מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הרמב"ן חולק על המכילתא?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

הרמב"ן חולק על המכילתא?

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ב' ינואר 07, 2019 11:24 am

האם יודע מאן דהו תירוץ על מה שציין הגאון בעל תכלת מרדכי על הרמב"ן - שכתב בפרשת וארא שבמכת דבר מתו כל החיות והבהמות של המצרים, וציין לדברי רש׳׳י בפרשת בשלח שהסוסים שהיו למצרים לרדוף אחרי בני ישראל הם מאלה שהיו של הירא את דבר השם וכו׳.
ובהערות מכון ירושלים צויין שהפלא גדול כי דברי רש׳׳י הם מכילתא מפורשת וכיצד חולק הרמב׳׳ן על המכילתא, וגם אם נאמר שמכרו להם ישראל את סוסיהם, כבר כתב המרכבת המשנה על המכילתא שאי אפשר לומר כן מהגמ׳ דע׳׳ז עי׳׳ש.
ואשר על כן קשה האיך יפרנס הרמב׳׳ן פסוק זה דשש מאות רכב בחור.
אודה למי מחו׳׳ר המקום שיוכל לשפוך אור ולציין מראי מקומות הדנים בענין.
יישר כח גדול למפרע
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הרמב"ן חולק על המכילתא?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ינואר 07, 2019 11:34 am

הרמב"ן מפרש הרבה פעמים שלא כדברי חז"ל.
יש לשאול גם מהפסוק גם אתה תתן בידינו זבחים ועולות (אפי' שלא התקיים ד"ז לדעת הרמב"ן).
אולי קנו מכוש או מכנען וכדו'. [או מישראל, ולק"מ אם לא נהגו אז באיסור שבגמ' ע"ז].

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: הרמב"ן חולק על המכילתא?

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ב' ינואר 07, 2019 6:25 pm

לענ"ד אין בזה כל תימה.

צא נא וראה מ"ש האוה"ח (בראשית פרק א):
דע כי רשות לנו נתונה לפרש משמעות הכתובים בנתיבות העיון ויישוב הדעת הגם שקדמונו ראשונים ויישבו באופן אחר כי ע' פנים לתורה ואין אנו מוזהרים שלא לנטות מדברי הראשונים אלא בפירושים שישתנה הדין לפיהן, ולזה תמצא שהאמוראים אין כח בהם לחלוק על התנאים במשפטי ה' אבל ביישוב הכתובים ובמשמעותן מצינו להם בכמה מקומות שיפרשו באופן אחר:

ובמיוחד ידוע מו"ר הרב יהודה קופרמן זצ"ל שעסק בזה, קצהו תראה בספרו, קטן הכמות ורב האיכות, 'מבוא ללימוד התורה' (עמוד 9 ואילך); וכולו תראה בספרו רב הכמות ורב האיכות 'קדושת פשוטו של מקרא' (אינו לידי כעת לציין מראה מקום מדוייק). כמו כן, ראה בהקדמת בנו, הרב מרדכי קופרמן, לפירוש הנצי"ב שבההדרתו.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הרמב"ן חולק על המכילתא?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' ינואר 07, 2019 7:38 pm

א גאליציאנער כתב:איך יפרנס הרמב׳׳ן פסוק זה דשש מאות רכב בחור?

וכיצד יפרנס את האמור במכת ברד 'וְעַתָּה שְׁלַח הָעֵז אֶת מִקְנְךָ' וגו', 'וַאֲשֶׁר לֹא שָׂם לִבּוֹ אֶל דְּבַר יְיָ וַיַּעֲזֹב אֶת עֲבָדָיו וְאֶת מִקְנֵהוּ בַּשָּׂדֶה'? אומר רבנו בחיי וז"ל:
שְׁלַח הָעֵז אֶת מִקְנְךָ. וַהֲלֹא כְּבָר מֵתוּ בְּמַכַּת הַדֶּבֶר, וְהַכָּתוּב מֵעִיד שָׁם כֵּן 'וַיָּמָת כֹּל מִקְנֵה מִצְרָיִם'? וְאוּלַי הַמִּקְנֶה הַזֶּה הֵבִיאוּ אוֹתוֹ מִשְּׁאָר הָאֲרָצוֹת וְאַנְשֵׁי מִצְרַיִם קְנָאוּהוּ מֵהֶם, וְעָלָיו צִוָּה משֶׁה עַתָּה שֶׁיַּאַסְפוּהוּ הַבַּיִת. אוֹ יִהְיֶה פֵּרוּשׁ 'וַיָּמָת כֹּל מִקְנֵה מִצְרָיִם' - רֹב הַמִּקְנֶה (כמו שפי' אבן עזרא), כִּי רֻבּוֹ כְּכֻלּוֹ.
ומעתה אדרבה, דברי המכילתא צריכין ביאור, שהרי במכת ברד מצאנו שגם למי שלא יראו את דבר השם היה מקנה. וצ"ל, דקרא ד'וימת כל מקנה מצרים' דנקט במכילתא לאו דוקא, והכוונה למקרא האמור במכת ברד 'ויך הברד בכל ארץ מצרים את כל אשר בשדה מאדם ועד בהמה'.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: הרמב"ן חולק על המכילתא?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' ינואר 07, 2019 10:59 pm

