מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי עקביה » ג' נובמבר 13, 2018 2:12 pm

שנינו במדרש (ויקרא רבה ב יב): בשור הוא אומר (ויקרא א ט) 'וכרעיו ירחץ במים והקטיר' ובאיל הוא אומר (שם פסוק יא) 'והקרב והכרעים ירחץ במים והקריב', מה בין איל לשור, שור חסר שתי וערב איל אין חסר שתי וערב.

וכן הוא בתנא דבי אליהו (רבה פ"ז): בשור הוא אומר, 'וקרבו וכרעיו ירחץ במים' ובאיל הוא אומר, 'והקרב והכרעים ירחץ במים', ומה בין איל לשור, שור חסר שתי וערב ואיל אין חסר שתי וערב.

מספר פירושים נאמרו על מדרש זה. אציין ל'יפה תואר' על ויק"ר, ול'מאורי אש' ו'משפט וצדקה' על תנא דבי אליהו.

אבל ב'מתנות כהונה' על ויק"ר יש פירוש מעניין מאד. תחילה הוא מביא את בעל הטורים (ויקרא א ט) שאומר: בבן בקר כתיב וקרבו וכרעיו ובצאן כתיב (פסוק יג) והקרב והכרעים, דאיתא בתנא דבי אליהו (פרק ו) לפי שכשמהלכת בהמה דקה מגבהת כרעיה כמו שתי וערב אבל בהמה גסה מגבהת כרעיה לצדדיה, ולכך בהמה דקה משתנה מאכלה בבטנה. ועל כן צואתה ג"כ משונה מבהמה גסה.

ואח"כ מוסיף ואומר: שתי וערב, ולפיכך כתב סתם הקרב והכרעים, כאילו אינם מיוחדים לו, כי השתי והערב תועבת ה' יתברך הוא, גם הקרב נשתנה מפני השתי והערב.

יצויין שהתוספת האחרונה אינה מופיעה במתנות כהונה הנדפס לפנינו, ולא מצאתיה אלא בדפוס זה http://hebrewbooks.org/42624

האם יש מקור לצורת השתי וערב אצל עובדי ע"ז קדמונים, שאפשר לתלות שלכן זו תועבת ה'?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי עקביה » ג' נובמבר 13, 2018 2:16 pm

חיפוש בפרויקט השו"ת העלה את המציאה הזו:

שו"ת אפרקסתא דעניא חלק ג - יורה דעה סימן קנא
והדבר המענין ביותר הוא, דזה שנים רבות שהעירני אדמו"ר זצוק"ל מקאסוב [הרה"ק בעל "לקט עני"], דגם תמונת שתי וערב איננו תועבה שחדשו הנוצרים, אלא שקבלוה מעו"כ הקודמין, דהרי הכי אי' בויקרא רבה ספ"ב ז"ל, בשור הוא אומר וקרבו וכרעיו ירחץ במים והקטיר ובאיל הוא אומר והקרב והכרעים והקריב, מה בין איל לשור, שור הוא חסר שתי וערב איל אין חסר שתי וערב. וכ' המ"כ ז"ל הקישו בביאורו. ואציגה לפניך הגי' שמביאה בעל הטורים ויקרא וז"ל, בבן בקר כתיב וקרבו וכרעיו, ובצאן כתיב והקרב והכרעים, ואי' בתנא דבי אליהו לפי שכשמהלכת בהמה דקה מגבהת כרעי' כמו שתי וערב אבל בהמה גסה כרעי' לצדדין, ולכן בהמה דקה נשתנה מאכלה בבטנה, וע"כ צואתה ג"כ משונה מגסה, בבן בקר כו' ע"כ. ובד"ה שתי וערב כ' ולפיכך סתם הקרב והכרעים כאילו אינם מיוחדין לו, כי השתי וערב תועבת ה' הוא, גם הקרב נשתנה מפני השתי וערב עכ"ל. הרי דכבר רמוזה תועבה זו בתורה, ומשמע דהוא שירי ע"ז קדמונית. ובס' עטור בכורים על בעה"ט שם הראה לעיין בס' פענח רזא, ואינו תחת ידי. אלא דלולא דברי אדמ"ע ז"ל הי' אפ"ל דע"ש העתיד היתה תמונה זו תועבת ה'.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' נובמבר 13, 2018 2:20 pm

לא הבנתי. הרי המדרשים הנזכרים התחברו אחרי שהנצרות הופיעה בעולם, אז מדוע שלא להסכים, שבעלי המדרשים פירשו את הפסוקים על פי המציאות של ימיהם?

ואגב,
הסימן צלב-קרס מופיע בהרבה פסיפסים קדומים

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי עקביה » ג' נובמבר 13, 2018 2:23 pm

לא הבנתי מה לא מובן.
הם פירשו את התורה, שנכתבה לפני הופעת הנצרות.

כוונתך שהם התכוונו שצורה זו מתועבת היות והיא עתידה להיות סמל נוצרי?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי עקביה » ג' נובמבר 13, 2018 2:54 pm

בויקי ערך 'צלב' מצאתי:

לא ידוע מתי נוצר דימוי הצלב הראשון, אולם בקברי פרעונים שונים נמצא הצלב ובעיקר צלב הקרס.[1]

ילדים בכל התרבויות מציירים קווים מוצלבים מגיל צעיר. ברחבי אירופה נמצאו במערות רבות חריטות בצורת צלב המתוארכות לשלבי התפתחות מוקדמים של האדם בתקופת האבן. כמו סמלים אחרים מתקופה זו השימוש בהם נמשך גם בתרבויות הקלטיות באירופה. דימויי צלב נוספים נמצאו גם בתרבויות ודתות במרכז אסיה.

הספרים הנוצריים הראשונים מארמניה וסוריה מכילים ראיות לכך שמקור הצלב בפרשים שהגיעו מהמזרח - ייתכן והכוונה לעמים הטורקיים הראשונים. במקדשים ארמנים עתיקים ניתן למצוא השפעות טורקיות בדמויות צלב.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' נובמבר 13, 2018 3:01 pm

הרב עקביה. ראשית אנדקוטה מעניינת, אין אלו שני מקורות שונים, אלא כל הפרק שם בויק"ר הינו תוספת מאוחרת שנוספה בימי הראשונים מהתד"א ולא מופיעה באף כת"י.
ולגופו של עניין, הרבה דרשות מצינו בחז"ל שדרשו פסוקים על זמנם - כפי שאמרו בפרקי דרבי אליעזרפרק כט והבין ישמעאל ושלחה אמו ולקחה לו אשה מבית אביה ופטימה שמה - כשם אמו של מוחמד, והרבה כיוצא בזה.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' נובמבר 13, 2018 3:30 pm

עקביה,
מה שהבאת מויקי אינו נוגע לעניין. אין ספק שצורת הצלב קדמה להופעת הנצרות, כי לא צריך להיות גאון במיוחד כי להצליב שני קוים זה עם זה. ילד בן יומו עושה זאת בלא כוונות מעמיקות. אתה שאלת, אם לצורה זו היתה משמעות דתית-אלילית לפני הופעת הנצרות, ולכך לא הבאת מקורות.

ועל דבריך שלפני כן (posting.php?mode=reply&f=7&t=42929#pr500428) השיבך יפה בן מיכאל, והרבה הרבה דוגמאות כאלו מצויות בחז"ל.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי אבא יודן » ג' נובמבר 13, 2018 3:45 pm

בן מיכאל כתב:הרב עקביה. ראשית אנדקוטה מעניינת, אין אלו שני מקורות שונים, אלא כל הפרק שם בויק"ר הינו תוספת מאוחרת שנוספה בימי הראשונים מהתד"א ולא מופיעה באף כת"י.
ולגופו של עניין, הרבה דרשות מצינו בחז"ל שדרשו פסוקים על זמנם - כפי שאמרו בפרקי דרבי אליעזרפרק כט והבין ישמעאל ושלחה אמו ולקחה לו אשה מבית אביה ופטימה שמה - כשם אמו של מוחמד, והרבה כיוצא בזה.

אולי להיפך אמה של מחומד נתכנה כך על שמה?

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' נובמבר 13, 2018 3:47 pm

יעוי' דעת הרד"ל בפדר"א בזה.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' נובמבר 13, 2018 3:56 pm

אבא יודן כתב:
בן מיכאל כתב:הרב עקביה. ראשית אנדקוטה מעניינת, אין אלו שני מקורות שונים, אלא כל הפרק שם בויק"ר הינו תוספת מאוחרת שנוספה בימי הראשונים מהתד"א ולא מופיעה באף כת"י.
ולגופו של עניין, הרבה דרשות מצינו בחז"ל שדרשו פסוקים על זמנם - כפי שאמרו בפרקי דרבי אליעזר פרק כט והבין ישמעאל ושלחה אמו ולקחה לו אשה מבית אביה ופטימה שמה - כשם אמו של מוחמד, והרבה כיוצא בזה.

אולי להיפך אמה של מחומד נתכנה כך על שמה?

אם היה זה מקום אחד היה ניתן לומר כן, אך מדובר בדבר גורף בדרשות חז"ל, כך שאין צורך ליישב כן.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי עקביה » ג' נובמבר 13, 2018 3:57 pm

בן מיכאל כתב:הרב עקביה. ראשית אנדקוטה מעניינת, אין אלו שני מקורות שונים, אלא כל הפרק שם בויק"ר הינו תוספת מאוחרת שנוספה בימי הראשונים מהתד"א ולא מופיעה באף כת"י.
ולגופו של עניין, הרבה דרשות מצינו בחז"ל שדרשו פסוקים על זמנם - כפי שאמרו בפרקי דרבי אליעזרפרק כט והבין ישמעאל ושלחה אמו ולקחה לו אשה מבית אביה ופטימה שמה - כשם אמו של מוחמד, והרבה כיוצא בזה.

יישר כח.

ולגופו של עניין, גם בתרגום המכונה תרגום יונתן מצאנו:
תרגום המיוחס ליונתן - תורה בראשית פרק כא פסוק כא
(כא) וְיָתִיב בְּמַדְבְּרָא דְפָּארָן וּנְסֵיב אִתְּתָא יַת עֲדִישָׁא וְתֵרְכָהּ וּנְסִיבַת לֵיהּ אִמֵיהּ יַת פְּטִימָא אִתְּתָא מֵאַרְעָא דְמִצְרָיִם:

הרד"ל על פדר"א טוען שאפשר שסדר הדברים היה הפוך. כלומר מוחמד ושות' קראו ע"ש נשים אלה. עיי"ש.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי עקביה » ג' נובמבר 13, 2018 3:59 pm

חד ברנש כתב:עקביה,
מה שהבאת מויקי אינו נוגע לעניין. אין ספק שצורת הצלב קדמה להופעת הנצרות, כי לא צריך להיות גאון במיוחד כי להצליב שני קוים זה עם זה. ילד בן יומו עושה זאת בלא כוונות מעמיקות. אתה שאלת, אם לצורה זו היתה משמעות דתית-אלילית לפני הופעת הנצרות, ולכך לא הבאת מקורות.

הבאתי העשרה..

הם מזכירים שם גם קברי פרעונים. אולי זה כן קשור לע"ז.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' נובמבר 13, 2018 4:27 pm

הרד"ל הוכרח להסביר כך, כי הוא סבר שפרקי דר"א הוא החיבור הקדום ביותר של התורה שבע"פ! עיינו במבואו.
אבל כיום ידוע, וישנן הוכחות לא מעטות, שהוא נערך בתקופה הרבה יותר מאוחרת, אחרי חתימת התלמוד הבבלי.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' נובמבר 13, 2018 5:20 pm

עקביה כתב:
בן מיכאל כתב:הרב עקביה. ראשית אנדקוטה מעניינת, אין אלו שני מקורות שונים, אלא כל הפרק שם בויק"ר הינו תוספת מאוחרת שנוספה בימי הראשונים מהתד"א ולא מופיעה באף כת"י.
ולגופו של עניין, הרבה דרשות מצינו בחז"ל שדרשו פסוקים על זמנם - כפי שאמרו בפרקי דרבי אליעזרפרק כט והבין ישמעאל ושלחה אמו ולקחה לו אשה מבית אביה ופטימה שמה - כשם אמו של מוחמד, והרבה כיוצא בזה.

יישר כח.

ולגופו של עניין, גם בתרגום המכונה תרגום יונתן מצאנו:
תרגום המיוחס ליונתן - תורה בראשית פרק כא פסוק כא
(כא) וְיָתִיב בְּמַדְבְּרָא דְפָּארָן וּנְסֵיב אִתְּתָא יַת עֲדִישָׁא וְתֵרְכָהּ וּנְסִיבַת לֵיהּ אִמֵיהּ יַת פְּטִימָא אִתְּתָא מֵאַרְעָא דְמִצְרָיִם:

הרד"ל על פדר"א טוען שאפשר שסדר הדברים היה הפוך. כלומר מוחמד ושות' קראו ע"ש נשים אלה. עיי"ש.

דבריו לא מאד משכנעים, בלשון המעטה.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי עקביה » ג' נובמבר 13, 2018 6:06 pm

חד ברנש כתב:הרד"ל הוכרח להסביר כך, כי הוא סבר שפרקי דר"א הוא החיבור הקדום ביותר של התורה שבע"פ! עיינו במבואו.
אבל כיום ידוע, וישנן הוכחות לא מעטות, שהוא נערך בתקופה הרבה יותר מאוחרת, אחרי חתימת התלמוד הבבלי.

קראתי את דברי הרד"ל בעבר, ולא ידעתי שהתחדש משהו בעניין.
אתה יכול לציין מקורות?

ושא_נס
הודעות: 1407
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי ושא_נס » ג' נובמבר 13, 2018 6:16 pm

מה שהובא פה בראש האשכול ממתנות כהונה על מ"ר, הוא מדפוס פרנקפורט דאדרה תנ"ב, וכן הוא בדיוק גם בדפוס ראשון קראקא שמ"ז דף קסז ע"ב. ומן הסתם אם נשמט באיזה דפוסים (באיזה בדיוק?) הוא בגלל הצנזורה.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי מעיין » ג' נובמבר 13, 2018 7:45 pm

viewtopic.php?f=7&t=541&p=30647#p30656
תרגום שני דהמן רצה לפגוש עם יש"ו

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' נובמבר 13, 2018 11:06 pm

עקביה כתב:
חד ברנש כתב:הרד"ל הוכרח להסביר כך, כי הוא סבר שפרקי דר"א הוא החיבור הקדום ביותר של התורה שבע"פ! עיינו במבואו.
אבל כיום ידוע, וישנן הוכחות לא מעטות, שהוא נערך בתקופה הרבה יותר מאוחרת, אחרי חתימת התלמוד הבבלי.

קראתי את דברי הרד"ל בעבר, ולא ידעתי שהתחדש משהו בעניין.
אתה יכול לציין מקורות?

מופיעים בו שמות חכמים שלא יכלו להיפגש זה עם זה.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי עקביה » ד' נובמבר 14, 2018 7:45 pm

בן מיכאל כתב:ולגופו של עניין, הרבה דרשות מצינו בחז"ל שדרשו פסוקים על זמנם.

כך צריך לומר כנראה על דברי תנא דבי אליהו (פ"ז) אלה:
דָּם מִפְּנֵי מָה בָּא עֲלֵיהֶם, מִפְּנֵי שֶׁהָיוּ רוֹאִים אֶת יִשְׂרָאֵל טוֹבְלִין מִטֻּמְאָתָן וּמִתַּשְׁמִישׁ מִטּוֹתֵיהֶן, וּבְנוֹת יִשְׂרָאֵל טוֹבְלוֹת מִן הַנִּדָּה וּמִן תַּשְׁמִישׁ הַמִּטָּה, מֶה עָשֹוּ הַמִּצְרִיִּים, אָחֲזוּ עֲלֵיהֶן אֶת הַמַּיִם שֶׁלֹּא יִטְבְּלוּ, וְלֹא יָבֹאוּ זֶה עַל זֶה וְלֹא יִפְרוּ וְיִרְבּוּ, לְפִיכָךְ הָפַךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת מֵימֵיהֶם לְדָם,

בנ"י במצרים הקפידו על טבילת עזרא?

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' נובמבר 14, 2018 8:57 pm

עקביה כתב:
בן מיכאל כתב:ולגופו של עניין, הרבה דרשות מצינו בחז"ל שדרשו פסוקים על זמנם.

כך צריך לומר כנראה על דברי תנא דבי אליהו (פ"ז) אלה:
דָּם מִפְּנֵי מָה בָּא עֲלֵיהֶם, מִפְּנֵי שֶׁהָיוּ רוֹאִים אֶת יִשְׂרָאֵל טוֹבְלִין מִטֻּמְאָתָן וּמִתַּשְׁמִישׁ מִטּוֹתֵיהֶן, וּבְנוֹת יִשְׂרָאֵל טוֹבְלוֹת מִן הַנִּדָּה וּמִן תַּשְׁמִישׁ הַמִּטָּה, מֶה עָשֹוּ הַמִּצְרִיִּים, אָחֲזוּ עֲלֵיהֶן אֶת הַמַּיִם שֶׁלֹּא יִטְבְּלוּ, וְלֹא יָבֹאוּ זֶה עַל זֶה וְלֹא יִפְרוּ וְיִרְבּוּ, לְפִיכָךְ הָפַךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת מֵימֵיהֶם לְדָם,

בנ"י במצרים הקפידו על טבילת עזרא?

תשמיש מטמא מן התורה, טבילת עזרא זה רק לאסור לימוד, אך אתה צודק שהדרשות שהאבות/השבטים/בנ"י קיימו את התורה קודם שניתנה מן הסתם שייכים אף הם לזן זה.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' נובמבר 14, 2018 8:57 pm

עקביה כתב:
בן מיכאל כתב:ולגופו של עניין, הרבה דרשות מצינו בחז"ל שדרשו פסוקים על זמנם.

כך צריך לומר כנראה על דברי תנא דבי אליהו (פ"ז) אלה:
דָּם מִפְּנֵי מָה בָּא עֲלֵיהֶם, מִפְּנֵי שֶׁהָיוּ רוֹאִים אֶת יִשְׂרָאֵל טוֹבְלִין מִטֻּמְאָתָן וּמִתַּשְׁמִישׁ מִטּוֹתֵיהֶן, וּבְנוֹת יִשְׂרָאֵל טוֹבְלוֹת מִן הַנִּדָּה וּמִן תַּשְׁמִישׁ הַמִּטָּה, מֶה עָשֹוּ הַמִּצְרִיִּים, אָחֲזוּ עֲלֵיהֶן אֶת הַמַּיִם שֶׁלֹּא יִטְבְּלוּ, וְלֹא יָבֹאוּ זֶה עַל זֶה וְלֹא יִפְרוּ וְיִרְבּוּ, לְפִיכָךְ הָפַךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת מֵימֵיהֶם לְדָם,

בנ"י במצרים הקפידו על טבילת עזרא?

תשמיש מטמא מן התורה, טבילת עזרא זה רק לאסור לימוד, אך אתה צודק שהדרשות שהאבות/השבטים/בנ"י קיימו את התורה קודם שניתנה מן הסתם שייכים אף הם לזן זה.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי עקביה » ד' נובמבר 14, 2018 10:08 pm

בן מיכאל כתב:
עקביה כתב:
בן מיכאל כתב:ולגופו של עניין, הרבה דרשות מצינו בחז"ל שדרשו פסוקים על זמנם.

כך צריך לומר כנראה על דברי תנא דבי אליהו (פ"ז) אלה:
דָּם מִפְּנֵי מָה בָּא עֲלֵיהֶם, מִפְּנֵי שֶׁהָיוּ רוֹאִים אֶת יִשְׂרָאֵל טוֹבְלִין מִטֻּמְאָתָן וּמִתַּשְׁמִישׁ מִטּוֹתֵיהֶן, וּבְנוֹת יִשְׂרָאֵל טוֹבְלוֹת מִן הַנִּדָּה וּמִן תַּשְׁמִישׁ הַמִּטָּה, מֶה עָשֹוּ הַמִּצְרִיִּים, אָחֲזוּ עֲלֵיהֶן אֶת הַמַּיִם שֶׁלֹּא יִטְבְּלוּ, וְלֹא יָבֹאוּ זֶה עַל זֶה וְלֹא יִפְרוּ וְיִרְבּוּ, לְפִיכָךְ הָפַךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת מֵימֵיהֶם לְדָם,

בנ"י במצרים הקפידו על טבילת עזרא?

תשמיש מטמא מן התורה, טבילת עזרא זה רק לאסור לימוד, אך אתה צודק שהדרשות שהאבות/השבטים/בנ"י קיימו את התורה קודם שניתנה מן הסתם שייכים אף הם לזן זה.

מטמא מהתורה, אבל לאיזה צורך יש להם לטבול במצרים, משום טומאת מקדש וקדשיו, או לשם אכילת חולין בטהרה?

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' ספטמבר 15, 2020 11:16 am

בפשטות, תפוס לשון אחרון.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי תוכן » ג' ספטמבר 15, 2020 11:26 am

עקביה כתב:יצויין שהתוספת האחרונה אינה מופיעה במתנות כהונה הנדפס לפנינו, ולא מצאתיה אלא בדפוס זה http://hebrewbooks.org/42624


זה הדפוס האחרון שהמתנ"כ מופיע כמו שיצא מתחת יד מחברו. בכל הדפוסים שלאחריו קיצרו את המתנ"כ, ובדפוס וילנא החזירו את רוב ההשמטות בין סוגריים.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' ספטמבר 15, 2020 11:42 am

עקביה כתב:
בן מיכאל כתב:הרב עקביה. ראשית אנדקוטה מעניינת, אין אלו שני מקורות שונים, אלא כל הפרק שם בויק"ר הינו תוספת מאוחרת שנוספה בימי הראשונים מהתד"א ולא מופיעה באף כת"י.
ולגופו של עניין, הרבה דרשות מצינו בחז"ל שדרשו פסוקים על זמנם - כפי שאמרו בפרקי דרבי אליעזרפרק כט והבין ישמעאל ושלחה אמו ולקחה לו אשה מבית אביה ופטימה שמה - כשם אמו של מוחמד, והרבה כיוצא בזה.

יישר כח.

ולגופו של עניין, גם בתרגום המכונה תרגום יונתן מצאנו:
תרגום המיוחס ליונתן - תורה בראשית פרק כא פסוק כא
(כא) וְיָתִיב בְּמַדְבְּרָא דְפָּארָן וּנְסֵיב אִתְּתָא יַת עֲדִישָׁא וְתֵרְכָהּ וּנְסִיבַת לֵיהּ אִמֵיהּ יַת פְּטִימָא אִתְּתָא מֵאַרְעָא דְמִצְרָיִם:

הרד"ל על פדר"א טוען שאפשר שסדר הדברים היה הפוך. כלומר מוחמד ושות' קראו ע"ש נשים אלה. עיי"ש.

במיוחס ליונתן יש דמיון רב והשוואות רבות לפרקי דר"א, ויש לדון מי לקח ממי.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' ספטמבר 15, 2020 11:57 am

אולי מישהו יעלה את הויקיפדיה על פרקי דרבי אליעזר ? (במכלול הוא אינו מופיע).

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' ספטמבר 15, 2020 12:03 pm

מצו"ב:
פרקי_דרבי_אליעזר.pdf
(1015.19 KiB) הורד 698 פעמים

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' ספטמבר 15, 2020 12:12 pm

ייש"כ

ומעיון חטוף אני רואה שה"הוכחה" המרכזית לאיחורו של הפרקי דרבי אליעזר מבוססת על ההנחה שכותבה היה נוכל עפ"ל (הוא כותב חזון על מה שעתידים בני ישמעאל לעשות באחרית הימים, והיות ונבואתו התקיימה, הרי ברור שהיא נכתבה לאחר התקיימותה... ע"ע מבקרי המקרא על דניאל). הוי אומר לא איחור יש כאן, אלא מינות.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תועבת ה' כל שתי וערב (הרבה לפני הנוצרי)?

הודעהעל ידי עקביה » ג' ספטמבר 15, 2020 1:08 pm

לבי במערב כתב:בפשטות, תפוס לשון אחרון.

לא ברור לי האם כתבת ברצינות או בצחוק.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 476 אורחים