מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהדורות 'רמב"ם מבואר', ומה שביניהן

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

מהדורות 'רמב"ם מבואר', ומה שביניהן

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ב' ספטמבר 02, 2019 10:49 am

בתקופה האחרונה קמים גופים ורבנים שמעודדים ללמוד רמב"ם על הסדר, על מנת להקיף את התורה כולה (וכפי שהמליץ הרבי מליובאוויטש), ועמך ישראל, בעלי בתים לצד תלמידי חכמים מחפשים ביאור שיוכלו לרוץ איתו.

אני חושב שיש שלוש מהדורות מרכזיות:
א) רמב"ם לעם - הוצאת מוסד הרב קוק.
ב) שטיינזלץ - הוצאת קורן.
ג) הרב מקבילי - מפעל משנה תורה.

באשר לשתיים האחרונות - שטיינזלץ ומקבילי - אמנם יש יתרון מסויים לשטיינזלץ במקורות ההלכה שמביא בתחתית העמוד והמאמרים שבסוף הספר, מלבד העימוד והסדר הנהדרים, אולם עצם הביאור הוא לא "המילה האחרונה", לענ"ד. אדם שלא רכש מושגים יסודיים בכל מיני תחומים בתורה, יסתבך.

מקבילי הוא ביאור נפלא, בעיקר במקומות הסבוכים, עם דגש גדול על האיורים והסרטוטים, שאינם נחסכים בעתות הצורך.

באשר להשוואה בין רמב"ם לעם למקבילי מצאתי מאמר מבית מקבילי עצמו, והגם שאין הנחתום מעיד על עיסתו, אי אפשר לבטלו כי ניכרים דברי אמת. הינה הוא:

אחד הפירושים על דרך הפשט הוא פירוש "רמב"ם לעם" שיצא בהוצאת מוסד הרב קוק. חשיבותו של חיבור זה רבה, בכך שקירב את הרמב"ם ללומדים רבים וניכר בו עמלם וטוב שכלם של הרבנים המבארים. מהדורתנו שונה מהותית מזו של רמב"ם לעם.

כידוע הנוסח של רמב"ם לעם הוא נוסח דפוסים הראשונים ונוסח מהדורת רומי ר"מ (שנת 1480) ורק לעתים יש בה הערות לנוסח כתבי היד התימניים של החיבור. נוסח זה לוקה בחסר באופן בולט, ולאחר שהארכנו בטיב המהדורות בהקדמה למהדורתנו בכרך אחד, אין צורך להאריך כאן.

הנוסח המשובש נוגע גם בחלוקת ההלכות והמספור המוטעה; וכן בהעדר האיורים המקוריים של הרמב"ם. לעתים מובאת בהערות גרסת כתבי היד התימניים, כדי לפתור קושי זה או אחר, אך דבר זה נעשה באופן ארעי וללא שיטה. מובן שביאור המסתמך על נוסח משובש, פעמים רבות יימצא לקוי בבסיסו ובעיקרו, בבארו לשונות שמעולם לא יצאו מתחת יד רבנו.

פרשנות נאמנה למקור
עניין חשוב הוא הנאמנות לפרש את המחבר על פי דבריו שלו, הרמב"ם על פי הרמב"ם. פעמים רבות ביאור דברי הרמב"ם במהדורת "רמב"ם לעם", כמו גם בחיבורים אחרים, הוא על פי פרשנים אחרים, לעתים בניגוד לפירוש הרמב"ם עצמו. הסיבות לכך מגוונות: נוסח משובש של "משנה תורה" שעמד לפני הפרשן, היעדר תרגום נאמן למקור בפירוש המשנה (עד שחילצו מו"ר הגר"י קאפח ממחלצות השפה הערבית), אי עיון ב"מורה הנבוכים", השופך אור על עניינים בספר "משנה תורה" (לעתים הדבר נובע ממחשבה מוטעית המנתקת את שני החיבורים זה מזה), תבנית מחשבתית צמודה לפרשנות מסוימת שקשה להשתחרר ממנה וכיוצא בזה.

