מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לימוד המקרא במשנת החזו"א

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
משלי שועלים
הודעות: 59
הצטרף: ש' ספטמבר 22, 2018 9:50 pm

לימוד המקרא במשנת החזו"א

הודעהעל ידי משלי שועלים » ב' ספטמבר 23, 2019 7:26 pm

שאלה לחו"ר אתרא הדין

זה זמן שמטרידה אותי השאלה הבאה
כידוע הלך החזו"א בדברים רבים בדרכי הגר"א, ודרך לימודו בכללם. (וידועים דבריו של הגר"י הוטנר ע"כ שהוא ניצוץ נשמתו).
עוד ידוע די' הגר"א שלכל ת"ח אמור להיות ידיעה ברורה ממש בכ"ד ספרים. וזה חלק מרכזי מידיעת התורה ול"ש לדלג ע"ז. וצריך לעסוק בזה במקביל לעסק הש"ס ולא רק אחרי שימלא כריסו וכו'.
והנה היה מתבקש כי החזו"א שלא היה משוחד מדרכי הלימוד הנהוגות בזמנו (בישיבות למשל), יחזיר עטרה ליושנה ויעודד לימוד תנ"ך (עם התרגומים ובטעמים וכו').
ומדוע שתק ע"ז עד שאפשר לומר ש"מ דניחא ליה המצב הקיים (שבישיבות כלל לא עוסקים בזה ואפי' זה קצת אסור עד גיל מסוים)?
האם סבר (א) כי נשתנו הזמנים? או (ב) חלק על הגר"א בזה? או (ג) סבר אחרת בדעתו?

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: לימוד המקרא במשנת החזו"א

הודעהעל ידי הרואה » ב' ספטמבר 23, 2019 7:38 pm

שמעתי בהקלטה של ר' יצחק שלמה זילברמן, שאומר שיש לו 15 תירוצים אמיתיים על הקושיא הזו, אבל הקושיא יותר חזקה מכולם.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: לימוד המקרא במשנת החזו"א

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' ספטמבר 23, 2019 7:45 pm

שמעתי שהרב וואזנר שאלו פעם מדוע אין 'חזון איש' על התורה. והחזון איש השיב לרבינו, כי כוחות האדם מוגבלים.
ובעיקר צריך להרחיב במה החזו"א כן ראה לרכז את כוחותיו, ומה השפיע בזה. וממילא הקושי יקטן.

ספרים וועלט
הודעות: 1222
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: לימוד המקרא במשנת החזו"א

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ב' ספטמבר 23, 2019 8:25 pm

זה תירוץ טוב למה הוא זצ"ל לא חיבר ספר ולא התעמק בלימוד המקרא, אבל למה לא הורה לתלמידיו ולבני משפחתו שילמדו כן?

אני רוצה להוסיף קושיא/שאלה האם תלמידיו (האמיתיים) של הגר"א כן למדו בדרך זו? הגר"ח מולוזין? הר"י משקלוב? מי??

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: לימוד המקרא במשנת החזו"א

הודעהעל ידי חיים שאול » ב' ספטמבר 23, 2019 9:43 pm

אם הזכירו את הנושא, הגרד"ל שליט"א אוחז שבחורים לא ישקיעו בנ"ך הרבה
(הגרח"ג למד כל יום נך)

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: לימוד המקרא במשנת החזו"א

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' ספטמבר 23, 2019 10:22 pm

ספרים וועלט כתב:זה תירוץ טוב למה הוא זצ"ל לא חיבר ספר ולא התעמק בלימוד המקרא, אבל למה לא הורה לתלמידיו ולבני משפחתו שילמדו כן?

אני רוצה להוסיף קושיא/שאלה האם תלמידיו (האמיתיים) של הגר"א כן למדו בדרך זו? הגר"ח מולוזין? הר"י משקלוב? מי??

הנושא אינו רק סדר לימודו האישי של החזו"א, אלא בעיקר במה היה הריכוז וההשפעה שלו, בין בלימודו המעמיק שבו היה רגיל להשפיע על סובביו, ובין בהדרכה שלו,
ובזה ברור שהחזו"א העמיד את הדרך שלו כלשונו על "וי שנעל צו גמרא" - כמה שיותר ללימוד הגמרא, כדי להעמיד את הבסיס של הדור בתלמידי חכמים שעוסקים בהלכה מתוך הש"ס, ובזה הייתה הצלחתו המרובה כידוע בין בכינון עמוד התורה ובין בעמוד שמירת ההלכה, ובדרך זו היה הריכוז שלו מוחלט כמעט רק בזה, ואין בנמצא אצלו כמעט עיסוק באגדה או במקרא וכו',
אגב יש לחזו"א סימן בספר העוסק כמדומה בסדר מתן תורה ומפתח כמה שאלות במקרא.

לגבי שאר תלמידי הגר"א הם לא שונים בזה מרבים מחכמי ישראל שרואים בספריהם בקיאות בכתבי הקודש, הגר"ח מוואלזי'ן היה מוסר שיעור חומש כל יום, ופירותיו אחריו ר' איצ'לה והנצי"ב העמידו בית מדרש זה,
אבל לימוד המקרא באופיו אינו בהכרח דורש את דיבוק החברים ופלפול התלמידים המתחייב מלימוד חמור כמו התלמוד, ולכן לרוב זה ענין פרטי של בני אדם לעצמם עם עצמם, וקשה לבקש על כך עדויות.
נערך לאחרונה על ידי שמואל שלומוביץ ב ב' ספטמבר 23, 2019 11:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משלי שועלים
הודעות: 59
הצטרף: ש' ספטמבר 22, 2018 9:50 pm

Re: לימוד המקרא במשנת החזו"א

הודעהעל ידי משלי שועלים » ב' ספטמבר 23, 2019 11:44 pm

שמואל שלומוביץ כתב:
ספרים וועלט כתב:זה תירוץ טוב למה הוא זצ"ל לא חיבר ספר ולא התעמק בלימוד המקרא, אבל למה לא הורה לתלמידיו ולבני משפחתו שילמדו כן?

אני רוצה להוסיף קושיא/שאלה האם תלמידיו (האמיתיים) של הגר"א כן למדו בדרך זו? הגר"ח מולוזין? הר"י משקלוב? מי??

הנושא אינו רק סדר לימודו האישי של החזו"א, אלא בעיקר במה היה הריכוז וההשפעה שלו, בין בלימודו המעמיק שבו היה רגיל להשפיע על סובביו, ובין בהדרכה שלו,
ובזה ברור שהחזו"א העמיד את הדרך שלו כלשונו על "וי שנעל צו גמרא" - כמה שיותר ללימוד הגמרא, כדי להעמיד את הבסיס של הדור בתלמידי חכמים שעוסקים בהלכה מתוך הש"ס, ובזה הייתה הצלחתו המרובה כידוע בין בכינון עמוד התורה ובין בעמוד שמירת ההלכה, ובדרך זו היה הריכוז שלו מוחלט כמעט רק בזה, ואין בנמצא אצלו כמעט עיסוק באגדה או במקרא וכו',
אגב יש לחזו"א סימן בספר העוסק כמדומה בסדר מתן תורה ומפתח כמה שאלות במקרא.

לגבי שאר תלמידי הגר"א הם לא שונים בזה מרבים מחכמי ישראל שרואים בספריהם בקיאות בכתבי הקודש, הגר"ח מוואלזי'ן היה מוסר שיעור חומש כל יום, ופירותיו אחריו ר' איצ'לה והנצי"ב העמידו בית מדרש זה,
אבל לימוד המקרא באופיו אינו בהכרח דורש את דיבוק החברים ופלפול התלמידים המתחייב מלימוד חמור כמו התלמוד, ולכן לרוב זה ענין פרטי של בני אדם לעצמם עם עצמם, וקשה לבקש על כך עדויות.


אתה בעצם אומר שמה שאין מהחזו"א עידוד על לימוד תנ"ך משום שלא היה יכול להשקיע כל מרצו גם בזה וגם להעמיד לימוד ההלכה. (והוא העדיף את האופציה השניה, עד כדי שאין ממו אפי' משפט אחד בנוסח כמו 'לא יפה עשו אנשי הדור האחרון שעזבו עסק הכ"ד ספרים'..)
ובכך הוא (או הדור) שונה מהגר"א.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: לימוד המקרא במשנת החזו"א

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ג' ספטמבר 24, 2019 12:03 am

משלי שועלים כתב:
אתה בעצם אומר שמה שאין מהחזו"א עידוד על לימוד תנ"ך משום שלא היה יכול להשקיע כל מרצו גם בזה וגם להעמיד לימוד ההלכה. (והוא העדיף את האופציה השניה, עד כדי שאין ממו אפי' משפט אחד בנוסח כמו 'לא יפה עשו אנשי הדור האחרון שעזבו עסק הכ"ד ספרים'..)
ובכך הוא (או הדור) שונה מהגר"א.

להיפך. אני טוען (למיעוט הבנתי את הנושא) שעיקר הריכוז של החזו"א בתחום הזה, היה במובן החינוכי ולא בהכרח במובן האישי, וזה בגלל הקריטיות שהוא ראה בהעמדת תלמידי חכמים בעלי הלכה, וזה חלקו בעמלו, ובוודאי לא יצוייר איך היה נראה העולם בלעדיו בזה.
לכן כמובן לא כתב משפט כזה לבל יפריע הדבר לריכוז הציבורי בלימוד העיקרי.
כשלעצמו ודאי ידע מסדרי לימודיו של אחיינו הגרח"ק ובטח ראה זאת בעין יפה שעושה כהלכה.

מעט דבש
הודעות: 3987
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: לימוד המקרא במשנת החזו"א

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' ספטמבר 24, 2019 12:54 am

קשור לנושא:
אמונה ובטחון אות כח (קטע שצונזר במהדורה המודפסת):
אלה שלא זכו לאור הגמרא בהלכה, המה משוללים גם מאגדה באופיה האמיתית. כי בהיותו חסר לב חכמה, אי אפשר לו לקנות מושגים שמימים אמתיים. גם אינו מסוגל ללמודים ישרים. ומה שהזכירו בגמרא בעלי אגדה היינו חכמים בהלכה שהוסיפו עיונם גם באגדה אבל לא יתכן להיות ריק מהלכה ולהיות בעל אגדה. וייתכן אנשים שעסקם "בהגיונות" בני אדם כעין פלוסופיה ריקנית, פעם במידות פעם בקורות הדורות ועוד כיוצא בהן ומשתדלים לקבוע הגות ליבם במסגרות התורה. וייתכן שיצליחו למשוך לב השומעים ולהנעים זמירות באזני המקשיבים, ואמנם אלה אין להם חלק בתורה לא בהלכה ולא באגדה כי כיסוד ההלכה יסוד האגדה אין האגדה הגיון לב, האגדה היא חלק התורה שקיבלנו דור אחר דור אשר מסרה משה ליהושע ויהושע לזקנים כדתנן באבות ולהיות בעל אגדה החובה להיות בקי במקרא בתורה בנביאים כתובים, להיות בקי בכל אגדות שנאמרו בגמ' בקיאות נאמנה, להיות בקי במדרש בקיאות שנונה ומסודרת, ואח"כ לשאת ולתת בהן בהבנת המסקנות שבהם, וכמו שלא ייתכן חכם בהלכה בלא קניין הבקיאות המרובה. ואמנם אלה החפצים בהתגלות לבם מורגלים בידיעות מקוטעות קטע מכאן וקטע משם עד שנאסף בידם ילקוט של מאמרים, סיפורים המשמשים בם לברא הרצאות ולהשמיע לרבים (ומהם מופלגים, אינם יודעים לתרגם בתורה נו"כ, אינם יודעים את הכתוב בראשונים ידיעה מספקת ומהם שלא למדו כלל תנ"ך, ואינם מבינים ללמוד אגדה בגמ' ברוב מקומות הש"ס, ובכל זאת המה מחנכים לצעירי הצאן, ומטיפים לקח במידות ומוסר, ולפעמים גם במדע ומתק שפתיים) ואם אמנם המה גורמים לעתים להטות לב הרבים לתורה ומוסר ולבנו יהגה להם כבוד והערצה על מעשיהם הטובים, אבל אין שמחתינו שלמה בהם כי סוף סוף חסר לנו תורה ויש כאן עניות בתורה, ויצירתם בלתי מתוקנת בהחלט, כמו שכתוב בפרקים הקודמים. אם אין תורה, אין חכמה אין עצה ואין תבונה.

ספרים וועלט
הודעות: 1222
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: לימוד המקרא במשנת החזו"א

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ג' ספטמבר 24, 2019 1:31 am

אם כבר, הגר"א כידוע עסק הרבה בחלק הסוד, ובספרי הזוהר ספד"צ וכו'. האם ידוע אם החזו"א נהג אף הוא כן? כמה שעות ביממה, כמה שנים משנותיו הוא התמסר ללימוד חלק הסוד שבתורה?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 276 אורחים