מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מצפה לישועת השם
הודעות: 120
הצטרף: ב' מרץ 19, 2018 10:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מצפה לישועת השם » ב' מרץ 11, 2019 10:21 pm

היכי תמצי שאדם צריך לומר הלל בפורים?

מצפה לישועת השם
הודעות: 120
הצטרף: ב' מרץ 19, 2018 10:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מצפה לישועת השם » ב' מרץ 11, 2019 10:22 pm

חיים סגל כתב:
מצפה לישועת השם כתב:היכי תמצי שהיו עשרה אנשים בביהכנ"ס בשעת קריאת המגילה, וצריך לבדוק - האם בשעת הקריאה היו כל האנשים ערים - דאז לא יצעו יד"ח בקריאת המגילה, אבל אם יתברר שאחד מהעשרה אנשים ישן בשעת הקריאה - אז כולם יצאו יד"ח חוץ מאותו ישן?

פשוט ביותר - שו"ע סי' תרצ"א סעיף ח':
אין קורין בצבור במגילה הכתובה בין הכתובים; ואם קרא, לא יצא... אבל היחיד קורא בה ... ויוצא בה ידי חובתו.

ובמשנ"ב
וכל בי עשרה מקרי צבור

אמנם עיי"ש בביה"ל שלפי הטו"א לא שייכת חידה זו, וכן עיי' חזו"א או"ח קנ"ה ב'

יפה מאוד.
יישר כח!

עתניאל בן קנז
הודעות: 2249
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' מרץ 12, 2019 7:18 pm

מצפה לישועת השם כתב:היכי תמצי שאדם צריך לומר הלל בפורים?

לדעת כמה פוסקים, למי שאין בידו לקרא המגילה (לאור תירוץ הגמ' קרייתא זו הלולא).

מצפה לישועת השם
הודעות: 120
הצטרף: ב' מרץ 19, 2018 10:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מצפה לישועת השם » ד' מרץ 13, 2019 3:37 pm

עתניאל בן קנז כתב:
מצפה לישועת השם כתב:היכי תמצי שאדם צריך לומר הלל בפורים?

לדעת כמה פוסקים, למי שאין בידו לקרא המגילה (לאור תירוץ הגמ' קרייתא זו הלולא).

יישר כח.
תוכל לציין אי אלו מקורות?

עתניאל בן קנז
הודעות: 2249
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' מרץ 13, 2019 6:32 pm

מצפה לישועת השם כתב:
עתניאל בן קנז כתב:
מצפה לישועת השם כתב:היכי תמצי שאדם צריך לומר הלל בפורים?

לדעת כמה פוסקים, למי שאין בידו לקרא המגילה (לאור תירוץ הגמ' קרייתא זו הלולא).

יישר כח.
תוכל לציין אי אלו מקורות?

שערי תשובה סימן תרצג
[ג*] אין קורין בו הלל. וכת' ברכי יוסף בשם המאירי דלהך טעמא דאמרי בש"ס משום דקריאתה זו הילולא אם אין לו מגילה לקרות בה יאמר הלל כו' והבר"י כת' כיון דרבא אמר טעמא משום דאכתי עבדי אחשורוש אנן כו' לא יאמר הלל כלל והלכה כרבא דהוא בתרא וגם לגירסת הרי"ף הרא"ש והר"ן מתקיף לה רבא כו' משמע דהלכתא כוותיה דהא לא אותיבו עליה ולכן סתמו הפוסקים ומשמע דלעולם לא יאמר הלל ע"ש אך במח"ב הביא דבה"ג ורמב"ם כתבו ג"כ הטעם דקריאתה זו הלילא וכדמשמע מהמאירי ויהיב טעמא משום דמיסתבר להו טעמא דר"נ כו' עיין שם ולפ"ז חזר הדין דמי שאין לו מגילה יאמר הלל אך לענ"ד דעיקר כוונת הש"ס על עיקר התקנה אבל אחרי שלא נתקן הלל בפורים משום דקריאתה כו' ממילא שאין מקום לקרות הלל מה שלא תיקנוהו חז"ל לאומרה היום ולענ"ד דאעפ"כ כשאין לו מגילה לקרות יש לו לקרות הלל בלא ברכה שלפניו ושלאחריו כקורא בתהלים ושפיר דמי ואף אם יש לו חומש שקורא בו מגילה לעצמו מכל מקום הרוצה לקרות גם הלל בלא ברכה לא הפסיד דאפשר דעדיף אמירת הלל שלא נתקן שיהיה בכשרות קצת כס"ת משא"כ קריאת המגילה שעיקר תקנתה להיות כתובה כתיקנה ולכן יוצא ידי שניהם:

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 13, 2019 8:40 pm

קטע מהתנ"ך שנאמר בתפילת שחרית, רק ב(זמנים שמניחים בהם) תפילין.
שני סייגים-רמזים:
א. בחו"ל הוא נאמר פעם בשנה שלא בתפילין.
ב. ייתכן שהספרדים אומרים אותו כשבועיים בשנה שלא בתפילין.

מצפה לישועת השם
הודעות: 120
הצטרף: ב' מרץ 19, 2018 10:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מצפה לישועת השם » ה' מרץ 14, 2019 1:41 am

עתניאל בן קנז כתב:
מצפה לישועת השם כתב:
עתניאל בן קנז כתב:
מצפה לישועת השם כתב:היכי תמצי שאדם צריך לומר הלל בפורים?

לדעת כמה פוסקים, למי שאין בידו לקרא המגילה (לאור תירוץ הגמ' קרייתא זו הלולא).

יישר כח.
תוכל לציין אי אלו מקורות?

שערי תשובה סימן תרצג
[ג*] אין קורין בו הלל. וכת' ברכי יוסף בשם המאירי דלהך טעמא דאמרי בש"ס משום דקריאתה זו הילולא אם אין לו מגילה לקרות בה יאמר הלל כו' והבר"י כת' כיון דרבא אמר טעמא משום דאכתי עבדי אחשורוש אנן כו' לא יאמר הלל כלל והלכה כרבא דהוא בתרא וגם לגירסת הרי"ף הרא"ש והר"ן מתקיף לה רבא כו' משמע דהלכתא כוותיה דהא לא אותיבו עליה ולכן סתמו הפוסקים ומשמע דלעולם לא יאמר הלל ע"ש אך במח"ב הביא דבה"ג ורמב"ם כתבו ג"כ הטעם דקריאתה זו הלילא וכדמשמע מהמאירי ויהיב טעמא משום דמיסתבר להו טעמא דר"נ כו' עיין שם ולפ"ז חזר הדין דמי שאין לו מגילה יאמר הלל אך לענ"ד דעיקר כוונת הש"ס על עיקר התקנה אבל אחרי שלא נתקן הלל בפורים משום דקריאתה כו' ממילא שאין מקום לקרות הלל מה שלא תיקנוהו חז"ל לאומרה היום ולענ"ד דאעפ"כ כשאין לו מגילה לקרות יש לו לקרות הלל בלא ברכה שלפניו ושלאחריו כקורא בתהלים ושפיר דמי ואף אם יש לו חומש שקורא בו מגילה לעצמו מכל מקום הרוצה לקרות גם הלל בלא ברכה לא הפסיד דאפשר דעדיף אמירת הלל שלא נתקן שיהיה בכשרות קצת כס"ת משא"כ קריאת המגילה שעיקר תקנתה להיות כתובה כתיקנה ולכן יוצא ידי שניהם:

יישר כח!

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אלי כהן » ו' מרץ 15, 2019 10:15 am

עזריאל ברגר כתב:קטע מהתנ"ך שנאמר בתפילת שחרית, רק ב(זמנים שמניחים בהם) תפילין.
שני סייגים-רמזים:
א. בחו"ל הוא נאמר פעם בשנה שלא בתפילין.
ב. ייתכן שהספרדים אומרים אותו כשבועיים בשנה שלא בתפילין.


מזמור לתודה?
ובא לציון?

הוספתי סימני שאלה, כי ראיתי שהמנהגים אינם חתוכים כל כך.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' מרץ 15, 2019 4:03 pm

אלי כהן כתב:(שגם הוא דן בערבית של כל יום, והיינו בגוונא דבכל יום לא התפלל שחרית ולא מנחה).

