מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

על הגהות המהר"צ חיות על הש"ס

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

על הגהות המהר"צ חיות על הש"ס

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ינואר 17, 2012 11:33 pm

בתוס' חולין פד,א ד"ה עשרה מנה:
במקומם היו דגים בזול יותר מן הבשר, כדפירש בקונטרס, אבל במדרש אומר אורח יום ראשון מאכילו אווזים ותרנגולים יום ב' דגים יום ג' בשר וכו'.
[תקנתי לפי גירסת השיט"מ].

ובהגהות מהר"ץ חיות שם:
מדרש זה הוא מאותן המדרשים אשר היו לעיני הקדמונים ונאבדו מאתנו, כי חפשתי ולא מצאתי רמז לדברי המדרש הללו במדרשים שלפנינו.


והפליאה עצומה, אף כי אמנם מילה במילה לא נמצא במדרשים לפנינו, אבל הרעיון כצורתו [שדגים בזול יותר מן הבשר] מופיע להדיא במדרשים סו"פ פינחס.
בבמ"ר פכ"ה:
ביום השמיני מה ראה להיות פוחת בכל יום, למדך התורה דרך ארץ מן הקרבנות שאם ילך לאכסניא וקבלו חברו, יום ראשון מקבלו יפה ומאכילו עופות, ב' מאכילו בשר, בשלישי מאכילו דגים ברביעי מאכילו ירק, כך פוחת והולך עד שמאכילו קטנית.


וכן במדרש תנחומא שם אות יז בשינוי קטן, ביום הראשון מקבלו יפה ומאכילו עופות, בשני מאכילו דגים, בשלישי גבינה וכו'.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: 'מדרש הנעלם' מעיני המהר"ץ חיות

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' ינואר 17, 2012 11:42 pm

עוז והדר מציינים התנחומא
ורש"י במדבר כט לו

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'מדרש הנעלם' מעיני המהר"ץ חיות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ינואר 17, 2012 11:52 pm

היא שיחתי כתב:עוז והדר מציינים התנחומא
ורש"י במדבר כט לו


נו, ומה בכך? [רש"י בס"ה מעתיק המדרש. ואם כבר, אז ה'יפה עינים' מציין את המד"ר].

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: 'מדרש הנעלם' מעיני המהר"ץ חיות

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' ינואר 18, 2012 1:13 am

נוטר יקר,
התוס' הביאו מדברי המדרש שהדגים יקרים יותר מהבשר, שכך משמע מסדר ההגשה לפני האורחים, שהקדים דגים לבשר, משמע דגים יקרים. ועל כך טוען מהר"ץ חיות שלא מצא במדרש.
ואתה נוטר הבאת מדרש להיפך שהדגים זולים מן הבשר. אבל מדרש זה הוא ודאי הכיר ולא אותו חיפש.
ומאי קושיא דילך?!

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'מדרש הנעלם' מעיני המהר"ץ חיות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' ינואר 18, 2012 8:08 am

אכן טעיתי בסוגריים שבדברי וכתבתי שהרעיון הוא שהדגים זולים מן הבשר, בעוד שתוס' ר"ל מהמדרש שהדגים יקרים הם מן הבשר, וע"ז מביא את המדרש שמבואר שנתן תחילה דגים ואח"כ בשר, ואכן צדקת זקן שד"ז למעשה לא מפורש במדרשים כלל, ואף יל"ע בנוסח המדרש שהביאו תוס' שמבואר שהדגים אמנם יקרים מן בשר בהמה אבל זולים מבשר עופות אווזים ותרנגולים, ובתוס' לא נראה שחילקו בזה. בכל אופן ייש"כ שהעמדתני על טעותי, וצדקת מהר"ץ חיות. [אלו שהטעוני היו עוז והדר שציינו את המדרש, וכפי שהביא 'היא שיחתי' לעיל].

