מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אליחי
הודעות: 143
הצטרף: ד' נובמבר 10, 2010 9:00 am

ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

הודעהעל ידי אליחי » ג' אפריל 26, 2011 10:36 pm

היכן לראשונה הובא פסוק זה בהקשר של שמירת הגוף והנפש. {ולא כפשוטו שהוא שמירה מדעה כוזבת}
לבינתיים מצאתי קיצוש"ע

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ג' אפריל 26, 2011 11:02 pm

גמרא ערוכה היא בברכות לב: באותו חסיד...

אליחי
הודעות: 143
הצטרף: ד' נובמבר 10, 2010 9:00 am

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

הודעהעל ידי אליחי » ג' אפריל 26, 2011 11:32 pm

יישר כח
לא זכרתי את הגמרא.
אבל מ"מ אין זה אלא מדברי השר ששאל את החסיד. ותחילת דבריו ודאי אינם נכונים שהרי הפסוק של רק הישמר לך ושמור נפשך מאוד פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך. זה ודאי אינו קשור כלל...

שמח תשמח
הודעות: 308
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 10:21 pm

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

הודעהעל ידי שמח תשמח » ג' אפריל 26, 2011 11:42 pm

גם המהרש"א שם על אתר כתב דהך קרא לא מיירי כלל משמירת הגוף והנפש

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ג' אפריל 26, 2011 11:54 pm

עיינו בתוס' שבועות ל"ו ע"א שהבינו בפשטות שהיה אפשר ללמוד מפסוק זה כשלעצמו גם לשמירת הגוף, ורק אמנם הקשו שהרי מצינו פלוגתא אם מותר לאדם לחבול בעצמו (ואולי אפש"ל דאה"נ נחלקו אי איכא למילף מפסוק זה. אבל לכאו' לא כן מבואר במחלוקת זו, בב"ק צ"א ע"ב. אלא י"ל בפשטות דלא מיירי היכא דמביא עצמו לידי סכנה). ויותר מזה בריטב"א שם העלה שלומדים מהפסוק השכן "ושמור נפשך מאד" (שהובא שם בגמ', והוא אותו לשון של "ונשמרתם" רק ליחיד) שצריך אדם לשמור גם את גופו, עיי"ש שלכאורה כוונתו לגמ' הנ"ל בברכות.
וראיתי שבעקבותיו למד כן באותו אופן הרשב"ש בריש השו"ת שלו, עיי"ש ואולי כוונתו שלכן קראו חז"ל לסכנת הגוף "סכנת נפשות" (שאף שלא היה לנו לומר קל וחומר מנפש לגוף, דאדרבא איפכא מצאנו כ"פ ופשוט, מכל מקום הרי המאבד גופו מסלק נפשו. א"כ ודאי גם זה כלול בה"מאד". כן נ"ל לשיטת הני רבנן, ולפי הסבר זה הכל א"ש)

שמח תשמח
הודעות: 308
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 10:21 pm

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

הודעהעל ידי שמח תשמח » ד' אפריל 27, 2011 2:41 am


שמח תשמח
הודעות: 308
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 10:21 pm

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

הודעהעל ידי שמח תשמח » ד' אפריל 27, 2011 2:54 am


ר' גרונם יקום פורקן
הודעות: 200
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 7:54 pm

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

הודעהעל ידי ר' גרונם יקום פורקן » ש' אפריל 30, 2011 10:44 pm

בספר 'הרב מבריסק' מובא שהגרי"ז הבין שפשטות הפסוק הוא לשמירת הבריאות, באמרו שראינו מה רבה חשיבותה מתוך כך שהתורה סמכה שמירת הנפש לעבודה זרה החמורה.

אליחי
הודעות: 143
הצטרף: ד' נובמבר 10, 2010 9:00 am

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

הודעהעל ידי אליחי » א' מאי 01, 2011 10:58 am

ר' גרונם יקום פורקן כתב:בספר 'הרב מבריסק' מובא שהגרי"ז הבין שפשטות הפסוק הוא לשמירת הבריאות, באמרו שראינו מה רבה חשיבותה מתוך כך שהתורה סמכה שמירת הנפש לעבודה זרה החמורה.

לא נפיק מפומיה דרב, פשטות הפסוק זה לא.

