמנם כל הדברים הנ"ל אינם אמת ברורה ופשוטה עד כדי שאין שום צורך להתעקם להסתרבל ולהתפתל עם הסברים אחרים????
האמנם הכל כדאי רק בשביל המצווה הגדולה של המצאת "צריך עיון" על איש האלוקים רבינו הרב שך זי"ע??

והשתא דאתינן לסייעתא מפורשת ממרן הגראי''ל, מה יאמר הרב פ''ת ? האמנם? להתעקם להסתרבל ולהתפתל?

אכן כן. להתעקם להסתרבל ולהתפתל.
והדברים המובאים כאן בשם מרנא הגראי"ל נ"ע מאשרים את דבריי. לתלמוד המבואר של רע"ש הי"ו גם רבינו הגראי"ל זי"ע התנגד בכל תוקף, והחילוקים הפשוטים שבין רע"ש ושוטנשטיין הם כנ"ל.

פרנקל תאומים
הודעות: 2862
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 29, 2018 11:13 pm

הפצת המעיינות כתב:"איש האלוקים"
הרב פ"ת זכית להיות הראשון לתארו בתואר הנ"ל
מעניין איך היה הוא עצמו מגיב על זה

מה כואב לך?
הלא אם שם משפחתו היה האגר, רוקח, אלתר, שניאורסון, בידרמן, טברסקי, רוזנבוים או לייפר, הכל היה בסדר.
ואילו הוא זי"ע היה ראוי לתואר הזה הרבה יותר מכל מיני בנש"קים המתוארים בשפע של סופרלטיביים משל היו שרפים ואופנים.

הפצת המעיינות
הודעות: 638
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ה' נובמבר 29, 2018 11:22 pm

זה בסדר רק אם זה נהוג לכנות את האדם כך, ואם לא זה משונה. כן, גם אם שמו ברשימה שכתבת two wrongs dont make a right
אפילו הג"ר משה מרדכי לא עלה על דעתו

מה לא בסדר להיות עומד בין היושבים?

חיימשה
הודעות: 1828
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי חיימשה » ה' נובמבר 29, 2018 11:52 pm

פרנקל תאומים כתב:
חיימשה כתב:
פרנקל תאומים כתב:א) ההבדל בין מה שעשה שטיינזלץ ובין מה שעשו שוטנשטיין הוא שמים וארץ. שטיינזלץ פשוט עשה בש"ס שלנו כבתוך שלו, ובלי לשאול אף אחד.
ב) ההתקפה החזיתית הגדולה יצאה בעיקר בשל כתביו האחרים של ר"ע שטיינזלץ. מה שלא היה קיים אצל שוטנשטיין.
ג) שוטנשטיין בלה"ק לא היה קיים או לכה"פ לא היה נפוץ בכלל, בימי בריאותו ואיתנותו של רשכבה"ג רבינו הרב שך נבג"מ.


האמנם כל הדברים הנ"ל אינם אמת ברורה ופשוטה עד כדי שאין שום צורך להתעקם להסתרבל ולהתפתל עם הסברים אחרים????
האמנם הכל כדאי רק בשביל המצווה הגדולה של המצאת "צריך עיון" על איש האלוקים רבינו הרב שך זי"ע??

והשתא דאתינן לסייעתא מפורשת ממרן הגראי''ל, מה יאמר הרב פ''ת ? האמנם? להתעקם להסתרבל ולהתפתל?

אכן כן. להתעקם להסתרבל ולהתפתל.
והדברים המובאים כאן בשם מרנא הגראי"ל נ"ע מאשרים את דבריי. לתלמוד המבואר של רע"ש הי"ו גם רבינו הגראי"ל זי"ע התנגד בכל תוקף, והחילוקים הפשוטים שבין רע"ש ושוטנשטיין הם כנ"ל.
מי מעקם?
אני טענתי שהרב שך עפ"י דרכו אמור היה להתנגד לשוטנשטיין, אתה טענת בתוקף שהרב שך כלל לא ראה,
בא הגראי"ל ומעיד א. ראה גם ראה, ב. התנגד, ג. החליש אח"כ את ההתנגדות. הכל מתאים עם דברי, אבל דברי הגראי"ל מסייעים לך, פלא פלאים!

פרנקל תאומים
הודעות: 2862
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ו' נובמבר 30, 2018 1:04 am

אתה טענת שמי שמתנגד לשטיינזלץ צריך להתנגד באותה המידה גם לשוטנשטיין, ואם הוא לא התנגד באותה המידה גם לשוטנשטיין, הרי שזה צ''ע ואתה טענת שמרנא הרב שך לא התנגד בפועל לשוטנשטיין, ולכן צ''ל ששוטנשטיין הסיתו אותו לצאת נגד שטיינזלץ כדי לחסל אותו ע''מ שהם יצליחו עם הגמרות שלהם (ולמה באמת הוא לא יצא נגד שוטנשטיין? הלא לדבריך הוא היה צריך להתנגד לו באותה המידה?).

ואילו אני טענתי שההבדל בין שטיינזלץ ושוטנשטיין הוא שמים וארץ, ואין כל קושיא למה נגד שטיינזלץ הרעישו עולמות ונגד שוטנשטיין לא, וממילא גם אין כל צ''ע, כך שגם אין צורך לחפש קונספירציות או לטעון לאיפה ואיפה.

אמת שגם כתבתי שבימי איתנותו של ה'אבי עזרי' נ''ע שוטנשטיין בלה''ק לא היה קיים או עכ''פ לא היה נפוץ, וממילא אין כל ראיה ממה שלא הרעיש כנגדו.

