בריושמא כתב:משתתפי הפורום משתדלים להשיג על מאמרי ולהוכיח את מקוריותם של קול התור ושל הפזמונים, ויפה הם עושים. אבל כדי להוכיח זאת קבל עם ועדה צריכים הם לעשות אחד מארבעה אלה:
א. להמציא את קול התור כתוב בכתיבות ידיהם של ר' הלל ריבלין או ר' משה מגיד ריבלין.
ב. להמציא את הפזמונים כתובים בכתב ידו של ר' יוסף יושעה ריבלין.
ג. להמציא את קונטרס 'בוני ירושלים' שנדפס בירושלים תרי"ז ובו הפזמונים הנ"ל.
ד. בדיעבד, להמציא את ההספדים לר' יוסף יושעה ריבלין, שנדפסו במהדורה מצומצמת על פי דבריו של פרופ' יוסף יהושע ריבלין.
אבל לא יעשו אחת מאלה:
א. לא ימציאו ראיה או אסמכתא מתוך דברי רבנים וצדיקים שנזכרו ושנכתבו בחיבורים שהובאו לדפוס משנת תרצ"ט ואילך. ציטוטים אלה לא ייחשבו הוכחה כלשהי לאמתותם של קול התור ושל הפזמונים, והמבין יבין.
ב. לא יטענו טענות הפותחות 'לא יכול להיות' או 'לא יעלה על הדעת'. בטענות כגון אלו אי אפשר להוציא פרוטה מן הזולת, וכשם שהכלל 'המוציא מחבירו עליו הראיה' קובע בדיני ממונות כך קובע הוא בדיני תורה וגאולה.
בריושמא כתב:תודה להרב פלגינן ותודה להרב חד ברנש.
הבנתי: פתחי מרחביה אינו ספר אלא פרק מתוך הספר מוסד היסוד.
ובאותה מידה אפשר היה לרשום גם ספר בשם 'יסוד הישוב החקלאי', ספר בשם 'בנין ירושלים, תולדות השכונות הראשונות'.
יישר כוחכם, יודעי הספרים הסובבים בספריות!
בריושמא כתב:במאמרי, הערה ח, כתבתי על שנת תרט"ו שנזכרת בפזמונים.
במאמרי, הערה יח, כתבתי על הפזמונים עצמם.
על דבריי אלו הגיב ד"ר אריה מורגנשטרן, בהרצאה שנשא בכנס הגר"א שהתקיים ביום ט' בטבת תש"פ באוניברסיטת בר אילן. בהרצאתו סיפר על כך שיישוב הפרושים בארץ נתקל בבעיות ומצוקות חמורות לאורך שנותיו הראשונות, כאשר הצרה הגדולה היתה שלא היה להם אישור לבניית בית הכנסת בחצר "החורבה" למרות הפירמאן שקיבלו בשנת 1836. והעובדה שעדיין היה קיים איסור על יהודים לרכוש קרקעות ובתים. ואז קרה הנס והתרחש מפנה דרמטי. ביום 24 ביולי 1855 הביא מונטיפיורי לירושלים סיוע כספי, ובעיקר שני פירמאנים, האחד, לבניין בית הכנסת בחצר "החורבה". והשני, היתר מיוחד לרכישת קרקע להקמת יישוב יהודי מחוץ לחומות.
עד כאן הבאתי את דברי אריה מורגנשטרן מתוך סיכום שנעשה בידי אחד השומעים. עתה אני מתמלל את דברי אריה מורגנשטרן בהרצאתו, מילה במילה:
מונטיפיורי ב-2 באוגוסט יורד לראות את הקרקע, שאחר כך תהיה משכנות שאננים, בתי טורא, וחותמים את ההסכם במחכמה בבית המשפט המוסלמי בהר הבית. י"ח באב שנת תרט"ו יש בירושלים ממש מהפכה. אלפי אנשים באים לטקס הנחת אבן הפינה לבתי טורא. התזמורת של הצבא הטורקי, אליעזר הלוי דורש דרשה, מונטיפיורי מדבר, מניחים אבן פינה, כל ירושלים עומדת על רגליה.
