מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חיים שאול
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חיים שאול » א' אוקטובר 27, 2019 10:25 am

שבענו מטובך כתב:
עזריאל ברגר כתב:
לבי במערב כתב:קין (ב"ר).

הכיצד?!
נעמה אשת נח בת למך הראשון - חיתה למעלה מ1500 שנה! כפי שהארכתי במ"א, וכמבואר שתי הדעות במדרש רבה.

וקין חי לדעה אחת בערך 1656 שנה.
והדברים ידועים.[/quote
רש"י בראשית ד כד
שבעים ושבע וּמִדְרַשׁ בְּרֵאשִׁית רַבָּה לֹא הָרַג לֶמֶךְ כְּלוּם
ולפ"ז מת במבול

עזריאל ברגר
הודעות: 6287
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 27, 2019 11:57 am

חיים שאול כתב:
שבענו מטובך כתב:
עזריאל ברגר כתב:
לבי במערב כתב:קין (ב"ר).

הכיצד?!
נעמה אשת נח בת למך הראשון - חיתה למעלה מ1500 שנה! כפי שהארכתי במ"א, וכמבואר שתי הדעות במדרש רבה.

וקין חי לדעה אחת בערך 1656 שנה.
והדברים ידועים.[/quote
רש"י בראשית ד כד
שבעים ושבע וּמִדְרַשׁ בְּרֵאשִׁית רַבָּה לֹא הָרַג לֶמֶךְ כְּלוּם
ולפ"ז מת במבול

מי אמר שהוא לא מת (כדרך כל הארץ) בגיל אלף שנה או פחות?

לבי במערב
הודעות: 1442
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוקטובר 27, 2019 12:14 pm

עזריאל ברגר כתב:מי אמר שהוא לא מת (כדרך כל הארץ) בגיל אלף שנה או פחות?

ב"ר פל"ב, ה:
"וּמָחִיתִי אֶת כָּל הַיְקוּם", רַבִּי בֶּרֶכְיָה אָמַר קִיּוּמֵי', רַבִּי אָבוּן אָמַר יְקוּמִינֵי'. רַבִּי לֵוִי בְּשֵׁם רֵישׁ לָקִישׁ אָמַר זֶה קַיִן הָיָה תָּלוּי בְּרִפְיוֹן, וּבָא מַבּוּל וּשְׁטָפוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר "וַיִּמַח אֶת כָּל הַיְקוּם".

וראה עץ יוסף על-אתר:
שהי' תלוי ברפיון. פירש הערוך באויר. ואולי הכוונה שהגזרה היתה רפויה ותלוי' עד המבול. וכדאיתא בק"ר פ' אם יוליד שקין חי עד המבול:


שמו"ר פל"א, יז:
דָּבָר אַחֵר, "אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי", הֲדָא הוּא דִכְתִיב "נִבְהָל לַהוֹן אִישׁ רַע עָיִן", זֶה קַיִן שֶׁהִבְהִיל עַצְמוֹ לִטֹּל הָעוֹלָם . . שֶׁהָיְתָה עֵינוֹ רָעָה בְּאָחִיו, "וְלֹא יֵדַע כִּי חֶסֶר יְבֹאֶנּוּ", וּמַה חֶסְרוֹן הִגִּיעַ לוֹ, שֶׁאָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא "נָע וָנָד תִּהְיֶ' בָאָרֶץ", וּמַהוּ כֵן שֶׁכָּל מָקוֹם שֶׁהוֹלֵךְ, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הָיָה מֵבִיא לוֹ רָעָה לְרַגְלָיו, וְהָיוּ מַכִּין אוֹתוֹ וְרוֹדְפִין אַחֲרָיו עַד שֶׁמּוֹצִיאִין אוֹתוֹ. וּשְׁלֹמֹה קוֹרֵא עָלָיו "אִם יוֹלִיד אִישׁ מֵאָה", זֶה קַיִן שֶׁהוֹלִיד מֵאָה בָנִים, "וְשָׁנִים רַבּוֹת יִחְיֶ'", שֶׁחָיָה כְּמוֹ שֶׁחָיָה אָדָם, "וְרַב שֶׁיִּהְיוּ יְמֵי שָׁנָיו", שֶׁהוֹסִיף יָמִים עַל יְמֵי אָבִיו תשכ"ו שָׁנִים . . "וְגַם קְבוּרָה לֹא הָיְתָה לוֹ", שֶׁהָיָ' תָּלוּי בְּרִפָיוֹן וּבָא הַמַּבּוּל וּשְׁטָפוֹ . .

