מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

מילתא דתמיהי בדברי החיד"א - בקשת הסבר

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
תורה מפוארת
הודעות: 235
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

מילתא דתמיהי בדברי החיד"א - בקשת הסבר

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' פברואר 24, 2019 11:38 am

כתב החיד"א בספרו פני דוד פר' חיי שרה, אודות המדרש הידוע 'נבהל להון איש רע עין ולא ידע כי חסר יבואנו' דקאי על עפרון וז"ל: ויש לדקדק דלגבי עפרון לא חשיב עונש שהתורה חיסרה וא"ו משמו ומאי איכפת ליה בזה.
ואפשר דמי שהוא רע עין מתקצרים חייו וכמו שמצינו בנָבָל שמתוך שהיה כילי (שמואל א' כה יא) נתחייב מיתה שמתוך כך בא לזלזל בדוד המלך ע"ה ובעבדיו ויגפהו ה' (שם פסוק לח). וגם כתבו ז"ל (בשמחת הרגל מביא זאת בשם רבנו בחיי ולא נמצא) דלהיות ישראל צרי עין נשתעבדו במצרים וכמה הרגו מהם. וכלפי ד'רודף צדקה ימצא חיים' (משלי כא כא), המעלים עיניו מן הצדקה כעובד עבודה זרה (כתובות סח:) ואינו חי לאורך ימים. גם נודע מה שכתב בזוהר הק' (ח"א רמא:) על הפסוק (יהושע ב יב) 'ונתתם לי אות אמת' - סימנא דחיי בעאת מינייהו ואות וא"ו סימנא דחיי.
והשתא אתי שפיר, דעפרון נבל וכן 'נבהל להון' נבהל אותיות נבלה, 'איש רע עין', רע עין גימטריא עפרן, ונגרע מחייו ולכך חיסר אות וא"ו הרומז לחיים. וזה שכתוב 'ולא ידע כי חסר יבואנו' שנחסר מחייו, ולכך התורה חיסרה וא"ו מעפרון להורות דימשך לו חסרון חיים.
מה פירוש דבריו "והשתא אתי שפיר, דעפרון נבל וכן 'נבהל להון' נבהל אותיות נבלה"

י. אברהם
הודעות: 1476
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: מילתא דתמיהי בדברי החיד"א - בקשת הסבר

הודעהעל ידי י. אברהם » א' פברואר 24, 2019 12:04 pm

למה נעצרת באמצע? צריך לקרוא את דבריו עד הסוף.
והשתא אתי שפיר, דעפרון נבל, איש רע עין, ונחסר מחייו, ולכך התורה חיסרה וא"ו מעפרון להורות דימשך לו חסרון חיים.
ומיושב מה שהק' דמאי איכפת לי' שהתורה חסרה וי"ו, כי לא רק וי"ו חיסרה אלא שנחסר מחייו, וחסרון הוי"ו רק בא לרמוז ע"ז.

תורה מפוארת
הודעות: 235
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: מילתא דתמיהי בדברי החיד"א - בקשת הסבר

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' פברואר 24, 2019 2:53 pm

להיכן נעלם המילה 'וכן' לשיטתך? ובכלל נבל כוונתו לתואר? מדבריו לעיל משמע שמדבר בנבל בימי דוד? אשמח להבין יותר.

אהרן תאומים
הודעות: 373
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: קנדה
שם מלא: אהרן תאומים
יצירת קשר:

Re: מילתא דתמיהי בדברי החיד"א - בקשת הסבר

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' פברואר 24, 2019 3:11 pm

ההקבלה הראשונה "במהות" עפרון = נבל, עפרון שומר על כספו תכונותיו של רע עין קמצן כילי, וכן נבל היה כילי,
ואז מוסיף החיד"א שדבר זה נרמז במילותיו של המדרש שפתח בו "נבהל" אותיות נבלה, וזה דומה "נבל" ההקבלה הנוספת בעונש של חסרון מחייו

אספקלריא
הודעות: 377
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: מילתא דתמיהי בדברי החיד"א - בקשת הסבר

הודעהעל ידי אספקלריא » א' פברואר 24, 2019 9:30 pm

תורה מפוארת כתב:כתב החיד"א בספרו פני דוד פר' חיי שרה, אות כ"ד וגם כתבו ז"ל (בשמחת הרגל מביא זאת בשם רבנו בחיי ולא נמצא) דלהיות ישראל צרי עין נשתעבדו במצרים

עיין ילקוט דוד פ' שמות, ד"ה גלות מצרים, (דף ל' ע"ב בדפוס ורשא), שהביא כעין זה בשם רבינו בחיי, [ויש קצת הבדל ביניהם, ששם מביא "רע עין" בגימטריא ת']. ועיין רבינו בחיי פ' לך לך (בראשית ט"ו י"ג).

