מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תספורת - איזה מין שחוק היא זה?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

תספורת - איזה מין שחוק היא זה?

הודעהעל ידי מעיין » ד' אוגוסט 28, 2019 7:22 pm

כתב בכסף משנה
בהל' מלכים פ"א הל' ו' אמ"ש הרמב"ם שאין מעמידין ספר למלך או לכה"ג מפני שהיא אומנות נקלה והעם מזלזלין בו
ונראה לי דהני מילי כשעשה כן דרך אומנות אבל אם עשה כן דרך שחוק כדרך הבחורים שמספרים זה את זה אין בכך כלום והיינו דקאמר משום דזיל אומנתייהו אלמא מתורת אומנות נגעו בה

ותמה אני איזה מין שחוק היא זה לספר זה את זה
ולא נראה שכוונתו שאחד מספר את חבירו שלא יצטרך לילך לספר, דא"כ הי"ל לכתוב אבל לא אם עשה דרך אומנות רק בטובה כדרך הבחורים וכו'
וכנראה שהי' בזמן הכס"מ איזה שחוק בענין זה ואנכי לא ידעתי ואל החכמים אשא עיני שיחכמוני בזה
נערך לאחרונה על ידי מעיין ב ד' אוגוסט 28, 2019 9:53 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: איזה מין שחוק היא זה?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' אוגוסט 28, 2019 8:26 pm

לא מוכרח מן הלשון שהיה איזה 'משחק' בדבר זה.
כאשר הלכו לספר אומן, היה זה 'תספורת' בצורה מיוחדת, משא"כ כאשר בחורים ספרו אחד את חבירו, היה זה העיקר לקצר השערות, ולא הקפידו בדיוק על הדוגמא, ודיוק המלאכה. ולכן הוא מכנה זאת כתספורת 'דרך שחוק' היינו שאינו בדקדוק.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: איזה מין שחוק היא זה?

הודעהעל ידי מעיין » ד' אוגוסט 28, 2019 8:29 pm

דחוק

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: איזה מין שחוק היא זה?

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' אוגוסט 28, 2019 9:06 pm

לדעתי פשוט כדברי הרב עתניאל. הנקודה העיקרית היא חוסר הרצינות שייחסו הנערים לתספורתם.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: איזה מין שחוק היא זה?

הודעהעל ידי מעיין » ד' אוגוסט 28, 2019 9:51 pm

בפוסקים מוזכר צירוף לשון דרך שחוק לקידושין דרך שחוק, או לה"ר בדרך שחוק בלי כוונה לצער חבירו
לא משמע לי הלשון כאן שיכוון רק לחוסר הרצינות והאומנות
ואעלה אפשרות נועזה אולי הכוונה שספרו זה את זה בתספורת לצורך עריכת מחזה לשעשע עצמם או לצורך שמחת חתן וכלה - ואחפש מקבילות לנוהג זה

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: איזה מין שחוק היא זה?

הודעהעל ידי לייטנר » ד' אוגוסט 28, 2019 10:18 pm

עתניאל בן קנז כתב:לא מוכרח מן הלשון שהיה איזה 'משחק' בדבר זה.
כאשר הלכו לספר אומן, היה זה 'תספורת' בצורה מיוחדת, משא"כ כאשר בחורים ספרו אחד את חבירו, היה זה העיקר לקצר השערות, ולא הקפידו בדיוק על הדוגמא, ודיוק המלאכה. ולכן הוא מכנה זאת כתספורת 'דרך שחוק' היינו שאינו בדקדוק.


פשוט כדבריו.
יש שבחורי ישיבה מספרים אחד את השני. אף אם יש אחד שיותר פונים אליו, הוא לא יכונה בשם 'ספר'.

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: איזה מין שחוק היא זה?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוגוסט 28, 2019 10:19 pm

מעיין כתב:דחוק

מעיין כתב: . . ואעלה אפשרות נועזה אולי הכוונה שספרו זה את זה בתספורת לצורך עריכת מחזה לשעשע עצמם או לצורך שמחת חתן וכלה - ואחפש מקבילות לנוהג זה

אפשרות זו, מלבד שנועזה היא (כמ"ש מר עצמו), דחוקה היא - ועוד יותר מההצעה השני'.
וכי מפ"מ ישחקו בדבר המותיר חותמו לימים רבים?

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תספורת - איזה מין שחוק היא זה?

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוגוסט 28, 2019 10:21 pm

הכוונה 'דרך שחוק' היא פשוטה, שכאשר בחור חיפש קצת להעסיק את עצמו ולהשתעשע באיזה אתגר לא מוכר היה מציע לחבירו שיספר אותו. ובדוגמת 'ישחקו הנערים לפנינו'.

[היום נפוץ מאוד שחלק מ'שעשועי' הילדים (והוריהם) הוא לעסוק באיזה תחום לא רגיל, כגון להשתתף בחליבת פרות...]

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: תספורת - איזה מין שחוק היא זה?

הודעהעל ידי מעיין » ד' אוגוסט 28, 2019 10:38 pm

יקומו נא הנערים וישחקו לפנינו, שם הי' מין שחוק של קרב במלחמה ולהתאמן למלחמה ולראות מי מהם יותר מלומד במלחמה, שזה אכן נקרא שחוק ביחס מלחמה האמתית, וגם היא דרך שחוק וזה מן מיני המשחק גם בדורנו אלו.
אבל למי שרצונו לבדר את עצמו ולכך מספר את חבירו ואומר לחבירו שיספר אותו ושיקרא זה שחוק לא נהירא לי
ומ"ש לתמוה שישחקו בדבר המותיר חותמו לימים רבים, יש לראות כיצד הי' אופן התספורת בימי הבית יוסף ואם הי' תספורת שהותירו מקצת שערות כדרך הרבה מבני ליטא בימינו, אפשר ששייך לשחק בתספורת ושוב לתקנו באופן נאה אצל ספר אומן
[דרך אגב מענין מצות נזירות אנו רואין שענין סלסול השער הי' באופן גידולו וגם התספורת, לכן נזיר מחמת פרישות מגדל השער באופן שאינו מגלח כלל, ושוב מגלח את השער כליל וכן נקרא ענין הנזירות גילוח לשמים]


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 481 אורחים