ביקורת תהיה
הודעות: 1398
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוקטובר 30, 2019 2:52 am

מלה בתורה שבתלמוד ישנן שש דעות חלוקות מה הוראתה. איזוהי?
רמז: המלה בת שתי הברות.

יאיר
הודעות: 10159
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 30, 2019 3:00 am

5-6

"ויחל משה את פני ה' אמר רבי אלעזר מלמד שעמד משה בתפלה לפני הקדוש ברוך הוא עד שהחלהו ורבא אמר עד שהפר לו נדרו כתיב הכא ויחל וכתיב התם (במדבר ל) לא יחל דברו ואמר מר הוא אינו מיחל אבל אחרים מחלין לו ושמואל אמר מלמד שמסר עצמו למיתה עליהם שנאמר (שמות לב) ואם אין מחני נא מספרך אמר רבא אמר רב יצחק מלמד שהחלה עליהם מדת רחמים ורבנן אמרי מלמד שאמר משה לפני הקב"ה רבש"ע חולין הוא לך מעשות כדבר הזה ויחל משה את פני ה' תניא רבי אליעזר הגדול אומר מלמד שעמד משה בתפלה לפני הקדוש ברוך הוא עד שאחזתו אחילו מאי אחילו אמר רבי אלעזר אש של עצמות מאי אש של עצמות אמר אביי אשתא דגרמי"

ביקורת תהיה
הודעות: 1398
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוקטובר 30, 2019 3:09 am

תיקון רמז: המלה בת שתי הברות פתוחות.

.השוחט
הודעות: 382
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי .השוחט » ד' אוקטובר 30, 2019 8:08 am

(לא מסתדר עם הרמז).לא תאכלו על הדם?

ביקורת תהיה
הודעות: 1398
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוקטובר 30, 2019 9:42 am

הדעות בפירוש 'לא תאכלו על הדם' אינן חלוקות, וכלשון הרמב"ן בחומש: העולה לפי הסוגיא שהם כולם מן התורה, שכלל הכתוב כל אכילת הדם בלאו אחד.
ודרך אגב, אמנם בתלמוד נמנו שש הוראות הכלולות בפסוק זה:
א. סנהדרין שהרגו את הנפש לא יטעמו כלום כל אותו היום.
ב. איסור אכילה מבהמה שחוטה קודם שתצא נפשה.
ג. איסור אכילה מבשר קדשים לפני זריקת הדם.
ד. איסור הבראת קרובים על הרוגי בית דין.
ה. אזהרה לבן סורר ומורה.
ו. איסור אכילה ושתיה קודם התפלה.
אך בספר הזהר מוסיף הוראה שביעית: אזהרה לדיינים שלא יאכלו קודם שדנו דין;
מביאה בעל 'ערוך השלחן' בחו"מ סימן ה סעיף יא:
בזוהר משפטים הזהיר מאד שלא לישב בדין אחר סעודה, וסמיך ליה אקרא ד'לא תאכלו על הדם', אבל לא מצאנו זה בגמרא ובפוסקים. ומשמע בגמרא דבזמן הש"ס היה כן, שלא ישבו אחר הסעודה בדין, ועתה לא ראיתי בבתי דינים שינהגו כן.

