מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בין רש"י לרב אשי - חילופי נוסח ברש"י וברא"ש

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אבקברד
הודעות: 214
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 2:00 am

בין רש"י לרב אשי - חילופי נוסח ברש"י וברא"ש

הודעהעל ידי אבקברד » ה' אפריל 04, 2019 4:52 pm

כתב הרא"ש מסכת ברכות פרק ב סימן יא
יא א"ל רבינא לרבא חזי מר האי צורבא מדרבנן דאתא ממערבא ואמר כל מי שאין לו מים לרחוץ ידיו מקנח ידיו בעפר ובצרור ובקיסמית. אמר ליה שפיר קאמר מי כתיב ארחץ במים בנקיון כתיבלז כל מידי דמנקי. רב חסדא לייט אמאי דמהדר אמיא בעידן צלותא יש ספרים שכתוב בהן והני מילי לקריאת שמע. אבל לתפלה בעי אהדורי דאמר ריש לקיש לגבל ולנטילה ולתפלה ארבע מילין(פ) כמו ששנינו בפסחים פרק אלו עוברין (דף מו א) ובחולין פרק העור והרוטב (דף קכב ב) וגם רב אלפס ז"ל כתב כן ולא נמצאת גירסא זו בספרים ישנים(צ) וגם (רב אשי) [רש"י] לא (פירש) [גרס] כן.

ומהסוגריים העגולים והמרובעים נמצינו למדים, שבנוסח הישן היה כתוב: וגם רב אשי לא פירש כן
ואילו אחרי התיקון [של המעדני יו"ט, ראה להלן]: וגם רש"י לא גרס כן.

אלא שברש"י לפנינו דווקא כן גרס [ברכות דף טו עמוד א]:
לקריאת שמע - בעידנא דקריאת שמע, שזמנה קבוע, פן יעבור הזמן, אבל לתפלה דכל היום זמנה הוא - צריך למהדר אמיא.


ואם כן כדי לתקן כך את נוסח הרא"ש יש גם לתקן את נוסח רש"י, ולומר [כפי שאכן אמר המהרש"ל בחכמת שלמה, מסיבה אחרת] שזו תוספת ברש"י.

וזו לשון המעדני יו"ט:
מעדני יום טוב מסכת ברכות פרק ב סימן יא אות צ:
[צ] וגם רב אשי לא פירש כן. לא ידענא מאי קאמר ויתכן בעיני שצ"ל וגם רש"י לא פי' כן ור"ל רש"י דהכא לא פי' כלום ואלו היתה כגרסתו בכאן ה"ל לפרשה ואף על פי שבפירוש רש"י שלפנינו כתוב אבל לתפלה דכל היום זמנה הוא צריך למהדר אמיא ע"כ מסתברא שבפירוש רש"י שלפניו לא היה כתוב וגם הלשון הזה קשה בעיני דקאמר דתפלה זמנה כל היום ותנן בריש פ"ד דתפלת השחר עד חצות רי"א עד ד' שעות ונ"ל דיש לתרץ דר"ל שאם טעה ולא התפלל שחרית מתפלל מנחה שתים ואם אין לו מים מחשב כטעה שהרי אנוס הוא ויכול להתפלל שתים נמצא שמשום שאין לו מים הוה זמנה כל היום:


אשמח למקורות שדנים בנושא. בעיקר אם יש אפשרות לבדוק עדי נוסח נוספים של רש"י או של הרא"ש.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: בין רש"י לרב אשי - חילופי נוסח ברש"י וברא"ש

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ו' אפריל 05, 2019 1:42 pm

ביחס לעצם החילוף בגמרא, כתוב לי כך - בתוספות ר"י שירליאון מביא בשם רבו דיון משמעותי בנוסח (ובעקבותיו בתוס' ובתוס' רא"ש, אלא שקיצרו מעט, והתוס' הנדפסות אף שינה חלק מהמשמעות). באו"ז ח"א סי' נד מקשה קושיות מעט שונות ביחס לנוסח. ובחידושי הרשב"ץ כותב שאמנם סברת התוספות נראית אבל יש לקבל את נוסח הגאונים. נוסח הגאונים מפורש בדברי רב האיי בפירושו לברכות (אוה"ג, פירושים, עמ' 16). ממה שראיתי בחטף, מעניין שהנוסח המלא שמביא רי"ש מתוך הספרים אינו נמצא לפנינו בכתבי היד, אלא נוסח מקוצר יותר, כמו שמביא תלמידו, ר' יצחק או"ז.

אבקברד
הודעות: 214
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 2:00 am

Re: בין רש"י לרב אשי - חילופי נוסח ברש"י וברא"ש

הודעהעל ידי אבקברד » א' אפריל 07, 2019 6:04 pm

תודה רבה על ההפניות.

זו לשון תוספות ר"י החסיד טו ע"א:
דרב חסדא הוה לייט אמאן דמהדר אמיא בעידן ק"ש. כתוב בספרים וה"מ לק"ש אבל לצלותא בעי לאהדורי דאמר ריש לקיש לגבל ולתפילה ולנטילת ידים ד' מילין כמו ששנויה בפסחים בפ' אלו עוברין ובחולין פ' העור והרוטב.
ואינו בספרים ישנים וגם במקצת חדשים. ורש"י ז"ל לא פירש כאן כלום ודואי ה"ה נמי בעידן צלותא מטעם שלא יעבור זמ ןתפילה דמאי שנא האי מהאי. ...

וזו לשון תוספות הרא"ש, שם:
רב חסדא לייט אמאן דמהדר אמיא בעידן ק"ש. נמצא כתוב בספרים ה"מ לק"ש אבל לתפלה בעי אהדורי דאמר ר"ל לגבל ולנטילה ולתפלה ד' מילין כמו ששנויה בפסחים בפ' אלו עוברין ובחולין פ' העור והרוטב, ולא נמצא גירסא זו בספרים ישנים וגם רש"י לא פירשה כן...

וממקורות אלו למדנו שדבר גדול דיבר רבינו המעדני יום טוב, ואת אותה הגהה ששיער בדברי הרא"ש אכן מצינו בקבצי התוספות הנ"ל.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 284 אורחים