מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

גרגרים אחדים על שיטת הגר"א

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בריושמא
הודעות: 762
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: גרגרים אחדים על שיטת הגר"א

הודעהעל ידי בריושמא » ב' יולי 22, 2019 6:31 pm

בנושא המשל והנמשל אין בידינו דברי הגר"א בעצמו. כלומר, אין בידינו מילה וחצי מילה שר' אליהו ב"ר שלמה זלמן מווילנא כתב בעצמו.
אילו היו בידינו דברים שהוא כתב בעצמו - כבר הייתי עונה לשאלתך.
דברי הגר"א מדויקים, מאוד, וקשים. אחרי לימוד אמיתי אפשר לרדת לסוף דעתו ולומר: כך כתב, וכך התכוון.
אלא שכאן אין לפנינו מאומה מכתיבתו שלו.
יש בידינו רישום של שיחה של ר' שמחה ששמע מר' חיים דברים שאמר לו הגר"א.
שיחה נאה וקדושה של גדולי תורה וחכמה, אבל עדיין רישום מקוטע של שיחה שלמה.
על כן אעשה שקר בנפשי אם אנסה לענות על שאלתך ולשער השערה בעלמא אל מה התכוון הגר"א עצמו בדברו אז עם תלמידו ר' חיים מוולוז'ין.
שיחתו של הגר"א בוודאי היא כגחלי אש.

אוצר בלוס
הודעות: 45
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 1:16 am

Re: גרגרים אחדים על שיטת הגר"א

הודעהעל ידי אוצר בלוס » ב' יולי 22, 2019 10:15 pm

עד כה ראינו ששיטת הנפש החיים והגריא"ח ואחרים היה ליישב את דברי הגר"א עם דברי הארי והרמחל והמקובלים הקדמונים
שיטת הרב ברי ושמא לומר מר אמר חד ומר אמר חדא ופליגי
כמדומה ששורש ההבדל הוא שהרב בו"ש לומד את הדברים בצורה מחקרית (לא לגנאי חלילה) ולכן המטרה שלו היא לדעת מה אמר הגר"א ומה אמר הרמח"ל
משא"כ חכמי הקבלה רצונם לדעת את הדברים בעצמם, ולכן טורחים ליישב את הדברים שיתיישבו אלו עם אלו.
אך וודאי שסדר הדברים הוא ללמוד קודם כשיטת הרב בו"ש מה אמר כל אחד ורק אח"כ כשיטת רבותינו ולנסות ליישב את הדברים
ולא להפך בצינורות ולערבב הדברים אלו באלו.

לענין
הודעות: 2475
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: גרגרים אחדים על שיטת הגר"א

הודעהעל ידי לענין » ב' יולי 22, 2019 10:57 pm

אוצר בלוס כתב:עד כה ראינו ששיטת הנפש החיים והגריא"ח ואחרים היה ליישב את דברי הגר"א עם דברי הארי והרמחל והמקובלים הקדמונים
שיטת הרב ברי ושמא לומר מר אמר חד ומר אמר חדא ופליגי
כמדומה ששורש ההבדל הוא שהרב בו"ש לומד את הדברים בצורה מחקרית (לא לגנאי חלילה) ולכן המטרה שלו היא לדעת מה אמר הגר"א ומה אמר הרמח"ל
משא"כ חכמי הקבלה רצונם לדעת את הדברים בעצמם, ולכן טורחים ליישב את הדברים שיתיישבו אלו עם אלו.


שמעתי מכו"כ מקובלים חשובים מאד, כדברי הרב ברו"ש.
חלילה להאשים במגמה מחקרית, את מה שמעידים כבר המקובלים.
זאת אומרת, גם אם מקובלנו מקדושי עליון כי הרמ"ק והאר"י כלל וכלל לא פליגי, 'והמעיין האמיתי איש תבונות יוכל ליישב דבריהם דלא פליגי', תשאל כל מי שיש לו יד ורגל בתורותיהם והוא יגיד לך בפשיטות גמורה שהם ודאי חולקים.
זאת אומרת, מר דבר בעולם התהו ומר בעולם התיקון, או כל תירוץ כיו"ב, כרצונך הטוב, אבל ברור שמחלוקת יש כאן. גם על ב"ש וב"ה אפשר לומר שהם דברו בעולם הזה והם בעולם הבא.
הרב ברו"ש אומר לך שבאר"י ובגר"א כתוב דברים אחרים, לפעמים חולקים, לפעמים סותרים. מה לעשות? תרצה תאמר שזה בחינת מב"י וזה בחינת מב"ד, או כל תירוץ אחר [ובאמת כנראה אחד התירוצים נכונים], אבל מבחינת מה שכתוב, מה לעשות, יש מחלוקות, והרבה.

משולש
הודעות: 5518
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: גרגרים אחדים על שיטת הגר"א

הודעהעל ידי משולש » ג' יולי 30, 2019 9:36 pm

אבל הגר"א הדגיש מפורש שהם לא חולקים, גם לא כמחלוקת ב"ש וב"ה, ו"המשכיל" יבין זאת מעצמו.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ב' ספטמבר 23, 2019 4:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אבק פורח
הודעות: 436
הצטרף: א' מאי 26, 2013 1:01 am

Re: גרגרים אחדים על שיטת הגר"א

הודעהעל ידי אבק פורח » ג' יולי 30, 2019 9:40 pm

לענין כתב:את אומרת, גם אם מקובלנו מקדושי עליון כי הרמ"ק והאר"י כלל וכלל לא פליגי, 'והמעיין האמיתי איש תבונות יוכל ליישב דבריהם דלא פליגי', תשאל כל מי שיש לו יד ורגל בתורותיהם והוא יגיד לך בפשיטות גמורה שהם ודאי חולקים.
זאת אומרת, מר דבר בעולם התהו ומר בעולם התיקון, או כל תירוץ כיו"ב, כרצונך הטוב, אבל ברור שמחלוקת יש כאן. גם על ב"ש וב"ה אפשר לומר שהם דברו בעולם הזה והם בעולם הבא.
הרב ברו"ש אומר לך שבאר"י ובגר"א כתוב דברים אחרים, לפעמים חולקים, לפעמים סותרים. מה לעשות? תרצה תאמר שזה בחינת מב"י וזה בחינת מב"ד, או כל תירוץ אחר [ובאמת כנראה אחד התירוצים נכונים], אבל מבחינת מה שכתוב, מה לעשות, יש מחלוקות, והרבה.
אם זו כוונתו של הרב בו"ש, הרי שכל המחלוקת כאן היא על הגדרת המילה מחלוקת. כי בעיני התירוצים שכתבת משמעם שאין מחלוקת.
בב"ש וב"ה המחלוקת היא איך לנהוג למעשה, כמובן. מה שלא שייך לומר על האריז"ל והגר"א.
אני עד עתה לא הבנתי כך את דבריו של רבו"ש, אבל הנני מודה שלא כ"כ ירדתי לסו"ד, וכמש"ל.
אם זה כך אין טעם לדחות את דברי הגריא"ח והנפה"ח בשם כמה מקובלים אלמונים בני דורנו (אתה לא רואה בעצמך את הגיחוך שבדבר?), אלא כל מקום ותירוצו הוא.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים