מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אריכות רש"י בסוכה ועירובין?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

ריבויי לישנא אחרינא בדברי רש"י בעירובין

הודעהעל ידי שי אבי דוד » א' אפריל 28, 2013 11:37 pm

האם ידועה התייחסות לסגנונו השונה של רש"י במסכת עירובין: א. אריכות יתירה ביחס למסכתות אחרות (אולי משום שכאן הוא מקומם הראשון של אותם יסודות לפי סדר המסכתות). ב. ד"ה רבים כוללים לישנא אחרינא. אשמח לשמוע דעת החברים בענין. בתודה מראש.

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: ריבויי לישנא אחרינא בדברי רש"י בעירובין

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ג' אפריל 30, 2013 1:15 am

אמר לי איזה ת"ח שהראשונים כותבים שרש"י במסכת עירובין הוא מהדורה קמא שעשה בצעירותו ואינו ככל שאר המסכתות.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: ריבויי לישנא אחרינא בדברי רש"י בעירובין

הודעהעל ידי הכהן » ג' אפריל 30, 2013 1:34 am

דוגמה לאריכות רבה: פירש"י על 'ושב הכהן ובא הכהן" בדף נא א

הסרפד
הודעות: 865
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 11:40 pm

Re: ריבויי לישנא אחרינא בדברי רש"י בעירובין

הודעהעל ידי הסרפד » ג' אפריל 30, 2013 3:35 am

ארי במסתרים כתב:אמר לי איזה ת"ח שהראשונים כותבים שרש"י במסכת עירובין הוא מהדורה קמא שעשה בצעירותו ואינו ככל שאר המסכתות.

האם על פירוש רש"י למס' ביצה אמרו כן ג"כ?

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ריבויי לישנא אחרינא בדברי רש"י בעירובין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 30, 2013 8:57 am

ארי במסתרים כתב:אמר לי איזה ת"ח שהראשונים כותבים שרש"י במסכת עירובין הוא מהדורה קמא שעשה בצעירותו ואינו ככל שאר המסכתות.


היכן?

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: ריבויי לישנא אחרינא בדברי רש"י בעירובין

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ג' אפריל 30, 2013 2:40 pm

ניסיתי לחפש ולא מצאתי בינתיים

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: ריבויי לישנא אחרינא בדברי רש"י בעירובין

הודעהעל ידי מעיין » ג' אפריל 30, 2013 7:30 pm

שי אבי דוד כתב:האם ידועה התייחסות לסגנונו השונה של רש"י במסכת עירובין: א. אריכות יתירה ביחס למסכתות אחרות (אולי משום שכאן הוא מקומם הראשון של אותם יסודות לפי סדר המסכתות). ב. ד"ה רבים כוללים לישנא אחרינא. אשמח לשמוע דעת החברים בענין. בתודה מראש.

נזכר ענין זה בתוך סקירה רחבה על פירושי רש"י [המאמר הוא בענין פירוש רש"י למס' הוריות] מאת הרב בצלאל דבליצקי מוריה קמב ע' ט עיי"ש

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

פירוש רש"י על סוכה ועירובין

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 20, 2016 10:04 pm

אמר מהר"י סג"ל דהוא שאל מגדול אחד אמאי האריך רש"י ושאר פוסקים במסכת סוכה ועירובין יותר מבשום מסכתא. והשיב לו לפי שדיניהם רחוקים מדעת הבריות, כגון גודא אסיק גודא אחית ודין לבוד ודופן עקומה ולחי וקורה שמתירין את המבוי, והרבה כה"ג אשר קשה לדעת סברתם, להכי חזרו הפרשנים להבינם ולהשכילם לכל.

האם זה נראה לעיניים שרש"י האריך בסוכה ועירובין טפי משאר מסכתות?
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ו' יולי 10, 2020 11:01 am, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: איחוד אשכולות

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ריבויי לישנא אחרינא בדברי רש"י בעירובין

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אוגוסט 27, 2017 10:14 pm

עיין ילקוט המאירי עירובין ב. בשם מהריל

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: ריבויי לישנא אחרינא בדברי רש"י בעירובין

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' אוגוסט 27, 2017 10:48 pm

שי אבי דוד כתב: ב. ד"ה רבים כוללים לישנא אחרינא.


