מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי א. חיים » ו' יוני 03, 2016 4:44 pm

יעקובי כתב:צודק. לא דקתי עד הסוף. וזה לשונו:
תלמידיו אשר פעלו בחסותו בפרסום ספרם כיצירתו של מקובל קדוש שנשמתרה בכתב יד קדום ובלוי

עכ"פ נותן החסות והמנצח על המלאכה לא מעודכן בכלל במה שקורה בספר, גם במקום שהוא כותב לו הסכמה...

לדעתי, באם יאמר מישהו שרח"א כתב את הספר, זה יראה כבדיחה - רח"א באותו זמן היה אדם די מבוגר, ולא בגיל שכותבים סוגה ספרותית חדשה, שלא כתבו כמותה עד היום.
ובנוגע לשאלתך - דברי רח"א בהסכמה משתלבים יפה בתאוריה של תשבי, את רח"א אכן עניין אך ורק ענין התשובה שבספר, וכל השאר היה כיסוי.

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי יעקובי » ו' יוני 03, 2016 4:55 pm

את דבריך האחרונים לא הבנתי כלל.

עכ"פ ציטוט נוסף מדברי תשבי:
לדעתי בעלי חמ"י שהיו חברי בית המדרש כתר תורה מכונים 'כת שלי' ו'כת שלנו' בתקנות, ופעולתם בחיבור הספר נעשתה בחסותו והדרכתו של ר' חיים אבולעפיא.

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי א. חיים » ו' יוני 03, 2016 5:05 pm

יעקובי כתב:את דבריך האחרונים לא הבנתי כלל.

עכ"פ ציטוט נוסף מדברי תשבי:
לדעתי בעלי חמ"י שהיו חברי בית המדרש כתר תורה מכונים 'כת שלי' ו'כת שלנו' בתקנות, ופעולתם בחיבור הספר נעשתה בחסותו והדרכתו של ר' חיים אבולעפיא.

נכון, הוא גיבש את הקוים הכלליים כיצד יראה הספר, שיהיה בלול מהלכה, מוסר וקבלה, כך שיתקבל בקרב כל שכבות העם, והעיקר שיהיה ספר שיעורר את העם לתשובה, ויידעו כל העם שיש מי שדואג לו ...
הרחבת העניין דורשת זמן וכוחות, וזה לא יהיה היום.

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי א. חיים » ג' יוני 07, 2016 4:15 am

ראו מה שכתבתי באשכול סמוך - viewtopic.php?f=7&t=27473#p282044

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי א. חיים » ד' יולי 13, 2016 8:37 pm

מסתבר שישנם דברים שאנחנו לא מבינים אותם ואעפ"כ הם קיימים ...
קבצים מצורפים
לשון ערומים.pdf
(218.17 KiB) הורד 513 פעמים

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' יולי 13, 2016 9:28 pm

א. חיים כתב:מסתבר שישנם דברים שאנחנו לא מבינים אותם ואעפ"כ הם קיימים ...

מי הוא המחבר

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי א. חיים » ד' יולי 13, 2016 9:33 pm

רבי ברזילי יעבץ שהיה רבו המובהק של בעל השער המלך. המקור הראשון הפני שלמה הוא כנראה ספרו של רבי שלמה אמארילייו משאלוניקי (אבל לא חיפשתי שם).
נערך לאחרונה על ידי א. חיים ב ה' יולי 14, 2016 12:42 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' יולי 13, 2016 9:39 pm

שמעתי פעם מפרופ' הבלין, שאילו היו יודעים את עומק התופעה [של רבנים מובהקים שהאמינו במשיחיות ש"ץ או ב'נביאו'] היה זה משנה את כל ההסתכלות על הנושא...

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי גימפעל » ד' יולי 13, 2016 10:32 pm

א. חיים כתב:מסתבר שישנם דברים שאנחנו לא מבינים אותם ואעפ"כ הם קיימים ...

הוא הרי חזר בתשובה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 14, 2016 12:12 am

עתניאל בן קנז כתב:שמעתי פעם מפרופ' הבלין, שאילו היו יודעים את עומק התופעה [של רבנים מובהקים שהאמינו במשיחיות ש"ץ או ב'נביאו'] היה זה משנה את כל ההסתכלות על הנושא...


דהיינו?
איך היינו מסתכלים אז על הנושא?

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי א. חיים » ה' יולי 14, 2016 12:41 am

גימפעל כתב:
א. חיים כתב:מסתבר שישנם דברים שאנחנו לא מבינים אותם ואעפ"כ הם קיימים ...

הוא הרי חזר בתשובה.

על ר"י שאראף ור"ש פרימו מסופר שהם חזרו בתשובה. אבל על נתן ?! תוכל לציין מקור ?

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי גימפעל » ה' יולי 14, 2016 7:40 am

א. חיים כתב:
גימפעל כתב:
א. חיים כתב:מסתבר שישנם דברים שאנחנו לא מבינים אותם ואעפ"כ הם קיימים ...

הוא הרי חזר בתשובה.

על ר"י שאראף ור"ש פרימו מסופר שהם חזרו בתשובה. אבל על נתן ?! תוכל לציין מקור ?

http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=686&st=&pgnum=217
אולם יש להסתייג כי מבין החוקרים יש שסוברים כי החזרה הנ"ל היא מן השפה ולחוץ.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' יולי 14, 2016 7:54 pm

אוצר החכמה כתב:
עתניאל בן קנז כתב:שמעתי פעם מפרופ' הבלין, שאילו היו יודעים את עומק התופעה [של רבנים מובהקים שהאמינו במשיחיות ש"ץ או ב'נביאו'] היה זה משנה את כל ההסתכלות על הנושא...


דהיינו?
איך היינו מסתכלים אז על הנושא?


א. הוא התייחס לכל בטויים המובאים באחרונים, אשר לפי דעתו כוונתם על אמונה באמיר"ה... (לא הרחיק לכת כמו ג. ש. אבל דבריו היו מפתיעים)
וכאשר השומעים ניסו להסתייג מדבריו, הביא הוכחות על רבים אחרים שהדברים ברורים ללא חולק. כך שמסתבר שהתופעה היתה עמוקה הרבה יותר ממה שאנחנו משערים.

ב. ההסתכלות כיום, שבעצם כל מי שהאמין ב'משיח' יש בדבר משום פשע [גם לאחר ההמרה], זקוקה לדיון נוסף, כאשר אנו רואים כמה רבים וטובים שנפלו ברשת זו.

ג. הוא גם ניסה לקשור זאת לסוגיות בני ימינו, אבל נשאיר את זה פתוח...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 14, 2016 8:49 pm

א. כל עוד לא ראינו, קשה להתווכח. אבל אם מדובר במשהו בסגנונו של ג"ש קשה להתייחס לזה ברצינות.

ב. מזה חששתי וזה כבר הרבה יותר מטריד. להאמין בש"צ אחרי המרתו זה פשע וכסילות גמורים. התירוץ היחיד שאפשר לתרץ על אלה שטעו הוא שלא היתה ברורה להם המציאות (לדוגמה במה שהוזכר לעיל גבי הציטוט מנתן העזתי, שהוא סבר שנתן חזר בו אע"פ שלא היה כן) או מחמת סיבות חיצוניות. אבל לנסות להכשיר את השרץ שכביכול ב"יהדות" יש איזה צד לגיטמי לטעות כזאת ואינה פשע, זה עצמו דבר גרוע מאד.

ג. לא פירטת אבל כהמשך לאות ב זה עוד יותר נשמע רע.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ה' יולי 14, 2016 9:13 pm

אוצר החכמה כתב:א. כל עוד לא ראינו, קשה להתווכח. אבל אם מדובר במשהו בסגנונו של ג"ש קשה להתייחס לזה ברצינות.

ב. מזה חששתי וזה כבר הרבה יותר מטריד. להאמין בש"צ אחרי המרתו זה פשע וכסילות גמורים. התירוץ היחיד שאפשר לתרץ על אלה שטעו הוא שלא היתה ברורה להם המציאות (לדוגמה במה שהוזכר לעיל גבי הציטוט מנתן העזתי, שהוא סבר שנתן חזר בו אע"פ שלא היה כן) או מחמת סיבות חיצוניות. אבל לנסות להכשיר את השרץ שכביכול ב"יהדות" יש איזה צד לגיטמי לטעות כזאת ואינה פשע, זה עצמו דבר גרוע מאד.

ג. לא פירטת אבל כהמשך לאות ב זה עוד יותר נשמע רע.


