מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

מפני מה יבלו השפתים מריבוי אמירת די?

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
זקן ששכח
הודעות: 2660
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

מפני מה יבלו השפתים מריבוי אמירת די?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' מאי 05, 2011 3:30 pm

בגמרא מופיעה דרשתו של רמי בר חמא בשם רב: עד שיבלו שפתותינו מלומר די.
ולכאורה תמוהה דרשה זו, שהרי אותיות אלו, הן דל"ת והן יו"ד אין מוצאן מן השפתים,
וכיצד ישפיעו כל כך על השפתים עד שיבלו?

הציץ ונפגע
הודעות: 13
הצטרף: ד' מאי 04, 2011 3:52 pm

Re: די

הודעהעל ידי הציץ ונפגע » ה' מאי 05, 2011 4:18 pm

נכתב ע"ז בפורום בבית המדרש בענין הלשון, יעו"ש.

גוראריה
הודעות: 1545
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: די

הודעהעל ידי גוראריה » ה' מאי 05, 2011 5:44 pm

זקן ששכח כתב:בגמרא מופיעה דרשתו של רמי בר חמא בשם רב: עד שיבלו שפתותינו מלומר די.
ולכאורה תמוהה דרשה זו, שהרי אותיות אלו, הן דל"ת והן יו"ד אין מוצאן מן השפתים,
וכיצד ישפיעו כל כך על השפתים עד שיבלו?

ראיתי פעם פירוש כזה: השפתיים אינן בלות מרוב שימוש אלא מחוסר שימוש, והמליצה היא שהן תבלינה מרוב אי שימוש בהן כיון שיאמרו 'די' כל הזמן...
איני זוכר המקור.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11672
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: די

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מאי 05, 2011 5:49 pm

בשנה בשנה קראתי פעם סיפור על גאונותו של הרב הרצוג מפי משמשו. היה פעם והרב הרצוג נסע באחת מעיירות סקוטלנד מקום רבנותו, לפתע ירד לדרך בעל בית אחד וסימן לעגלה לעצור, ואמר שיש לו שאלה בהולה מאד, ואז הציע את שאלתו בענין הדי והשפתיים. הרב הרצוג השיבו מיד, בירושלמי אמרוף עד שיבלו שפתותיכם מלומר דיינו ברכה. וממילא הכל מיושב. ודפח"ח.

מרחביה
הודעות: 792
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: די

הודעהעל ידי מרחביה » ה' מאי 05, 2011 6:00 pm

וכן כתב הרב קוק, במחברת 'בויסק ב'' אות לג. וכמדומני הביאו באשכול ההוא עוד שבארו כן.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: די

הודעהעל ידי מורה צדק » ה' מאי 05, 2011 8:13 pm

זכורני שהרבה בחיידר הקשה זאת, ותירץ שהברכה תמשיך ותמשיך, ובנ"י יאמרו די, ללא הפסקה כלל, כי באמת אין השפתים בלות.

יאיר
הודעות: 10162
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: די

הודעהעל ידי יאיר » ו' מאי 06, 2011 1:22 am

הציץ ונפגע כתב:נכתב ע"ז בפורום בבית המדרש בענין הלשון, יעו"ש.

זקן ששכח
viewtopic.php?f=17&t=4816#p38191

זקן ששכח
הודעות: 2660
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: די

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' מאי 06, 2011 1:48 am

יאיר כתב:
הציץ ונפגע כתב:נכתב ע"ז בפורום בבית המדרש בענין הלשון, יעו"ש.

זקן ששכח
viewtopic.php?f=17&t=4816#p38191

תודה על ההתחשבות בזקן ומתן הפנייה מדוייקת. לגופו של ענין, אינני מספיק להגיע לכל האשכולות ואשכול זה בכלל.

אי"ס,
א. מכל האותיות ב'דיינו ברכה' יש רק אות שפתית אחת, והיא האות ב'. כך שעדיין טעון ביאור הביטוי 'יבלו שפתותיכם'.
ב. כיצד נסביר את הבבלי?

יאיר
הודעות: 10162
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: די

הודעהעל ידי יאיר » ו' מאי 06, 2011 1:56 am

זקן ששכח כתב:
יאיר כתב:
הציץ ונפגע כתב:נכתב ע"ז בפורום בבית המדרש בענין הלשון, יעו"ש.

זקן ששכח
viewtopic.php?f=17&t=4816#p38191

תודה על ההתחשבות בזקן ומתן הפנייה מדוייקת. לגופו של ענין, אינני מספיק להגיע לכל האשכולות ואשכול זה בכלל.

