מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ירבעם יענש על ביטול סוכה ועירוב תבשילין

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

ירבעם יענש על ביטול סוכה ועירוב תבשילין

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אוקטובר 14, 2020 9:21 am

לשון הרמב"ם באגרת תימן
"שהתורה הזאת לא יוכל להמלט ולהנצל ממנה אפילו אחד מזרע יעקב לעולם. לא הוא ולא זרעו ולא זרע זרעו, בין ברצונו בין שלא ברצונו, אבל הוא נענש על כל מצוה ומצוה שבטל מן הצווים, כלומר ממצות עשה, וגם יענש על כל מה שיעבור ממצות לא תעשה. ולא יעלה על הדעת שבהיותו עושה החמורות שלא יענש על הקלות כדי שיפקיר עצמו להן, אבל ירבעם בן נבט, שחיק עצמות, יענש על העגלים שחטא בהם והחטיא את ישראל וכמו כן יענש על שבטל מצות סוכה בסוכות. וזה העיקר יסוד מיסודי התורה והדת, ולמדוהו ועשו היקש עליו.


ויל"ע במה שנקט הרמב"ם הדוגמא של מצות סוכה, ואולי משום שבדברי חז"ל הגדירו את מצות סוכה כ'מצוה קלה', יעויין בע"ז ג, א.

אולם יתכן דהיינו משום שירבעם ביטל גם מצות סוכה מעם ישראל כולו, שהרי ביטל את חג הסוכות ובדה חג מלבו בחודש השמיני.

ואמנם באיגרת השמד כתב הרמב"ם:
מי שעבר עליו זה השמד וכו', ואם אירע לו שעבר הרבה או שחלל שבת, לא יטלטל מה שאינו מותר לטלטלו, ולא יאמר מה שעברתי עליו יותר גדול מזה שאני נזהר ממנו, אלא יזהר מכל מה שהוא יכול. ותדע שצריך האדם לידע עיקר מעיקרי הדת, והוא, שירבעם בן נבט והדומים לו, נפרעים ממנו על עשית העגלים ועל ביטול ערובי תבשילין והדומה לו, שלא יאמר אדם קים ליה בדרבה מיניה, לא יאמר זה אלא בדיני אדם בעולם הזה, אבל השם יתברך נפרע מבני אדם על החמורות ועל הקלות ונותן שכר על כל דבר שעושים, על כן צריך האדם לידע שכל עבירה שיעשה נפרעים ממנה עליה, וכל מצוה שיעשה מקבל עליה שכר.

וזה מבואר היטב שאם מבטל יום טוב – מבטל ממילא את כל המצוה של עירוב תבשילין.

[דברי הרמב"ם באגרת השמד צוטטו ע"י הח"ח בביאור הלכה סי' קצט לגבי זימון, וז"ל, אבל הוא בעצמו בודאי חייב בזימון כשאר ישראל [ונ"מ לענין אם היו שלשה כה"ג בודאי מחוייבים לזמן או אם ישב בחבורה של אנשים כשרים שהיו שלשה בלתו בודאי אין רשאי להפרד מהם ויזמן אתם] דכי מי שאכל שום וריחו נודף וכו' וכמו שכתב הרמב"ם בתשובה דאפילו ירבעם בן נבט שבלא"ה עבד ע"ז אעפ"כ יענש גם על קלות כגון עירובי תבשילין וכדומה וכן מוכח בתוספות חגיגה כ"ב ד"ה כמאן בסה"ד עי"ש אח"כ מצאתי שכ"כ בשיטה מקובצת ברכות ע"ש].


רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: ירבעם יענש על ביטול סוכה ועירוב תבשילין

הודעהעל ידי רון » ד' אוקטובר 14, 2020 10:57 am

נוטר הכרמים כתב:לשון הרמב"ם באגרת תימן
"שהתורה הזאת לא יוכל להמלט ולהנצל ממנה אפילו אחד מזרע יעקב לעולם. לא הוא ולא זרעו ולא זרע זרעו, בין ברצונו בין שלא ברצונו, אבל הוא נענש על כל מצוה ומצוה שבטל מן הצווים, כלומר ממצות עשה, וגם יענש על כל מה שיעבור ממצות לא תעשה. ולא יעלה על הדעת שבהיותו עושה החמורות שלא יענש על הקלות כדי שיפקיר עצמו להן, אבל ירבעם בן נבט, שחיק עצמות, יענש על העגלים שחטא בהם והחטיא את ישראל וכמו כן יענש על שבטל מצות סוכה בסוכות. וזה העיקר יסוד מיסודי התורה והדת, ולמדוהו ועשו היקש עליו.


ויל"ע במה שנקט הרמב"ם הדוגמא של מצות סוכה, ואולי משום שבדברי חז"ל הגדירו את מצות סוכה כ'מצוה קלה', יעויין בע"ז ג, א.

אולם יתכן דהיינו משום שירבעם ביטל גם מצות סוכה מעם ישראל כולו, שהרי ביטל את חג הסוכות ובדה חג מלבו בחודש השמיני.

ואמנם באיגרת השמד כתב הרמב"ם:
מי שעבר עליו זה השמד וכו', ואם אירע לו שעבר הרבה או שחלל שבת, לא יטלטל מה שאינו מותר לטלטלו, ולא יאמר מה שעברתי עליו יותר גדול מזה שאני נזהר ממנו, אלא יזהר מכל מה שהוא יכול. ותדע שצריך האדם לידע עיקר מעיקרי הדת, והוא, שירבעם בן נבט והדומים לו, נפרעים ממנו על עשית העגלים ועל ביטול ערובי תבשילין והדומה לו, שלא יאמר אדם קים ליה בדרבה מיניה, לא יאמר זה אלא בדיני אדם בעולם הזה, אבל השם יתברך נפרע מבני אדם על החמורות ועל הקלות ונותן שכר על כל דבר שעושים, על כן צריך האדם לידע שכל עבירה שיעשה נפרעים ממנה עליה, וכל מצוה שיעשה מקבל עליה שכר.

וזה מבואר היטב שאם מבטל יום טוב – מבטל ממילא את כל המצוה של עירוב תבשילין.

[דברי הרמב"ם באגרת השמד צוטטו ע"י הח"ח בביאור הלכה סי' קצט לגבי זימון, וז"ל, אבל הוא בעצמו בודאי חייב בזימון כשאר ישראל [ונ"מ לענין אם היו שלשה כה"ג בודאי מחוייבים לזמן או אם ישב בחבורה של אנשים כשרים שהיו שלשה בלתו בודאי אין רשאי להפרד מהם ויזמן אתם] דכי מי שאכל שום וריחו נודף וכו' וכמו שכתב הרמב"ם בתשובה דאפילו ירבעם בן נבט שבלא"ה עבד ע"ז אעפ"כ יענש גם על קלות כגון עירובי תבשילין וכדומה וכן מוכח בתוספות חגיגה כ"ב ד"ה כמאן בסה"ד עי"ש אח"כ מצאתי שכ"כ בשיטה מקובצת ברכות ע"ש].


יש להוסיף על דברי הרה"ג נוטר הכרמים שליט"א,
דהנה בלשון הביאור הלכה משמע דהיסוד הוא מצד מה שהוי מצוות קלות.
והטעם למה עירובי תבשילין נקרא מצוה קלה וכן סוכה כפי המבואר בע"ז,

דהנה לגבי ערובי תבשילין הוא פשוט, שהרי הכין תבשילין ליו"ט בלא"ה, ומה חיסרון יש לו להפריש קצת לצורך הע"ת,
אך לגבי מצות סוכה מה טעם מיקרי מצוה קלה,

אך בהקדים,
דהנה נוסח הברכה "וציונו לישב בסוכה" הוא בפתח תחת הבית ולא בשוא [לגבי "להתעטף בציצית" הוא נידון אם בשוא או בפתח אבל בסוכה לכו"ע הוא בפתח] כמי שאומר בסוכה הידועה.
אבל הפשט הוא שהלא כפי שנראה בש"ס בכמה דוכתי שהיה לכל אחד סוכה בגגו כדי לנוח שם מחום היום.
וממילא מובן מהו בסוכה הידועה, דהכונה לסוכה שיש לכל אחד בביתו.

ומעתה מובן מדוע מיקרי מצוה קלה, שהרי היא בהישג ידו של כל אחד.

וכאן המקום להודות לגאון נוטר הכרמים שליט"א על כל המציאות שמביא לנו מדי פעם
דברים מאירים ובהירים שאף במקום שד"ת עניים, הרי שממקום אחר מתעשרים.

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: ירבעם יענש על ביטול סוכה ועירוב תבשילין

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » ד' אוקטובר 14, 2020 11:00 am

כלפי סוכה ודאי כונת הרמב"ם למה שביטל את ישראל

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: ירבעם יענש על ביטול סוכה ועירוב תבשילין

הודעהעל ידי אוהב עמו » ו' אוקטובר 16, 2020 12:00 am

קיים אאע"ה את כל התורה ואפילו עירובי תבשילין

גם כאן ע"ת מובא כמצווה קלה

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ירבעם יענש על ביטול סוכה ועירוב תבשילין

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אוקטובר 24, 2020 10:02 pm

לפרשת לך לך

הנה ככל הדברים האלה המבוארים בדברי הרמב"ם הנ"ל מצינו בשאילתות כתר ראש (סי' קלה), וז"ל, כשישב החסיד הגר"א ז"ל ללמוד בפאסטרו"י, בא מומר אחד לפניו וביקש יי"ש לשתות, וצוה את בעה"ב שלא יתן לו עד שיברך, ולא רצה לברך באמרו הרי הוא מומר ושותה ככל הנכרים בלא ברכה. אמר החסיד הגר"א ז"ל, שוטה וכסיל, בזה שהנך מומר לא פטרת א"ע משום פרטי דקדוק מצוה קטנה, והרי אתה כישראל גמור, ומה שהרשעת וחטאת תקבל עונשים הראוים לך, והכפירה לא תועיל לך, ואף שתכפור בכל תענש כמה וכמה עד שתצורף ותשאר ישראל, כי זרע אברהם אינו כלה וכדכתיב ואעשה אותך לגוי גדול וכו' ונברכו בך כל משפחות האדמה.

ויש להבין מהו שהוסיף רבינו הגר"א נימוק זה דכתיב ואעשה אותך לגוי גדול וגו', הרי אין כאן התייחסות לכל יחיד ויחיד באשר הוא שלא יוכל להחליף את דתו, אלא מדבר על האומה הישראלית בכללותה.

וראיתי שמבארים בזה לפי מה שביארו בתיבות 'ונברכו בך' שהוא מלשון הברכה כמו המבריך את האילן, והיינו שנאמרה כאן לאברהם אבינו ברכה מיוחדת שמאומות אחרות יכולים להתגייר ולההפך לישראל, וכך הם מוברכים בזרע אברהם, וזוהי ברכה מיוחדת בזרעו של אברהם שהוא מקבל הברכה מאומות אחרות להיות כמוהו, אבל בשאר אומות אין מציאות כזאת, וזהו מה שאמר הגר"א שזרע אברהם אינו כלה ואין יהודי יכול להחליף אומתו ע"י שישתמד חלילה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ירבעם יענש על ביטול סוכה ועירוב תבשילין

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוקטובר 24, 2020 10:08 pm

קרוב לזה, יש סיפור (כמדומני פורסם לאחרונה ב"שיחת השבוע") על יהודי שהיה חייט אצל מומר, וציוהו רבו שלא יתפור לו שעטנז כדי שלא להכשילו, והתגלגל מזה שהמומר חזר בתשובה.

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ירבעם יענש על ביטול סוכה ועירוב תבשילין

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' אוקטובר 24, 2020 10:48 pm

עזריאל ברגר כתב:יש סיפור (כמדומני פורסם לאחרונה ב"שיחת השבוע")
'מעשה שהי'', 'שיחת השבוע' גל' א'תשנה (ערש"ק פ' שופטים, בדר"ח אלול תש"פ) - ומקורו מס' 'בעלי תשובה' (כשר, תשכ"ט) ע' ריח ואילך.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ירבעם יענש על ביטול סוכה ועירוב תבשילין

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוקטובר 24, 2020 10:54 pm

לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:יש סיפור (כמדומני פורסם לאחרונה ב"שיחת השבוע")
'מעשה שהי'', 'שיחת השבוע' גל' א'תשנה (ערש"ק פ' שופטים, בדר"ח אלול תש"פ) - ומקורו מס' 'בעלי תשובה' (כשר, תשכ"ט) ע' ריח ואילך.

יישר כח גדול.
כרגיל - הלינק לאוצר פתוח למנויים בלבד, אבל עכ"פ הלינק הראשון עובד לכולם (פרט לאלו שהחסימה שלהם לא מאשרת גישה לאתרים שהם 100% על טהרת הקודש...).

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ירבעם יענש על ביטול סוכה ועירוב תבשילין

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' אוקטובר 24, 2020 11:51 pm

מועתק הוא (כמעט) 'מילה במילה', ולא הצגתיו אלא לפירוט המקור (שלא נתפרש שם כראוי).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 454 אורחים