מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהו פשר המנהג לחתום הכהן/הלוי?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
י. אברהם
הודעות: 2785
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

מהו פשר המנהג לחתום הכהן/הלוי?

הודעהעל ידי י. אברהם » ש' פברואר 16, 2019 10:08 pm

בשטרות דעלמא אין נוהגים לחתום כהן או לוי אלא בשני יוסף בן שמעון בעיר א' כדאי' בחו"מ סי' מט סעי' א,
רק בגט איתא ברמ"א אהע"ז סי' קנד סעי' סב שחותמים הכהן או הלוי.
לכן אשאל האם המנהג שכהנים ולויים חותמים במכתבים הכהן/הלוי, (גם בבית בריסק), בנוי על איזה ענין הלכתי?
אולי זה חלק מלאחזוקי עצמו בכהונה ולויה?

הוה אמינא
הודעות: 1452
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: מהו פשר המנהג לחתום הכהן/הלוי?

הודעהעל ידי הוה אמינא » ש' פברואר 16, 2019 10:22 pm

שלא יישכח מבניו אחריו, כי אין כמעט מצוות הנהוגות בכהונה ולוויה.

דרומי
הודעות: 9068
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מהו פשר המנהג לחתום הכהן/הלוי?

הודעהעל ידי דרומי » ד' פברואר 20, 2019 4:28 pm

האדמו"ר מחב"ד נהג להקפיד על כך, בין בכתיבתו שלו (כשהיה כותב לכהן או לוי היה מקפיד לציין תואר זה, ואם הושמט הדבר בהקלדה היה מוסיף זאת בכתב ידו) ובין כהערה לאחרים שיכתבו על עצמם.
בספר 'מאוצר המלך' ח"א ע' 234 הובא מענה ליהודי לוי שלא ציין במכתבו וכן על גבי המעטפה שהינו לוי: "הושמט הכתוב בתורה הלוי וב' פעמים"!
וב'יומן' משנת תשמ"א ע' 41 מסופר: "חתן בר מצוה בשם פלדמן שנכנס בחודש תשרי תשמ"א, חתם ב'פתק' שהביא לרבינו בשם 'הכהן', אך בהזמנה לבר מצוה לא צויינה עובדה זו. העיר לו רבינו: "מדוע לא כתבת 'הכהן' בהזמנה? 'פלדמן' הוא שם בן חמש מאות שנה, ואילו 'הכהן' הוא עוד מזמן מתן תורה"...

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מהו פשר המנהג לחתום הכהן/הלוי?

הודעהעל ידי חיימשה » ה' פברואר 21, 2019 2:28 am

הוה אמינא כתב:שלא יישכח מבניו אחריו, כי אין כמעט מצוות הנהוגות בכהונה ולוויה.

כאן המקום להתאונן על כי הרבה מהלויים מזלזלים ואינם נוטלים ידי הכהנים קודם נשיאת כפיים, שזו בעצם הפעולה היחידה בזמנינו שמוטלת על הלויים כמשרתי ד'.

חרסון
הודעות: 1173
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: מהו פשר המנהג לחתום הכהן/הלוי?

הודעהעל ידי חרסון » ה' פברואר 21, 2019 3:36 am

אף שאין זה שייך באופן ישיר, אציין דבר נפלא שנתעוררתי לאחרונה, שרבותינו בעלי ההוראה, חלק נכבד מאד מהם הם כהנים או לויים - 'יורו משפטיך ליעקב ותורתך ישראל', ובפרט אלו אשר עליהם עומדת הפסיקה. אינני יודע אם זה יוצא מכלל הסטסטיקה, אבל זה בולט לעין:

המג"א (לוי), הט"ז (לוי), הש"ך (כהן), סמ"ע (כהן), מחצית השקל (לוי), ובדורות האחרונים: ערוה"ש (לוי), משנה ברורה (כהן). רבותינו הלויים מבריסק. ובטח יש דוגמאות נוספות. והוא ממש כמאמרם ז"ל אשר צורב המורה הוא מלוי (או מיששכר).

האם יש מי שכבר הרגיש בזה? לכאורה הוא בולט לעין.

