מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

ואת צנועים חכמה- ביאורו הגדול של הגה"צ ר"א לווין למשנה

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11645
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

ואת צנועים חכמה- ביאורו הגדול של הגה"צ ר"א לווין למשנה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אפריל 05, 2011 2:38 am

כבר נודע למשגב בכרם בית ישראל, צדיק תמים למעלות, נפש זכה וטהורה הגה"צ ר' אריה לווין זצ"ל.
צדקותיו הכבירות וחסדיו העצומים הם שהוציאו מוניטין שלו בעולם, אבל לבני ביתו וקרוביו, נגלה יותר גם בשקידתו המפליאה בתורה, בדביקה ובחשיקה ביראה ובאהבה. ומשבחו של אדם ניכר מה הוא: סיפר ר' יצחק זילברשטיין כי בליל התנאים שלו עם זוגתו הצדקנית ע"ה, בת מרן הגריש"א שליט"א, נתלווה אליו בהליכתו חו"ז ר' אריה, והפליג עמו בשיחה על מעלת לימוד תורה לשמה, לימוד תורה שלא להתגדל, שלא להתנשא, בלתי לה' לבדו, והראה באצבע על חתנו הגריש"א, שזהו סדר עבודתו בקודש, בלימוד תורה לשמה, יומם ולילה לא ישבות. ומי עוד זכה בדורינו לנטוע ארזי הלבנון גדולי תורה כהגה"צ ר' אריה ומשפחתו הרוממה, ובלא ספק גם זה בכלל 'דברים הרבה' שהבטיחו חז"ל ללומד תורה לשמה.
----------------------------------
זה כמה שנים הודיענו הרה"ג ר' יחיאל שטרנברג שליט"א (ישורון ז' - 'מאוצרו של ר' אריה לווין') על מציאת אוצר בלום, כתב ידו של ר' אריה, בו סלל וערך ביאור מלוקט למשנה, בסגנונו הצח והבהיר (ובכתב ידו הפניני!), מיוסד על אדני פז דברי המפרשים בתוספת נופך, ביאור ובירור.
ועתה אור חדש מציון האיר, וזה יצא ראשונה, ביאור כל סדר מועד, ב' כרכים (500 עמוד הכרך!), בעריכת ר' יחיאל, ועמו סגל ת"ח, חכמי לב, אשר נשאם ליבם לקרבה אל המלאכה.
*******************************
ומה עוד כי נאריך. נחזי בזיו מכתב חתנו רבינו הגריש"א שליט"א, ובשערי ההיכל נבואה.
ושאר הדברים, כל פרשת הכתב והמכתב הלא הם כתובים בהקדמת העורך שגם היא באה בזה, ערוכה בכל ושמורה וחוט של חסד משוכה.
שער.jpg
שער.jpg (58.73 KiB) נצפה 3152 פעמים

שער 2.jpg
שער 2.jpg (47.96 KiB) נצפה 3152 פעמים

שער גב.jpg
שער גב.jpg (71.64 KiB) נצפה 3152 פעמים

א.jpg
א.jpg (60.71 KiB) נצפה 3152 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11645
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ואת צנועים חכמה- ביאורו הגדול של הגה"צ ר"א לווין למשנה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אפריל 05, 2011 2:47 am

מבואו של הרה"ג ר' יחיאל שטרנברג שליט"א
מבוא 1.jpg
מבוא 1.jpg (121.72 KiB) נצפה 3145 פעמים

מבוא2.jpg
מבוא2.jpg (122.04 KiB) נצפה 3145 פעמים

מבוא 3.jpg
מבוא 3.jpg (118.83 KiB) נצפה 3145 פעמים

מבוא 4.jpg
מבוא 4.jpg (122.26 KiB) נצפה 3145 פעמים

מבוא 5.jpg
מבוא 5.jpg (129.22 KiB) נצפה 3145 פעמים

מבוא 6.jpg
מבוא 6.jpg (126.91 KiB) נצפה 3145 פעמים

מבוא 7.jpg
מבוא 7.jpg (64.88 KiB) נצפה 3145 פעמים

*****************************************************
ועל הטוב יזכר ידידי מחכמי המקום הקודש הזה, הרב 'מור' שליט"א על השתדלותו וטרחתו, ולולי הוא לא היה באפשרות לעלות הדברים כאן.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: ואת צנועים חכמה- ביאורו הגדול של הגה"צ ר"א לווין למשנה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אפריל 05, 2011 8:00 am

