מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ביקורת תהיה
הודעות: 1300
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' יולי 21, 2019 1:34 am

שום בעל בכי כתב:אם בכדי לקיים מצוה בשיעור שלם אתה צריך לעבור על עבירה של חצי שיעור, דוחה המצווה את העבירה.
דוקא אי בעידנא דמיעקר לאו מקיים עשה, משא"כ בנידון דידן דבעידנא דגניב לא מקיים מצות אכילת מצה.

נחלי אפרסמון

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » א' יולי 21, 2019 2:23 am

שום בעל בכי כתב:
בוצינא כתב:איך יתכן מצב ששנים יגנבו את אותו דבר באותו זמן באותה כמות לאותו צורך מאותו סוג ואחד יקיים מצוה מדאוריתא והשני יעבור איסור מן התורה?


פורסמה התשובה -

שניים שגנבו חתיכת מצה קטנה שאין בה שווה פרוטה, לצורך אכילת מצה בליל הסדר. רק ההבדל ביניהם הוא, שלראשון יש שיעור כזית מצה לקיום המצווה. ואם כן, החתיכה שגנב, אמנם היא חצי שיעור, אבל חצי שיעור אסור מהתורה, ולכן עבר איסור תורה של גניבה. אבל השני שיש לו כזית חסר קצת, וכאשר גנב את החתיכה נשלם לו שיעור לכזית, פסק הרב יצחק אלחנן ספקטור בספרו באר יצחק, שאם בכדי לקיים מצוה בשיעור שלם אתה צריך לעבור על עבירה של חצי שיעור, דוחה המצווה את העבירה. ולפי זה, כיוון שהחתיכה שגנב, פחותה משווה פרוטה ודינה כחצי שיעור, נדחה איסור זה בכדי לקיים מצוה מן התורה של אכילת מצה.

היכן הבאר יצחק?

אפרים זלמן
הודעות: 353
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אפרים זלמן » א' יולי 21, 2019 7:09 am

ביקורת תהיה כתב:
שום בעל בכי כתב:אם בכדי לקיים מצוה בשיעור שלם אתה צריך לעבור על עבירה של חצי שיעור, דוחה המצווה את העבירה.
דוקא אי בעידנא דמיעקר לאו מקיים עשה, משא"כ בנידון דידן דבעידנא דגניב לא מקיים מצות אכילת מצה.

ותו, וכי מצינו שמצוה ידחה ל''ת שבין אדם לחברו?

ביקורת תהיה
הודעות: 1300
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' יולי 21, 2019 11:46 am

קל וחומר לאו דממונא מלאו דאיסורא.

אTKH
הודעות: 133
הצטרף: ש' ינואר 08, 2011 11:13 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אTKH » א' יולי 21, 2019 5:28 pm

לגנוב פחות משו"פ זה "חצי שיעור"?

נחלי אפרסמון

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » א' יולי 21, 2019 5:29 pm

ודאי כ"כ הרב המגיד.פ"א מגניבה הלכה ב'.

סמל אישי של המשתמש
בוצינא
הודעות: 142
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 1:31 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי בוצינא » ג' יולי 23, 2019 9:10 am

נחלי אפרסמון כתב:היכן הבאר יצחק?

האריך בזה בכמה אופנים בסימן ט' וסימן י'
לא מצאתי שם את האופן של ההקשר ללאו דגניבה
אמנם הוא נלמד ממש"כ לענין תרומה יעו"ש

ביקורת תהיה
הודעות: 1300
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' יולי 25, 2019 1:05 pm

אימתי מברכים ברכת המצוות עובר למחשבה?

גלאגוזים
הודעות: 800
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 1:55 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי גלאגוזים » ה' יולי 25, 2019 2:12 pm

ברכה על הפרשת תרו"מ במחשבה. [עי' שו"ת רעק"א מהדו"ק סי' כ"ט ול']

ביקורת תהיה
הודעות: 1300
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' יולי 25, 2019 6:57 pm

גלאגוזים כתב:עי' שו"ת רעק"א מהדו"ק סי' כ"ט ול'.

כתב הרמב"ם בהלכות עירובין:
א. כְּשֵׁם שֶׁמְּבָרְכִין עַל עֵרוּבֵי חֲצֵרוֹת וְשִׁתּוּפֵי מְבוֹאוֹת כָּךְ מְבָרְכִין עַל עֵרוּבֵי תְּחוּמִין.
ב. עִקַּר עֵרוּבֵי תְּחוּמִין לְעָרֵב בְּרַגְלָיו. וְלֹא אָמְרוּ לְעָרֵב בְּהַנָּחַת מְזוֹן שְׁתֵּי סְעוּדוֹת אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא יָצָא וְלֹא עָמַד שָׁם אֶלָּא לְהָקֵל עַל הֶעָשִׁיר, שֶׁלֹּא יֵצֵא אֶלָּא יְשַׁלַּח עֵרוּבוֹ בְּיַד אַחֵר וְיַנִּיחוֹ לוֹ.
ג. מִי שֶׁיָּצָא בְּרַגְלָיו וְעָמַד בַּמָּקוֹם שֶׁקּוֹנֶה בּוֹ שְׁבִיתָה - אֵינוֹ צָרִיךְ לוֹמַר כְּלוּם, אֶלָּא כֵּיוָן שֶׁגָּמַר בְּלִבּוֹ קָנָה.
המסקנה העולה לכאורה מכל הלין היא, כי המערב ברגליו עומד במקום שקונה בו שביתה, מברך 'על מצות עירוב' וגומר בלבו 'שביתתי במקום זה'.
אך לאור המשא והמתן בתשובות רבי עקיבא איגר הנזכרות מתפקפקת מסקנה זו. והדבר צריך תלמוד.

פלגינן
הודעות: 2891
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי פלגינן » ו' יולי 26, 2019 10:49 am

קראקובער כתב:
עזריאל ברגר כתב:
מקדש מלך כתב:חידה נחמדה ששמעתי.

באיזה מצב החזון איש מודה שניתן לקיים מצוות דאורייתא לכתחילה בשיעורו של רבי חיים נאה?

גר שהתגייר במקווה שיש בו מ סאה רק להגרא"ח נאה.

ואיך יתכן הפוך שאם נמצא כרגע במקוה עם ארבעים סאה בשיעור רבי חיים נאה לפי החזון איש הוא יהודי ולפי רח'"נ הוא גוי?

?

קראקובער
הודעות: 2835
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ש' יולי 27, 2019 9:22 pm

לפי הכס"מ שאדם טהור רק כשיצא מן המים = כשאינו במצב של מקוה כשר, אז אדם שטבל ועדיין בתוך המים וריקנו את המקוה לשיעור פחות של החזון איש הוא כבר לא במקוה והגירות חלה.

נחלי אפרסמון

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ב' אוגוסט 12, 2019 3:58 pm

איך יתכן אדם ששותה כוס קפה מהביל ומסיים לגמוע אותו כליל. מברך ברכה אחרונה בקול וממשיך לשתות בלי לברך שהכל?

עזריאל ברגר
הודעות: 6076
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 12, 2019 4:08 pm

חידת "הוא והיא" לתשעה באב:
הוא - צאצאיו נרמזו במגילת איכה.
היא - כינוי לעם ישראל, שמופיע כמה פעמים במגילת איכה, וגם בהפטרת תשעה באב, ובעוד כמה נבואות, כולן נבואות פורענות.

עזריאל ברגר
הודעות: 6076
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 12, 2019 4:08 pm

נחלי אפרסמון כתב:איך יתכן אדם ששותה כוס קפה מהביל ומסיים לגמוע אותו כליל. מברך ברכה אחרונה בקול וממשיך לשתות בלי לברך שהכל?