באותו זמן באותו מעמד ישנו בחור צעיר שנקרא יוסף ריבלין... מי שיסד את נחלת שבעה וכתב אידיאולוגיה של הרחבת ירושלים... והוא כותב פזמונים. האיש הזה כותב יומן מיסטי... ישנו פזמון אחד שאף אחד לא הבין אותו. לפזמונים יש פירושים. ישנו ספר פזמונים שפרסם פרופ' יוסף ריבלין... הנה הוא יושב כאן... ושם יש פזמון שהוא לא מפרש אותו. לא פירש אותו פרופ' יוסף יואל ריבלין... לא פירש אותו חוקר בשם אליעזר ריבלין שהיה ידוע בתור חוקר אמין... פזמונים קבליים עם הרבה מראי מקומות לזוהר ולתיקונים... עברתי על הפזמונים פעמיים ושלוש... ומצאתי את הפזמון שמתאר את המהפכה שהיתה בירושלים ב-1855.
...
כתבו ספרים בנושא וטענו שבתוך משפחת ריבלין היו אנשים שזייפו את השירים האלה. אבל איך הם זייפו את השירים האלה אם הם לא הבינו אותם אפילו? אף אחד מהזייפנים לא היה מסוגל לפענח את זה! ...
מכאן אני חוזר להביא את דברי אריה מורגנשטרן מתוך הסיכום שנעשה בידי אחד השומעים:
בפזמון הבא שד"ר מורגנשטרן קיצר אותו מובאים המושגים "נשא על נס" ו"איש על דגלו" ו"הזמיר הגיע" שמתייחסים למונטיפיורי שקיבל בשנת 1846 מהמלכה ויקטוריה רשות לשאת דגל ועליו רשום באותיות עבריות "ירושלם". מאז בכל ביקור בארץ מונטיפיורי הופיע עם הדגל "ירושלם" הזה.
להלן שלושה קטעים שהביא מורגנשטרן בהרצאה להוכיח את הקשר בין האירוע הדרמטי של הרחבת גבולות היישוב היהודי בירושלים מחוץ לחומות, עם מונטיפיורי והגימטריה של שמו של ר' יושעה – יוסף (גימ' חי מנחם) עם האמונה ב"אותות" המסבירים את הגשמת שליחות הגר"א כפי שראה בחזיון.
1.
וקול ברמה נשמע ודברו "נשא על נס" ["דגל ירושלם" של משה מונטיפיורי, יתכן ורומז גם על קבר רחל שכידוע שיפץ והרחיב מונטיפיורי]
"בונה ירושלם ד'- נדחי ישראל יכנס"
"בעת לחננה" [בגימטריה תרט"ו]
"כי בא בא "מועד" [יוסף]
"איש על דגלו " [משה מונטיפיורי]
בא באותיות בית אבות [אביו אברהם בנימין]
הנה מעת ה"זמיר הגיע" [משה מונטיפיורי] רוח ד' לפעמו... [משה בגימ' זמיר הגיע]
וכאמור ב"שיבת ציון" –"היינו כחולמים"
כי צעדי ישועה באותות, וחלום מתגלים.
[זאת אומרת שתיכף כשחלם על ירושלים (שם) הגיע האות ע"י מונטיפיורי].
(המקור: ברית אבות בסערת אליהו, ירושלים תשס"ד, עמ' 76 - 77).
2.
מחשבה טובה, הקדוש ב"ה
מצרפה למעשה ומקרבה לפעולה.
"בעת לחננה" [תרט"ו] עת לעשות-
רוח קדש קוראת לנו מלמעלה...
"כי בא בא מועד עת לבנות,
החל לבנות "יהודא וירושלים"...