ידידנו איש ספר,
אם כבר טעמו וראו,
תן לנו טעימה גם מהפירוש עצמו ולא רק מההקדמה

ר' גרונם יקום פורקן
הודעות: 100
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 7:54 pm

Re: ואת צנועים חכמה- ביאורו הגדול של הגה"צ ר"א לווין למשנה

הודעהעל ידי ר' גרונם יקום פורקן » ג' אפריל 05, 2011 9:12 am

כל פירושו לפרק ערבי פסחים נדפס כבר לפני כמה שנים בספר הזכרון שיצא לאור ע"י "משלחן מלכים" לכבוד חתנו ר' אליעזר פלצ'ינסקי.

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: ואת צנועים חכמה- ביאורו הגדול של הגה"צ ר"א לווין למשנה

הודעהעל ידי חד וחלק » ג' אפריל 05, 2011 9:20 am

מה פשר הקרירות המופגנת של הגריש"א בהסכמה? ומה זה שרק סמך על הגרב"ש דויטש "שנחשב מומחה לענינים כאלו" כלשון המבוא, איזה ענינים? הרב אלישיב לא יודע לשפוט חיבור על המשניות?
לי מריח שהוא באמת לא התפעל מהחיבור, כלומר: כיון שחיבור זה נכתב בצעירותו של ר' אריה אין כאן באמת חיבור של 'ר' אריה'.

ר' גרונם יקום פורקן
הודעות: 100
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 7:54 pm

Re: ואת צנועים חכמה- ביאורו הגדול של הגה"צ ר"א לווין למשנה

הודעהעל ידי ר' גרונם יקום פורקן » ג' אפריל 05, 2011 9:24 am

בזמנו קראתי את פירושו על פרק ערבי פסחים בעיון, והתרשמותי אז היתה שזה ליקוט מוצלח מאוד מספרים רבים, אבל הוא עצמו לא הוסיף מדיליה כלום. מתחת לקו הוא עצמו ציין לכל פיסקה את מקורה.

נוטר הכרמים
הודעות: 5929
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: ואת צנועים חכמה- ביאורו הגדול של הגה"צ ר"א לווין למשנה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 05, 2011 9:35 am

חד וחלק כתב:מה פשר הקרירות המופגנת של הגריש"א בהסכמה? ומה זה שרק סמך על הגרב"ש דויטש "שנחשב מומחה לענינים כאלו" כלשון המבוא, איזה ענינים? הרב אלישיב לא יודע לשפוט חיבור על המשניות?
לי מריח שהוא באמת לא התפעל מהחיבור, כלומר: כיון שחיבור זה נכתב בצעירותו של ר' אריה אין כאן באמת חיבור של 'ר' אריה'.



הכל מבואר במבוא בטוב טעם ודעת. הבעת החשש ע"י מרן שליט"א והכרעת הגרב"ש שליט"א ות"ח נוספים על סמך העיון בפי' למס' פסחים דווקא שכדאי להדפיס.

בהסכמה מבואר טעם נוסף שאין איש יודע אם היה בכוונת המחבר להדפיסם.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11645
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ואת צנועים חכמה- ביאורו הגדול של הגה"צ ר"א לווין למשנה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אפריל 05, 2011 12:49 pm

חד וחלק כתב:מה פשר הקרירות המופגנת של הגריש"א בהסכמה? ומה זה שרק סמך על הגרב"ש דויטש "שנחשב מומחה לענינים כאלו" כלשון המבוא, איזה ענינים? הרב אלישיב לא יודע לשפוט חיבור על המשניות?
לי מריח שהוא באמת לא התפעל מהחיבור, כלומר: כיון שחיבור זה נכתב בצעירותו של ר' אריה אין כאן באמת חיבור של 'ר' אריה'.

מסתבר שקריריות זה ענין סוביקטיבי לגמרי. אני רואה כאן הערצה גדולה לחמיו, ודוקא מכח אותה ההערצה, רצה להיות בטוח שהחיבור לפי כבודו של חמיו, ולכך ביקש מידידו הגרב"ש דויטש, עילוי שבעילויים - שיכול בסקירה אחת (לשון גוזמא) להבחין בטיב הספר - לעבור ולשנות פרק זה.
לגבי הצעת העבודה שלך לגריש"א, נפגש בגיל מאה ואחד. אכי"ר.

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: ואת צנועים חכמה- ביאורו הגדול של הגה"צ ר"א לווין למשנה

הודעהעל ידי חד וחלק » ג' אפריל 05, 2011 1:10 pm

איש_ספר כתב:
חד וחלק כתב:מה פשר הקרירות המופגנת של הגריש"א בהסכמה? ומה זה שרק סמך על הגרב"ש דויטש "שנחשב מומחה לענינים כאלו" כלשון המבוא, איזה ענינים? הרב אלישיב לא יודע לשפוט חיבור על המשניות?
לי מריח שהוא באמת לא התפעל מהחיבור, כלומר: כיון שחיבור זה נכתב בצעירותו של ר' אריה אין כאן באמת חיבור של 'ר' אריה'.

מסתבר שקריריות זה ענין סוביקטיבי לגמרי. אני רואה כאן הערצה גדולה לחמיו, ודוקא מכח אותה ההערצה, רצה להיות בטוח שהחיבור לפי כבודו של חמיו, ולכך ביקש מידידו הגרב"ש דויטש, עילוי שבעילויים - שיכול בסקירה אחת (לשון גוזמא) להבחין בטיב הספר - לעבור ולשנות פרק זה.
לגבי הצעת העבודה שלך לגריש"א, נפגש בגיל מאה ואחד. אכי"ר.

בא נאמר רק שעדיין לא התאוששת לגמרי. אתה משמיס לי באותיות מודגשות שהגרי"ש מעריץ את חמיו, כאילו אמרתי מילה בנושא. כתבתי רק שיש קרירות לגבי הוצאת החיבור, ואף אתה מבין שיש צד שאולי חיבור מסויים הוא לא לפי כבוד המחבר - "רצה להיות בטוח שהחיבור הוא לפי כבודו של חמיו". ומה לעשות שמההסכמה עולה רושם מאוד ברור שהגרי"ש לא מתלהב מכל הענין.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11645
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ואת צנועים חכמה- ביאורו הגדול של הגה"צ ר"א לווין למשנה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אפריל 05, 2011 1:24 pm

ידידי, אתה (וגם אני ...) כ"כ שקוע בשפת הקלישאות והשמאלץ, שאם הרב אלישיב לא כותב: יום בשורה לישראל, בהגלות נגלות, אור חדש על ציון האיר, הדור אתם ראו, וכו' וכו' וכו', אתה מיד חש בקרירות והפגנת חוסר ענין. אין לי ענין לשוב וחזור לדקדוקי עניות ופלפולי סרק, שאלת למה הוצרך לעזרת הגרב"ש ועניתי לך. ציינתי עוד נקודה, שהזהירות שנקט הגריש"א בהוצאת הספר מעידה יותר מכל על הערצתו אליו. אם בעינך זו היתה אבחנה מיותרת , אני מתנצל. שא ברכה.

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: ואת צנועים חכמה- ביאורו הגדול של הגה"צ ר"א לווין למשנה

הודעהעל ידי חד וחלק » ג' אפריל 05, 2011 1:53 pm

האמת היא שמיד בסיום כתיבת ההודעה הקודמת עליתי על הנקודה הזו, שמן הסתם העדר הסופרלטיבים המקובלים במחוזותינו היה לי מוזר. אך התעצלתי למחוק, באומרי: חזקה על איש ספר שיכתוב את הדברים במקומי.

אבל דווקא ענין ההזדקקות לגרב"ש מוזר לי עדיין מאוד. לתומי חשבתי שלקרוא ספרים ולהבין בהם - זה מה שהגרי"ש עושה כל היום, לא? וכי אתה עצמך לא מוכן לשפוט חיבור - ובדרך כלל בצדק - מתוך לימוד כמה דפים בו?