ברכה אחרונה - מעין ג' על מאכלים שאכל...

אבל בטח התכוונת למשהו יותר רציני.

עתניאל בן קנז
הודעות: 1666
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' אוגוסט 12, 2019 6:42 pm

נחלי אפרסמון כתב:איך יתכן אדם ששותה כוס קפה מהביל ומסיים לגמוע אותו כליל. מברך ברכה אחרונה בקול וממשיך לשתות בלי לברך שהכל?

אולי לדעת הפוסקים, שיין אינו פוטר מברכה אחרונה, מיני משקין ששתה לפני היין.
וע"כ איירי במי ששתה שאר משקין, ואח"כ יין, ומברך ברכה אחרונה על המשקים לשתות ששתה לפני היין, וכעת ממשיך לשתות משקין שנפטרו בברכת היין.

וכן לדעת הראשונים [וכן נוטה הרמ"א], שמשקין שבתוך הסעודה אין טעונים ברכה כלל.
מי ששתה כוס קפה לפני הסעודה (באופן שאינו פותח בני מעיים, ואינו לצורך הסעודה) כשיעור רביעית. וכעת התחיל סעודתו. הוא חייב לברך ברכה אחרונה על הקפה ששתה קודם הסעודה, וכעת ממשיך לשתות על סמך הסעודה.

לענין
הודעות: 2388
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לענין » ב' אוגוסט 12, 2019 10:56 pm

עזריאל ברגר כתב:חידת "הוא והיא" לתשעה באב:
הוא - צאצאיו נרמזו במגילת איכה.
היא - כינוי לעם ישראל, שמופיע כמה פעמים במגילת איכה, וגם בהפטרת תשעה באב, ובעוד כמה נבואות, כולן נבואות פורענות.


הוא - כל מכבדיה הזילוה.
היא - viewtopic.php?f=43&t=46986.
נערך לאחרונה על ידי לענין ב ב' אוגוסט 12, 2019 10:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 6076
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 13, 2019 12:09 am

לענין כתב:
עזריאל ברגר כתב:חידת "הוא והיא" לתשעה באב:
הוא - צאצאיו נרמזו במגילת איכה.
היא - כינוי לעם ישראל, שמופיע כמה פעמים במגילת איכה, וגם בהפטרת תשעה באב, ובעוד כמה נבואות, כולן נבואות פורענות.


הוא - כל מכבדיה הזילוה.
היא - viewtopic.php?f=43&t=46986.

הוא - אינני מכיר פירוש כזה. רש"י מפרש על שני פסוקים אחר כך.
היא - לולא חרשתם בעגלתי לא מצאתם חידתי...

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2430
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' אוגוסט 13, 2019 1:58 am

פרפראות.jpg
פרפראות.jpg (373.07 KiB) נצפה 1970 פעמים

[להורדה עם התשובות]
קבצים מצורפים
פרפראות עם מסגרת.pdf
(238.45 KiB) הורד 45 פעמים

פרנצויז
הודעות: 716
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי פרנצויז » ג' אוגוסט 13, 2019 2:57 am

פרפראות לחכמה, בסוף קובץ "מסורת" גליון א'
www.otzar.org/wotzar/book.aspx?146077&pageid=CM0016A
(באוצר יש י"ג חוברות)

עזריאל ברגר
הודעות: 6076
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 13, 2019 1:22 pm

עזריאל ברגר כתב:
לענין כתב:
עזריאל ברגר כתב:חידת "הוא והיא" לתשעה באב:
הוא - צאצאיו נרמזו במגילת איכה.
היא - כינוי לעם ישראל, שמופיע כמה פעמים במגילת איכה, וגם בהפטרת תשעה באב, ובעוד כמה נבואות, כולן נבואות פורענות.


הוא - כל מכבדיה הזילוה.
היא - viewtopic.php?f=43&t=46986.