הפמ"ג איירי באמת במי שלא התפלל כל היום, אך הראי' שהבאתי מדבריו נוגעת לכאו"א - גם המתפלל בכ"י ג' תפלות כסדרן.
הפמ"ג הסתפק בראשונה האם תפלת התשלומין מועילה למה שלא קיים מצות תפלה מה"ת, וע"ז תירץ דאי"מ להשלים הציווי מה"ת, וחזר הדין - דכל עצמה של תשלומין מד"ס היא, וספק דרבנן לקולא.
ועצם ספקו, ובפרט דחייתו - מוכיחה דס"ל שסדר תפלות מתחיל מערבית, דאל"כ הו"ל לדון בגוונא דמתפלל שחרית שתים. ויש עוד מקום אתי לעיין בד"ז.

אלי כהן כתב:לא זו אף זו, לענ"ד בפתרוני כלולים פרטים - שחיוניים לצורך פתרון חידתך - ושאינם עולים מתוך דברי הפמ"ג, דהגע בעצמך: בגוונא - דמלכתחילה ידע האדם שיוכל להתפלל את כל שלוש התפילות - והתכוון אפוא מלכתחילה כי ערבית (אשר לגביה קי"ל דהיא "רשות" למי שמתפללים גם שחרית או מנחה) תיועד רק לקיים מצוות תפילה מדרבנן וכי למשל דווקא שחרית תהיה זאת אשר תיועד לצאת ידי חובת תפילה דאורייתא, אז פשוט שבערבית לא יוכל לצאת מדאורייתא, ולכן נזהרתי להעמיד את פתרון חידתך דווקא בגוונא דהאדם לא התפלל שחרית ומנחה, ובמיוחד בגוונא - דמלכתחילה ידע כי לא יוכל להתפלל אותן - ודלהכי כשהתפלל לפני כן את ערבית התכוון מלכתחילה לצאת ידי חובת תפילה מדאורייתא, וכל זה חיוני לצורך פתרון חידתך.

לאו דוקא. לשיטתם דהאומרים מצוות אי"צ כוונה (רשב"א ברכות יג, ב ד"ה שמע ישראל; ר"ן ספ"ג דר"ה בשם הגאונים - הובאו בב"י או"ח סי' תקפט) - יצא י"ח המצוה מה"ת כשהתפלל ערבית בסתם. ושאלתי לא לענין הלכה היא אמורה [ד(לכאו') הלכתא דסדר תפלות מערבית מתחיל], אף שנפק"מ נמי להלכה.

אלי כהן כתב:לא הבנתי מה יש בדברי הפמ"ג שאין בפתרוני . . גם לא הבנתי, מהו אותו "פתח חידתך" - אשר לדעתך עדין נותר "עומד על מכון" גם אחרי שהיצגתי את פתרוני לחידתך.

עתה שמתי אל לבי, כי אכן דברי כת"ר הנם כד' הפמ"ג. ועמו המחילה והסליחה.
לא הבחנתי במילים אלו בהודעת כת"ר:
אלי כהן כתב:קיים עוד קודם לכן את מצות עשה דאורייתא של "ולעבדו בכל לבבכם" - כאשר התפלל את שמו"ע של ערבית בתחילת היממה ההיא - ובמיוחד אם מלכתחילה כיוון לקיים בזה מצות עשה דאורייתא (כגון אם ידע מלכתחילה שלא יוכל להתפלל שחרית ומנחה).

הרי שסוף רמיזתי הוא שנותר עומד על מכונו. אבל נו, שיהי'...
[כוונתי בסוף חידתי היתה, לחלוקים על הפמ"ג ודעימי', וס"ל שסדר התפלות מתחיל בשחרית - ולשיטתייהו, לא תימצי לתפלת הערב מדאורייתא אלא כשלא התפלל כלל שחרית ומנחה באותו היום].

אלי כהן כתב:אם כעת התכוונת, שמלכתחילה גם ביקשת ראיה לכך שסדר התפילות מתחיל בערבית, הנה לא זו בלבד שבחידתך אין זכר להא דהו"א דסדר התפילות מתחיל בתפילה אחרת, אלא אף זו - דתמהני אמאי הו"א הכי, והלא מתוך פסוק מפורש בפרשה הראשונה של התורה "ויהי ערב ויהי בקר" - הוכיחה להדיא הגמרא בעמוד הראשון של הש"ס - דהיממה מתחילה בערב, וא"כ בשביל זה - לא צריך את דברי הפמ"ג - ואפילו לא את מה שהוכחת בעקיפין (ולא להדיא) שערבית קודמת לשחרית מתוך דברי הגמרא המאוחרים יותר שבתחילת פרק רביעי.