איש אשכולות
הודעות: 276
הצטרף: ג' מרץ 01, 2011 10:35 pm

Re: ואת צנועים חכמה- ביאורו הגדול של הגה"צ ר"א לווין למשנה

הודעהעל ידי איש אשכולות » ג' אפריל 05, 2011 11:44 pm

אין זו פעם ראשונה, וכפה"נ גם לא אחרונה, שמרן הגר"ש שולח להגרב"ש דויטש, ספרים שמבקשים ממנו לתת הסכמה, וספר זה אינו יוצא דופן כך שאין ללמוד מידי מעובדה זו.

איש אשכולות
הודעות: 276
הצטרף: ג' מרץ 01, 2011 10:35 pm

Re: ואת צנועים חכמה- ביאורו הגדול של הגה"צ ר"א לווין למשנה

הודעהעל ידי איש אשכולות » ג' אפריל 05, 2011 11:46 pm

מידי דאיירינן בספר זה.

בגליון מוסף שב"ק האחרון (פר' תזריע) הובאו מהספר דברי ר' אריה לוין (בשם זקנו) שכתב ע"ד הרע"ב (פסחים פ"א מ"ו) שכתב "וכל כלים חוץ מכלי חרס שנגעו בטומאת מת נעשו כמותה, אם אב אב, אם ראשון ראשון, דכתיב בחלל חרב, ודרשינן חרב הרי הוא כחלל" וכבר תמהו דבדין חרב ה"ה כחלל, לא נאמר רק דהנוגע בטמא מת דהיינו אב נעשה אב, אבל הנוגע בנוגע בטמא מת דהיינו ראשון לא נעשה ראשון, דאין כלים מיטמאים מראשון.

וע"ז הביא לתרץ דברע"ב היה כתוב אאאאאאא"א, ופתרונו אם אבי אבות אבי אבות ואם אב אב, והמדפיסים פתרוהו שלא כהוגן, אם אב אב ואם ראשון ראשון, עכתו"ד.

ראשית יש להעיר ע"ז דדברי הרע"ב אם כי מחודשים הם מ"מ כבר מצינו להר"ח מובא בראשונים חולין ג' ע"א דס"ל הכי, ויעוי' בקובץ הערות סי' י"ט אות ו' שביאר בטוטו"ד.

ולגוף הרעיון שהיה כתוב בר"ת יש להעיר, חדא דאין דרך לכתוב ר"ת כאלה, וא"כ רחוק הוא לחשוב שרע"ב כתב כך. וביותר דמשנה זו נמצאת ג"כ במס' עדויות פ"ב מ"א ושם ג"כ כתב הרע"ב כדבריו כאן, ורחוק לומר דפעמיים כתב ר"ת אלו ופעמיים טעו בפתרונו (ובפרט דבעדויות הנוסח 'ו'אם ראשון ראשון). וביותר דלפי הנכתב לפנינו סגי בו' פעמים א' ולפי ההגהה צריך ח' פעמים א'.

כ"ז כתבתי להגדיל תורה ולהאדירה ולא לקנטר ח"ו.

סמל אישי של המשתמש
עדכון ספרים חדשים
הודעות: 214
הצטרף: ה' יוני 03, 2010 11:05 pm

Re: ואת צנועים חכמה- ביאורו הגדול של הגה"צ ר"א לווין למשנה

הודעהעל ידי עדכון ספרים חדשים » ו' מאי 31, 2013 1:01 am

הסדרה עולה עתה לאוצר המקוון

בן ירושלים
הודעות: 555
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

כתב יד אבוד -רבי אריה לוין זצ"ל

הודעהעל ידי בן ירושלים » א' נובמבר 12, 2017 11:37 pm

ברצוני לשתף את ציבור חברי הפורום בתעלומת אבדן ובנסיון למצוא כת"י אבוד -פירושו של הצדיק ר' אריה לוין זצ"ל על המשניות.
בידי אחד מנכדיו של רבי אריה , -הרה"ח ר' אלחנן יעקובוביץ נמצא כת"י רב האיכות ורב הכמות על פירוש המשניות מעשה ידי אומן רבי אריה לוין.