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: 'מדרש הנעלם' מעיני המהר"ץ חיות

הודעהעל ידי הבונה » ד' ינואר 18, 2012 10:53 am

נוטר הכרמים כתב:אכן טעיתי בסוגריים שבדברי וכתבתי שהרעיון הוא שהדגים זולים מן הבשר, בעוד שתוס' ר"ל מהמדרש שהדגים יקרים הם מן הבשר, וע"ז מביא את המדרש שמבואר שנתן תחילה דגים ואח"כ בשר, ואכן צדקת זקן שד"ז למעשה לא מפורש במדרשים כלל, ואף יל"ע בנוסח המדרש שהביאו תוס' שמבואר שהדגים אמנם יקרים מן בשר בהמה אבל זולים מבשר עופות אווזים ותרנגולים, ובתוס' לא נראה שחילקו בזה. בכל אופן ייש"כ שהעמדתני על טעותי, וצדקת מהר"ץ חיות. [אלו שהטעוני היו עוז והדר שציינו את המדרש, וכפי שהביא 'היא שיחתי' לעיל].

אולם במ"ת מהד' באבער וכן ביל"ש שם הגירסה כבתוס'.
ואם אכן לא נעלם המדרש הנ"ל (בגירסת המ"ר והתנחומא הרגיל) מהמהר"ץ היה לכאורה מעיר שלפנינו מפורש במדרש להיפך.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

דברים מהבילים בהגהות מהר"ץ חיות על הש"ס

הודעהעל ידי קראקובער » ד' דצמבר 12, 2018 4:22 pm

כך כותב בשו"ת שו"מ ח"ה סימן כ"ו
שואל ומשיב1.pdf
צויין בעבודת הדוקטורט של הרבנית ד"ר ברוריה הוטנר-דייויד
(88.12 KiB) הורד 268 פעמים

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: דברים מהבילים בהגהות מהר"ץ חיות על הש"ס

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' דצמבר 12, 2018 4:34 pm

עיין אצל הרב ד"ר מאיר הרשוביץ, 'היחסים בין הגאונים ר' יוסף שאול נאטאנזאן והמהר"ץ חיות', אור המזרח כ, תשרי תשל"א, עמ' 62-73 (ובספרו 'מהר"ץ חיות', מוסד הרב קוק תשס"ז, עמ' עמו והלאה)

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: דברים מהבילים בהגהות מהר"ץ חיות על הש"ס

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ד' דצמבר 12, 2018 4:35 pm

וראה שו"ת מנחת אלעזר ח"א (סי' כו) וז"ל,

והנה ראיתי בשו"ת מהר"צ חיות (סי' ו') מ"ש להגאון מהרש"ק זצ"ל מבראדי בענין הלז דבמקום שנהגו לשאת בכתף שהוא מנהג ותיקין מזמן התנאי' והאמוראי' אין לשנות גם עתה עכ"ז באמצע התשו' נראה מאתו דברים זרים (כדרכו לפעמים במחכת"ה)

עכ"ל

ועיין גם להגרי"ח סופר שליט"א בס' עדות ביעקב ח"א (דף מו ע"ב) שהעיר על מהרצ"ח שלא העיר מהזה"ק, שכן דרכו שלא להזכיר מהזה"ק. ע"ש.

אגב, מה זה העבודה הזו שציינת??

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: דברים מהבילים בהגהות מהר"ץ חיות על הש"ס

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ד' דצמבר 12, 2018 4:39 pm

כתבתי בזה ברשימות ישנות שלי (בענין אחר שהסתעף לזה) - מצו"ב

וקצת י"ל דמהר"ץ חיות שאני, שהרי ידוע כי לא היה הוא כשאר רבני הדור ההוא, אלא התרועע עם כמה מחבורת המשכילים, והשקפותיו נגדו דברי גדולי הדור בכמה מקרים. וח"ו שלא היה הוא מחבורתם של המשכילים, אלא היה דמות מיוחדת ונדירה שהיה לומד מהם ענינים בחכמות העולם הזה כדי להתלמד בהם לתלמוד תורה. וכענין שאמרו בנדה (כב רע"ב) ואבא שאל לחכמים וחכמים שאלו לרופאים. וע' כיו"ב בס' ברכת אהרן ח"א (עמוד יג ועמוד כא), וכה"ג בריש ברכות (ג סע"ב), מיד יועצים באחיתופל ונמלכין בסנהדרין, ושואלין באורים ותומים. וגם ניסה לקרב כמה שיותר לתורה, ומאידך גיסא התלמד איך להלחם נגדם, וניהל ממלכתו ביד רמה נגד השקפתם הפסולה של המשכילים, אף על פי שהיה חבר ורע לכמה מהם, וזאת בדרך שמאל דוחה וימין מקרבת.

ואף על פי שהחתם סופר בתשו' (חיו"ד סי' שלח) השמיט שמו של מהר"ץ חיות, וכמ"ש להוכיח כן בס' רצ"ה חיות (ת"א תשט"ז עמוד סו). ע"ש. הנה נעלם ממנו המשך דברי החתם סופר בקובץ תשובות (סי' נח), שהעיד על המהר"ץ חיות כי הוא מעדת בני ישראל הכשרים העומדים על משמרתם משמרת הקודש באמונה, כי מגמתו לגדור גדר ולעמוד בפרץ וכו'. ע"ש.

תשובות החתם סופר אל המהר"ץ חיות

ואיידי דזוטר מירכס אמרתי להעתיק כאן כל דברי החתם סופר אל המהר"ץ חיות בתשובותיו. לאפוקי ממ"ש בס' רצ"ה חיות הנ"ל, דמשתמע מיניה כי הגאון חתם סופר ומהר"ץ חיות גבה טורא בנייהו, כי הנה בשו"ת חתם סופר חאו"ח ח"א (סי' נד) מתאריך ר"ח חשון תקצ"ג, הפליג בשבחו על מהר"ץ חיות, וז"ל: שלום וכל טוב לרב טב הלא הוא הגאון המופלא ומופלג ומפורסם כערוגת הבשם, גן הדסים גל אגוזים, עמוד הימני כבוד שם תפארתו מוה"ר צבי הירש יחיה, אב"ד וראש מתיבתא דק"ק זאלקווע יע"א. יקרתו הגיעני, ושמחני בדברי תורתו המשמחים לב. על דבר האמור בירושלמי וכו'. והוקשה לפאר רום מעלתו נ"י אתשובת הרשב"א וכן הוא אות באות בתשובות המיוחסות לרמב"ן וכו'. וכי נעלם מהם הירושלמי הלז. וניחא ליה לפאר רום מעלתו וכו', אלו דברי פאר רום מעלתו ושפתים ישק. ולולי דבריו נ"ל פירוש אחר בכוונת הרשב"א וכו'. ע"ש. ובתשו' מתאריך ז' אדר תקצ"ג (חאו"ח סי' קמ) כתב, שלום וכל טוב לידיד נפשי הרב הגאון המופלג ומופלא בתורה חריפות ובקיאות יחדיו צמודים, כבוד שם תפארתו מוה"ר צבי הרש חיות נ"י אב"ד ק"ק זאלקווע יע"א. וחתים התשובה: ה' יברכנו וירחיב גבולינו ושמחת עולם על ראשנו בב"א. ע"כ.

ובתשובתו מערב ראש חודש שבט תקצ"ז (חאו"ח סי' עט), כתב, ידיד נפשי הרב הגאון המאור הגדול המפורסם חריף ובקי, זית רענן יפה פרי תואר קרא שמו, מוה"ר צבי הרש חיות נ"י. ע"כ.

וכן בתשובתו מתאריך כ' אדר ב' תקצ"ז (חאו"ח סי' רח) כתב, החיים והשלום יחדיו יהיה תמים, יעלו על ראש חכמים מתמם עם תמימים, הרב הגאון המופלג ומפואר רם ונשא וגבה מאוד כבוד שם תפארתו מוה"ר צבי הירש חיות נ"י, אב"ד דק"ק זאלקווי יע"א. להודיע ידיעה של חבה יתירה כי ביום שבת קודש קראתי עונג בקבלת ספרו תורת נביאים, ועברתי בו עד שהגעתי לדין מלך וקצת ממנו בכלל, ולכשאפנה אי"ה בלי נדר אקח מועד לעיין בכולו. וסיים: אתה ה' השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה, וקרן כסא כבוד מעלתו ירום לשם ולתהלה, ומעלות בקדש דאורייתא יעלה מעלה מעלה, במסילה אשר בית אל עולה, כנפשו היקרה ונפש אוהב נפשו. ע"כ.

אולם בתשובה מתאריך י' כסליו תקצ"ז (חיו"ד סי' שלח) השמיט שמו מהתשובה. אולם אין הכרח שהיה זה מפני שחשדו, אלא כדי שלא להשפילו כיון שחלק עליו בתוקף השמיט שמו. והראיה שהרי בתשו' מתאריך כ' אדר ב' תקצ"ז (חאו"ח סי' רח) הפליג הרבה בשבחו. ואף בתשו' (יו"ד סי' שלח) הנ"ל, שחלק על המהר"ץ חיות, כתב לחלוק בזה"ל: הנה בקראי דברים אלו יוצאים מפה גברא דכוותיה, עמדתי מרעיד ונבהל מאד מי הוא זה ואיזהו שהתיר בדור שלפנינו וכו'. ע"ש. וכן מוכח עוד ממ"ש החתם סופר בתשו' שבאה כהמשך לתשובתו הנ"ל, והיא לו נדפסה בקובץ תשובות (סי' נח) מתאריך י"ב אדר ב' תקצ"ז, שהוא ג' שנים לפני פטירתו של החתם סופר בשנת ת"ר, וז"ל: שלום וכל טוב לידיד נפשי הרב הגאון הגדול המפורסם המופלג כבוד שם תפארתו מוהר"ר צבי הירש חיות נ"י אב"ד וראש מתיבתא דק"ק זאלקווי יצ"ו. יקרתו הגיעני עם הכנסת שבת, טרם אשים עיני על נעימת אריכות דבריו, אשיב מיד להוציא מלבו הטהור על מה שכתבתי במכתבי הקודם (חיו"ד סי' שלח, ולפנינו הושמטו תיבות אלו) החדש אסור מן התורה [שהוא לשון ידוע נגד המשכילים המתחדשים], הנה לא כתבתי ערלה וכלאים ופגול לא ירצה, כי אם החדש, כי מזקנים אתבונן שראוי להיות ממקימי התורה, ונזהרו מלפתוח פתח ולחפש קולות לפריצי עמינו, אשר אותם הם מבקשים, ואם ימצאו סדק כמחט של סדקית, יפרצו פרץ על פני פרץ וכו'. ותלי"ת אני כתבתי בזה תשובה ארוכה ועלתה בידי בעז"ה יתברך, ודברי עשו פרי בעירי ובמקומות המקשיבים לקולי, היינו החדש אסור מן התורה בכל מקום ובכל זמן, ובזמן הזה יותר ויותר, והרוצה להתנאות לפני השי"ת ועם עדת בני ישראל הכשרים העומדים על משמרתם משמרת הקודש באמונה, "וכאשר אני מונה את רום מעלתו בתוכן, אשר מגמתו לגדור גדר ולעמוד בפרץ", יתחדש כנשר נעוריו ורע לא יבוא במגוריו, וה' ירום כסאו והוד קרן תפארתו, ויהא רעוא שאהיה שליח לדבר, כי הנני לטובתו בכל עת ועונה, יקראני ואענהו מוקירו ואוהב נפשו. ע"כ. וע"ע בשו"ת חתם סופר (חיו"ד סי' ו) שכתב וז"ל: שלום וכל טוב לידידי הרב הגאון המופלג והמפואר, מהולל מאוד חרוץ ושנון בעל פיפיות זית רענן כבוד שם תפארתו מוה"ר צבי הרש חיות נ"י אב"ד ק"ק זאלקווי והגליל יע"א. וסיים, ובזה יתענג ידידי פאר רום מעלתו על רוב שלום כחפצו וחפץ אוהב נפשו דורש שלום תורתו. ע"כ.

ושו"ר בקובץ התורני בית הלל חלק מב (עמוד צו) שהעיר עוד על הייחס שבין מהר"ץ חיות והחתם סופר, ממ"ש בשו"ת מהר"ץ חיות (סי' כח). ובהגהות המהר"ץ חיות יומא (לט: פג:). ע"ש.

אבל כעת ראיתי מ"ש הגאון רבי עקיבא יוסף שלזינגר זצ"ל בס' לב העיברי ח"א (עמוד קנז בהערה). ואם כן בטלו כל דבריי האמורים לעיל, ואיני רוצה להעתיק כאן דברי הלב העיברי, ועיין בו.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6351
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דברים מהבילים בהגהות מהר"ץ חיות על הש"ס

הודעהעל ידי מיללער » ד' דצמבר 12, 2018 4:39 pm

חלמישצור כתב:עיין אצל הרב ד"ר מאיר הרשוביץ, 'היחסים בין הגאונים ר' יוסף שאול נאטאנזאן והמהר"ץ חיות', אור המזרח כ, תשרי תשל"א, עמ' 62-73 (ובספרו 'מהר"ץ חיות', מוסד הרב קוק תשס"ז, עמ' עמו והלאה)

אפשר להעתיק?

בשו"ת שו"מ יש תשובות לר' שלמה בן המהרצ"ח בה מזכיר השו"מ את אביו בכבוד והערצה.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: דברים מהבילים בהגהות מהר"ץ חיות על הש"ס

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' דצמבר 12, 2018 4:45 pm

מיללער כתב:
חלמישצור כתב:עיין אצל הרב ד"ר מאיר הרשקוביץ, 'היחסים בין הגאונים ר' יוסף שאול נאטאנזאן והמהר"ץ חיות', אור המזרח כ, תשרי תשל"א, עמ' 62-73 (ובספרו 'מהר"ץ חיות', מוסד הרב קוק תשס"ז, עמ' תמה והלאה)

אפשר להעתיק?

מהרץ חיות.PDF
(1.75 MiB) הורד 227 פעמים

אור המזרח.PDF
(2.04 MiB) הורד 225 פעמים

--
אגב, הרב הנוטר הביא את הדברים בפורום בעבר (http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=6050#p523639)

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6351
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דברים מהבילים בהגהות מהר"ץ חיות על הש"ס

הודעהעל ידי מיללער » ד' דצמבר 12, 2018 5:10 pm

חלמישצור כתב:
מיללער כתב:
חלמישצור כתב:עיין אצל הרב ד"ר מאיר הרשקוביץ, 'היחסים בין הגאונים ר' יוסף שאול נאטאנזאן והמהר"ץ חיות', אור המזרח כ, תשרי תשל"א, עמ' 62-73 (ובספרו 'מהר"ץ חיות', מוסד הרב קוק תשס"ז, עמ' תמה והלאה)

אפשר להעתיק?

מהרץ חיות.PDF

אור המזרח.PDF

--
אגב, הרב הנוטר הביא את הדברים בפורום בעבר (viewtopic.php?t=6050#p523639)

תודה רבה

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: דברים מהבילים בהגהות מהר"ץ חיות על הש"ס

הודעהעל ידי דמשק » ד' דצמבר 12, 2018 9:21 pm

תם מה הוא אומר כתב:אבל כעת ראיתי מ"ש הגאון רבי עקיבא יוסף שלזינגר זצ"ל בס' לב העיברי ח"א (עמוד קנז בהערה). ואם כן בטלו כל דבריי האמורים לעיל, ואיני רוצה להעתיק כאן דברי הלב העיברי, ועיין בו.

עי' מש"כ עליו בספר מהר"ץ חיות להרשקוביץ הנ"ל.
קבצים מצורפים
יחסי חת''ס - מהרצ''ח.PDF
(2.84 MiB) הורד 271 פעמים
יחסי חת''ס - מהרצ''ח (2).PDF
(2.67 MiB) הורד 208 פעמים

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: על הגהות המהר"צ חיות על הש"ס

הודעהעל ידי חיימקה » ה' דצמבר 13, 2018 1:57 am

http://www1.cs.columbia.edu/~spotter/david-chajes.pdf


עבודת הדוקטורט של הרבנית ד"ר ברוריה הוטנר-דייויד

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6351
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: על הגהות המהר"צ חיות על הש"ס

הודעהעל ידי מיללער » ה' דצמבר 13, 2018 3:07 am

חיימקה כתב:http://www1.cs.columbia.edu/~spotter/david-chajes.pdf


עבודת הדוקטורט של הרבנית ד"ר ברוריה הוטנר-דייויד

משנת תשל"א - בחיי אביה הגר"י הוטנר זצ"ל

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: על הגהות המהר"צ חיות על הש"ס

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' דצמבר 19, 2018 11:30 pm

עין קובץ ירחון דגל ישראל עמוד 12

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: דברים מהבילים בהגהות מהר"ץ חיות על הש"ס

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' דצמבר 19, 2018 11:39 pm

קראקובער כתב:כך כותב בשו"ת שו"מ ח"ה סימן כ"ו
שואל ומשיב1.pdf

לא מצאתי

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6351
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: על הגהות המהר"צ חיות על הש"ס

הודעהעל ידי מיללער » ד' יולי 31, 2019 3:47 pm

נוטר הכרמים כתב:בתוס' חולין פד,א ד"ה עשרה מנה:
במקומם היו דגים בזול יותר מן הבשר, כדפירש בקונטרס, אבל במדרש אומר אורח יום ראשון מאכילו אווזים ותרנגולים יום ב' דגים יום ג' בשר וכו'.
[תקנתי לפי גירסת השיט"מ].

ובהגהות מהר"ץ חיות שם:
מדרש זה הוא מאותן המדרשים אשר היו לעיני הקדמונים ונאבדו מאתנו, כי חפשתי ולא מצאתי רמז לדברי המדרש הללו במדרשים שלפנינו.


והפליאה עצומה, אף כי אמנם מילה במילה לא נמצא במדרשים לפנינו, אבל הרעיון כצורתו [שדגים בזול יותר מן הבשר] מופיע להדיא במדרשים סו"פ פינחס.
בבמ"ר פכ"ה:
ביום השמיני מה ראה להיות פוחת בכל יום, למדך התורה דרך ארץ מן הקרבנות שאם ילך לאכסניא וקבלו חברו, יום ראשון מקבלו יפה ומאכילו עופות, ב' מאכילו בשר, בשלישי מאכילו דגים ברביעי מאכילו ירק, כך פוחת והולך עד שמאכילו קטנית.


וכן במדרש תנחומא שם אות יז בשינוי קטן, ביום הראשון מקבלו יפה ומאכילו עופות, בשני מאכילו דגים, בשלישי גבינה וכו'.

בתוס' ב"ק דף צב: ד"ה חמרא למריה. כלומר המשקה נותן בעין יפה "כדאמר במדרש" טוב עין יבורך זה משה רבינו ע"ה שא"ל הקב"ה וסמכת ידך והוא סמך בב' ידיו כדכ' ויסמוך ידיו עליו.

