עמוד 2 מתוך 7

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 5:41 pm
על ידי חיימשה
נוטר הכרמים כתב:עקביה, התשובות לשאלותיך, 1. לפי העדויות ששמעתי - כן. 2. יש טוענים בלהט שבודאי לא היה מסכים לכך, ואגב, בחלק מההסכמות לשוטנשטיין מודגש כי 'עת לעשות לד'' בפרט אחרי שיצאו לאור תרגומים שאין רוח חכמים נוחה מהן, ראה הסכמות הגריש"א והגרש"א ואולי עוד. [יתכן שהנימוק הזה היה מכריע גם אצל הרב שך, בפרט שבמכתבים נגד שטינזלץ היה כתוב במפורש שעוד יופיע תחליף, משהו כזה].

יצויין, המערכה נגד שטיינזלץ לא נערכה כאשר י''ל הש''ס שלו, אלא שנים רבות אח''כ, בסמיכות מפתיעה להדפסת שוטנשטיין בלה''ק. לא היה על הפרק שום חשש של נהירה אחר ש''ס שטיינזלץ שהיה נדיר ביותר במחוזותינו.
איך שהבנתי בשעת מעשה את הדברים בראשי הקטן, [בעומדי סמוך ונראה למכונת הדפוס שפלטה את המודעות הענקיות נגד שטיינזלץ 70/100...] השתמשו בשטיינזלץ ,כדי ''לאלץ'' את הרב שך להסכים בשתיקה עם שוטנשטיין, ויש מקום לחוש כי ארטסקול מימנה את אותה מערכה בשלמותה...

Re: משניות קהתי

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 5:44 pm
על ידי חיימשה
הרה''ג ר' נפתלי נוסבוים יושב כל יום ומכין שיעור עם שוטנשטיין, בפרהסיא... בישיבת טשעבין!

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 6:02 pm
על ידי הוה אמינא
חיימשה כתב:
נוטר הכרמים כתב:עקביה, התשובות לשאלותיך, 1. לפי העדויות ששמעתי - כן. 2. יש טוענים בלהט שבודאי לא היה מסכים לכך, ואגב, בחלק מההסכמות לשוטנשטיין מודגש כי 'עת לעשות לד'' בפרט אחרי שיצאו לאור תרגומים שאין רוח חכמים נוחה מהן, ראה הסכמות הגריש"א והגרש"א ואולי עוד. [יתכן שהנימוק הזה היה מכריע גם אצל הרב שך, בפרט שבמכתבים נגד שטינזלץ היה כתוב במפורש שעוד יופיע תחליף, משהו כזה].

יצויין, המערכה נגד שטיינזלץ לא נערכה כאשר י''ל הש''ס שלו, אלא שנים רבות אח''כ, בסמיכות מפתיעה להדפסת שוטנשטיין בלה''ק. לא היה על הפרק שום חשש של נהירה אחר ש''ס שטיינזלץ שהיה נדיר ביותר במחוזותינו.
איך שהבנתי בשעת מעשה את הדברים בראשי הקטן, [בעומדי סמוך ונראה למכונת הדפוס שפלטה את המודעות הענקיות נגד שטיינזלץ 70/100...] השתמשו בשטיינזלץ ,כדי ''לאלץ'' את הרב שך להסכים בשתיקה עם שוטנשטיין, ויש מקום לחוש כי ארטסקול מימנה את אותה מערכה בשלמותה...


יש תגובה השייכת לכאן באשכול הישן [צנזורה בספרי קודש] מדעתו של הגרא"מ שך זצ"ל על שינויים בצורת הדף בכלל ועל שוטנשטיין [באנגלית, בזמנו] ג"כ בכלל.
לגוף מה שאתה משער, לפי זכרוני לא היה קשר, והטענות נגד שטינזלץ הגיעו לרב שך טיפין טיפין ולא רצה להכנס לזה, ולבסוף השתכנע ע"י חבר אברכים ששיכנעו בענין את הגראי"ל שטינמן זצ"ל והוא דיבר עם הרב שך, וכל זה לקח כמה שנים.

הרבה זמן חששו ארטסקרול להו"ל בלשה"ק, והתמודדו מול השאלההאם הרב שך יתנגד בפומבי אליהם, והסתובבו בענין זה אצל הרבה מרביצי תורה וגדולים להתיעצות וקבלת הסכמות. וזה היה בלי כל קשר.

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 6:02 pm
על ידי זאב ערבות
חיימשה כתב:
נוטר הכרמים כתב:עקביה, התשובות לשאלותיך, 1. לפי העדויות ששמעתי - כן. 2. יש טוענים בלהט שבודאי לא היה מסכים לכך, ואגב, בחלק מההסכמות לשוטנשטיין מודגש כי 'עת לעשות לד'' בפרט אחרי שיצאו לאור תרגומים שאין רוח חכמים נוחה מהן, ראה הסכמות הגריש"א והגרש"א ואולי עוד. [יתכן שהנימוק הזה היה מכריע גם אצל הרב שך, בפרט שבמכתבים נגד שטינזלץ היה כתוב במפורש שעוד יופיע תחליף, משהו כזה].

יצויין, המערכה נגד שטיינזלץ לא נערכה כאשר י''ל הש''ס שלו, אלא שנים רבות אח''כ, בסמיכות מפתיעה להדפסת שוטנשטיין בלה''ק. לא היה על הפרק שום חשש של נהירה אחר ש''ס שטיינזלץ שהיה נדיר ביותר במחוזותינו.
איך שהבנתי בשעת מעשה את הדברים בראשי הקטן, [בעומדי סמוך ונראה למכונת הדפוס שפלטה את המודעות הענקיות נגד שטיינזלץ 70/100...] השתמשו בשטיינזלץ ,כדי ''לאלץ'' את הרב שך להסכים בשתיקה עם שוטנשטיין, ויש מקום לחוש כי ארטסקול מימנה את אותה מערכה בשלמותה...

