עמוד 1 מתוך 1

סיבת אריכות הגלות - דברים משונים ב'פענח רזא'

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2019 10:16 am
על ידי נוטר הכרמים
מורגלים אנו לקרוא בספרי קדמונינו על סיבת אריכות הגלות הזו משאר גלויות, והסיבות מגוונות: שנאת חינם ולשון הרע, חילול ד', דיבור בשעת התפילה, חסרון האבילות על החורבן ועוד.

והנה דברים ב'פענח רזא' בפרשתנו, לענ"ד הינם משונים, ואולי נאמרו כתשובת המינים גרידא.
שאל מין א' את הרב ר' נתן בן רבינו משולם סבת אריכות הגלות הזה כ"כ ולא כן גלות בבל שבא על ע"ז שאין עון חמור ממנה ואעפ"כ לא הי' כ"א ע' שנה, והשיב דבבית ראשון עשו צלמים ואשרות וכלים שלא לקיימא אבל בבית שני עשו ע"ז מבני ישראל עצמן דהיינו לאותו האיש ותלמידיו והפכו עליהם הנבואות הקדושות וקבעוהו לע"ז קיימת ומקובלת לעובדי' לכך הדבר חמור ועונש כ"כ, והג"ן השיב כי לגאולת מצרים ובבל לא הי' כ"א איבוד אומה אחת אשר ישראל בידה וזה לא הי' קשה כ"כ בעיני הש"י אבל עתה ישנו עם א' מפוזר ומפורד בין כל העמים ויצטרך לזה שיהפך ידו על כולם וזה קשה בעיניו מאד ולא נקל ממהר האלהים לעשותו:


בעיקר יש לתמוה על דברי הרב הג"ן, היד ד' תקצר??

Re: סיבת אריכות הגלות - דברים משונים ב'פענח רזא'

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2019 12:10 pm
על ידי קו ירוק
ולא פחות יש לתמוה על המובא שם כתשובת רבינו נתן בן רבינו משולם. וכי העם עבדו ע"ז?
האם הספר מוסמך בכל פרטיו?
אבל לרגל ההצקות הנוראות שהיו בימיו, נראה כי תשו' הג"ן היא כלפי המינים כמו שהצעת.

Re: סיבת אריכות הגלות - דברים משונים ב'פענח רזא'

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2019 12:30 pm
על ידי מקדש מלך
חלילה. אין כוונת הג"ן שקצרה ידו, אלא שחס על מעשי ידיו, כהאי דנינוה, וכהאי ד'מעשי ידי טובעין בים וכו'

ולומר שקצרה ידו מפדות אינו ניתן להיאמר, גם לא לתשובת המינים, ופשוט.

Re: סיבת אריכות הגלות - דברים משונים ב'פענח רזא'

פורסם: ב' ספטמבר 02, 2019 12:49 am
על ידי מחולת המחנים
לכאורה כוונת דברי הג"ן שקשה בעיני הקב"ה לאבד את הבריות.
ואולי אפשר לפרש ביתר עומק, דהנה כוונת הגלות בין האומות היא כדי ללקט הניצוצות שנתפזרו ביניהם, רמז לדבר מה שאמרו חז"ל (פסחים דף פ"ז ע"ב) "לא הגלה הקב"ה את ישראל לבין האומות אלא כדי שיתוספו עליהם גרים".
ועל כן בגלות מצרים שהיו ישראל ביניהם ועשאוה כמצולה שאין בה דגים, היתה המלאכה קלה יותר מכל שאר האומות שנתפזרו ישראל ביניהם.

Re: סיבת אריכות הגלות - דברים משונים ב'פענח רזא'

פורסם: ג' ספטמבר 03, 2019 9:48 pm
על ידי מצליח
כדברי רבי נתן כתב רבי יוסף קרא בא' מפירושיו מובא אצל גרוסמן בחכמי צרפת הראשונים

Re: סיבת אריכות הגלות - דברים משונים ב'פענח רזא'

פורסם: ג' ספטמבר 03, 2019 11:21 pm
על ידי עקביה
מקדש מלך כתב:חלילה. אין כוונת הג"ן שקצרה ידו, אלא שחס על מעשי ידיו, כהאי דנינוה, וכהאי ד'מעשי ידי טובעין בים וכו'

וכי כדי להוציא את ישראל מארצות הגויים צריך להחריב את אותם גויים?

Re: סיבת אריכות הגלות - דברים משונים ב'פענח רזא'

פורסם: ד' ספטמבר 04, 2019 5:30 pm
על ידי מקדש מלך
עקביה כתב:
מקדש מלך כתב:חלילה. אין כוונת הג"ן שקצרה ידו, אלא שחס על מעשי ידיו, כהאי דנינוה, וכהאי ד'מעשי ידי טובעין בים וכו'

וכי כדי להוציא את ישראל מארצות הגויים צריך להחריב את אותם גויים?

בהחלט. הרי פסוקים רבים מנבאים על הנקמות שיעשה ה' בגוים ששעבדו את ישראל.

Re: סיבת אריכות הגלות - דברים משונים ב'פענח רזא'

פורסם: ד' ספטמבר 04, 2019 8:09 pm
על ידי עקביה
מקדש מלך כתב:
עקביה כתב:
מקדש מלך כתב:חלילה. אין כוונת הג"ן שקצרה ידו, אלא שחס על מעשי ידיו, כהאי דנינוה, וכהאי ד'מעשי ידי טובעין בים וכו'

וכי כדי להוציא את ישראל מארצות הגויים צריך להחריב את אותם גויים?

בהחלט. הרי פסוקים רבים מנבאים על הנקמות שיעשה ה' בגוים ששעבדו את ישראל.

א. מה הקשר?

ב. הא קמן שיהודים רבים מאד נקבצו ובאו לארץ הקודש במאה האחרונה בלי שקרה משהו לארצות פזוריהם.

Re: סיבת אריכות הגלות - דברים משונים ב'פענח רזא'

פורסם: ד' ספטמבר 04, 2019 11:05 pm
על ידי מקדש מלך
א. לא הבנתי את השאלה

ב. אכן. לא הגיע קץ הימין.

Re: סיבת אריכות הגלות - דברים משונים ב'פענח רזא'

פורסם: ה' ספטמבר 05, 2019 7:45 am
על ידי עקביה
א. הוא יכול להוציא אותם בלי לעשות נקמות בגויים, ואת הנקמות להשאיר לזמן אחר אם ירצה. הרי לא מדובר על יציאת מצרים, אלא על לתת בלבם של היהודים לעלות ולסלק מדרכם מפריעים.

ב. הגיע או לא הגיע, זה קרה. יהודים רבים מאד עלו לארץ.

Re: סיבת אריכות הגלות - דברים משונים ב'פענח רזא'

פורסם: ה' ספטמבר 05, 2019 7:32 pm
על ידי מקדש מלך
הוא יכול הרבה דברים, הכל בעצם. אבל הגאולה שעלה ברצונו לעשות מלווה בנקמות רבות בגוים, כמפורש בכתבי הקודש במקומות רבים, איני צריך לפרטם, ולכן הגאולה הזאת מתעכבת, כי מצד שני הוא חס על מעשי ידיו מלעשות בהם את הנקמות הללו (ההערה 'שהוא יכול לחלק בין השלבים', נכונה כתירוץ על שאלה, אבל ממש לא כקושיא על תירוץ, ופשוט).

וזה שבאו יהודים לארץ בלי הנקמות הללו, אינו קושיא כלל על הפסוקים שמפורש בהם שיהיו הנקמות הללו, או כי זה לא הגאולה או על כל פנים לא סיום הגאולה (ולהיפך, עיקר הנקמה במלחמת גוג ומגוג תגיע אחרי קיבוץ הגלויות) מה גם שבהחלט היו נקמות גדולות בעמי אירופה לפני הקמת המדינה.