מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פירושים קדמונים על ספר הכוזרי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ספרא
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 22, 2012 12:57 am

פירושים קדמונים על ספר הכוזרי

הודעהעל ידי ספרא » ש' פברואר 08, 2020 9:28 pm

שלום רב,
האם ישנם פירושים קדמונים לספר הכוזרי, מלבד קול יהודה, אוצר נחמד וחשק שלמה?
גם את הספונים עדיין בכתבי יד אני מבקש.

תודה רבה!

בברכה המשולשת
הודעות: 14150
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פירושים קדמונים על ספר הכוזרי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' פברואר 08, 2020 9:46 pm

מתוך הערך במכלול:

מהמפרשים הקדמונים לספר הכוזרי הוא פירוש "חשק שלמה" מאת רבי שלמה בן יהודה מלוניל, שנכתב בשלהי המאה ה-14[18]. פירושו ראה אור בעריכת דב שוורץ בהוצאת אוניברסיטת בר-אילן. פירושים נוספים נכתבו על ידי בני דורו, כ"בית יעקב" לרבי יעקב פריצול וכן פירושו של רבי נתנאל בן נחמיה כספי "עדות לישראל".
במהדורות רבות[דרושה הבהרה] של הספר בתרגומו של תיבון הוצמד לטקסט פירושו של רבי יהודה מוסקטו עליו, "קול יהודה", שנדפס לראשונה בשנת שנ"ד (1599) והוא הפירוש הראשון לספר הכוזרי שעלה על מכבש הדפוס. בפירוש זה נעשה גם ניסיון להשוות גרסאות ולתקן טעויות בנוסח. הוא מוסיף הערות על הכוזרי מדברי התלמוד והראשונים. חשיבתו הליברלית יחסית ניכרת מדי פעם בפירושו. הוא אינו נמנע מלמתוח גם ביקורת קשה על מחבר הכוזרי כאשר זה מביע את דעתו המפורסמת כאילו אין גר יכול לזכות בנבואה. "בלתי השאיר לו שריד כמעט להימצא שם אפילו גר אחד עולה אל מדרגת נבואה לאיזו סיבה שתהיה ואם רבה, על כן חוששני לו מחטאת הנטייה מדעת חז"ל".
בשנת נדפס גם פירוש "אוצר נחמד" מאת רבי ישראל זמושץ, מחבר הפירוש "טוב הלבנון" על חובות הלבבות. לעומת הקודמים, פירושו על פי רוב תמציתי ומתמקד בפירוש המילים ויש בו מעט משא ומתן רעיוני.
פירוש נוסף נכתב על ידי ר' גדליה ברֶכֶּר וכונה בפשטות "פירוש חדש".

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: פירושים קדמונים על ספר הכוזרי

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ש' פברואר 08, 2020 10:21 pm

יש ביאור על חלקיו הראשונים של הכוזרי מאת סטאנוב (ודאי אינו קדמון...). דמותו נתונה במחלוקת, אך הביאור נחמד מאד.

בברכה המשולשת
הודעות: 14150
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פירושים קדמונים על ספר הכוזרי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' פברואר 08, 2020 10:22 pm

ארזי הלבנון כתב:יש ביאור על חלקיו הראשונים של הכוזרי מאת סטאנוב. דמותו נתונה במחלוקת, אך הביאור נחמד מאד.


אבל הוא כבר מאוחר (מלבד היותו רשע, זייפן וטיפוס מפוקפק באופן כללי, רח"ל)

ספרא
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 22, 2012 12:57 am

Re: פירושים קדמונים על ספר הכוזרי

הודעהעל ידי ספרא » א' פברואר 09, 2020 12:08 am

בברכה המשולשת כתב:מתוך הערך במכלול:

מהמפרשים הקדמונים לספר הכוזרי הוא פירוש "חשק שלמה" מאת רבי שלמה בן יהודה מלוניל, שנכתב בשלהי המאה ה-14[18]. פירושו ראה אור בעריכת דב שוורץ בהוצאת אוניברסיטת בר-אילן. פירושים נוספים נכתבו על ידי בני דורו, כ"בית יעקב" לרבי יעקב פריצול וכן פירושו של רבי נתנאל בן נחמיה כספי "עדות לישראל".
במהדורות רבות[דרושה הבהרה] של הספר בתרגומו של תיבון הוצמד לטקסט פירושו של רבי יהודה מוסקטו עליו, "קול יהודה", שנדפס לראשונה בשנת שנ"ד (1599) והוא הפירוש הראשון לספר הכוזרי שעלה על מכבש הדפוס. בפירוש זה נעשה גם ניסיון להשוות גרסאות ולתקן טעויות בנוסח. הוא מוסיף הערות על הכוזרי מדברי התלמוד והראשונים. חשיבתו הליברלית יחסית ניכרת מדי פעם בפירושו. הוא אינו נמנע מלמתוח גם ביקורת קשה על מחבר הכוזרי כאשר זה מביע את דעתו המפורסמת כאילו אין גר יכול לזכות בנבואה. "בלתי השאיר לו שריד כמעט להימצא שם אפילו גר אחד עולה אל מדרגת נבואה לאיזו סיבה שתהיה ואם רבה, על כן חוששני לו מחטאת הנטייה מדעת חז"ל".
בשנת נדפס גם פירוש "אוצר נחמד" מאת רבי ישראל זמושץ, מחבר הפירוש "טוב הלבנון" על חובות הלבבות. לעומת הקודמים, פירושו על פי רוב תמציתי ומתמקד בפירוש המילים ויש בו מעט משא ומתן רעיוני.
פירוש נוסף נכתב על ידי ר' גדליה ברֶכֶּר וכונה בפשטות "פירוש חדש".

תודה רבה!
ללא עיון כה"צ. כפי הנראה השם "עדות לישראל" לפירושו של ר"נ כספי שגוי, וחיבור בשם זה כתב ר' שלמה ב"ר מנחם שהיה רבו של ר"נ כספי.
הפירוש של ר"נ כספי מצוי אצלנו מכתיבת ידו עצמה בכ"י פריס 677.
האם החיבור של ר"נ כספי, והחיבור בית יעקב, נדפסו באיזשהו מקום?

בברכה המשולשת
הודעות: 14150
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פירושים קדמונים על ספר הכוזרי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' פברואר 09, 2020 10:25 am

ספרא כתב:
בברכה המשולשת כתב:מתוך הערך במכלול:

מהמפרשים הקדמונים לספר הכוזרי הוא פירוש "חשק שלמה" מאת רבי שלמה בן יהודה מלוניל, שנכתב בשלהי המאה ה-14[18]. פירושו ראה אור בעריכת דב שוורץ בהוצאת אוניברסיטת בר-אילן. פירושים נוספים נכתבו על ידי בני דורו, כ"בית יעקב" לרבי יעקב פריצול וכן פירושו של רבי נתנאל בן נחמיה כספי "עדות לישראל".
במהדורות רבות[דרושה הבהרה] של הספר בתרגומו של תיבון הוצמד לטקסט פירושו של רבי יהודה מוסקטו עליו, "קול יהודה", שנדפס לראשונה בשנת שנ"ד (1599) והוא הפירוש הראשון לספר הכוזרי שעלה על מכבש הדפוס. בפירוש זה נעשה גם ניסיון להשוות גרסאות ולתקן טעויות בנוסח. הוא מוסיף הערות על הכוזרי מדברי התלמוד והראשונים. חשיבתו הליברלית יחסית ניכרת מדי פעם בפירושו. הוא אינו נמנע מלמתוח גם ביקורת קשה על מחבר הכוזרי כאשר זה מביע את דעתו המפורסמת כאילו אין גר יכול לזכות בנבואה. "בלתי השאיר לו שריד כמעט להימצא שם אפילו גר אחד עולה אל מדרגת נבואה לאיזו סיבה שתהיה ואם רבה, על כן חוששני לו מחטאת הנטייה מדעת חז"ל".
בשנת נדפס גם פירוש "אוצר נחמד" מאת רבי ישראל זמושץ, מחבר הפירוש "טוב הלבנון" על חובות הלבבות. לעומת הקודמים, פירושו על פי רוב תמציתי ומתמקד בפירוש המילים ויש בו מעט משא ומתן רעיוני.
פירוש נוסף נכתב על ידי ר' גדליה ברֶכֶּר וכונה בפשטות "פירוש חדש".

תודה רבה!
ללא עיון כה"צ. כפי הנראה השם "עדות לישראל" לפירושו של ר"נ כספי שגוי, וחיבור בשם זה כתב ר' שלמה ב"ר מנחם שהיה רבו של ר"נ כספי.
הפירוש של ר"נ כספי מצוי אצלנו מכתיבת ידו עצמה בכ"י פריס 677.
האם החיבור של ר"נ כספי, והחיבור בית יעקב, נדפסו באיזשהו מקום?


אינני יודע

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: פירושים קדמונים על ספר הכוזרי

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » א' פברואר 09, 2020 11:11 am

בברכה המשולשת כתב:
ארזי הלבנון כתב:יש ביאור על חלקיו הראשונים של הכוזרי מאת סטאנוב. דמותו נתונה במחלוקת, אך הביאור נחמד מאד.


אבל הוא כבר מאוחר (מלבד היותו רשע, זייפן וטיפוס מפוקפק באופן כללי, רח"ל)

הדגשתי כי אינו קדמון.
ולגבי דמותו עיין כאן:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... mvnPf5RNOt

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: פירושים קדמונים על ספר הכוזרי

הודעהעל ידי חד ברנש » א' פברואר 09, 2020 1:13 pm

ספרא,
לדעתי עליך לפנות לפרופ' דב שוורץ, הבקי בתחום הפרשנות הקדומה על הכוזרי וגם ההדיר כמה פירושים.
הוא אדם אדיב ונחמד השמח לעזור.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: פירושים קדמונים על ספר הכוזרי

הודעהעל ידי לבי במערב » א' פברואר 09, 2020 1:22 pm

חד ברנש כתב: . . פרופ' דב שוורץ . .

פרטיו באתר האוני'.
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב א' פברואר 09, 2020 1:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: פירושים קדמונים על ספר הכוזרי

הודעהעל ידי פלגינן » א' פברואר 09, 2020 1:34 pm

ספרא כתב:ללא עיון כה"צ. כפי הנראה השם "עדות לישראל" לפירושו של ר"נ כספי שגוי, וחיבור בשם זה כתב ר' שלמה ב"ר מנחם שהיה רבו של ר"נ כספי.
הפירוש של ר"נ כספי מצוי אצלנו מכתיבת ידו עצמה בכ"י פריס 677.
האם החיבור של ר"נ כספי, והחיבור בית יעקב, נדפסו באיזשהו מקום?

מהקדמת ספרו של ד' שוורץ, פירוש קדמון על ספר כוזרי, נכון לשנת תשס"ז נראה כי שניהם טרם נדפסו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14150
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פירושים קדמונים על ספר הכוזרי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' פברואר 09, 2020 4:54 pm

פלגינן כתב:
ספרא כתב:ללא עיון כה"צ. כפי הנראה השם "עדות לישראל" לפירושו של ר"נ כספי שגוי, וחיבור בשם זה כתב ר' שלמה ב"ר מנחם שהיה רבו של ר"נ כספי.
הפירוש של ר"נ כספי מצוי אצלנו מכתיבת ידו עצמה בכ"י פריס 677.
האם החיבור של ר"נ כספי, והחיבור בית יעקב, נדפסו באיזשהו מקום?

מהקדמת ספרו של ד' שוורץ, פירוש קדמון על ספר כוזרי, נכון לשנת תשס"ז נראה כי שניהם טרם נדפסו.


באותה עת הם אכן לא נדפסו
השאלה מה קרה מאז
(אז עוד הייתי קשור לעניין, כי אני הקלדתי עבורו את הפירוש הנ"ל למאמר רביעי ולמאמר חמישי, כפי שנזכר בהקדמתו הנ"ל)


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 273 אורחים