בחלומי ובהקיצי היא תשחני...
הן כל זאת אצבע אלהים היא ...
באור ליום "חי מנחם" [יוסף] א"ב
"בעת לחננה" היא תרט"ו ופדיון" [יוסף] (יתכן ורומז על פדיון החורבה וכו')
(המקור: שם, עמ' 50-48)
עד כאן דברי אריה מורגנשטרן בהרצאתו.
ואען ואומר:
א.
אריה מורגנשטרן, בספרו השיבה לירושלים, עמ' 270, כתב על ביקורו של מונטיפיורי בירושלים בשנת 1855.
הוא תיאר את הביקור, ובכל תיאורו הוא לא הזכיר את התאריך 2 באוגוסט.
ב.
בשנת 1981 כתבה רות קרק כתבה מאמר, הערות לפרשת 'בתי טורא', קתדרה 18 (1981), עמ' 157 - 167.
במאמרה, עמ' 160, כותבת רות קרק כי ביוני 1855 הגיע מונטיפיורי לקושטא, נפגש עם הסולטאן וקיבל ממנו פירמאן להקים בית חולים לעניים בירושלים. מונטיפיורי הגיע לירושלים, וחיפש קרקע כדי לבנות בית חולים. אחמד אגא, ידידו משכבר הימים, הציע לו לקנות קרקע שבבעלותו, ובין ה-30 ביולי ובין 4 באוגוסט התנהל משא ומתן בין מונטיפיורי ובין אחמד אגא.
אחמד אגא לא הסכים להוריד מהמחיר הגבוה שדרש, ולאחר סיכום בעל פה במחיר המקורי, נערכה הקנייה בסראיה ביום 9 באוגוסט 1855, כלומר בכ"ה באב תרט"ו.
הקנייה נרשמה בסג'ל, הוא פנקס בית הדין השרעי בירושלים, והעתקה מדויקת ממנו נמצאת בארכיון אליהו אלישר. תרגום מסמך זה לאנגלית נמצא בתיקי הקונסוליה הבריטית שבגנזך המדינה. רות קרק הביאה את המסמך שנמצא בתיקי הקונסוליה הבריטית, ותרגמה אותו.
ב-15 באוגוסט, כלומר א' באלול תרט"ו, נערך טקס חגיגי של הנחת אבן הפינה לבית החולים.
ג.
משה סמט כתב מאמר, משה מונטיפיורי וארץ ישראל - מיתוס ומציאות, מאסף הציונות י"א (1986), עמ' 65 - 118.
במאמרו, עמ' 100 - 101, הוא מתאר את קניית המגרש במשכנות שאננים. מונטיפיורי ביקש לקנות קרקע לצורך הקמת בית חולים. אגא חאן, ידידו מימים עברו, הציע לו לקנות קרקע שברשותו.
ביום 2 באוגוסט, כלומר בי"ח באב תרט"ו, נודע למונטיפיורי כי אגא חאן מבקש 120,000 פיאסטר. מונטיפיורי התאכזב מידידו, ובאותו יום כתב ביומנו: 'זה סופן של הצהרות ידידותיות'.
מונטיפיורי העביר לעוזרו אליעזר הלוי את ניהול המשא ומתן, וביום 9 באוגוסט התקיימה העברת החלקה על שם מונטיפיורי בבית המשפט. התעודה על העברת החלקה למונטיפיורי נמצאת באוסף אלישר.
ביום 15 באוגוסט הונחה אבן הפינה לבניין בית החולים.
ד.
משלושה מקורות - יומני מונטיפיורי, מסמכי הסג'ל ותיקי הקונסוליה הבריטית - מתבררות פעולותיו של משה מונטיפיורי בשנת תרט"ו (1855):
1. משה מונטיפיורי קיבל פירמאן אחד מהסולטאן, ובו רשות לבנות בית חולים בירושלים ולקנות קרקע לשם כך.
דברים אלו סותרים את דבריו של אריה מורגנשטרן כי מונטיפיורי הביא שני פירמאנים, וכי אחד מהפירמאנים הללו היה רשות לבנות בית כנסת בחצר החורבה.
2. ביום 2 באוגוסט, הוא י"ח באב תרט"ו, לא קנה מונטיפיורי קרקע. אדרבה, הוא התייאש מהמשא ומתן שהתחיל לנהל עם אגא חאן על קניית הקרקע שבבעלותו. על כן, ביום 2 באוגוסט, כתב מונטיפיורי ביומנו כי 'זה סופן של הצהרות ידידותיות'.
דברים אלו עומדים בניגוד גמור לדבריו של אריה מורגנשטרן כי ביום 2 באוגוסט, הוא י"ח באב תרט"ו, קנה מונטיפיורי קרקע בירושלים.
3. אימתי קנה מונטיפיורי את הקרקע בירושלים? ביום 9 באוגוסט, הוא כ"ה באב תרט"ו. כלומר, שבוע שלם לאחר 2 באוגוסט, הוא י"ח באב. רק בכ"ה באב נערכה קניית הקרקע בסראיה ונחתמה התעודה על כך.
4. הנחת אבן הפינה לבתי טורא היתה ב-15 באוגוסט, כלומר ביום א' באלול תרט"ו, ולא ביום י"ח באב תרט"ו, כפי שטען אריה מורגנשטרן בהרצאתו.
מכל אלה עולה בבירור כי ביום י"ח באב שנת תרט"ו:
- לא קנה מונטיפיורי קרקע בירושלים,
- לא הניחו אבן פינה להקמת בתי טורא,
- לא השתתפו יהודי ירושלים בחגיגה שלא היתה.
ומאליה עולה המסקנה:
מחבר הפזמונים לא יכול היה להזכיר את 'חי מנחם' בגלל מעשיו של משה מונטיפיורי, שלא התרחשו באותו יום כלל.
חזרנו אפוא אל ההתחלה, ועמנו השאלה: מדוע כתב מחבר הפזמונים 'חי מנחם'? מדוע הזכיר את התאריך י"ח באב? מה קרה ביום זה?
את התשובות לשאלות אלה כבר ענה יוסף יואל ריבלין בחוברת 'ראשית הישוב מחוץ לחומת ירושלם', שפרסם בחודש אב תרצ"ט. כך כתב בחוברת זו: 'ביום ט' תמוז תרכ"ט עמדו על מקומם שני הבתים הראשונים על כתליהם וגגותיהם. ביום ח"י מנחם-אב נגמר בנין בית הרי"ר'. י"ח בחודש אב הוא היום שבו נגמר בניין ביתו של יוסף יושעה ריבלין, לפי המסורת של משפחת ריבלין, וזו הסיבה היחידה שמחבר הפזמונים כתב את המילים הבאות: 'באור ליום "חי מנחם" [יוסף] א"ב'.
הנה כי כן, מחבר הפזמונים הזכיר את י"ח באב בגלל יוסף יושעה ריבלין ולא בגלל משה מונטיפיורי, בגלל ביתו של יוסף יושעה ריבלין בנחלת שבעה ולא בגלל קניית קרקע היסטורית במשכנות שאננים.
סיכומם של דברים, לא חרג מחבר הפזמונים מגבולות משפחתו - משפחת ריבלין, לא הובאה הוכחה כלשהי לאמתותם של הפזמונים, ולא נמצא פגם כלשהו בכל אשר כתבתי במאמרי על פזמוני 'ברית אבות בסערת אליהו'.
נכבדי,
באופן יוצא דופן, שלא כדרכי, אני מבקש להגיב בדברים כתובים בפני חברי הפורום הנכבד שלכם בנושא "קול התור"
ראשית, לשאלתו המוזרה של אביב"י. בספרי "השיבה לירושלים" התייחסתי לביקורו הרביעי של משה מונטיפיורי בירושלים בשנת תרט"ו( 1855) אך לא הזכרתי את התאריך 2 באוגוסט 1855 , פשוט, משום שבזמנו לא התייחסתי לתאריך ספציפי זה , אלא לביקור בכללותו.