אי"ס,
א. מכל האותיות ב'דיינו ברכה' יש רק אות שפתית אחת, והיא האות ב'. כך שעדיין טעון ביאור הביטוי 'יבלו שפתותיכם'.
ב. כיצד נסביר את הבבלי?


א.אך באמירת הבי"ת משתמשים בשתי השפתיים ולכן נכתב ל' רבים.

ב.עיין כאן viewtopic.php?f=17&t=4816#p38194 בלינק הרביעי (בסופו).

זקן ששכח
הודעות: 2660
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: די

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' מאי 06, 2011 2:00 am

תודה יאיר,
לא תמהתי על שאמרו 'שפתותיכם' בלשון רבים, אלא על שאמר 'יבלו'. שהרי בקושי אות שפתית אחת יש בכל האמירה, וכי בגינה יבלו השפתים?

שמח תשמח
הודעות: 308
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 10:21 pm

Re: די

הודעהעל ידי שמח תשמח » ו' מאי 06, 2011 2:05 am

זקן ששכח כתב:תודה יאיר,
לא תמהתי על שאמרו 'שפתותיכם' בלשון רבים, אלא על שאמר 'יבלו'. שהרי בקושי אות שפתית אחת יש בכל האמירה, וכי בגינה יבלו השפתים?

אין הכוונה שיבלו מלומר את המילה ברכה, אלא מרוב שיצטרכו לברך ברכת הנהנין.

יאיר
הודעות: 10162
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: די

הודעהעל ידי יאיר » ו' מאי 06, 2011 2:12 am

שמח תשמח כתב:
זקן ששכח כתב:תודה יאיר,
לא תמהתי על שאמרו 'שפתותיכם' בלשון רבים, אלא על שאמר 'יבלו'. שהרי בקושי אות שפתית אחת יש בכל האמירה, וכי בגינה יבלו השפתים?

אין הכוונה שיבלו מלומר את המילה ברכה, אלא מרוב שיצטרכו לברך ברכת הנהנין.

לא הבנתי כוונתך..הרי כתוב שם מפורש (לא שזה כפשוטו מובן לי) שיאמרו הרבה פעמים "דיינו ברכות" מה שעונה גם על שאלת זקן.

יאיר
הודעות: 10162
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: די

הודעהעל ידי יאיר » ו' מאי 06, 2011 2:15 am

אגב..היכן באמת מצינו כזה דבר שיהודי פשוט או אחד מהגדולים הקפיד לעשר כראוי, עד שהתעשר מאוד עד כדי וכו'..?

{שמעתי י"א שרק בחומש מתעשר - היש יודע מקור וכיצד זה מתיישב אם "עשר בשביל שתתעשר" משמע בפשטות מעשר בלבד. [ידועים דברי הגר"א באגרתו "עלים לתרופה" שכותב שם לתת חומש ויש המסבירים (הח"ח כמדומני) שזה לחומרא]}

שמח תשמח
הודעות: 308
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 10:21 pm

Re: די

הודעהעל ידי שמח תשמח » ו' מאי 06, 2011 2:41 am

יאיר כתב:
שמח תשמח כתב:
זקן ששכח כתב:תודה יאיר,
לא תמהתי על שאמרו 'שפתותיכם' בלשון רבים, אלא על שאמר 'יבלו'. שהרי בקושי אות שפתית אחת יש בכל האמירה, וכי בגינה יבלו השפתים?

אין הכוונה שיבלו מלומר את המילה ברכה, אלא מרוב שיצטרכו לברך ברכת הנהנין.

לא הבנתי כוונתך..הרי כתוב שם מפורש (לא שזה כפשוטו מובן לי) שיאמרו הרבה פעמים "דיינו ברכות" מה שעונה גם על שאלת זקן.

גם לפי הפירוש הפשוט שהוא כמו שאתה הבנת שהם אומרים דיינו ברכות. עכ"פ אות ב' היא ממוצא שפתיים, ואדרבה יש כאן רבותא - הקב"ה יתן כ"כ ברכה, עד שאפילו באות אחת יבלו שפתותיכם. ואם היה אומר מילה עם הרבה אותיות השפתיים, לא היה כ"כ רבותא בזה.

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: די

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ש' מאי 07, 2011 11:00 pm

יאיר כתב:אגב..היכן באמת מצינו כזה דבר שיהודי פשוט או אחד מהגדולים הקפיד לעשר כראוי, עד שהתעשר מאוד עד כדי וכו'..?

{שמעתי י"א שרק בחומש מתעשר - היש יודע מקור וכיצד זה מתיישב אם "עשר בשביל שתתעשר" משמע בפשטות מעשר בלבד. [ידועים דברי הגר"א באגרתו "עלים לתרופה" שכותב שם לתת חומש ויש המסבירים (הח"ח כמדומני) שזה לחומרא]}


אפשר דמה שנאמר על היחיד עשר תעשר בשביל שתתעשר אינו בדווקא עד שיבלו וכו', והאמור עד בלי די הוא דווקא במרובין העושין את המצווה שכל הציבור מקיימין אותה כתקנה.
נערך לאחרונה על ידי איסתרא בלגינא ב א' מאי 08, 2011 10:19 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10162
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: די

הודעהעל ידי יאיר » ש' מאי 07, 2011 11:40 pm

האם למדת כך מהפסוק או שראית כך כתוב בספר?

דראל
הודעות: 698
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: מפני מה יבלו השפתים מריבוי אמירת די?

הודעהעל ידי דראל » ש' מאי 07, 2011 11:59 pm

עוד אחת מההוכחות כי האות ד' צריכה להיות מבוטאת כמו TH.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: מפני מה יבלו השפתים מריבוי אמירת די?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 08, 2011 12:07 am

גם התימנים הוגים רק ד רפוייה בצורה הדומה קצת למה שציינת, אבל כאן מדובר בד דגושה בראש מילה.

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: מפני מה יבלו השפתים מריבוי אמירת די?

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » א' מאי 08, 2011 10:02 am

יאיר, נשמטה המילה "אפשר‏"‏ מראשית דברי, ועמך הסליחה.

בחושךאור1
הודעות: 41
הצטרף: ד' מרץ 30, 2011 3:14 pm

Re: מפני מה יבלו השפתים מריבוי אמירת די?

הודעהעל ידי בחושךאור1 » א' מאי 08, 2011 11:25 am

זכורני (במעורפל) כי ראיתי לבעל התורה תמימה בספרו תוספת ברכה שעמד על שאלה זו ולפי זה פשט כהגרסה השניה המובאת בעניין.

אולי מישהו יוכל לרענן את זכרוני במראה המקום?

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: מפני מה יבלו השפתים מריבוי אמירת די?

הודעהעל ידי חד וחלק » א' מאי 08, 2011 11:57 am

הנה מה שמצאתי בכתביי מזמן לימודי במסכת מכות:
בעץ יוסף (ד"ה עד) הקשה, והרי אותיות המילה 'די' אינן יוצאות מהשפתיים, וכיצד יבלו השפתיים מלאמרם. ותירץ בשם הנפש יהודה, שמכל מקום השפתיים יבלו מחמת פתיחתן באמירת 'די', אף שהן עצמן לא ידברו.

יאיר
הודעות: 10162
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מפני מה יבלו השפתים מריבוי אמירת די?

הודעהעל ידי יאיר » א' מאי 08, 2011 3:14 pm

חד וחלק כתב:הנה מה שמצאתי בכתביי מזמן לימודי במסכת מכות:
בעץ יוסף (ד"ה עד) הקשה, והרי אותיות המילה 'די' אינן יוצאות מהשפתיים, וכיצד יבלו השפתיים מלאמרם. ותירץ בשם הנפש יהודה, שמכל מקום השפתיים יבלו מחמת פתיחתן באמירת 'די', אף שהן עצמן לא ידברו.

לדעתי זה הפשט הפשוט בבלי. ופשוט..

גוראריה
הודעות: 1545
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: די

הודעהעל ידי גוראריה » א' מאי 08, 2011 3:16 pm

גוראריה כתב:
זקן ששכח כתב:בגמרא מופיעה דרשתו של רמי בר חמא בשם רב: עד שיבלו שפתותינו מלומר די.
ולכאורה תמוהה דרשה זו, שהרי אותיות אלו, הן דל"ת והן יו"ד אין מוצאן מן השפתים,
וכיצד ישפיעו כל כך על השפתים עד שיבלו?

ראיתי פעם פירוש כזה: השפתיים אינן בלות מרוב שימוש אלא מחוסר שימוש, והמליצה היא שהן תבלינה מרוב אי שימוש בהן כיון שיאמרו 'די' כל הזמן...
איני זוכר המקור.