ובכן, מה מצאת בדברי רבינו הגראי''ל נ''ע? שמרנא הרב שך ראה את שוטנשטיין? הלא גם אני כתבתי שיתכן שהיה קיים אך עוד לא היה נפוץ (עד כדי שיהיה צריך לפרוץ בסערה נגדו), וחוץ מזה, הלא באנגלית וודאי כבר היה קיים, ואולי הראו לו ועם התנגדותו עדיין לא מצא לנכון להרעיש, היות שבא''י עוד לא היה קיים/נפוץ.
ומה היא כוונת הגראי''ל שהוא התנגד? פתח במלחמה? הלא אנו יודעים שהוא לא פתח במלחמה נגד שוטנשטיין, כך שגם אם הביע התנגדות או אי נחת (וברור לחלוטין שהוא לא היה אוהב גם את שוטנשטיין), הרי שלא מצא לנכון להרעיש נגדם, גם בגלל שעוד לא היו נפוצים באר"י וגם בגלל שעם כל הביקורת (לשיטתו) עדיין ההבדל בינם ובין שטיינזלץ הוא שמים וארץ מהטעמים שפירטתי.
ומה שמובא בדברי מרנא הגראי''ל נ''ע שמרנא הרב שך אח''כ החליש את התנגדותו, משמע מדבריו שזה בגלל שהוא כנראה הגיע למסקנה שבדורינו יש בזה צורך ומוטב יאכלו שוטנשטיין שהוא עכ''פ ראוי בשעת הדחק ואל יאכלו שטיינזלץ שלדעתו לא היה ראוי אף בשעת הדחק.

מה לא ברור?


ואדרבה, לדבריך, מדוע מרנא הרב שך החליש את התנגדותו? ומדוע מרנא הגראי''ל שהתנגד בתוקף לשטיינזלץ, נתן את הסכמתו לשוטנשטיין?

חיימשה
הודעות: 1828
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי חיימשה » ו' נובמבר 30, 2018 2:08 am

יש כאן דו שיח של חרשים.
הנחת הנחה שלמדתי את דעתו של הרב שך מכך שהתנגד לשטיינזאלץ.
ובכן, לא מיניה ולא מקצתיה, אולי כדאי שתקרא את האשכול מההתחלה.
הרב שך התנגד לדברים שהם אפילו לא מקצת משוטנשטיין.
הוא יצא למלחמה נגד מי שהתחיל להוציא חומש עם פירוש על רש"י, התנגד לנגיעה בצורת המשנה ברורה, ואף התנגד לדף עם פסוקים ללומדים בבא קמא.
וע"כ היה ברור שיצא למלחמה עשרת מונים כאשר יגעו בשס, יהיה מה שיהיה ואיך שיהיה.
הרב שך היה יוצא למלחמת חרמה גם אם מישהו היה מוציא לאור גמרא מנוקדת בקזחסטן.
זה לא קרה אצל שוטנשטיין.

אין לכך בינתיים שום הסבר, פרט להשערה שהעליתי, שהיא לגיטימית ושאין בה שום המעטה בכבודו של הרב שך.

ואמנם הגראי"ל מעיד שהוא התנגד לשוטנשטיין כפי ששיערתי שמוכרח להיות . הוא גם מעיד שהוא החליש את הביקורת, (הוא אינו מסביר מדוע, ובעיני פשוט שהוא לא סבר כהרב שך בכל המהלך הזה) וההסבר הפשוט להחלשת הביקורת הוא מה שטענתי, שכאשר הראו לו את שטיינזאלץ הוא הבין שאין מנוס מלוותר במלחמה הזאת כדי שלא יזדקקו ל שטיינזאלץ.

אני רק העליתי השערה שהחבר'ה המשופשפים מארטסקול רצו להיות מבוטחים מהביקורת של הרב שך לפני שהם משקיעים עשרים מליון דולר במהדורה העברית, וע"כ דאגו להביא בפני הרב שך את הגמרות של שטיינזאלץ ולסדר את העניין עצהי''ט.
אחרי כל האשכול אני עדיין די משוכנע שזה מה שקרה.

רון
הודעות: 838
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי רון » ו' נובמבר 30, 2018 8:28 am

החילוק בין ב' סוגי הגמרות הוא כל כך פשוט שתמהני שלא עמדו על הדברים הכותבים הנכבדים.
באיזה גמרא חילוני יהיה מוכן ללמוד? בודאי שלא בשוטנשטיין!
למה?
זה כבד! זה רציני מדאי! ההערות למטה מוכיחות לכל שהתורה היא עסק רציני!
זה לא עוד אנציקלופדיה לתלמוד, אלא ספר לימוד מעמיק.
זה התלמוד!

וזה ההיפך הגמור מהגמרא השניה שמביאה הרבה פולקלור עממי ויהודי,
נחמד כזה נעים כזה, תנאים בין אלי יון, אמוראים בין הספורטאים באתונה,
הומור קליל,
בקיצור, מי שלומד בגמ' אחת יוצא עם הרגשה שהתורה היא אותה תורה שלמדו כל השנים,
ובגמ' השניה לא.

זה נשמע קצת סמנטיקה ונוסטלגיה,
אבל זה לא,
זה שאלה מהותית מהי יהדות

ונושא זה הוא מעבר למה שהרב שך התנגד לכל שינוי שהוא בכל מיני ספרים.

חיימשה
הודעות: 1828
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי חיימשה » ו' נובמבר 30, 2018 9:02 am

כל מילה שכתבת נכונה

ארזי הלבנון
הודעות: 1046
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ו' נובמבר 30, 2018 10:14 am

רון כתב:החילוק בין ב' סוגי הגמרות הוא כל כך פשוט שתמהני שלא עמדו על הדברים הכותבים הנכבדים.
באיזה גמרא חילוני יהיה מוכן ללמוד? בודאי שלא בשוטנשטיין!
למה?
זה כבד! זה רציני מדאי! ההערות למטה מוכיחות לכל שהתורה היא עסק רציני!
זה לא עוד אנציקלופדיה לתלמוד, אלא ספר לימוד מעמיק.
זה התלמוד!