עיקר החסרון בביאור של רמב"ם לעם הוא כי הביאור אינו נאמן לביאורי הרמב"ם עצמו. פעמים רבות אין זהו רמב"ם על פי רמב"ם אלא רמב"ם על פי פרשנים אחרים (לדוגמה רש"י ותוספות).

כך למשל המושג 'קמיצה' שהתקבע הפירוש שמשמעו כפיפת שלוש האצבעות האמצעיות בכף היד, כפירוש רש"י (כגון בבלי, כתובות ה,ב), בעוד שלדעת הרמב"ם מדובר בארבע אצבעות (מעשה הקרבנות יג,יג). לכן למשל העדפנו להשתמש במילונו של ר' תנחום הירושלמי, מילון ייעודי לספר משנה תורה, שנכתב במצרים סמוך לכתיבת חיבור זה.

דוגמאות מאפיינות:
*ה מאכלות אסורות ב,יב: באור המילה וְהַדַּלְפוֹן

בדוגמאות לשרץ המים אומר הרמב"ם: "כָּל שֶׁאֵינוֹ בְּצוּרַת הַדָּגִים… כְּגוֹן כֶּלֶב הַמַּיִם וְהַדַּלְפוֹן וְהַצְּפַרְדֵּעַ וְכַיּוֹצֵא בָּהֶם".

את המילה "דלפון", שהוא ה"דולפין", פירשו שחציו דג וחציו אדם על פי דברי רש"י (בבלי בכורות ח,א), ולא ברור מדוע העדיפו "לעשות את התורה והשכל שני קצוות הסותרים זה אל זה" (מאמר תחיית המתים, עמ' פח; ועיין שם היטב, נספח ב, עמ' קסג דברים נפלאים ב"הדרכה המועילה מאוד בהשקפתך ודעותיך") .

* גזילה ואבידה יג,ז: ביאור המילה אִמְרָיוֹת.

ברמב"ם לעם ביארו "שפות הבגד".

אבל הרמב"ם ביאר זאת בפירוש המשנה (נגעים יא,י) שאלו הם תוספות בד הנתפרות לנוי בשולי הבגד או בצווארונו בצבע שונה מצבע הבגד, וכן חתיכות בד הנתפרות לסימן כדי שלא יתחלף באחר.

אישות ב,טז, בביאור "פי הזוג".

רמב"ם לעם פירש "מספרים", וזהו הפירוש המקובל של זוג.

אך הרמב"ם בפירוש המשנה בנוסח המדויק (נגעים ד,ד) ביאר בהקשר זה שזוג הוא "אלכלבתין" (=מלקחיים), ולא כבמקומות אחרים של ביאורו, שביאר "אלמקץ" (=מספריים). וכל זה לא היה יכול להיות ידוע למבאר של רמב"ם לעם, כי בדפוסים כתוב בפה"מ שם "מספרים", שלא כהוגן.

גזלה ואבדה יג,ה. ברמב"ם: "הסימנים המובהקין סומכין עליהם ודנין על פיהם בכל מקום"

רמב"ם לעם: "אפילו באיסור, כגון להחזיר גט אישה בסימנים או להתיר עגונה על סמך סימנים שנמצאו בגוף הרוג (בבא מציעא כז:)".

אבל הרמב"ם כתב מפורשות בנחלות ז,ג, שאין משיאין אישה על סמך סימנים:

וְכֵן אִם בָּאוּ עֵדִים שֶׁרָאוּהוּ שֶׁנָּפַל לְגֹב אֲרָיוֹת וּנְמֵרִים, אוֹ שֶׁרָאוּהוּ צָלוּב וְהָעוֹף אוֹכֵל בּוֹ, אוֹ שֶׁנִּדְקַר בַּמִּלְחָמָה וּמֵת, אוֹ שֶׁנֶּהֱרַג וְלֹא הִכִּירוּ פָּנָיו, אֲבָל הָיוּ לוֹ סִימָנִים מֻבְהָקִין בְּגוּפוֹ וְהִכִּירוּ אוֹתָן – בְּכָל אֵלּוּ הַדְּבָרִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶם, אִם אָבַד זִכְרוֹ אַחַר כֵּן, יוֹרְדִין לַנַּחֲלָה בְּעֵדוּת זוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין מַשִּׂיאִין אֶת אִשְׁתּוֹ.

כאמור, אין אלו אלא מעט דוגמאות משיטת הביאור, וללמד על הכלל יצאו.

מגמת הביאור במפעל משנה תורה היא לבאר רק את המילים הקשות, ואת טעם ההלכה בדרך הנאמנת לרמב"ם ובלשון קצרה, מבלי להיכנס לשאלות של מקורות הרמב"ם. המגמה לבאר "רמב"ם על פי רמב"ם" הובילה אותנו גם להסתמך על הפרשנים בני דורנו האמונים על דרך זו, ובראשם הגר"י קאפח זצ"ל ויבדל"א הגרנ"א רבינוביץ'.

כל זאת מלבד המאפיינים הנוספים היחודיים של ביאורנו: כותרות הפרק וכותרות המשנה, איורים, עיסוק בריאליה לפי הרמב"ם, הבאת הפסוקים, נספחים מעשיים, מפתחות ועוד.

מאפיינים נוספים
מנגנון ההערות של רמב"ם לעם כורך בד בבד שלושה אלמנטים שונים: מקורות הרמב"ם; דיון (לא-שיטתי) בהתאמה למקורות ולמקומות אחרים ברמב"ם; וביאור. השילוב של שלושת האלמנטים ביחד מפריע ללומדים רבים, בפרט על ידי השיטה של מספור עילי במהלך ההלכה. שיטה זו קוטעת את רצף הקריאה, ו"מכריחה" את הקורא להשפיל מבטו אל ההערות – מבלי שידע אם באותה הערה יש ביאור או רק הפניה למקור הדין.

ההפניות למקורות הרמב"ם והדיון בהם הוא מרכיב ניכר בביאור של רמב"ם לעם. מטרתנו שלנו בביאור היא להנגיש לפני הלומד את הרמב"ם כפי שהוא ולבארו, ולא לפרוש עיסוק במקורותיו. את אלו אפשר למצוא בנושאי כליו של הרמב"ם, ראשונים ואחרונים. שילוב ההפניות למקורות הופך את הביאור לארוך מדי לטעמנו, ועלול לבלבל את הלומד.
נערך לאחרונה על ידי ארזי הלבנון ב ב' ספטמבר 02, 2019 12:31 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מהדורות 'רמב"ם מבואר', ומה שביניהן

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' ספטמבר 02, 2019 11:48 am

מהדורת רמב"ם לעם שיצאה לאור לפני שנים רבות הוכנה ע"י כותבים ועורכים שונים, ואינה אחידה לא ברמתה ולא בסגנונה. לו חכמו אנשי מוה"ק היו משפרים אותה ומשכללים אותה לאורך השנים, אבל העדיפו להדפיסה שוב ושוב כמות שהיא, ולכן עתה דינה להיגנז ולהתחלף ברעותיה הטובות ממנה.

אף אני שמעתי טובות על ביאורו של ר' יוחאי מקבילי. עם זאת, העובדה שהוא נכתב בשיטת "רמב"ם לפי רמב"ם" הופכת אותו לכאורה לפירוש פחות "מסורתי" (מסיבה זו, כשרכשתי לאחרונה סט רמב"ם מבואר לספריית בית הכנסת שלי, בחרתי בסופו של דבר בפירוש שטיינזלץ).

בשולי הנושא, דומה שהקשר בין הרב שטיינזלץ לפירוש (ולשאר פירושים וספרים שיצאו לאחרונה) על שמו, מקרי למדי.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מהדורות 'רמב"ם מבואר', ומה שביניהן

הודעהעל ידי דרומי » ב' ספטמבר 02, 2019 12:25 pm

מתוך נסיון אישי וכן מתוך המלצות של אחרים (כאלה שאינם יודעי ספר כ"כ ולומדים רמב"ם יומי מתוך המהדורות הנ"ל), אין שום השוואה בין המהדורה של מקבילי למהדורת שטיינזלץ מבחינת הבנת דברי הרמב"ם עצמו (לטובת מקבילי, כמובן).

בספרים כמו 'המדע' ו'שופטים' זה פחות בולט, אולם בספרים כמו 'טהרה' ו'זרעים' ההבדל זועק לשמים.

במהדורת שטיינזלץ יש את המעלה של השוואות בין דברי הרמב"ם לבין מה שנוהגים כיום, דבר חשוב ומבורך בעיקר באותם חלקים שהם אכן אקטואליים כיום (כגון הלכות תפלה ותפילין). לעומת זאת בספרי 'עבודה', 'קרבנות' ו'טהרה' (ועוד) אין בכך כמעט תועלת, ומשכך ההבדל ברור ושקוף.

פילווישוק
הודעות: 247
הצטרף: ו' יולי 19, 2019 1:06 pm

Re: מהדורות 'רמב"ם מבואר', ומה שביניהן

הודעהעל ידי פילווישוק » ב' ספטמבר 02, 2019 12:35 pm

לאחרונה פרסמו 'עוז והדר' על רמב"ם מבואר. מה טיבו?

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: מהדורות 'רמב"ם מבואר', ומה שביניהן

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' ספטמבר 02, 2019 1:51 pm

לע"ע י"ל על ספר קנין הל' מכירה, ואולי עוד כרך לא זוכר על איזה הלכות. וכן על תחילת ספר מדע.

עיקר המעלה כמובן זה הילקוט ביאורים בסופו. בקיצור, כמו מתיבתא על הגמרא עשו כך על הרמב"ם.

מבקש חכמה
הודעות: 1049
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

Re: מהדורות 'רמב"ם מבואר', ומה שביניהן

הודעהעל ידי מבקש חכמה » ב' ספטמבר 02, 2019 3:29 pm

במהדורת מקבילי הושמט הראבד.
ברמבם לעם מוסד הרב קוק בדרך כלל מובא הראבד בפירוש.
בשטינזלץ הודפס כסדר.

בעניין המחברים
כל המהדורות שוות בעניין זה
גם מהדורת מקבילי התחברה על ידי מחברים שונים
יצויין שברמבם לעם בין המחברים יש תלמידי חכמים מובהקים ביותר שחלקם הם משכמם ומעלה והפירוש בהתאם.

כמובן שהיה ראוי לבקר ולעדכן מהדורה זאת לאחר שחלפו שנים ולו חכמו...

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מהדורות 'רמב"ם מבואר', ומה שביניהן

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' ספטמבר 02, 2019 4:51 pm

מבקש חכמה כתב:בעניין המחברים
כל המהדורות שוות בעניין זה
גם מהדורת מקבילי התחברה על ידי מחברים שונים
יצויין שברמבם לעם בין המחברים יש תלמידי חכמים מובהקים ביותר שחלקם הם משכמם ומעלה והפירוש בהתאם.

השאלה היא אם אחר כך יש עריכה אחידה כלשהי, או כל ספר לעצמו (או שמא כל פרק לעצמו).

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: מהדורות 'רמב"ם מבואר', ומה שביניהן

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ב' ספטמבר 02, 2019 5:43 pm

תודה לכם הרב 'ארזי הלבנון' על פתיחת האשכול החדש.

עד כאן דובר בסדרות שלמות ברמב"ם עם ביאורים. אך יש לציין גם חלקי סטים שעדיין לא הושלמה מלאכתם.

דוגמא לסדרה כזאת - "הרמב"ם המבואר" בעריכת הג"ר צבי וילהלם וחברי המערכת (לא זוכר מה שם בית ההו"ל). מתקבל הרושם שיו"ל בשנים האחרונות ממש; כמדומה שלע"ע כבר הספיקו להוציא כ6-7(?) כרכים (על ספרי מדע, אהבה, זמנים, טהרה, עבודה -- ממה שראיתי עכ"פ. כשלפעמים כרכים רבים לאותו הספר).

[אכן השמות הזהות (זה פחות וזה יותר) של המהדורות השונות (עוז והדר, הסדרה המדוברת, ואולי עוד?) הוא קצת מביך..]

לא אכיר כ"כ בצורת העריכה ואופיו (ויבואו הידענים וישלימו). עכ"פ הנה מה שמצאתי בחיפוש מהיר ברשת - עמודים לדוג' ממנו:
https://seforimdeals.com/store15/index. ... amada.html

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מהדורות 'רמב"ם מבואר', ומה שביניהן

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' ספטמבר 02, 2019 6:13 pm

בן_אליעזר כתב:דוגמא לסדרה כזאת - "הרמב"ם המבואר" בעריכת הג"ר צבי וילהלם וחברי המערכת (לא זוכר מה שם בית ההו"ל). מתקבל הרושם שיו"ל בשנים האחרונות ממש; כמדומה שלע"ע כבר הספיקו להוציא כ6-7(?) כרכים (על ספרי מדע, אהבה, זמנים, טהרה, עבודה -- ממה שראיתי עכ"פ. כשלפעמים כרכים רבים לאותו הספר).

מצאתי זאת:
קבצים מצורפים
הרמבם-המבואר.pdf
(916.47 KiB) הורד 443 פעמים

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: מהדורות 'רמב"ם מבואר', ומה שביניהן

הודעהעל ידי חלמישצור » ה' ספטמבר 26, 2019 4:54 pm

פילווישוק כתב:לאחרונה פרסמו 'עוז והדר' על רמב"ם מבואר. מה טיבו?

תם מה הוא אומר כתב:לע"ע י"ל על ספר קנין הל' מכירה, ואולי עוד כרך לא זוכר על איזה הלכות. וכן על תחילת ספר מדע.
עיקר המעלה כמובן זה הילקוט ביאורים בסופו. בקיצור, כמו מתיבתא על הגמרא עשו כך על הרמב"ם.

1. לפי אתר ההוצאה אלה חמשת הכרכים הזמינים כעת לרכישה: מדע א, מדע ב, קנין - מכירה א, קנין - מכירה ב, קנין - זכיה ומתנה (יעויין).


2. מעלעול ראשוני בפתח ספר המדע נראה שמדובר בעבודה חשובה ומצוינת כדרכה של ההוצאה. הייחודיות של המהדורה מתבטאת, כמדומה, בשלושה: מבואות רחבים לכל לכל ספר בהם סקירת נושאי הפרקים (מתרחבים קצת מעבר לרמב"ם); ביאור רצוף לדברי הרמב"ם (בסגנון הדומה למהד' שטיינזלץ), כולל מקורות והוספות; ילקוט ביאורים המצורף בסוף הספר, דומה לזה שבסוף ש"ס עוז והדר. כל הנ"ל נעשים באמצעות עיון, השוואה והפנייה לדברי גאונים ראשונים ואחרונים, ודברי הרמב"ם עצמו (ועוד יצויין כי בשולי העמודים נוספו הפניות לפסקי השולחן ערוך). אלה יחד יוצרים מהדורה ייחודית ואיכותית מאוד, כדרכה של הוצאה נכבדה שעוז והדר לבושה.


3. מה שלא מובן לי הוא מדיניות קביעת הנוסח של המהדורה, עניין אלמנטרי בספר רצוף חילופי נוסח כמשנ"ת. הנוסח שנקבע הוא מהדורת ורשה, "כמנהג ישראל" (כלשונם), וצוין שבמקומות בהם הנוסח משובש, בוצע תיקון "על פי מקורות". לפי איזו מהדורה - ר"י קאפח, פרנקל, יד פשוטה, מכון ממרא, מקבילי, ר"י שילת - בוצעו התיקונים? מה בדיוק המדיניות כאן? כמה שינויים ממהד' ורשה בוצעו?


4. בעיני חשוב להדגיש שהביאור המצורף למהדורה מעניק לקורא דרך מצוינת להבין כיצד נתפסה הגותו של הרמב"ם ודווקא בעיני הראשונים והאחרונים. במילים אחרות, לא נעשתה שם עבודה דוגמת "יד פשוטה" היינו לנסות להבין את הרמב"ם "מתוכו", באמצעות ההגות ממנה ינק ואליה התייחס, וכמובן מתוך הגותו שלו. אע"פ שמצוטט שם לעתים מו"נ, לצורך הדוגמה, ברי שהמהדורה מבקשת להעמיד את הרמב"ם דרך המרחב התורני הכולל דווקא.

בעיני זו שאיפה לגיטימית, וברכה רבה בצידה לכל לומדי התורה, להכיר את תורת רבנו הרמב"ם מתוך התקבלות תורתו בתוך כלל מסורת התורה, רק צריכה המהדורה לקחת את עבודתה באופן ענייני, ולא להפליג יתר על המידה. דוגמה חריפה להפלגה כזו היא 13 עמודי הקדמה לכרך המדע המוקדשים להבנת חשיבות "משנה תורה" בדרך הפנימיות, רצופה ציטוטים מן הזוהר ועוד ספרי קבלה. אמור להיות גבול להכנסת הרמב"ם תחת כנפי הגות רחוקה ממנו. איני אומר להסתפק בדברי עצמו אודות החיבור ומגמתו וכו' (אף שהם מלאי עניין ותוכן עשיר), וניתן להביא מקרוב לחמנו - ראשונים ואחרונים המדברים בזה בכמה גוונים מתחלפים, אך לטעמי גוזמא יתירה ננקטה שם.


5. בהקשר זה אצטט כמה שורות מתוך דברים שנשא בעל פה הרב מנחם מנדל פומרנץ, העורך הראשי של עוז והדר, בכנס השלישי לעריכה תורנית של בית הוועד לעריכת כתבי רבותינו, כ"ז ניסן תשע"ט (כל דבריו זמינים לצפייה כאן וכאן).
מכון כמו אצלנו, עוז והדר, מקבל הרבה מאוד תגובות מהציבור ... להפעיל אנשים במשך "זמן" שלם, רק להתייחס למה שהציבור קורא. אני רוצה לומר לכם ביטוי למה שאני מרגיש וחושב - הכלל האמיתי שמנחה אותנו הוא "כלל ישראל" ... מה כלל ישראל צריך.

יש הרבה מאוד דברים שעשינו, חקרנו אחרי האמת. יש מקומות שהשקיעו מאות אלפים, אולי מליונים, בשביל להגיע לחקר האמת של ספרים מסויימים, ספרי ראשונים, מפרשי המקרא, מפרשי הש"ס. השקענו הרבה מאוד כספים על הדברים האלה, אבל יש משהו שנקרא "כלל ישראל "שהוא שמרן, והשמרנות הזו לא בהכרח סותרת את המקצוענות. כמובן נהרא נהרא ופשטיה, יש שאומרים "תורת אמת", אבל ...

[כאן מספר הרב פומרנץ שלושה מעשים מעוררי עניין, מהם ניכרת מדיניות ההוצאה]

... סוף דבר, יצאו עכשיו לפני חודש שני כרכים ראשונים של רמב"ם מבואר, "מתיבתא", כמו הגמרא המבוארת. הכנו מבוא מפואר ומיוחד לרמב"ם הזה, אפשר לקרוא לו מקצועי, אולי גם מדעי. שקדו עליו בלי סוף. לא היה לי זמן לעבור על כולו, אבל לפני שהדפסנו אמרתי, איני יודע מה יכול להיות. הלכנו לאותו גדול בישראל, הבאנו לו את המבוא: 'אין לו זמן לקרוא'. אמרתי לו: רב'ה, אני מבקש ממך בשביל כלל ישראל.

ישב ועבר על זה, ואמר לי: 'שמע, כתבתם הכל על הרמב"ם, את כל ההיסטוריה של הרמב"ם, כתבתם שהיה רופא כמובן, אולי בצורה הכי מכובדת ממה שאפשר לצפות ממכון תורני, אבל אני רוצה לומר לך, עדיין מהמבוא שלכם יכול להצטייר שהרמב"ם לא היה משהו שהוא נשגב מבינתנו, שלא נתפס בכלל, שלא קשור למושגים שלנו. אני בכלל לא מבין למה אנחנו צריכים את המבוא הזה'. ההחלטה היתה באותו רגע להשאיר את המבוא להזדמנות אחרת, לישוב הדעת, ולא כשיוצאים הספרים הראשונים. לכן הקפאנו את זה למרות ההשקעה הגדולה.

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: מהדורות 'רמב"ם מבואר', ומה שביניהן

הודעהעל ידי אבני גזית » ש' ספטמבר 28, 2019 8:35 pm

מרבי דוד הבנתי כי הסדרה הזו היוצאת בהשראתו אמורה להגיע לכדי שמונים כרך.

ואיני יודע אם גזם.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 263 אורחים