מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

על מה היתה המחלוקת בראדין על רבי ירוחם נ"ע?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

על מה היתה המחלוקת בראדין על רבי ירוחם נ"ע?

הודעהעל ידי אברהם » ג' יוני 30, 2020 8:17 am

שלום חברים

בזמן קיץ אנו בכולל לומדים הלכות לשוה"ר בעיון

בעניין זה, אני מתעניין בנושא היסטורי משונה: המחלוקת הגדולה שהיתה בישיבת ראדין אודות המשגיח רבי ירוחם.

מחפש לדעת מה היו טענות המתנגדים אליו? האם השמיצו אותו באופן אישי - או חלקו על דרכו המוסרית וכו'?

אסביר לכם למה נזכרתי בסוגיא שכוחה זו:

כי בדרשתו המפורסמת אודות המחלוקת הזו אמר החפץ חיים:
"...ביד החזקה להרמב"ם בהלכות דעות פוסק כי כת מספרי לשה"ר אין להם חלק לעוה"ב (והוא בתוספתא פאה פרק א) ואמר מר אבי כי הוא השמיט זאת בחיבורו, שאמר 'איך האב ניט געוואלט ארזיס צו דער וועלט שיסען מיט א באמבע" נאר דאס איז דאך א דין, אם כי לא העתקתי אותו. [לא רציתי לזרוק פצצה על העולם, אבל כך הוא הדין, למרות שלא העתקתי אותו]. רבותינו בעלי התלמוד מספרים כי נקבצו פעם חכמי התנאים הראשונים והחליטו למנות את שלמה ג"כ באלו שאין להם חלק לעוה"ב, אמנם יצאה אש ושרפה את הספסלים שישבו והראו להם בזאת כי אין מסכימים להם בשמים, ואעפ"כ לא השגיחו בזה, ונקבצו שנית להוציא החלטתם ושוב עכבו עליהם מן השמים בבת קול, עיי"ש בש"ס בפרק חלק, ולכאורה תמוה מאי איכפת להו בשמים מה שבני אדם אומרים ומחליטים ומדוע נבהלו והפריעום ממעשיהם אבל האמת הוא כי מיום שנתנה התורה לבני אדם נמסרה הרשות לבית דין של מטה וכפי שמחליטים כן מקיימים בב"ד של מעלה, ולא בשמים הוא, ואם ח"ו פסקו את המלך שלמה מעוה"ב לא היה שום עצה להכניסו, אף כי יש סברות הרבה להצדיקו, וכמו כן בנידון דידן כל אחד מבעלי המחלוקת חושב: אנכי עושה זאת למען האמת, כן אנכי יושב ולומד, ומייגע על התורה ואיך ח"ו ידחוני מעוה"ב, אמנם דעו אם הרמב"ם הפוסק המפורסם מעתיק דינא דתוספתא זו להלכה, לא יועיל לעוה"ב שום עצה וזכות, מה אתם חושבים כי אצטרף גם אני לחבורתכם?! דעו, כי עם כל חביבותי ללומדי תורה, אני אומר לכם מוטב לי שיאבדו אפילו שבעים ישיבות משאכנס בחבורת כת בעלי לשון הרע והלך לו..."

והדברים מחודשים אצלי: שהרי הח"ח כתב להדיא בספרו על זה "וּפֵרְשׁוּ הָרִאשׁוֹנִים, דְּהַכַּוָּנָה עַל אֵלּוּ שֶׁהֻרְגְּלוּ בּעוֹן זֶה בִּתְמִידוּת, וְאֵין מְּקבְּלִים עַל עַצְּמָם לְהִשָּׁמֵר מִּמֶּנּוּ, מִפְּנֵי שֶׁנַּעֲשָׂה הדָּבָר אֶצְּלָם כְּהֶתֵּר".
ואיך אפשר לומר כן על נידון ספיציפי ומסויים, כאשר חלקו (אפילו אם לא בצדק) על דרך מסויימת או אדם גדול מסויים?

ומאידך גיסא, אחד המקורות להא דאין לו חלק לעוה"ב הוא מדואג. והרי דואג לא מצאנו שזלזל באופן כללי בהלכות לשוה"ר אלא גבי דוד לחודיה.


יש מי שיודע פרטים אודות המחלוקת הנ"ל?

תודה גדולה!

סגי נהור
הודעות: 5649
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: על מה היתה המחלוקת בראדין על רבי ירוחם נ"ע?

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' יוני 30, 2020 9:28 am

אברהם כתב:שאמר 'איך האב ניט געוואלט ארזיס צו דער וועלט שיסען מיט א באמבע"...

צ"ל: ארויס.

צורב מתחיל
הודעות: 801
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: על מה היתה המחלוקת בראדין על רבי ירוחם נ"ע?

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ג' יוני 30, 2020 10:47 am

אברהם כתב:והדברים מחודשים אצלי: שהרי הח"ח כתב להדיא בספרו על זה "וּפֵרְשׁוּ הָרִאשׁוֹנִים, דְּהַכַּוָּנָה עַל אֵלּוּ שֶׁהֻרְגְּלוּ בּעוֹן זֶה בִּתְמִידוּת, וְאֵין מְּקבְּלִים עַל עַצְּמָם לְהִשָּׁמֵר מִּמֶּנּוּ, מִפְּנֵי שֶׁנַּעֲשָׂה הדָּבָר אֶצְּלָם כְּהֶתֵּר".
ואיך אפשר לומר כן על נידון ספיציפי ומסויים, כאשר חלקו (אפילו אם לא בצדק) על דרך מסויימת או אדם גדול מסויים?

ומאידך גיסא, אחד המקורות להא דאין לו חלק לעוה"ב הוא מדואג. והרי דואג לא מצאנו שזלזל באופן כללי בהלכות לשוה"ר אלא גבי דוד לחודיה.

מה כוונתך לשאול, מדוע ראה הח"ח את החולקים כאן כבעלי מחלוקת, או מדוע חשש הח"ח שיהיה זה נקרא שהוא שייך להם.
הרי כל מחלוקת ביסודה הוא על משהו ספציפי, וגם מחלוקת קורח ועדתו היה משהו נקודתי.

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: על מה היתה המחלוקת בראדין על רבי ירוחם נ"ע?

הודעהעל ידי אברהם » ג' יוני 30, 2020 11:35 pm

החפץ חיים לא טען שהם בעלי מחלוקת אלא שהם בעלי לשון הרע ולכן אין להם חלק לעולם הבא.
שאלתי היא - הרי רק מי שנעשה אצלו כהיתר איסור לשוה"ר אין לו חלק לעוה"ב - ואילו הם דיברו לשוה"ר רק בעניין מסויים ולצורך מסויים.
אם המדובר היה ברדיפות והשמצות בקלות ראש, ניתן היה לומר שזה עצמו מוכיח שנעשה הדבר אצלם כהתר עד שעושים זאת בלי מעצורים. אבל אם הנידון היה לשוה"ר על שיטה ודרך בהנהגת הישיבה - האם אפשר להחשיב זאת 'שהורגל בעוון זה בתמידות ונעשה הדבר אצלו כהתר'?

והנראה בזה...
בהקדם מה שיש לתמוה איך אמר הח"ח שהשמיט זאת מספרו והרי כתב כן להדיא בכלל א' סעיף ד' הנ"ל?
וכנראה קושיא חד מתורצת בחברתה, כי ס"ל לח"ח שלהלכה גם בלי הסתייגות זו של 'אלו שהורגלו בעוון זה בתמידות וכו' אין לו חלק לעוה"ב, והוא לא כתב כן אלא בשביל שלא להבהיל העולם יותר מדי, אבל באמת אפילו באופן ארעי עלול להפסיד העוה"ב. וצ"ע.


לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: על מה היתה המחלוקת בראדין על רבי ירוחם נ"ע?

הודעהעל ידי לבנון » ד' יולי 01, 2020 12:54 am

אברהם כתב:והנראה בזה...
בהקדם מה שיש לתמוה איך אמר הח"ח שהשמיט זאת מספרו והרי כתב כן להדיא בכלל א' סעיף ד' הנ"ל?
וכנראה קושיא חד מתורצת בחברתה, כי ס"ל לח"ח שלהלכה גם בלי הסתייגות זו של 'אלו שהורגלו בעוון זה בתמידות וכו' אין לו חלק לעוה"ב, והוא לא כתב כן אלא בשביל שלא להבהיל העולם יותר מדי, אבל באמת אפילו באופן ארעי עלול להפסיד העוה"ב. וצ"ע.

לפי דבריך הח"ח לא השמיט משהו בספרו, אלא כתב בו דבר שאינו נכון לדעתו. כי בספרו כותב להדיא, שכל מה שאמרו שאין לו חלק לעוה"ב הוא רק על בעלי לה"ר, וכמו שמפורש ברמב"ם הל' תשובה ג ו (שהח"ח הזכיר דבריו שם באבאמ"ח), ולדבריך לדעתו כל מי שמספר לה"ר כבר אין לו חלק לעוה"ב.

צורב מתחיל
הודעות: 801
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: על מה היתה המחלוקת בראדין על רבי ירוחם נ"ע?

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ד' יולי 01, 2020 1:55 am

אברהם כתב:
צורב מתחיל כתב:
אברהם כתב:והדברים מחודשים אצלי: שהרי הח"ח כתב להדיא בספרו על זה "וּפֵרְשׁוּ הָרִאשׁוֹנִים, דְּהַכַּוָּנָה עַל אֵלּוּ שֶׁהֻרְגְּלוּ בּעוֹן זֶה בִּתְמִידוּת, וְאֵין מְּקבְּלִים עַל עַצְּמָם לְהִשָּׁמֵר מִּמֶּנּוּ, מִפְּנֵי שֶׁנַּעֲשָׂה הדָּבָר אֶצְּלָם כְּהֶתֵּר".
ואיך אפשר לומר כן על נידון ספיציפי ומסויים, כאשר חלקו (אפילו אם לא בצדק) על דרך מסויימת או אדם גדול מסויים?

ומאידך גיסא, אחד המקורות להא דאין לו חלק לעוה"ב הוא מדואג. והרי דואג לא מצאנו שזלזל באופן כללי בהלכות לשוה"ר אלא גבי דוד לחודיה.

מה כוונתך לשאול, מדוע ראה הח"ח את החולקים כאן כבעלי מחלוקת, או מדוע חשש הח"ח שיהיה זה נקרא שהוא שייך להם.
הרי כל מחלוקת ביסודה הוא על משהו ספציפי, וגם מחלוקת קורח ועדתו היה משהו נקודתי.


החפץ חיים לא טען שהם בעלי מחלוקת אלא שהם בעלי לשון הרע ולכן אין להם חלק לעולם הבא.
שאלתי היא - הרי רק מי שנעשה אצלו כהיתר איסור לשוה"ר אין לו חלק לעוה"ב - ואילו הם דיברו לשוה"ר רק בעניין מסויים ולצורך מסויים.
אם המדובר היה ברדיפות והשמצות בקלות ראש, ניתן היה לומר שזה עצמו מוכיח שנעשה הדבר אצלם כהתר עד שעושים זאת בלי מעצורים. אבל אם הנידון היה לשוה"ר על שיטה ודרך בהנהגת הישיבה - האם אפשר להחשיב זאת 'שהורגל בעוון זה בתמידות ונעשה הדבר אצלו כהתר'?

אתה צודק בדבריך, טעיתי בהבנת הסיפור, תמיד ראיתי את הסיפור הזה שייך לנושא מחלוקת, אבל כמו שאתה מביא הנושא הוא לשה"ר.
אבל כשבדקתי שוב מה גרם לי לטעות, כי תמיד קראתי את הסיפור הזה בהבנה שהיה איזה צפיה/דרישה מהח"ח שיתערב במחלוקת/יביע הזדהות לצד מסוים, ועל זה אמר מה שאמר. אבל אם כמו שאתה מצטט, "מה אתם חושבים כי אצטרף גם אנוכי לחבורתכם?!", זה נשמע קצת מוזר, ציפו מהח"ח שיגיד איזה לשה"ר על מישהו, או אולי רצו שיספר איזה מידע שידוע לו וזה היה לשה"ר?
אולי ראיתי בעבר גירסאות נוספות לסיפור ומשם מקור טעותי.

חרט
הודעות: 430
הצטרף: א' יוני 19, 2011 2:24 am

Re: על מה היתה המחלוקת בראדין על רבי ירוחם נ"ע?

הודעהעל ידי חרט » ד' יולי 01, 2020 10:04 pm

פרטי המחלוקת עם ר' ירוחם בראדין, התפרשו בספר "בשבילי ראדין" (נמצא באוצר).

ובענין דברי הח"ח - הלשונות הרעות, הן הנה חומר התבערה של כל מחלוקת, ומבלעדיהן תשקע האש. ופשוט.
ובמיוחד כאשר בני הישיבה מתערבים ומביעים את דעתם.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 219 אורחים