מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלה ללומדי טריפות - מסורת פלאית בשם המגן אברהם

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15595
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

שאלה ללומדי טריפות - מסורת פלאית בשם המגן אברהם

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יוני 07, 2011 4:22 am

כתב האדר"ת ביומנו כתב יד:
והדומ"ץ דפ"ק הרב ר' דוב צבי הלוי הורוויץ נ"י, אמר ששמע מהגאון המנוח ר' יו"ט ליפמאן הכהן ז"ל שהי' אבד"ק פה [בעל מלבושי יום טוב] בדבר סניא דיבי שניקבה, ששמע מהרב ר' נטע דומ"ץ מנישוועז בשם הרב ר' יושע שאביו הג"ר אלי' ז"ל [ר' אליהו רגולר בעל יד אליהו], אמר לו שבקאליש מכשירים שם שי"ל קבלה ע"ז מהמגן אברהם והוא חידוש גדול.
והדברים פלאיים.

ובגמרא חולין נ, ב: [אלו טרפות בבהמה] הכרס הפנימי [שניקבה טרפה]  אמר רב יהודה אמר רב, העיד נתן בר שילא ריש טבחיא דצפורי לפני רבי משום רבי נתן אי זו היא כרס הפנימי - סניא דיבי; ויש שם דעות נוספות, וכל המו"מ שם מהו כרס הפנימי שטרפה בכ"ש ומהו חיצוני דצריך שיעור , אבל לומר דאין בן דין ניקב זהו מרפסין איגרא.

ניסתי לחפש בעצמי, שאלתי ת"ח אחד, והעליתי חרסים. (חפשתי בלחם הפנים לחתן המג"א ולא מצאתי כלום, גם במלבושי יו"ט לא מצאתי מאום). אבל באמת גם דין נקב בסניא דיבי לא מצאתי מפורש בטוש"ע (סי' מח) אכן בדברי האחרונים הדבר פשוט להטריף(ראה לדוגמא בדע"ת מ"ז ס"ק ז ועוד הרבה).

הבו עצה הלום !

שמש חכמים
הודעות: 42
הצטרף: ה' מאי 26, 2011 9:15 pm

Re: שאלה ללומדי טריפות - מסורת פלאית בשם המגן אברהם

הודעהעל ידי שמש חכמים » ג' יוני 07, 2011 11:25 am

אף שאיני לומד כעת טריפות:
הנה פשטות הדין שיש להחמיר בזה אפי' במשהו (דוגמא לדבר ביאור הגר"א סי' מח ס"ק ב') אבל יש כמה ראשונים שפסקו להקל ולפ"ד יהא דוקא טפח או רובו וא"כ ככל הנראה כל מה שהתכוין להקל זה דוקא במשהו (איני בקי בטרפות אבל אולי לא מצוי נקב כזה גדול) וכיון שזהו פשטות הדין ובאחרונים מוסכם הדבר כ' על זה שהוא חידוש גדול.
ראיתי מציינים לשו"ת שערי דעה ח"ב סי' צז שהוא היקל בתנאים מסוימים ואתח"י אבל זכור לי במעומעם שהיה רב בקאליש.

שמח תשמח
הודעות: 308
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 10:21 pm

Re: שאלה ללומדי טריפות - מסורת פלאית בשם המגן אברהם

הודעהעל ידי שמח תשמח » ג' יוני 07, 2011 2:21 pm

איש_ספר כתב:אבל לומר דאין בן דין ניקב זהו מרפסין איגרא.

הנה לך חידושי הרא"ה דלרבינא אינו נאסר סניא דיבי בנקב, אלא רק בנקרע רובה. (ונקרע רובה לא מיקרי נקב).
וכן הוא לשון הרשב"א בתוה"ב.
http://www.otzar.org/crops/935911134666596662.html

ביאור הדברים, דהמחלוקת בחולין שם לגבי כרס הפנימית, אינו אם נפסלת בנקב כל שהוא, או בנקב בעל שיעור. אלא המחלוקת היא האם נפסל בנקב (כל שהוא) או בנקרע רובו.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15595
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שאלה ללומדי טריפות - מסורת פלאית בשם המגן אברהם

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יוני 07, 2011 3:42 pm

שמח תשמח צדקת מאד ! ובאמת בשו"ע מ"ח ב' נפסק: כרס שניקב טריפה, וסתם מרן, ומשמע דמחמיר בכל הכרס (וכ"כ בדרכ"ת שם) וכ"פ רבים מן הראשונים ועל צבאם רש"י שם דנקטינן כבני מערבא שם דכל הכרס נקראת כרס הפנימי, שפוסלת בניקב, אבל יש מן הראשונים דס"ל לפסוק כרבינא דכרס הפנימית בוושט הוא, עיין הרצאת השיטות בזה בדע"ת שם ס"ק ג. וכנראה מג"א נקט כוותיהו. דלא כשו"ע. והוא חידוש גדול כמש"כ האדר"ת.

שמש יש"כ. ל"מ בשע"ד לענין זה. השע"ד היה דומ"ץ בבראדי ולא בקאליש. ושוב תודה על דבריך.  

-------------------
ועתה מצאתי בתבו"ש שם שכתב וז"ל:
ז"ל המרדכי תשל"א: כיון דפליגי אמוראי איזה נקרא פנימית כו' עבדי' ככולהו לחומרא וכבני מערבא דטרפי בכל הכרס וגם בסני' דיבי וגם שאין בו מילת כו' עכ"ל. וכ"ה דעת הפוסקים רובם ככולם ולא הצרכתי זה כי אם כדמשמע מיני' שיש מקום לטעות ולהוציא מכלל כל הכרס מקומן שהזכיר הוא ז"ל ולהכי כגון דא צריך לאודועי דכל הנז' הוא בכלל.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אליהו חיים ו־ 294 אורחים