עמוד 1 מתוך 1

' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 10:27 am
על ידי שייף נפיק
מהדורת הר ברכה הערה לצדקת הצדיק אות קג
האין זה ח''ו כפירה של ממש?! ומי בכלל ביקש מהם לנחש כונות של ר' צדוק שסתמם ולא פירשם?!
20190729_102352-1.jpg
20190729_102352-1.jpg (1.18 MiB) נצפה 6650 פעמים

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 10:34 am
על ידי אוצר החכמה
זה אכן מקומם.

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 10:49 am
על ידי קרית מלך
"מקומם" זו הגדרה עדינה מדי!

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 10:57 am
על ידי אבני גזית
מזל שכתבו 'כביכול'...

זו לא כפירה אלא איוולת מודפסת.

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 11:24 am
על ידי עקביה
זו לכל היותר שטות מקוממת.

עכ"פ ראיתי פעם משהו, ואיני זוכר דבר ברור, שהסיבה שאצל המקובלים הוז"ל חמורה במיוחד היא מפני שאיסור זה הוא תיקון למשהו שכביכול היה אצל הקב"ה בבריאת העולם. כלומר, שיש איזה דמיון בין בריאת העולם - כאשר אין מי שמקבל את הטובה הזו, להוז"ל.

ובדומה למה שאמרו חז"ל ששעיר ר"ח הוא כפרה על הקב"ה על שמיעט את הירח.

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 11:34 am
על ידי בן מיכאל
לא מצאתי היכן זה מה שהם כתבו - כל מה שראיתי זהו רק ציטוטים.

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 2:32 pm
על ידי חלמישצור
יש להעיר כי המשפט הנידון נמחק החל מן המהדורה השנייה של ההוצאה, או לכל הפחות השלישית (יש חמש-שש מהדורות). ותו לא מידי.

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 2:38 pm
על ידי שמואל שלומוביץ
בן מיכאל כתב:לא מצאתי היכן זה מה שהם כתבו - כל מה שראיתי זהו רק ציטוטים.

בשורה האחרונה בסריקה הראשונה בעמוד זה.
חלמישצור כתב:יש להעיר כי המשפט הנידון נמחק החל מן המהדורה השנייה של ההוצאה, או לכל הפחות השלישית (יש חמש-שש מהדורות). ותו לא מידי.

טוב לשמוע שהשכילו למחוק זאת.

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 2:59 pm
על ידי סגי נהור
וכיון שמחקו, הרי במקום אשכול זה שמיותר הוא יש לבקש מהנהלת האוצר להחליף את המהדורה הישנה בחדשה.

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 3:02 pm
על ידי ארופאי
אחר כל הזעזוע וכו',
לא נראה לי שחלילה מישהו התכוון לדבר בעצמותו ית' ובאמתתו הנעלמה,
אלא באופן גילויו את התחתונים, כלו' בסדר ההאצלה,
שבו יש אצלו ית' אכילה ושתיה ואהבה ושנאה וכו' אע"פ שודאי אינו גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף,
[וגם הטועה בפרט זה האחרון, ידועה פלוגתת הר"מ והראב"ד פ"ג מתשובה ה"ז, ודברי הגר"ח והחזו"א, ואכמ"ל],
עכ"פ לנידו"ד-
עצם הדבר שבסדר ההאצלה היה כביכול מקרה של ט"ק שיצאו שלא בזיווג דו"נ,
הוא סוד שבירת המלכים, מלכין קדמאין דמיתו, ענין מש"א שהקב"ה היה בורא עולמות ומחריבן, כנודע,
יעויין למשל בע"ח ש"ח פ"ג; ש"נ פ"ה; מבו"ש ש"ב ח"א פ"ה, הגר"א בפי' ההיכלות (יה"א ח"ב ד"ל ע"ב), ועוד,
והדברים עתיקים [ויעויין בלש"ו הדע"ה ח"א דרוש א אות ב ד"ה ע"ב, ושם בדרוש ב סי' ד אות א די"ג ע"ג והלאה ובאות ב, ובדרוש ז דפ"ב ע"א והלאה, ועוד שם הרבה, נלאיתי לציין],
והרי שידין ורוחין ולולין הכל הוא בסוד התהו,
ואדגיש-
לא עיינתי בדברי הכהן מלובלין ואיני יודע במאי מיירי ומה כוונתו,
וגם אינני יודע מה התכוון המגיה,
אבל עצם הרעיון קיים, כמובן בעדינות הראויה ובמקומו הנכון,
לא מחכמה הוא להוציא דבורים עדינים אלו לרה"ר, והם מכבשונו של עולם, אבל כיון שיצא אמרתי אציין לאיזהו מקומן, ודי בזה.
ומה דעת הרב בריאושמא שליט"א בענין?

