מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » א' יוני 30, 2019 11:43 am

עזריאל ברגר כתב:פסוק בתנ"ך שיש בו (לפי פירוש מסוים) 3 זוגות אחים.
איה מקומו?

דברי הימים א א מב
בני אצר בלהן וזעון יעקן בני דישון עוץ וארן

אצר ודישון
בלהן זעון יעקן
עוץ וארן

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 30, 2019 2:30 pm

לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:יפה!
יש פתרון נוסף, אף הוא בתורה, ואף שם מדובר על בני משפחה אחת...

ויקח קרח בן יצהר בן קהת וגו'
לוי וראובן
דתן ואבירם
און ואליאב. לדעת החזקוני שפלת הוא פלוא בן ראובן

יפה!

סמל אישי של המשתמש
בוצינא
הודעות: 430
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 1:31 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי בוצינא » ב' יולי 01, 2019 4:07 pm

בוצינא כתב:איך יתכן מצב ששנים יגנבו את אותו דבר באותו זמן באותה כמות לאותו צורך מאותו סוג ואחד יקיים מצוה מדאוריתא והשני יעבור איסור מן התורה?

מי שחושב שיש לו תשובה מוזמן לנסות לענות בטלפון 0723355336 בשעה 14:20 עד 14:50 בערך
סכום הזכיה למי שיודע תשובה הוא סכום כסף של כ- 10,000 ש"ח במזומן ללא הגרלה.
בכל נסיון לענות תשובה הסכום גודל ב- 100 ש"ח
בהצלחה

נוצר תאנה
הודעות: 189
הצטרף: ב' אוקטובר 16, 2017 9:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נוצר תאנה » ג' יולי 02, 2019 1:15 am

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:היכי תמצי:
שני אנשים (שנוהגים באותם המנהגים, ושניהם בריאים גדולים יהודים וכו') אכלו יחד בשר, והמשיכו לשהות ביחד ועשו כל הזמן את אותם הדברים, ואחרי משך-זמן אנו אומרים להם שלאחד מותר לאכול חלב ולשני אסור.

הם נוהגים כדעת הרמ"א (וכמנהג כמה קהילות אשכנזיות) להמתין רק שעה אחת בין בשר לחלב, אלא שצריכים להקפיד שלא לאכלם בסעודה אחת.
שניהם עדיין לא בירכו ברכת המזון, אלא שאחד מהם נעשה "אונן" ואינו צריך לברך, ולכן מספיק לו להחליף מפה וכיו"ב כדי שזה יהיה נחשב סעודה חדשה, אבל השני - אסור לו לאכול חלבי עד אחרי שיברך ברכת המזון.

אינו חייב להיות אונן, מספיק שכבר אינו שבע ואינו יכול לברך ברהמ"ז...

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יולי 02, 2019 1:53 pm

נוצר תאנה כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:היכי תמצי:
שני אנשים (שנוהגים באותם המנהגים, ושניהם בריאים גדולים יהודים וכו') אכלו יחד בשר, והמשיכו לשהות ביחד ועשו כל הזמן את אותם הדברים, ואחרי משך-זמן אנו אומרים להם שלאחד מותר לאכול חלב ולשני אסור.

הם נוהגים כדעת הרמ"א (וכמנהג כמה קהילות אשכנזיות) להמתין רק שעה אחת בין בשר לחלב, אלא שצריכים להקפיד שלא לאכלם בסעודה אחת.
שניהם עדיין לא בירכו ברכת המזון, אלא שאחד מהם נעשה "אונן" ואינו צריך לברך, ולכן מספיק לו להחליף מפה וכיו"ב כדי שזה יהיה נחשב סעודה חדשה, אבל השני - אסור לו לאכול חלבי עד אחרי שיברך ברכת המזון.

אינו חייב להיות אונן, מספיק שכבר אינו שבע ואינו יכול לברך ברהמ"ז...

יפה.
במקור - על זה נשאלתי (על מי ששכח ולא בירך, ורוצה לאכול חלבי), והבאתי ראיה מאונן שהוא לכאורה פשוט יותר בסברא.