--

ועוד בעניין זה: יעירו הבקיאים, מדוע בראשוני ספרד כמעט ולא מצינו כהנים או לויים (כלפי אשכנז, ובכלל. החריגים הזכורים לי הם בעל המאור, ובדור מאוחר יותר הרא"ה). ייתכן ששם לא הי' נהוג לציין ולהתקרא בכינויים אלו?

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: מהו פשר המנהג לחתום הכהן/הלוי?

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' פברואר 21, 2019 3:55 am

חרסון כתב:אף שאין זה שייך באופן ישיר, אציין דבר נפלא שנתעוררתי לאחרונה, שרבותינו בעלי ההוראה, חלק נכבד מאד מהם הם כהנים או לויים - 'יורו משפטיך ליעקב ותורתך ישראל', ובפרט אלו אשר עליהם עומדת הפסיקה. אינני יודע אם זה יוצא מכלל הסטסטיקה, אבל זה בולט לעין:

המג"א (לוי), הט"ז (לוי), הש"ך (כהן), סמ"ע (כהן), מחצית השקל (לוי), ובדורות האחרונים: ערוה"ש (לוי), משנה ברורה (כהן). רבותינו הלויים מבריסק. ובטח יש דוגמאות נוספות. והוא ממש כמאמרם ז"ל אשר צורב המורה הוא מלוי (או מיששכר).

האם יש מי שכבר הרגיש בזה? לכאורה הוא בולט לעין.

זה מובא בכמה מקומות. זכור לי כעת הקדמת השואל ומשיב לשו"ת מהדו"ק:

שואל ומשיב.JPG
שואל ומשיב.JPG (58.16 KiB) נצפה 4128 פעמים

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: מהו פשר המנהג לחתום הכהן/הלוי?

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' פברואר 21, 2019 4:15 am

כהמשך להנ"ל, ידועים דברי השם משמעון חו"מ סי' ו (מסתמא הובאו באשכול אחר), התמוהים לכאורה:

שם משמעון.JPG
שם משמעון.JPG (81.45 KiB) נצפה 4125 פעמים

דרומי
הודעות: 9068
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מהו פשר המנהג לחתום הכהן/הלוי?

הודעהעל ידי דרומי » ה' פברואר 21, 2019 11:05 am

אכן הדברים אינם נהוגים כלל, ואדרבה - מקובל לכאורה לקבל את פסקי המג"א יותר מאשר של הט"ז (באופן יחסי כמובן, במחכ"ת וכו').

אגב, גם בהקדמת הרמב"ם לספר היד כשהוא מונה את סדר מעתיקי השמועה מדור לדור הוא מדגיש לגבי כמה אישים שהיו כהנים או לוים (אלא שהוא כותב גם על כמה שהיו גרים או בני גרים, ודו"ק).

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מהו פשר המנהג לחתום הכהן/הלוי?

הודעהעל ידי כדכד » ה' פברואר 21, 2019 11:33 am

הדברים תמוהים עוד מכח מה שנכתב לפני כן, הן הט"ז והן המג"א היו לויים

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מהו פשר המנהג לחתום הכהן/הלוי?

הודעהעל ידי כדכד » ה' פברואר 21, 2019 11:35 am

לעצם הענין, אני שמעתי מאחד מגדולי הדור שהורה בשטר כתובה בחופה שערך ואחד העדים היה כהן שהכהן יחתום ראשון מדין וקדשתו ושיכתוב שהוא כהן ונדמה לי שאמר שיכתוב הכהן כדי לפרסם את כהונתו
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ה' פברואר 21, 2019 11:46 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12985
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מהו פשר המנהג לחתום הכהן/הלוי?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' פברואר 21, 2019 11:44 am

כדכד כתב:לעצם הענין, אני שמעתי מאחד מגדולי הדור שהורה בשטר כתובה בחופה שערך ואחד העדים היה כהן שהכהן יחתום ראשון מדין וקדשתו ושיכתוב שהוא כהן ונדמה לי שאטמר שיכתוב הכהן כדי לפרסם את כהונתו

כתוב בגמרא שהיתה דרכם שהגדול חותם בראש, ונכב"ב - viewtopic.php?p=500545#p500545

י. אברהם
הודעות: 2785
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: מהו פשר המנהג לחתום הכהן/הלוי?

