מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
לבנון
הודעות: 589
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ד' ינואר 01, 2020 11:49 pm

עזריאל ברגר כתב:האיש - אומר שהוא איש,
אבל בן הבהמה - אומר שהוא לא איש.
מיהו?

האיש - משה, כי זה משה האיש
אומר עליו - על הקב"ה
שהוא איש - ה' איש מלחמה
בן הבהמה - בלעם בן בעור (עיין במדבר רבה יד י, שדרשו כן על בלע בן בעור)
אומר עליו שאינו איש - לא איש א"ל ויכזב

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 7009
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' ינואר 03, 2020 12:40 am

לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:האיש - אומר שהוא איש,
אבל בן הבהמה - אומר שהוא לא איש.
מיהו?

האיש - משה, כי זה משה האיש
אומר עליו - על הקב"ה
שהוא איש - ה' איש מלחמה
בן הבהמה - בלעם בן בעור (עיין במדבר רבה יד י, שדרשו כן על בלע בן בעור)
אומר עליו שאינו איש - לא איש א"ל ויכזב

פתרון מושלם.

יאיר
הודעות: 10341
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' ינואר 06, 2020 8:37 am

אב ובנו שכרתו ראשם

אב ובנו שנצטוו מה' דבר והיפוכו

מיהו הראשון שעשה "התבודדות"?

(בפס' עצמם בתנ"ך)

חגי פאהן
הודעות: 221
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » ב' ינואר 06, 2020 11:37 am

ישנם שבעה מקומות בתנ"ך שבהם חמש מילים בנות שתי שתי אותיות ברצף.

חגי פאהן
הודעות: 221
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » ב' ינואר 06, 2020 11:38 am

יאיר כתב:אב ובנו שכרתו ראשם

אב ובנו שנצטוו מה' דבר והיפוכו

מיהו הראשון שעשה "התבודדות"?

(בפס' עצמם בתנ"ך)

שאול כרתו פלשתים את ראשו, ואיש בושת כרתו רכב ובענה את ראשו.
"ויצא יצחק לשוח בשדה"

לבנון
הודעות: 589
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ב' ינואר 06, 2020 12:43 pm

חגי פאהן כתב:ישנם שבעה מקומות בתנ"ך שבהם חמש מילים בנות שתי שתי אותיות ברצף.

שלשה בתורה ידועים: נח את שם את חם, כי גם זה לך בן, כי יד על כס י-ה
בתנ"ך: גם לי גם לך לא יהיה, על כן לא בא אל שלחן המלך, אין זה כי אם רע לב

והשביעי לא ידעתי

לבנון
הודעות: 589
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ב' ינואר 06, 2020 12:47 pm

יאיר כתב:מיהו הראשון שעשה "התבודדות"?

דוד: שקדתי ואהיה כצפור בודד על גג
ירמיהו: בדד ישבתי כי זעם מלאתני
ואולי מרים: ותסגר מחוץ למחנה שבעת ימים

חגי פאהן
הודעות: 221
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » ב' ינואר 06, 2020 12:55 pm

לבנון כתב:
חגי פאהן כתב:ישנם שבעה מקומות בתנ"ך שבהם חמש מילים בנות שתי שתי אותיות ברצף.

שלשה בתורה ידועים: נח את שם את חם, כי גם זה לך בן, כי יד על כס י-ה
בתנ"ך: גם לי גם לך לא יהיה, על כן לא בא אל שלחן המלך, אין זה כי אם רע לב

והשביעי לא ידעתי

יפה מאד!! השביעי מתחיל בפסוק אחד ונגמר בשני, על כן לא בא אל שלחנך.

יאיר
הודעות: 10341
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' ינואר 06, 2020 2:47 pm

חגי פאהן כתב:
יאיר כתב:אב ובנו שכרתו ראשם

אב ובנו שנצטוו מה' דבר והיפוכו

מיהו הראשון שעשה "התבודדות"?

(בפס' עצמם בתנ"ך)

שאול כרתו פלשתים את ראשו, ואיש בושת כרתו רכב ובענה את ראשו.
"ויצא יצחק לשוח בשדה"

יפה מאוד

חשבתי שיענו יצחק אבל התכוונתי לדוד כמו שלבנון כתב בהמשך אבל ממקום אחר ולא מהפס' שם
אלא מפה
"יח וַיָּבֹא הַמֶּלֶךְ דָּוִד, וַיֵּשֶׁב לִפְנֵי ה'; וַיֹּאמֶר, מִי אָנֹכִי אֲדֹנָי ה' וּמִי בֵיתִי--כִּי הֲבִאֹתַנִי, עַד-הֲלֹם. יט וַתִּקְטַן עוֹד זֹאת בְּעֵינֶיךָ אֲדֹנָי ה', וַתְּדַבֵּר גַּם אֶל-בֵּית-עַבְדְּךָ לְמֵרָחוֹק; וְזֹאת תּוֹרַת הָאָדָם, אֲדֹנָי ה'. כ וּמַה-יּוֹסִיף דָּוִד עוֹד, לְדַבֵּר אֵלֶיךָ; וְאַתָּה יָדַעְתָּ אֶת-עַבְדְּךָ, אֲדֹנָי וכו' " (שמואל ב, ז)

כעת נשאר

אב ובנו שנצטוו מה' דבר והיפוכו

רמז: לא באותו מעמד

תבא
הודעות: 186
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי תבא » ב' ינואר 06, 2020 4:01 pm

יאיר כתב:אב ובנו שנצטוו מה' דבר והיפוכו

רמז: לא באותו מעמד

וַיֵּלֶךְ יִצְחָק... וַיֵּרָא אֵלָיו ה' וַיֹּאמֶר אַל תֵּרֵד מִצְרָיְמָה
וַיֹּאמֶר אֱלֹקים לְיִשְׂרָאֵל... אַל תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה

יאיר
הודעות: 10341
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' ינואר 06, 2020 4:04 pm

יפה מאוד!

לבנון
הודעות: 589
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ב' ינואר 06, 2020 4:35 pm

חגי פאהן כתב:
לבנון כתב:
חגי פאהן כתב:ישנם שבעה מקומות בתנ"ך שבהם חמש מילים בנות שתי שתי אותיות ברצף.

שלשה בתורה ידועים: נח את שם את חם, כי גם זה לך בן, כי יד על כס י-ה
בתנ"ך: גם לי גם לך לא יהיה, על כן לא בא אל שלחן המלך, אין זה כי אם רע לב

והשביעי לא ידעתי

יפה מאד!! השביעי מתחיל בפסוק אחד ונגמר בשני, על כן לא בא אל שלחנך.

מנחת שי שמות יז טז, הביא מהמסורה את אותם ששה פסוקים, ואילו השביעי נפקד ממנינם, וכנראה מטעמא דמר.

לבנון
הודעות: 589
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ב' ינואר 06, 2020 4:36 pm

תבא כתב:
יאיר כתב:אב ובנו שנצטוו מה' דבר והיפוכו

רמז: לא באותו מעמד

וַיֵּלֶךְ יִצְחָק... וַיֵּרָא אֵלָיו ה' וַיֹּאמֶר אַל תֵּרֵד מִצְרָיְמָה
וַיֹּאמֶר אֱלֹקים לְיִשְׂרָאֵל... אַל תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה

יאיר כתב:יפה מאוד!

אחר בקשת המחילה, אבל אצל יעקב אין בפסוק צווי מה' לרדת למצרים.

יאיר
הודעות: 10341
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' ינואר 06, 2020 4:42 pm

אכן. אך משמע מפורש שזה היה רצון ה'

"וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָאֵל אֱלֹהֵי אָבִיךָ אַל תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם אָנֹכִי אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה וְאָנֹכִי אַעַלְךָ גַם עָלֹה"

לבנון
הודעות: 589
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ב' ינואר 06, 2020 4:47 pm

חגי פאהן כתב:
לבנון כתב:
חגי פאהן כתב:ישנם שבעה מקומות בתנ"ך שבהם חמש מילים בנות שתי שתי אותיות ברצף.