לבנון
הודעות: 508
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ד' אוקטובר 30, 2019 11:37 pm

עזריאל ברגר כתב:על כמה אנשים נאמר בתנ"ך ששני הוריהם היו מעורבים בקריאת שמם?
לי זכורים ארבעה בחומש בראשית:
ש י י ב/ב

שת: ותקרא את שמו שת (בראשית ד כה), ויקרא את שמו שת (שם ה ג).
ישמעאל: הנך הרה וילדת בן וקראת שמו ישמעאל (שם טז יא), ויקרא אברם שם בנו אשר ילדה הגר ישמעאל (שם טו).
עשו: ויקראו שמו עשו (שם כה כה). עפ"י מדרש אגדה ורד"ק, ויקראו אביו ואמו.
בנימין: ותקרא שמו בן אוני ואביו קרא לו בנימין (שם לה יח).
שלמה: ותקרא את שמו שלמה (שמואל ב יב כד), ויקרא את שמו ידידיה (שם כה, עפ"י הרד"ק שם פסוק כד).
יעבץ: ואמו קראה שמו יעבץ לאמר (דברי הימים א ד ט). לפי א' הפירושים שם ברד"ק.

יאיר
הודעות: 10159
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 30, 2019 11:42 pm

ביקורת תהיה כתב:מלה בתורה שבתלמוד ישנן שש דעות חלוקות מה הוראתה. איזוהי?
רמז: המלה בת שתי הברות.

?

ביקורת תהיה
הודעות: 1398
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אוקטובר 31, 2019 9:48 am

התשובה - בפורום 'בית התלמוד', נושא 'הארות והערות בפרק הבא על יבמתו'.

יאיר
הודעות: 10159
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ה' אוקטובר 31, 2019 10:19 am


עזריאל ברגר
הודעות: 6287
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 31, 2019 10:36 am

לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:על כמה אנשים נאמר בתנ"ך ששני הוריהם היו מעורבים בקריאת שמם?
לי זכורים ארבעה בחומש בראשית:
ש י י ב/ב

שת: ותקרא את שמו שת (בראשית ד כה), ויקרא את שמו שת (שם ה ג).
ישמעאל: הנך הרה וילדת בן וקראת שמו ישמעאל (שם טז יא), ויקרא אברם שם בנו אשר ילדה הגר ישמעאל (שם טו).
עשו: ויקראו שמו עשו (שם כה כה). עפ"י מדרש אגדה ורד"ק, ויקראו אביו ואמו.
בנימין: ותקרא שמו בן אוני ואביו קרא לו בנימין (שם לה יח).
שלמה: ותקרא את שמו שלמה (שמואל ב יב כד), ויקרא את שמו ידידיה (שם כה, עפ"י הרד"ק שם פסוק כד).
יעבץ: ואמו קראה שמו יעבץ לאמר (דברי הימים א ד ט). לפי א' הפירושים שם ברד"ק.

יפה.
וכן יצחק, שנקרא גם ע"ש צחוקו של אביו וגם על שם "צחוק עשה לי אלוקים" (הגדרתי את החידה בלשון דחוקה, כדי לכלול אותו).

הפשטן
הודעות: 609
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ה' אוקטובר 31, 2019 1:02 pm

בחומש מוזכרים אלה הרואים את הקולות.
היכן בחומש מוזכרים אלה השומעים את ידיהם?

יאיר
הודעות: 10159
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ה' אוקטובר 31, 2019 11:40 pm

אפשר רמז?

הפשטן
הודעות: 609
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ו' נובמבר 01, 2019 1:03 am

יאיר כתב:אפשר רמז?


כן, אפשר רמז:
הפתרון הוא פסוק מפורש (לא ברמז), שממש תואם מילה במילה את לשון שלוש-התיבות האחרונות של החידה.

התמיהה שכעת נותרה היא, איך יתכן, שאף אחד מכל אותם מאות חובשי ספסלי בית המדרש - במותב הפורום דנן - לא נזכר מעצמו בפסוק המפורש ההוא...

