מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דיבור שאינו נקי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

דיבור שאינו נקי

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' אוגוסט 07, 2020 4:04 am

אני מחפש מקורות שמסכמים את גדרי איסור דיבור שאינו נקי.
בעיקר דברים שאינם בכלל דברי הגמ' בכתובות אמר רב חנן בר רבא הכל יודעין כלה למה נכנסה לחופה,
אלא כגון דברי הגמ' אמר ר' יהושע בן לוי: לעולם אל יוציא אדם דבר מגונה מפיו שהרי עקם הכתוב שמונה אותיות ולא הוציא דבר מגונה מפיו וכו'.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: דיבור שאינו נקי

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ו' אוגוסט 07, 2020 1:16 pm

לכאו' אין בזה 'גדרי איסור' אלא 'מידת חסידות'.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: דיבור שאינו נקי

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' אוגוסט 07, 2020 4:18 pm

ניבול פה אינו איסור?

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: דיבור שאינו נקי

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ו' אוגוסט 07, 2020 6:15 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:ניבול פה אינו איסור?


כד תסתכל בדברי פותח האשכול תראה שהדגיש שאינו מדבר מענין ניבול פה אלא בענין דיבור מגונה כגון טמא במקום אינו טהור דודאי אינו בכלל איסור ניבול פה אלא היא ענין בפ"ע שע"ז כתבתי שאינו אלא מידת חסידות.

מבין?

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: דיבור שאינו נקי

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' אוגוסט 13, 2020 6:54 am

גל של אגוזים כתב:לכאו' אין בזה 'גדרי איסור' אלא 'מידת חסידות'.

ומה עם דברים שנחשבים לא ראוים אפי' אצל גוים, כגון כינויים לצואה?
אולי אסור משום חילול ה'

אברהם בן ארוש
הודעות: 148
הצטרף: א' מאי 13, 2018 5:42 pm

Re: דיבור שאינו נקי

הודעהעל ידי אברהם בן ארוש » ה' אוגוסט 13, 2020 9:52 am

יעויין בפיה"מ לרמבם אבות א, יז
וכן רמבן שמות ל, יג בשם מורה נבוכים וזת"ד:
​‌והרב אמר במורה הנבוכים (ג ח) אל תחשוב שנקרא לשוננו לשון הקדש לגאותינו או לטעותינו, אבל הוא בדין, כי זה הלשון קדוש לא ימצאו בו שמות לאבר הבעילה בזכר או בנקבה, ולא לטפה ולשתן ולצואה רק בכנוי ואל יטעה אותך ''שגל'' (תהלים מה י), כי הוא שם אשה המזומנת למשכב, ואמר ישגלה (דברים כח ל) על פי מה שנכתב עליו, ופירושו יקח אשה לפילגש: והנה אין צורך לטעם הזה, כי הדבר ברור שהלשון קדש קדשים הוא כמו שפירשתי והטעם שהזכיר על דעתי איננו אמת, כי מה שיכנו ישגלנה, ישכבנה, יורה כי משגל שם עצם לבעילה, וכן יכנו לאכול את חוריהם (מ''ב יח כז), כי הוא שם מגונה. ואם מפני טעמו של הרב, היו קורים לו ''לשון נקיה'', כענין ששנינו (סנהדרין סח עמוד ב) עד שיקיף זקן התחתון ולא העליון אלא שדברו חכמים בלשון נקיה, ואמרו כי אם הלחם אשר הוא אוכל לשון נקי (ב''ר פו ז), וכן במקומות רבים:


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הבה נתבונן ו־ 409 אורחים