אכן הצדק עמך, אבל יש להעיר שהבעיה באמונה בש"ץ מצד ההמרה היא עוד הבעיה הקטנה - הבעיה היא קודם כל שמשנתו התיאולוגית של ש"ץ היתה מיוסדת על כפירה בעיקר העיקרים ועבודה לזולת הס"ר. מה שתמוה הוא שעד כמה שהבנתי כל מי שהיה ממש "בעניינים" הכיר את השיטה הזאת המופיעה בכתבי נתן העזתי, ועם זאת גדולי עולם טעו בזה - ואמנם הדבר צריך אצלי בירור יותר מעמיק בשאלה האם באמת כל אותם השבתאים בסתר בהכרח ידעו והכירו את השיטה הזאת, ואם לא ייתכן שהם פירשו את הדברים באופנים אחרים.

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ה' יולי 14, 2016 11:12 pm

מה שמעוד מעניין ומוזר בנושא הזה הוא [אני כותב מהזכרון ואקווה שאינני טועה] כאשר גדולי עולם יצאו נגד כפירתו של הנחש נחמיה חייא חיון אז החכם צבי ערך מכתב בו הוא מסביר את כפירתו של חיון שאינו עובד את הס"ר וכו' ואילו הסמיכת חכמים כותב בסגנון שעיקר האשמה שלו היא שחולק על קבלת האר"י, וכעי"ז אמרו שהרמ"ז היה מסופק על קבלת הרב נתן עיקר בגלל שחולקת על קבלת האר"י, הלא דבר הוא.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ה' יולי 14, 2016 11:27 pm

צעיר_התלמידים כתב:מה שמעוד מעניין ומוזר בנושא הזה הוא [אני כותב מהזכרון ואקווה שאינני טועה] כאשר גדולי עולם יצאו נגד כפירתו של הנחש נחמיה חייא חיון אז החכם צבי ערך מכתב בו הוא מסביר את כפירתו של חיון שאינו עובד את הס"ר וכו' ואילו הסמיכת חכמים כותב בסגנון שעיקר האשמה שלו היא שחולק על קבלת האר"י, וכעי"ז אמרו שהרמ"ז היה מסופק על קבלת הרב נתן עיקר בגלל שחולקת על קבלת האר"י, הלא דבר הוא.


עד כמה שזכור לי, ראיתי טוענים שהרמ"ז ראה רק את החלקים ה"מרוסנים" מספרי נתן העזתי.

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי א. חיים » ו' יולי 15, 2016 1:12 am

סליחה על הבורות. מה זה 'הס"ר' ?

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' ספטמבר 12, 2017 9:17 pm

איש_ספר כתב:
---
בשולי הדיון על החמדת ימים: ניתן להצביע כאן על תופעה מרתקת. והיא השימוש בכלים מדעיים, תוך כדי התעלמות מהתקדשות הספר בעיני חוגים רחבים. וזאת בידי אנשים שלהם זכות היוצרים על טיעונים מסוג של 'ידי זרים שלטו' ועוד ק"ן תירוצים לצדק כל מיני אישים שהתקדשו ומסורות התלויות על בלי מה. והמ"י.

הרב איש ספר, מילדותי שמעתי אזהרות רבות שאסור לקרוא בספר זה, אני רציתי לקרוא אותו כדי לקרוא משהו אסור..., לפלא בעיני דבריך כי הספר קדוש ברוב קהילות ישראל.

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי א. חיים » ו' דצמבר 01, 2017 3:06 am

המשך מאשכול זה https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=37543

מעתה ואילך אכתוב באשכול דידן.

זמן רב עיינתי בקושיא ההיא ובישובה. והגעתי ת"ל לשני הסברים אפשריים. על אף שהם באים ליישב קושיא אחת, הרי הם שונים ורחוקים זמ"ז, האחד: מסעיר, אולי יאמרו 'חצוף' (מצידי), והעיקר - עם השלכות גדולות ונוראות (לפי התכנית המקורית). ואילו השני: שקט, כולו בעולם הרוחני, ואין צורך לומר כי אך ורק אנשי בית המדרש מסוגלים יהיו לקבלו. איזה מהם הוא האמיתי ? אינני יודע. יתכן גם ששניהם אינם אמיתיים וישנו טעם שלישי והוא האמיתי דוקא. אם דבריי יעוררו אחרים להגיע לחקר האמת, מה טוב.

אל הטעם הראשון הגעתי לאחר קריאה במחקריו של תשבי, בא' ממאמריו הוא מבטיח לפרסם מאמר נוסף בשם 'פיתרוני חידות חיבורו של ספר חמדת ימים', תשבי אינו מפרט כלום מפתרוניו העתידיים, אך במהלך הקריאה הבחנתי שהוא מתעקש להכניס לתמונה את ר"ח אבולעפיא רבה של אזמיר באותה עת, ופתאום כמו שאומרים 'נפל לי האסימון' - הרי לך פתרון אפשרי של החידה מול עיניך. למעשה הוא הלך לעולמו לפני פרסום המאמר, האם כתב אותו ? איני יודע. לא ביקרתי בספריה הלאומית בכדי לבדוק בעזבונו הנמצא שם, וגם אין בכוונתי לעשות זאת. האם הוא התכוון למה שאני הבנתי, אני משער שכן, זהו החומר שהם אוהבים. אך האם זוהי סיבה לומר שהתיזה הזאת אינה נכונה ? שכל אחד יחליט לעצמו לפי דרכו ומהלך רוחו.
בכוונתי להתחיל עם התאוריה ההיא, מהסיבה שזו הייתה אמורה לצאת ראשונה, ואז היינו צריכים להתמודד איתה. תשבי במאמר שלו בודאי היה מצמיד לחכמי ישראל דברים שאינם בערכם, ומסבב הסיבות גרם שלא פירסמה. אצלי ישמר כמובן כבודם של חכמינו. אם כי יכתבו גם דברים שמן הסתם לא יהיו לרוחם של רבים מהקוראים. מי שאיננו מעוניין בדבריי, ברשותו לעבור לאשכול אחר. אקוה שהמערכת לא תחליט למחוק את דבריי, ואין לי מה לעשות יותר מאשר לקוות. אך ברצוני להזכיר למי שמעוניין להקשיב, כי מדובר כאן ביישוב קושיא שהינה לא פחות חמורה מאשר התרעומת שאולי תהיה על דבריי. ואשר העיסוק בספר חמדת ימים נכלל כבר שנים רבות בקטגוריית - 'לא לבעלי לב חלש'.

לשם כך עלי לשוב לויכוח קודם, אודות ידיעתו או אי ידיעתו של רח"א על מהותו האמיתית של הספר עליו הוא הסכים. כפי שציינו, כמה וכמה מתקנותיו של רח"א בעירו איזמיר נמצאים בספר חמד"י. ועל כך שאלתי: האם ריי"א התכוון ליצור סוד ולסמוך על כך שרח"א לא יעיין לעולם בחמ"י ויגלה שנמצאים שם דברים משלו ? או שמא לא היה אכפת לו שרח"א יגלה זאת. ואולי זה מקרב אותנו למסקנא שרח"א היה שותף לסוד ?
וענו לי כך:
מעט מתקנות איזמיר מפוזרות ומפורדות על פני שלושת חלקי החמ"י (כפי ההדפסה הראשונה באיזמיר תצ"א-תצ"ב) במרחקים גדולים מאוד זה מזה. וגם מה שכבר הובא, הובא בסירוס רב, עיבור צורה, שינויי לשון, הוספות והשמטות רבות, ואגב מרוצת עניינים רבים ומגוונים לפני ואחרי, כדרכו של החמ"י. כך שהחומר מוסווה היטב היטב. ברור שלחפש ולבלוש בזכוכית מגדלת, ובמשקפיים של חוקר, אחר כל פירורי-החומר הללו בחמ"י, וללקטם בפינצטה אחד אל אחד תחת קורת גג אחת, ולערוך טבלאות ומקבילות מול תקנות הרח"א – כפי שעשה תשבי – יוצר את הרושם שהרח"א אמור לגלות/לדעת מכל זה. אולם למיעוט דעתי אכן הוא לא ידע מזה, ולפי המצב האמיתי בספר גם לא היה קיים חשש שהוא ידע מזה. לכל היותר אולי פעם בכמה זמן היה מוצא אי אלו נקודות שהיו גורמות לו להרהר בקורת רוח 'ברוך שכיוונתי', אם בכלל. ולפי מה שכתבתי פה הרח"א לא היה מעודכן כלל בנגלות שבספר, ק"ו בנסתרות. וכאן (בסוף ההודעה) כתבתי כי לדעתי התורמים ממדרש כתר תורה הם פנו לרח"א ולר"י הכהן לבקש את הסכמתם, ובעיקר את אזהרתם לבל ישיגו גבולם בהדפסת הספר, כי הזכויות הממוניות היו שייכות להם, ותול"מ.

