עמוד 1 מתוך 1

לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: ש' מרץ 14, 2020 11:29 pm
על ידי נוטר הכרמים
בחומשים שלפנינו מופיעה עליית 'שישי' בין הפסוקים ט – י בפרק לד, וקריאת שישי פותחת "ויאמר הנה אנכי כרת ברית".

ולכאורה צ"ב, הרי בקריאת 'ויחל' לתענית ציבור' מסיימים את הקריאה בפס' י,
וכן בדין, שהרי מפורש בדברי הגמ' בראש השנה (יז, ב) אמר רב יהודה ברית כרותה לשלש עשרה מדות שאינן חוזרות ריקם, שנאמר הנה אנכי כרת ברית.

ומאידך, בשבת חול המועד של חג הפסח וחג הסוכות שקורין חלק גדול מפרשת כי תשא, מפסיקין רק לאחר הנה אנכי, ומתחילין 'שמר לך'.

יתירה מזו, ברמ"א (יו"ד הל' ס"ת סי' רעג סעיף ו): הגה: יש סופרים מדקדקים לכתוב (אותיות) בי"ה שמ"ו בראש העמודים, ובש"ך ס"ק ה ובט"ז ס"ק ד דשי"ן היינו שמר לך. הרי שישנה קפידא לחלק את הפרשה ולשימה בריש העמוד.

ומעתה צריך פשר מקור הדבר להוסיף את הפס' הנה אנכי בתחילת הקריאה שלא מענינה.

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: ש' מרץ 14, 2020 11:33 pm
על ידי קו ירוק
אכן שאלה קשה. יש לציין שגם בחומש העמ"ד, הדפיס מרן הנצי"ב כך.
וכ"ה בספרים מדויקים רבים.

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: ש' מרץ 14, 2020 11:39 pm
על ידי נוטר הכרמים
שאלתי כמה ת"ח ולא היה בפיהם מענה.

אודה למקורות לשינוי ההפסקה, אם מישהו יכול לבדוק לי ב'מנהגים דק"ק וורמיישא של הרב המבורגר כרך ב' סי' רצט.

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: א' מרץ 15, 2020 10:19 am
על ידי יוצא פוניבז'
כבר מזמן הוקשה לי, ואכן נודע לי שיש קהילות שמפסיקים לפני שמר לך.
ככלל מפריע לי עוד כל מיני חלוקות שרירותיות של המחלקים, כך למשל כשמחברים ב' פרשות, היה מן הראוי לאחד כל ב' עליות לעליה אחת יחד ותו לא. אך מעניין שהמחלקים החליטו "לגוון" קצת, ובהרבה מקרים עשו חלוקה שונה. כך למשל השבוע נקרא ללוי שלוש עליות 'רגילות', המסתכמות יחד בכשנים וחצי עמודים בס"ת, והשלישי יקרא רק עליה 'רגילה' אחת, כחצי עמוד בס"ת.

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: א' מרץ 15, 2020 7:37 pm
על ידי יוסף בניהו
בחומשי "איש מצליח" בהוראת מרן הגר"מ מאזוז
ההפסקה היא לפני שמר לך

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: א' מרץ 15, 2020 8:55 pm
על ידי יהודה בן יעקב
יוצא פוניבז' כתב: כך למשל השבוע נקרא ללוי שלוש עליות 'רגילות', המסתכמות יחד בכשנים וחצי עמודים בס"ת, והשלישי יקרא רק עליה 'רגילה' אחת, כחצי עמוד בס"ת.

מקור הדברים במג"א סי' תכח, ח מצמח צדק סי' נו.

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: א' מרץ 15, 2020 8:58 pm
על ידי יהודה בן יעקב
נוטר הכרמים כתב:אם מישהו יכול לבדוק לי ב'מנהגים דק"ק וורמיישא של הרב המבורגר כרך ב' סי' רצט.

מנהגים.png
מנהגים.png (23.36 KiB) נצפה 5429 פעמים

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: א' מרץ 15, 2020 8:59 pm
על ידי נוטר הכרמים
יישר כח.

ומה מציין בהערה?

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: א' מרץ 15, 2020 9:09 pm
על ידי נוטר הכרמים
כתב לי חכ"א מכאן:
השאלה לא מובנת לי.
ע"פ הפשט המילים הנה אנכי כורת ברית מתייחסות להמשך המצוות. נאמר בהם ויאמר בפני עצמו וכדמסיים בסוף כתב לך את הדברים האלה כי על פי הדברים האלה כרתי איתך ברית.
הכתיבה בראש העמוד אינה מציינת חלוקה כפי שאינה מציינת חלוקה בשאר הדברים שנכתבים בראש העמוד.

=====

המקור לסיים בתענית ב'עשה עמך' הוא אכן בראשונים,
אבל המקור לסיים שם בשבת חוה"מ אינו ברור לי. בלבוש כתוב שמסיימים ונחלתנו הן בשבת חוה"מ והן ביום ג' דחוה"מ.
לכן נראה שהסיום ב'ונחלתנו' הוא העיקרי לפי משמעות הפסוקים וכן צריך להפסיק גם בשבת חוה"מ, ובתענית נהגו להוסיף את הפסוק ויאמר וגו' כדי להזכיר עשיית נפלאות אשר מצפים להם.

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: א' מרץ 15, 2020 9:12 pm
על ידי יהודה בן יעקב
נוטר הכרמים כתב:ומה מציין בהערה?

מנהג.png
מנהג.png (13.02 KiB) נצפה 5431 פעמים

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: א' מרץ 15, 2020 11:36 pm
על ידי אספקלריא
בחומש "תורה אור" ליוורנו תקנ"ה עם "נחל קדומים" להרב חיד"א, כתוב שעליית שישי מתחילה אחרי "אשר אני עושה עמך". (וכן סוף הקריאה לתענית).
אך אינו כ"כ ברור, כי יש סימון של הפסקה גם פסוק לפני כן, אחרי "ונחלתנו".
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: א' מרץ 15, 2020 11:43 pm
על ידי יוצא פוניבז'
יהודה בן יעקב כתב:
יוצא פוניבז' כתב: כך למשל השבוע נקרא ללוי שלוש עליות 'רגילות', המסתכמות יחד בכשנים וחצי עמודים בס"ת, והשלישי יקרא רק עליה 'רגילה' אחת, כחצי עמוד בס"ת.

מקור הדברים במג"א סי' תכח, ח מצמח צדק סי' נו.

כראה אתה אוחז עוד בכי תשא (שיש ענין לקרוא את העגל ללוי), אני דברתי על ויקהל פקודי.

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: א' מרץ 15, 2020 11:49 pm
על ידי יוצא פוניבז'
ולעצם הענין, מצינו כמה פעמים שלפעמים מסיימים בפסוק מסויים בשביל להדגיש אותו ואף אם הוא באמצע ענין, עי' בפרשיות וארא בלק ושחרית יוה"כ, ויתכן שזה הטעם כאן.

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 12:43 am
על ידי הבטחתי
בתקון יששכר הביא שני מנהגים שונים בזה
הא' שמפסיקים ב'וישתחו', דהיינו פסוק אחד קודם.
והשני שאין שם כלל הפסקה בכל הענין אלא מפסיקים קודם ב'ופני לא יראו', ואחר כך בסוף הענין 'בחלב אמו'.

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 7:51 pm
על ידי אישצפת
בקובץ סיני שנה ס' כרך קיט נכתב על ענין הנפסקות בארוכה וגם אנכי אי"ש צעי'ר כתבתי על סדר ההפסקות הנהוג ומקורו בירחון יתד המאיר.
ולעצם השאלה אביא כאן מקובץ סיני הנ"ל טבלת סיכום המנהגים להפסקות בפרשת כי תשא.

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 8:33 pm
על ידי מרדכי וינטרויב
באשכנז היתה פרשה סתומה או פתוחה בין פסוק ט לפסוק י ומשום כך אין מפסיקים בויחל הסמוך לפרשה פחות מג' פסוקים.

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 9:02 pm
על ידי יוצא פוניבז'
מרדכי וינטרויב כתב:באשכנז היתה פרשה סתומה או פתוחה בין פסוק ט לפסוק י ומשום כך אין מפסיקים בויחל הסמוך לפרשה פחות מג' פסוקים.

הכוונה שהיתה פרשה בין ונחלתנו לבין ויאמר הנה אנכי כורת ברית? א"כ איך ממשיכים בתעניות עוד פסוק?
כידע היה אצלם פרשה סדורה בפסוק ויאמר ה' אל משה ראיתי וכו'. (שמות לב ט). וכ"ה בס' תגי. ולכן נתקשו התוס' איך פותחים בויחל. אבל מענין הסיום לא דנו כלל.

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 10:08 pm
על ידי מרדכי וינטרויב
ייתכן שהתבלבלתי עם "ויאמר... ראיתי". אבדוק ברשימותיי.

תחילת עליית שלישי בפרשת שמיני

פורסם: ש' אפריל 18, 2020 9:01 pm
על ידי נוטר הכרמים
כיוצא בזה, בפרשת שמיני (ט, כג) וַיָּבֹ֨א מֹשֶׁ֤ה וְאַהֲרֹן֙ אֶל־אֹ֣הֶל מוֹעֵ֔ד וַיֵּ֣צְא֔וּ וַֽיְבָרֲכ֖וּ אֶת־הָעָ֑ם וַיֵּרָ֥א כְבוֹד־ד' אֶל־כָּל־הָעָֽם, כאן מופיעה בפסקה לעליית שלישי, בעוד ההמשך הוא (כד) וַתֵּ֤צֵא אֵשׁ֙ מִלִּפְנֵ֣י ד' וַתֹּ֙אכַל֙ עַל־הַמִּזְבֵּ֔חַ אֶת־הָעֹלָ֖ה וְאֶת־הַחֲלָבִ֑ים וַיַּ֤רְא כָּל־הָעָם֙ וַיָּרֹ֔נּוּ וַֽיִּפְּל֖וּ עַל־ פְּנֵיהֶֽם, והרי זה המשך אחד ממש, וכמו שביאר רשב"ם על אתר: ויבא משה ואהרן אל אהל מועד - להתפלל שתרד האש: וירא כבוד י"י אל כל העם - כיצד? ותצא אש מלפני י"י מבית קודשי הקדשים דרך מזבח הזהב להקטיר קטרת שהוא קודם להקטרת תמיד כדאמר במסכת יומא, ושם מצא בני אהרן אצל [מזבח] הזהב ושרפן, ואחר כך יצא ובא לו על המזבח ותאכל על המזבח את העולה ואת השלמים.

וצריך בירור.

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: ש' אפריל 18, 2020 9:47 pm
על ידי קו ירוק
עדיין פשוטו של מקרא כבוד ה' שנראה בענין הוא לא במה שירדה האש, אלא שהסכימה דעתו לברכת משה ואהרן.
ושפיר יש כאן הפסקה בין גברא לגברא

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: ש' אפריל 18, 2020 9:48 pm
על ידי יוצא פוניבז'
אולי לא רצו להתחיל בענין בני אהרן.

ואגב, כנראה שאותם מחלקי עליות הקפידו גם שלא לסיים עלייה עם מילים השייכות לטומאה. האם אכן יש בזה איזה ענין?
ופרשת פרה הרי מסיימת "והנפש הנוגעת תטמא עד הערב", ולא חשו בזה.

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: ש' אפריל 18, 2020 9:51 pm
על ידי קו ירוק
נוטר הכרמים כתב:כתב לי חכ"א מכאן:
השאלה לא מובנת לי.
ע"פ הפשט המילים הנה אנכי כורת ברית מתייחסות להמשך המצוות. נאמר בהם ויאמר בפני עצמו וכדמסיים בסוף כתב לך את הדברים האלה כי על פי הדברים האלה כרתי איתך ברית.
הכתיבה בראש העמוד אינה מציינת חלוקה כפי שאינה מציינת חלוקה בשאר הדברים שנכתבים בראש העמוד.

=====

המקור לסיים בתענית ב'עשה עמך' הוא אכן בראשונים,
אבל המקור לסיים שם בשבת חוה"מ אינו ברור לי. בלבוש כתוב שמסיימים ונחלתנו הן בשבת חוה"מ והן ביום ג' דחוה"מ.
לכן נראה שהסיום ב'ונחלתנו' הוא העיקרי לפי משמעות הפסוקים וכן צריך להפסיק גם בשבת חוה"מ, ובתענית נהגו להוסיף את הפסוק ויאמר וגו' כדי להזכיר עשיית נפלאות אשר מצפים להם.

לא הבנתי את דברי החכם המיישב את השאלה הקשה של פתיחת האשכול.
הפסוק הנה אנכי כורת ברית לא מתייחס להמשך הפסוקים! כאן מיירי אף בפשוטו של מקרא לברית של מידות רחמים כדאמרו חז"ל או על בקשת משה "ילך נא ה' בקרבנו" כרת הקב"ה ברית על כך, ואף הסיפא של הפסוק נגד כל עמך אעשה נפלאות זה מה שביקש משה ונפלינו אני ועמך, וכדפירש"י ורשב"ם (ואף שכבר נענה לו ע"ז קודם לכן "גם את הדבר הזה אשר דברת אעשה).
גם אין משמעות להתייחסות הפסוק הנה אנכי כרת ברית גו' לפסוקים שאחריו. ואמנם בפרשה שאחריה יש שוב חזרה על הדברים "כתב לך את הדברים האלה גו' כרתי איתך ברית ואת ישראל", ודוקא היא הנותנת שהפסוקים שמר לך זה ענין חדש, ולכן חזרה התורה ופירשה.

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

פורסם: ש' אפריל 18, 2020 10:52 pm
על ידי לבי במערב
יוצא פוניבז' כתב: . . ופרשת פרה הרי מסיימת "והנפש הנוגעת תטמא עד הערב", ולא חשו בזה.

וכן פ' ויקרא ("לאשמה בה"), תזריע ("או לטמאו") ומצורע ("עם טמאה"), ועוד.