הוא - אינני מכיר פירוש כזה. רש"י מפרש על שני פסוקים אחר כך.
היא - לולא חרשתם בעגלתי לא מצאתם חידתי...

העירני הרב "לענין" בהודעות פרטיות לגבי "הוא", והסקנו שאם נשלב את הגמרא יומא נד,ב עם פסיקתא דרב כהנא פיסקא יט - אכן גם פסוק זה מדבר על צאצאיו של "בן עמי".
אך שני פסוקים אח"כ מדובר במפורש על הצר "אשר ... לא יבואו בקהל", והם עמון ומואב, כמפורש ברש"י על אתר.

עזריאל ברגר
הודעות: 6076
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 19, 2019 12:33 pm

כמה הם?
עשרה? שבעה? ששה? אולי ששה בספירה קצת שונה? אולי חמשה? אולי שלשה? ולפעמים כולם נמנים כאחד!
מי הם?

עזריאל ברגר
הודעות: 6076
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 19, 2019 12:38 pm

היכי תמצי בן יהודי כשר שאינו יורש את אביו, לא בגלל צוואה וכיו"ב, אלא בגלל שיש מי שקודם לו בסדר הירושה?

לחילופין: היכי תמצי אדם שקיבל דברים בירושה כהלכה, ובחייו תיעקר הירושה ממנו ותנתן לבנו של המנוח?

שני צדדי הספק - לפי דעה מסוימת באחרונים.

חיים שאול
הודעות: 375
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חיים שאול » ב' אוגוסט 19, 2019 1:16 pm

נהר שלום כתב:
פרפראות.jpg

[להורדה עם התשובות]

הי׳ פעם אשכול על החידות מהחזו"א ושם הובא הרבה חידות מהגרד"ל

עזריאל ברגר
הודעות: 6076
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוגוסט 23, 2019 12:01 pm

עזריאל ברגר כתב:היכי תמצי בן יהודי כשר שאינו יורש את אביו, לא בגלל צוואה וכיו"ב, אלא בגלל שיש מי שקודם לו בסדר הירושה?

לחילופין: היכי תמצי אדם שקיבל דברים בירושה כהלכה, ובחייו תיעקר הירושה ממנו ותנתן לבנו של המנוח?

שני צדדי הספק - לפי דעה מסוימת באחרונים.

איכא למ"ד שאם התעברה האם לאחר מיתת האב (כגון באופן מלאכותי) - הילד הזה לא יפטור אותה מייבום, כיוון שבשעת מיתת בעלה לא היו בנים, ולא פוקע חיוב היבום לאחר מכן.
והן קיי"ל שהמייבם יורש את אחיו, וכעת ניחזי אנן, מה יהיה דין הירושה של אדם זה שהתייבמה אשתו ואח"כ נולד לו בן (בהנחה שהבן מיוחס אחרי אביו):
את הממון ה"ראוי" לאביו - ודאי יקבל הבן ולא היבם, שאין היבם נוטל בראוי כבמוחזק, אבל את מה שהיה מוחזק בשעת מיתתו ובשעת היבום - אפשר לומר בשני אופנים:
א. אפשר לומר שהתורה גזרה שהיבם יקום על שם אחיו המת, והוא יורש את אחיו, וקודם לבנו של המת בירושה (וזה הצד הראשון בחידתי)!
ב. אפשר לומר שהיבם קם על שם אחיו לירושה רק אם אחיו לא השאיר בנים, ונמצא שהיבם נוטל את נכסי אחיו בתחילה, ואח"כ כשיוולד הבן - יעברו הנכסים לבן הזה בחייו של היבם-היורש (וזה הצד השני)!

לב חיים

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לב חיים » א' אוגוסט 25, 2019 1:07 am

היכי משכחת לה שראובן חטא ב100 עבירות .בא שמעון ועשה משהו אפילו ללא ידיעת והכל נהפך למצוות ?[שאלני בני נר"ו]

לב חיים

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לב חיים » ב' אוגוסט 26, 2019 2:45 pm

איך יתכן אדם מוכר רכב יגואר F-TYPE לחבירו, אם יש בו 10 פגמים – המקח קיים.
אבל אם יש בו רק "פגם אחד" – המקח מבוטל?

