מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגר"א חולק על הירושלמי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
במסתרים
הודעות: 1780
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

הגר"א חולק על הירושלמי

הודעהעל ידי במסתרים » ב' פברואר 04, 2019 10:52 pm

http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... =&pgnum=15
שנות אליהו פאה פרק ה משנה ב, פירוש הארוך ד"ה שבולת של לקט
אין הפירוש כמו שהביאו מהירושלמי

(וע"ש מ"ש המגיהים.)

האם מפרשי סדר זרעים נוהים תמיד אחרי הירושלמי, או שנוטים ממנו?
ומה דרך הגר"א?

לוצאטי
הודעות: 708
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: הגר"א חולק על הירושלמי

הודעהעל ידי לוצאטי » ג' פברואר 05, 2019 5:31 am

הר"ש נוטה הרבה פעמים מהירושלמי

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: הגר"א חולק על הירושלמי

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' פברואר 05, 2019 6:21 am

בעצם הציטוט מהגר"א - לכאורה יש לפרש כוונתו שאין זה נכון מה שהביאו מהירושלמי, ואפשר לפרש הירושלמי באופ"א.

במסתרים
הודעות: 1780
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: לחלוק על הירושלמי

הודעהעל ידי במסתרים » ג' פברואר 19, 2019 4:08 am

לוצאטי כתב:הר"ש נוטה הרבה פעמים מהירושלמי

איך חלק על אמוראים?

לוצאטי
הודעות: 708
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: הגר"א חולק על הירושלמי

הודעהעל ידי לוצאטי » ג' פברואר 19, 2019 4:22 am

שאלה טובה מאוד. על רגל אחת, התשובה לע"ד היא שאין איסור לחלוק על אמוראים אלא במידה שנקבעו דבריהם להלכה. ואין כאן המקום להאריך בנושא.

חרסון
הודעות: 1176
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: הגר"א חולק על הירושלמי

הודעהעל ידי חרסון » ג' פברואר 19, 2019 4:39 am

דרך מפרשי המשנה במקומות רבים לפרש המשנה דלא כמ"ש בגמרא (אף שלא ציינו כן בפירוש כמו שהובא כאן מהגאון). וז"ב. (ואם צ"ע, זה על הלשון. אבל דומני שבתורת הגר"א אין זו הפתעה כ"כ. יתקנו אותי הבקיאים).

שמעתי פעם דוגמה יפה לזה: אבות דר"נ מבארת לכאורה במקומות רבים משניות מס' אבות, ואעפ"כ לא נמנעו כל המפרשים מלפרשם באופן אחר לגמרי, כנראה לכל מעניין.

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: הגר"א חולק על הירושלמי

הודעהעל ידי אב בבינה » ג' פברואר 19, 2019 7:00 am

חרסון כתב:דרך מפרשי המשנה במקומות רבים לפרש המשנה דלא כמ"ש בגמרא (אף שלא ציינו כן בפירוש כמו שהובא כאן מהגאון). וז"ב. (ואם צ"ע, זה על הלשון. אבל דומני שבתורת הגר"א אין זו הפתעה כ"כ. יתקנו אותי הבקיאים).

שמעתי פעם דוגמה יפה לזה: אבות דר"נ מבארת לכאורה במקומות רבים משניות מס' אבות, ואעפ"כ לא נמנעו כל המפרשים מלפרשם באופן אחר לגמרי, כנראה לכל מעניין.

על זה אין ראיה כ"כ כיון שלרובם לא היה להם אבות דר"ן.

אבל באמת יש דוגמא תוך מסכת אבות על המשנה בפרק א' "ודאשתמש בתגא חלף" יש שפירשו על מי שמשמתש בשם המפורש, על אף שבפרק ד' משנה ה' רבי צדוק מזכיר דברי הלל על מי שמשתמש בכתרה של תורה, ואי אפשר לפרשו על שם המפורש
"רבי צדוק אומר, אל תעשם עטרה להתגדל בהם, ולא קרדום לחפור בהם. וכך היה הלל אומר, ודאשתמש בתגא, חלף"

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: הגר"א חולק על הירושלמי

הודעהעל ידי סעדיה » ג' פברואר 19, 2019 8:23 am

אב בבינה כתב:
חרסון כתב:דרך מפרשי המשנה במקומות רבים לפרש המשנה דלא כמ"ש בגמרא (אף שלא ציינו כן בפירוש כמו שהובא כאן מהגאון). וז"ב. (ואם צ"ע, זה על הלשון. אבל דומני שבתורת הגר"א אין זו הפתעה כ"כ. יתקנו אותי הבקיאים).

שמעתי פעם דוגמה יפה לזה: אבות דר"נ מבארת לכאורה במקומות רבים משניות מס' אבות, ואעפ"כ לא נמנעו כל המפרשים מלפרשם באופן אחר לגמרי, כנראה לכל מעניין.

על זה אין ראיה כ"כ כיון שלרובם לא היה להם אבות דר"ן.

אבל באמת יש דוגמא תוך מסכת אבות על המשנה בפרק א' "ודאשתמש בתגא חלף" יש שפירשו על מי שמשמתש בשם המפורש, על אף שבפרק ד' משנה ה' רבי צדוק מזכיר דברי הלל על מי שמשתמש בכתרה של תורה, ואי אפשר לפרשו על שם המפורש
"רבי צדוק אומר, אל תעשם עטרה להתגדל בהם, ולא קרדום לחפור בהם. וכך היה הלל אומר, ודאשתמש בתגא, חלף"

יעויין בהרח"ד דברים י"ז ט"ז

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: הגר"א חולק על הירושלמי

הודעהעל ידי אב בבינה » ג' פברואר 19, 2019 8:11 pm

סעדיה כתב:
אב בבינה כתב:
חרסון כתב:דרך מפרשי המשנה במקומות רבים לפרש המשנה דלא כמ"ש בגמרא (אף שלא ציינו כן בפירוש כמו שהובא כאן מהגאון). וז"ב. (ואם צ"ע, זה על הלשון. אבל דומני שבתורת הגר"א אין זו הפתעה כ"כ. יתקנו אותי הבקיאים).

שמעתי פעם דוגמה יפה לזה: אבות דר"נ מבארת לכאורה במקומות רבים משניות מס' אבות, ואעפ"כ לא נמנעו כל המפרשים מלפרשם באופן אחר לגמרי, כנראה לכל מעניין.

על זה אין ראיה כ"כ כיון שלרובם לא היה להם אבות דר"ן.

אבל באמת יש דוגמא תוך מסכת אבות על המשנה בפרק א' "ודאשתמש בתגא חלף" יש שפירשו על מי שמשמתש בשם המפורש, על אף שבפרק ד' משנה ה' רבי צדוק מזכיר דברי הלל על מי שמשתמש בכתרה של תורה, ואי אפשר לפרשו על שם המפורש
"רבי צדוק אומר, אל תעשם עטרה להתגדל בהם, ולא קרדום לחפור בהם. וכך היה הלל אומר, ודאשתמש בתגא, חלף"

יעויין בהרח"ד דברים י"ז ט"ז

ייש"כ!

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: הגר"א חולק על הירושלמי

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' פברואר 19, 2019 10:19 pm

חרסון כתב:דרך מפרשי המשנה במקומות רבים לפרש המשנה דלא כמ"ש בגמרא (אף שלא ציינו כן בפירוש כמו שהובא כאן מהגאון). וז"ב. (ואם צ"ע, זה על הלשון. אבל דומני שבתורת הגר"א אין זו הפתעה כ"כ. יתקנו אותי הבקיאים).

שמעתי פעם דוגמה יפה לזה: אבות דר"נ מבארת לכאורה במקומות רבים משניות מס' אבות, ואעפ"כ לא נמנעו כל המפרשים מלפרשם באופן אחר לגמרי, כנראה לכל מעניין.

אבות דר"נ היא כנראה ברייתא מאוחרת.

חרסון
הודעות: 1176
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: הגר"א חולק על הירושלמי

הודעהעל ידי חרסון » ג' פברואר 19, 2019 10:32 pm

לא ידעתי ייש"כ
אבל ויקי' לימדה אותי שאין הדבר מוחלט כל כך


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 151 אורחים