למען הדיוק - בקיאותו של רר''מ
(בס' מלאכי עליון) עדיין לא עוזרת לנו למצוא את המבוקש, כי הלא כתה''י
(משנות השי''ן המאוחרות, בציטוט השני) נוקט שאת הספר קיבל אדם הראשון
לאחר גירושיו מגן עדן - מידי המלאך
רזיאל.
אלא שאף בזאת צריכין אנו למודעי - הוא רבינו הגדול רבי
משה קורדואירו - בכל בית הזוהר נאמן הוא!
בפירושו המונומנטלי
אור יקר (כרך ב עמ' סז) - על דברי הזוהר
(בראשית לז, ב; אור יקר שם, עמ' סח-סט): 'ואמר
ר' אבא: ספר ודאי נחתו ליה לאדם הראשון, וביה הוה ידע חכמתא עילאה. וספרא דא מטא לבני אלהין חכימי דרא, ומאן דזכי לאשגחא ביה ידע ביה חכמה עילאה
(עיי''ש בארוכה)' - כותב רבינו:
ספר נחתו ליה וכו' - הוא ספר רזיאל, כדפירשו בזוהר במקום אחר, והוא שליח שהורידו.
את ה'מקום-אחר' שמזכיר רבינו נמצא בדברי
ר' יצחק (זוהר בראשית נה, ב; אור יקר שם, עמ' קלד-קלה): 'דכד הוה אדם בגנתא דעדן נחית ליה קב''ה ספרא על ידא דרזיאל מלאכא קדישא'
(עיי''ש ג''כ בארוכה).
והנה אם בדברי המקור הראשון לא ברור לנו כ''כ
אימתי נמסר הספר לאדם הראשון, וניתן היה אולי להבין שהדבר אירע בעת גירושיו מגן עדן, ולא קודם, הרי שהמקור האחרון
(שממנו העתיק רר''מ) כותב מפורשות שאת הספר הוריד רזיאל לאדם עוד בהיותו בגן עדן -
לפני החטא. והמלאך שהחזיר לו את הספר לאחר תשובתו ובכייתו הגדולה - היה
רפאל (- 'ושב, ורפא לו'), ולא רזיאל.
אך המעיין היטב יבחין כי קיימים עוד שינויים רבים בין המקורות הללו, ועל כך העיר רבינו
(שם, עמ' קלה) בקצרה:
בענין ספר זה - עיין לעיל שער רביעי סימן י''ג (שם, עמ' סח-סט - הוא 'המקור הראשון'), כי שם סיפר ענין זה בדרך אחר, ובלי ספק פליגי (= ב' המקורות הנ''ל, ר' אבא ור' יצחק).
והנה במקום אחר
(אור יקר, כרך א' מתקוני זוהר, עמ' קז, בתו''ד, עיי''ש) כותב רבינו :
כפי מה שאמרו בו בפרשת בראשית שהוא ספר הנמסר לאדם הראשון בגירושיו מגן עדן, ובא ליד חנוך, וממנו לצדיקי הדורות.
מתברר אם כן כי רבינו פירש את המקור
הראשון - שאירוע המסירה היה בעת גירושי אדם מגן עדן, ולא קודם, וכפי שמצאנו בדברי כתה''י שהעתיק ידידנו
איש_ספר.
אזכור נוסף של הספר - נמצא בדבריו
(אור יקר כרך ד, עמ' קז) על הזוהר
(נח עו, א): 'לבתר בההוא ספרא דיליה ידע חכמאן'
בההוא ספרא דיליה - שנתן לו רזיאל, כדפי' בפרשת בראשית.
ועוד מלין בקולמוסי, ולא עתה עת האסף.