לצערי, איני מסכים לגמרי עם תיאור זה, לדעתי הוא אינו הולם את המציאות. רח"א היה באותו זמן בשיא כוחו. ועוד נכונו לו שנים פוריות באיזמיר ובטבריה. מדובר באדם חכם גדול וחריף, זאת אפשר ללמוד מהמנהיגות היוצאת מן הכלל בה הוא ניחן שנמשכה בעצם הימים ההם. הוא לא היה הטיפוס שאפשר 'לעבוד' עליו. למעשה בספרו שבות יעקב הוא כותב: וראיתי בספר חמדת ימים, ומצטט קטע משם (מצאתי את הקטע בספר חמד"י. אני כותב זאת כי תשבי לא מצא ולמד מכך שמדובר בגליונות של הספר שהיו בידי רח"א ולבסוף לא נכנסו !). כך שהוא אכן עיין בספר, ו'הבין טוב מאוד מה שהוא קורא'. כעת, כאשר הוא כותב בתקנות שלא לשחק בקוביא בתוך הסוכה, ופתאום ימצא זאת בספר חמד"י, הוא יסתפק ב'ברוך שכיונתי' ? וכאלו רבות ?

ועיקר כל העיקרים: בינו לבין רבה השני של העיר ר' יצחק הכהן היתה מחלוקת עצומה אודות המנהג אצלם להוליך נרות ביו"ט לכבוד התורה, היו מנהגים שונים בזה, לפני קריאת התורה, בליל שמיני עצרת ברחובות העיר לפני חתני התורה, בהקפות לפני ספרי התורה, ואולי עוד. רח"א אסר זאת בתוקף, הוא קבע בתקנות שלו לבטל את המנהג ולדעתו הוא איסור דאורייתא דמכבה ביו"ט שלא לצורך. ר"י הכהן לעומתו לא ראה בכך כל איסור. והנה רח"א אמור לקרוא בחמדת ימים כך:
'ונהגו מקצת מקומות רבים מבני ישראל להוליך נרות מבית הכנסת לביתם ולא אריך למעבד הכי דהוה ליה מכבה בידים ברוח מצויה והיה כנוח עליהם הרוח נשבה בם וידעכו, וירא שמים לא יעשה כמעשיהם' (ועוד מרחיב שם)
- ומה הוא יאמר, ברוך שכיונתי ? או שמא ירוץ הוא לר"י הכהן, הנה חכם קדום סובר כמוני ! הכיצד ריי"א לא היסס להכניס מוקש כזה לספר, שיגלה את האמת בפני רבני העיר. והנה לכם, בשנת תצ"ו נדפסו ספרי חנן אלקים ובתי כהונה ח"א - בהם נדפסו תקנות רח"א ותשובות ר"י הכהן בנושא האבוקות ביום טוב, אש ולהבה, ואנו מחפשים איזכור מן הספר הנורא חמדת ימים (שנדפס שנים קודם) בו מפורש כדברי רח"א, וכאן שתיקה רועמת. האם אין לנו כאן הוכחה ניצחת שרבני העיר היו גם היו שותפים לסוד של הספר ?
---

ועתה מלה אישית. כתב לי חבר שאני מעריך את דעתו: 'הכתיבה שלך קצת אובססיבית וטעונה. כאילו מה כ"כ נפקא מינה לחיים מי זה החמד"י, למה זה צריך להעלות לנו את הלחץ דם? תכתוב עניינית ובלי לצעוק, והדברים יתקבלו. בלי לנסות לאכוף דעות ובלוחמנות'.
תשובתי היא, ואקוה שתתקבל כפי שהיא: אין לי שום ענין אישי בדברים. ספר חמד"י כשלעצמו רחוק ממני ומעולמי לחלוטין. מה שמושך אותי הוא, התעלומה והמסתורין שמסביבו. מדובר מבחינתי בדיון היסטורי ואינטלקטואלי גרידא בקשר לפרשה שאירעה לפני כמה מאות שנים. בדיונים שכאן אני מנסה לכוון את הדברים כך שיתחדדו כראוי, ונאמר אפילו: עד קצה היכולת, כשהמטרה היא, הנאת הקוראים ואני בתוכם. אם הדיון סביב הספר בפורום ימשך כדיון תיאורטי בלבד ומצד כל הכותבים, נוכל אולי להגיע לחקר האמת להנאת כולנו.
נערך לאחרונה על ידי א. חיים ב א' דצמבר 03, 2017 7:15 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מתישהוא

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי מתישהוא » ו' דצמבר 01, 2017 3:41 am

א. חיים כתב:ועיקר כל העיקרים: בינו לבין רבה השני של העיר ר' יצחק הכהן היתה מחלוקת עצומה אודות המנהג אצלם להוליך נרות ביו"ט לכבוד התורה, היו מנהגים שונים בזה, לפני קריאת התורה, בליל שמיני עצרת ברחובות העיר לפני חתני התורה, בהקפות לפני ספרי התורה, ואולי עוד. רח"א אסר זאת בתוקף, הוא קבע בתקנות שלו לבטל את המנהג ולדעתו הוא איסור דאורייתא דמכבה ביו"ט שלא לצורך. ר"י הכהן לעומתו לא ראה בכך כל איסור. והנה רח"א אמור לקרוא בחמדת ימים כך:
'ונהגו מקצת מקומות רבים מבני ישראל להוליך נרות מבית הכנסת לביתם ולא אריך למעבד הכי דהוה ליה מכבה בידים ברוח מצויה והיה כנוח עליהם הרוח נשבה בם וידעכו, וירא שמים לא יעשה כמעשיהם' (ועוד מרחיב שם)
- ומה הוא יאמר, ברוך שכיונתי ? או שמא ירוץ הוא לר"י הכהן, הנה חכם קדום סובר כמוני ! הכיצד ריי"א לא היסס להכניס מוקש כזה לספר, שיגלה את האמת בפני רבני העיר. והנה לכם, בשנים תצז-תצח נדפסו ספרי בתי כהונה ח"א וחנן אלקים - בהם נדפסו תקנות רח"א ותשובות ר"י הכהן בנושא האבוקות ביום טוב, אש ולהבה, ואנו מחפשים איזכור מן הספר הנורא חמדת ימים (שנדפס שנים קודם) בו מפורש כדברי רח"א, וכאן שתיקה רועמת. האם אין לנו כאן הוכחה ניצחת שרבני העיר היו גם היו שותפים לסוד של הספר ?
[/b].


ראשית כל, תודה רבה על כל הכתיבה והביאור. אבקשך להמשיך בזריזות, ולא להשאיר אותנו במתח לקראת מסקנותיך.

ארשה לעצמי להעיר רק אודות נקודה קטנה בקטע המצוטט כאן מדבריך: איך אתה יכול להסיק שגם ר"י הכהן היה שותף לעריכת הספר בשעה שבספר נאמר בצורה ברורה בנושא זה שבו היתה מחלוקת כה גדולה בינו ובין רח"א "ולא אריך למעבד הכי . . וירא שמים לא יעשה כמעשיהם"?! בעצם כתיבת מילים אלו נוקט הספר צד מובהק כשיטת רח"א, ושוב לא ייתכן שר"י הכהן היה שותף בדבר.

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי א. חיים » ו' דצמבר 01, 2017 3:46 am

לא כתבתי שר"י הכהן היה שותף בכתיבת הספר. תשבי טוען זאת, אבל לי אין שום מושג בזה. אך אין גם להתעלם, שהוא ידע (כאדם מן הצד) כי אין מדובר בספר תמים של כתב יד שהתגלה. ליותר מכך לא התכוונתי.

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי יעקובי » ש' דצמבר 02, 2017 7:09 pm

אחהמ"ר, המקבילה הנ"ל – בעניין מנהג הנרות ביו"ט – שכאילו ישנה בין החמ"י לבין תקנת ר"ח אבולעפיא, הינה טעות ישנה של תשבי, ולהד"ם.

אין שום קשר בין הנידון של ר"ח אבולעפיא ור"י הכהן, לבין דברי החמ"י. ר"ח אבולעפיא ור"י הכהן דנו בדין "מסתפק חייב משום מכבה" ע"י השעווה הניתכת בפי הנר. החמ"י דן מצד חשש כיבוי ברוח מצויה, או ממרח. אין כאן שום מוקש, ור"ח אבולעפיא לא קפץ מהכסא בראותו את הדברים. הם פשוט לא קשורים לוויכוח.

תקנת ר"ח אבולעפיא, בספרו חנן אלקים (המצורף לספר חיים וחסד):
בליל שמיני חג עצרת מדליקין נרות לפני הארון ומלוין אותם עד ביתם באבוקות גדולות ומוליכין כלי בידן לשפוך השעוה בתוכן שלא תפול על ידן וישרפו, ומחללין יו"ט בפרהסיה באיסור דאורייתא, כמו שאמרו הנותן שמן בנר חייב משום מבעיר והמסתפק ממנו חייב משום מכבה... זכורני בירושלים ת"ו בהיותי עדיין בחור, בעל פרי חדש ערער בביה"כ על שהיו מוליכין נר קטן לפני ספר תורה ביו"ט שמא ישפך טיפת שעוה וגורם כיבוי... וגם שהובא או"ח סימן תקט"ו סברות ליתן סביבות הנר דבר המונע הדליקה... זה מיירי לפי שאינו מכחיש תכף מאור הדולק, רק גורם כיבוי שיגיע הדליקה שם, משא"כ נידון דידן שמיד מכחיש מאורה וממעט השעוה בידים, או שהוא הכרח שיפול השעוה ע"י נדנוד ידיו, ליכא מאן דשרי, ודומה למסתפק מהשמן דחייב לפי שתכף ומיד מכחיש מאורה... בנידון דידן גם שכוונת[ם] לגנוב השעוה, וגם שלא ישרף בשעוה הנוטפת, ואין כוונתו לכבות, מ"מ הוי פסיק רישיה שהכיבוי הכרחי ותכף ומיד הוא מכחיש מאור הדולק והוי פסיק רישיה...


תשובת ר"י הכהן בספרו בתי כהונה סי' יח:
על מה סמכו ישראל קדושים בין בארץ בין בחו"ל בליל שמחת תורה בהקפת הספר תורה להוליך לפני הס"ת אבוקות של שעוה... ולכאורה כל המנהג הנזכר כמו זר נחשב, לפי מה שכתב הרא"ש בפסקיו גביה ההיא דשמעיה דעולא דשקל שרגא וכו', והעלה דגרם כיבוי בגופו של דבר הוי כמכבה, וכדבריו פסק מרן ז"ל, הכי נמי אי אפשר שע"י נענוע היד שלא תפול השעוה הניתכת בפי הנר ארצה והוי פסיק רישיה... ולענ"ד מנהג הנ"ל פטיר ועטיר מכל ערעורי דמר... שנ"ל ברור שלא חייבו בש"ס הוספה בשמן משום מבעיר וההסתפקות משום מכבה אלא בנר העומד ליכבות בשבת... וכן לענין הכיבוי נמי ממהר הכיבוי ע"י השמן שנסתלק מן הנר והוי כאילו כיבה הוא... מעתה מה שחשש מורי זלה"ה לאיסור מטעם שהשעוה הניתכת ע"י נענוע נופלת לארץ ונמצא ממהר הכיבוי, הנה במציאות זה אין ממהר הכיבוי ביו"ט, דבלאו הכי מכבין אותה ואינו ממהר שום כיבוי ביו"ט... והוא כענין מציאות דנידון דידן שמוליך האבוקה ממקום למקום שאף שע"י הנענוע נופלת השעוה הניתכת לארץ, מ"מ הוא אינו מתכוין לכיבוי זה...

ועל פי החילוק הנזכר נקיים אנחנו ממה ששמעתי קורין תגר בנידון דין גם מפירוש התוספות מההיא דמסתפק, דהיינו נטילת השמן היינו נפילת השעוה הניתכת ארצה... ולענ"ד שחסרון הבחנה הוא זה, דהתם הפתילה בפי הנר והשמן בנר ומכסה את הפתילה עד מקום שהיא דולקת, וכשנופל מן השמן, ממעט השמן שעל הפתילה, המעט הוא אם רב, מלמעלה ומן הצדדין, והשלהבת היא ניזונת מכל חלקי השמן אשר בנר על הפתילה כמוחש, ולפיכך כל שממעט השמן הצף על חלקי הפתילה נכהה האור קצת והוא קצת כיבוי. אבל הכא שהפתילה עומדת באמצע, והשעוה מקיפה והשלהבת ניזונת ממה שלמטה הימנה, והוא היקף השעוה, ולוחכת מההיקף הנר, אף שהשעוה הניתכת אשר סביב הפתילה נופלת ארצה אין שום מחסור לשאיבת השלהבת, כי לעולם ההיקף במקומו עומד והפתילה שואבת מן ההיקף אשר תחתיה, וזה מוחש.

כל אלו דברי ר"י הכהן ששלח תשובה לשואל אחד בעניין זה. ובסימן כד שם, הולך ר"י הכהן וסובב על דברי הר"ח אבולעפיא הנ"ל ממש, לעניין שפיכת השעווה הניתכת וכו', אם יש בזה חשש, והולך ודוחה ע"פ דרכו הנ"ל.


חמדת ימים, ח"ב, ענייני יו"ט, דף ל ע"ג:
ונהגו בקצת מקומות רבים מבני ישראל להוליך נרות מבית הכנסת לביתם, ולא אריך למעבד הכי, דהוה ליה מכבה בידים ברוח מצויה, והיה כנוח עליהן הרוח נשבה בם וידעכו. וכ"כ מהריב"ל, דהא דמותר להעמיד הנרות ביו"ט במקום שהרוח שולט ונושב, היינו כשאותה שעה אינו מנשב, אבל אם הרוח כבר מנשב אסור להעמידן שם ביו"ט, דהו"ל מכבה בידים ממש, שלכן אסור לפתוח החלון שהרוח מנשב כנגדה, וירא שמים לא יעשה כמעשיהם. כי בר מן דין אתי לידי תקלה דממרח כמ"ש בפרקי שבת, דאסור אפילו ליגע בשבת בשעוה ויו"ט משום דממרח בנוגעו בה ע"ש. אבל לומר לגוי להוליכן בביתם שפיר דמיף, אבל לומר לכבותם כל שאסור בשבת אסור ביו"ט.

עד כאן כל דברי החמ"י בעניין זה, ללא תוספת ומגרעת.

לסיכום: נימוקיהם של רח"א ורי"ה הם מצד מסתפק חייב משום מכבה משום השעווה הניתכת, דברים שאין להם זכר בחמ"י. ואילו נימוקי החמ"י הם מצד חשש כיבוי ברוח מצויה או ממרח, דברים שאין להם זכר בדברי רח"א ורי"ה.

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי יעקובי » ש' דצמבר 02, 2017 7:16 pm

בכלל, מעצם העניין מוכח בבירור שלא היה כל קשר בין רח"א לרי"ה בנושא זה, וכמו שכתב שם רי"ה כמה פעמים שחבל שרח"א לא ראה את הפסק שלו בעניין, כי ע"י זה ברור לו שלא היה כותב מה שכתב.

ועוד הוסיף רי"ה וכתב את הדברים בעלי המשמעות הבאים:
וכ"ש דלאו בתר דידיה קאזילנא, כאשר אל אלהי הרוחות לכל בשר הוא העד כי לא בי היא, ומעולם מיום בואו (=של רח"א) אל הארץ הזאת לא נתתי אל לבי לקרא תגר על דבריו, ואף גם זאת ענין האבוקות ששמעתי שהיה מפקפק בדבר, אוריי נמי בפרקא לא הוה מורינא לבטל את דבריו מפני דרכי שלום.

ומוכח בבירור שמיום בואו של רח"א, רי"ה התייחס אליו בחשדנות מסויימת, והגם שהיה לו במה לחלוק עליו, גמר אומר שלא יעשה כן בפהסיא מפני דרכי שלום. ופשוט וברור שלא היה ביניהם כל "סוד משותף", אלא שני חכמים היושבים בשתי פינות העיר, העוקבים זא"ז בשתיקה בבחינת "כבדהו וחשדהו", ותול"מ.

אבל באמת כל הסיפא מיותרת, כי בעניין הנרות/האבוקות החמ"י פשוט לא קשור לסיפור כלל וכלל. ותשבי טעה והטעה.

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי פרנצויז » ש' דצמבר 02, 2017 9:53 pm

עכשיו שהעבירו את הדיונים לאשכול הזה, ראוי להעתיק לכאן כמה דברים.
מבלי להתיחס לכל מה שנכתב לעיל.
יש הוכחות ברורות שמחבר ס' חמדת ימים לא היה רבי בנימין הלוי. בקובץ עץ חיים (באבוב) גליון ט"ו (תמוז-אב תשע"א) עמ' שמ"ט-שס"ו.


לרבים המתענינים, ולא הספיקו (או התעצלו) לקרוא את המאמר בעץ חיים באבוב ט"ו הנ"ל.
מעיון במאמר נראה שאין שם שום התייחסות לתיאוריה שהגר"י אלגאזי חיבר חמד"י, המאמר מתרכז אך ורק בהוכחות שספר חמד"י הוא ליקוט, ושזמנו של הספר היה מאוחר מאוד אחרי שנת תע"ב (ואף אחרי שנת תפ"ז), ובהפרכת האפשרות שר' בנימין הלוי היה המחבר. גם הובא שם רשימה שלימה של ספרים שלקח מהם בעל חמד"י.

במה שהרבו הכותבים כאן לעסוק בנסיון לזיהוי המחבר, אני לא כ"כ מונח בנושא, אבל למה לא לומר בפשטות שעיקר הספר בצורתו ובסגנונו המיוחדים, ובהעתקותיו הסמויות וכו', היה אכן בכת"י למחבר אלמוני שנמצא בגליל וכו', אך בגלל שהיה זקוק לעריכה לדפוס, הוסיף המו"ל הגר"י אלגאזי כמה השלמות לספר, (וזה פשר ההעתקות מספרים מאוחרים מאוד), ובגלל שהוא היה חייב לישאר נאמן לסגנון הספר, לכן אף הוספותיו (או הוספות עורכים נוספים) נשארו בסגנון המקורי.

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי יעקובי » ש' דצמבר 02, 2017 10:41 pm

פרנצויז כתב:למה לא לומר בפשטות שעיקר הספר בצורתו ובסגנונו המיוחדים, ובהעתקותיו הסמויות וכו', היה אכן בכת"י למחבר אלמוני שנמצא בגליל וכו', אך בגלל שהיה זקוק לעריכה לדפוס, הוסיף המו"ל הגר"י אלגאזי כמה השלמות לספר, (וזה פשר ההעתקות מספרים מאוחרים מאוד), ובגלל שהוא היה חייב לישאר נאמן לסגנון הספר, לכן אף הוספותיו (או הוספות עורכים נוספים) נשארו בסגנון המקורי.

באחת ההקדמות הודיע ריי"א בשפתו המליצית כיצד ניתן לזהות את ההוספות שלו בתוך הספר:
כל הנקרא בשמי, גם אני לא אחשוך פי, דרך ישכון אור, לגבר אשר דרכו נסתרה, גברא לא חז"י, עמו אנכי בשורה, להגיד לו כדת מה לעשות, הן זכרון לראשונים וגם לאחרונים, למען דעת כל עמי הארץ, ודורשי ה' לא יחסרו כל טוב, זה חלקי מכל.

ובתרגום לשפה מדוברת:

כל המקומות ששמי חתום עליהם בתוך השורה (וכוונתו להוספות שבסוגריים הפותחות "א"ה" = אמר המעתיק), הרי שאלו ההוספות שלי אשר לא חשכתי מעיני המעיין, בהן כתבתי מידי פעם ביאורים והארות לדברי המחבר, וכן הוספת מראי מקומות מדברי הראשונים והאחרונים, על מנת שהמלאכה תהא מושלמת ככל האפשר ודורשי ה' לא יחסרו כל טוב.

ומכלל הן אתה שומע לאו.

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי א. חיים » א' דצמבר 03, 2017 6:17 am

רוב תודות להרב יעקובי על דבריו, והנני להשיב:
יעקובי כתב:אין שום קשר בין הנידון של ר"ח אבולעפיא ור"י הכהן, לבין דברי החמ"י. ר"ח אבולעפיא ור"י הכהן דנו בדין "מסתפק חייב משום מכבה" ע"י השעווה הניתכת בפי הנר. החמ"י דן מצד חשש כיבוי ברוח מצויה, או ממרח. אין כאן שום מוקש, ור"ח אבולעפיא לא קפץ מהכסא בראותו את הדברים. הם פשוט לא קשורים לוויכוח.

אולי כדאי לפרט מעט את סדר השתלשלות פרשת האבוקות עם התאריכים הידועים לנו. מה שיועיל להבנת הסוגיא כהלכתה.
בשנת ת"צ נדפס באמשטרדם ספר מים חיים מבעל הפר"ח, ושם בחלק השו"ת סימן ט כותב כנגד מנהג נשיאת האבוקות ביו"ט לפני הס"ת, טעמו לאסור מפני השעוה הנשפכת מהנר כשהולכים עמו "ממקום למקום". לא ברור האם הוא מדבר כנגד נשיאה ברחוב דוקא, או שמא אפילו בביהכנ"ס לבד אי אפשר להזהר שלא תישפך שעוה מהנר.
בשנת תצ"ב נדפס באיזמיר ספר חמדת ימים ח"ב שם הובאה אזהרה אודות נשיאת האבוקות ברחוב דוקא, מהטעם של כיבוי ע"י הרוח. כפי שצוטט ע"י הר' יעקובי.
בשנת תצ"ו (כך לפי הסימן בראש הספר וקטלוג הספריה הלאומית. בתקליטור האוצר נכתב בטעות תצז) נדפס באיזמיר ספר חיים וחסד (מחכם בשם ר' יצחק ניסים בן ג'אמיל) ונלוה עליו ספר חנן אלהי-ם מרח"א, בסוף הכרך מובאות תקנות רח"א בעיר איזמיר, כוללות לב תקנות. תקנה יא אודות נשיאת האבוקות היא מן הארוכות ביותר. רח"א מספר שלפני עשר שנים הוא ביטל את מנהג האבוקות מפני שמוליכין כלי לשפוך את השעוה וכו' ואיך שכולם קיבלו על עצמם, "אך עתה ערערו על הדבר והורו היתר לילך בשווקים בנרות ולעבור על החרם וכו' ולכן הוצרכתי להזהיר לכת שלי שלא יטו לבם לדברים אלו ומה גם בדבר שקבלו עליהם כמה שנים מאן חשיב ומאן ספין להתיר מה שאסר חבירו". הכוונה כמובן לריה"ר אך מפני כבודו לא מזכירו רח"א. בהמשך נזכר רח"א כיצד בצעירותו בירושלים ערער בעל הפר"ח על המנהג ואכן סופו של דבר שחכמי העיר אסרוהו, ומזכיר גם את התשובה של הפר"ח שנדפסה מחדש. ורח"א מאריך בביסוס הלכתי של תקנה זו.
באותה שנה (תצ"ו) נדפס באיזמיר ספר בתי כהונה ח"א מר' יצחק הכהן רפופורט שם מובאים ג' תשובות אודות מעשה האבוקות: סימנים יח-יט נכתבו כתשובה על דברי הפר"ח (רבו המובהק של ריה"ר) בספר מים חיים, ולא מוזכר שם מאומה אודות הנעשה באיזמיר. סימן כד כבר עוסק במציאות חדשה - התפרצות המחלוקת בינו לבין רח"א אודות המנהג. הוא מספר על דברי רח"א כנגדו בספר חנן אלקים, ומשיב על כל דבריו.

ועתה נראה: בשנת תפ"ו התפרסמה גזירת רח"א לבטל את המנהג. והנה בשנת תצ"ב "התגלה" האיסור בספר חמד"י, האם אין זה "מוקש" ?. שמא תאמר, רח"א אמור היה לחשוב, שכפי שמנהג זה נאסר בעבר ע"י הפר"ח וגם ע"י חכמי ירושלים (כך לדברי רח"א. ריה"ר בסימן כד הכחיש בתוקף את הדברים, וגם תשובת הפר"ח שנדפסה מחדש היתה חידוש עבורו), כן נמצא חכם נוסף שאסר זאת. הרי כמה תשובות לדבר: א. רח"א לא היה כה תמים (חשוב לזכור: מנהגים אלו היו נפוצים בדורות ההם, כך מספר ריה"ר בריש סי' יח, וחכמים לא חסרו ואעפ"כ לא אסרו זאת מלבד אותם מוקדים המוזכרים כאן). ב. מדוע לא הזכיר רח"א בחנן אלקים גם את החמד"י לטובתו (ומה זה משנה שהוא אוסר מטעם אחר, סוכ"ס הוא אוסר). שמא תאמר, הוא לא ראה קטע זה בחמד"י. הרי לפי מה שמספר ריה"ר בסימן כד לא חסרו בעיר אנשים שנהנו מהמחלוקת ועסקו בה, כך שאין ספק שהיה מי שיספר לרח"א על קטע זה. ג. להוי ידוע: לפי סיפור רח"א מזכרון ימי נעוריו, הפר"ח וחכמי ירושלים אסרו את האבוקות אפילו בבית הכנסת (ומן הסתם כך הבין רח"א אף את תשובת הפר"ח שבדפוס), אולם רח"א עצמו בתקנה שלו אסר אך בשוקים וברחובות. והנה החמד"י אוסר רק בהליכה ברחוב (לשונות כולם הובאו לעיל אצל הרב יעקובי). האם רח"א היה זקוק ליותר מכך ?

שמא תאמר: מדוע כתב החמד"י טעם אחר מרח"א ? הסיפור פשוט. מלבד שכך דרכו של חמד"י פעמים רבות שהמקורות משמשים לו רעיונות בלבד לכתיבה, ואת הפרטים הוא ממלא כפי שנראה בעיניו - הרי יתכן שבעל החמד"י לא ידע את הטעם של רח"א לאיסור, מפני שעד הדפסת ספר חנן אלקים בתצ"ו לא הועלה האיסור על הכתב, ואף לריה"ר, שעסק רבות בנושא, התברר טעמו המדוייק של רח"א רק כשנדפס הנוסח בחנן אלקים ! ראה בדברי ריה"ר בסימן כד דף קכו ב, ד.
ולא מן הנמנע שאירע כאן דבר כזה - ריה"ר במקום שציינתי טוען, שרח"א כפי השמועה אסר מטעם אחד, ואח"כ בראותו את תשובותיו של ריה"ר על טעם זה החליף את טעמו. יתכן שרח"א בע"פ דיבר על איסור מכמה טעמים, כולל זה ששמע ריה"ר וגם זה הנכתב בחמד"י, אך עד שנת תצ"ו התגבש אצלו לאסור מטעם אחד דוקא ואותו כתב בחנן אלקים.
נערך לאחרונה על ידי א. חיים ב א' דצמבר 03, 2017 6:35 pm, נערך 5 פעמים בסך הכל.

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי א. חיים » א' דצמבר 03, 2017 6:46 am

יעקובי כתב:בכלל, מעצם העניין מוכח בבירור שלא היה כל קשר בין רח"א לרי"ה בנושא זה, וכמו שכתב שם רי"ה כמה פעמים שחבל שרח"א לא ראה את הפסק שלו בעניין, כי ע"י זה ברור לו שלא היה כותב מה שכתב.
ועוד הוסיף רי"ה וכתב את הדברים בעלי המשמעות הבאים:
וכ"ש דלאו בתר דידיה קאזילנא, כאשר אל אלהי הרוחות לכל בשר הוא העד כי לא בי היא, ומעולם מיום בואו (=של רח"א) אל הארץ הזאת לא נתתי אל לבי לקרא תגר על דבריו, ואף גם זאת ענין האבוקות ששמעתי שהיה מפקפק בדבר, אוריי נמי בפרקא לא הוה מורינא לבטל את דבריו מפני דרכי שלום.

ומוכח בבירור שמיום בואו של רח"א, רי"ה התייחס אליו בחשדנות מסויימת, והגם שהיה לו במה לחלוק עליו, גמר אומר שלא יעשה כן בפהסיא מפני דרכי שלום. ופשוט וברור שלא היה ביניהם כל "סוד משותף", אלא שני חכמים היושבים בשתי פינות העיר, העוקבים זא"ז בשתיקה בבחינת "כבדהו וחשדהו", ותול"מ.

לא מצאתי מקור לתיבות המודגשות (על ידי) הנ"ל ?
ריה"ר כותב, שהוא נמנע מלחלוק על רח"א בדברים שלא נראו בעיניו, אך היכן כתוב שהם ישבו בשני פינות העיר ושמרו מרחק (גשמי ונפשי) אחד מהשני ?
לדברי ריה"ר בסימן כד, רח"א לא פירסם איסור בענין האבוקות אלא רק עורר על הדבר, וריה"ר עצמו, מחמת ההתעוררות של רח"א בלבד, כבר לא הורה להיתר מפני כבודו של רח"א, אך לא הורה גם לאיסור. ואך בעלי המחלוקת סיפרו לרח"א שריה"ר יצא כנגדו וכך פרצה המחלוקת. היכן ראינו ריחוק בין שניהם עד המחלוקת ?
וראוי לזכור: ספר חמדת ימים נדפס בתצ"א-תצ"ב. ואילו המחלוקת פרצה בתצ"ו (ואולי מעט קודם). כפי שהובאו התאריכים בתגובתי הקודמת.
וכל זה ללא צורך לדידי, שמעולם לא כתבתי שספר חמד"י היה פרוייקט של שני רבני העיר ביחד. כך שאין מה להוכיח כנגדי בטענה (ללא מקור !) כי הם מעולם לא הסתדרו ביניהם. אני טוען שהאפשרות ששניהם ידעו שהספר התחבר ע"י ריי"א וחבורתו היא סבירה הרבה יותר מהאפשרות שהם לא ידעו (בעיני האפשרות האחרונה היא כמעט מופרכת, ועוד ארחיב בזה בהמשך). ומכאן אני ממשיך ואומר, שרח"א היה בסוד המבצע כולו. האם גם ריה"ר היה בסוד המבצע ? אומר שוב, אין לי מה לומר בענין זה.

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי יעקובי » א' דצמבר 03, 2017 7:44 pm

א. חיים כתב:ואף לריה"ר, שעסק רבות בנושא, התברר טעמו המדוייק של רח"א רק כשנדפס הנוסח בחנן אלקים ! ראה בדברי ריה"ר בסימן כד דף קכו ב, ד.
ולא מן הנמנע שאירע כאן דבר כזה - ריה"ר במקום שציינתי טוען, שרח"א כפי השמועה אסר מטעם אחד, ואח"כ בראותו את תשובותיו של ריה"ר על טעם זה החליף את טעמו. יתכן שרח"א בע"פ דיבר על איסור מכמה טעמים, כולל זה ששמע ריה"ר וגם זה הנכתב בחמד"י, אך עד שנת תצ"ו התגבש אצלו לאסור מטעם אחד דוקא ואותו כתב בחנן אלקים.

מחילה, אך זה אינו.

רח"א לא דיבר על כמה טעמים (כגון אלו הנזכרים בחמ"י), ומעולם הנושא היה אך ורק שעוה הנשפכת. השאלה הייתה רק איזה איסור נעשה ע"י השעוה הנשפכת. בעוד שבתחילה שמע ר"י הכהן כי רח"א אוסר משום שעוה הנשפכת ע"י נדנוד היד, הרי שעתה בספרו שינה וכתב שזה משום שמניחין כלי תחת השעוה הנשפכת לקבלה. וההבדל הוא מהותי, כיון שללא הכלי הרי שהשעוה הנשפכת הולכת לאיבוד, וא"כ אין לדמותו כלל לדין מסתפק מן השמן, וע"י כמה נימוקים סבר ר"י הכהן להתיר בזה. משא"כ ע"י נתינת הכלי לקבל השעוה הנשפכת, הרי שיש כבר צד יותר רציני לאסור, כיון שיש כבר יותר דמיון לדין המסתפק מן השמן שאסור משום מכבה. ועל כך התאונן ר" הכהן, שהמנהג האמיתי הוא ללא כל נתינת כלי (זולת איזה מעשי נערות), וממילא יש טעמים להתיר. ואילו הרח"א שנודע לו מפי השמועה נימוקי ר"י הכהן להתיר, הרי שעתה בדפוס הוסיף את הפרט המשמעותי הזה שמניחים כלי תחת השעוה הנשפכת, על מנת שלא יהיו לנימוקיו של ר"י הכהן קיום.

ר"י הכהן, בתי כהונה, סימן קכד, דף קכו ע"ב:
וכבר הגיע זמן לדבר דבר על דברי הרב האוסר (=רח"א), ויצא יצחק לשו'ח על דרך שיחו של הרב נר"ו.

תחלת דבר וזה לשונו, בליל שמיני חג עצרת מדליקין נרות לפני הארון ומלוין אותם עד ביתם באבוקות גדולים, ומוליכין כלי בידם לשפוך השעוה בתוכן שלא תפול על ידן וישרפו ומחללין יום טוב, עכ"ל.

הנחה זו דהולכת כלים בדותא היא שבדו הדיוטות לפניו לאחזוקי מילתיה כמנהגם, דעירי ושכבי ידעי שמעולם לא היו רגילין בזה מוליכי האבוקות, זולת הדבר האמיתי הוא שבאיזה פעם איזה נער היה עושה כן, מיעוט מן המיעוט, ותכף היו גוערין בו מפני איבוד השעוה. ואמנם כה היו עושין הנערים בימי החול כשהיו מוליכין הכלו' בלילה. אבל כשמוליכין אותן (=האבוקות) בפני החתנים או בפני הס"ת, עיני לא ראו הדבר הזה, וחקרתי בדבר וכל באמת אמרו שאינם אלא מיעוט מן המיעוט. ועל הדבר הזה כבר כתבתי בתשובה שבסימן יח די הצורך האמור במה שהוא אמת, וצידדתי שם דאי משום צערא אפשר דשרי כההיא דצד פרעוש... ומ"מ שם נאמר להזהיר גדולים על הקטנים בזה ע"ש. ולו היה כדברי הרב האוסר, על נקלה היה אפשר להעביר כרוז שלא יעשו הנערים ככה, ומקבלו מינן בלי ספק, ולא שייך בזה לומר בקעה מצא וגדר בה... ומה כל החרדה הגדולה הזאת לבטל מנהג כל ישראל שנתייסד לכבוד התורה וסמיה בידן בדיבורא בעלמא. וסהדי במרומים כי מעולם לא שמעתי כי מהאי טעמא הוה קאסר מר, אלא מה ששמעתי שהיה אוסר מחמת ההיא דמסתפק משום נדנוד היד, אבל עתה חדשות הגיד המגיד לפניו, שכנראה שראו תשובתי אצל המדפיס שסובבת בענין מלאכה שאינה צריכה לגופה, ומה שכתבתי במעשה נערות הנזכר, וסבר לתקן בדבריו ע"פ ההנחה הנזכרת, ולא תיקן כלום לפי טענותיו וכמו שיבוא לקמן בס"ד.

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי יעקובי » א' דצמבר 03, 2017 7:50 pm

עתה אערוך סיכום משלי, עם כמה הארות, ואציג את הדברים ע"פ דרכי.

1) סביבות שנת תפ"ו הגיע רח"א לאיזמיר. באותה העת תיקן ל"ב תקנות וגדר כמה פירצות, כשביניהן התפרסמה גזירתו לבטל את מנהג האבוקות ביו"ט. נימוקיו היו משום שעוה הנשפכת, כפי שביאר מאוחר יותר בספרו (חנן אלקים). באותה העת הוא גם קבל על המנהג בפני אחד מחכמי העיר, ר"י בנבנשת, והוא השיבו שאין בידו למחות (כך מספר רח"א בספרו הנ"ל). אין ספק שנימוקי רח"א היו מפורסמים בין הלומדים, שהרי הוא הרעיש על זה, ולדבריו גזר בחרם וכו'.

2) באותה שעה ר"י הכהן שכבר דר בעיר מקדם, שמע מכל זה, ולא רווה נחת מכמה דברים, ביניהם ביטול מנהג האבוקות. לימים יספר על כך (בתי כהונה דף קכו ע"ב): 'מעולם מיום בואו אל הארץ הזאת לא נתתי אל לבי לקרוא תגר על דבריו, ואף גם זאת ענין האבוקות ששמעתי שהיה מפקפק בדבר, אוריי נמי בפירקא לא הוי מורינא לבטל את דבריו מפני דרכי שלום, ועד אחד בשחק הוא העד וישראל גם הוא ידע בזה, מיהו מחויי נמי לא מחינן דאגמרין הוה סמכנא, ומילי דאבות (=המנהג הקדום) שכולם מתאימות'.

3) בשנת ת"צ נדפסו שו"ת לבעל הפר"ח, ושם יוחד סימן שלם לעניין זה (סי' ט), אם כי לא ארוך, אבל בכ"ז סימן מיוחד לעניין, הפותח: 'עתה באתי בקצרה לערער על המנהג שראיתי נוהגין להוליך אבוקה לפני הס"ת...'. נימוקיו היו ג"כ משום שעוה הנשפכת.

4) משהגיעו תשובות הפר"ח לידי ר"י הכהן (כמו שהודיע בבתי כהונה דף קכו ע"ב-ע"ג) ערך ר"י הכהן תשובה ארוכה מאוד לדחות את כל פקפוקי הפר"ח בזה, וכמובן שהכל סובב הולך סביב חשש השעוה הנשפכת. בו בפרק שלח להמלך גם בדעת רב העיר קושטא, ר' אברהם רוזאניש, ואף הוא ערך תשובה ארוכה ומנומקת להתיר. מיותר לציין שהכל סובב סביב הנידון של שעוה הנשפכת. לימים נדפסו שתי התשובות הללו בבתי כהונה סימנים יח-יט.

5) בשנים תצ"א-תצ"ב הופיעו שלושת כרכי ספר חמדת ימים (כפי שהיה במהדו' איזמיר). שלושה כרכים עמוסים לעייפה, מלאים וגדושים בחומר עצום ורב המכיל אין ספור עניינים, אלפי אלפים של פרטי פרטים, והכל בגיוון אדיר של דרוש, מוסר, הלכה, קבלה ועוד ועוד. חומר אין סופי! באחד מן הכרכים שנדפסו בשנת תצ"ב, הוקדשו 13 שורות לנושא האבוקות, בדברים קצרים ביותר, ובנימוקים שלא נודעו עד כה מעולם! משום חשש כיבוי ברוח מצויה ומשום חשש ממרח. וכל זה גם אגב מרוצת אין ספור עניינים לפני ואחרי (ראה דף מב ריש ע"ג – לפי מהדו' איזמיר).

6) בשנת תצ"ו נדפס ספר חנן אלקים להרח"א (בתוך ספר חיים וחסד), ושם בתקנה יא האריך כמו דף שלם לאסור בתוקף את המנהג. בתוך דבריו מזכיר גם את תשובת הפר"ח הנ"ל ומסתייע ממנו. הכל סובב הולך כמובן סביב הנידון של שעוה הנשפכת. בתוך הדברים הוא רומז: 'ועתה ערערו על הדבר והורו היתר' וכו', כשהוא מתכוין כמובן לתשובותיהם של ר"י הכהן ור"א רוזאניש (שטרם נדפסו! אבל הדברים היו מפורסמים בין הלומדים).

7) משהגיעו הדברים לעיני ר"י הכהן, הבין מיד כי רח"א מתכוין אליו. ואז הוא ערך תשובה מיוחדת להשיב על כל דברי רח"א. בתחילה פתח ואמר: 'וכבר עלתה על דעתי שלא להשיב על דבריו משום קפידא דבעל בעמיו, אך חזרתי בי כי לא יחשוב עון לשאת ולתת בדבר הלכה, וכ"ש דזכותא דרבים היא במנהג פשוט בכל ישראל'. וכך הוא הולך ודוחה את כל החששות סביב עניין השעוה נשפכת שהזכיר רח"א בכל דבריו. באותה שנה (תצ"ו) הדפיס ר"י הכהן את ספרו בתי כהונה, ובו שתי התשובות הישנות שלו ושל ר"א רוזאניש, סימנים יח-יט (שנערכו בסביבות שנת ת"צ עם פירסום שו"ת הפר"ח), ותשובתו החדשה בסימן כד – הסובבת על דברי רח"א בחנן אלקים – אותה ערך באותה שנה ממש.

עד כאן סדר השתלשלות הדברים.

מעתה על ה"קושיא העצומה" מדוע זה לא הזכיר רח"א את דברי החכם הקדום – חמ"י, שנמצאו מסייעים לדבריו? לדעתי חדא מתרי:

א) אישתמיטתיה 13 שורות באיזו פינה מתוך שלושת כרכי החמ"י העמוסים חומר אין סופי.

ב) ואת"ל לא אישתמיטתיה, בלאו הכי הנימוקים שם הם אחרים לגמרי, ואינם רלוונטיים לנידון שלו. תדע, שהרי רח"א שהשתדל בכל עוז לאסור מכל צד אפשרי, אעפ"כ לא הזכיר כלל אפילו מדיליה את חשש הכיבוי ע"י הרוח, או ממרח. ואם היו צדדי חששות כאלו, בוודאי לא היה נמנע מלהזכירם ולו מדיליה, שהרי השתדל לאסור בכל עוז. אבל כנראה כפי המציאות שלפניו הוא הבין שטענות אלו פשוט לא רלוונטיות, ולכן לא עלו בדעתו לטוענן, ולכן גם לו ידע מדברי החמ"י לא ראה כל צורך להזכירם כאן, לפי שאינם תואמים את המציאות בעירו. ומעולם נימוקי החמ"י לא עלו על דל שפתיהם של כל העוסקים בנושא, לא הפר"ח ולא רח"א (האוסרים), לא ר"י הכהן ולא ר"א רוזאניש (המתירים). וסמי מהכא חמ"י.

אלו שתי "תאוריות" פשוטות האפשריות בעיניי.

תאוריה נוספת הגורסת על מבצע שלם של ריי"א ואנשיו בעריכת החמ"י, כשרח"א "בסוד המבצע כולו", אפשר למצוא אצל תשבי, ואצל מכובדנו הרב א. חיים, שכנראה נהנה מעיבוי המסתורין סביב החמ"י. לבריאות. אני את שלי אמרתי, והבוחר יבחר.

(ולאור הודעתי הקודמת שמעולם הנושא אצל רח"א היה שעוה הנשפכת ולא זולת, אוסיף ואטען כעת: אם רח"א בסוד המבצע כולו, מדוע לא הכניס, או הורה להכניס, אל תוך החמ"י את נימוקיו שלו בעניין האבוקות? הרי אין לך סייעתא גדולה מזו מדברי החכם הקדום שהתגלה לפתע?! למה א"כ בחמ"י נטענו טענות אחרות לגמרי שלא נזכרו מעולם אצל כל ארבעת החכמים שעסקו בנידון? מדוע?! בכלל, הייתי מצפה לקצת יותר מ-13 שורות, בדבר שכל כך העסיק את רח"א ובני מחלוקתו, ולמה לא לנצל את ה"במה המבצעית" להרבה יותר?)

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי יעקובי » א' דצמבר 03, 2017 8:20 pm

א. חיים כתב:
יעקובי כתב:בכלל, מעצם העניין מוכח בבירור שלא היה כל קשר בין רח"א לרי"ה בנושא זה, וכמו שכתב שם רי"ה כמה פעמים שחבל שרח"א לא ראה את הפסק שלו בעניין, כי ע"י זה ברור לו שלא היה כותב מה שכתב.
ועוד הוסיף רי"ה וכתב את הדברים בעלי המשמעות הבאים:
וכ"ש דלאו בתר דידיה קאזילנא, כאשר אל אלהי הרוחות לכל בשר הוא העד כי לא בי היא, ומעולם מיום בואו (=של רח"א) אל הארץ הזאת לא נתתי אל לבי לקרא תגר על דבריו, ואף גם זאת ענין האבוקות ששמעתי שהיה מפקפק בדבר, אוריי נמי בפרקא לא הוה מורינא לבטל את דבריו מפני דרכי שלום.

ומוכח בבירור שמיום בואו של רח"א, רי"ה התייחס אליו בחשדנות מסויימת, והגם שהיה לו במה לחלוק עליו, גמר אומר שלא יעשה כן בפהסיא מפני דרכי שלום. ופשוט וברור שלא היה ביניהם כל "סוד משותף", אלא שני חכמים היושבים בשתי פינות העיר, העוקבים זא"ז בשתיקה בבחינת "כבדהו וחשדהו", ותול"מ.

לא מצאתי מקור לתיבות המודגשות (על ידי) הנ"ל ?
ריה"ר כותב, שהוא נמנע מלחלוק על רח"א בדברים שלא נראו בעיניו, אך היכן כתוב שהם ישבו בשני פינות העיר ושמרו מרחק (גשמי ונפשי) אחד מהשני ?
לדברי ריה"ר בסימן כד, רח"א לא פירסם איסור בענין האבוקות אלא רק עורר על הדבר, וריה"ר עצמו, מחמת ההתעוררות של רח"א בלבד, כבר לא הורה להיתר מפני כבודו של רח"א, אך לא הורה גם לאיסור. ואך בעלי המחלוקת סיפרו לרח"א שריה"ר יצא כנגדו וכך פרצה המחלוקת. היכן ראינו ריחוק בין שניהם עד המחלוקת ?
וראוי לזכור: ספר חמדת ימים נדפס בתצ"א-תצ"ב. ואילו המחלוקת פרצה בתצ"ו (ואולי מעט קודם). כפי שהובאו התאריכים בתגובתי הקודמת.
וכל זה ללא צורך לדידי, שמעולם לא כתבתי שספר חמד"י היה פרוייקט של שני רבני העיר ביחד. כך שאין מה להוכיח כנגדי בטענה (ללא מקור !) כי הם מעולם לא הסתדרו ביניהם. אני טוען שהאפשרות ששניהם ידעו שהספר התחבר ע"י ריי"א וחבורתו היא סבירה הרבה יותר מהאפשרות שהם לא ידעו (בעיני האפשרות האחרונה היא כמעט מופרכת, ועוד ארחיב בזה בהמשך). ומכאן אני ממשיך ואומר, שרח"א היה בסוד המבצע כולו. האם גם ריה"ר היה בסוד המבצע ? אומר שוב, אין לי מה לומר בענין זה.

על כל זה כבר ניתן הסבר בתוך דבריי לעיל. ועיין ציטוטי ר"י הכהן לעיל מס' 2, 7. ואחזור ואסכם, שמיום בואו של רח"א לעיר, כותב ר"י הכהן כי היה גם היה לו במה לחלוק עליו, אך נמנע מלעשות כן מפני דרכי שלום. זה מורה על שני חכמים שהאש יכולה להתלקח ביניהם בנקל. וגם כשפירסם רח"א את תקנתו בעניין האבוקות בספר חנן אלהים, כתב על כך ר"י הכהן: ''וכבר עלתה על דעתי שלא להשיב על דבריו משום קפידא דבעל בעמיו, אך חזרתי בי כי לא יחשוב עון לשאת ולתת בדבר הלכה...'. הרי שהמושכל הראשון הוא החשש מפני קפידתו של רח"א, עד כדי שסבר שלא להשיב על דבריו. והרי הוא כמבואר.

עכ"פ כוונתי הייתה לדברים אלו:
א. חיים כתב:והנה לכם, בשנת תצ"ו נדפסו ספרי חנן אלקים ובתי כהונה ח"א - בהם נדפסו תקנות רח"א ותשובות ר"י הכהן בנושא האבוקות ביום טוב, אש ולהבה, ואנו מחפשים איזכור מן הספר הנורא חמדת ימים (שנדפס שנים קודם) בו מפורש כדברי רח"א, וכאן שתיקה רועמת. האם אין לנו כאן הוכחה ניצחת שרבני העיר היו גם היו שותפים לסוד של הספר ?

ולזאת תשובתי: לא, אין לנו כל הוכחה לכך, כי אם אדרבה ההפך!

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי א. חיים » א' דצמבר 03, 2017 10:43 pm

.
נערך לאחרונה על ידי א. חיים ב ב' דצמבר 04, 2017 11:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי יעקובי » א' דצמבר 03, 2017 11:09 pm

א. חיים כתב:ויעקובי יודע זאת...

בבקשה רק ללא הדמגוגיה הזאת. תודה רבה.

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי א. חיים » ב' דצמבר 04, 2017 3:34 am

.
נערך לאחרונה על ידי א. חיים ב ב' דצמבר 04, 2017 11:30 pm, נערך 5 פעמים בסך הכל.

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי א. חיים » ב' דצמבר 04, 2017 5:21 am

.
נערך לאחרונה על ידי א. חיים ב ב' דצמבר 04, 2017 11:29 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי א. חיים » ב' דצמבר 04, 2017 6:00 am

.
נערך לאחרונה על ידי א. חיים ב ב' דצמבר 04, 2017 11:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי פרנצויז » ב' דצמבר 04, 2017 9:01 pm

.
נערך לאחרונה על ידי פרנצויז ב ד' דצמבר 06, 2017 7:14 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15583
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' דצמבר 04, 2017 9:04 pm

פרנצויז כתב:יש לתמוה מה ראה א. חיים להתנפל בצורה כזו מכוערת על הרב יעקובי, האם אין אפשרות להתווכח בצורה תרבותית כמו בני אדם?

אין מקום לתמוה לצערי, אכן יש מקום להביע סלידה ולהשמיע מחאה. הרב יעקובי מלבד שחכמתו קודמת, לשונו לשון חכמים וסגנונו יקר ונעים.

מתישהוא

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי מתישהוא » ב' דצמבר 04, 2017 9:12 pm

גם אני חושב כך. קראתי את מה שכתב א. חיים ודבריו היו נראים לי מעניינים. אחר כך קראתי את שאלותיו של יעקובי, וגם דבריו היו נשמעים. אין לי הבנה בתחום זה, ואני מתעניין קצת לשמוע דעות וסברות בענין, מבלי להעמיק יותר מדי. וראוי היה שא. חיים ימשיך לכתוב בצורה מסודרת את שיטתו הוא, ויבאר את דעתו, מבלי לנגוח באחרים ולהעכיר את הדיון.

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: חמדת ימים מהדורת הרב קוסובסקי - חדש!

הודעהעל ידי פרנצויז » ד' דצמבר 06, 2017 7:11 pm

.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 428 אורחים