עמוד 1 מתוך 1

השנים הראשונות - אינן חיים!

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 5:35 pm
על ידי שבענו מטובך
יש אומרים שמי שנפטר בהיותו למשל בן 80, יכולים לומר עליו שהיה בן 75, כי בן חמש למקרא, ואין השנים הראשונות עולות לו מן המנין (שו"ת דברי יואל או"ח סי' ל אות ח).
ויש אומרים שעשר השנים הראשונות אינן עולות לו מן המנין (שערי תורת בבל עמ' 333).

מי יכול להשיב לי אבידתי ולציין לי עוד מ"מ בנושא זה?

Re: השנים הראשונות - אינן חיים!

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 5:52 pm
על ידי דרומי
בעל הטורים בתחילת פרשת חיי שרה - שעיקר שנותיה של שרה היו ל"ז, מאז שנולד יצחק

Re: השנים הראשונות - אינן חיים!

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 5:58 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
הגאון ר' יעקב חיים סופר בתורת יעקב[במדבר] פרשת בלק עמ' רכ"ה.

Re: השנים הראשונות - אינן חיים!

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 5:59 pm
על ידי סגי נהור
עק"ב אשר שמע אברהם בקולי, ושלש הראשונות אינן מן המנין (נדרים לב, א).

Re: השנים הראשונות - אינן חיים!

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 6:00 pm
על ידי שבענו מטובך
דרומי כתב:בעל הטורים בתחילת פרשת חיי שרה - שעיקר שנותיה של שרה היו ל"ז, מאז שנולד יצחק

נכון.
אלא ששכחתי להדגיש, שאני מחפש דווקא מי שאומר על השנים הראשונות שאינן עולות מן המנין, לפי שעדיין אין לומדים/עמלים בתורה באותן השנים.

Re: השנים הראשונות - אינן חיים!

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 6:05 pm
על ידי שבענו מטובך
סגי נהור כתב:עק"ב אשר שמע אברהם בקולי, ושלש הראשונות אינן מן המנין (נדרים לב, א).

ידוע.
אבל שם לא נאמר שחי 172 שנים. אלא שעבד את ה' 172 שנים.
אני מחפש מי שאומר על אדם שחי 75 (למשל) שהוא חי 65 או 70 וכדו'.

Re: השנים הראשונות - אינן חיים!

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 6:21 pm
על ידי חד ברנש
לדעת ר' יהודה החסיד, שתי השנים הראשונות אינן נחשבות, כי האדם אינו מדבר.
ראה על כך אריכות בספר סודי חומש ושאר לתלמידי ר' יהודה החסיד, בנספח שבסופו. נמצא באוצר.

Re: השנים הראשונות - אינן חיים!

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 7:31 pm
על ידי שבענו מטובך
חד ברנש כתב:לדעת ר' יהודה החסיד, שתי השנים הראשונות אינן נחשבות, כי האדם אינו מדבר.
ראה על כך אריכות בספר סודי חומש ושאר לתלמידי ר' יהודה החסיד, בנספח שבסופו. נמצא באוצר.

יישר כוחך!

Re: השנים הראשונות - אינן חיים!

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 7:33 pm
על ידי עזריאל ברגר
קרוב לנושא האשכול: גר שנתגייר כקטן שנולד דמי.

וידוע שיש מנהג לומר את פרק התהילים המתאים לפי מספר שנותיו (לדוגמא מיום הבר מצווה מתחילים לומר פרק יד), ומספרים שהרבי מליובאוויטש הורה לגר שיאמר את הפרק המתאים לפי השנים שעברו מיום גיורו ולא מיום לידתו.

Re: השנים הראשונות - אינן חיים!

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 8:01 pm
על ידי כחול הים
כמדומני שגם הגמרא בשבת פט ב קשורה לענין.
ובירושלמי ביכורים פב הא למד מהפסוק ימי שנותינו בהם 70 שנה שכרת (קודם) בגיל 50 כי על 20 ראשונים אין בית דין של מעלה מענישין.
דהיינו האדם נחשב בן 50 בגיל 70
(או 12.5 שנות שאפשר לחטוא בגמרא שבת)

Re: השנים הראשונות - אינן חיים!

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 9:14 pm
על ידי דמשק
שבענו מטובך כתב:
סגי נהור כתב:עק"ב אשר שמע אברהם בקולי, ושלש הראשונות אינן מן המנין (נדרים לב, א).

ידוע.
אבל שם לא נאמר שחי 172 שנים. אלא שעבד את ה' 172 שנים.
אני מחפש מי שאומר על אדם שחי 75 (למשל) שהוא חי 65 או 70 וכדו'.

בחז"ל (ירושלמי ברכות ה.) דרשו אשר נשבע ה' לאבותיכם כימי השמים על הארץ ששנות חייהם של האבות ביחד הם ת"ק שנה כמרחק השמים מהארץ, והקשו המפרשים דהרי שנות האבות יתרים ב' שנים על ת"ק, וביל"ש (עקב תתע"א) תירץ שב' שנים שלא הכיר אברהם את בוראו אינם נמנים.

Re: השנים הראשונות - אינן חיים!

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 9:18 pm
על ידי כחול הים
יפה,
אך אכ לכאורה הוא ראיה לסתור שדוקא שנות אברהם לא נמנו משאכ שנות יצחק ויעקב הראשונות..

Re: השנים הראשונות - אינן חיים!

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 9:24 pm
על ידי דמשק
כחול הים כתב:יפה,
אך א"כ לכאורה הוא ראיה לסתור שדוקא שנות אברהם לא נמנו משא"כ שנות יצחק ויעקב הראשונות..

מבואר מדברי הילקוט שיצחק ויעקב הכירו את בוראם מיד כשנולדו, וא"כ באמת כל מי שמכיר את בוראו מיד כשנולד ימנו מיד את שנותיו.

Re: השנים הראשונות - אינן חיים!

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 9:33 pm
על ידי כחול הים
דמשק כתב:
כחול הים כתב:יפה,
אך א"כ לכאורה הוא ראיה לסתור שדוקא שנות אברהם לא נמנו משא"כ שנות יצחק ויעקב הראשונות..

מבואר מדברי הילקוט שיצחק ויעקב הכירו את בוראם מיד כשנולדו, וא"כ באמת כל מי שמכיר את בוראו מיד כשנולד ימנו מיד את שנותיו.


לכאורה דבר תימה הוא לומר כן.

לדעתי הפשט בגלל שגדלו לתוך זה דהיינו נולדו לבית שמכיר ה לכך יש חשיבות לשנותיהם הראשונות משאכ אברהם נולד לבית עבודה זרה.

ואכ כיום כל תינוק שנולד לבית שומתומצ נמנה שנותיו מיומו הראשון.