ישיביש
הודעות: 7
הצטרף: א' אוגוסט 05, 2012 4:21 pm

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

הודעהעל ידי ישיביש » ה' אוגוסט 16, 2012 2:29 pm

אפרסם כאן משהו נחמד, המתאים לימי בין הזמנים שאנו עומדים כעת בסופם.

ס.jpg
ס.jpg (35.39 KiB) נצפה 7163 פעמים

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

הודעהעל ידי היימישער » ו' ספטמבר 07, 2012 12:32 pm


עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

הודעהעל ידי עוקר הרים » ו' ספטמבר 07, 2012 12:55 pm

למה הנושא מופיע גם פה וגם בפורום בית המדרש. שני בתי מדרשות למה לי?

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

הודעהעל ידי היימישער » ו' ספטמבר 07, 2012 1:27 pm

עוקר הרים כתב:למה הנושא מופיע גם פה וגם בפורום בית המדרש. שני בתי מדרשות למה לי?


פשוט מאוד, חדש אני כאן וכשעלה בדעתי לפתוח נושא זה לא עשיתי חיפוש לבדוק אם הנושא כבר קיים, ופתחתיו בפורום בית המדרש משום שע"פ הכותרות של הפורומים היה נראה לי שהוא מתאים יותר לשם,
ובאמת מעניין לשמוע את דעתם של שאר המשתמשים לאיזה פורום שייך הנושא.

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

הודעהעל ידי עוקר הרים » ו' ספטמבר 07, 2012 1:57 pm

צדקת. אכן נהגת כשורה, ומקומו בפורום בית המדרש, כיאה וכיאות לדיונים הילכתיים.
רק עכשיו שמתי לב, שהאשכול הנוכחי קדם לך בשנה. השאלה א"כ עוברת שנה אחורה.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

הודעהעל ידי אליהוא » ו' ספטמבר 07, 2012 3:21 pm

ספר מסילת ישרים פרק ט

כללו של דבר, צריך שישים האדם את עצמו עראי בעולם וקבוע בעבודה, יתרצה ויסתפק בכל עניני העולם במה שמזדמן לו, ויקח מן הבא בידו, ויהיה רחוק מן המנוחה וקרוב למלאכה ולעמל, ויהיה נכון לבו בטוח בה', ולא יירא מתולדות הזמן ופגעיו. שמא תאמר הרי מצינו שחייבו חכמים בכל מקום שישמור האדם את עצמו שמירה מעולה ולא ישים עצמו בסכנה אפילו הוא צדיק ובעל מעשים, ואמרו (כתובות ל): הכל בידי שמים חוץ מצינים פחים, ומקרא כתוב (דברים ד): ונשמרתם מאד לנפשותיכם, הרי שאין להחליט הבטחון הזה על - כל - פנים. והתם אמרו, ואפילו לדבר מצוה.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

הודעהעל ידי אליהוא » ו' ספטמבר 07, 2012 3:22 pm

לבוש יורה דעה סימן קטז

כתיב [דברים ד, ט] השמר לך ושמור נפשך מאוד וגו', וכתיב [שם ד, טו] ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, שיש במשמעות אלו הלשונות שצריך האדם לשמור את נפשו שלא יביא את עצמו לידי סכנה, אף על גב שפשוטן של אלו הכתובים לא מיירי בזה, מכל מקום סמכו חז"ל על מקראות הללו ואסרו כל הדברים המביאין את האדם לידי סכנה. ונ"ל לומר שנוכל ללמדנו זה ממצות בני נח שנאמר להם [בראשית ט, ה] ואך את דמכם לנפשתיכם אדרוש, לפיכך גזרו ואמרו חמירא סכנתא מאיסורא, ואפילו יאמר אדם הריני מסכן את עצמי ומה לאחרים עלי בכך אם אני איני מקפיד בכך, אין מניחין אותו, אלא מכין אותו מכת מרדות כמו בכל שאר איסורין שאסרו חכמים ז"ל.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

הודעהעל ידי אליהוא » ו' ספטמבר 07, 2012 3:25 pm

אמנם לענד י"ל שהרי שכר עוה"ב לא נזכר בתורה, וע"כ לנפשותיכם היינו בעוה"ז [ועי' תו"ת], ומהא תילף לכל שמירת הגוף והנפש.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 217 אורחים