עם שטיינזלץ היו כמה בעיות
1. פירושו לא מדוייק ומלא טעויות גסות. כבר בדף הראשון של מסכת ברכות כותב שרב טרפון היה מבית הלל! מאז שנכתב פירושו לא הגיהו ולא תיקנו במשך 50 שנה. לא יתכן שבן אדם אחד ולו יהיה הכשרוני ביותר יכתוב ביאור על כל הש"ס בלי להעזר באף אחד. פירושו של רש"י הוא יחיד ומיוחד במינו ונכתב ע"י סייעתא דשמיא מיוחדת (או רוח הקודש כפי שיש אומרים).אך הוא קיבל את פירושו מרבותיו שהיו מגדולי הראשונים שקיבלו מגדולי הגאונים, הוא לא כתב את פירושו באוויר מדעתו כפי שעשה שטיינזלץ.
2. יצא באנגלית מאמר בירחון tradition לפני שנים רבות מאת הרה"ג אהרן פלדמן שמסוגיה בב"ק (או ב"מ, איני זוכר) מוכיח שפירושו שגוי לא רק בעובדות אלא מבחינה למדנית מגיע למסקנות מוטעות!
3. שטיינזלץ הוחרם כאשר כתב ספר באנגלית על דמויות בתנ"ך ובין השאר כתב דברים מתריסים על דוד המלך בענין בת שבע ויונתן שתצילנה האזניים משמוע!
בזמנו יצא פסק לשרוף את ספריו, שאלתי את הגרד"פ מה לעשות עם הגמרות שטיינזלץ שהיו ברשותי ואמר לי שאפשר לתת אותם לחסידי לובביץ וכך עשיתי.
סתם בתור קוריוז, בשנות השבעים היה עתון באנגלית בשם time ושטיינלץ הופיע בעמוד השער והכותרת היתה: הלמדן (scholar אן בלשוננו הת"ח) הכי גדול שקם לעם היהודי באלפיים השנים האחרונות!

Re: משניות קהתי

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 6:04 pm
על ידי שברי לוחות
הפירוש החדש של ארטסקרול על משניות היא העולה על כולנה לדעתי

Re: משניות קהתי

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 6:20 pm
על ידי זאב ערבות
שברי לוחות כתב:הפירוש החדש של ארטסקרול על משניות היא העולה על כולנה לדעתי

כיוון שהם כננס הרוכב על גבי ענק! משמע, קהתי היה פורץ דרך בסגנון הפירוש, כל מי שבא אחריו מן הסתם עיין בפירושו ונעזר בו. אטסקרול עושים אותו דבר רק כיוון שהם אחרונים מונחים לפניהם הפירושים של כל קודמיהם. יתרון נוסף של ארטסקרול שהם עובדים בצוות ועל הצוות יש עורך ראשי המפקח על המלאכה, ולא עבודת יחיד. אך אל דאגה, עוד מעט יצא לאור משניות עוז והדר מנוקד.

Re: משניות קהתי

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 6:26 pm
על ידי שברי לוחות
זאב ערבות כתב:
שברי לוחות כתב:הפירוש החדש של ארטסקרול על משניות היא העולה על כולנה לדעתי

כיוון שהם כננס הרוכב על גבי ענק! משמע, קהתי היה פורץ דרך בסגנון הפירוש, כל מי שבא אחריו מן הסתם עיין בפירושו ונעזר בו. אטסקרול עושים אותו דבר רק כיוון שהם אחרונים מונחים לפניהם הפירושים של כל קודמיהם. יתרון נוסף של ארטסקרול שהם עובדים בצוות ועל הצוות יש עורך ראשי המפקח על המלאכה, ולא עבודת יחיד. אך אל דאגה, עוד מעט יצא לאור משניות עוז והדר מנוקד.

שמעתי אומרים שגם פירוש קהתי מיוסד על הפירוש באידיש מר' שמחה פעטרושקא

Re: משניות קהתי

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 6:28 pm
על ידי הוה אמינא
לענ"ד מגוחך לחשוב שעורכי משניות ארטסקרול עיינו בקהתי, והם הננס וקהתי הענק.
למדתי משנה או שתים בחיי, ובמקומות מוקשים במיוחד הסתכלתי אם יש פתרון לקושי שלי בארטסקרול ולמעשה מצאתי שם סיכום למפרשים רבים, עם מלוא המעלה של דיוק הנצרך לתימצות וריכוז הפירוש, על פי אומרם במקור.
זו עבודה שא"א לעשותה ע"י העתקה מקהתי, עם כל הכבוד לקהתי. הוא עצמו לפני שפירש לא עיין בכל הספרים שהם מביאים, כדמוכח מהפירוש שלו.

Re: משניות קהתי

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 6:42 pm
על ידי דרומי
כמדומה שהגיע הזמן להקים מדור מיוחד בפורום שייקרא 'הרשימה הש(צ)חורה', ושם ירוכזו כל אלו שאינם ראויים לבוא בקהל באופן מסודר ובהיר, למען ישמעו ולמען (לא) ילמדו.

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 6:52 pm
על ידי חיימשה
הוה אמינא כתב:
חיימשה כתב:
נוטר הכרמים כתב:עקביה, התשובות לשאלותיך, 1. לפי העדויות ששמעתי - כן. 2. יש טוענים בלהט שבודאי לא היה מסכים לכך, ואגב, בחלק מההסכמות לשוטנשטיין מודגש כי 'עת לעשות לד'' בפרט אחרי שיצאו לאור תרגומים שאין רוח חכמים נוחה מהן, ראה הסכמות הגריש"א והגרש"א ואולי עוד. [יתכן שהנימוק הזה היה מכריע גם אצל הרב שך, בפרט שבמכתבים נגד שטינזלץ היה כתוב במפורש שעוד יופיע תחליף, משהו כזה].

יצויין, המערכה נגד שטיינזלץ לא נערכה כאשר י''ל הש''ס שלו, אלא שנים רבות אח''כ, בסמיכות מפתיעה להדפסת שוטנשטיין בלה''ק. לא היה על הפרק שום חשש של נהירה אחר ש''ס שטיינזלץ שהיה נדיר ביותר במחוזותינו.
איך שהבנתי בשעת מעשה את הדברים בראשי הקטן, [בעומדי סמוך ונראה למכונת הדפוס שפלטה את המודעות הענקיות נגד שטיינזלץ 70/100...] השתמשו בשטיינזלץ ,כדי ''לאלץ'' את הרב שך להסכים בשתיקה עם שוטנשטיין, ויש מקום לחוש כי ארטסקול מימנה את אותה מערכה בשלמותה...


יש תגובה השייכת לכאן באשכול הישן [צנזורה בספרי קודש] מדעתו של הגרא"מ שך זצ"ל על שינויים בצורת הדף בכלל ועל שוטנשטיין [באנגלית, בזמנו] ג"כ בכלל.
לגוף מה שאתה משער, לפי זכרוני לא היה קשר, והטענות נגד שטינזלץ הגיעו לרב שך טיפין טיפין ולא רצה להכנס לזה, ולבסוף השתכנע ע"י חבר אברכים ששיכנעו בענין את הגראי"ל שטינמן זצ"ל והוא דיבר עם הרב שך, וכל זה לקח כמה שנים.

הרבה זמן חששו ארטסקרול להו"ל בלשה"ק, והתמודדו מול השאלההאם הרב שך יתנגד בפומבי אליהם, והסתובבו בענין זה אצל הרבה מרביצי תורה וגדולים להתיעצות וקבלת הסכמות. וזה היה בלי כל קשר.

אינני רוצה להתפלמס, ובוודאי שלא להיות סנגור לשטיינזלץ [שמהכירות אישית הוא יהודי יקר אך טעה טעויות גסות בבחינת כוונתו רצויה ולא מעשיו...] אך כפי שרמזתי, הגעי לאזני יותר ממידע כלשהו. המערכה נגד שטיינזלץ היתה מאורגנת ומוזמנת בעוצמה רבה ונעשתה בתחכום ובחשאי, ללא שתהיה שום סיבה נראית לעין. כדי לצאת נגדו לא היה שום צורך בליקוט מידע. כבחור בשיעור א' ישי''ק איקלע לידי אחד מספריו על התנאים, ואחר עיון של דקות מספר השלכתיו מהחלון... ואילו המערכה נגדו היתה כמה שנים אח''כ, ומיד אח''כ י''ל שוטנשטיין בלה''ק, כאשר כבר במחאות היה מרומז שיש תחליף...

Re: משניות קהתי

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 6:56 pm
על ידי דרומי
באמת שאיני מבין מהצד הפרקטי מה הקשר בין שוטנשטיין לשטיינזלץ.

האחרון עשה עבודה יפה בהתאם לכלים שהיו לו, אך איך אפשר בכלל להשוות לעבודה של שוטנשטיין שהתקדמו לאין ערוך מכל הבחינות?

הווי אומר, רוב האנשים היו קונים את שוטנשטיין גם אם היה להם כבר את שטיינזלץ.

Re: משניות קהתי

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 7:00 pm
על ידי זאב ערבות
הוה אמינא כתב:לענ"ד מגוחך לחשוב שעורכי משניות ארטסקרול עיינו בקהתי, והם הננס וקהתי הענק.
למדתי משנה או שתים בחיי, ובמקומות מוקשים במיוחד הסתכלתי אם יש פתרון לקושי שלי בארטסקרול ולמעשה מצאתי שם סיכום למפרשים רבים, עם מלוא המעלה של דיוק הנצרך לתימצות וריכוז הפירוש, על פי אומרם במקור.
זו עבודה שא"א לעשותה ע"י העתקה מקהתי, עם כל הכבוד לקהתי. הוא עצמו לפני שפירש לא עיין בכל הספרים שהם מביאים, כדמוכח מהפירוש שלו.

השאלה מה משמעות ככננס הרוכב על גבי הענק. ענק לפי מיטב הבנתי כאן הוא אדם הפורץ דרך בענין מסויים שלא קדמו לו, או בעל חזון וכו' והבאים אחריו משתמשים בפריצת הדרך שלו ומרחיבים אותה. קהתי פרץ דרך בסגנון הפירוש כפי שכמה פירטו כאן ואין צורך לחזור על הדברים, לא מדובר כאן באיכות הפירוש. כל האחרים מעתיקים בצורה זו או אחרת את הסגנון שלו ומוסיפים על דבריו, אך לו שמורה זכות ראשונים.
דבר דומה ניתן לומר על ספר שמירת שבת כהלכתה שמהווה דוגמא להרבה מאוד ספרי הלכה שבאו אחריו, אך הוא היה הראשון בסגנון הזה.

Re: משניות קהתי

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 7:01 pm
על ידי חיימשה
דרומי כתב:באמת שאיני מבין מהצד הפרקטי מה הקשר בין שוטנשטיין לשטיינזלץ.

האחרון עשה עבודה יפה בהתאם לכלים שהיו לו, אך איך אפשר בכלל להשוות לעבודה של שוטנשטיין שהתקדמו לאין ערוך מכל הבחינות?

הווי אומר, רוב האנשים היו קונים את שוטנשטיין גם אם היה להם כבר את שטיינזלץ.

נכון מאוד. מי טען אחרת?
אבל כדי שהרב שך לא ייצא נגדם בחרב ובחנית, הביאו לפניו את שטיינזלץ, כדי לשכנע אותו שבהעדר תחליף ראוי, קיימת סכנה עצומה...
ברי לי כי אן הרב שך היה עמנו, לא היה שום סיכוי השרדות לרש''י כפשוטו וכל חקייניו מתחריו...

Re: משניות קהתי

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 7:20 pm
על ידי סגי נהור
דרומי כתב:באמת שאיני מבין מהצד הפרקטי מה הקשר בין שוטנשטיין לשטיינזלץ.

האחרון עשה עבודה יפה בהתאם לכלים שהיו לו, אך איך אפשר בכלל להשוות לעבודה של שוטנשטיין שהתקדמו לאין ערוך מכל הבחינות?

זה לא מדויק כלל וכלל. הרב שטיינזלץ לא ניסה מלכתחילה לעשות את מה שעשו ארטסקרול-שוטנשטיין. הכוונה שלו מעיקרא היתה אחרת ואכמ"ל.

Re: משניות קהתי

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 10:03 pm
על ידי חיימשה
סגי נהור כתב:
דרומי כתב:באמת שאיני מבין מהצד הפרקטי מה הקשר בין שוטנשטיין לשטיינזלץ.

האחרון עשה עבודה יפה בהתאם לכלים שהיו לו, אך איך אפשר בכלל להשוות לעבודה של שוטנשטיין שהתקדמו לאין ערוך מכל הבחינות?

זה לא מדויק כלל וכלל. הרב שטיינזלץ לא ניסה מלכתחילה לעשות את מה שעשו ארטסקרול-שוטנשטיין. הכוונה שלו מעיקרא היתה אחרת ואכמ"ל.

הש''ס של שטיינזלץ היה בשימוש בעיקר בישיבות לבעלי תשובה וסטודנטים שניסו ללמוד גמרא. לא היה בו שום פיתוי לבחור ישיבה מרמה כלשהי.