אספקלריא
הודעות: 377
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: מילתא דתמיהי בדברי החיד"א - בקשת הסבר

הודעהעל ידי אספקלריא » א' פברואר 24, 2019 9:34 pm

תורה מפוארת כתב:מה פירוש דבריו "והשתא אתי שפיר, דעפרון נבל וכן 'נבהל להון' נבהל אותיות נבלה"

כאן הוא מתכוין רק לתואר "נבל", (אע"פ שלעיל דיבר גם על איש בשם נבל שבימי דוד), וכן נראה לקמן אות כ"ז.

כמעיין המתגבר
הודעות: 183
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: מילתא דתמיהי בדברי החיד"א - בקשת הסבר

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ב' פברואר 25, 2019 8:21 pm

תורה מפוארת כתב:כתב החיד"א בספרו פני דוד פר' חיי שרה, אודות המדרש הידוע 'נבהל להון איש רע עין ולא ידע כי חסר יבואנו' דקאי על עפרון וז"ל: ויש לדקדק דלגבי עפרון לא חשיב עונש שהתורה חיסרה וא"ו משמו ומאי איכפת ליה בזה.
ואפשר דמי שהוא רע עין מתקצרים חייו וכמו שמצינו בנָבָל שמתוך שהיה כילי (שמואל א' כה יא) נתחייב מיתה שמתוך כך בא לזלזל בדוד המלך ע"ה ובעבדיו ויגפהו ה' (שם פסוק לח). וגם כתבו ז"ל (בשמחת הרגל מביא זאת בשם רבנו בחיי ולא נמצא) דלהיות ישראל צרי עין נשתעבדו במצרים וכמה הרגו מהם. וכלפי ד'רודף צדקה ימצא חיים' (משלי כא כא), המעלים עיניו מן הצדקה כעובד עבודה זרה (כתובות סח:) ואינו חי לאורך ימים. גם נודע מה שכתב בזוהר הק' (ח"א רמא:) על הפסוק (יהושע ב יב) 'ונתתם לי אות אמת' - סימנא דחיי בעאת מינייהו ואות וא"ו סימנא דחיי.
והשתא אתי שפיר, דעפרון נבל וכן 'נבהל להון' נבהל אותיות נבלה, 'איש רע עין', רע עין גימטריא עפרן, ונגרע מחייו ולכך חיסר אות וא"ו הרומז לחיים. וזה שכתוב 'ולא ידע כי חסר יבואנו' שנחסר מחייו, ולכך התורה חיסרה וא"ו מעפרון להורות דימשך לו חסרון חיים.
מה פירוש דבריו "והשתא אתי שפיר, דעפרון נבל וכן 'נבהל להון' נבהל אותיות נבלה"


מרן החיד"א כתב כן בדברים אחדים שכתבו כן בשם רבינו בחיי, ובהכרח שלא ראה כן בדבריו. ואילו בשמחת הרגל כתב שמצרים היו צרי עין.

אספקלריא
הודעות: 377
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: מילתא דתמיהי בדברי החיד"א - בקשת הסבר

הודעהעל ידי אספקלריא » ב' פברואר 25, 2019 9:56 pm

כמעיין המתגבר כתב:מרן החיד"א כתב כן בדברים אחדים שכתבו כן בשם רבינו בחיי, ובהכרח שלא ראה כן בדבריו. ואילו בשמחת הרגל כתב שמצרים היו צרי עין.

ראה שמחת הרגל על הגדה של פסח, הא לחמא עניא, ד"ה ובאופן אחר, שכותב בשם רבינו בחיי דישראל נשתעבדו במצרים מפני שיד עני ואביון לא החזיקו, והיו צרי עין, וצרי עין בגימטריא ת"ל, עיי"ש. [ורק אח"כ הוא כותב שבני ישראל למדו זאת מהמצריים].
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =27&hilite
וראה מה שכתבתי לעיל מס' ילקוט דוד פ' שמות, ומרבינו בחיי פ' לך לך.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot], לעולם יהיה אדם, מיללער ו־ 41 אורחים