כוונתי היתה לראשית רמיזתי, לפי שסברתי שדבריך מופנים כלפי סוף חידתי - וכפי שבארתי לעיל.
הלא יש מן המפרשים שסבורים שסדר תפלות בשחרית הוא מתחיל, ולאו קטלי קניא באגמא אינהו...
הלא הם הפנ"י, הצל"ח ובעל ה'סמיכת חכמים'. ויש לדייק כן אף בלבוש או"ח ר"ס פט.
ויש לתרץ שאלת כת"ר לדבריהם (וכמ"ש חלקם בפירוש), דכ"ז הוא בשאר ענינים לבר מתפלה; משא"כ תפלה - הן למ"ד אבות תקנום - הלא שחרית נתקנה בראשונה (ע"י אאע"ה); ובין למ"ד כנגד קרבנות תקנום - הלא שחרית ומנחה כנגד ב' התמידין, וערבית כנגד אברים ופדרים (דהתמיד וכו') שלא נתעכלו מבעו"י. וא"ש.
ולזה הוכחתי מהגמ' בפ"ד, דהתם מיירי בתפלה. ויש לתרץ אף לדבריהם - כמבואר בלקו"ש הנ"ל.
ויש לציין ראי' נוספת לד' הפמ"ג, מדברי הש"ס בברכות (בבלי לא, א. ירושלמי פ"ד ה"א): "יכול יהא כוללן בבת אחת כבר מפורש ע"י דוד דכתיב ערב ובקר וצהרים וגו'", היינו שסדר תפלות מתחיל בערבית; ואף בזו בתפלה מיירי.

אלי כהן כתב:אילו מטרת הרמז הייתה - לא רק לרמוז לפתרון אלא גם - לייגע קצת את הפותרים המנסים להיעזר ברמז, אז זאת למודעי - שיש דרכים יותר יעילות להשיג את זה, למשל למסגר בתוך ראשי תיבות - גם את שתי המילים הראשונות של הרמז: מ"א. "מורי אבי"? לא! אז אולי "מגן אברהם"? גם כן לא! . . לישנא אחרינא: בשלמא אילו ראשי התיבות שכתבת היו מתפענחים באופן אחד ויחיד - אלא שהוא היה עלול שלא להיות ידוע לבורים ולעמי הארצות - באופן שמטרת החידה הייתה בין השאר גם לבחון את הידע הלשוני של אותם בורים, ניחא, ולחיי. דא עקא, שלאותם ראשי תיבות יש יותר מפענוח אחד, וא"כ כשיקראו בורים כמוני את לשון-הרמז - ויזכרו כמוני רק בפענוח: "שבכ"י = שבכתב יד", אז לשון הרמז רק תטעה אותם, ותהיה יותר מכשול מייגע מאשר רמז מסייע.

אי"ז לשון מטעה; בעניננו - ישנו פירוש אחד ויחיד לר"ת אלו [וה"ז כדוגמת המפענח 'רה"י' שבדיני עירובין - 'ראש הישיבה'... (ו'הרה"ר' - 'הרב הראשי'...). ואי"מ על מה יצא הקצף].
ומכיון שרמז הוא - לא חשתי להקל על שאינם יודעים פירושן של ר"ת אלו בנדו"ז (וזו היתה כוונתי בהודעתי דלעיל). ומן הסתם, חיפוש קצר הי' מועיל לכת"ר בזאת.

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ש' מרץ 16, 2019 8:19 pm

אלי כהן כתב:
עזריאל ברגר כתב:קטע מהתנ"ך שנאמר בתפילת שחרית, רק ב(זמנים שמניחים בהם) תפילין.
שני סייגים-רמזים:
א. בחו"ל הוא נאמר פעם בשנה שלא בתפילין.
ב. ייתכן שהספרדים אומרים אותו כשבועיים בשנה שלא בתפילין.


מזמור לתודה?
ובא לציון?

הוספתי סימני שאלה, כי ראיתי שהמנהגים אינם חתוכים כל כך.

