שבע כתב:מתוך תשובת שאלה - בשנות הש':
בדבר הנחת תפלין בשעת תפלת המנחה...
והוגד לי מפי מגידי אמת שגם בא"י לא נתפשט המנהג כ"א בין החכמים הזקנים אשר תורתן אומנותן וקצת תלמידים נמשכים אחריהם, וכן נהג הגאון קארו בזקנותו.
הנה הראיתי לכ"ת כי יש ויש לצדד ולזכות מנהג החדש הזה, ועכ"ז לבי נקפי בפרט לחקות חק ומנהג הזה בין המון העם כי לא מלבם יחזיק מצוה זו עד אשר נקוה שיוסיפו להזהר בטהרה ובנקיון, רק כי זה דרך בני אדם לאהוב חדושים, ויש לחוש פן ח"ו עם הזמן יתרשלו בהנחת תפלין בשחרית ויסמוכו על הנחתן בשעת מנחה.
האם הדברים ראו אור?
מציאה מעניינת מאד
לגבי ציצית במנחה אעתיק בזה דברי סבי זצ"ל (כת"י) עמש"כ מרן בשו"ע
לפחות יזהר שיהיה לבוש ציצית בשעת התפלה.
מדכתב בשעת התפלה בסתם משמע דה"ה גם במוסף ובמנחה, ואף דמל' הטור והשו"ע כאן משמע דלזה סגי גם בט"ק, מ"מ נראה דהכוונה היא על ט"ג דהגר"א ציין כאן שמקור האי דינא הוא הטור והרמב"ם, ודברי הרמב"ם הם בסוף הל' ציצית, ושם איתא בל' הזה ובשעת התפלה צריך להזהר ביותר, גנאי גדול הוא לתלמידי חכמים שיתפללו והם אינם עטופים ור"ל בציצית, דהנה בפ"ה מהל' תפלה הל"ה כבר כתב דדרך כל החכמים ותלמידיהם שלא יתפללו אלא כשהן עטופין, וכאן ביאר דהכוונה של מ"ש שם עטופין דר"ל בגלימא שיש בה ציצית, והיינו שיש בזה מעלה וענין לקיים מצות הכון בעטיפה שיש בה ציצית, וא"כ לדידן זה דוקא בט"ג שיש בו עטיפה ולא בט"ק שאין בו עטיפה. וכן מוכח ג"כ מהתוס' ברכות י"ד ע"ב (ד"ה ומנח), שהביא ג"כ הגר"א כאן בתור ראיה, ושם איתא שרבי יצחק ברבי יהודה שלח אחר טליתו ושהה השליח וכבר קרא שמע בברכותיה ונתעטף בטליתו וגמר י"ח, עיי"ש שמזה ראיה שיש ענין להתפלל י"ח בציצית. והנה לא מסתברא שהר"י בר"י הלך בלא ט"ק אלא ודאי דמה שהביאו לו היה הט"ג ואעפי"כ הניח בין גאולה לתפילה. וכ"כ האריז"ל בשעה"כ דף נב סוף ע"א דיש להתפלל מנחה בט"ג. וכ"כ הגר"א במע"ר אות ס"ג להתפלל מנחה בט"ג ובסדור הגר"א להרה"ג ר' נפתלי הערץ הלוי זצ"ל בלקוטי דינים וביאורים שלו (ח"ב דף ל"ד ע"ב) הביא דברי התוס' האלו למקור הנהגת הגר"א, וכתב שם דאע"ג דהתוס' דחו לה היינו שלא להפסיק בין גאולה לתפלה, אבל בלא"ה בודאי מצוה להתפלל גם בטלית עכ"ד. וא"כ כיון שמשמעות ל' הרמב"ם וכ"ה דעת האריז"ל והגר"א להתפלל מנחה בט"ג דוקא (ולקמן סימן ___ יתבאר דגם צריך ללבוש תפילין) ראוי מאד למי שאפשר לו ללבוש ט"ג (ותפילין) במנחה, והיינו כשיזדמן לו להתפלל ביחידות בקרב ביתו דברבים אין לעשות כן וכמ"ש במסילת ישרים פרק כ', אמנם לא יבטל עבור זה מלהתפלל בצבור דאין זה רק אלא מעלה בתנאי ההכנה לתפלה ותפילת הצבור בלאו הכי מעולה מאד.
וכן ראיתי לגאון דורנו מרן ר' יצחק זאב מבריסק זצ"ל שלבש טלית ותפילין לתפלת מנחה שהיה מתפללה בקרב ביתו.
אמנם יזכור בהתחלת הנהגתו להתנות שיהיה בלי נדר רק מתי שירצה.
דבר פלא ראיתי לפני איזה ימים בס' יוקח נא למהר"א הכהן או"ח סי' שב
הוא מתייחס למש"כ תוס' ועוד ראשונים בשבת קיג א שלא לקפל טלית בבית הכנסת בשבת לצורך מחר והוא שואל למה לא הזהירו שלא לקפל גם לאותו יום דהיינו משחרית למנחה. התשובה הפשוטה שבמנחה לא התפללו בטלית אבל הוא לא הכיר ולא האמין למציאות כזו והוא כותב כך
- יוקח.jpg (71.63 KiB) נצפה 2490 פעמים
עד כדי כך? האם המנהג הפשוט היה במקומותיהם שהיו מתעטפים בט"ג למנחה עד שמנהג אחר הוא אצלו בבחינת לא יאומן ?!