ובהגהות מהר"צ חיות כתב על זה: נ"ב במדרש לא נמצא כן ובפרטי הוכחתי במקום כי מדרש במדבר דברים לא היו למראה עיני התוס', אך כוונתם על מה שאמרו סנהדרין קה: בכל אדם מקנא חוץ מבנו ותלמידו שנא' כי סמך משה את ידו עליו פירש"י שם דהקב"ה אמר וסמך את ידך והוא סמך בשתי ידיו, אבל זולת זה לא מצאתי מדרש זה.

וכל דבריו תמוהין במחכ"ת, ראשית מה שמביא כוונת התוס' לדברי הגמרא בסנהדרין שזה דבר רחוק שיקראו גמרא בלשון מדרש, ובכלל אין הנידון דשם דומה למה שכתבו התוס' עיי"ש. אבל ביותר מזה הלה זו מדרש מפורש רבה בפרשת פנחס, עה"כ (במדבר כז, כג) והובא ברש"י עה"ת שם (בשינוי מלשון המדרש וציינונשם שרש"י הביא לשון הספרי, שגם זה אשתמיטתיה להמהרצ"ח) וז"ל המדרש: ועשה משה בטוב עין שנא' טוב עין הוא יבורך משל למלך וכו' כך אמר הקב"ה למשה וסמכת את ידך עליו יד אחת, מה עשה ויסמוך את ידיו ויצוהו לקיים מה שנא' טוב עין הוא יבורך. עכ"ל

ולפי"ז אדרבא משתמע מזה שהיו לפני התוס' המדרש רבה על במדבר, ולכה"פ הספרי שהובא ברש"י, וצ"ע

ושא_נס
הודעות: 1407
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: על הגהות המהר"צ חיות על הש"ס

הודעהעל ידי ושא_נס » ה' אוגוסט 01, 2019 7:06 am

מיללער כתב:
נוטר הכרמים כתב:בתוס' חולין פד,א ד"ה עשרה מנה:
במקומם היו דגים בזול יותר מן הבשר, כדפירש בקונטרס, אבל במדרש אומר אורח יום ראשון מאכילו אווזים ותרנגולים יום ב' דגים יום ג' בשר וכו'.
[תקנתי לפי גירסת השיט"מ].

ובהגהות מהר"ץ חיות שם:
מדרש זה הוא מאותן המדרשים אשר היו לעיני הקדמונים ונאבדו מאתנו, כי חפשתי ולא מצאתי רמז לדברי המדרש הללו במדרשים שלפנינו.


והפליאה עצומה, אף כי אמנם מילה במילה לא נמצא במדרשים לפנינו, אבל הרעיון כצורתו [שדגים בזול יותר מן הבשר] מופיע להדיא במדרשים סו"פ פינחס.
בבמ"ר פכ"ה:
ביום השמיני מה ראה להיות פוחת בכל יום, למדך התורה דרך ארץ מן הקרבנות שאם ילך לאכסניא וקבלו חברו, יום ראשון מקבלו יפה ומאכילו עופות, ב' מאכילו בשר, בשלישי מאכילו דגים ברביעי מאכילו ירק, כך פוחת והולך עד שמאכילו קטנית.


וכן במדרש תנחומא שם אות יז בשינוי קטן, ביום הראשון מקבלו יפה ומאכילו עופות, בשני מאכילו דגים, בשלישי גבינה וכו'.

בתוס' ב"ק דף צב: ד"ה חמרא למריה. כלומר המשקה נותן בעין יפה "כדאמר במדרש" טוב עין יבורך זה משה רבינו ע"ה שא"ל הקב"ה וסמכת ידך והוא סמך בב' ידיו כדכ' ויסמוך ידיו עליו.

ובהגהות מהר"צ חיות כתב על זה: נ"ב במדרש לא נמצא כן ובפרטי הוכחתי במקום כי מדרש במדבר דברים לא היו למראה עיני התוס', אך כוונתם על מה שאמרו סנהדרין קה: בכל אדם מקנא חוץ מבנו ותלמידו שנא' כי סמך משה את ידו עליו פירש"י שם דהקב"ה אמר וסמך את ידך והוא סמך בשתי ידיו, אבל זולת זה לא מצאתי מדרש זה.