בספר "מגנזי אירופה", הדפיס פרופ' שמחה עמנואל קטעים מתוספות שאנץ לעירובין. במבוא לקטעים הוא מציין שלפני ר"ש משאנץ עמד האוטוגרף של רש"י לעירובין, ובכמה מקומות מציין ר"ש את הנוסח שהוא מוצא שם, ובין השאר הוא מציין גם הגהות שרש"י הגיה. פרופ' עמנואל הלך ובדק בכה"י שלפנינו, ובחלקם נמצאת ההגהה תחת "לישנא אחרינא". יתכן אפוא שגם במקרים אחרים זוהי משמעות התופעה.
(אני מקווה שדייקתי בתיאור הנ"ל. הספר אינו לפניי כרגע)

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

אריכות רש"י בסוכה ועירובין?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' יולי 08, 2020 3:34 pm

בספר מהרי"ל הל' סוכה כתב
אמר מהר"י סגל דהוא שאל מגדול אחד אמאי האריך רש"י ושאר פוסקים במס' סוכה ועירובין יותר מבשום מסכתא, והשיב לו לפי שדיניהם רחוקים מדעת הבריות כגון גודא אסיק גודא אחית ודין לבוד ודופן עקומה ולחי וקורה שמתירין את המבוי והרבה כה"ג אשר קשה לדעת סברתם להכי חזרו הפרשנים להבינם ולהשכילם לכל.


האם שמתם לב לאריכות מיוחדת של רש"י בעירובין וסוכה?

לכשיבקע
הודעות: 561
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: אריכות רש"י בסוכה ועירובין?

הודעהעל ידי לכשיבקע » ה' יולי 09, 2020 10:59 pm

שומע ומשמיע כתב:האם שמתם לב לאריכות מיוחדת של רש"י בעירובין וסוכה?


לא יודע אם יש ראיה מזה, אך זכורני שבעירובין בכל מקום שנזכר אמר רב יוסף לא שמיעא לי הך שמעתתא, מציין רש''י שוב ושוב 'רב יוסף חלש ואיעקר תלמודיה' ואפילו פעמיים באותו עמוד [למרות הסמיכות, אינני מוכיח מצורת הדף...], וכמדומה שאין דרכו כן בשאר מקומות.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אריכות רש"י בסוכה ועירובין?

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ה' יולי 09, 2020 11:36 pm

אבל לא לזה כיון המהרי"ל כמובן

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אריכות רש"י בסוכה ועירובין?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 10, 2020 1:04 am

לכשיבקע כתב:לא יודע אם יש ראיה מזה, אך זכורני שבעירובין בכל מקום שנזכר אמר רב יוסף לא שמיעא לי הך שמעתתא, מציין רש''י שוב ושוב 'רב יוסף חלש ואיעקר תלמודיה' ואפילו פעמיים באותו עמוד [למרות הסמיכות, אינני מוכיח מצורת הדף...], וכמדומה שאין דרכו כן בשאר מקומות.

בכל מקום בש"ס רש"י מפרש כן, (משהו כמו 10 פעמים, חמש מתוכם בערך בעירובין), חוץ מבפעם הראשונה והאחרונה.

למה לא פירש בפעם הראשונה? י"ל שרק בפעם השניה זה מצריך ביאור, פעם אחת קורה ששוכחים.
ובכלל, דרכו של רש"י לעיתים לפרש דברים רק בהופעה השניה שלהם, ואכמ"ל.

אבל למה לא פירש בפעם האחרונה (מסכת נידה)? זה איני יודע.

לכשיבקע
הודעות: 561
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: אריכות רש"י בסוכה ועירובין?

הודעהעל ידי לכשיבקע » ו' יולי 10, 2020 7:02 am

מן הסתם חיפשת רק על המילים 'לא שמיע לי' אבל בעירובין הוא ז''ל מפרש זאת גם על מילים שלא הזכיר בהם רב יוסף לא שמיע לי אלא רק מתוך דבריו לא מובן מה היה קשה לו וכדו'.