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי י. אברהם » א' יולי 07, 2019 6:58 am

היכן מצינו צד שאוכלין טמאין יטהרו מטומאתם (אף שיש להם עדיין דין אוכל)?

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » א' יולי 07, 2019 10:00 am

תקרובת ע"ז של אוכלים שביטלה [ובעבודה זרה עצמה שביטלה פשיטא דנטהרת] (ע"ז נב)

הבטחתי
הודעות: 1034
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ג' יולי 09, 2019 11:27 pm

לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חיים, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 אותיות
נערך לאחרונה על ידי הבטחתי ב ד' יולי 10, 2019 11:57 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 10, 2019 10:15 am

הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חי, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 מילים

ג תיקונים:
א. האם שאלתך נשאלת בארה"ק (שהשבוע זה בלק) או בחו"ל (חוקת)?
ב. בעל חיים.
ג. מילה בת 3 אותיות.

הבטחתי
הודעות: 1034
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ד' יולי 10, 2019 11:58 am

עזריאל ברגר כתב:
הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חי, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 מילים

ג תיקונים:
א. האם שאלתך נשאלת בארה"ק (שהשבוע זה בלק) או בחו"ל (חוקת)?
ב. בעל חיים.
ג. מילה בת 3 אותיות.


תודה, תוקן.
לשאלה הראשונה. בארה"ק.

נוצר תאנה
הודעות: 189
הצטרף: ב' אוקטובר 16, 2017 9:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נוצר תאנה » ד' יולי 10, 2019 10:43 pm

חטא:
חטאים האלה בנפשותם
שריפת החטאת
חטאתי

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ד' יולי 10, 2019 10:54 pm

עזריאל ברגר כתב:
הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חי, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 מילים

ג תיקונים:
א. האם שאלתך נשאלת בארה"ק (שהשבוע זה בלק) או בחו"ל (חוקת)?
ב. בעל חיים.
ג. מילה בת 3 אותיות.

מה ההבדל בין 'בעל חי' לבין 'בעל חיים'?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לענין » ד' יולי 10, 2019 11:32 pm

הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חיים, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 אותיות


נחש.

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ד' יולי 10, 2019 11:58 pm

לענין כתב:
הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חיים, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 אותיות


נחש.

יפה!
בפר' קרח היה בהפטרה.

הבטחתי
הודעות: 1034
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ה' יולי 11, 2019 12:01 am

שבענו מטובך כתב:
לענין כתב:
הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חיים, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 אותיות


נחש.

יפה!
בפר' קרח היה בהפטרה.


אמת, בשביל זה כתבתי לפני שבועים, שכן זה לא היה בפרשה.
(בחוקת גם יש דומם - נחש נחושת)

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ה' יולי 11, 2019 12:09 am

לענין כתב:
הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חיים, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 אותיות

נחש.

אדאתינן להכא, אף אנכי אשאל, עשרים מילים בתנ"ך, שהם שמות של בעלי חיים, ואין הכוונה לבעלי חיים כלל.
כל אותם בעלי החיים, אף הם נזכרים בתנ"ך.
אין כוונתי לשמות משותפים לאדם ובע"ח, כמו רחל עורב נחש וכד'.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לענין » ה' יולי 11, 2019 12:14 am

ונמר חברבורותיו
כי גמל עלי
כוס ישועות אשא
איה מקום בינה
ראה חיים עם אשה

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ה' יולי 11, 2019 12:21 am

לענין כתב:ונמר חברבורותיו
כי גמל עלי
כוס ישועות אשא
איה מקום בינה
ראה חיים עם אשה
והנה רחל בתו

נמר חברבורותיו, הכוונה לאותו בע"ח הנקרא נמר.
גמל איה וראה, כולם לא שוים לשם הבע"ח בנקודותיהם.
רחל, שמות אנשים הוחרגו במפורש.