וכל דבריו תמוהין במחכ"ת, ראשית מה שמביא כוונת התוס' לדברי הגמרא בסנהדרין שזה דבר רחוק שיקראו גמרא בלשון מדרש, ובכלל אין הנידון דשם דומה למה שכתבו התוס' עיי"ש. אבל ביותר מזה הלה זו מדרש מפורש רבה בפרשת פנחס, עה"כ (במדבר כז, כג) והובא ברש"י עה"ת שם (בשינוי מלשון המדרש וציינונשם שרש"י הביא לשון הספרי, שגם זה אשתמיטתיה להמהרצ"ח) וז"ל המדרש: ועשה משה בטוב עין שנא' טוב עין הוא יבורך משל למלך וכו' כך אמר הקב"ה למשה וסמכת את ידך עליו יד אחת, מה עשה ויסמוך את ידיו ויצוהו לקיים מה שנא' טוב עין הוא יבורך. עכ"ל

ולפי"ז אדרבא משתמע מזה שהיו לפני התוס' המדרש רבה על במדבר, ולכה"פ הספרי שהובא ברש"י, וצ"ע



במקום אחר פה הראיתי על מאמר חז"ל יותר מן הקרוב, שהעיר עליו רצה"ח שלא מצאו, והוא משנה מפורשת באבות (כבר תפס עליו כן הגאון הרב יפה ללב זצ"ל). ובדפוס ווילנא השמיטו בלשונו כדי שלא יהיה כתוע'ה בדבר משנה.
ועלמו"ת אין מספר. וכבר כתבו האחרונים שאפילו כלפי תלמודים דוחק לעשות והיה העלמ"ה, יען כי בדורות אחרונים שר השכחה גבר. פוק חזי בדבריהם הלא בספרת"ם.

ישורון250
הודעות: 59
הצטרף: ד' דצמבר 02, 2015 11:46 pm

Re: על הגהות המהר"צ חיות על הש"ס

הודעהעל ידי ישורון250 » ו' אוגוסט 02, 2019 1:01 am

נוטר הכרמים כתב:בתוס' חולין פד,א ד"ה עשרה מנה:
במקומם היו דגים בזול יותר מן הבשר, כדפירש בקונטרס, אבל במדרש אומר אורח יום ראשון מאכילו אווזים ותרנגולים יום ב' דגים יום ג' בשר וכו'.
[תקנתי לפי גירסת השיט"מ].

ובהגהות מהר"ץ חיות שם:
מדרש זה הוא מאותן המדרשים אשר היו לעיני הקדמונים ונאבדו מאתנו, כי חפשתי ולא מצאתי רמז לדברי המדרש הללו במדרשים שלפנינו.


והפליאה עצומה, אף כי אמנם מילה במילה לא נמצא במדרשים לפנינו, אבל הרעיון כצורתו [שדגים בזול יותר מן הבשר] מופיע להדיא במדרשים סו"פ פינחס.
בבמ"ר פכ"ה:
ביום השמיני מה ראה להיות פוחת בכל יום, למדך התורה דרך ארץ מן הקרבנות שאם ילך לאכסניא וקבלו חברו, יום ראשון מקבלו יפה ומאכילו עופות, ב' מאכילו בשר, בשלישי מאכילו דגים ברביעי מאכילו ירק, כך פוחת והולך עד שמאכילו קטנית.


וכן במדרש תנחומא שם אות יז בשינוי קטן, ביום הראשון מקבלו יפה ומאכילו עופות, בשני מאכילו דגים, בשלישי גבינה וכו'.



כבר העיר זאת על מהר"צ חיות ז"ל הגרי"ח סופר שליט"א בס' מנוחת שלום חי"א דף קנז טור ב


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 424 אורחים