שנית , על פרטי המשא ומתן בין מונטיפיורי לבין בעל הקרקע אחמד אגא, ישנן כמה גרסאות שונות. מלבד יומנו של משה מונטיפיורי, יש לנו את יומני ד"ר אליעזר הלוי , של הקונסול ג'יימס פין, ושל חברי המשלחת האדונים גרשון קורשעד, וחיים גדליה. חוץ מהגרסאות השונות, העסקה עצמה סוכמה, נערכה נכתבה ונחתמה בבית המשפט המוסלמי בתאריכים שונים, וכן נחתמה על ידי הצדדים פעם נוספת בקונסוליה הבריטית.
בעקבות חוקר אנגלי שארחיב עליו את הדיבור בספרי שעתיד לצאת אי"ה בקרוב , מצאתי כי כבר ב1 לאוגוסט 1855 י"ז מנחם אב תרט"ו, ניהלו מונטיפיורי ואחמד אגא משא ומתן על רכישת הקרקע ולמחרת ב-2 לאוגוסט 1855 , י"ח מנחם אב תרט"ו ירד משה מונטיפיורי ואנשיו לראות את השטח ובו ביום סוכמה הרכישה לאחר משא ומתן בנוסח "אברהם ועפרון החתי".
שלישית, מי שרואה את ההיסטוריה בפנורמה הרחבה שלה, מעבר למקורות המצומצמים , מבין, שאירוע ביקורו הרביעי של משה מונטיפיורי, היה היסטורי ודרמטי. ב-18 לחודש יולי 1855 הגיע משה מונטיפיורי לאזור ירושלים ובמשך חודש ימים היו כל יהודי ירושלים באקסטזה מוחלטת.
וכך מדווח הקונסול הבריטי ג'יימס פין ביומנו :
" כל היהודים שיכלו לרכוב או להלך ברגליהם יצאו לקראת התיירים בהתקרבם לירושלים . בהגיע החבורה למקום ממנו עיר הקדש נגלית לראשונה מצפון, נעצרו לתפילה קצרה- בלי שיפריעום משמר הפרשים שהתרוצצו סביבם וירו ברוביהם ובאקדחיהם... גם הפחה וגם הקונסוליה הבריטית העמידו לסיר משה מונטיפיורי משמר כבוד של שוטרים וקאווסים ,ודבר זה היה נחוץ בהחלט כדי לשים סדר בהמוני היהודים- כי סיר משה והליידי מונטיפיורי ידועים היו היטב בארץ , ואנשים מכל השכבות יצאו לחלוק להם כבוד". ( ג' פין, עתות סופה, ירושלים תש"ם, עמ' 495 )
פין כותב ביומנו כי מן השגרירות הבריטית בקושטא נודע לו שסיר מונטיפיורי עומד להביא עמו שתי תעודות רשמיות, האחת על בניין בית הכנסת בחורבה ואחת הרשות לרכוש קרקעות שימסור אותן עם הגעתו לאנשי הקונסוליה בירושלים.
ב20 ליולי 1855 הראה מונטיפיורי לג'יימס פין את שני המסמכים שהביא ומכאן ואילך התגלגלו העניינים במהירות.
ביום ה-23 ביולי 1855 , ערב צום תשעה באב תרט"ו, נועדו משה מונטיפיורי והקונסול פין עם הפחה של ירושלים במחכמה הירושלמית ושני הפירמאנים נרשמו כדין וכמקובל בספרי בית המשפט בטקס מיוחד בו עמדו הנוכחים על רגליהם כאשר הקריא מזכיר בית הדין את המסמכים .
ביום 24 ביולי ט' באב תרט"ו , יום האבל הלאומי על חורבן המקדש וירושלים ,נתבשרו יהודי העיר על תוכן הפירמאן שעל פיו אישר הסולטאן בניגוד לקודמיו ולחכמי האסלאם, לבנות את בית הכנסת בחצר "החורבה" ומיהרו לבשר לעולם היהודי ביום כ"א במנחם אב תרט"ו באמצעות השד"ר ר' אברהם ניסן וואלפין על המאורע בכתב השד"רות: "מבשרת ציון" תוך שימוש במוטיבים משיחיים הלקוחים ממקורות שונים: " וחפץ ה' בידינו הצליח" , "התשועה הגדולה", "והיו נקראים כל דברי המלך" "והדת ניתנה בששון [בשושן]" ועוד . להלן קטעים מכתב השד"רות שצילומו מובא בהמשך:
"מבשרת ציון"
"הדור אתם, הלא ידעתם, הלא הוגד לכם מראש ומקדם את התשועות הגדולות אשר הופיע ה' עלינו אנחנו בקדש...וחפץ ה' בידינו הצליח ... והנה עתה לא עת לחשות. עת בשורה היא לנו ...כי בעזרת ה' השגנו הפורמאן מהמלך יר"ה על בנין בית הכנסת יב"צ בעל תוקף ועוז, לבנותה נחלה בלי מצרים, [ מתאר את המאמצים שעשה ר' אריה נאמן ] והביא הפורמאן לפה עה"ק ליד הקונזול אינגלייז הנ"ל בחודש מנחם הלזה, ניחם ה' עמו, ובערב תשעה באב הנחמות, שלח הקונזול יר"ה אחרי השר יר"ה ואחרי הרב מוהר"א והלכו לבאשא דפה ושלח הבאשא לקרוא לכל אנשי הדואן ויהיו נקראים כל דברי מאמר המלך בפומבי וקמו ועמדו כולם על רגליהם ונשקו את מאמר המלך ...והדת נתנה בששון לבנות לנו הבית הכנסת...ועתה אחינו בני ישראל ,שמחו וגילו נא אוהבי ציון , על התשועה הגדולה ...כי התעורר לנו זכות אבותינו הקדושים זיע"א ונתננו לחסד ולרחמים בעיני המלך יר"ה ".( פ' גרייבסקי, "מבשרת ציון" מיום כ"א מנ"א תזרח. בתוך : זכרון לחובבים הראשונים, י"ג , עמ' ט-יא)
אבל בנגוד לנאמר ב"מבשרת ציון" מעדיף יוסי אביב"י , להסתמך על דברים מוטעים שנכתבו בספר על מונטיפיורי בהם נאמר :
" משה מונטיפיורי קיבל פירמאן אחד מהסולטאן ובו רשות לבנות בית חולים בירושלים ולקנות קרקע לשם כך . דברים אלה [ כותב אביב"י] סותרים את דבריו של אריה מורגנשטרן כי מונטיפיורי הביא שני פירמאנים וכי אחד מהפירמאנים היה רשות לבנות בית כנסת בחצר החורבה"
ובכן לדברים האלה שכתב אביב"י אין שחר, ולא בפעם הראשונה. היו שני פירמאנים שנתפרסמו בחודש אב תרט"ו ושינו את פני ההיסטוריה של יהודי ארץ ישראל .
ראינו את תגובתם הנלהבת של יהודי ירושלים על קבלת הפירמאן לבניין בית הכנסת בשנת תרט"ו. גם הקונסול הבריטי בירושלים ג'יימס פין, העריך מצד שני ובצדק רב, כי רכישת הקרקע על ידי מונטיפיורי, בנגוד לחוק העות'מאניהמקובל, היתה מהפך היסטורי, ןכך כתב ביומנו :
"המפעל העיקרי [ של הביקור] היה רכישת האדמה מחוץ לעיר לבנות עליה את בתי המחסה , המרפאה ותחנת הרוח. לצורך זה השיג מונטיפיורי חלקת אדמה הגובלת עם דרך המלך שמירושלים לבית לחם...לצורך רכישה זו נכתב כתב המכר על שמו שלו, אף כי לא היה נתין תורכי, וזה היה חסד מיוחד במינו שניאות לו השלטון.. המכירה ממש, בוצעה בקונסוליה הבריטית אך הרישום נעשה , כמובן במחכמה [בית המשפט המוסלמי]".( עתות סופה, עמ' 500) וממשיך לכתוב הקונסול ג'יימס פין : "במכירת קרקע זו לזר ולשאינו מוסלמי התחולל עוד מן המאורעות המופלאים בקורותיה של ירושלים אשר שנה זו חזתה בהם"( שם)
נראה כי המאורעות הכבירים שעברו על ירושלים ושנמשכו כחודש ימים השפיעו גם על הנער ( "גלגולו של יוסף בעל החלומות...) המוכשר מאוד, יוסף ריבלין נכדו של ר' משה מגיד, שהציל את ירושלים מן המשבר המשיחי של שנת ת"ר, נער שהיה אפוף חזיונות משיחיים על שליחות להרחבתה של ירושלים אל מעבר לחומות העיר העתיקה כגורם מקרב גאולה ואת עצמו כ"משיח בן יוסף" בדורו. סביר מאוד שבמשך החודש לערך, ששהה מונטיפיורי בירושלים הוא גם נפגש אישית עם נכדו זה של ר' משה מגיד ידידו משכבר הימים.
נסיונו הציני של אביב"י לגמד את האירוע ההיסטורי המהפכני בתולדות ירושלים בשל חשבונות אובססיביים שיש לו עם משפחת ריבלין, הוא אומלל ופוגע בו כחוקר קבלה מוערך.
הערה אחת בדבריו של אביב"י היא בעלת ערך. הוא מצא שר' יושעה ריבלין [ על פי יוסף יואל ריבלין] דאג ל"סיים" גם את בניית ביתו ב'נחלת שבעה' ביום "י"ח מנחם" [יוסף] תרכ"ט, תופעה המעידה כאלף עדים דווקא על המודעות שהיתה ליושעה ריבלין באשר לשליחותו כבונה ומרחיב גבולות ירושלים, תופעה שבאה לביטוי בהמוני הגימטריות המרתקות שחיבר וחרז בפזמונים שכתב ביומנו ובשמו הייעודי "יוסף". תופעה שגם אותה מנסה אביב"י להכחיש ללא הצלחה.
הפזמון על משה מונטיפיורי ( "הזמיר הגיע", "נשא על נס" , "איש על דגלו" ואירועי חודש מנחם אב תרט"ו – "ברית אבות בסערת אליהו" עמ' 76 ועמ' 50 ) הם הוכחה מוחצת, לצד הוכחות נוספות, כי את הפזמונים חיבר ר' יושעה ריבלין.
אף אחד אחר מ"בני ריבלין" לא פיענח את הפזמון, כי לא הבין אותו, ובטח שלא חיבר אותו. העובדה שהפזמונים אינם מופיעים בסדר כרונולגי הגיוני, הם רק הוכחה נוספת שהם נערכו בידי מי שמצא אותם בגנזי אביו, והביאם לדפוס בצורה חסרת הגיון פנימי וסדרראוי. -הוא המו"ל ר' שלמה זלמן ריבלין.
=-=-=-=-=-=--=-=-=-=-=-=-=-=-
בריושמא כתב:כתב הרב יגל:
גם בעניין ייסוד פתח תקווה, הוא מביא כמעט בדרך אגב ובהעלמה את התמרמרותו של ר' יושעה עצמו "מי ייסד את פתח תקווה?" (ולא הביא את מכתבו של הר' יעקבזון מפ"ת אל גראייבסקי, הרבה קודם תרצ"ט, שאביו סיפר לו שר' יושעה הוא שמימן את נסיעת ר' יואל משה סלומון וחבריו לפתח תקווה).
תשובתי:
ומה בכך? אכן, ר' יוסף יושעה התמרמר. האם צדק בהתמרמרותו? האם היה הוא בין הנוסעים לאדמות מלבס בעת החריש הראשון? והלא גם ר' יוסף יושעה עצמו לא טען שהוא היה עם ר' יואל משה סלומון וזרח ברנט ויהושע שטמפפר ודוד גוטמן בעת שהם נסעו והקימו ובנו את פתח תקוה?
אכן, עד עתה לא ידעתי על מכתבו של הרב יעקבזון. ובכן, כתב הרב יעקבזון כי אביו סיפר לו שר' יושעה מימן את נסיעתם של סלומון וחבריו לפתח תקוה. הגע בעצמך, הרב יעקבזון מספר שאביו סיפר לו. אסמכתא? מקור כתוב בן הזמן? מאומה. ומדוע רק אביו של הרב יעקבזון שמע את הסיפור? אפילו יוסף יואל ריבלין אינו מכיר ואינו מזכיר את הסיפור הזה.
אבל, לפי שעה, אני מוכן לקבל אותו כמות שהוא, ואשאל: האם תשלום דמי נסיעה - מרחוק, שהרי ר' יוסף יושעה נשאר בירושלים ולא נסע עמם - משמעו 'ייסוד פתח תקוה'? האם תשלום דמי נסיעה מהווה השתתפות בהתיישבות על הקרקע ובבניית בתים ובחריש באדמותיה של פתח תקוה? ולא עוד אלא, האם לר' דוד גוטמן, 'הנגיד'-העשיר שקנה לבדו את אדמת פתח תקוה, לא היו כמה גרושים בכיסו כדי לממן גם הנסיעה לפתח תקוה?
בריושמא כתב:לא אצטט כאן את דבריה של שושנה הלוי, שמא יאמרו מגזם אני, אלא אביא את מאמרה, כמות שהוא, בשלמותו. כך יוכלו הקוראים לקרוא דבריה בעצמם, ולהיווכח, פעם נוספת, כיצד בדו בני ריבלין מלבם מעשים ומאורעות שלא אירעו.
בריושמא כתב:בסוף מאמרה כתבה שושנה הלוי דברים קשים נגד 'משחזרי ההיסטוריה בדור האחרון, מתוך מגמה ברורה לשלול ממתישבי "משכנות שאננים" את זכות הראשונים ליציאה מן החומות ולהדביקה למיסדי נחלת שבעה דווקא, תארו את הדברים באופן שיתאים למגמתם, גם אם הדבר היה נוגד את המציאות' (עמ' 152). היא ציטטה באריכות מספרו הנ"ל של יוסף יואל ריבלין, ומפעם לפעם קטעה את דבריו בהוספת המילה 'להד"ם!'.
לא אצטט כאן את דבריה של שושנה הלוי, שמא יאמרו מגזם אני, אלא אביא את מאמרה, כמות שהוא, בשלמותו. כך יוכלו הקוראים לקרוא דבריה בעצמם, ולהיווכח, פעם נוספת, כיצד בדו בני ריבלין מלבם מעשים ומאורעות שלא אירעו.
יושב הארץ כתב:מונטיפיורי אכן הקים בית חרושת לאריגה בשנת תרי"ד, והפרטים השתבשו, מה לעשות לא היה להם אוצר החכמה ולא ארכיונים להסתכל בהם. ולפעמים הזכרון של הזקנים בגד בהם.
גם כיום שנמצאים הארכיונים והעיתונים האלו יש כאלו שמצטטים משם הפוך, מה לעשות?
יושב הארץ כתב: ...מידה מסויימת של אוביקטיביות.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 404 אורחים