מזמור לתודה נאמר בחוה"מ סוכות בלא תפלין, למנהג א"י שלא להניח תפלין בחוה"מ. וגם בחו"ל הוא נאמר יותר מפעם בשנה שלא בתפלין.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' מרץ 16, 2019 11:26 pm

אלי כהן כתב:
עזריאל ברגר כתב:קטע מהתנ"ך שנאמר בתפילת שחרית, רק ב(זמנים שמניחים בהם) תפילין.
שני סייגים-רמזים:
א. בחו"ל הוא נאמר פעם בשנה שלא בתפילין.
ב. ייתכן שהספרדים אומרים אותו כשבועיים בשנה שלא בתפילין.


מזמור לתודה?
ובא לציון?

הוספתי סימני שאלה, כי ראיתי שהמנהגים אינם חתוכים כל כך.

מזמור לתודה - נאמר בחוהמ"ס ובת"ב שלא בתפילין.
ובלצ"ג - נאמר בחוה"מ, בת"ב, ובמנחת שויו"ט שלא בתפילין.

והפתרון:
יהי ה"א עמנו כאשר היה עם אבותנו ... כי ה' הוא האלוקים אין עוד.
זהו רצף של ד פסוקים מהתנ"ך, נאמר בחו"ל בהפטרת שמע"צ, למנהג האשכנזים אינו נאמר בר"ח ולא בחוה"מ ולמיטב ידיעתי גם לא בת"ב.
ראיתי ספרדים אומרים אותו בר"ח לפני (הכנסת ס"ת לארון ו)חליצת התפילין, ואינני יודע כיצד מנהגם בחוה"מ.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 18, 2019 9:16 pm

קצבא דקשייתא על מגילת אסתר:
viewtopic.php?f=26&t=8625#p76945

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 14, 2019 4:52 pm

חידות לפרשת מצורע:
1. שם של בעל חיים המופיע 3 פעמים בפסוק אחד!
2. ישנו פסוק בפרשה, שכל המילים בו, מתחילות באותן 2 אותיות ומסתיימות באותה אות?
3. איבר מסויים בגוף המופיע בכל התורה אך ורק בפרשה שלנו!
4. איזו ממכות מצרים מוזכרת בפרשתנו? בכמה מהפרשות הקודמות והבאות היא מוזכרת?

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אפריל 14, 2019 5:25 pm

עזריאל ברגר כתב:חידות לפרשת מצורע:
1. שם של בעל חיים המופיע 3 פעמים בפסוק אחד!
2. ישנו פסוק בפרשה, שכל המילים בו, מתחילות באותן 2 אותיות ומסתיימות באותה אות?
3. איבר מסויים בגוף המופיע בכל התורה אך ורק בפרשה שלנו!
4. איזו ממכות מצרים מוזכרת בפרשתנו? בכמה מהפרשות הקודמות והבאות היא מוזכרת?

1. ציפור (יד, ו).
2. יד, נו.
3. גבות עיניו (יד, ט).
4. דם. שלש לפני' (ויקרא; צו; שמיני), ושתים לאחרי' (אח"מ; קדושים).

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 14, 2019 9:01 pm

לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:חידות לפרשת מצורע:
1. שם של בעל חיים המופיע 3 פעמים בפסוק אחד!
2. ישנו פסוק בפרשה, שכל המילים בו, מתחילות באותן 2 אותיות ומסתיימות באותה אות?
3. איבר מסויים בגוף המופיע בכל התורה אך ורק בפרשה שלנו!
4. איזו ממכות מצרים מוזכרת בפרשתנו? בכמה מהפרשות הקודמות והבאות היא מוזכרת?

1. ציפור (יד, ו).
2. יד, נו.
3. גבות עיניו (יד, ט).
4. דם. שלש לפני' (ויקרא; צו; שמיני), ושתים לאחרי' (אח"מ; קדושים).

יפה.
4. דהיינו כל הפרשות הנקראות בחודש ניסן בכל הקביעויות האפשריות.
אבל לא דייקת: גם בפרשת פקודי, ותזריע.

המשורר
הודעות: 64
הצטרף: ה' מרץ 22, 2018 7:11 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי המשורר » א' אפריל 14, 2019 9:12 pm

חידה שהזמן גרמא
איזו קינה אמרו רבנן במוצאי שבת.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 14, 2019 9:19 pm

המשורר כתב:חידה שהזמן גרמא
איזו קינה אמרו רבנן במוצאי שבת.

ויהי נועם נשבת?
זה תלוי במנהגים שונים, כידוע...

המשורר
הודעות: 64
הצטרף: ה' מרץ 22, 2018 7:11 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי המשורר » א' אפריל 14, 2019 9:28 pm

עזריאל ברגר כתב:
המשורר כתב:חידה שהזמן גרמא
איזו קינה אמרו רבנן במוצאי שבת.

ויהי נועם נשבת?
זה תלוי במנהגים שונים, כידוע...

הבהרה לחדה
קינה שאינה קשורה לתשעה באב

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » א' מאי 05, 2019 7:47 pm

מצוה שנזכרת בפרשה (קדושים), שחלק מהלכותיה נלמדו מהפטרת השבוע (מחר חודש).

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מאי 05, 2019 11:11 pm

המשורר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
המשורר כתב:חידה שהזמן גרמא
איזו קינה אמרו רבנן במוצאי שבת.

ויהי נועם נשבת?
זה תלוי במנהגים שונים, כידוע...

הבהרה לחדה
קינה שאינה קשורה לתשעה באב

ילמדנו רבינו?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מאי 05, 2019 11:12 pm

לבנון כתב:מצוה שנזכרת בפרשה (קדושים), שחלק מהלכותיה נלמדו מהפטרת השבוע (מחר חודש).

הוכח תוכיח. ויטל שאול.
כמדומני גם: והדרת. ויקם יהונתן וישב אבנר.

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ג' מאי 07, 2019 10:43 am

עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:מצוה שנזכרת בפרשה (קדושים), שחלק מהלכותיה נלמדו מהפטרת השבוע (מחר חודש).

הוכח תוכיח. ויטל שאול.
כמדומני גם: והדרת. ויקם יהונתן וישב אבנר.

הוכח תוכיח זה נכון. ערכין טז ע"ב:
עד היכן תוכחה רב אמר עד הכאה ושמואל אמר עד קללה ורבי יוחנן אמר עד נזיפה וכו' ושלשתן מקרא אחד דרשו ויחר אף שאול ביהונתן ויאמר לו בן נעות המרדות וכתיב ויטל שאול את החנית עליו להכותו למאן דאמר עד הכאה דכתיב להכותו ולמאן דאמר עד קללה דכתיב לבשתך ולבושת ערות אמך ולמאן דאמר עד נזיפה דכתיב ויחר אף שאול.

ויקם יהונתן זה לא מצד והדרת, אלא כי אין דרך הבן להסב אצל אביו (רש"י), או כי לא רצה להיות סמוך לאביו אם יקצוף עליו (רד"ק).

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מאי 07, 2019 1:22 pm

לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:מצוה שנזכרת בפרשה (קדושים), שחלק מהלכותיה נלמדו מהפטרת השבוע (מחר חודש).

הוכח תוכיח. ויטל שאול.
כמדומני גם: והדרת. ויקם יהונתן וישב אבנר.

הוכח תוכיח זה נכון. ערכין טז ע"ב:
עד היכן תוכחה רב אמר עד הכאה ושמואל אמר עד קללה ורבי יוחנן אמר עד נזיפה וכו' ושלשתן מקרא אחד דרשו ויחר אף שאול ביהונתן ויאמר לו בן נעות המרדות וכתיב ויטל שאול את החנית עליו להכותו למאן דאמר עד הכאה דכתיב להכותו ולמאן דאמר עד קללה דכתיב לבשתך ולבושת ערות אמך ולמאן דאמר עד נזיפה דכתיב ויחר אף שאול.

ויקם יהונתן זה לא מצד והדרת, אלא כי אין דרך הבן להסב אצל אביו (רש"י), או כי לא רצה להיות סמוך לאביו אם יקצוף עליו (רד"ק).

אם זה כי אין דרך הבן וכו' - אז אפשר לומר שזה "איש אמו ואביו תיראו"...

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' מאי 07, 2019 2:29 pm

עזריאל ברגר כתב:אם זה כי אין דרך הבן וכו' - אז אפשר לומר שזה "איש אמו ואביו תיראו"...

לבנון כתב:מצוה שנזכרת בפרשה (קדושים), שחלק מהלכותי' נלמדו מהפטרת השבוע (מחר חודש).

זסבה
הודעות: 237
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי זסבה » ג' מאי 07, 2019 2:39 pm

פ

המשורר
הודעות: 64
הצטרף: ה' מרץ 22, 2018 7:11 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי המשורר » ד' מאי 08, 2019 6:32 pm

עזריאל ברגר כתב:
המשורר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
המשורר כתב:חידה שהזמן גרמא
איזו קינה אמרו רבנן במוצאי שבת.

ויהי נועם נשבת?
זה תלוי במנהגים שונים, כידוע...

הבהרה לחדה
קינה שאינה קשורה לתשעה באב

ילמדנו רבינו?

גמ' ערבי פסחים קג ע''א למעלה

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 08, 2019 6:46 pm

המשורר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
המשורר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
המשורר כתב:חידה שהזמן גרמא
איזו קינה אמרו רבנן במוצאי שבת.

ויהי נועם נשבת?
זה תלוי במנהגים שונים, כידוע...

הבהרה לחדה
קינה שאינה קשורה לתשעה באב

ילמדנו רבינו?

גמ' ערבי פסחים קג ע''א למעלה

יפה!

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 08, 2019 6:47 pm

לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:אם זה כי אין דרך הבן וכו' - אז אפשר לומר שזה "איש אמו ואביו תיראו"...

לבנון כתב:מצוה שנזכרת בפרשה (קדושים), שחלק מהלכותי' נלמדו מהפטרת השבוע (מחר חודש).

לא הבנתי דבריך.

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ד' מאי 08, 2019 7:44 pm

עזריאל ברגר כתב:
לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:אם זה כי אין דרך הבן וכו' - אז אפשר לומר שזה "איש אמו ואביו תיראו"...

לבנון כתב:מצוה שנזכרת בפרשה (קדושים), שחלק מהלכותי' נלמדו מהפטרת השבוע (מחר חודש).

לא הבנתי דבריך.

כוונתו פשוטה, שהנדרש מהחידה היא מצוה שחלק מהלכותיה נלמדו מההפטרה, אבל קימתו של יהונתן מכל סיבה שלא תהיה, הגם שאולי היא מטעם קיום מצות והדרת או יראת אביו, אבל היא לא נלמדה משם.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 09, 2019 1:00 pm

איזו הנהגה מהנהגות של יו"ט אפשר לומר שקיימו היום (יום חמישי ד אייר) דווקא בבתי הכנסת ה"חרדיים" ולא בבתי הכנסת ה"ציוניים"?

.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי .השוחט » ה' מאי 09, 2019 1:10 pm

בה"ב (כפרה על הוללות דיו"ט).

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 09, 2019 1:49 pm

.השוחט כתב:בה"ב (כפרה על הוללות דיו"ט).

בה"ב זה בשבוע הבא. לא עכשיו.
אני מדבר על משהו שעושים בימים טובים, ועשינו היום. אם כי בשינוי מסוים.

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי כרמי שלי » ה' מאי 09, 2019 2:10 pm

עזריאל ברגר כתב:איזו הנהגה מהנהגות של יו"ט אפשר לומר שקיימו היום (יום חמישי ד אייר) דווקא בבתי הכנסת ה"חרדיים" ולא בבתי הכנסת ה"ציוניים"?

י"ג מדות.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 09, 2019 2:21 pm

כרמי שלי כתב:
עזריאל ברגר כתב:איזו הנהגה מהנהגות של יו"ט אפשר לומר שקיימו היום (יום חמישי ד אייר) דווקא בבתי הכנסת ה"חרדיים" ולא בבתי הכנסת ה"ציוניים"?

י"ג מדות.

יפה!
ביו"ט, ובימים שאומרים תחנון - אומרים יג מידות לפני הוצאת ספר התורה.

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יושב סתר » ה' מאי 09, 2019 3:00 pm

איזה יום בשנה יכול לצאת שיהיה יום שאצל החסידים הוא זמן של קצת שמחה ואין אומרים תחנון ואילו אצל שאינם חסידים הוא להיפך הגמור

חרסון
הודעות: 1175
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חרסון » ה' מאי 09, 2019 3:02 pm

(כ"ב תמוז בקרלין)

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יושב סתר » ה' מאי 09, 2019 11:31 pm

יושב סתר כתב:איזה יום בשנה יכול לצאת שיהיה יום שאצל החסידים הוא זמן של קצת שמחה ואין אומרים תחנון ואילו אצל שאינם חסידים הוא להיפך הגמור

ימי סליחות של בה"ב שיצא פסח שני. סימן מפורש בשו"ע שנהגו לומר סליחות ויש שנהגו לצום, אצל החסידים הוא חצי יו"ט

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מאי 21, 2019 4:06 pm

מעשה במי שקרא בתורה "ואפו עשר נשים" במלעיל על "ואפו", והעירו לו "על מטאטא אחד", כלומר שבמלעיל זה נשמע "ועפו"...

ובתגובה לכך מישהו כתב שיר:

כְּשֶׁאַבָּא קוֹרֵא תּוֹכָחוֹת
נִשְׁמָעוֹת נִשְׁפָּעוֹת רַק בְּרָכוֹת
כְּשֶׁקּוֹרְאִים נָכוֹן זֶה חִדּוּשׁ
אַחֶרֶת זֶה כְּמוֹ בְּפוּרִים בַּקִּדּוּשׁ

עֶשֶׂר נָשִׁים אוֹפוֹת
עַל מַטְאֲטֵא אֶחָד עָפוֹת
אֵלֶּה מִלִּים שֶׁבְּכָל הַשָּׂפוֹת
צִחְקוּקֵי מְבוּכָה סוֹחֲפוֹת

וּמִכָּאן בַּקָּשָׁה לַקּוֹרְאִים
לַהֲגוֹת כָּרָאוּי טְעָמִים
אוֹתִיּוֹת, נְקֻדּוֹת גַּם שְׁבָאִים
נְוַתֵּר לָכֶם רַק עַל תָּגִים

(שתי השורות הראשונות רומזות למה שאמר בנו של בעל התניא (האדמו"ר "האמצעי" מליובאוויטש) "כשאבא קורא - לא שומעים קללות", וראה המבואר בלקוטי-תורה על פסוק זה(!))

הכל טוב ויפה ונחמד, חוץ משגיאה חמורה שהעיר עליה א' הבקיאים.
מה השגיאה?

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ג' מאי 21, 2019 5:16 pm

עזריאל ברגר כתב:מעשה במי שקרא בתורה "ואפו עשר נשים" במלעיל על "ואפו", והעירו לו "על מטאטא אחד", כלומר שבמלעיל זה נשמע "ועפו"...

ובתגובה לכך מישהו כתב שיר:

כְּשֶׁאַבָּא קוֹרֵא תּוֹכָחוֹת
נִשְׁמָעוֹת נִשְׁפָּעוֹת רַק בְּרָכוֹת
כְּשֶׁקּוֹרְאִים נָכוֹן זֶה חִדּוּשׁ
אַחֶרֶת זֶה כְּמוֹ בְּפוּרִים בַּקִּדּוּשׁ

עֶשֶׂר נָשִׁים אוֹפוֹת
עַל מַטְאֲטֵא אֶחָד עָפוֹת
אֵלֶּה מִלִּים שֶׁבְּכָל הַשָּׂפוֹת
צִחְקוּקֵי מְבוּכָה סוֹחֲפוֹת

וּמִכָּאן בַּקָּשָׁה לַקּוֹרְאִים
לַהֲגוֹת כָּרָאוּי טְעָמִים
אוֹתִיּוֹת, נְקֻדּוֹת גַּם שְׁבָאִים
נְוַתֵּר לָכֶם רַק עַל תָּגִים

(שתי השורות הראשונות רומזות למה שאמר בנו של בעל התניא (האדמו"ר "האמצעי" מליובאוויטש) "כשאבא קורא - לא שומעים קללות", וראה המבואר בלקוטי-תורה על פסוק זה(!))

הכל טוב ויפה ונחמד, חוץ משגיאה חמורה שהעיר עליה א' הבקיאים.
מה השגיאה?

רמז לדבר: כל האומר מלכת שבא אשה היתה אינו אלא טועה!!

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' מאי 21, 2019 5:38 pm

תוכחות?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 311 אורחים