בס"ד עלה בידי להוציא לאור פירוש זה על סדרים : מועד נשים נזיקין בשם משנת אריה. ברשותי חידושיו על סדר קדשים, ובתקוה שיזכנו הקב"ה להוציא גם אותם לאור עולם.
כל מעשי הספר, גלגול כתה"י, חשיבותו ויחודיותו כתובים באריכות בהקדמה לסדר מועד.
על סדר זרעים - לא נמצא כלום בכת"י, אך ישנם מקומות שרבי אריה מפנה לפירושו על זרעים.
בעבר הודיעני הרב שבתי רוזנטל מנהל מכון הרב פראנק שבעודו נער מצא כת"י ובו פירוש על משניות זרעים בבית הכנסת בשכונת כרם אברהם. הוא לא ידע של מי תכריך הכתבים
וברוב תמימותו פנה לבית הספרים לברר. אחד הספרנים "הסביר" לו שמבחינה חוקית הכת"י שייך לבית הספרים (בהעדר בעלים). הרב רוזנטל בתמימותו בעת ההיא השאיר ביד הספרן את הכתבים.
ד"ר עזרא שבט ערך בדיקה לחפש אולי הפירוש קיים איפה שהוא במחסני ביה"ס אך העלה חרס בידו.
אנא ואנא אם למישהו יש מושג קלוש ביותר מה עלה בגורל כתה"י זה יודיעני.
גם על סדר טהרות לא נמצא בידינו פירושו של ר' אריה על המשניות. לפני כמה שנים הזדמן לידי פירושו על רוב מסכת כלים שעמד למכירה פומבית.
גם כאן אולי קיים פירוש על כל סדר טהרות, ומי שיכול להחכימני -תודתי נתונה לו מראש.

לייטנר
הודעות: 4964
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: כתב יד אבוד -רבי אריה לוין זצ"ל

הודעהעל ידי לייטנר » ג' נובמבר 14, 2017 9:30 am

בן ירושלים כתב:ברצוני לשתף את ציבור חברי הפורום בתעלומת אבדן ובנסיון למצוא כת"י אבוד -פירושו של הצדיק ר' אריה לוין זצ"ל על המשניות.

בעבר הודיעני הרב שבתי רוזנטל מנהל מכון הרב פראנק שבעודו נער מצא כת"י ובו פירוש על משניות זרעים בבית הכנסת בשכונת כרם אברהם. הוא לא ידע של מי תכריך הכתבים
וברוב תמימותו פנה לבית הספרים לברר. אחד הספרנים "הסביר" לו שמבחינה חוקית הכת"י שייך לבית הספרים (בהעדר בעלים). הרב רוזנטל בתמימותו בעת ההיא השאיר ביד הספרן את הכתבים.

כמובן שאין הכרח שיהיה קשר בין שתי העובדות.

בן ירושלים
הודעות: 555
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: כתב יד אבוד -רבי אריה לוין זצ"ל

הודעהעל ידי בן ירושלים » ג' נובמבר 14, 2017 3:54 pm

לייטנר כתב:
בן ירושלים כתב:ברצוני לשתף את ציבור חברי הפורום בתעלומת אבדן ובנסיון למצוא כת"י אבוד -פירושו של הצדיק ר' אריה לוין זצ"ל על המשניות.

בעבר הודיעני הרב שבתי רוזנטל מנהל מכון הרב פראנק שבעודו נער מצא כת"י ובו פירוש על משניות זרעים בבית הכנסת בשכונת כרם אברהם. הוא לא ידע של מי תכריך הכתבים
וברוב תמימותו פנה לבית הספרים לברר. אחד הספרנים "הסביר" לו שמבחינה חוקית הכת"י שייך לבית הספרים (בהעדר בעלים). הרב רוזנטל בתמימותו בעת ההיא השאיר ביד הספרן את הכתבים.

כמובן שאין הכרח שיהיה קשר בין שתי העובדות.