נשאר לעת עתה רק כוס

הבטחתי
הודעות: 1034
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ה' יולי 11, 2019 12:28 am

עטרת צבי
עגלות צב
ואת האריה דפקח בן רמליהו לחלק מן הפירושים שם
נערך לאחרונה על ידי הבטחתי ב ה' יולי 11, 2019 1:07 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יולי 11, 2019 12:34 am

בלחי החמור חמור חמרתים.
לביא אותו בבלה.
ובהגיע תור נערה.
ערב ערבה לפני רעו.
הרבה ארבה עצבונך.
הנותן לך כח.
ואל עקרבים אתה יושב (לחד פירושא).
העתידים עורר לויתן.
חרב היונה.
ותחש על מרמה רגלי.
בכי ואנקה.
פרא אדם?

הבטחתי
הודעות: 1034
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ה' יולי 11, 2019 1:09 am

מה שנכון נכון כתב:
ואל עקרבים אתה יושב (לחד פירושא).

פרא אדם?


גם מעלה עקרבים

הבטחתי
הודעות: 1034
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ה' יולי 11, 2019 1:10 am

הבטחתי כתב:
מה שנכון נכון כתב:
ואל עקרבים אתה יושב (לחד פירושא).


גם מעלה עקרבים

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ה' יולי 11, 2019 2:09 am

מסתבר שגם הפירוש השני ברש"י שפירש ואל עקרבים, שאינו עקרבים ממש, אבל הוא נקרא כך כי הוא עוקץ כעקרבים. וכן בפסוק ואני איסר אתכם בעקרבים.
ואף מעלה עקרבים, נראה שהמקום נקרא ע"ש הבע"ח.

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ה' יולי 11, 2019 2:11 am

הבטחתי כתב:ואת האריה דפקח בן רמליהו לחלק מן הפירושים שם

או שכך היה שם האיש, או שהיתה שם צורת אריה.

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ה' יולי 11, 2019 2:28 am

מה שנכון נכון כתב:בלחי החמור חמור חמרתים.
לביא אותו בבלה.
ובהגיע תור נערה.
ערב ערבה לפני רעו.
הרבה ארבה עצבונך.
הנותן לך כח.
ואל עקרבים אתה יושב (לחד פירושא).
העתידים עורר לויתן.
חרב היונה.
ותחש על מרמה רגלי.
בכי ואנקה.
פרא אדם?

יפה מאוד!

ויש להסיף עוד:
כיולדה אפעה (מהם אפעה ושרף מעופף)
ותשימם בכר הגמל (שלחו כר מסלע)
ואנוכי איש שעיר
בעל זבוב (ישרוק ה' לזבוב)
וקראתם דרור בארץ (ודרור קן לה)
כאשר ראה יעקב את רחל
כי הנני קורא לכל משפחות (קורא דגר ולא ילד)
שרפים עומדים ממעל לו (הנחשים השרפים)
ולא הלך כפעם בפעם לקראת נחשים

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יולי 11, 2019 2:51 am

לפניו יכרעו ציים. (ופגשו ציים את איים).
ישמחו איים רבים. (כנ"ל).
ויסתבל החגב.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ה' יולי 11, 2019 3:02 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

.השוחט
הודעות: 988
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי .השוחט » ה' יולי 11, 2019 2:59 am

נתלויתי פעם להגר"ד לנדו שליט"א בהליכתו לצרכי רפואה במשך כשעה
ושאלני חידות רבות.
ביניהם:
ג' בעלי חיים טמאים שיש לכל אחד מהם דין מיוחד בתורה. מדאורייתא ברמה של מצוה, (חד עשה ותרי לאווי).
כמובן מלבד הנזכרים בהקשר לאיסור אכילתם או טומאתם.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' יולי 11, 2019 3:08 am

לבנון כתב:נמר חברבורותיו, הכוונה לאותו בע"ח הנקרא נמר.

לא לכו"ע.

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 11, 2019 4:28 am

.השוחט כתב:ג' בעלי חיים טמאים שיש לכל אחד מהם דין מיוחד בתורה. מדאורייתא ברמה של מצוה, (חד עשה ותרי לאווי).
כמובן מלבד הנזכרים בהקשר לאיסור אכילתם או טומאתם.

בתור התחלה: פטר חמור?

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' יולי 11, 2019 5:54 am

מחיר כלב.
לא ירבה המלך סוסים.
ידעוני? (לידעוני יש ב' לאוין)

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ה' יולי 11, 2019 9:13 am

איש גלילי כתב:
לבנון כתב:נמר חברבורותיו, הכוונה לאותו בע"ח הנקרא נמר.

לא לכו"ע.

מי מפרש אחרת?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ה' יולי 11, 2019 9:54 am

לבנון כתב:אדאתינן להכא, אף אנכי אשאל, עשרים מילים בתנ"ך, שהם שמות של בעלי חיים, ואין הכוונה לבעלי חיים כלל.
כל אותם בעלי החיים, אף הם נזכרים בתנ"ך.
אין כוונתי לשמות משותפים לאדם ובע"ח, כמו רחל עורב נחש וכד'.

בת היענה=יען
והאנקה והכח והלאטה
ואת תחש ואת מעכה
שפן הסופר

.השוחט
הודעות: 988
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי .השוחט » ה' יולי 11, 2019 10:40 am

שבענו מטובך כתב:מחיר כלב.
לא ירבה המלך סוסים.
ידעוני? (לידעוני יש ב' לאוין)


אכן, הוא שליט"א התכוון, פטר חמור, מחיר כלב, ולא ירבה לו סוסים.

הבטחתי
הודעות: 1034
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ה' יולי 11, 2019 2:28 pm

קראקובער כתב:
לבנון כתב:אדאתינן להכא, אף אנכי אשאל, עשרים מילים בתנ"ך, שהם שמות של בעלי חיים, ואין הכוונה לבעלי חיים כלל.
כל אותם בעלי החיים, אף הם נזכרים בתנ"ך.
אין כוונתי לשמות משותפים לאדם ובע"ח, כמו רחל עורב נחש וכד'.

בת היענה=יען
והאנקה והכח והלאטה
ואת תחש ואת מעכה
שפן הסופר


כבר כתב השואל שאין כונתו לשמות משותפים לאדם ובע"ח.

עוד מצאתי
אלים שנים - כמוכה באלים, הנחמים באלים.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יולי 11, 2019 3:04 pm

וכחול אשר על שפת הים (וכחול ארבה ימים).

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 11, 2019 4:11 pm

שבענו מטובך כתב:
עזריאל ברגר כתב:
הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חי, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 מילים

ג תיקונים:
א. האם שאלתך נשאלת בארה"ק (שהשבוע זה בלק) או בחו"ל (חוקת)?
ב. בעל חיים.
ג. מילה בת 3 אותיות.

מה ההבדל בין 'בעל חי' לבין 'בעל חיים'?

מעתיק מתוך האתר של האקדמיה ללשון העברית (ה' ירחם עליהם ויחזירם בתשובה שלמה):
בעל חיים או בעל חי
יש המשתמשים בצירוף "בעל חי" לציון חיה, ואולם צירוף זה נחשב שיבוש והצירוף התקני הוא בעל חיים.

מבחינה מילולית בעל חיים הוא 'מי שיש לו חיים'. מקור הצירוף בספרות חז"ל, והוא מציין יצור חי שאיננו אדם, כגון בצירוף הידוע 'צער בעלי חיים'.

שם התואר חַי כשהוא לעצמו עשוי גם הוא לשמש לציון יצורים חיים – בעיקר כשם לכלל בעלי החיים: 'עולם החי', 'החי והצומח'.

השיבוש "בעל חי" ותיק למדי בלשוננו, והוא מתועד כבר בחיבורים מימי הביניים – כנראה למן המאה השש עשרה. ייתכן שהורתו בהכלאה של המונחים הקרובים 'חי' ו'בעל חיים' – כמו שקרה בצירופים "בעל קורא" (במקום 'קורא' או 'בעל קריאה') ו"בעל המחבר" (במקום 'המחבר' או 'בעל החיבור') האופייניים לעברית האשכנזית. אפשרות אחרת היא שמדובר בגזירה לאחור מצורת הריבוי 'בעלי חיים'. על פי השערה זו 'בעלי חיים' נתפס בטעות כריבוי של "בעל חי", כמו ש'בעלי בתים' הוא ריבוי של 'בעל בית', ו'בתי מדרשות' – ריבוי של 'בית מדרש'. המילה חַיִּים מציינת כידוע הן במשמעות מופשטת הן כצורת רבים של חַי, כגון 'אנשים חיים' (כנגד 'אנשים מתים').

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 11, 2019 4:15 pm

לבנון כתב:
איש גלילי כתב:
לבנון כתב:נמר חברבורותיו, הכוונה לאותו בע"ח הנקרא נמר.

לא לכו"ע.

מי מפרש אחרת?

תלמודא דילן במסכתא שבת, סבורני בריש פרקא דשמונה שרצים.

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 11, 2019 4:34 pm

עזריאל ברגר כתב:
'בעל' האקדמי' העברית כתב:על פי השערה זו 'בעלי חיים' נתפס בטעות כריבוי של "בעל חי", כמו ש'בעלי בתים' הוא ריבוי של 'בעל בית', ו'בתי מדרשות' – ריבוי של 'בית מדרש'. המילה חַיִּים מציינת כידוע הן במשמעות מופשטת הן כצורת רבים של חַי, כגון 'אנשים חיים' (כנגד 'אנשים מתים').

אולי יש מן הצחוק בלתקן את האקדמי', אך בכ"ז - כמדומני, שב"עברית האשכנזית" קיימת רק הצורה של 'בעל הבית' ו'בית המדרש' [גם כשלא מדובר על בעל הבית הידוע ובית המדרש הידוע, ועל-אף העיוות-לכאורה שבזה], ודלא כמ"ש.

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ה' יולי 11, 2019 5:42 pm

עזריאל ברגר כתב:
שבענו מטובך כתב:מה ההבדל בין 'בעל חי' לבין 'בעל חיים'?

מעתיק מתוך האתר של האקדמיה ללשון העברית (ה' ירחם עליהם ויחזירם בתשובה שלמה):
בעל חיים או בעל חי
יש המשתמשים בצירוף "בעל חי" לציון חיה, ואולם צירוף זה נחשב שיבוש והצירוף התקני הוא בעל חיים.

מבחינה מילולית בעל חיים הוא 'מי שיש לו חיים'. מקור הצירוף בספרות חז"ל, והוא מציין יצור חי שאיננו אדם, כגון בצירוף הידוע 'צער בעלי חיים'.

שם התואר חַי כשהוא לעצמו עשוי גם הוא לשמש לציון יצורים חיים – בעיקר כשם לכלל בעלי החיים: 'עולם החי', 'החי והצומח'.

השיבוש "בעל חי" ותיק למדי בלשוננו, והוא מתועד כבר בחיבורים מימי הביניים – כנראה למן המאה השש עשרה. ייתכן שהורתו בהכלאה של המונחים הקרובים 'חי' ו'בעל חיים' – כמו שקרה בצירופים "בעל קורא" (במקום 'קורא' או 'בעל קריאה') ו"בעל המחבר" (במקום 'המחבר' או 'בעל החיבור') האופייניים לעברית האשכנזית. אפשרות אחרת היא שמדובר בגזירה לאחור מצורת הריבוי 'בעלי חיים'. על פי השערה זו 'בעלי חיים' נתפס בטעות כריבוי של "בעל חי", כמו ש'בעלי בתים' הוא ריבוי של 'בעל בית', ו'בתי מדרשות' – ריבוי של 'בית מדרש'. המילה חַיִּים מציינת כידוע הן במשמעות מופשטת הן כצורת רבים של חַי, כגון 'אנשים חיים' (כנגד 'אנשים מתים').

החיפוש במאגר התורני של ב"א, מניב כאלפים וחמש מאות תוצאות ל'בעל חי'.
אולי זה לא תקני, אבל אם לקדמונים היה נח להשתמש בשיבוש זה, גם אני אהיה חלקי עמהם.

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' יולי 11, 2019 10:33 pm

בענין 'בעל חי' יש לתקן בדברי האקדמאים הנ"ל, שלשון זה מצוי כבר הרבה לפני המאה השש-עשרה, ולא רק באשכנז אלא גם בספרד. לדוגמא במדרש רבינו בחיי.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 209 אורחים