זקן ששכח
הודעות: 2660
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מפני מה יבלו השפתים מריבוי אמירת די?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' מאי 09, 2011 12:11 am

שמתי לב, אף כי באיחור, שנידון הרבה גם בחסידישע ספרים. ואציע אחד מהם, 'פרי הארץ' לרמ"מ מויטבסק זי"ע, מכתב כב:
"ועל דרך זה אפשר לפרש מאמר חז"ל (שבת ל"ב ע"ב) שפירשו עד בלי די שיבלו שפתותיכם מלומר די, שהמפרשים מקשים הלא אין מלת די ממוצא השפתים כלל, אבל בהקדים מאמר חז"ל על פסוק (תהלים ק"כ ג') מה יתן לך וגו' לשון רמיה ארז"ל (ערכין ט"ו) שהלשון מוקפת שתי חומות של עצם ובשר שהם השניים והשפתיים, נמצא שהחומות הן מגבילות את הלשון, ובהסיר הגבול תתפשט מלת הלשון וכל מוצאים הפנימים, לכן כשהוא אומר והריקותי לכם ברכה שתהיה הברכה בהרקה מן הכלים בלי גבול ובלי די, פירשו חז"ל שיבלו שפתותיהם ולא יגבילו המוצאים הפנימים מלומר די".

תורה מפוארת
הודעות: 312
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: מפני מה יבלו השפתים מריבוי אמירת די?

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ב' אוקטובר 28, 2019 9:35 pm

לכל המייאשים שאין מקור למאמר עליו נסוב האשכול, הנה:
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... width=1586

חלמישצור
הודעות: 2029
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: די

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' אוקטובר 28, 2019 10:11 pm

איש_ספר כתב:בשנה בשנה קראתי פעם סיפור על גאונותו של הרב הרצוג מפי משמשו. היה פעם והרב הרצוג נסע באחת מעיירות סקוטלנד מקום רבנותו, לפתע ירד לדרך בעל בית אחד וסימן לעגלה לעצור, ואמר שיש לו שאלה בהולה מאד, ואז הציע את שאלתו בענין הדי והשפתיים. הרב הרצוג השיבו מיד, בירושלמי אמרו: עד שיבלו שפתותיכם מלומר דיינו ברכה. וממילא הכל מיושב. ודפח"ח.

אכן הסיפור הובא, בתוספת הרבה נופך, במאמרו של הרב ד"ר מרדכי קירשבלום, 'הרב הראשי הרצוג זצ"ל - גאון צדיק ותמים, שנה בשנה תשל"ט, עמ' 448 (ולפי האמור שם, השאלה נשאלה בידי 'יהודי הדור בלבושו, בעל זקן ופאות וכולו אומר כבוד', במהלך נסיעתו של הרב הרצוג לבקר באפיית המצות בעיר חיפה, תרצ"ו).

ויצוין כי כבר אביו של הריא"ה, הרב יואל ליב הלוי הרצוג, העיר על שינויי הנוסחים בין הבבלי והירושלמי בספרו גליוני יואל, עמ' כט, רנט (הספר נדפס בידי נכדיו בשנת תש"ל). ועוד יוער כי התירוץ הנ"ל הובא אצל ר"ב עפשטיין בספריו ברוך שאמר, עמ' קסא, ותוספת ברכה ג, עמ' 250, וכן בעלי תמר לר"י תמר, ירושלמי תענית ג, ט, ומסתמא עוד.

וכאמור התירוץ הובא גם אצל הראי"ה קוק (קבצים מכתי"ק ב, מחברות קטנות בויסק ב, סי' לג; ועל תוכן הדרשה יעויין עין איה, שבת ב, רכו):
עד בלי די, דיינו ברכות, תענית פ"ג ה"ט. וניחא מה שמקשים דדי אינו מוצא השפה, ומהו עד שיבלו שפתותיכם, אמנם סמך על ברכה, שאמירת די לבד אינו מציין מה, אבל באמרו ברכות יציין הדי המרובה, ובומ"ף משפתים.

צביב
הודעות: 1362
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: די

הודעהעל ידי צביב » ב' אוקטובר 28, 2019 10:27 pm

גוראריה כתב:
זקן ששכח כתב:בגמרא מופיעה דרשתו של רמי בר חמא בשם רב: עד שיבלו שפתותינו מלומר די.
ולכאורה תמוהה דרשה זו, שהרי אותיות אלו, הן דל"ת והן יו"ד אין מוצאן מן השפתים,
וכיצד ישפיעו כל כך על השפתים עד שיבלו?

