מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי כתב את תורתם של הצדוקים? גלגולי העתקות בפירוש תלמיד רש"י

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הוגה ומעיין
הודעות: 1970
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

מי כתב את תורתם של הצדוקים? גלגולי העתקות בפירוש תלמיד רש"י

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ה' אוקטובר 22, 2020 5:08 pm

בסכוליון למגילת תענית (לפי כת"י פארמה של הסכוליון, מהדורת נעם, תשס"ז, נספח, עמ' 35) מוזכר חיבור של הצדוקים:

בארבעה בתמוז עדא ספר גזרתא, מפני שכך כתוב ומונח להם לצדוקים ספר גזירות, אלו שהן נשרפים ואלו שהן נהרגין, אלו שהן נחנקין, ומי שהוא אומר להם מנין שזה חייב סקילה וזה חייב שריפה, אין יודעין להביא ראיה מן התורה, אלא שכתוב ומונח להם ספר גזירות, יום שביטלוהו עשאהו יום טוב.


מתוך מקור זה קשה להכריע אם מדובר בספר שכלל את כל הלכות הצדוקים, כפי שסבור דוד פלוסר, יוספוס פלביוס, ת"א תשמו, עמ' 38; או שמדובר בקובץ קטן בהיקפו, שכלל רק את דיני מיתות בית דין לפי שיטתם, כפי שסבור איל רגב, הצדוקים והלכתם: על דת וחברה בימי בית שני, ירושלים תשסה, עמ' 126 והלאה.

ניתן לטעון שבחוג תלמידי רש"י התקבלה ההבנה שספר זה כלל את כל הלכות הצדוקים. בפירוש למסכת אבות המופיע במחזור ויטרי (מהדורת הורוויץ, תרפ"ג, סי' תכד, עמ' 466), על משנת "אנטיגנוס איש סוכו" רבם של צדוק ובייתוס, יש הרחבה אודות הצדוקים והבייתוסיים:

וכששמעו כך פרשו והלכו להם ונעשו אומה לעצמן, שלא לשמוע עוד דברי חכמים מפני שאמרו שכל דבריהם הבל וריק, וכי למה אדם יגע לריק ועמל לרוח אם אינו נוטל שכר על המצות, כסבורים הם שכן אומר אנטיגנוס שאין תשלום שכר לצדיקים. ועמד ... ירקב שמו וזכרו, אחד מן התלמידים מבני פריצי עמנו, וכתב להם ספר גזרות [ההדגשה שלי, י.ז.] חקקי און עון גיליון, ומכתב עמל חוקים לא טובים ומשפטים בל יחיו בהם. ועל שמם נקראו תלמידיהם צדוקין ובייתוסין.


ההתייחסות לחיבור של הצדוקים והבייתוסים כ"ספר גזרות" נראית מתייחסת למגילת תענית, וכפי שסבור ר"א קורמן, זרמים וכתות ביהדות, ת"א תשכ"ז, עמ' עמ' 210 והערה 21. אם הדברים נכונים, הרי שמהדברים המכלילים שבמחזור ויטרי, המתייחסים לכלל ההלכות, נראה שלפחות מחבר פירוש זה הבין ש"ספר הגזירות" כלל את כל הלכות הצדוקים.

כפי שהתברר מכבר, והובא בכמה מקומות בפורום זה, חלקים אלו שנדפסו במחזור ויטרי במהדורתו של הורוויץ, שמקורם בכתב יד לונדון 27200-1, לא נכללו בספר המקורי שנכתב על ידי רבי שמחה מויטרי, אלא על ידי קדמונים שונים. הפירוש למסכת אבות התברר כפירוש הנמצא במקביל בכתבי יד נוספים, ובחלקם הוא מיוחס לרבי יעקב ב"ר שמשון תלמידו של רש"י. פירוש זה נדפס בספר משנת ראובן, מה"ק, ירושלים תשסה, על פי שני כתבי יד.