א גאליציאנער כתב:האם יודע מאן דהו תירוץ על מה שציין הגאון בעל תכלת מרדכי על הרמב"ן - שכתב בפרשת וארא שבמכת דבר מתו כל החיות והבהמות של המצרים, וציין לדברי רש׳׳י בפרשת בשלח שהסוסים שהיו למצרים לרדוף אחרי בני ישראל הם מאלה שהיו של הירא את דבר השם וכו׳.
ובהערות מכון ירושלים צויין שהפלא גדול כי דברי רש׳׳י הם מכילתא מפורשת וכיצד חולק הרמב׳׳ן על המכילתא, וגם אם נאמר שמכרו להם ישראל את סוסיהם, כבר כתב המרכבת המשנה על המכילתא שאי אפשר לומר כן מהגמ׳ דע׳׳ז עי׳׳ש.
ואשר על כן קשה האיך יפרנס הרמב׳׳ן פסוק זה דשש מאות רכב בחור.
אודה למי מחו׳׳ר המקום שיוכל לשפוך אור ולציין מראי מקומות הדנים בענין.
יישר כח גדול למפרע
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

לאיזה רמב"ן הכונה? - למה שכתב שאף המקנה שבבית? אין קשה מזה על סוס פרעה, כי מקנה לחוד וסוסים לחוד.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הרמב"ן חולק על המכילתא?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ינואר 07, 2019 11:09 pm

בן מיכאל כתב:לאיזה רמב"ן הכונה? - למה שכתב שאף המקנה שבבית? אין קשה מזה על סוס פרעה, כי מקנה לחוד וסוסים לחוד.

ברמב"ן כאן מבואר שמקנה סתמא כולל הכל: "ויתכן (שהטעם שנאמר 'אשר בשדה') כי בעבור היות תועבה למצרים כל רועה צאן היו מפרישים אותם מן הערים, בלתי בעת השתמשם בסוסים לרכוב ובחמורים במשא".
וכ"ה פשוטו של מקרא כאן: "במקנך אשר בשדה, בסוסים בחמרים בגמלים בבקר ובצאן". כלל ואחריו פרט.
וכן אצל יוסף "כי אם תם הכסף ומקנה הבהמה אל אדוני". וכולל חמורים וסוסים.
וכן אברהם "כבד מאד במקנה בכסף ובזהב", ובפשוטו כולל חמורים אתונות וגמלים שנזכרו לעיל.
וכן כתב במפורש, וע"ס ראיות אלו, ר"י ן' גנאח בשרשיו ערך קנה ע"ש.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הרמב"ן חולק על המכילתא?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ינואר 07, 2019 11:14 pm

ביקורת תהיה כתב: אוֹ יִהְיֶה פֵּרוּשׁ 'וַיָּמָת כֹּל מִקְנֵה מִצְרָיִם' - רֹב הַמִּקְנֶה (כמו שפי' אבן עזרא), כִּי רֻבּוֹ כְּכֻלּוֹ.

בדעת הרמב"ן קשה לומר שוימת כל מקנה מצרים אמור על הרוב, כי הוא מביא ראיה מפסוק זה שגם המקנה שבבית מת ולא רק רוב המקנה שהיה בשדה.
[רבנו בחיי הוא לקוטאי, ויתכנו בו פירושים חלוקים במקומות שונים].

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הרמב"ן חולק על המכילתא?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' ינואר 07, 2019 11:56 pm

על כל פנים, הפלא הגדול כיצד חולק הרמב"ן על המכילתא – עורבא פרח!

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: הרמב"ן חולק על המכילתא?

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ד' ינואר 09, 2019 3:20 am

ביקורת תהיה כתב:על כל פנים, הפלא הגדול כיצד חולק הרמב"ן על המכילתא – עורבא פרח!

ייתכן שכך הוא לדעת מר, אמנם הגרמ׳׳ג אינו סבור כך... שהרי כאמור, ציין מראה מקום זה ברמב׳׳ן וכתב ׳צ"ע׳... כך שייתכן שאפשר לדחוק ולתרץ, אך ׳עורבא פרח׳ עדיין איננו קרוב.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 172 אורחים