ראיתי פעם פירוש כזה: השפתיים אינן בלות מרוב שימוש אלא מחוסר שימוש, והמליצה היא שהן תבלינה מרוב אי שימוש בהן כיון שיאמרו 'די' כל הזמן...
איני זוכר המקור.

כך כתב בספר רב ייב''י בשם רבו הבעש''ט.
וביאר פירוש זה בדרך הסוד
נערך לאחרונה על ידי צביב ב ג' אוקטובר 29, 2019 12:41 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 9219
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מפני מה יבלו השפתים מריבוי אמירת די?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוקטובר 29, 2019 12:18 am

ע"פ הפשט 'שפתים' במקרא ובל' חז"ל הן כינוי לפה ולדבור בכללות.

זקן ששכח
הודעות: 2660
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מפני מה יבלו השפתים מריבוי אמירת די?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' אוקטובר 29, 2019 2:08 pm

מה שנכון נכון כתב:ע"פ הפשט 'שפתים' במקרא ובל' חז"ל הן כינוי לפה ולדבור בכללות.

אין ספק שכבודו צודק, ובד בבד אי אפשר להתעלם לחלוטין מהמשמעות המילולית של שפתים.
וגם במקרא מצינו 'כבד פה וכבד לשון'. הוי אומר יש בהחלט בידול ברור בין כל חלקי הפה.

חיימשה
הודעות: 1709
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: די

הודעהעל ידי חיימשה » ג' אוקטובר 29, 2019 2:32 pm

יאיר כתב:אגב..היכן באמת מצינו כזה דבר שיהודי פשוט או אחד מהגדולים הקפיד לעשר כראוי, עד שהתעשר מאוד עד כדי וכו'..?

{שמעתי י"א שרק בחומש מתעשר - היש יודע מקור וכיצד זה מתיישב אם "עשר בשביל שתתעשר" משמע בפשטות מעשר בלבד. [ידועים דברי הגר"א באגרתו "עלים לתרופה" שכותב שם לתת חומש ויש המסבירים (הח"ח כמדומני) שזה לחומרא]}
זכורני שראיתי שלומדים זה מכפל הלשון, עשר תעשר.

בריושמא
הודעות: 766
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: מפני מה יבלו השפתים מריבוי אמירת די?

הודעהעל ידי בריושמא » ג' אוקטובר 29, 2019 3:17 pm

מה שנכון נכון כתב:ע"פ הפשט 'שפתים' במקרא ובל' חז"ל הן כינוי לפה ולדבור בכללות.


והפשט הברור - שכתב רבנו משנ"נ באותיות זעירות ומבוישות - מונח בקרן זוית,
מוריד דמעותיו ושואל:
למה לא ברכונו חכמינו: עד שיבלו פשטותינו מלומר די?

אבא יודן
הודעות: 1061
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: מפני מה יבלו השפתים מריבוי אמירת די?

הודעהעל ידי אבא יודן » ג' אוקטובר 29, 2019 3:36 pm

בחושךאור1 כתב:זכורני (במעורפל) כי ראיתי לבעל התורה תמימה בספרו תוספת ברכה שעמד על שאלה זו ולפי זה פשט כהגרסה השניה המובאת בעניין.

אולי מישהו יוכל לרענן את זכרוני במראה המקום?

כאן
מקור ברוך מבוא נז.png
מקור ברוך מבוא נז.png (224.79 KiB) נצפה 546 פעמים

ואחרי שהרב קוק התלהב בהסכמתו על המקור ברוך (בהקדמה דף 15) מגודל חשיבות הספר, יתכן שמה שאמר כאן
איש_ספר כתב:בשנה בשנה קראתי פעם סיפור על גאונותו של הרב הרצוג מפי משמשו. היה פעם והרב הרצוג נסע באחת מעיירות סקוטלנד מקום רבנותו, לפתע ירד לדרך בעל בית אחד וסימן לעגלה לעצור, ואמר שיש לו שאלה בהולה מאד, ואז הציע את שאלתו בענין הדי והשפתיים. הרב הרצוג השיבו מיד, בירושלמי אמרוף עד שיבלו שפתותיכם מלומר דיינו ברכה. וממילא הכל מיושב. ודפח"ח.

מרחביה כתב:וכן כתב הרב קוק, במחברת 'בויסק ב'' אות לג. וכמדומני הביאו באשכול ההוא עוד שבארו כן.