וזה ההיפך הגמור מהגמרא השניה שמביאה הרבה פולקלור עממי ויהודי,
נחמד כזה נעים כזה, תנאים בין אלי יון, אמוראים בין הספורטאים באתונה,
הומור קליל,
בקיצור, מי שלומד בגמ' אחת יוצא עם הרגשה שהתורה היא אותה תורה שלמדו כל השנים,
ובגמ' השניה לא.

זה נשמע קצת סמנטיקה ונוסטלגיה,
אבל זה לא,
זה שאלה מהותית מהי יהדות

ונושא זה הוא מעבר למה שהרב שך התנגד לכל שינוי שהוא בכל מיני ספרים.


א. אז היהדות היא 'כבדה' ו'רצינית מדי'?
ב. חילונים לומדים גם בשוטנשטיין.
ג. איני יודע מה אתה שח בדבר אלי יון וספורטאים בהקשר תנאים ואמוראים. אכן, הרב שטיינזלץ מחבר את פרשנותו לרוח אותה תקופה, ולא מצאנו בזה שום פסול.

וסתם סיפור,
ביריד החסידות בבנייני האומה ראיתי יהודי חרדי יקר, שהחזיק בידיו את סדרת ספרי 'התוועדות', שלעת עתה יצאו ממנה שלושה כרכים - הרבנים שטיינזלץ, סלביטצקי וגופין, אך בידיו היו רק האחרונים מהנ"ל ללא הרב שטיינזלץ. לצידם החזיק גם את ספרם החדש של אליטוב ושרקי - 'צמאה'.
שאלתיו מדוע בחר את השניים האחרונים, ואילו את של הרב שטיינזלץ לא? שמא יש לו אותו בביתו וכעת ברצונו להשלים הסדרה?
הלה ענה ואמר שהוא לא קונה כי "כידוע" דבריו מלאים באפיקורסות, והרב שך התנגד אליו.
עניתי ואמרתי, וליריד הזה תחת חסות אותה חסידות הרב שך לא התנגד? הוא חייך.
שאלתיו, ומהו הספר השני שבידך? אולי תמליץ לי עליו ואקנהו גם אני?
ענה ואמר, הספר ממש טוב, מפשט מושגים בחסידות בצורה נעימה הפלא ופלא.
ומי המחבר? שאלתי בתמימות.
ענה לי אף הוא בתמימות שאינו יודע, והצביע על שמות המחברים המופיעים על הכריכה.
אף אני הצבעתי על שמו של שרקי המופיע על הכריכה ואמרתי - יאיר שרקי, כתב חדשות ערוץ 2.
הלה הזדעק: מה?! ושמט הספר מידו.
אמרתי לו: אבל הרגע המלצת לי לקנותו?
לא, הוא ענה, לא ידעתי שהוא כתב חדשות, ערוץ חילוני עוד מילא... אבל מתוקף תפקידו הוא ודאי מחזיק אייפון...

לסיכום דבריו:
הרב שטיינזלץ לא - הרב שך התנגד.
חב"ד כן - אז מה אם הרב שך התנגד.
ספר 'צמאה' מומלץ - כי הוא 'הפלא ופלא'.
ספר 'צמאה' דקה אחרי זה כבר לא...

רון
הודעות: 838
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי רון » ו' נובמבר 30, 2018 10:39 am

אני מקוה שזה לא חידוש בשביל כבודו, אבל אכן כן!

היהדות היא עסק רציני, רציני מאד, מאד מאד אפילו!

יהדות מצריכה כובד ראש וישוב דעת.
אולי נבהלת כי זה מזכיר לך את מה שאתם סבורים שהליטאים הם איזה אנשים
שבודקים מה קרה להם כשהם מרגישים קצת שמחה בלב.......
אז בא נצא מהסטיגמות והשטויות, ונתמקד בעיקר.

אורח חיים שבו יש יש משמעות לכל מילה שלך ולכל פעולה שלך, זה אורח חיים רציני.
המצריך כובד ראש וישוב דעת על כל פעולה ומחשבה ודיבור. אין לי הגדרה אחרת לכזה אורח חיים.

ולזה התכונתי שמי שלומד בשוטנשטיין מרגיש מיד שהעסק רציני. צריך להעמיק ויש כמה צדדים וכמה תירוצים והנפ"מ וכו' בקיצור עסק לא פשוט.

ארזי הלבנון
הודעות: 1046
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ו' נובמבר 30, 2018 10:52 am

זה לא חידוש בשבילי.
אבל זה בדיוק ההבדל בין הגמרות:
כפית עד הפה מה הקושיא ומה התירוץ, או פירוש 'מלמעלה' ותפעיל את הראש.
חילוני הלומד גמרא - אם ירצה להעמיק יפתח שוטנשטיין, ואם ירצה להפעיל את הראש יפתח שטיינזלץ, ואם ירצה - לא יפתח כלום! ושלושת הנ"ל קיימים בקרב הציבור החילוני, וביודעיי ומכריי קאמינא.
וצר לי על ההכללה 'מה שאתם סבורים'...