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 3:03 pm
על ידי נוצר תאנה
עקביה כתב:זו לכל היותר שטות מקוממת.

עכ"פ ראיתי פעם משהו, ואיני זוכר דבר ברור, שהסיבה שאצל המקובלים הוז"ל חמורה במיוחד היא מפני שאיסור זה הוא תיקון למשהו שכביכול היה אצל הקב"ה בבריאת העולם. כלומר, שיש איזה דמיון בין בריאת העולם - כאשר אין מי שמקבל את הטובה הזו, להוז"ל.

ובדומה למה שאמרו חז"ל ששעיר ר"ח הוא כפרה על הקב"ה על שמיעט את הירח.

רש"י פי' שזה להפיס דעתו של הירח

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 3:17 pm
על ידי אוצר החכמה
ומלבד זאת. אם מישהו בימינו היה אומר שצריך להביא כפרה על הקב"ה שמיעט את הירח היה ראוי ללקות.
והרב אירפאי הנושא כאן הוא מה אומרים אבל גם איך אומרים שהוא פן של המה אומרים. לדוגמה לא נראה שאם מישהו היה כותב כידוע שרגליו של הקב"ה יורדות מוות זה היה תקין.

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 3:25 pm
על ידי ארופאי
אוצר החכמה כתב:והרב אירפאי הנושא כאן הוא מה אומרים אבל גם איך אומרים שהוא פן של המה אומרים. לדוגמה לא נראה שאם מישהו היה כותב כידוע שרגליו של הקב"ה יורדות מוות זה היה תקין.

באתי רק להראות שהרעיון קיים, והדגשתי כדבר מובן מאליו לכל בר דעת שיש לדבר ע"ז בכל העדינות הראויה, ואין בזה ויכוח כלל.
[ומ"מ אכתוב שוב גם לענין ה'איך אומרים', עיין שם במטותא במקורות שציינתי.]

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 3:26 pm
על ידי אוצר החכמה
אני לא חושב שיש מה להמשיך בעניין הזה בציבור מ"מ אני חושב שצדקתי במה שכתבתי. והלשון הוא כמו שכתבת שהקב"ה היה בורא ומחריבן.

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 3:42 pm
על ידי ארופאי
אוצר החכמה כתב:אני לא חושב שיש מה להמשיך בעניין הזה בציבור מ"מ אני חושב שצדקתי במה שכתבתי. והלשון הוא כמו שכתבת שהקב"ה היה בורא ומחריבן.

טרחתי בשבילך לצטט קצת מהלשונות-
ע"ח ש"נ פ"ה: 'טעם למיתת המלכים היה משום שלא היה זכר ונקבה כנודע אצלינו ונמצא כי אותן המלכים הם שנמשכו מלעילא ממוח מחשבה עליונה בלי נוקבא כנודע מכמה דרושים וזה היה קודם התיקון קודם דאתתקן ע"ק כעין זכר ונקבה כי לזה מתו. והנה אלו הבחי' הם טפת קרי הנק' ניצוצין והם ש"ך וז"ש וזריק לון לש"ך עיבר והבן זה סוד נפלא כי כל הנשמות הקדושים של י' הרוגי מלוכה נתלבשו בחלוקא דרבנן שהם גופותם ממש פנימית הנעשה מטפת קרי שהם סוד עץ הדעת טו"ר נמצא כי נשמותיהן הם תכלית הקדושה והוא דוגמת אורות הכלים של המלכים הנ"ל. אך גופם...'.
פע"ח שער ר"ה פ"ב: 'וזה סוד נחש דאטיל זוהמא בחוה, ואז שלטה הנחש בקדושה, ונתקלקלו אדם וחוה, ואז כל מה שכבר הוברר שהם מיין נוקבין דאמא, (שהם בחינת לאה שבאצילות כנודע, גם הוא חזר להתקלקל ונתערב בקליפות) ומכ"ש מ"ן דרחל, ואלו הם סוד קריין של אדם. וכנגדן למעלה ברא הש"י שדים ומזיקין בע"ש בין השמשות אחר זווג אדם, והבן זה מאוד. כי אלו הם דוגמת המלכים הראשונים, שכולם בחי' קריין בלי זווג, כנזכר במ"א, וז"ס עץ הדעת טו"ר על מתכונתו ולכן לא היה יכול עוד ז"א להזדווג עם נוקבא תיכף בשבת, ביחוד חסדים למתק הגבורות ההוא, כי גברו הדינין מאוד, וכל מה שהיה יכול לעשות ביום א' של שבת ההוא, נתאחר באותו זמן הרבה שיש בין ר"ה לש"ע, ואז נזדווגו פב"פ כשארי"ט, באופן, שאל תתמה איך הוצרכו כ"כ ימים'.
ועוד הרבה.
ושוב, דברים פשוטים להוציא מלב הטועים-
אין אנו מדברים בעצמותו ית' ובאמתתו הנעלמה, אלא בסדר ההאצלה, בפרצופים ועולמות ומידותיו ית',
ואף בזה יפה היתה השתיקה, וטוב היה מלכתחלה שלא להוציא הדברים לפרהסיא שרשות הרבים שולטת בה,
מקומם האמיתי בין כתלי בית המדרש, לאנשים הרגילים בפנימיות, ובכל העדינות הראויה.
ואשים קנצי למילי בע"ה.

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 3:57 pm
על ידי סגי נהור
ארופאי כתב:ושוב, דברים פשוטים להוציא מלב הטועים-
אין אנו מדברים בעצמותו ית' ובאמתתו הנעלמה, אלא בסדר ההאצלה, בפרצופים ועולמות ומידותיו ית'.

לענ"ד אף שדבריך נכונים אתה מדגיש את ההדגשה הלא נכונה.
ההדגשה צריכה להיות שאין מדברים אלא בדרך משל ומדובר כאן על ענינים ומושגים רוחניים.
האזהרה מפני הגשמה נאמרה גם האצילות, ואדרבה.

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 3:59 pm
על ידי תוכן
שמעתי אומרים, שתורת אישביץ צריך לחלק לשנים, למה שכתב ר' צדוק ולכל השאר.

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 4:04 pm
על ידי ארופאי
סגי נהור כתב:
ארופאי כתב:ושוב, דברים פשוטים להוציא מלב הטועים-
אין אנו מדברים בעצמותו ית' ובאמתתו הנעלמה, אלא בסדר ההאצלה, בפרצופים ועולמות ומידותיו ית'.

לענ"ד אף שדבריך נכונים אתה מדגיש את ההדגשה הלא נכונה.
ההדגשה צריכה להיות שאין מדברים אלא בדרך משל ומדובר כאן על ענינים ומושגים רוחניים.
האזהרה מפני הגשמה נאמרה גם האצילות, ואדרבה.

כמובן לזה התכוונתי. הדברים פשוטים ומוסכמים. ומכאן אנו באים אל מה שכתב הרב תוכן:
תוכן כתב:שמעתי אומרים, שתורת אישביץ צריך לחלק לשנים, למה שכתב ר' צדוק ולכל השאר.