Re: משניות קהתי

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 10:17 pm
על ידי עזריאל ברגר
חיימשה כתב:הש''ס של שטיינזלץ היה בשימוש בעיקר בישיבות לבעלי תשובה וסטודנטים שניסו ללמוד גמרא. לא היה בו שום פיתוי לבחור ישיבה מרמה כלשהי.

אכן, גם בחב"ד תמיד היה ברור לכולם שאפילו ילדים המתחילים בלימוד הגמרא לא לומדים בשטיינזלץ.

Re: משניות קהתי

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 11:07 pm
על ידי הרואה
אני חושב שחלק מההתנגדות לקהתי ויותר מכך לשטיינזלץ, שלא הם אלו שאמורים לייצג את הגמרא והמשנה בעם ישראל.
(לשיטת המתנגדים, אני אישית לא מבין את ההתנגדות לקהתי, לשטיינזלץ אני מבין יותר בגלל האיש שמביא ערבים ואנטי דתיים למסור שיעור בגמרא. כדי לחבר בין העם לתורה צריך לקרב את העם לתורה ולא להפך).

Re: משניות קהתי

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 11:19 pm
על ידי הקיק
ידידי הרב זאב ערבות, בקשר לרב שטיינזלץ טעית בשניים: א. היה לו צוות שלם שעזר לו והניח לפניו טיוטא של פירוש + כל הנספחים על הדף ובסוף המסכת, והוא עשה בכישרון רב את העריכה הסופית. ב. הספרונים שלו שיצאו במסגרת 'האוניברסיטה המשודרת' של גלי צה"ל נאמרו ונכתבו בסגנון שמתאים למסגרת הזו, ולא לאברכים בני ברקים. למסגרת שלה הם יועדו הם עשו עבודה נפלאה, כיבדו את התנ"ך ואת אבותינו ואת חז"ל, העלו קושיות שכל נער חילוני שואל - והשיבו תשובות יפות ומשכנעות, אבל מרגע שהחוברות האלו הגיעו לידיים של אברכים מסוימים הם עשו גוועלד, וזה לא היה צודק כלל. אני מזכיר לכולם שהבד"ץ של העדה החרדית הגיע אז להסכם עם הרב שטיינזלץ על צנזורים מסוימים ותו לא, ופתאום בני ברק נהייתה קיצונית יותר מנטורי קרתא [עוד לפני עידן הפלג...]. ואכמ"ל. הק' יואל

Re: משניות קהתי

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 11:54 pm
על ידי פלוריש
שמעתי הרבה אנשים שמתנגדים לקהתי ושוטנשטיין מסיבות של עמל תורה וכו'.
הבעיה היא שרובם של אלו שטוענים כך לא בקיאים בש"ס, ולעומת זאת, רוב אלו שאני מכיר שבקיאים בש"ס דווקא לא מתנגדים לזה...

Re: משניות קהתי

פורסם: ו' נובמבר 09, 2018 4:39 am
על ידי זאב ערבות
הקיק כתב:ידידי הרב זאב ערבות, בקשר לרב שטיינזלץ טעית בשניים: א. היה לו צוות שלם שעזר לו והניח לפניו טיוטא של פירוש + כל הנספחים על הדף ובסוף המסכת, והוא עשה בכישרון רב את העריכה הסופית. ב. הספרונים שלו שיצאו במסגרת 'האוניברסיטה המשודרת' של גלי צה"ל נאמרו ונכתבו בסגנון שמתאים למסגרת הזו, ולא לאברכים בני ברקים. למסגרת שלה הם יועדו הם עשו עבודה נפלאה, כיבדו את התנ"ך ואת אבותינו ואת חז"ל, העלו קושיות שכל נער חילוני שואל - והשיבו תשובות יפות ומשכנעות, אבל מרגע שהחוברות האלו הגיעו לידיים של אברכים מסוימים הם עשו גוועלד, וזה לא היה צודק כלל. אני מזכיר לכולם שהבד"ץ של העדה החרדית הגיע אז להסכם עם הרב שטיינזלץ על צנזורים מסוימים ותו לא, ופתאום בני ברק נהייתה קיצונית יותר מנטורי קרתא [עוד לפני עידן הפלג...]. ואכמ"ל. הק' יואל

ידידי משכבר הימים רב יואל שליט"א, אענה להשגותיך על דברי בקצרה:
1. יתכן שהיה לשטיינלץ צוות שלם כדבריך, אך דבר זה אינו נזכר בגמרות, וזה לא משנה את העובדה שפירושו מלא בשגיאות, ובפרט כמו שציינתי את מאמרו של הרה"ג פלדמן, גם בהבנת הפשט. כלומר הפירוש שלו מטעה! איני יודע למה אתה קורא "בכשרון רב את העריכה הסופית", אם הצוות שהיה לו (כדבריך) טעה בהרבה מקומות והוא לא תפס את זה, אז אין ערך לפירושו! לומר שרב טרפון הוא מבית הלל לא מראה על כשרון. ולא רק זאת, ארטסקרול ועוז והדר מתקנים את מהדורותיהם כל הזמן ומאוד קשובים להערות הלומדים, מה שאין כן שטיינזלץ לא שינה דבר בפירושו מאז חיבר אותו לפני כ50 שנה. אפילו רש"י גאון הגאונים שאין שני לו עשה שלש מהדורות לפירושו!
2. בקשר לאותם ספרונים (שכמדומני אח"כ יצאו בתור ספר באנגלית), יתכן מאוד שכוונתו היתה טובה לקרב נוער חילוני כדבריך, אך אם הוא סוטה מדברי חז"ל, הוא חוטא למטרה. אך יותר גרוע מכך, ניחא זה נאמר בע"פ לנוער בארבע עיניים, אך דבריו התפרסמו בכתב ברבים, מה עלינו לחשוב כשקוראים אותם? האם למען המטרה שהציב לעצמו מותר לומר כמה מהדברים שאמר על דוד המלך? היום יש סופרת שחזרה בשאלה בשם יוכי ברנדייס (בעלת ייחוס גדול), מורה לתנ"ך שכותבת דברים דומים, אז האם גם עליה צריך ללמד זכות?
בקשר לבד"ץ איזה מן דבר הוא זה לעשות הסכמים על צנזורים מסויימים? האם באמת אלו שיצאו נגד שטיינזלץ הם סתם כמה אברכים מב"ב?
באתר אזמרך בלאומים מופיעה הכתבה הבאה בשם "התיחסות גדולי ישראל לר' עדין שטיינזלץ, לתלמוד המבואר ולשאר ספריו" והנה היא וישפוט כל אחד (את תשובת יובל שרלו ואת תגובות הקוראים לדבריו השמטתי וניתן לראותם בקישור זה http://yoel-ab.com/katava.asp?id=115). יקראו חברי הפורום וישפטו ביננו!

לבקשת רבים.docx
(25.81 KiB) הורד 38 פעמים


את המשך הדברים ניתן לראות בקישור לעיל.

Re: משניות קהתי

פורסם: ו' נובמבר 09, 2018 6:53 am
על ידי נהר שלום
המשניות של ארטסקרול בסגנון שונה מאד מקהתי, והם בחלט עולים עליו בהרבה, יקח קצת זמן עד שיתרגלו לו.

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ו' נובמבר 09, 2018 6:54 am
על ידי נהר שלום
דרומי כתב:אגב קהתי, שמעתי בשם הרבנית שלו, שהאדמור מחבד הפציר בו (כשהיה אצלו, לאחר הוצאת הפירוש על המשניות) שיעזוב את עבודתו בבנק ויקדיש את ימיו לעשיית פירוש דומה על התנ"ך. היה קשה לו לקבל את ההחלטה, ולמעשה הוא נלב"ע לאחר זמן לא רב. תנצב"ה.

באוצר מופיע קובץ מהפירוש לתנ"ך.

Re: משניות קהתי

פורסם: ו' נובמבר 09, 2018 7:37 am
על ידי גימפעל
אולי כדאי להעתיק את כל התגובות על פירושו של הרב שטיינזלץ לאשכול הקודם על פירושו לתנ"ך, viewtopic.php?f=46&t=27158

Re: משניות קהתי

פורסם: ו' נובמבר 09, 2018 7:51 am
על ידי סגי נהור
חיימשה כתב:
סגי נהור כתב:
דרומי כתב:באמת שאיני מבין מהצד הפרקטי מה הקשר בין שוטנשטיין לשטיינזלץ.

האחרון עשה עבודה יפה בהתאם לכלים שהיו לו, אך איך אפשר בכלל להשוות לעבודה של שוטנשטיין שהתקדמו לאין ערוך מכל הבחינות?

זה לא מדויק כלל וכלל. הרב שטיינזלץ לא ניסה מלכתחילה לעשות את מה שעשו ארטסקרול-שוטנשטיין. הכוונה שלו מעיקרא היתה אחרת ואכמ"ל.

הש''ס של שטיינזלץ היה בשימוש בעיקר בישיבות לבעלי תשובה וסטודנטים שניסו ללמוד גמרא. לא היה בו שום פיתוי לבחור ישיבה מרמה כלשהי.

לא הבנתי אם התכוונת לחזק או לחלוק. בכל אופן, ניתן להחכים בספריו מההקדמות (שהן בהחלט מוצלחות וקולעות), המידע על הצמחים, לשונות הלעז וכדומה - במידה שמתעניינים בזה.

Re: משניות קהתי

פורסם: ו' נובמבר 09, 2018 8:03 am
על ידי סגי נהור
הקיק כתב:ידידי הרב זאב ערבות, בקשר לרב שטיינזלץ טעית בשניים: א. היה לו צוות שלם שעזר לו והניח לפניו טיוטא של פירוש + כל הנספחים על הדף ובסוף המסכת, והוא עשה בכישרון רב את העריכה הסופית. ב. הספרונים שלו שיצאו במסגרת 'האוניברסיטה המשודרת' של גלי צה"ל נאמרו ונכתבו בסגנון שמתאים למסגרת הזו, ולא לאברכים בני ברקים. למסגרת שלה הם יועדו הם עשו עבודה נפלאה, כיבדו את התנ"ך ואת אבותינו ואת חז"ל, העלו קושיות שכל נער חילוני שואל - והשיבו תשובות יפות ומשכנעות, אבל מרגע שהחוברות האלו הגיעו לידיים של אברכים מסוימים הם עשו גוועלד, וזה לא היה צודק כלל. אני מזכיר לכולם שהבד"ץ של העדה החרדית הגיע אז להסכם עם הרב שטיינזלץ על צנזורים מסוימים ותו לא, ופתאום בני ברק נהייתה קיצונית יותר מנטורי קרתא [עוד לפני עידן הפלג...]. ואכמ"ל. הק' יואל

א. דומני שבתחילה הוא עבד לבד ועם הזמן התגבש הצוות השלם.
ב. כידוע לכל (למעט יהודים יקרים ותמימים כמיודענו ר' זאב), ר"ע שטיינזלץ ספג מה שספג כחלק ממערכה הרבה יותר גדולה שמזלו הרע העמיד אותו במרכזה. ובכוונה אני אומר "מזלו הרע", שכן הוא היה איש עצמאי שפעל לבדו ועל דעת עצמו ולא היה באמת קשור למערכה ההיא.

Re: משניות קהתי

פורסם: ו' נובמבר 09, 2018 9:10 am
על ידי זאב ערבות
הרב הקיק הנכבד
בשום שלב הוא לא מזכיר בספריו את הצוות השלם. האם עלי לנחש זאת? אך עיקר תגובתי לנקודה זו היא שפירושו מלא טעויות ואי דיוקים. בקיצור ספר שאינו מוגה שאין להשהות, ועוד גמרא!
לפני כ18 שנים שטיינלץ בא למונסי ודרש בשבת בבית הכנסת של בערל ווין. הלכתי לשמוע ולפני הדרשה הציגו אותו כהגדרת אותו עתון שהזכרתי שהוא המלומד הכי גדול שקם לעם היהודי באלף השנים האחרונות ולא מחה בדבר.
אני מסכים ששטינזלץ היה עצמאי, אך לא אקרא למה שקרה לו מזל רע אלא הוא גרם זאת על עצמו. ראשית לספרו אין הסכמות. בעולם החרדי אין כזה דבר עצמאי, אם אתה עצמאי ועושה דברים על דעת עצמך, בפרט דבר כמו פירוש על הגמרא שהוא מערכת העצבים של עם ישראל, תהיה תגובה! היה עליו לצפות לזאת. אם הוא סבר שהוא מתנשא מעל כולם ואין לאף אחד מזקני בני ברק או כדברי הקי"ק כמה אברכים ללמד אותו דבר באה המציאות וטפחה על פניו. איני נוקט כאן עמדה עם מי הצדק. היותו חסיד לובביץ (היו שרצו לעשותו האדמור לאחר פטירת האדמור הקודם) בוודאי לא תרם באותם הימים לאהדתו בקרב הציבור החרדי. באותם ימים שמעתי מרב יצחק פרנקל שהיה מרצה בפני קהל קונסרבטיבי ורפורמי וזה דבר שלא יעשה כאן לאחר שיצא הפסק מגדולי אמריקה שאין לתת להם שום לגיטימציה. זה היה אחרי התאריך של ההסכמות המובאות לקמן מהגרמ"פ.
אחת הבעיות העיקריות בפירושו שהוא שינה את צורת הדף על דעת עצמו. הוא פתר לעצמו בכך בעית עריכה אך גרם שפירושו לא התקבל אצל הציבור החרדי. לפני חמישים שנה הדבר לא היה כל כך חשוב כיון שהציבור החרדי היה קטן יחסית, ברגע שצבר כח בשנות השמונים התחילו לטפל בו כמו שיודעים.
מענין שאינך מתיחס לכל הדברים בכתבה הארוכה שצירפתי לעיל, האם הכל סתם היה מערכה פוליטית נגדו בלי שהדברים והעובדות המובאים שם נכונים? כלומר אתה מבטל את כל דברי גדולי ישראל ואומר שהכל היה מערכה נגד לובביץ? אם אכן כך כדבריך, אז לכל מערכה שיוצאים נגדה הגדולים ניתן לומר שזה רק פוליטיקה וכדומה, כדוגמת המערכה נגד הגיוס. אבקש את ידידנו חבר הפורום רון, אם הוא קורא דברים אלו להסביר לנו מדוע לומר זאת אינו נכון, אם כי אין להכחיש שמעורבים פה ושם למראית עין פוליטיקה ונגיעות וקשה להתמם ולומר שלא והבחירות האחרונות יוכיחו. אני כותב דברים אלו בעדינות.
אך בשורה התחתונה, שטיינזלץ כתב דברים על גדולי האומה שלא מתישבים עם ההשקפה החרדית והיה עליו לצפות שיחרימו אותו על כך, זה לא שונה מפרשת סליפקין (ובמדה מועטת אברהם קורמן) שהיה צריך לדעת טוב יותר.

Re: משניות קהתי

פורסם: ו' נובמבר 09, 2018 5:00 pm
על ידי פייש
דמשק כתב:שמעתי דבר חידוד בשם יהודי פיקח שאמר שאנו חייבים הכרת הטוב לשלשה. 1. לשוטנשטיין 2. לקהתי 3. למתיבתא
לשוטנשטיין - לא כמו שהעולם אומר בגלל ההערות וציונים למטה, אלא כי בזכות הציונים למטה אפשר להסתכל למעלה...
לקהתי - לא על הפירוש שלו, אלא כי בזכותו יצא לאור משניות סייעתא דשמיא... (מח"ס סייע"ד הוא ת"ח חסיד סאטמאר שכתב משקל נגד לקהתי)
ולמתיבתא - לא על הפירוש עצמו, אלא כי עד היום כשהיה לומד היה לו חלישות הדעת שאינו מבין דברי הגמ', ועתה הונח לו בראותו שאינו יחידי...

היהודי הזה באמת פיקח...והאחרון עולה על כולנה

Re: משניות קהתי

פורסם: ו' נובמבר 09, 2018 7:14 pm
על ידי זאב ערבות
נגשתי לחנות הספרים של טוביה ולמרבה הפלא היה מונח במדף רק כרך אחד של תלמוד שטיינזלץ בעברית וכרך אחד של מהדורת התרגום לאנגלית של קורן. לתמיהתי אמר שהפסיק לייבא אותם כיוון שאין לה קונים ועומד בחנות כאבן שאין לה הופכין, כלומר בלשון הרחוב ארטסקרול ועוז והדר הרגו אותה מהסיבה הפשוטה שהם מעולים ממנה. בזמנו כשעדיין לא היו לה מתחרים מי שהיה זקוק לעזר לא היה לו כמעט ברירה.
כמה הערות לתמונות המצורפות: בהסכמת הגר"מ אליהו כותב בין השאר: רק מעט מזער מבני עליה שהם מועטים ומי שלומד בישיבה יכול כיום ללמוד בש"ס ולהבין מה שלפניו, ואף שיש לנו פירוש רש"י, עדיין לא הכל ממשמשין בו...
חידוש עבורי שהגרמ"פ נתן לו הסכמה. ההסכמות מופיעות בדפוס קורן (יש שם עוד שתי הסכמות, אחת מרב נריה והשניה איני זוכר). מדוע לא שם את הסכמות בספרו.
בשבחי המחבר באנגלית מעטיפת הכריכה של מהדורת קורן מובא שקיבל את התואר הת"ח הגדול של המיניום - כלומר אלף שנים ולא אלפיים שנה כפי שכתבתי.
בצילום דף השער כתוב: מבואר מתורגם ומנוקד ע"י הרב עדין שטיינזלץ! אם כדברי הקי"ק לעיל היה צוות שהכין לו את העבודה, מנין לנו לדעת זאת?

Re: משניות קהתי

פורסם: ו' נובמבר 09, 2018 10:02 pm
על ידי נהר שלום
ידוע אם הגרמ"פ שמע שנמצאו בו דברי כפירה?
האם אמת שגם מרן הגרע"י כתב הסכמה לש"ס שטיינזלץ? (ראיתי בהליכות עולם חלק ח' עמ' רכז-ח שמזכיר את דברי הרה"ג ר' עדין שטיינזלץ נר"ו) [ויש גם את הסיפור שהרב שך ביקש ממנו לשתוק כשיצא נגדו]

Re: משניות קהתי

פורסם: ש' נובמבר 10, 2018 6:35 pm
על ידי עמקן
הקיק כתב:ידידי הרב זאב ערבות, בקשר לרב שטיינזלץ טעית בשניים: א. היה לו צוות שלם שעזר לו והניח לפניו טיוטא של פירוש + כל הנספחים על הדף ובסוף המסכת, והוא עשה בכישרון רב את העריכה הסופית. ב. הספרונים שלו שיצאו במסגרת 'האוניברסיטה המשודרת' של גלי צה"ל נאמרו ונכתבו בסגנון שמתאים למסגרת הזו, ולא לאברכים בני ברקים. למסגרת שלה הם יועדו הם עשו עבודה נפלאה, כיבדו את התנ"ך ואת אבותינו ואת חז"ל, העלו קושיות שכל נער חילוני שואל - והשיבו תשובות יפות ומשכנעות, אבל מרגע שהחוברות האלו הגיעו לידיים של אברכים מסוימים הם עשו גוועלד, וזה לא היה צודק כלל. אני מזכיר לכולם שהבד"ץ של העדה החרדית הגיע אז להסכם עם הרב שטיינזלץ על צנזורים מסוימים ותו לא, ופתאום בני ברק נהייתה קיצונית יותר מנטורי קרתא [עוד לפני עידן הפלג...]. ואכמ"ל. הק' יואל

ואכן שחזר שטיינזץ מדברים שכתב, מחמת הסכמכות עם בד"ץ עדה"ח, הוא תלה זה בדברים שנכבתו בשמו. אבל דומני זה פעם היחידי שהוא אמר שיש לו צוות שעבד על זה. בכל מקום אחר, כולל רעיונות איתו בעיתונים, הוא נתן לכולם להבין שהוא עשה הכל לבד.
והסכמת בד"ץ העדה"ח היה פוליטיקה פשוטו כמשמעו, אחר שב"ב כבר יצאו נגד, והם לא יכלו לפרגן להם. גם בד"ץ אגד"י יצאו מיד בתחילת הפולמוס עם מכתב תמיכה בשטיינזץ מחמת חשבונות שלהם. אבל הם היו יותר הגונים, ואחר שהראו להם דברים בעייתויים בספריו חזרו בהם והודו שמכתב הראשון נכתב בלי לדעת על מה יצא הקצף.

Re: משניות קהתי

פורסם: ש' נובמבר 10, 2018 6:37 pm
על ידי דרומי
אכן פשוט הדבר שכל מה שעושים בד"ץ העדה"ח הוא פוליטיקה בלבד, וכל מה שיוצא מב"ב הוא תורה בטהרתה ללא שום אינטרסים צדדיים.

ויוכיחו רבבות אחב"י הסומכים על הכשרות (שלא) שלהם בעניני אכו"ש, ותל"מ.

Re: משניות קהתי

פורסם: ש' נובמבר 10, 2018 6:38 pm
על ידי עמקן
דרומי כתב:אכן פשוט הדבר שכל מה שעושים בד"ץ העדה"ח הוא פוליטיקה בלבד, וכל מה שיוצא מב"ב הוא תורה בטהרתה ללא שום אינטרסים צדדיים.

ורבבות אחב"י הסומכים על הכשרות שלהם בעניני אכו"ש תוכיח.

ידוע שוועד הכשרות לחוד, ושאר עניני הפוליקטיקה שלהם לחוד.

Re: משניות קהתי

פורסם: ש' נובמבר 10, 2018 6:55 pm
על ידי חיימשה
איזה פוליטיקה יש לעד''ח עם שטיינזאלץ, אשר לכאורה רחוק מהם ד' מאות פרסה?

Re: משניות קהתי

פורסם: ש' נובמבר 10, 2018 7:01 pm
על ידי חיימשה
2 שאלות ענייניות בעניין שוטנשטיין:
הש'ס נכתב בארמית, כי זו היתה שפת האם של האמוראים. הוי אומר, שה'עמל' לתרגם את המילים ללש''הק לא היה חלק מעמל התורה המקורי של לומדי הגמרא.
מדוע אם כן בחור בן ימינו חייב להתייגע על תרגום המילים הארמיות שהוא חלק משמעותי מאוד בקושי הלימוד אצל צעירים וחלשי כשרון? מה רע בזה שיש תרגום מלא, ואז אפשר להתייגע בהבנת הסוגיה עצמה? הלא זהו הלימוד במקורו.

ב. על כמה מהלומדים ניתן לומר שהם מבינים כל שורה בגמרא כראוי בלי לעגל פינות בגלל הארמית?

Re: משניות קהתי

פורסם: ש' נובמבר 10, 2018 10:37 pm
על ידי פרשת_דרכים
נהר שלום כתב:ידוע אם הגרמ"פ שמע שנמצאו בו דברי כפירה?


דברי הכפירה נתגלו בתשמ"ט, והגרמ"פ נלב"ע בתשמ"ו.

לגופו של ענין, הסכמת הגרמ"פ מעידה על מהות הקמפיין דתשמ"ט, ומכאן רואין מהיכן ירק זה חי. יהיה זה זלזול בכבודו של הגרמ"פ לטעון כי לא ידע על מהות הביאור ולא נחשף להשקפותיו של הרב שטיינזלץ וכו' טרם כתב הסכמה.

אלא מאי, דברי הכפירה אינם כלל כאלה. בקישור הנ"ל שמביא ר' זאב מופיעים מספר ציטוטים שניתן בהחלט להולמם לפי המקום והשעה, אך אינם מנוסחים עבור בן ישיבה, ולכן "חורקים" במקצת. (למשל, המשפט המופיע עם סיומת "עפ"ל": "התלמוד כולל בתוכו את אוצר החכמה היהודית של עם ישראל במשך אלפי שנים, בהיותו אוסף של חוק, אגדה ופילוסופיה, של שיטה לוגית מיוחדת, של חכמת חיים מעשית, של היסטוריה ומדע של סיפורי מעשיות ושל הומור." --- וכי מישהו יכחיש את קיומו של ההומור בתלמוד? בן ישיבה היה מנסח זאת אחרת. "הומור" אינו הומור חלילה, אלא "מילתא דבדיחותא" או "לחידודא" וכיו"ב).

נהר שלום כתב:[ויש גם את הסיפור שהרב שך ביקש ממנו לשתוק כשיצא נגדו]

מהו הסיפור?

Re: משניות קהתי

פורסם: ש' נובמבר 10, 2018 11:02 pm
על ידי ישא ברכה
חיימשה כתב:2 שאלות ענייניות בעניין שוטנשטיין:
הש'ס נכתב בארמית, כי זו היתה שפת האם של האמוראים. הוי אומר, שה'עמל' לתרגם את המילים ללש''הק לא היה חלק מעמל התורה המקורי של לומדי הגמרא.
מדוע אם כן בחור בן ימינו חייב להתייגע על תרגום המילים הארמיות שהוא חלק משמעותי מאוד בקושי הלימוד אצל צעירים וחלשי כשרון? מה רע בזה שיש תרגום מלא, ואז אפשר להתייגע בהבנת הסוגיה עצמה? הלא זהו הלימוד במקורו.

