מענין לענין, אודות בת רב חסדא, מצאתי לאחרונה משהו מעניין.
בברכות מד ע"א מובא:
כי אתא רבי יצחק, אמר: עיר אחת היתה בארץ ישראל וגופנית שמה, שהיו בה שמנים זוגות אחים כהנים נשואים לשמנים זוגות אחיות כהנות. ובדקו רבנן מסורא ועד נהרדעא, ולא אשכחו בר מבנתיה דרב חסדא דהוו נסיבן לרמי בר חמא ולמר עוקבא בר חמא, ואף על גב דאינהי הוו כהנתא - אינהו לא הוו כהני.
נמצא שרמי בר חמא, ואחיו רב עוקבא בר חמא, נשאו שתי אחיות, בנותיו של רב חסדא.
חידוש עצום מובא ביוחסין השלם עמ' 144-143:
[הבהרה: 'חידוש' זה אינה אלא שטות, כמבואר בסוף התגובה]רב חסדא הכהן... וחתניו ב' אחים רמי בר חמא ורב עוקבא בר חמא, אחר שמת רמי בר חמא נשא רב עוקבא אשתו בת רב חסדא, לקיים נביאותיה, וכלם היו מתלמידיו.
אולם אנחנו ידענו עד כה, שאחרי שנפטר רמי בר חמא שהתה אשתו לפחות עשר שנים ואח"כ נישאת לרבא (יבמות לד ע"ב), וכאן מתגלה שאחיו רב עוקבא נשא אותה אחרי שנפטר רמי.
לפי זה צריך להיות, ששהתה עשר שנים אחרי שנפטר רב עוקבא, או גירשה.
גם מוכרח, שרמי בר חמא נפטר ללא צאצאים, שאם לא כן לא היה רב עוקבא יכול לישא את אשת אחיו. [אבל לזה יש סתירה עצומה, בכתובות כא ע"ב, שם מפורש שרמי בר חמא השאיר אחריו בת, שהיתה אמו של אמימר].
גם צריך להיות, שאשתו הראשונה של רב עוקבא, בתו האחרת של רב חסדא, נפטרה לפני כן, שאם לא כן לא היה יכול לישא את אחות אשתו בחייה.
סיכום: רמי ורב עוקבא נשאו שתי אחיות. אשת רב עוקבא נפטרה בחייו. ונפטר גם רמי ללא ילדים. אז ייבם רב עוקבא את אלמנת אחיו. אח"כ נפטר רב עוקבא או גירש אותה, ונשא אותה רבא.
אבל כל זה הבל הבלים. והרי זו שטות נוספת שהכניס צ' פיליפובסקי ליוחסין השלם.
בכתב יד אוקספורד, ממנו העתיק פיליפובסקי, כתוב:
רב חסדא הכהן... וחתניו ב' אחים רמי בר חמא ורב עוקבא בר חמא. אחר שמת רמי בר חמא נשא רבא עם אשתו בת רב חסדא, לקיים נביאותיה, וכלם היו מתלמידיו.
והכל מובן ופשוט בתכלית.