קראקובער
הודעות: 2835
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ב' אוגוסט 26, 2019 4:13 pm

לב חיים כתב:היכי משכחת לה שראובן חטא ב100 עבירות .בא שמעון ועשה משהו אפילו ללא ידיעת והכל נהפך למצוות ?[שאלני בני נר"ו]

ראובן מכר 100 רכבים יגואר לחבירו והקונה חשב שיש רק פגם אחד ועבר על לא תונו ושמעון סיפר לו שיש 10 פגמים בכל רכב ועכשיו כבר אין אונאה וקיים מצוות או קנו מיד עמיתך...

עתניאל בן קנז
הודעות: 1666
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' אוגוסט 26, 2019 7:36 pm

לב חיים כתב:איך יתכן אדם מוכר רכב יגואר F-TYPE לחבירו, אם יש בו 10 פגמים – המקח קיים.
אבל אם יש בו רק "פגם אחד" – המקח מבוטל?


האם ברצונך לפגוע בפרנסתו של ר' דוד נתנאל שווארץ???
וכן, האם לדעתך מגיע לך פרס, אם לקחת את התשובה מאשכול זה?

אבני גזית
הודעות: 553
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אבני גזית » ב' אוגוסט 26, 2019 9:14 pm

עתניאל בן קנז כתב:
לב חיים כתב:איך יתכן אדם מוכר רכב יגואר F-TYPE לחבירו, אם יש בו 10 פגמים – המקח קיים.
אבל אם יש בו רק "פגם אחד" – המקח מבוטל?


האם ברצונך לפגוע בפרנסתו של ר' דוד נתנאל שווארץ???
וכן, האם לדעתך מגיע לך פרס, אם לקחת את התשובה מאשכול זה?


בסך הכל הוא עשה לו פרסום נאה...

עזריאל ברגר
הודעות: 6076
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 26, 2019 10:20 pm

לב חיים כתב:איך יתכן אדם מוכר רכב יגואר F-TYPE לחבירו, אם יש בו 10 פגמים – המקח קיים.
אבל אם יש בו רק "פגם אחד" – המקח מבוטל?

שפחה זו שוטה היא משועממת היא וכו'...

לב חיים

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לב חיים » ג' אוגוסט 27, 2019 1:57 am

עזריאל ברגר כתב:
לב חיים כתב:איך יתכן אדם מוכר רכב יגואר F-TYPE לחבירו, אם יש בו 10 פגמים – המקח קיים.
אבל אם יש בו רק "פגם אחד" – המקח מבוטל?

שפחה זו שוטה היא משועממת היא וכו'...

באר כוונתך בבקשה.

לבי במערב
הודעות: 1369
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוגוסט 27, 2019 2:09 am

ב"מ פ, א:
אמר רבי יוחנן: המוכר פרה לחבירו, ואמר לו: פרה זו נגחנית היא, נשכנית היא, בעטנית היא, רבצנית היא, והי' בה מום אחד וסנפו בין המומין - הרי זה מקח טעות; מום זה ומום אחר - אין זה מקח טעות. תניא נמי הכי: המוכר שפחה לחבירו, ואמר לו: שפחה זו שוטה היא, ניכפית היא, משועממת היא, והי' בה מום אחד וסנפו בין המומין - הרי זה מקח טעות; מום זה ומום אחר - אין זה מקח טעות. א"ל רב אחא ברי' דרבא לרב אשי: היו בה כל המומין הללו - מהו? אמר לי' רב מרדכי לרב אשי: הכי אמרינן משמיה דרבא: היו בה כל המומין הללו - אין זה מקח טעות:

רש"י (על-אתר) כתב:הי' בה מום אחד. אחד מן המומין הללו הי' בה:
וסנפו בין מומין אחרים. שלא היו בה:
הרי זה מקח טעות. לפי שהכיר הלוקח בשאר מומין שאינן, וכסבור הוא - בכולן משקר, אלא להשליך מעליו תרעומת הוא אומר; הילכך מקח טעות הוא, דאדעתא דהכי לא זבן:
מום זה ומום אחר. שפירש לו שֵם אותו מום לבדו, ואמר לו - 'מום זה בה, ועוד מומין אחרים':
אין זה מקח טעות. דכיון דאותו המום הזכיר לו לבדו - בו הי' לו לבדוק:
וסנפו. חִבְּרוֹ, כמו - 'סניפין עשאום', דתענית:
נכפית. נופלת מחולי:
משועממת. משוגעת:
הי' בה מום אחד. מאלו המומין, והשאר אין בה:
היו בה כל המומין הללו. ואינו מקפיד אלא על האחד; ובא וטוענו: 'כסבור הייתי שאתה כולל בה מה שאין בה ומה שיש בה; ואילו ידעתי שזה בה - לא הייתי לוקחה', מאי:
אפילו. לא גרסינן, והכי גרסינן: "הכי אמרינן משמיה דרבא: היו בה כל המומין האלו - אין זה מקח טעות":

לב חיים

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לב חיים » ג' אוגוסט 27, 2019 2:14 am

לבי במערב כתב:ב"מ פ, א:
אמר רבי יוחנן: המוכר פרה לחבירו, ואמר לו: פרה זו נגחנית היא, נשכנית היא, בעטנית היא, רבצנית היא, והי' בה מום אחד וסנפו בין המומין - הרי זה מקח טעות; מום זה ומום אחר - אין זה מקח טעות. תניא נמי הכי: המוכר שפחה לחבירו, ואמר לו: שפחה זו שוטה היא, ניכפית היא, משועממת היא, והי' בה מום אחד וסנפו בין המומין - הרי זה מקח טעות; מום זה ומום אחר - אין זה מקח טעות. א"ל רב אחא ברי' דרבא לרב אשי: היו בה כל המומין הללו - מהו? אמר לי' רב מרדכי לרב אשי: הכי אמרינן משמיה דרבא: היו בה כל המומין הללו - אין זה מקח טעות:

רש"י (על-אתר) כתב:הי' בה מום אחד. אחד מן המומין הללו הי' בה:
וסנפו בין מומין אחרים. שלא היו בה:
הרי זה מקח טעות. לפי שהכיר הלוקח בשאר מומין שאינן, וכסבור הוא - בכולן משקר, אלא להשליך מעליו תרעומת הוא אומר; הילכך מקח טעות הוא, דאדעתא דהכי לא זבן:
מום זה ומום אחר. שפירש לו שֵם אותו מום לבדו, ואמר לו - 'מום זה בה, ועוד מומין אחרים':
אין זה מקח טעות. דכיון דאותו המום הזכיר לו לבדו - בו הי' לו לבדוק:
וסנפו. חִבְּרוֹ, כמו - 'סניפין עשאום', דתענית:
נכפית. נופלת מחולי:
משועממת. משוגעת:
הי' בה מום אחד. מאלו המומין, והשאר אין בה:
היו בה כל המומין הללו. ואינו מקפיד אלא על האחד; ובא וטוענו: 'כסבור הייתי שאתה כולל בה מה שאין בה ומה שיש בה; ואילו ידעתי שזה בה - לא הייתי לוקחה', מאי:
אפילו. לא גרסינן, והכי גרסינן: "הכי אמרינן משמיה דרבא: היו בה כל המומין האלו - אין זה מקח טעות":

פרט את התשובה.[אני נמוך השכל]

עזריאל ברגר
הודעות: 6076
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 27, 2019 4:34 pm

מהסוגיא הנ"ל עולה (וכן נפסק ברמב"ם) שאם המוכר פירט לקונה עשרה מומים, והיו במקח את כל המומים שמנה - נקנה המקח, אבל אם מכולם היה רק אחד, והוא מום שאינו ניכר, ובין המומים שמנה היה מום הניכר - בטל המקח.
והיינו פתרון לחידתך.

עזריאל ברגר
הודעות: 6076
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 27, 2019 4:59 pm

עזריאל ברגר כתב:כמה הם?
עשרה? שבעה? ששה? אולי ששה בספירה קצת שונה? אולי חמשה? אולי שלשה? ולפעמים כולם נמנים כאחד!
מי הם?

עמי כנען:
בברית בין הבתרים - עשרה.
בכמה מקומות בודדים - שבעה.
בדרך כלל התורה מונה רק ששה, בהשמטת הגרגשי.
בתפילת שחרית של כל יום (בפיסקה המתחלת "וכרות עמו הברית") - ששה, בהשמטת החוי.
בסוף פרשת בא - בפרשת קדש (שרבים אומרים אותה בתפילין - אם בתפילין דרש"י או בתפילין דר"ת) - חמשה, בהשמטת הפריזי והגרגשי.
בפרשת משפטים "וְשָׁלַחְתִּי אֶת הַצִּרְעָה לְפָנֶיךָ וְגֵרְשָׁה אֶת הַחִוִּי אֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַחִתִּי מִלְּפָנֶיךָ" - שלשה.
ופעמים רבות נקראים כולם בשם "כנעני".

עזריאל ברגר
הודעות: 6076
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 27, 2019 4:59 pm

היכי תמצי יהודי שטמא ומטמא את כל הנוגע בו (לא רק קדשים וכדו'), ועליו לעשות מעשה לטהרתו, ובמעשה זה הוא יהיה טהור לגמרי (לכאורה אפילו לא "טבול יום"), אך המעשה הזה איננו טבילה, ולא הבאת קרבן?

ביקורת תהיה
הודעות: 1300
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוגוסט 28, 2019 9:55 am

עזריאל ברגר כתב:איכא למ"ד שאם התעברה האם לאחר מיתת האב (כגון באופן מלאכותי) - הילד הזה לא יפטור אותה מייבום, כיוון שבשעת מיתת בעלה לא היו בנים, ולא פוקע חיוב היבום לאחר מכן.
הן דברי החכמים פה אחד: ישתקע הדבר ולא יאמר!

עזריאל ברגר
הודעות: 6076
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 28, 2019 1:15 pm

עזריאל ברגר כתב:היכי תמצי יהודי שטמא ומטמא את כל הנוגע בו (לא רק קדשים וכדו'), ועליו לעשות מעשה לטהרתו, ובמעשה זה הוא יהיה טהור לגמרי (לכאורה אפילו לא "טבול יום"), אך המעשה הזה איננו טבילה, ולא הבאת קרבן?

רמז: הוא כבר טבל לטומאתו, ונותר לו מעשה לעשות, שבדרך כלל עושים אותו לפני הטבילה.
ההלכה מפורשת ברמב"ם, וכן בפירוש רבינו עובדיה מברטנורא למשנה.

עזריאל ברגר
הודעות: 6076
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 28, 2019 6:27 pm

ביקורת תהיה כתב:
עזריאל ברגר כתב:איכא למ"ד שאם התעברה האם לאחר מיתת האב (כגון באופן מלאכותי) - הילד הזה לא יפטור אותה מייבום, כיוון שבשעת מיתת בעלה לא היו בנים, ולא פוקע חיוב היבום לאחר מכן.
הן דברי החכמים פה אחד: ישתקע הדבר ולא יאמר!

למקורות בנושא - http://din.org.il/2012/09/05/%D7%94%D7% ... %97%D7%9C/


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אבקברד, אמיר כרמי, ושא_נס, יוסף בניהו, ליטוואק פון בודאפעסט, משהד ו־ 61 אורחים