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' פברואר 21, 2019 11:48 am

כדכד כתב:לעצם הענין, אני שמעתי מאחד מגדולי הדור שהורה בשטר כתובה בחופה שערך ואחד העדים היה כהן שהכהן יחתום ראשון מדין וקדשתו ושיכתוב שהוא כהן ונדמה לי שאמר שיכתוב הכהן כדי לפרסם את כהונתו

כיון שאני מחפש מקור וטעם, "א מגדולי הדור" "ונדמה לי שאמר" לא עוזר

חרסון
הודעות: 1173
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: מהו פשר המנהג לחתום הכהן/הלוי?

הודעהעל ידי חרסון » ה' פברואר 21, 2019 1:56 pm

שבענו מטובך כתב:כהמשך להנ"ל, ידועים דברי השם משמעון חו"מ סי' ו (מסתמא הובאו באשכול אחר), התמוהים לכאורה:

שם משמעון.JPG


אינני יודע מיהו השם משמעון, וסביר להניח שקטנו עבה מכל מותן שתהיה לי אי פעם. אבל התירוץ הפשוט הוא שמשפחת סג"ל יותר ידועה כמשפחת לויים מאשר משפחת גומבינר...

בברכה המשולשת
הודעות: 14139
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מהו פשר המנהג לחתום הכהן/הלוי?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' פברואר 21, 2019 8:18 pm

חיימשה כתב:
הוה אמינא כתב:שלא יישכח מבניו אחריו, כי אין כמעט מצוות הנהוגות בכהונה ולוויה.

כאן המקום להתאונן על כי הרבה מהלויים מזלזלים ואינם נוטלים ידי הכהנים קודם נשיאת כפיים, שזו בעצם הפעולה היחידה בזמנינו שמוטלת על הלויים כמשרתי ד'.


יש מעדות ישראל שמעולם לא נהגו שהלוויים יטלו את ידי הכהנים, כידוע.

בברכה המשולשת
הודעות: 14139
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מהו פשר המנהג לחתום הכהן/הלוי?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' פברואר 21, 2019 8:19 pm

י. אברהם כתב:בשטרות דעלמא אין נוהגים לחתום כהן או לוי אלא בשני יוסף בן שמעון בעיר א' כדאי' בחו"מ סי' מט סעי' א,
רק בגט איתא ברמ"א אהע"ז סי' קנד סעי' סב שחותמים הכהן או הלוי.
לכן אשאל האם המנהג שכהנים ולויים חותמים במכתבים הכהן/הלוי, (גם בבית בריסק), בנוי על איזה ענין הלכתי?
אולי זה חלק מלאחזוקי עצמו בכהונה ולויה?


למיטב זכרוני יש הסבר על זה בספר נפש הרב (הגר"צ שכטר שליט"א על רבו הגרי"ד הלוי זצ"ל מבוסטון)

דרומי
הודעות: 9068
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מהו פשר המנהג לחתום הכהן/הלוי?

הודעהעל ידי דרומי » ה' פברואר 21, 2019 8:51 pm

אכן, בעמ' רס ועמ' רצה

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מהו פשר המנהג לחתום הכהן/הלוי?

הודעהעל ידי חיימשה » ו' פברואר 22, 2019 12:49 am

בברכה המשולשת כתב:
חיימשה כתב:
הוה אמינא כתב:שלא יישכח מבניו אחריו, כי אין כמעט מצוות הנהוגות בכהונה ולוויה.

כאן המקום להתאונן על כי הרבה מהלויים מזלזלים ואינם נוטלים ידי הכהנים קודם נשיאת כפיים, שזו בעצם הפעולה היחידה בזמנינו שמוטלת על הלויים כמשרתי ד'.


יש מעדות ישראל שמעולם לא נהגו שהלוויים יטלו את ידי הכהנים, כידוע.
כבן שבעים שנה... ולא שמעתי ע''כ. אנא החכימני.

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: מהו פשר המנהג לחתום הכהן/הלוי?

הודעהעל ידי כרמי שלי » ו' פברואר 22, 2019 1:14 am

חיימשה כתב:כבן שבעים שנה... ולא שמעתי ע''כ. אנא החכימני.

ראה המוסגר בטור הימני דעמוד זה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אליהו חיים ו־ 191 אורחים