אלא שלפני ההכרעה שאכן "ספר גזירות" שעליו כתב רבי יעקב ב"ר שמשון זהה ל"ספר גזירות" שבסכוליון מגילת תענית, עלינו לברר מהי המילה המחוקה, שמהדורת הורוויץ מסומנת בשלוש נקודות, המתייחסת לכותב ספר הגזירות. במהדורת "משנת ראובן" נאמר: ועמד ענן ירקב שמו. זהו אנכרוניזם, והמהדירים העירו שהדברים הם כשיטת הרמב"ם בפירושו לאותה משנה, "שהקראים שווים לצדוקים ולבייתוסים", שכן הרמב"ם כותב שהקראים בני זמנו הם הנקראים בלשון החכמים צדוקים ובייתוסים. וכן נראה גם מדברי הרמב"ם בהלכות ממרים (פ"ג ה"ג), וכן כתב בפירוש בתשובה (בלאו סי' רסג).

אולם בכתב היד הקדום ביותר של הפירוש, שהיה בעבר בבעלות בית הדין בלונדון (6, דף 98ב), הנוסח שונה: "ועמד אחד מן התלמידים ירקב שמו". ושמו הושמט.
לונדון בית הדין, 6 98v.PNG
לונדון בית הדין, 6 98v.PNG (149.48 KiB) נצפה 2613 פעמים


בנוסף, בכתב יד לונדון של המחזור ויטרי, בו הופיע השם ונמחק, ניכר מרישומי המחיקה שהמילה שנמחקה לא היתה "ענן" אלא מילה בת שלוש אותיות המתחילה באות י'. הסירו משקפיים, קרבו אף למסך והתבוננו, שורו וראו:
לונדון MS 27201 95r.png
לונדון MS 27201 95r.png (1.79 MiB) נצפה 2613 פעמים


נראה שהמסקנה ברורה: במקור נכתב "ישו", וכמזוהה גם בכינוי הספר בהמשך "עון גיליון" שהוא הכינוי הרווח לאונגליון. מסיבות של צנזורה עצמית היו סופרים ששינו את המשפט והעלימו את שם הכותב, והיו שהחליפוהו בענן.

הגדיל לעשות מעתיק כת"י פריס הספריה הלאומית 387 (דף 203א), שגם השמיט בהמשך את אזכור המילים "עון גליון".
פריס 387 203r.PNG
פריס 387 203r.PNG (599.68 KiB) נצפה 2613 פעמים


וכן הוא גם בכ"י אוקספורד or. 145:
אוקספורד Or. 145 2v.png
אוקספורד Or. 145 2v.png (1.04 MiB) נצפה 2613 פעמים


ישו זה אינו יכול להיות מייסד הנצרות, שלא היה לו שום קשר עם הצדוקים והבייתוסים והוא שנא אותם שנאה עזה, והכהן הגדול שציוה להרוג את אחיו יעקב היה כהן צדוקי.

ניתן אולי לשער שהתגלגלה לידי רבי יעקב ב"ר שמשון מסורת שהכותב של תורת הצדוקים הוא ישו, והיא התייחסה לישו הראשון, תלמידו של רבי יהושע בן פרחיה, שכחלק מהתעניינותו בדרכים למרי בדברי חז"ל, עסק גם בשלב מוקדם בתורתם של הצדוקים והעלה את עקרונותיה על הכתב, בטרם הגדיל למרוד עד שהעמיד לבֵנה והשתחווה לה. על הנחת קיומם של שני אנשים בשם זה, והיטמעות שרידי הראשון בין תלמידי השני ואיחוד חלק ממסורותיהם אגב כך, ראה ר"י קושלבסקי, "זמנו של אותו האיש לפי העולה מדברי רבותינו", ישורון, לח (תשעח), עמ' תתקיג-תתקמח.

אשמח לחוות דעתכם!

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: מי כתב את תורתם של הצדוקים? גלגולי העתקות בפירוש תלמיד רש"י

הודעהעל ידי יתר10 » ה' אוקטובר 22, 2020 5:20 pm

הוגה ומעיין כתב:
בנוסף, בכתב יד לונדון של המחזור ויטרי, בו הופיע השם ונמחק, ניכר מרישומי המחיקה שהמילה שנמחקה לא היתה "ענן" אלא מילה בת שלוש אותיות המתחילה באות י'. הסירו משקפיים, קרבו אף למסך והתבוננו, שורו וראו:
לונדון MS 27201 95r.png


גם יש סימון מעל ראשי התיבות י'רקב ש'מו ו'זכרו, לרמז על השם שנמחק.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מי כתב את תורתם של הצדוקים? גלגולי העתקות בפירוש תלמיד רש"י

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 22, 2020 5:29 pm

ספר גזירות יכול להיות גם משהו באמצע, ספר הכולל את כל דיני העונשין והמשפטים ולא רק מיתות ב"ד, אבל אינו כולל את כל המצוות על פי הבנתם. (יש המשך במגילת תענית שם על 'עין תחת עין', אבל אח"כ מוזכר גם דיני חליצה, ויל"ע).

הוגה ומעיין
הודעות: 1970
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: מי כתב את תורתם של הצדוקים? גלגולי העתקות בפירוש תלמיד רש"י

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ה' אוקטובר 22, 2020 5:32 pm

יתר10 כתב:
הוגה ומעיין כתב:
בנוסף, בכתב יד לונדון של המחזור ויטרי, בו הופיע השם ונמחק, ניכר מרישומי המחיקה שהמילה שנמחקה לא היתה "ענן" אלא מילה בת שלוש אותיות המתחילה באות י'. הסירו משקפיים, קרבו אף למסך והתבוננו, שורו וראו:
לונדון MS 27201 95r.png


גם יש סימון מעל ראשי התיבות י'רקב ש'מו ו'זכרו, לרמז על השם שנמחק.


יישר כח גדול! כבר כיסיתי את ההשקעה בהעלאת הדברים לפורום.

עיניו כיונים
הודעות: 346
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: מי כתב את תורתם של הצדוקים? גלגולי העתקות בפירוש תלמיד רש"י

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ה' אוקטובר 22, 2020 6:37 pm

לכאורה נצטרך להניח שהמצנזרים הקפידו כל כך עד שהשמיטו גם את תיבת 'וזכרו', שלא ישאר שום רמז לישו.
מנגד, אפשר להעלות הצעה שונה: במקור היה כתוב ענן, ולא היו רמזים לישו, לכן נכתב בשאר כתבי היד (גם בכ"י לונדון) רק 'ירקב שמו', 'חקקי און', וזה אכן נמשך אחר הזיהוי של הקראים כממשיכי הצדוקים (אגב, גם בין הקראים רווח השיוך לצדוקים - "הצדיקים, שושלת צדוק הכהן"). והרי ענן באמת כתב ספר מצוות. אלא שבדורות מאוחרים יותר כבר לא נודע באשכנז וצרפת מיהו ענן שזכה לכבוד הזה (וזה מה שגרם לאחד המעתיקים לכתוב "אחד מן התלמידים"), והיה טבעי יותר למעתיק אשכנזי/צרפתי להכניס כאן את ישו, עושה הצרות השנוא והידוע מחיי היומיום שרגילים תמיד לקללו, ועל כן הוסיף 'וזכרו', "עוון גליון". אינני בטוח שאפשרות זו עדיפה, אבל נראה לי שצריך לשקול אותה.
כדי להכריע בזה, אולי יש מקום להסתייע בגילם של כתבי היד; ימים ידברו, ורֹב שנים יודיעו.
נערך לאחרונה על ידי עיניו כיונים ב ה' אוקטובר 22, 2020 7:15 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש פלוני
הודעות: 762
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: מי כתב את תורתם של הצדוקים? גלגולי העתקות בפירוש תלמיד רש"י

הודעהעל ידי איש פלוני » ה' אוקטובר 22, 2020 6:54 pm

לא כל כך מדויק.
יש"ו היה בקשר עם האיסיים, שהיו ג"כ קבוצה פורשת, עם ספרי גזירות משלהם.

עיניו כיונים
הודעות: 346
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: מי כתב את תורתם של הצדוקים? גלגולי העתקות בפירוש תלמיד רש"י

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ה' אוקטובר 22, 2020 7:27 pm

עיניו כיונים כתב:לכאורה נצטרך להניח שהמצנזרים הקפידו כל כך עד שהשמיטו גם את תיבת 'וזכרו', שלא ישאר שום רמז לישו.
מנגד, אפשר להעלות הצעה שונה: במקור היה כתוב ענן, ולא היו רמזים לישו, לכן נכתב בשאר כתבי היד (גם בכ"י לונדון) רק 'ירקב שמו', 'חקקי און', וזה אכן נמשך אחר הזיהוי של הקראים כממשיכי הצדוקים (אגב, גם בין הקראים רווח השיוך לצדוקים - "הצדיקים, שושלת צדוק הכהן"). והרי ענן באמת כתב ספר מצוות. אלא שבדורות מאוחרים יותר כבר לא נודע באשכנז וצרפת מיהו ענן שזכה לכבוד הזה (וזה מה שגרם לאחד המעתיקים לכתוב "אחד מן התלמידים"), והיה טבעי יותר למעתיק אשכנזי/צרפתי להכניס כאן את ישו, עושה הצרות השנוא והידוע מחיי היומיום שרגילים תמיד לקללו, ועל כן הוסיף 'וזכרו', "עוון גליון". אינני בטוח שאפשרות זו עדיפה, אבל נראה לי שצריך לשקול אותה.
כדי להכריע בזה, אולי יש מקום להסתייע בגילם של כתבי היד; ימים ידברו, ורֹב שנים יודיעו.

עכשיו שמתי לב שהתיאור "אחד מן התלמידים" עיקרו נמצא גם בכ"י פריס אחרי שמו של ענן (אחד מתלמידי' - אחד מתלמידיו? של אנטיגנוס). ואלו נוסח מחז"ו מוסיף גם את הכינוי "מבני פריצי עמנו" שאף זה נדרש על ישו כידוע. האם המצנזר המשוער הקפיד כל כך לשרש כל רמז לישו?
וראה לשון רב נטרונאי גאון (תשובה קלח): אלא הללו מינין ומלעיגין ובוזין דברי חז"ל, ותלמידי ענן ירקב שמו... שאמר לכל התועים והזונים אחריו עזבו דברי משנה ותלמוד ואני אעשה לכם תלמוד משלי. ועדיין הם בטעיותם, ונעשו אומה לעצמן. ותקן תלמוד של רשע ושל עול לעצמו, וראה מרנא ורבנא אלעזר אלוף ז"ל ספר תועבות שלו שקורין אותו ספר מצות כמה תחבולות יש בו.

הוגה ומעיין
הודעות: 1970
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: מי כתב את תורתם של הצדוקים? גלגולי העתקות בפירוש תלמיד רש"י

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ה' אוקטובר 22, 2020 11:39 pm

עיניו כיונים כתב:
עיניו כיונים כתב:לכאורה נצטרך להניח שהמצנזרים הקפידו כל כך עד שהשמיטו גם את תיבת 'וזכרו', שלא ישאר שום רמז לישו.
מנגד, אפשר להעלות הצעה שונה: במקור היה כתוב ענן, ולא היו רמזים לישו, לכן נכתב בשאר כתבי היד (גם בכ"י לונדון) רק 'ירקב שמו', 'חקקי און', וזה אכן נמשך אחר הזיהוי של הקראים כממשיכי הצדוקים (אגב, גם בין הקראים רווח השיוך לצדוקים - "הצדיקים, שושלת צדוק הכהן"). והרי ענן באמת כתב ספר מצוות. אלא שבדורות מאוחרים יותר כבר לא נודע באשכנז וצרפת מיהו ענן שזכה לכבוד הזה (וזה מה שגרם לאחד המעתיקים לכתוב "אחד מן התלמידים"), והיה טבעי יותר למעתיק אשכנזי/צרפתי להכניס כאן את ישו, עושה הצרות השנוא והידוע מחיי היומיום שרגילים תמיד לקללו, ועל כן הוסיף 'וזכרו', "עוון גליון". אינני בטוח שאפשרות זו עדיפה, אבל נראה לי שצריך לשקול אותה.
כדי להכריע בזה, אולי יש מקום להסתייע בגילם של כתבי היד; ימים ידברו, ורֹב שנים יודיעו.

עכשיו שמתי לב שהתיאור "אחד מן התלמידים" עיקרו נמצא גם בכ"י פריס אחרי שמו של ענן (אחד מתלמידי' - אחד מתלמידיו? של אנטיגנוס). ואלו נוסח מחז"ו מוסיף גם את הכינוי "מבני פריצי עמנו" שאף זה נדרש על ישו כידוע. האם המצנזר המשוער הקפיד כל כך לשרש כל רמז לישו?
וראה לשון רב נטרונאי גאון (תשובה קלח): אלא הללו מינין ומלעיגין ובוזין דברי חז"ל, ותלמידי ענן ירקב שמו... שאמר לכל התועים והזונים אחריו עזבו דברי משנה ותלמוד ואני אעשה לכם תלמוד משלי. ועדיין הם בטעיותם, ונעשו אומה לעצמן. ותקן תלמוד של רשע ושל עול לעצמו, וראה מרנא ורבנא אלעזר אלוף ז"ל ספר תועבות שלו שקורין אותו ספר מצות כמה תחבולות יש בו.


יישר כח על הכיוון החשוב.

הנחתך מתחזקת לפי דרכו של גרוסמן ב"חכמי צרפת הראשונים", שהנוסח שבכ"י לונדון של מחז"ו הוא הרחוק ביותר מהמקור והמכיל הכי הרבה עיבודים. הנחתו מבוססת על העקרון שהקצר יותר מקורי יותר.

"אחד התלמידים" מופיע בשני כתבי יד שצולמו מעלה - ביה"ד בלונדון (אך בלי "ענן") וכ"י פריס שציינת, וכן כנראה בשני כתבי היד עליהם מבוסס מהדורת "משנת ראובן" (בתקוה שהם דייקו והיו מציינים שנו"ס כזה). רק בכ"י אוקספורד ליתא, וזה מטה את הכף לכך שזהו הנוסח המקורי וכ"י אוקספורד השמיטו כיון שהבין שענן אינו מהתלמידים. כמובן תיתכן גם אפשרות שמישהו הוסיף את זה, כדבריך, וכל כתבי היד הם ענפים של אותו אחד שהוסיף, ולזה צריך "ימים ידברו ורב שנים יודיעו" את התפלגות כתבי היד.

עוד פרטים טכניים היכולים לתרום:

כ"י ביה"ד דלונדון - שגירסתו גירסת יחיד, שאינו גורס לא ענן ולא ישו - הוא איטלקי. שאר כתבי היד הם אשכנזיים. ישנו כתב יד איטלקי אחד נוסף של הפירוש - ניו יורק בהמ"ל Ms. 5529, בדף 174א, וגם הוא מקצר מאוד אבל מסיבה אחרת. אחרי "שהיו יושבים לפניו שני תלמידים צדוק ובייתוס" הוא כותב "וכו' כמפורש למעלה בפירוש הרמבז"ל".

רוב כתבי היד שנידונו כאן הם מהמאה הי"ג.

הוגה ומעיין
הודעות: 1970
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: מי כתב את תורתם של הצדוקים? גלגולי העתקות בפירוש תלמיד רש"י

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ו' אוקטובר 23, 2020 12:40 am

עושה חדשות כתב:ספר גזירות יכול להיות גם משהו באמצע, ספר הכולל את כל דיני העונשין והמשפטים ולא רק מיתות ב"ד, אבל אינו כולל את כל המצוות על פי הבנתם. (יש המשך במגילת תענית שם על 'עין תחת עין', אבל אח"כ מוזכר גם דיני חליצה, ויל"ע).


יישר כח על הרעיון!

איש פלוני
הודעות: 762
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: מי כתב את תורתם של הצדוקים? גלגולי העתקות בפירוש תלמיד רש"י

הודעהעל ידי איש פלוני » ו' אוקטובר 23, 2020 1:02 am

הוגה ומעיין כתב:
עושה חדשות כתב:ספר גזירות יכול להיות גם משהו באמצע, ספר הכולל את כל דיני העונשין והמשפטים ולא רק מיתות ב"ד, אבל אינו כולל את כל המצוות על פי הבנתם. (יש המשך במגילת תענית שם על 'עין תחת עין', אבל אח"כ מוזכר גם דיני חליצה, ויל"ע).


יישר כח על הרעיון!


ויתכן שהוא ספר פלמוסי מעין מגילת מקצת מעשי התורה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 424 אורחים

cron