לקוח משם.
אגב, מי יתן ואדע מש"כ הרב דראל
דראל כתב:עוד אחת מההוכחות כי האות ד' צריכה להיות מבוטאת כמו TH.

מה יש לTH ולשפתים.
וביותר מש"כ הרב אוצר החכמה
אוצר החכמה כתב:גם התימנים הוגים רק ד רפוייה בצורה הדומה קצת למה שציינת, אבל כאן מדובר בד דגושה בראש מילה.

אצלנו במסורה הד' רפויה
וַהֲרִיקֹתִ֥י לָכֶ֛ם בְּרָכָ֖ה עַד־בְּלִי־דָֽי:
נערך לאחרונה על ידי אבא יודן ב ג' אוקטובר 29, 2019 7:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חלמישצור
הודעות: 2029
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: מפני מה יבלו השפתים מריבוי אמירת די?

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' אוקטובר 29, 2019 3:40 pm

בריושמא כתב:
מה שנכון נכון כתב:ע"פ הפשט 'שפתים' במקרא ובל' חז"ל הן כינוי לפה ולדבור בכללות.

והפשט הברור - שכתב רבנו משנ"נ באותיות זעירות ומבוישות - מונח בקרן זוית, מוריד דמעותיו ושואל: למה לא ברכונו חכמינו: עד שיבלו פשטותינו מלומר די?

בסגנון זה כתב רבי מיכאל כ'מוס חדאד בספרו "אורח חיים", ג'רבה תרפ"ו, צא,ב-צב,א (עיי"ש שהוסיף עוד)
10.png
10.png (175.94 KiB) נצפה 542 פעמים

סגי נהור
הודעות: 3664
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מפני מה יבלו השפתים מריבוי אמירת די?

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' אוקטובר 29, 2019 4:10 pm

בריושמא כתב:
מה שנכון נכון כתב:ע"פ הפשט 'שפתים' במקרא ובל' חז"ל הן כינוי לפה ולדבור בכללות.


והפשט הברור - שכתב רבנו משנ"נ באותיות זעירות ומבוישות - מונח בקרן זוית,
מוריד דמעותיו ושואל:
למה לא ברכונו חכמינו: עד שיבלו פשטותינו מלומר די?

על אותו משקל ניתן לומר שפשט הכתוב - שה' ישפיע ברכה עד בלי די - מונח בקרן זוית ומוריד דמעותיו וכו'.

בקרו טלה
הודעות: 3039
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

די

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' אוקטובר 29, 2019 4:25 pm

יאיר כתב:{שמעתי י"א שרק בחומש מתעשר - היש יודע מקור וכיצד זה מתיישב אם "עשר בשביל שתתעשר" משמע בפשטות מעשר בלבד. [ידועים דברי הגר"א באגרתו "עלים לתרופה" שכותב שם לתת חומש ויש המסבירים (הח"ח כמדומני) שזה לחומרא]}

עי' בארחות חיים - כתר ראש
חיימשה כתב: שראיתי שלומדים זה מכפל הלשון, עשר תעשר.

עי' בסוף הע' ב
קבצים מצורפים
ארחות חיים - כתר ראש.PDF
(370.07 KiB) הורד 12 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ג' אוקטובר 29, 2019 11:28 pm, נערך 5 פעמים בסך הכל.

שבע
הודעות: 1154
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: מפני מה יבלו השפתים מריבוי אמירת די?

הודעהעל ידי שבע » ג' אוקטובר 29, 2019 11:14 pm

אור התורה (תאומים) פ' בחוקתי (י-ם תשנ''ט, עמ' שלז):

''קושית הנשר הגדול בוצינא קדישא בעש''ט זלה''ה
שהקשה הלא אותיות הד''י אינם ממוצא השפתים כלל''

חיימשה
הודעות: 1709
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: די

הודעהעל ידי חיימשה » ד' אוקטובר 30, 2019 8:28 pm

בקרו טלה כתב:
יאיר כתב:{שמעתי י"א שרק בחומש מתעשר - היש יודע מקור וכיצד זה מתיישב אם "עשר בשביל שתתעשר" משמע בפשטות מעשר בלבד. [ידועים דברי הגר"א באגרתו "עלים לתרופה" שכותב שם לתת חומש ויש המסבירים (הח"ח כמדומני) שזה לחומרא]}

עי' בארחות חיים - כתר ראש
חיימשה כתב: שראיתי שלומדים זה מכפל הלשון, עשר תעשר.

עי' בסוף הע' ב
.
יישר כח


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים