מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כשהרמב"ם חזר בו ותיקן, לא תיקן בכל מקום

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
י. אברהם
הודעות: 2786
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

כשהרמב"ם חזר בו ותיקן, לא תיקן בכל מקום

הודעהעל ידי י. אברהם » ש' מרץ 30, 2019 9:31 pm

כשהרמב"ם חזר בו ותיקן במשנה תורה, לא תיקן בכל מקום במשנה תורה

בשו"ת ברכת אברהם לר"א בנו של הרמב"ם סי' ח' השיב להשואל בענין דברי הרמב"ם ריש פ"ט מהל' קרבן פסח שכ' "אינו נאכל אלא בחבורה אחת" דלכאורה הוי דלא כהלכתא. השיב ר"א שכבר תיקן הרמב"ם בכתב ידו כך: כל אוכל מן הפסח אינו אוכל אלא בחבורה אחת.

ולמה ששאל בדברי הרמב"ם בהל' ה' "שאין הפסח נאכל בשתי חבורות", השיב דקאי לפי סברא קמא אבל להאי סברא בתרא שתיקן ראוי להיות הנוסח בהשמטת תיבות "שאין הפסח נאכל בשתי חבורות".
היוצא מדבריו דכשחזר בו הרמב"ם, תיקן רק בריש הפרק אבל לא בהל' ה', אבל באמת צריך לתקן גם שם.

(ועי' מש"כ כעי"ז ר"י קאפח בפ"א שבועות (ובפ"ג ציצית ה"ח) במש"כ הרמב"ם כגון שנשבע שלא יתעטף בציצית).

האם ידוע עוד מקומות כאלו?
נערך לאחרונה על ידי י. אברהם ב א' מרץ 31, 2019 5:37 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14144
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כשהרמב"ם חזר בו ותיקן, לא תיקן בכל מקום

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' מרץ 30, 2019 9:34 pm

זכורני שזה נדון בהקשר לדעת הרמב"ם בעניין שמיטה בזה"ז
וכן נדון ביחס לדעת הרמב"ם בעניין קידושי כסף

מה שנכון נכון
הודעות: 11683
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: כשהרמב"ם חזר בו ותיקן, לא תיקן בכל מקום

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' מרץ 30, 2019 10:45 pm

ע"ע בהקדמת הר"י קאפח לסהמ"צ מהדורתו.

י. אברהם
הודעות: 2786
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: כשהרמב"ם חזר בו ותיקן, לא תיקן בכל מקום

הודעהעל ידי י. אברהם » ש' מרץ 30, 2019 11:16 pm

יישר כחכם

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: כשהרמב"ם חזר בו ותיקן, לא תיקן בכל מקום

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' מרץ 31, 2019 12:30 am

דומני שגם הרב זייבלד במאמרו בחצי גבורים על מהדורות פירוש המשנה לרמב"ם הצביע על תופעה זו (דומני שגם ציין לדברי קודמיו).
כמו כן, דבר זה עולה גם מעדותו של ראב"ם במקום אחר - ישנו תיקון ידוע בהלכות חמץ שמביא ר' מסעוד חי רקח בספרו מעשה רקח בשם ראב"ם בספר המספיק. לדבריו, ראב"ם מעיד שהרמב"ם תיקן את דבריו במשנה תורה. כשמעיינים במקבילה שבפירוש המשנה בכתב ידו המקורי של הרמב"ם רואים ששם הרמב"ם לא שב לתקן את הדבר גם בפירוש המשנה, ורק ראב"ם (כנראה) העיר באותו מקום כיצד יש לתקן את הנוסח. (אולם מקרה זה שונה מהנידון שבראש האשכול, כיוון שכאן מדובר על שני חיבורים שונים, וסביר שהרמב"ם ראה כעיקר את משנה תורה ואפשר שסמך על תיקונו שם).

גביר
הודעות: 2760
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: כשהרמב"ם חזר בו ותיקן, לא תיקן בכל מקום

הודעהעל ידי גביר » א' מרץ 31, 2019 8:09 am

דומני שבאחד מספרי העמודים [אאל"ט האחרון שיצא לע"ע - הדר המחבר] של רי"ש שפיגל ישנו דיון בנושא [זכור לי שהוא מתייחס לתיקונים של מחברים ואם תוקן באופן גורף, איני זוכר אם ישנה התייחסות לנידון דידן, נדמה לי שכן]

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: כשהרמב"ם חזר בו ותיקן, לא תיקן בכל מקום

הודעהעל ידי לענין » א' מרץ 31, 2019 8:47 am

קצת דומה

כ' הרמב"ם (י' ז') טעה והתפלל של חול בשבת לא יצא (פה), ואע"פ שאמרו שמעיקרא בר חיובא הוא בתפלת י"ח מ"מ כיון שתקנו להתפלל תפילת שבת לא נפיק בי"ח, וכן משמע ממ"ש דבדין הוא לצלויי י"ח, והיי' שמעיקר הדין כן היה, אבל כיון שתקנו לא סגי בלא"ה, שאם היה זה מהני בדיעבד לא היו צריכים להא דגברא בר חיובא וכו' והא בפשיטות צריך לומר שיגמור כיון שגם בזה יוצא י"ח. וכן כ' הב"י, והוכיח זה דהא לא גרע מראש חדש שמחזירין אותו כשלא אמר יעלה ויבא, וה"נ כשלא הזכיר של שבת כלל ודאי לא יצא.

(פה) ויש ספרים מדויקים דגרסי יצא, והנה כן מורה לכאו' לשונו של הרמב"ם שכ' בסוף דבריו לגבי מוסף שפוסק וכן אם השלים תפילה של חול ע"ד שהיא מוסף לא יצא, ומשמע דבשאר תפילות יצא, וכשם שאינו פוסק, והביא הבית יוסף ראי' זו, והכריע כגי' לא יצא, וכ"כ בשו"ע, וכן עיקר שכן הוא בספר שחתם עליו הרמב"ם שהוא מוגה מספרו והיה מונח בבית דינו, וכמבו' בילקוט שינויי נוסחאות שברמב"ם פרנקל, וליישב הערה הנ"ל ממש"כ הרמב"ם וכן וכו' דמשמע דהוא רק במוסף [אשר ראי' ברורה היא] יש להסתייע במאמרו של רש"ז הבלין שבישורון ח"ג עמ' ט"ו דנקט שהרמב"ם חזר בו, ובעצמו הגיה בספרו לכתוב לא יצא, ולפ"ז ניחא היטב, ששינה את הדין אבל לא את סגנון ההלכה [שהרי אין בזה אלא דיוק ולא שינוי דין] (וממילא אין לדייק מזה דינים למעשה, עי' עד"מ במחזיק ברכה).

בברכה המשולשת
הודעות: 14144
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כשהרמב"ם חזר בו ותיקן, לא תיקן בכל מקום

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 31, 2019 9:03 am

לענין כתב:קצת דומה

כ' הרמב"ם (י' ז') טעה והתפלל של חול בשבת לא יצא (פה), ואע"פ שאמרו שמעיקרא בר חיובא הוא בתפלת י"ח מ"מ כיון שתקנו להתפלל תפילת שבת לא נפיק בי"ח, וכן משמע ממ"ש דבדין הוא לצלויי י"ח, והיי' שמעיקר הדין כן היה, אבל כיון שתקנו לא סגי בלא"ה, שאם היה זה מהני בדיעבד לא היו צריכים להא דגברא בר חיובא וכו' והא בפשיטות צריך לומר שיגמור כיון שגם בזה יוצא י"ח. וכן כ' הב"י, והוכיח זה דהא לא גרע מראש חדש שמחזירין אותו כשלא אמר יעלה ויבא, וה"נ כשלא הזכיר של שבת כלל ודאי לא יצא.

(פה) ויש ספרים מדויקים דגרסי יצא, והנה כן מורה לכאו' לשונו של הרמב"ם שכ' בסוף דבריו לגבי מוסף שפוסק וכן אם השלים תפילה של חול ע"ד שהיא מוסף לא יצא, ומשמע דבשאר תפילות יצא, וכשם שאינו פוסק, והביא הבית יוסף ראי' זו, והכריע כגי' לא יצא, וכ"כ בשו"ע, וכן עיקר שכן הוא בספר שחתם עליו הרמב"ם שהוא מוגה מספרו והיה מונח בבית דינו, וכמבו' בילקוט שינויי נוסחאות שברמב"ם פרנקל, וליישב הערה הנ"ל ממש"כ הרמב"ם וכן וכו' דמשמע דהוא רק במוסף [אשר ראי' ברורה היא] יש להסתייע במאמרו של רש"ז הבלין שבישורון ח"ג עמ' ט"ו דנקט שהרמב"ם חזר בו, ובעצמו הגיה בספרו לכתוב לא יצא, ולפ"ז ניחא היטב, ששינה את הדין אבל לא את סגנון ההלכה [שהרי אין בזה אלא דיוק ולא שינוי דין] (וממילא אין לדייק מזה דינים למעשה, עי' עד"מ במחזיק ברכה).


על עניין זה יש מאמר של רשז"ה (כמדומני בישורון) שבו הוא גם דן בהרחבה בעולה מכתבי היד

י. אברהם
הודעות: 2786
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: כשהרמב"ם חזר בו ותיקן, לא תיקן בכל מקום

הודעהעל ידי י. אברהם » א' מרץ 31, 2019 11:33 am

לא דייקתי בדבריי
שאלתי רק לגבי תיקונים במשנה תורה, ולא תיקן בכל מקום במשנה תורה
תיקנתי למעלה

פלוריש
הודעות: 2414
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: כשהרמב"ם חזר בו ותיקן, לא תיקן בכל מקום

הודעהעל ידי פלוריש » א' אפריל 07, 2019 3:27 am

תיקון לא בכל המקומות בפיהמ"ש:
https://www.google.com/url?sa=i&source= ... 3143142769


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 213 אורחים