רק מה, אל תשכח שבספר תורה יש גם חסרות ויתירות, אם כי לא באופן שמשנה את ניקוד המילים (כך שאם חיפשת רמז אז זה הרמז).
אני חושב שעכשיו זה כבר הפתרון עצמו - כי יותר מפורש מזה כבר לא יכול להיות (בעוד שכל מה שנשאר כעת זה רק חיפוש ממוחשב בסיסי - המבוצע תוך רגע - בתוך הספר תורה), אז אולי נעבור לחידה הבאה...
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ו' נובמבר 01, 2019 1:11 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10159
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ו' נובמבר 01, 2019 1:11 am

דוקא נ"ל שאני יודע את התשובה לשאלתך האחרונה..כעת נותר לי למצוא את התשובה לשאלה הראשונה

הפשטן
הודעות: 609
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ו' נובמבר 01, 2019 1:12 am

יאיר כתב:דוקא נ"ל שאני יודע את התשובה לשאלתך האחרונה..כעת נותר לי למצוא את התשובה לשאלה הראשונה


אני מודה שלא הבנתי את רמיזתך. מה התשובה לשאלתי האחרונה?

יאיר
הודעות: 10159
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ו' נובמבר 01, 2019 1:16 am

בפרטי

הבטחתי
הודעות: 630
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ו' נובמבר 01, 2019 1:17 am

נהניתי מההברקה
וסמכו כל השומעים את ידיהם - במגדף

יאיר
הודעות: 10159
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ו' נובמבר 01, 2019 1:20 am

יפה!

הפשטן
הודעות: 609
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ו' נובמבר 01, 2019 2:02 am

הבטחתי כתב:נהניתי מההברקה


אני רק תוהה - איזו הברקה מצאת כאן, אחרי שחידתי - לא רק ציינה במפורש שהפתרון נמצא בחומש - אלא גם ציטטה מתוך פסוק מפורש בחומש את הקטע המדויק (בן שלוש-המילים) שעליו נשאלה החידה, כך שכדי לענות נכון על החידה - כל מה שנשאר זה רק לציין - לגבי מה מוזכר בחומש הקטע הנ"ל...

הבטחתי
הודעות: 630
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ו' נובמבר 01, 2019 12:08 pm

הפשטן כתב:
הבטחתי כתב:נהניתי מההברקה


אני רק תוהה - איזו הברקה מצאת כאן, אחרי שחידתי - לא רק ציינה במפורש שהפתרון נמצא בחומש - אלא גם ציטטה מתוך פסוק מפורש בחומש את הקטע המדויק (בן שלוש-המילים) שעליו נשאלה החידה, כך שכדי לענות נכון על החידה - כל מה שנשאר זה רק לציין - לגבי מה מוזכר בחומש הקטע הנ"ל...


צורת החשיבה היא מעניינת
זה מזכיר לי את החידות שיוחסו לגרז"ר בענגיס, היכן מצינו מילים בחומש ביידיש, דת, באת, את.

עזריאל ברגר
הודעות: 6287
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' נובמבר 01, 2019 12:54 pm

הבטחתי כתב:דת, באת, את.

שמעתי "זג".

לענין
הודעות: 2471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לענין » א' נובמבר 03, 2019 1:01 am

אני שמעתי שואלים חידה יפה מאד, היכן כתוב בחמשה חומשי תורה, את המילים (כל אחד בנפרד) 'המלך היושב על כסא רם ונשא' (בצורה זו, ללא הוספות ושינוי אותיות). מי שרוצה לבחון את עצמו אם הוא יודע את התורה, שיבדוק בזכרון לפני שהוא בודק במחשב.

בקרו טלה
הודעות: 3034
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' נובמבר 03, 2019 4:57 am

לענין כתב:היכן כתוב בחמשה חומשי תורה, את המילים (כל אחד בנפרד) 'המלך היושב על כסא רם ונשא'.
viewtopic.php?f=7&t=541&p=333723#p333690

עזריאל ברגר
הודעות: 6287
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 03, 2019 1:26 pm

ידוע הסימן לסדר קדימת הברכות "מג"ע א"ש".
מתי מצד הלכות קדימה בברכות צריכים לברך בסדרים הפוכים?
זכורים לי הדינים הבאים:
העץ לפני מזונות (כמדומני אחד שנוי במחלוקת מפורשת, והשני פשוט לי).
האדמה לפני מזונות - נראה לי שיש מקרה כזה, אך אינני בטוח שלא טעיתי בהלכה.
האדמה לפני העץ - ידוע ומפורסם.

האם יש עוד?

מדגיש: רק מצד הלכות קדימה בברכות! לא קידוש של ליל שבת, לא עיקר וטפל, לא מקרה שיש לו צורך לאכול דווקא מאכל פלוני לפני המאכל האחר וכיו"ב.

עזריאל ברגר
הודעות: 6287
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' נובמבר 16, 2019 10:21 pm

שתי אחיות שאחד משמותיה של האחת שווה בגימטריא לשמה של השניה, וגם שווה בגימטריא לשמה השלישי של הראשונה בחילופי אתב"ש (ע"פ בעל הטורים על התורה).
מיהן האחיות?

מקדש מלך
הודעות: 2445
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' נובמבר 16, 2019 10:27 pm

עזריאל ברגר כתב:שתי אחיות שאחד משמותיה של האחת שווה בגימטריא לשמה של השניה, וגם שווה בגימטריא לשמה השלישי של הראשונה בחילופי אתב"ש (ע"פ בעל הטורים על התורה).
מיהן האחיות?

מלכה
יסכה
בגצ

עזריאל ברגר
הודעות: 6287
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' נובמבר 16, 2019 10:40 pm

מקדש מלך כתב:
עזריאל ברגר כתב:שתי אחיות שאחד משמותיה של האחת שווה בגימטריא לשמה של השניה, וגם שווה בגימטריא לשמה השלישי של הראשונה בחילופי אתב"ש (ע"פ בעל הטורים על התורה).
מיהן האחיות?

מלכה
יסכה
בגצ

יפה!
למה לא תכתוב בג"ץ כפי שכתב בעל הטורים סוף פרשת נח?

מקדש מלך
הודעות: 2445
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' נובמבר 16, 2019 10:43 pm

עזריאל ברגר כתב:
מקדש מלך כתב:
עזריאל ברגר כתב:שתי אחיות שאחד משמותיה של האחת שווה בגימטריא לשמה של השניה, וגם שווה בגימטריא לשמה השלישי של הראשונה בחילופי אתב"ש (ע"פ בעל הטורים על התורה).
מיהן האחיות?

מלכה
יסכה
בגצ

יפה!
למה לא תכתוב בג"ץ כפי שכתב בעל הטורים סוף פרשת נח?

לא ראיתי את בעל הטורים, ולכן לא כתבתי כמותו.
אבל בעיקר הנידון, שייך קצת למה שדנו גם בפורום האם כותבים תש"פ או תש"ף, ודו"ק.

עזריאל ברגר
הודעות: 6287
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' נובמבר 16, 2019 10:52 pm

עזריאל ברגר כתב:ידוע הסימן לסדר קדימת הברכות "מג"ע א"ש".
מתי מצד הלכות קדימה בברכות צריכים לברך בסדרים הפוכים?
זכורים לי הדינים הבאים:
העץ לפני מזונות (כמדומני אחד שנוי במחלוקת מפורשת, והשני פשוט לי).
האדמה לפני מזונות - נראה לי שיש מקרה כזה, אך אינני בטוח שלא טעיתי בהלכה.
האדמה לפני העץ - ידוע ומפורסם.

האם יש עוד?

מדגיש: רק מצד הלכות קדימה בברכות! לא קידוש של ליל שבת, לא עיקר וטפל, לא מקרה שיש לו צורך לאכול דווקא מאכל פלוני לפני המאכל האחר וכיו"ב.

חלק מהפתרונות קשורים לברכת מזונות על אורז, דהיינו כשיבוא אליהו בב"א ויכריע לנו במחלוקת הפוסקים מיהו אורז ומיהו דוחן, או להנוהגים כשיטה אחת במחלוקת זו.

העץ לפני מזונות:
א. כתבו (חלק מה)פוסקים שזית קודם למזונות משעורים (כגון: עוגיות שיפון, שכידוע שיפון הוא מין שעורים), שזה ראשון לארץ וזה שני לארץ. ("סדר ברכות הנהנין" שבסידור בעל התניא פי"ב הי"ב, וכמדומני שבמשנ"ב מביא דעה חולקת).
ב. כל פירות שבעת המינים לכאורה קודמים למזונות של אורז. (כך משמע לכאורה שם).

האדמה לפני מזונות:
חיטה שלמה ("שלווה") ואורז (כך לכאורה נראה לדייק משם).

האדמה לפני העץ:
כמדומני שכל הפוסקים כתבו כך - כשפרי האדמה שלם והעץ אינו שלם, או כשפרי האדמה יותר חביב, וכל כיו"ב (בכלל - קדימת העץ להאדמה היא האחרונה בחשיבותה בסדרי הקדימויות)

לענין
הודעות: 2471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לענין » ש' נובמבר 16, 2019 11:46 pm

עזריאל ברגר כתב:האדמה לפני העץ:
כמדומני שכל הפוסקים כתבו כך - כשפרי האדמה שלם והעץ אינו שלם, או כשפרי האדמה יותר חביב, וכל כיו"ב (בכלל - קדימת העץ להאדמה היא האחרונה בחשיבותה בסדרי הקדימויות)


באמת חשוב להחדיר את זה
העולם יודע שזו גזירת הכתוב, העץ קודם להאדמה.
ולא היא, להלכה בכה"ג חביב קודם.

עזריאל ברגר
הודעות: 6287
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 17, 2019 7:25 am

לענין כתב:
עזריאל ברגר כתב:האדמה לפני העץ:
כמדומני שכל הפוסקים כתבו כך - כשפרי האדמה שלם והעץ אינו שלם, או כשפרי האדמה יותר חביב, וכל כיו"ב (בכלל - קדימת העץ להאדמה היא האחרונה בחשיבותה בסדרי הקדימויות)


באמת חשוב להחדיר את זה
העולם יודע שזו גזירת הכתוב, העץ קודם להאדמה.
ולא היא, להלכה בכה"ג חביב קודם.

עד כמה שזכור לי - קדימת העץ לאדמה לא נאמרה בדברי כל הפוסקים, וגם אלו שאמרוה - אמרו בלשון מסתייגת של עדיפות קלה בלבד.
ואעפ"כ העולם-גולם זוכר את הסימן ולא את ההלכה....

עזריאל ברגר
הודעות: 6287
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' נובמבר 22, 2019 10:09 am

איזה חג חגגו יחידים רבים בזמן בית המקדש ביום שלפניו ולאחריו יש סדרה של ימי קדושה, והוא עצמו לכאורה אין בו קדושה יתרה?
(ע"פ הגמרא)

לענין
הודעות: 2471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לענין » ו' נובמבר 22, 2019 10:39 am

קרבן עצים?

עזריאל ברגר
הודעות: 6287
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' נובמבר 22, 2019 10:45 am

לענין כתב:קרבן עצים?

לא ידוע לי על משהו כזה (שמתאים לפתרון החידה).
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ו' נובמבר 22, 2019 11:47 am, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: הבהרה

תורה מפוארת
הודעות: 311
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ו' נובמבר 22, 2019 11:40 am

עזריאל ברגר כתב:
לענין כתב:קרבן עצים?

לא ידוע לי על משהו כזה.

כנ"ל לא היה קדושה לפניה ולאחריה, רק שהיו מחוייבים בלינה

עזריאל ברגר
הודעות: 6287
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' נובמבר 22, 2019 11:45 am

אדייק את השאלה:
יום אחד - הוא סיום של סדרת ימי-קדושה.
היום למחרתו - בו היה יום מקודש עבור יחידים רבים בזמן המקדש (וזה כתוב בגמרא).
והיום שלמחרתו - הוא התחלה של סדרת ימי-קדושה.

עזריאל ברגר
הודעות: 6287
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' נובמבר 23, 2019 6:21 pm

רמז:
אותם יחידים שחגגו את החג - לאו דווקא שחגגו אותו בכל שנה ושנה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים