הבטחתי כתב:חפש בספרי המקובלים (DBS, למשל) מש"כ על תמר בתמרוריתה עומדת. אולי יביא לך תועלת לשאלתך.
חיימשה כתב:ידיד יש לי, שמהאי טעמא ממש נמנע מלקרוא שם תמר, כי 2 תמר מצאנו בתנך, ועל שניהם לא שפר הגורל.
אוצר החכמה כתב:מעשה תמר הקדוש והטהור.
חיימשה כתב:ואנכי לא ידעתי, מי השלישית?
ביקורת תהיה כתב:אוצר החכמה כתב:מעשה תמר הקדוש והטהור.
לכאורה בלתי מדוקדק, לאור הביטויים של חכמינו ז"ל:
אָמַר עֻלָּא: תָּמָר זִנְּתָה, זִמְרִי זִנָּה. תָּמָר זִנְּתָה, יָצְאוּ מִמֶּנָּה מְלָכִים וּנְבִיאִים; זִמְרִי זִנָּה, נָפְלוּ עָלָיו כַּמָּה רְבָבוֹת מִיִּשְׂרָאֵל.
אָמַר רַב נַחְמָן בַּר יִצְחָק: גְּדוֹלָה עֲבֵרָה לִשְׁמָהּ מִמִּצְוָה שֶׁלֹּא לִשְׁמָהּ.
ביקורת תהיה כתב:א. גם על בנות לוט אמרו חכמינו כי נתכוונו לשם שמים, ואף קוראים עליהן את המקרא 'צדיקים ילכו בם'. ומעשה אשתו של פוטיפר נסמך למעשה תמר, לומר לך: מה זו לשם שמים, אף זו לשם שמים.
ביקורת תהיה כתב:א. גם על בנות לוט אמרו חכמינו כי נתכוונו לשם שמים, ואף קוראים עליהן את המקרא 'צדיקים ילכו בם'. ומעשה אשתו של פוטיפר נסמך למעשה תמר, לומר לך: מה זו לשם שמים, אף זו לשם שמים. הצד השוה שבהן: מעשה בלתי טהור לתכלית רצויה, והרי זה משובח.
ב. בני נח לא נאסרו בכלה (ראה פרק ארבע מיתות), ומה גם שלתמר היתה זקת יבום אל יהודה, כמו שבארו קדמונינו.
ג. הרעיון על השתדלות תמר – מעולה.
דרומי כתב:הרב רון, איך אתה מסביר את דברי רש"י שמשווה להדיא בין שתיהן?
דרומי כתב:לא בדקתי כיצד ההלכה בימינו, אולם ברור שבאותו זמן שלפני מתן תורה לא קיימו את כל דקדוקי ההלכה באותו אופן שאנו מקיימים, לפחות לפי 'פשוטו של מקרא'. וליתר ביאור והרחבה - ראה כאן
דרומי כתב:הרב רון, איך אתה מסביר את דברי רש"י שמשווה להדיא בין שתיהן?
זאב ערבות כתב:שאלה צדדית הקשורה לנושא: האם יש איזה מדרש המסביר מדוע תמר שצנועה היתה בחרה בדווקא לשבת בפרשת דרכים, האין זאת ההפך מדרכי הצניעות? הלא בפרשה הקודמת למדנו (ברא' לד א) ותצא דינה בת לאה ... ודברי רש"י ידועים: ע"ש יציאתה נקראת בת לאה שאף היא (לאה) יצאנית היתה... מכאן שדרכה של אשה צנועה לא לצאת לרשות הרבים. האם לא היתה לה אפשרות לפגוש את יהודה במקום יותר צנוע. ובנוסף, מה נתן לתמר לסבור שיהודה שממנו מלכים יצאו בכלל יסור אליה בפרשת דרכים? האם יהודה חמיה חשוד בעיניה בכך? הלא לפי המדרש שמביא רש"י בפסוק ט"ו היתה רגילה בבית יהודה חמיה והכירה את צדקותו ושאינו מסתכל בפני אשה.
זאב ערבות כתב:שאלה צדדית הקשורה לנושא: האם יש איזה מדרש המסביר מדוע תמר שצנועה היתה בחרה בדווקא לשבת בפרשת דרכים, האין זאת ההפך מדרכי הצניעות? הלא בפרשה הקודמת למדנו (ברא' לד א) ותצא דינה בת לאה ... ודברי רש"י ידועים: ע"ש יציאתה נקראת בת לאה שאף היא (לאה) יצאנית היתה... מכאן שדרכה של אשה צנועה לא לצאת לרשות הרבים. האם לא היתה לה אפשרות לפגוש את יהודה במקום יותר צנוע. ובנוסף, מה נתן לתמר לסבור שיהודה שממנו מלכים יצאו בכלל יסור אליה בפרשת דרכים? האם יהודה חמיה חשוד בעיניה בכך? הלא לפי המדרש שמביא רש"י בפסוק ט"ו היתה רגילה בבית יהודה חמיה והכירה את צדקותו ושאינו מסתכל בפני אשה.
זאב ערבות כתב:בקשר לשאלה השניה לא שמתי לב שכבר השיבו עליה, תודה שהערת את תשומת לבי. בקשר לשאלה הראשונה מדוע רצתה שיחשבה לזונה? כלומר מדוע חשבה לעשות זאת בדרך זנות? אם היא ידעה (וזו השאלה השניה) שליהודה יש נטיה לכך,שתהיה הסיבה אשר תהיה, האם לא היה לה דרך אחרת לתפוס אותו (כלשון הפסוק באשת פוטיפר)?
אֲשֶׁר עַל דֶּרֶךְ תִּמְנָתָה. כְּדֵי שֶׁלּא יִמָּלֵט יְהוּדָה מִלִּפְגּשׁ בָּהּ בְּבואו מִתִּמְנָתָה.
כִּי רָאֲתָה כִּי גָדַל שֵׁלָה. וְחָשְׁבָה שֶׁכַּאֲשֶׁר יִרְאֶנָּה יְהוּדָה בְּזוּלַת בִּגְדֵי אַלְמְנוּתָהּ וְיִשְׁאַל מַדּוּעַ כָּכָה עָשְׂתָה, תְּשִׁיבֵהוּ כִּי בָּא מועֵד לַהֲסִירָם, שֶׁהֲרֵי אָמַר לָהּ "שְׁבִי אַלְמָנָה עַד יִגְדַּל שֵׁלָה" (פסוק יא), וְהִנֵּה אָז כְּבָר גָּדַל שֵׁלָה.
פסוק טז
כִּי לא יָדַע כִּי כַלָּתו הִיא. גַּם אַחַר שֶׁנָּטָה אֵלֶיהָ אֶל הַדֶּרֶךְ לא הִכִּירָהּ, שֶׁאִם הָיָה מַכִּירָהּ הָיָה מְדַבֵּר בָּהּ בִּשְׁבִיל בְּנו, וְלָאֵל יִתְבָּרַךְ נִתְכְּנוּ עֲלִילות, שֶׁרָצָה שֶׁיִהְיֶה זַרְעָהּ מִיהוּדָה שֶׁהָיָה יותֵר שָׁלֵם וְרָצוּי מִשֵּׁלָה, וּמִמֶּנָּה יִהְיֶה מְשִׁיחַ צִדְקֵנוּ.
מַה תִּתֶּן לִי. הִתְחִילָה לְדַבֵּר כְּדֵי שֶׁיַּכִּירָהּ, כִּי לא הָיְתָה מְכַוֶּנֶת לְשׁוּם אֶתְנָן בְּלִי סָפֵק, אֲבָל הָיְתָה כַּוָּנָתָהּ לְהָקִים זֶרַע מִיהוּדָה, וּבְכֵן לָקְחָה עֵרָבון לא לֵהָנות בּו אֶלָּא לְעֵדוּת, וְאִם הָיָה נותֵן לָהּ אֶתְנָן לא הָיְתָה מְקַבֶּלֶת, כִּי לא הָיָה אָז עִמָּהּ עֵדוּת לְזַכּות אֶת נַפְשָׁהּ.
פסוק יז
אִם תִּתֵּן עֵרָבון. "אִם תִּתֵּן", אָז אֶעֱשֶׂה מַה שֶּׁצִּוִּיתָ בְּאָמְרְךָ "הָבָה נָא אָבוא אֵלַיִךְ".
פסוק יח
וּפְתִילֶךָ. צָמִיד פָּתִיל עָלֶיךָ, כְּמו 'סֻדָּר שֶׁבְּמָתְנָיו' שֶׁמָּנוּ חֲכָמִים. וּבָחֲרָה בְּאֵלֶּה הַכֵּלִים הַמּורִים הַגְּדֻלָּה וְהַגְּבוּרָה כְּחותָם וְשֵׁבֶט הַמּושֵׁל וְהָאֵזור, כְּאָמְרו "אֱזָר נָא כְגֶבֶר חֲלָצֶיךָ " (איוב לח, ג),וְזֶה עָשְׂתָה כְּדֵי שֶׁתְּהַרְהֵר בְּמַעֲלַת יְהוּדָה וּגְדֻלָּתו.
פסוק יט
וַתִּלְבַּשׁ בִּגְדֵי אַלְמְנוּתָהּ. שֶׁלּא הָיָה עִם לְבָבָהּ לְהִנָּשֵׂא אַחֲרֵי שֶׁהִשִּׂיגָה אֶת הַזֶּרַע הַמְּכֻוָּן.
זאב ערבות כתב:בקשר לשאלה השניה לא שמתי לב שכבר השיבו עליה, תודה שהערת את תשומת לבי. בקשר לשאלה הראשונה מדוע רצתה שיחשבה לזונה? כלומר מדוע חשבה לעשות זאת בדרך זנות? אם היא ידעה (וזו השאלה השניה) שליהודה יש נטיה לכך,שתהיה הסיבה אשר תהיה, האם לא היה לה דרך אחרת לתפוס אותו (כלשון הפסוק באשת פוטיפר)?
אוצר החכמה כתב:אכן כתוב שאין חשש קטלנית ביבמה.
והנה קטע בעניין זה מהספר זרעה של רחל של הגרש"ז זלזניק.
.שינוי השם כשעושין לאשה, לא יקראוה רחל, בת שבע, תמר, לאה, אלא חנה שרה יוכבד
אוהב עמו כתב:זאב ערבות כתב:בקשר לשאלה השניה לא שמתי לב שכבר השיבו עליה, תודה שהערת את תשומת לבי. בקשר לשאלה הראשונה מדוע רצתה שיחשבה לזונה? כלומר מדוע חשבה לעשות זאת בדרך זנות? אם היא ידעה (וזו השאלה השניה) שליהודה יש נטיה לכך,שתהיה הסיבה אשר תהיה, האם לא היה לה דרך אחרת לתפוס אותו (כלשון הפסוק באשת פוטיפר)?
אחנו מדברים על שבטי י-ה וחס ושלום לומר עליהם דברים שכאלו. הרבה יותר מאשר מכתב של הגרד"ל
הרעיון הנפלא שהביא הרב רון מיישב גם קושיא זו, הדרך היחידה של תמר היתה להעשות לזונה כי באופן אחר יהודה שסבר שהיא קטלנית וכו' לא היה בא עליה בשום אופן גם אם היתה תופסת אותו במקום צנוע ואחר.
רון כתב:מוכח שמצד עצם המעשה של יהודה לא היה עליו טענה.
אישצפת כתב:ביקורת תהיה כתב:א. גם על בנות לוט אמרו חכמינו כי נתכוונו לשם שמים, ואף קוראים עליהן את המקרא 'צדיקים ילכו בם'. ומעשה אשתו של פוטיפר נסמך למעשה תמר, לומר לך: מה זו לשם שמים, אף זו לשם שמים.
ולשם שינוי לא נזכר במקרא שמותיהן של בנות לוט ולא של אשת פוטיפר, אע"פ שלשם שמים היתה כוונתם. ואפשר שלא רצו שיקראו על שמם כי לא היו צדקניות במהותם רק עשו מעשה צדקות חשוב.
ביקורת תהיה כתב:א. גם על בנות לוט אמרו חכמינו כי נתכוונו לשם שמים, ואף קוראים עליהן את המקרא 'צדיקים ילכו בם'. ומעשה אשתו של פוטיפר נסמך למעשה תמר, לומר לך: מה זו לשם שמים, אף זו לשם שמים. הצד השוה שבהן: מעשה בלתי טהור לתכלית רצויה, והרי זה משובח.
רב אשי אוקי אשלשה מלכים אמר למחר נפתח בחברין אתא מנשה איתחזי ליה בחלמיה אמר חברך וחבירי דאבוך קרית לן מהיכא בעית למישרא המוציא אמר ליה לא ידענא א"ל מהיכא דבעית למישרא המוציא לא גמירת וחברך קרית לן א"ל אגמריה לי ולמחר דרישנא ליה משמך בפירקא א"ל אמהיכא דקרים בישולא א"ל מאחר דחכימתו כולי האי מאי טעמא קא פלחיתו לעבודת כוכבים א"ל אי הות התם הות נקיטנא בשיפולי גלימא ורהטת אבתראי
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 440 אורחים