מש''כ מר וז''ל דרכו של רש"י לעיתים לפרש דברים רק בהופעה השניה שלהם, ואכמ"ל. אדרבה אשמח אם יאריך ויאלפני בינה מדוע זה כך.

לכשיבקע
הודעות: 561
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: אריכות רש"י בסוכה ועירובין?

הודעהעל ידי לכשיבקע » ו' יולי 10, 2020 7:04 am

גל של אגוזים כתב:אבל לא לזה כיון המהרי"ל כמובן


לא אבל זו דוגמה לאריכות שלא נמצאת במקומות אחרים, ואכן אני אישית הבחנתי שבעירובין רש''י מסביר יותר, גם אם לא מאריך יותר.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אריכות רש"י בסוכה ועירובין?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 10, 2020 9:12 am

לכשיבקע כתב:מן הסתם חיפשת רק על המילים 'לא שמיע לי' אבל בעירובין הוא ז''ל מפרש זאת גם על מילים שלא הזכיר בהם רב יוסף לא שמיע לי אלא רק מתוך דבריו לא מובן מה היה קשה לו וכדו'.

מש''כ מר וז''ל דרכו של רש"י לעיתים לפרש דברים רק בהופעה השניה שלהם, ואכמ"ל. אדרבה אשמח אם יאריך ויאלפני בינה מדוע זה כך.


כבר כתבתי בעבר - viewtopic.php?f=7&t=24308&p=243391&hilit#p243391
אשמח אם תציין היכן זה מופיע עוד בדברי רש"י ולא צויין אצלי שם.
וכמו כן אם תפרט היכן זה מופיע פעמיים באותו עמוד.

לגבי מה שרש"י רגיל לפרש דברים (לעיתים) רק בפעם השניה, אין לי הסבר מוכרח, אני רק יכול לשער שזה ענין פרשני לא להעמיס על הלומד בתחילת הסוגיא מילון מושגים, (הרב בונדהיים זצ"ל היה מבאר שזה בא להורות לנו שההבנה תבוא ע"י ריבוי והמשך הלימוד...) ומה שכתבתי אכמ"ל זה לא על ההסבר (שאין לי) אלא על המ"מ, עכ"פ מעתה שים לב ותיווכח לבד.

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: אריכות רש"י בסוכה ועירובין?

הודעהעל ידי כח עליון » ו' יולי 10, 2020 5:36 pm

שמתי לב שלרש"י בעירובין יש שיטה אחרת ממסכתות אחרות (שבת סוכה ביצה) לגבי איסור עשיית אהל במחיצה

מתוך הרשום אצלי
רש"י בכמה מקומות (במסכת שבת סוכה וביצה) כתב דאיסור עשיית אהל שייך בגג ולא במחיצות. 'דמחיצה לאו אהל הוא' (שבת קכה:) 'שאין אהל אלא מי שעשוי כעין גג' (שם קלח.) 'דמחיצה בלא גג לאו אהל' (סוכה טז:) 'דקא עביד אהלא שיש לו גג אבל הכא ליכא גג' (ביצה לב:) (וכ"ה בשבת מג: 'מטות לצורך אהל' אע"פ שהמטות הן מחיצות האהל) .
ומטעם זה הוצרך לפרש (שבת קלז:) במח' ר"א ורבנן בפקק החלון אם מותר להוסיף על אהל ארעי, דפקק זה היינו בארובת הגג . ובכל אלו לא מצינו שיהא איסור אהל בעשיית מחיצת קבע.

אלא שרש"י בפירושו למסכת עירובין נראה שסתר זאת בכמה מקומות: [א] בדף פו: פירש מה שפרסו סדינים כדי להעביר ס"ת במבוי ומקשי' בגמ' 'פרסו לכתחילה מי שרי והא הכל מודים שאין עושין אהל עראי בשבת' וכו', פירש זה כפשוטו דלר"א פקק החלון אסור משום דאסור להוסיף על אהל ארעי ולרבנן שרי. וסתר מה שכתב על אותה סוגיא בסוכה טז: דאין גורסין לשון זה, מפני שאין אהל במחיצות בלא גג.
[ב] ובדף מד: בנידון לעשות מחיצת אנשים לצורך טלטול, ומקשי' מברייתא דאין עושין אדם מחיצה לסוכה ועוד הביאו ברייתא להיפך דעושין אדם מחיצה לסוכה ובמסקנא אמרו 'דכאן שלא לדעת כאן לדעת' ופירש"י: שלא לדעת - מותר, דמשום עשיית אהל ליכא למימר דאין דרך בנין בכך. ע"כ. הרי ש'לדעת' אסור מטעם עשיית אהל, והלא הוא מחיצות בלא גג.
ועוד שם בסוגיא (והוא מה שהקשו תוס' על רש"י) המוסיף על הסוכה, דופן שלישית אסור, ודופן רביעית מותר. וה"ט דשלישית מכשרת הסוכה ורביעית אינה נצרכת לה, ע"כ דיש איסור אהל במחיצה.
[ג] בדף קב. 'וילון מותר לנטותו ומותר לפורקו בשבת'. ופירש"י 'דלאו אהל הוא דלא קביע התם אלא כן דרכו לינתן ולהסתלק כדלת בעלמא'. והנה אם אין שום איסור עשיית אהל במחיצה, מדוע שיהא במחיצת קבע איסור אהל שהיה צריך לשלול זאת. ולכאו' הו"ל לפרש דאינו משום בנין משום דאינו קביע וכדו'. ובאמת בפי' מימרא זו בשבת קלח. כתב לא כן, 'מותר לנטותו שאין אהל אלא מי שעשוי כעין גג' (וכך ס"ל להגר"א בביאורו, דהרמ"א שהתיר מחיצה קבועה היינו כרש"י בשבת ודלא כרש"י בעירובין ).
[ד] וכן יש לדייק משמעות רש"י קא. 'ולסדר עליונים למעלה דהיינו כעין בנין אהל וגג ואסור' משמע קצת שהמחיצות נקראות אהל (אפי' לעומת גג).

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: אריכות רש"י בסוכה ועירובין?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ש' יולי 11, 2020 9:21 pm

כח עליון כתב:שמתי לב שלרש"י בעירובין יש שיטה אחרת ממסכתות אחרות (שבת סוכה ביצה) לגבי איסור עשיית אהל במחיצה

מתוך הרשום אצלי

ב] מנ"ל שרש"י לא לומד את החילוק של מחיצה המתרת.
ג] הפמ"ג כותב שבקבע יש איסור גם במחיצה מן הצד מדאורייתא. והרמ"א שהבאת ביארו המג"א [בשם הב"י] וילון לא חשיב קבע. ויתכן שזו גם כוונת הגר"א לדייק מרש"י שוילוון יתכן שיהיה קבע, ולא שגם בקבע הוא מותר.
נערך לאחרונה על ידי שומע ומשמיע ב ש' יולי 11, 2020 9:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: אריכות רש"י בסוכה ועירובין?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ש' יולי 11, 2020 9:43 pm

אני רואה עכשיו שאיחדו עם אשכולות ישנים, ויעויין בהודעה הראשונה.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אריכות רש"י בסוכה ועירובין?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יולי 11, 2021 8:23 am

כח עליון כתב:שמתי לב שלרש"י בעירובין יש שיטה אחרת ממסכתות אחרות (שבת סוכה ביצה) לגבי איסור עשיית אהל במחיצה...
הריטב"א בעירובין מד. כותב על רש"י - ובכאן חזר בו רבינו ממה שכתב במסכת שבת גבי הא מתני׳ דפקק החלון דלא אסור משום אהל עראי אלא בפורס כעין גג אבל לא בעושה כותלים ומתני׳ דפקק מיירי בחלון שעל הגג כעין ארובה ואלו בכאן הוא מפרש דאפי׳ במחיצות אסרי רבנן משום אהל עראי ואפילו בדליכא הכשר מצוה והוא רבינו ז״ל מודה על האמת וכדמוכחא כלא שמעתין וכדכתיבנא התם...


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 193 אורחים