דעת_האברך
הודעות: 539
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי דעת_האברך » ו' נובמבר 30, 2018 2:56 pm

כפי שכתבו כאן מאד מסתבר שהרב שך היה מתנגד גם לשוטנשטיין אם היה נפוץ בימיו. אולם על זה נאמר "דור דור ושופטיו, דור דור ופרנסיו, דור דור וחכמיו". כמה שהזמן קצר כביכול מאז הרב שך הנהיג את היהדות החרדית, הרי שבזמן זה של 30-40 שנה נעשו שינויים מופלגים בצורת הדור ובחילו לאורייתא, כמו שפעם היה שינוי לאחר 100 או 150 שנה, ולפי הדור היום ש"ס שוטנשטיין הוא הצלה לרבים רבים.
אי לכך אין לזה משמעות אם הרב שך היה מתנגד או לא, כי חכמי דורנו ממש שהקב"ה שתלם להמשיך להנהיג את דורנו - ה"ה הרב אלישיב והרב שטיינמאן זצ"ל סמכו ידיהם על ש"ס זה כידוע וכמפורסם.

גביר
הודעות: 1216
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי גביר » א' פברואר 24, 2019 8:26 am

על התנגדות להדפסת ספרים בלע"ז כבר בראשית ימי הדפוס, בעיקר מחשש מהנגשת התורה לגויים, יעוין: מאיר בניהו, הסכמה ורשות בדפוסי ויניציאה, ירושלים תשל"א, עמ' 222-219

חיימשה
הודעות: 1828
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי חיימשה » א' פברואר 24, 2019 9:34 am

דעת_האברך כתב:כפי שכתבו כאן מאד מסתבר שהרב שך היה מתנגד גם לשוטנשטיין אם היה נפוץ בימיו. אולם על זה נאמר "דור דור ושופטיו, דור דור ופרנסיו, דור דור וחכמיו". כמה שהזמן קצר כביכול מאז הרב שך הנהיג את היהדות החרדית, הרי שבזמן זה של 30-40 שנה נעשו שינויים מופלגים בצורת הדור ובחילו לאורייתא, כמו שפעם היה שינוי לאחר 100 או 150 שנה, ולפי הדור היום ש"ס שוטנשטיין הוא הצלה לרבים רבים.
אי לכך אין לזה משמעות אם הרב שך היה מתנגד או לא, כי חכמי דורנו ממש שהקב"ה שתלם להמשיך להנהיג את דורנו - ה"ה הרב אלישיב והרב שטיינמאן זצ"ל סמכו ידיהם על ש"ס זה כידוע וכמפורסם.

זהו תירוץ נהדר למי שרואה עצמו מחויב לדעתו של הרב שך כמו להלכה בשו''ע וזקוק להיתר ללמוד בשוטנשטיין.
האמת הפשוטה היא שלהרב שך היתה דעה קיצונית בנושא זה, ומרנן הגרישא והגראיל לא ס''ל כוותיה, לא כעת ולא לפני חצי יובל.
ואני מציע לכל מי שרואה את עצמו ראוי לזה, לנסות לכתוב בעצמו דף אחד או שלושה עם שוטנשנטיין, ביאור ללא הערות, ולהשוות אח"כ ולבדוק, האם באמת בלימודו הוא מבין בעצמו את הגמרא ברמה מושלמת. זהו מבחן מביך במעט.

נחלי אפרסמון

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ו' יולי 26, 2019 2:57 am

בבית נאמן השבוע יש התייחסות לשטיינזלץ יעלו המבינים.
אגב שמעתי את הגאון רבי יעקב חיים סופר אומר הרבה פעמים לבחורים תלמד בכחול באדום בירוק העיקר תלמד.

זאב ערבות
הודעות: 3800
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' יולי 26, 2019 7:39 am

יש כלל ציבור לא טועה, כלומר הכח הקולקטיבי של הציבור מבחין בין דבר הראוי לדבר שאינו ראוי. וניתן ליישם כלל זה גם כאן, למרות שקהתי נמנה על חוגי המזרחי פירושו התקבל על כל מגזרי הציבור ונמכר בכמויות גדולות עד היום למרות כל המתחרים שקמו לו, ואילו תלמוד שטיינלץ מונח בקרן זוית ואין כמעט דורש, למרות כל המאמצים לשווק אותו בכריכה מהודרת ובסידור חדש.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יולי 26, 2019 8:34 am

מבחינה תוכנית אין שום קשר בין שני הדברים.
משניות קהתי הוא פירוש קלאסי לחלוטין מבחינת כל התוכן שלו. סיכום שיטות הראשונים וביאור מפורט. השינוי הוא רק בצורה ובפטנט של שילוב על המשנה בפירוש.

יעקב11
הודעות: 20
הצטרף: ו' אפריל 22, 2011 6:16 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי יעקב11 » ו' יולי 26, 2019 9:27 am

רון כתב:החילוק בין ב' סוגי הגמרות הוא כל כך פשוט שתמהני שלא עמדו על הדברים הכותבים הנכבדים.
באיזה גמרא חילוני יהיה מוכן ללמוד? בודאי שלא בשוטנשטיין!
למה?
זה כבד! זה רציני מדאי! ההערות למטה מוכיחות לכל שהתורה היא עסק רציני!
זה לא עוד אנציקלופדיה לתלמוד, אלא ספר לימוד מעמיק.
זה התלמוד!

וזה ההיפך הגמור מהגמרא השניה שמביאה הרבה פולקלור עממי ויהודי,
נחמד כזה נעים כזה, תנאים בין אלי יון, אמוראים בין הספורטאים באתונה,
הומור קליל,
בקיצור, מי שלומד בגמ' אחת יוצא עם הרגשה שהתורה היא אותה תורה שלמדו כל השנים,
ובגמ' השניה לא.

זה נשמע קצת סמנטיקה ונוסטלגיה,
אבל זה לא,
זה שאלה מהותית מהי יהדות

ונושא זה הוא מעבר למה שהרב שך התנגד לכל שינוי שהוא בכל מיני ספרים.


שוטנשטיין אמנם יכול להיות "כבד" יותר למי שלומד אותו מכריכה לכריכה עם כל ההערות, אך מצד שני מי שלומד בעיקר את הפירוש עצמו הוא הרבה יותר קל ללימוד ולהבנה (במיוחד מול הגמרות של שטיינזלץ שבעיקרון די מתרגמים את לשון הגמרא בלי הסבר).
אם תשימו לב, רק מאז שיצא שוטנשטיין החלו אצל המזרוחניקים ללמד גמרא לנשים ויש לימוד תורה "נשי" למרות האיסור ההלכתי בדבר (עיין יו"ד רמ"ו) והחלו להיות "יועצות הלכה" וכל שאר התחלואים הפמיניסטיים שזה הגיע למצב שהן "פוסקות" הלכה ומציעות לבטל קידושין, חליצה וממזרות..., ויש "בתי מדרש" חילוניים ש"מנגישים להם" את הגמרא באמצעות שוטנשטיין והם עושים עם הגמרא כראות עיניהם, ולעניות דעתי זה נבע מהקלות שכיום ניתן ללמוד גמרא באמצעות הגמרות של שוטנשטיין.
אז מצד אחד יש זכות גדולה בגמרות הללו , אבל מצד שני זה גם גרם נזק גדול מאד שזה הגיע לידיים שלא אמרות להגיע אליהם (ואני לא מדבר על כך שיש תרגום לערבית של שוטנשטיין שנוצר ע"י ירדנים...)
"ישרים דרכי ה', צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם"...

יעקב11
הודעות: 20
הצטרף: ו' אפריל 22, 2011 6:16 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי יעקב11 » ו' יולי 26, 2019 11:01 am

יעקב11 כתב:
רון כתב:החילוק בין ב' סוגי הגמרות הוא כל כך פשוט שתמהני שלא עמדו על הדברים הכותבים הנכבדים.
באיזה גמרא חילוני יהיה מוכן ללמוד? בודאי שלא בשוטנשטיין!
למה?
זה כבד! זה רציני מדאי! ההערות למטה מוכיחות לכל שהתורה היא עסק רציני!
זה לא עוד אנציקלופדיה לתלמוד, אלא ספר לימוד מעמיק.
זה התלמוד!

וזה ההיפך הגמור מהגמרא השניה שמביאה הרבה פולקלור עממי ויהודי,
נחמד כזה נעים כזה, תנאים בין אלי יון, אמוראים בין הספורטאים באתונה,
הומור קליל,
בקיצור, מי שלומד בגמ' אחת יוצא עם הרגשה שהתורה היא אותה תורה שלמדו כל השנים,
ובגמ' השניה לא.

זה נשמע קצת סמנטיקה ונוסטלגיה,
אבל זה לא,
זה שאלה מהותית מהי יהדות

ונושא זה הוא מעבר למה שהרב שך התנגד לכל שינוי שהוא בכל מיני ספרים.


שוטנשטיין אמנם יכול להיות "כבד" יותר למי שלומד אותו מכריכה לכריכה עם כל ההערות, אך מצד שני מי שלומד בעיקר את הפירוש עצמו הוא הרבה יותר קל ללימוד ולהבנה (במיוחד מול הגמרות של שטיינזלץ שבעיקרון די מתרגמים את לשון הגמרא בלי הסבר).
אם תשימו לב, רק מאז שיצא שוטנשטיין החלו אצל המזרוחניקים ללמד גמרא לנשים ויש לימוד תורה "נשי" למרות האיסור ההלכתי בדבר (עיין יו"ד רמ"ו) והחלו להיות "יועצות הלכה" וכל שאר התחלואים הפמיניסטיים שזה הגיע למצב שהן "פוסקות" הלכה ומציעות לבטל קידושין, חליצה וממזרות..., ויש "בתי מדרש" חילוניים ש"מנגישים להם" את הגמרא באמצעות שוטנשטיין והם עושים עם הגמרא כראות עיניהם, ולעניות דעתי זה נבע מהקלות שכיום ניתן ללמוד גמרא באמצעות הגמרות של שוטנשטיין.
אז מצד אחד יש זכות גדולה בגמרות הללו , אבל מצד שני זה גם גרם נזק גדול מאד שזה הגיע לידיים שלא אמרות להגיע אליהם (ואני לא מדבר על כך שיש תרגום לערבית של שוטנשטיין שנוצר ע"י ירדנים...)
"ישרים דרכי ה', צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם"...

לשאלת רבים, הנה קישור לכתבה על המהדורה הערבית של הגמרא, שניכר שהמקור של המהדורה היא מהדורת שוטנשטיין באנגלית.
https://m.ynet.co.il/Articles/4229761

לייטנר
הודעות: 5044
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי לייטנר » ו' יולי 26, 2019 2:58 pm

יעקב11 כתב:
רון כתב:החילוק בין ב' סוגי הגמרות הוא כל כך פשוט שתמהני שלא עמדו על הדברים הכותבים הנכבדים.
באיזה גמרא חילוני יהיה מוכן ללמוד? בודאי שלא בשוטנשטיין!
למה?
זה כבד! זה רציני מדאי! ההערות למטה מוכיחות לכל שהתורה היא עסק רציני!
זה לא עוד אנציקלופדיה לתלמוד, אלא ספר לימוד מעמיק.
זה התלמוד!

וזה ההיפך הגמור מהגמרא השניה שמביאה הרבה פולקלור עממי ויהודי,
נחמד כזה נעים כזה, תנאים בין אלי יון, אמוראים בין הספורטאים באתונה,
הומור קליל,
בקיצור, מי שלומד בגמ' אחת יוצא עם הרגשה שהתורה היא אותה תורה שלמדו כל השנים,
ובגמ' השניה לא.

זה נשמע קצת סמנטיקה ונוסטלגיה,
אבל זה לא,
זה שאלה מהותית מהי יהדות

ונושא זה הוא מעבר למה שהרב שך התנגד לכל שינוי שהוא בכל מיני ספרים.


שוטנשטיין אמנם יכול להיות "כבד" יותר למי שלומד אותו מכריכה לכריכה עם כל ההערות, אך מצד שני מי שלומד בעיקר את הפירוש עצמו הוא הרבה יותר קל ללימוד ולהבנה (במיוחד מול הגמרות של שטיינזלץ שבעיקרון די מתרגמים את לשון הגמרא בלי הסבר).
אם תשימו לב, רק מאז שיצא שוטנשטיין החלו אצל המזרוחניקים ללמד גמרא לנשים ויש לימוד תורה "נשי" למרות האיסור ההלכתי בדבר (עיין יו"ד רמ"ו) והחלו להיות "יועצות הלכה" וכל שאר התחלואים הפמיניסטיים שזה הגיע למצב שהן "פוסקות" הלכה ומציעות לבטל קידושין, חליצה וממזרות..., ויש "בתי מדרש" חילוניים ש"מנגישים להם" את הגמרא באמצעות שוטנשטיין והם עושים עם הגמרא כראות עיניהם, ולעניות דעתי זה נבע מהקלות שכיום ניתן ללמוד גמרא באמצעות הגמרות של שוטנשטיין.
אז מצד אחד יש זכות גדולה בגמרות הללו , אבל מצד שני זה גם גרם נזק גדול מאד שזה הגיע לידיים שלא אמרות להגיע אליהם (ואני לא מדבר על כך שיש תרגום לערבית של שוטנשטיין שנוצר ע"י ירדנים...)
"ישרים דרכי ה', צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם"...

בלא להיכנס לדיון של לימוד תורה לנשים, כדאי לדייק בעובדות. מסלול ה'טוענות הרבניות' החל בסוף שנות השמונים רק לאחר עתירה בבג"ץ. מה שאומר שעוד קודם לכן היה בקשה כזו. שוטנשטיין הראשון יצא באנגלית ב1990.
כל זאת בלי לקחת בחשבון את הלימודים במכון שטרן (המקבילה לישיבה יוניברסיטי לנשים) עוד שנים רבות קודם לכן.

וכל אלו, רק עובדות.

זאב ערבות
הודעות: 3800
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' יולי 26, 2019 5:01 pm

אוצר החכמה כתב:מבחינה תוכנית אין שום קשר בין שני הדברים.
משניות קהתי הוא פירוש קלאסי לחלוטין מבחינת כל התוכן שלו. סיכום שיטות הראשונים וביאור מפורט. השינוי הוא רק בצורה ובפטנט של שילוב על המשנה בפירוש.

נכון, אך לא זו הנקודה והיא שלא משנה מה התוכן - קלאסי או לא, הציבור כקוקלטיב מבחין בטיב העבודה ומהותה ומצביע בארנקו. זה נכון בד"כ בכל מוצר ובפרט בספרי קודש שלא לוקח ללומדים הרבה זמן להבחין בטיב הספר ולדון אותו לשבט או לחסד. הנה כמה ספרים יש על הלכות שבת - כמעט כחול הים ואף אחד לא הצליח להוריד את שש"כ מכס מלכותו. זאת אומרת אפילו נניח ששטייזלץ הוא פירוש טוב - הציבור החליט ששונשטיין טוב ממנו, וכנ"ל לגבי מתיבתא ולובלין וחברותא שנדחקו לקרן זוית.
יש לכך סיבה וכידוע מהסיפור עם הקצות והנתיבות שאמר לו שפירושו התקבל יותר כיוון שהגיה הגהה אחר הגהה, וכנ"ל שוטנשטיין קשובים מאוד לדעת ציבור הלומדים ויש להם צוות (או אדם בודד - איני יודע בוודאות) שמקבלים את הערות הלומדים ומתקנים את הדרוש תיקון וכך יוצא פירוש יפה ומנופה.
שטיינזלץ לעומת זאת מאז שיצא הכרך הראשון ועד היום לא הגיה אפילו אות אחת בפירושו המלא טעויות ושגיאות. זאת בנוסף למכלול הטענות האחרות שיש על פירושו.
הערה צדדית: בגמרא בערבית מענין מה הם עושים עם המלים הערביות המופיעות בתלמוד ועם כל הגמרות המזכירות את ישמעאל כגון 9 קבין...

יעקב11
הודעות: 20
הצטרף: ו' אפריל 22, 2011 6:16 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי יעקב11 » ו' יולי 26, 2019 7:12 pm

לייטנר כתב:
יעקב11 כתב:
רון כתב:החילוק בין ב' סוגי הגמרות הוא כל כך פשוט שתמהני שלא עמדו על הדברים הכותבים הנכבדים.
באיזה גמרא חילוני יהיה מוכן ללמוד? בודאי שלא בשוטנשטיין!
למה?
זה כבד! זה רציני מדאי! ההערות למטה מוכיחות לכל שהתורה היא עסק רציני!
זה לא עוד אנציקלופדיה לתלמוד, אלא ספר לימוד מעמיק.
זה התלמוד!

וזה ההיפך הגמור מהגמרא השניה שמביאה הרבה פולקלור עממי ויהודי,
נחמד כזה נעים כזה, תנאים בין אלי יון, אמוראים בין הספורטאים באתונה,
הומור קליל,
בקיצור, מי שלומד בגמ' אחת יוצא עם הרגשה שהתורה היא אותה תורה שלמדו כל השנים,
ובגמ' השניה לא.

זה נשמע קצת סמנטיקה ונוסטלגיה,
אבל זה לא,
זה שאלה מהותית מהי יהדות

ונושא זה הוא מעבר למה שהרב שך התנגד לכל שינוי שהוא בכל מיני ספרים.


שוטנשטיין אמנם יכול להיות "כבד" יותר למי שלומד אותו מכריכה לכריכה עם כל ההערות, אך מצד שני מי שלומד בעיקר את הפירוש עצמו הוא הרבה יותר קל ללימוד ולהבנה (במיוחד מול הגמרות של שטיינזלץ שבעיקרון די מתרגמים את לשון הגמרא בלי הסבר).
אם תשימו לב, רק מאז שיצא שוטנשטיין החלו אצל המזרוחניקים ללמד גמרא לנשים ויש לימוד תורה "נשי" למרות האיסור ההלכתי בדבר (עיין יו"ד רמ"ו) והחלו להיות "יועצות הלכה" וכל שאר התחלואים הפמיניסטיים שזה הגיע למצב שהן "פוסקות" הלכה ומציעות לבטל קידושין, חליצה וממזרות..., ויש "בתי מדרש" חילוניים ש"מנגישים להם" את הגמרא באמצעות שוטנשטיין והם עושים עם הגמרא כראות עיניהם, ולעניות דעתי זה נבע מהקלות שכיום ניתן ללמוד גמרא באמצעות הגמרות של שוטנשטיין.
אז מצד אחד יש זכות גדולה בגמרות הללו , אבל מצד שני זה גם גרם נזק גדול מאד שזה הגיע לידיים שלא אמרות להגיע אליהם (ואני לא מדבר על כך שיש תרגום לערבית של שוטנשטיין שנוצר ע"י ירדנים...)
"ישרים דרכי ה', צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם"...

בלא להיכנס לדיון של לימוד תורה לנשים, כדאי לדייק בעובדות. מסלול ה'טוענות הרבניות' החל בסוף שנות השמונים רק לאחר עתירה בבג"ץ. מה שאומר שעוד קודם לכן היה בקשה כזו. שוטנשטיין הראשון יצא באנגלית ב1990.
כל זאת בלי לקחת בחשבון את הלימודים במכון שטרן (המקבילה לישיבה יוניברסיטי לנשים) עוד שנים רבות קודם לכן.

וכל אלו, רק עובדות.

לא דיברתי על מסלול זה (שודאי גם הוא בעייתי כמו שכל הישיבה יוניברסיטי בעייתי), אלא על כל "יועצות ההלכה" למיניהן ולימוד הגמרא לנשים בכל ה"מדרשות" שהחל בעשור האחרון כשלפני כן אחוז קטן מאד של נשים נגע בתושב"ע ולא גרם נזק גדול, עכשיו יש נזק אדיר ונראה לי שזה בגלל הקלות והנוחות של לימוד גמרא דרך שוטנשטיין

זאב ערבות
הודעות: 3800
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' יולי 26, 2019 7:55 pm

כלל לא בטוח שארטסקרול הוא הגורם לריבוי הלומדות גמרא אלא התפשטות והתגברות הפמיניזם שגבר בשנים האחרונות , דבר שלא פסח אף על החברה החרדית שהנה יש לך כל מיני נשות ציבור חרדיות (לפחות כך הם נחשבות בעיני הציבור) שופטות וחברות כנסת ועוד מי יודע מה. איני סבור שאשה הרוצה ללמוד גמרא אינה יכולה לעשות זאת בלי שוטנשטיין ותוכיח העובדה שכבר שנים רבות לפני שהופיע כבר למדו נשים גמרא באונברסיטאות

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2533
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' יולי 26, 2019 10:28 pm

נחלי אפרסמון כתב:בבית נאמן השבוע יש התייחסות לשטיינזלץ יעלו המבינים.
אגב שמעתי את הגאון רבי יעקב חיים סופר אומר הרבה פעמים לבחורים תלמד בכחול באדום בירוק העיקר תלמד.

מצורף נמצא בהערה 7
מביא גם שהגרע"י לא הסכים לחתום כנ"ל viewtopic.php?f=7&t=42850&start=80#p499624

זאב ערבות
הודעות: 3800
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' ספטמבר 08, 2019 5:35 pm

בספר שבט מיהודה ח"א עמ' רע"א מציין לאנציקלופדיה התלמודית ח"א ערך אברים שלמרות מכתבו של הג"ר איסר זלמן מלצר שיש לקרוע את הדף מהספר... וקהתי באהלות פ"א מ"ח מעתיק מלה במלה (ומוסיף בסוף לעיין במסכת אהלות מהדורה מדעית לא' גולדברג שכך כתוב עליו בוויקיפדיה: נולד ב-1913 בפיטסבורג שבארצות הברית. למד ב"ישיבת תורה ודעת" וב"ישיבת חפץ חיים" בברוקלין, ניו יורק. בשנת 1937 קיבל תואר ראשון מסיטי קולג' בניו יורק, ובשנת 1941 קיבל תואר שני מבית המדרש לרבנים באמריקה, שם למד אצל לוי גינצבורג ושאול ליברמן! מי זה קצנלסון איני יודע).
קבצים מצורפים
אנציקלופדיה1.jpg
אנציקלופדיה1.jpg (37.64 KiB) נצפה 949 פעמים
אנציקלופדיה2.jpg
אנציקלופדיה2.jpg (106.88 KiB) נצפה 949 פעמים
אנציקלופדיה3.jpg
אנציקלופדיה3.jpg (85.12 KiB) נצפה 949 פעמים
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב א' ספטמבר 08, 2019 6:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

גימפעל
הודעות: 2721
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי גימפעל » א' ספטמבר 08, 2019 5:53 pm

שמעתי פעם שהרב קהתי נתן לאשתו ללמוד את הביאור לפני שהדפיסו, האם נכון השמועה ?

כדכד
הודעות: 4367
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי כדכד » א' ספטמבר 08, 2019 6:02 pm

לעיל באשכול זה הובא הענין שנתן לה לעבור על זה כדי שיראה אם זה מובן

חלמישצור
הודעות: 2336
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי חלמישצור » א' ספטמבר 08, 2019 11:17 pm

זאב ערבות כתב:בספר שבט מיהודה ח"א עמ' רע"א מציין לאנציקלופדיה התלמודית ח"א ערך אברים שלמרות מכתבו של הג"ר איסר זלמן מלצר שיש לקרוע את הדף מהספר... וקהתי באהלות פ"א מ"ח מעתיק מלה במלה (ומוסיף בסוף לעיין במסכת אהלות מהדורה מדעית לא' גולדברג שכך כתוב עליו בוויקיפדיה: נולד ב-1913 בפיטסבורג שבארצות הברית. למד ב"ישיבת תורה ודעת" וב"ישיבת חפץ חיים" בברוקלין, ניו יורק. בשנת 1937 קיבל תואר ראשון מסיטי קולג' בניו יורק, ובשנת 1941 קיבל תואר שני מבית המדרש לרבנים באמריקה, שם למד אצל לוי גינצבורג ושאול ליברמן! מי זה קצנלסון איני יודע).

1. הלשון "שלמרות מכתבו" אינה ברורה - בעותקי האנצה"ת שאני מכיר (גם באוצה"ח) אין זכר לפסקה המדוברת, ואפשר להניח שבזכות מכתבו של ר' איסר זלמן (אגב, הפירוש הנ"ל הוזכר בשעתו גם בשלהי מאמר מאת א. ליטאי על הדפסת הכרך הראשון של האנצ', הארץ, י"א סיון תש"ז, עמ' 9, ו-10).

2. לעיקר העניין, ראשית חשוב להדגיש שגם אם נעשתה שגיאה, יש להתבונן על הדבר בעין טובה תוך הבנה שכוונת הכנסת הפסקה כולה הייתה דווקא לתאם בין דברי חז"ל והמדע. הלשון היא "יש מחכמי המדע שהוכיח בארוכה את אמיתות המספר של רמ"ח אברים בדיוק אף לפי חכמת הניתוח... הוא מבאר כל אבר אבר שמנו חכמים בפרט". הקטע שהשמטתי בעזרת השלוש נקודות ארוך ומפורט. רק לאחר מכן בא המשפט, כך על פי הציטוט אצל ר"פ קהתי, "ובאחדים מהאברים דרך אחרת לו קצת ממפרשי המשנה", ודוק: יש כאן הצעה פרשנית מחודשת ללשון חז"ל. אני מניח שלפחות חלק מהחו"ר דכאן יסכימו כי הדעה ששערי הצעת פירושים למשנה טרם ננעלו יש לה סימוכין אצל חלק מגדו"י. אמנם הציטוט בספר שבט מיהודה המובא בתמונה הראשונה שונה לגמרי: "ובאחדים מהאברים דרך אחרת לו קצת מחכמי המשנה", כלומר שהכותב בא לחלוק על התנאים, וזה דבר שלא ייעשה. מה באמת נכתב במקור?

3. קצנלסון הוא ד"ר יהודה לייב קצנלסון (בוקי בן יגלי), את הדברים עצמם בתוך ספרו "התלמוד וחכמת הרפואה", עמ' 234-303, טרם קראתי במלואם אבל הוא שוב ושוב מבהיר שדברי חז"ל משקפים היטב את המציאות העובדתית. יסוד טענתו היא שגוף האדם מתפתח תמיד, ומספר האברים משתנה משנה לשנה, אולם בגיל 16-17 הוא מגיע לשיאו, ואז המספר הוא רמ"ח איברים, והוא הולך ומונה אותם אחד לאחד. הוא בהחלט חולק על הרבה מן המפרשים, אבל מקופיא לא מצאתי מקום בו במפורש חלק על "חכמי המשנה" גופם. אברהם גולדברג נראה יהודי דתי.

זאב ערבות
הודעות: 3800
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' ספטמבר 09, 2019 12:10 am

בספר גן נעול הלכות קדושה ח"א מאת ר' יעקב לוי בהקדמה עמ' 26 מעתיק מהספר הנ"ל ובטעות מיחס את הדברים לאנציקלופדיה אוצר ישראל של אייזנשטיין!
יש ברשותי צילום הדף מהמהדורה הראשונה עם הערה בצד המצטטת חלק מתשובת הגר"א מלצר. כמו כן את ההדפסה השלישית המקורית משנת תשי"ב ושם בדיוק כנ"ל. וכן את המהדורה השניה משנת תשמ"ב שם העימוד שונה אך עם אותו קטע המקורי. כנראה שבאיזה שלב מאוחר יותר השמיטו כפי שהשמיטו מכרך ה' בערך גוי את ההלכה מהרמב"ם על ישראל שבא על הגויה... בצילום המצורף שכנראה כבר הועלה בפורום בעבר חסרה השורה האחרונה: מהדורה קודמת כזו.
קבצים מצורפים
תלמודית7.jpg
תלמודית7.jpg (151.13 KiB) נצפה 856 פעמים
תלמודית10.jpg
תלמודית10.jpg (183.35 KiB) נצפה 857 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים