הודעהעל ידי מעיין » ה' ספטמבר 26, 2019 9:18 pm
האם כוונתך לדברי המהר"ל דיתכן לקרוא לאדם שנולד במום ויש לו רק ד' אצבעות שהוא בן אדם עם ה' אצבעות כי זה מהותו ורק נשתנה בסיבה חיצונה
ואם לזה הכוונה זה יתכן באדם פרטי שיוצא מסדר השתלשלות, אבל לא לומר שאדם דלמעלה הוא בן ו' אצבעות, ובהשתלשלות דלמטה הוא בן ה' אצבעות [ידעתי מדברי האידרא.. ארור האיש שיעשה פסל... ואין כוונתי לדבר גשמי כמובן...]
----
מענין לענין אמרתי פעם רעיון לפי דרכו של המהר"ל
בענין שרואים שאמרו בגדר ביאה לקל גומר עלי, שלכאורה זה בבחינת נס וטבע משועבד לתורה, ולא לכל הדברים אמרינן כן וגדר נערות הוא במציאות לכל חד כדאית ליה, ולכאורה למה נצרך נס כזה, ולכאורה בלי הגדרה המשנה הכללית שהוא תלוי ממש בג' שנים בדיוק, וביאר הירושלמי הזה, היינו אומרים למשל עד ב' שנים ודאי בתולי' חוזרין בד' שנים ודאי אין בתולי' חוזרין, ובין ב' לד' הוי ספק והי' תלוי בבדיקה, כמו בשערות אחר י"ג שנים, שתלוי לפי מה שהוא אדם, וזה אין לומר כי הנס הוא מפני צורך המעשה, [שא"א לבדוק זה במציאות, כי הם כמעט כעצמים בבטן המלאה... ואפשר שגם א"א לידע בבדיקה, הגם שלכאורה תלוי במהות הבתולים שאפשר שיש להכיר], כי לבעול את בת ג' שנים אין זה דבר מצוי.
והנראה שהוא מכח דדין זה הוא מהשתלשלות ובפנימיות הענין כן צריך להיות, משא"כ דינים אחרים בפנימיות הענין לא שייך דיוק כזה.