כאן בדיוק הנקודה הבעייתית, הטעויות היכולות לבוא מדברים עדינים אלו.
[ולא להתנפל עלי שכתבתי שבתורת איזביצא יש טעויות. לא התכוונתי להכריע כצד מסויים, אבל הפולמוס ידוע. ואכ"מ.]

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 4:56 pm
על ידי אוצר החכמה
ארופאי כתב:
אוצר החכמה כתב:אני לא חושב שיש מה להמשיך בעניין הזה בציבור מ"מ אני חושב שצדקתי במה שכתבתי. והלשון הוא כמו שכתבת שהקב"ה היה בורא ומחריבן.

טרחתי בשבילך לצטט קצת מהלשונות-
ע"ח ש"נ פ"ה: 'טעם למיתת המלכים היה משום שלא היה זכר ונקבה כנודע אצלינו ונמצא כי אותן המלכים הם שנמשכו מלעילא ממוח מחשבה עליונה בלי נוקבא כנודע מכמה דרושים וזה היה קודם התיקון קודם דאתתקן ע"ק כעין זכר ונקבה כי לזה מתו. והנה אלו הבחי' הם טפת קרי הנק' ניצוצין והם ש"ך וז"ש וזריק לון לש"ך עיבר והבן זה סוד נפלא כי כל הנשמות הקדושים של י' הרוגי מלוכה נתלבשו בחלוקא דרבנן שהם גופותם ממש פנימית הנעשה מטפת קרי שהם סוד עץ הדעת טו"ר נמצא כי נשמותיהן הם תכלית הקדושה והוא דוגמת אורות הכלים של המלכים הנ"ל. אך גופם...'.
פע"ח שער ר"ה פ"ב: 'וזה סוד נחש דאטיל זוהמא בחוה, ואז שלטה הנחש בקדושה, ונתקלקלו אדם וחוה, ואז כל מה שכבר הוברר שהם מיין נוקבין דאמא, (שהם בחינת לאה שבאצילות כנודע, גם הוא חזר להתקלקל ונתערב בקליפות) ומכ"ש מ"ן דרחל, ואלו הם סוד קריין של אדם. וכנגדן למעלה ברא הש"י שדים ומזיקין בע"ש בין השמשות אחר זווג אדם, והבן זה מאוד. כי אלו הם דוגמת המלכים הראשונים, שכולם בחי' קריין בלי זווג, כנזכר במ"א, וז"ס עץ הדעת טו"ר על מתכונתו ולכן לא היה יכול עוד ז"א להזדווג עם נוקבא תיכף בשבת, ביחוד חסדים למתק הגבורות ההוא, כי גברו הדינין מאוד, וכל מה שהיה יכול לעשות ביום א' של שבת ההוא, נתאחר באותו זמן הרבה שיש בין ר"ה לש"ע, ואז נזדווגו פב"פ כשארי"ט, באופן, שאל תתמה איך הוצרכו כ"כ ימים'.
ועוד הרבה.
ושוב, דברים פשוטים להוציא מלב הטועים-
אין אנו מדברים בעצמותו ית' ובאמתתו הנעלמה, אלא בסדר ההאצלה, בפרצופים ועולמות ומידותיו ית',
ואף בזה יפה היתה השתיקה, וטוב היה מלכתחלה שלא להוציא הדברים לפרהסיא שרשות הרבים שולטת בה,
מקומם האמיתי בין כתלי בית המדרש, לאנשים הרגילים בפנימיות, ובכל העדינות הראויה.
ואשים קנצי למילי בע"ה.


כאמור מה שכתבתי היה נכון והסברתי עם הדוגמה של רגליה יורדות מוות. ומי שלא מבין את ההבדל בין הלשונות של המקובלים ללשון שהעתיקו למעלה מה אעשה לו.
ואין לזה קשר לעניין עצמותו שעליה אין מדברים בשום עניין.

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 5:11 pm
על ידי יקר
בצד הביקורת, נראה שצריך לתקן תקנה שתמנע כותרות מעין זו של האשכול הנוכחי. לא כל חוסר דיוק, טעות או טפשות היא כפירה.

ובכלל, למען הקוראים ולמען פרויקט ארגון החומר, כדאי להשתדל שכותרות הדיונים בפורום תהיינה אינפורמטיביות עד כמה שניתן, ולמעט בזעקות ובמליצות.

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 5:18 pm
על ידי אוצר החכמה
צודק בשתי ההערות!.

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 11:20 pm
על ידי שייף נפיק
תודה למגיבים! לא חשבתי שהאשכול יתארך עד כ''כ..
אגב, בכותרת היה כתוב את המשפט שהובא בפנים. ותיכף ומיד נשלחו אלי הודעות פרטיות להסיר כותרת נלוזה שכזו וכל שלא חס על כבוד קונו וכו'.. אז השארתי את הכותרת כפירה. ודי בזה.
ומי שיעיין בר' צדוק שם בפנים יראה שר' צדוק לא אמר מילה בענין - ואין לזה כל קשר לאיזביצא - (ואגב, ראוי לעורר שגם אם נמצא ר' צדוק תמוה אין שום הצדקה לטפול עלילה על איזביצא..!) ורק סתם והם תלו תילי תילים של דיבור מעל גב שתיקתו. ועל דא קא בכינא.

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ב' יולי 29, 2019 11:42 pm
על ידי לענין
בדיוק היום שמעתי מאן דהוא מספר בהתרגשות על כך שכבר בשנת תר"ח כתב רבי צדוק לגבי המעפילים, שמה שאומרת התורה 'והיא לא תצלח', הוא להדגיש שדוקא 'היא' לא תצלח, אבל תהיה פעם אחרת שזה כן יצליח, והכוונה לעקבות משיחא וכו' וכו'. הנ"ל מאד מאד התרגש מזה - רבי צדוק שלנו חזה כבר את הציונות!!! געוואלדיג!
האמת לא מיניה ולא מקצתיה, כל מה שרבי צדוק אומר שם, בצדקת הצדיק, זה רק לגבי השגות רוחניות, שגם דברים שבדורות קודמים היו בגדר 'חוצפא - מלכותא בלא תגא', היום כן יש אפשרות להעיז ולהשיגם, שום מילה פרקטית או מעשית לענין העליה לציון - וזה ברור לכל מי שרואה את הקטע בפנים בפרט, ולכל מי שמכיר את רבי צדוק בכלל.
יודעי דבר מספרים שבחיים חיותו של הכהן הגדול מלובלין, הרעביסטווע לא היתה משהו, וגם אחרי שנפטר, ספריו לא היו בפולין נחשבים מי יודע מה. דוקא לדור שלנו זה באמת מתאים ומתוק מדבש. אך מאידך גיסא זה נפל לפעמים גם ליתירי כח וחסירי מדע. מיום שרציתי לעמוד על דעתי (לערך בר תריסר) לא זזה ידי מספריו הקדושים והנפלאים, ברוך ה', וכך אני מבין את המשיכה שיש להרבה חוגים לכתבי רבי צדוק. צריך לדעת ללמוד אותם בצורה נכונה וישרה ולא להקצין. בהצלחה לכולם.

Re: ' - כפירה?!

פורסם: ג' יולי 30, 2019 7:10 pm
על ידי עתניאל בן קנז
שייף נפיק כתב: (ואגב, ראוי לעורר שגם אם נמצא ר' צדוק תמוה אין שום הצדקה לטפול עלילה על איזביצא..!)


תלה תניא בלא תניא.
התורות הנועזים הם משל איז'בצא, ר' צדוק מדיליה נועז הרבה פחות.
כמעט כל תורה 'נועזת' של ר' צדוק מקורה משל רבו, ברוב הפעמים הוא גם מציין זאת!
(לא בכל מקום, אבל מי שמכיר את סגנונו, שעשירים במקום א' ועניים במקום אחר, יודע שצריך לחפש במקבילות את מקור הדברים).