מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם קיימת גירסא כזו ברמב"ם? (פ"ב שבועות הי"ב)

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יהודה בן יעקב
הודעות: 2894
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

האם קיימת גירסא כזו ברמב"ם? (פ"ב שבועות הי"ב)

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' מאי 15, 2019 8:22 pm

כתב מחנה אפרים הלכות נדרים סימן ה
והרמב"ם בפ"ב דה' שבועות [הלכה יב] כתב ז"ל אם נשבע בפנינו שלא יאכל היום ואח"כ אמר אני לא היה בלבי אלא שלא אצא היום או תנאי היה בלבי ה"ז אינו לוקה.


ברמב"ם לפנינו איתא
וכן שאר מיני שבועות אינו חייב עד שיהיה פיו ולבו שוין, לפיכך אם נשבע אחד בפנינו שלא יאכל היום ואכל, והתרו בו ואמר אני לא היה בלבי אלא שלא אצא היום וטעה לשוני והוציא אכילה שלא היתה בלבי הרי זה אינו לוקה, עד שיודה בפני עדים קודם שיאכל שעל אכילה נשבע, או שקבל עליו התראה ולא טען שטעה בעת התראה אף על פי שטען אחר כך אין שומעין לו, וכן אם התרו בו ואמר מעולם לא נשבעתי או לא נדרתי אלא על דבר זה ואחר שהעידו עליו שנשבע או נדר אמר כן היה אבל לא היה פי ולבי שוין או תנאי היה בלבי על הנדר אין שומעין לו ולוקה.


לפנינו ברישא לא הוזכר 'תנאי היה בלבי', ורק בסיפא הוזכר זאת, ואילו המחנ"א מצטט לשון זו גם ברישא. האם יש עד נוסח כזה?

בשינויי נוסחאות ברמב"ם פרנקל - לא ראיתיו, ביד הרמב"ם שבאתר הכי גרסינן - פרידברג, לא הצלחתי להכנס, מחמת החסימה [אינני יודע מה החילוק בין שלוחה זו לשאר השלוחות שבאתר].

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: האם קיימת גירסא כזו ברמב"ם? (פ"ב שבועות הי"ב)

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' מאי 15, 2019 10:06 pm

עיין תפארת בחורים עמ״ס שבועות וצ״ע כנ״ל.
ועיין חקרי לב (מהדורה בתרא) ובתשובות משה האי״ש יורה דעה לא.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=145
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 25&hilite=
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=161

יהודה בן יעקב
הודעות: 2894
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: האם קיימת גירסא כזו ברמב"ם? (פ"ב שבועות הי"ב)

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' מאי 15, 2019 11:42 pm

שמואל דוד כתב:עיין תפארת בחורים עמ״ס שבועות וצ״ע כנ״ל.
ועיין חקרי לב (מהדורה בתרא) ובתשובות משה האי״ש יורה דעה לא.

יישר כח על דברי החקרי לב ומשה האי"ש,
השאילה היא, אם על סמך ציטוט של א' האחרונים שייך לומר שכן היתה גירסתו ברמב"ם??

למעשה, התעוררתי לזה מחמת שבספר כהונת עולם [לרבי משה הכהן, רבו / ריעו של בעל מחנ"א, הל' רבית סי' קעד] כתב: והרמב"ם ז"ל עצמו שהוא מהחולקים אית ליה בסוף פ"ב מהל' שבועות [הלכה יב] דיכול הנודר לומר תנאי היה בלבי וכו', עכ"ל. [כאן באמצע טור א]
ועיינתי ברמב"ם ולא ראיתי שכתב כן, אע"פ שיש לדייק כן מדבריו בסיפא, אך מדברי הכהונת עולם משמע שכן כתב הרמב"ם.
האם ע"פ ב' עדים יקום דבר, ונאמר שכך היתה גירסת הרמב"ם בספר שבישיבת מהר"ח קמחי ז"ל שבה הם למדו יחד??

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: האם קיימת גירסא כזו ברמב"ם? (פ"ב שבועות הי"ב)

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' מאי 16, 2019 2:36 am

גם בספר תפארת בחורים כתב כגירסא הנ״ל.

הוגה ומעיין
הודעות: 1961
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: האם קיימת גירסא כזו ברמב"ם? (פ"ב שבועות הי"ב)

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ה' מאי 16, 2019 7:07 am

גם ב"יד הרמב"ם" שבפרויקט פרידברג לא מתועד נוסח כזה. (בד"כ גם לא מוצאים שם שנו"ס מפליגים כל כך).

מצורף הפרק כולו מתוך האתר שם.
קבצים מצורפים
רמב_ם, ספר הפלאה, הלכות שבועות, פרק שני, יב.xlsx
(20.66 KiB) הורד 98 פעמים

יהודה בן יעקב
הודעות: 2894
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: האם קיימת גירסא כזו ברמב"ם? (פ"ב שבועות הי"ב)

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' מאי 21, 2019 12:46 pm

יהודה בן יעקב כתב:למעשה, התעוררתי לזה מחמת שבספר כהונת עולם [לרבי משה הכהן, רבו / ריעו של בעל מחנ"א, הל' רבית סי' קעד] כתב: והרמב"ם ז"ל עצמו שהוא מהחולקים אית ליה בסוף פ"ב מהל' שבועות [הלכה יב] דיכול הנודר לומר תנאי היה בלבי וכו', עכ"ל. [כאן באמצע טור א]
ועיינתי ברמב"ם ולא ראיתי שכתב כן, אע"פ שיש לדייק כן מדבריו בסיפא, אך מדברי הכהונת עולם משמע שכן כתב הרמב"ם.
האם ע"פ ב' עדים יקום דבר, ונאמר שכך היתה גירסת הרמב"ם בספר שבישיבת מהר"ח קמחי ז"ל שבה הם למדו יחד??

שוב ראיתי שבסמוך להנ"ל ציין הכהונת עולם לדברי מהרשד"ם בחלק יו"ד סי' (ק"ד) [קה], ושם כתב:
וראיה לדבר מ"ש הרמב"ם ה' שבועות פ"ב וז"ל לפיכך אם נשבע א' בפנינו שלא יאכל היום ואכל והתרו בו ואמר לא היה בלבי אלא שלא אבא וטעה לשוני והוצי' אכילה שלא היה בלבי הרי זה אינו לוקה עד שיודה בפני עדים וכו' עד וכן אם התרו בו ואמר מעולם לא נשבעתי או לא נדרתי אלא על דבר זה ואחר שהעידו עליו שנדר או נשבע אמר כן היה אבל לא היה פי ולבי שוין או תנאי היה בלבי על הנדר אין שומעין לו ולוקה ע"כ, הרי הדבר ברור שאם הנודר או הנשבע יאמר תנאי היה בלבי אפי' שלא הוציא התנאי בפיו מהני דדוקא מפני שאמר תחלה לא נדרתי ולא נשבעתי ואח"כ כשהתרו בו אמר אמת שנשבעתי אבל תנאי היה בלבי אז אין שומעין לו הא אם אמר כן מתחל' שומעין לו והטעם בכל דפיו ולבו שוין בעינן וליכא.

ומבואר שאף לפני מהרשד"ם לא היה נוסח זה, אלא דייק את הדין מתוך דברי הרמב"ם בסיפא.
וע"כ דמש"כ הכהונת עולם בתחילה 'אית ליה' להרמב"ם, היינו דכל מבואר בדבריו, אך לא כתב כן להדיא. וא"כ אין לנו עדות נוספת על נוסח זה, מלבד המחנ"א, ותפארת בחורים הנ"ל.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 261 אורחים