ב. על כמה מהלומדים ניתן לומר שהם מבינים כל שורה בגמרא כראוי בלי לעגל פינות בגלל הארמית?


אתה צודק בשני ההערות שלך. הבעיה היא שאין אופציה של תרגום וזהו. תרגום מחייב הבנת הנאמר, כי זה לא רק מילים בארמית אלא שפת הדיבור בארמית (וכמו שיש תרגום מדויק מאידיש לעברית..).

אי אפשר להפקיד את ביאור התלמוד לאומה כולה בידיים של עוז והדר או שוטשטיין. (ובאמת ניתן למצוא הבדלי פרשנות ביניהם, כשם שיש הבדלי פרשנות בין הראשונים ז"ל).

Re: משניות קהתי

פורסם: ש' נובמבר 10, 2018 11:18 pm
על ידי לייטנר
חיימשה כתב:2 שאלות ענייניות בעניין שוטנשטיין:
הש'ס נכתב בארמית, כי זו היתה שפת האם של האמוראים. הוי אומר, שה'עמל' לתרגם את המילים ללש''הק לא היה חלק מעמל התורה המקורי של לומדי הגמרא.
מדוע אם כן בחור בן ימינו חייב להתייגע על תרגום המילים הארמיות שהוא חלק משמעותי מאוד בקושי הלימוד אצל צעירים וחלשי כשרון? מה רע בזה שיש תרגום מלא, ואז אפשר להתייגע בהבנת הסוגיה עצמה? הלא זהו הלימוד במקורו.

ב. על כמה מהלומדים ניתן לומר שהם מבינים כל שורה בגמרא כראוי בלי לעגל פינות בגלל הארמית?


http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/sde_chem/fux.htm

Re: משניות קהתי

פורסם: ש' נובמבר 10, 2018 11:26 pm
על ידי שמואל_הקטן
חיימשה כתב:2 שאלות ענייניות בעניין שוטנשטיין:
הש'ס נכתב בארמית, כי זו היתה שפת האם של האמוראים. הוי אומר, שה'עמל' לתרגם את המילים ללש''הק לא היה חלק מעמל התורה המקורי של לומדי הגמרא.
מדוע אם כן בחור בן ימינו חייב להתייגע על תרגום המילים הארמיות שהוא חלק משמעותי מאוד בקושי הלימוד אצל צעירים וחלשי כשרון? מה רע בזה שיש תרגום מלא, ואז אפשר להתייגע בהבנת הסוגיה עצמה? הלא זהו הלימוד במקורו.

ב. על כמה מהלומדים ניתן לומר שהם מבינים כל שורה בגמרא כראוי בלי לעגל פינות בגלל הארמית?

א.שוטנשטיין אינו תרגום אלא פירוש, שכמובן גם מתרגם תו"כ הפירוש, אבל מסתמא באמת לא ע"ז טענת העמל.
רוב הש"ס (הבבלי עכ"פ) כתוב בלשה"ק ובארמית פשוטה החוזרת על עצמה, ואף צעירים וחלושים יכולים להתרגל תוך זמן לא ארוך לרוב הביטויים השגורים בגמ', וכשיש מילה יוצאת דופן בד"כ רש"י מפרש, ואם לא, וכן עד שיתרגלו, ייטיבו אותם צעירים לתורתם ולכיסם אם ירכשו מילון ארמי עברי. אכן חלושים מאוד, כל מה שיכול לעזור להם זה מצוין ולא עליהם כמובן הטענה של חסרון בעמל.

ב.מדבריו משמע שרוב הלומדים מעגלים פינות מחמת הארמית. אינני יודע מאיזה בימ"ד נלקח המדגם הזה, אבל נראה לי במחילה שהוא פשוט לא נכון. אין לי מושג מה אחוז מעגלי הפינות אבל לא נראה לי כלל שהארמית היא הבעיה.

Re: משניות קהתי

פורסם: ש' נובמבר 10, 2018 11:40 pm
על ידי עמקן
חיימשה כתב:איזה פוליטיקה יש לעד''ח עם שטיינזאלץ, אשר לכאורה רחוק מהם ד' מאות פרסה?

לא היה להם שום פוליטיקה בעד שטיינזאלז. אבל היה להם פוליטיקה נגד בני ברק, והיות שזה נתעורר שם הם היו צריכים לקחת צד השני.

Re: משניות קהתי

פורסם: א' נובמבר 11, 2018 12:12 am
על ידי עמקן
פרשת_דרכים כתב:
נהר שלום כתב:ידוע אם הגרמ"פ שמע שנמצאו בו דברי כפירה?


דברי הכפירה נתגלו בתשמ"ט, והגרמ"פ נלב"ע בתשמ"ו.

לגופו של ענין, הסכמת הגרמ"פ מעידה על מהות הקמפיין דתשמ"ט, ומכאן רואין מהיכן ירק זה חי. יהיה זה זלזול בכבודו של הגרמ"פ לטעון כי לא ידע על מהות הביאור ולא נחשף להשקפותיו של הרב שטיינזלץ וכו' טרם כתב הסכמה.

אלא מאי, דברי הכפירה אינם כלל כאלה. בקישור הנ"ל שמביא ר' זאב מופיעים מספר ציטוטים שניתן בהחלט להולמם לפי המקום והשעה, אך אינם מנוסחים עבור בן ישיבה, ולכן "חורקים" במקצת. (למשל, המשפט המופיע עם סיומת "עפ"ל": "התלמוד כולל בתוכו את אוצר החכמה היהודית של עם ישראל במשך אלפי שנים, בהיותו אוסף של חוק, אגדה ופילוסופיה, של שיטה לוגית מיוחדת, של חכמת חיים מעשית, של היסטוריה ומדע של סיפורי מעשיות ושל הומור." --- וכי מישהו יכחיש את קיומו של ההומור בתלמוד? בן ישיבה היה מנסח זאת אחרת. "הומור" אינו הומור חלילה, אלא "מילתא דבדיחותא" או "לחידודא" וכיו"ב).

כנראה לא ראית הדברים הבעיותיים. לפי הזכור לי דוקא במחוזתינו לא פרסמו הדברים בעצמם, אבל נזדמן לידי כתבתה על זה בעיתון Jerusalem Post, שהוא לא רק לא חרדי אלא בשעתו גם חילוני שמאלני, והם הביאו כמה פנינים. הזכור לי כעת: "שמשון הגיבור היה בריון צעיר".