יש קשר ברור! לטענת הרב רוזנטל צילום כתב היד של ר' אריה וצורת כתיבת הפירוש דומה לתכריך שהיה בידו ונגזל

בן ירושלים
הודעות: 555
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: כתב יד אבוד -רבי אריה לוין זצ"ל

הודעהעל ידי בן ירושלים » ג' נובמבר 14, 2017 4:11 pm

שיף כתב:פירוט והרחבה על החדושים שי"ל
viewtopic.php?f=7&t=4521

כיון שהיתה הפניה לסקירה על ה"משנת אריה" אומר שעד כה יצאו לאור שני כרכים על סדר מועד, כרך על סדר נשים, ושני כרכים על נזיקין.
עדיין לא זכינו שיצא הפירוש על קדשים והמחברת על מסכת כלים שבטהרות (וכמובן החיבור על זרעים).
ובאותה הזדמנות: ישנו נדיב לב מחסידיו של רבי אריה לוין שנטל על עצמו לסבסד כמות מסוימת של ספרים ולמכרם בפחות ממחיר הקרן. אפשר לפנות אלי בפרטי

לייטנר
הודעות: 4964
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: כתב יד אבוד -רבי אריה לוין זצ"ל

הודעהעל ידי לייטנר » ג' נובמבר 14, 2017 4:53 pm

בן ירושלים כתב:
לייטנר כתב:
בן ירושלים כתב:ברצוני לשתף את ציבור חברי הפורום בתעלומת אבדן ובנסיון למצוא כת"י אבוד -פירושו של הצדיק ר' אריה לוין זצ"ל על המשניות.

בעבר הודיעני הרב שבתי רוזנטל מנהל מכון הרב פראנק שבעודו נער מצא כת"י ובו פירוש על משניות זרעים בבית הכנסת בשכונת כרם אברהם. הוא לא ידע של מי תכריך הכתבים
וברוב תמימותו פנה לבית הספרים לברר. אחד הספרנים "הסביר" לו שמבחינה חוקית הכת"י שייך לבית הספרים (בהעדר בעלים). הרב רוזנטל בתמימותו בעת ההיא השאיר ביד הספרן את הכתבים.

כמובן שאין הכרח שיהיה קשר בין שתי העובדות.

יש קשר ברור! לטענת הרב רוזנטל צילום כתב היד של ר' אריה וצורת כתיבת הפירוש דומה לתכריך שהיה בידו ונגזל


והנה מידע חדש שלא הוזכר.

ארזי הלבנון
הודעות: 1030
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: כתב יד אבוד -רבי אריה לוין זצ"ל

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ד' נובמבר 15, 2017 3:09 am

לא עיינתי הרבה, אך מהמעט נראה שביאורו הוא למען ירוץ הקורא בו (ולשם כך יש את פירוש הרב קהתי ודומיו) . האם יש מאפיינים מיוחדים בפירושו, מלבד שמו הגדול של המחבר הגה"צ לוין?

בן ירושלים
הודעות: 555
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: כתב יד אבוד -רבי אריה לוין זצ"ל

הודעהעל ידי בן ירושלים » ד' נובמבר 15, 2017 2:57 pm

ארזי הלבנון כתב:לא עיינתי הרבה, אך מהמעט נראה שביאורו הוא למען ירוץ הקורא בו (ולשם כך יש את פירוש הרב קהתי ודומיו) . האם יש מאפיינים מיוחדים בפירושו, מלבד שמו הגדול של המחבר הגה"צ לוין?

ממש לא קרב זה אל זה . בבאורו של הרא"ל יש תמצית של הנושאים המרכזיים בסוגיה עם הראשונים והאחרונים. בנוסף הוא מתמקד בבעיות לשוניות במשנה כפי שדנו מפרשי המשנה.
על פניו זה נראה ליקוט אבל הבנתו בדברים ומעט תוספות שזורים לכל אורך הפירוש.
בהקדמת הספר מתואר ביתר הרחבה המעלות המיוחדות שבספר זה . לכשתימצי לומר מעלתו זה חסרונו כי מי שלומד משניות בצורה הבסיסית די לו בקהתי, כדי ללמוד הרבה יותר בהעמקה ובעיון צריך לקבוע לימוד מיוחד של סדר משניות, ואת זה מעטים עושים , הרוב פונים ישר לגמרא.

בהקדמה מובא שהגרי"ש אלישיב הסתפק האם יש תועלת בימינו בחיבור מעין זה כי בעידן המחשב הכל יותר נגיש ופירוש זה פחות נצרך. הוא גם התרשם ממבט חפוז שזה רק ליקוט מקומי, ולכן בקש שהגר"ש דויטש (עליו הוא סמך לחלוטין בכל עניני ספרים) יעבור על זה ויחוה דעתו על החיבור. הגר"ש בקש שלא יביאו לו דוגמה של פרק או שניים אלא לפחות מסכת אחת. הוא עבר על כל פסחים (ואף תיקן טעויות הקלדה...) ויצא מגדרו מהתפעלות : זה חיבור פלאי פלאות" " תגיד לרב אלישיב שזה ספר לכתחילה שבלכתחילה". הגר"ש דויטש חזר על הדברים עוד כמה וכמה פעמים בפני אחד מתלמידיו בקול תורה שהוא נינו של ר' אריה לוין.
הגרי"ש אלישיב מאד שמח על תשובת הגר"ש דויטש ועודד את הוצאת הספר.
הספר יצא כשנה וחצי לפני פטירת הגרי"ש , דומני שהוא מיעט מאד לתת אז הסכמות , אם בכלל... את ההסכמות נתן ר"י אפרתי, למיוחסים והמקורבים יותר הוא היה נותן הסכמה בשמו אבל על הבלאנק של הגרי"ש. כאן הגרי"ש חתם בשמו על ההסכמה.

ברמן
הודעות: 493
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: כתב יד אבוד -רבי אריה לוין זצ"ל

הודעהעל ידי ברמן » ה' נובמבר 16, 2017 1:32 am

בן ירושלים כתב:
ארזי הלבנון כתב:לא עיינתי הרבה, אך מהמעט נראה שביאורו הוא למען ירוץ הקורא בו (ולשם כך יש את פירוש הרב קהתי ודומיו) . האם יש מאפיינים מיוחדים בפירושו, מלבד שמו הגדול של המחבר הגה"צ לוין?

ממש לא קרב זה אל זה...

איך נפל הארז אשר בלבנון לומר דברי הבאי כאלו.
פירושו של קהתי הוא בסך הכל שכלול מוצלח של תרגומי הטייטש העממיים שנפוצו בארצות הגולה (כדוגמת משניות פטרושקא). ר"פ קהתי שהיה איש יודע ספר ובר-אוריין תרגם את הפירושים מיידיש, וליטש ובירר את פירושו תוך עיון רב בסוגיות - אבל בסופו של דבר יצירתו שייכת לסוג הפירושים העממיים, שללומדי תורה מובהקים, החיבור מטשטש ומכהה את אור הארת הסוגיות.

לעומת זאת יצירתו של רבי אריה לוין, ליקטה את הפרי של עומק פירושי הראשונים והאחרונים, מעשה אומן - כדוגמת הפירוש "עץ יוסף" למדרשים, לעין יעקב ולתנ"ך (מאת רבי חנוך זונדל מביאליסטוק - תוך הוספת נופך רב מדיליה.

בקיצור ההבדל בין שני הפירושים הוא, שביאורי ר"פ קהתי, מועילים יותר להמון העם "לומדי המשנה היומית", ואילו פירושי ר' אריה מתאימים ליושבי בית המדרש מנער ועד זקן, להאיר את אור הסוגיות בעיון בעמלה של תורה, עפ"י דרכי רבותיו הגדולים: רבי ברוך בער, רבי רפאל שפירא ורבי חיים ברלין.

ארזי הלבנון
הודעות: 1030
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: כתב יד אבוד -רבי אריה לוין זצ"ל

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ה' נובמבר 16, 2017 9:17 am

ברמן כתב:
בן ירושלים כתב:ממש לא קרב זה אל זה...

איך נפל הארז אשר בלבנון לומר דברי הבאי כאלו.

ייש"כ לרבנים בן ירושלים וברמן על ההסבר.

משה גרוס
הודעות: 313
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

Re: ואת צנועים חכמה- ביאורו הגדול של הגה"צ ר"א לווין למשנה

הודעהעל ידי משה גרוס » ה' נובמבר 16, 2017 10:58 am

עדכון ספרים חדשים כתב:הסדרה עולה עתה לאוצר המקוון


אשמח לקישור

פלוריש
הודעות: 944
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: ואת צנועים חכמה- ביאורו הגדול של הגה"צ ר"א לווין למשנה

הודעהעל ידי פלוריש » ה' נובמבר 16, 2017 6:45 pm



חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ישראליק ו־ 126 אורחים