שלשה בתורה ידועים: נח את שם את חם, כי גם זה לך בן, כי יד על כס י-ה
בתנ"ך: גם לי גם לך לא יהיה, על כן לא בא אל שלחן המלך, אין זה כי אם רע לב

והשביעי לא ידעתי

יפה מאד!! השביעי מתחיל בפסוק אחד ונגמר בשני, על כן לא בא אל שלחנך.

מכיון שנחלק לשני פסוקים, ע"כ אין איש שם על לב, אף כי בא על כל שפים

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 7009
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ינואר 06, 2020 5:42 pm

לבנון כתב:
חגי פאהן כתב:
לבנון כתב:
חגי פאהן כתב:ישנם שבעה מקומות בתנ"ך שבהם חמש מילים בנות שתי שתי אותיות ברצף.

שלשה בתורה ידועים: נח את שם את חם, כי גם זה לך בן, כי יד על כס י-ה
בתנ"ך: גם לי גם לך לא יהיה, על כן לא בא אל שלחן המלך, אין זה כי אם רע לב

והשביעי לא ידעתי

יפה מאד!! השביעי מתחיל בפסוק אחד ונגמר בשני, על כן לא בא אל שלחנך.

מכיון שנחלק לשני פסוקים, ע"כ אין איש שם על לב, אף כי בא על כל שפים

לקח לי הרבה זמן להבין שרק כאן נרמז הפתרון:
ירמיהו יב:
{יא} שמה לשממה אבלה עלי שממה נשמה כל הארץ כי אין איש שם על לב: {יב} על כל שפים במדבר באו שדדים כי חרב לה' אכלה מקצה ארץ ועד קצה הארץ אין שלום לכל בשר:

חגי פאהן
הודעות: 221
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » ג' ינואר 07, 2020 10:14 am

יאיר כתב:
חגי פאהן כתב:
יאיר כתב:אב ובנו שכרתו ראשם

אב ובנו שנצטוו מה' דבר והיפוכו

מיהו הראשון שעשה "התבודדות"?

(בפס' עצמם בתנ"ך)

שאול כרתו פלשתים את ראשו, ואיש בושת כרתו רכב ובענה את ראשו.
"ויצא יצחק לשוח בשדה"

יפה מאוד

חשבתי שיענו יצחק אבל התכוונתי לדוד כמו שלבנון כתב בהמשך אבל ממקום אחר ולא מהפס' שם
אלא מפה
"יח וַיָּבֹא הַמֶּלֶךְ דָּוִד, וַיֵּשֶׁב לִפְנֵי ה'; וַיֹּאמֶר, מִי אָנֹכִי אֲדֹנָי ה' וּמִי בֵיתִי--כִּי הֲבִאֹתַנִי, עַד-הֲלֹם. יט וַתִּקְטַן עוֹד זֹאת בְּעֵינֶיךָ אֲדֹנָי ה', וַתְּדַבֵּר גַּם אֶל-בֵּית-עַבְדְּךָ לְמֵרָחוֹק; וְזֹאת תּוֹרַת הָאָדָם, אֲדֹנָי ה'. כ וּמַה-יּוֹסִיף דָּוִד עוֹד, לְדַבֵּר אֵלֶיךָ; וְאַתָּה יָדַעְתָּ אֶת-עַבְדְּךָ, אֲדֹנָי וכו' " (שמואל ב, ז)

מה נשתנתה תפילה זו מתפילות האבות ומשה ויהושע והשופטים וחנה? וגם מתפילות דוד המוקדמות יותר?

יאיר
הודעות: 10341
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' ינואר 07, 2020 10:28 am

התיאור הוא "וַיָּבֹא הַמֶּלֶךְ דָּוִד, וַיֵּשֶׁב לִפְנֵי ה' " ומדובר שם בתפילה ארוכה של 12 פס'.

מה לדוגמא חשבת שיכול להיות נחשב ''התבודדות"?

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ג' ינואר 07, 2020 11:55 am

יאיר כתב:מיהו הראשון שעשה "התבודדות"?

(בפס' עצמם בתנ"ך)

...

מה לדוגמא חשבת שיכול להיות נחשב ''התבודדות"?


אני מנסה לחשוב על הפסוק "ויתהלך חנוך את האלוקים, ואיננו, כי לקח אותו אלוקים".

מה פירוש "ואיננו"? אם נעלם סתם כך, מבלי שמת, אז איך קרה שהוא כביכול "נעלם בעודו חי"?
מאונקלוס מוכח להדיא - שהיעלמות חנוך קשורה למותו, וכך גם משמע לכאורה מעצם התיבות "כי לקח אותו אלוקים" - מעין מה שאמר איוב "ד' נתן ו-ד' לקח" - ומעין מה שכתוב גם בקהלת (על כל מת) "והרוח תשוב אל האלוקים". אבל אם כך, אז למה לא כתוב להדיא שחנוך מת? בפשטות נראה לכאורה, דה"ט משום, שאף אדם לא ראה במו עיניו את מות חנוך: יום בהיר אחד, חנוך פשוט לא חזר הביתה, וככה הפך לנעדר (תיכף אסביר למה לענ"ד הוא נעלם ולא חזר). כשכל מכריו נוכחו בהיעלמותו, הם רק יכלו לומר עליו את מה שיעקב אמר על יוסף "איננו": הם אמנם חשדו שחנוך מת - אבל לא יכלו לדעת אל נכון מה גרם לחנוך להפוך לנעדר - ולכן נקטו בלשון של זהורית "כי לקח אותו אלוקים". לפי זה, התורה רק מצטטת את מה שאמרו עליו מכריו.

אם כל זה נכון, אז אני מנסה עכשיו לחשוב, למה חנוך נעלם ולא חזר. לענ"ד, הפסוק אומר את זה כמעט במפורש: "ויתהלך חנוך את האלוקים". צריך להבין את הרקע: באותו עידן קדמון, אחרי שהאדם גורש מגן עדן, שאר כדור הארץ הי' כמעט שומם: היו שם אולי מאות בודדות של בני אדם - לא יותר, בתוך עולם ענק בלתי מיושב, של מדבריות צחיחים ושל יערות-עד ושל שממה כמעט מוחלטת (לפחות אם מתעלמים מהחיות הטורפות ששכנו ביערות). אני מצייר כעת לעצמי את חנוך בתור מתבודד שכזה, באותם יערות. הוא "התהלך" באותם יערות - לבדו - כדי להיות קשור אל האלוקים ע"י "התבודדות". אולי (כפי שאולי רמוז באונקלוס) - באיזשהו שלב של אותה התבודדות - משמים קרה שחנוך, נפל למותו מאיזשהו צוק, או שמא נסחף למותו באיזשהו נחשול מים - כשאחד האגמים ביער גאה על גדותיו באופן בלתי צפוי, או שמא חי' רעה אכלתהו - וטרוף טורף - ממש כפי שגם חשב יעקב כשאמר שיוסף "איננו" כפי שכאמור כתוב גם על חנוך. לענ"ד - בעצם - אף אדם לא באמת ראה מה קרה לחנוך, כי כאמור הוא כל הזמן התהלך [ביערות] את האלוקים - ולענ"ד לבד - ב"התבודדות" גמורה, ולכן אין פלא שמכריו נאלצו לסכם "איננו" (ולא "הוא מת") - משום שבאמת אף אחד לא הי' נוכח באירוע עצמו המסביר את אותה היעלמות.

כמובן, כל מה שכתבתי עד כה הוא השערה בלבד: כי אולי, כשהתורה מעידה "איננו" - התורה לא מצטטת את מה שנאמר על חנוך ע"י מכריו שנוכחו באי חזרתו הביתה - אלא זו עדות עצמאית של התורה - בלי קשר לתגובת מכריו; ואולי, כשכתוב "כי לקח אותו אלוקים", קרו דברים אחרים לגמרי ממה שתיארתי - אשר אינם מתקשרים בשום צורה לענייני התבודדות: למשל, אולי הוא עלה בסערה השמימה - לעיני תלמידיו, כפי שלמשל קרה גם לאליהו - לעיני תלמידו אלישע, וכמובן אם זה מה שקרה לחנוך - אז נופלת כל השערת ההתבודדות. אבל משום מה יש לי תחושה, שהתיבות "ויתהלך חנוך את האלוקים" דווקא כן באות לספר - באופן כמעט מפורש לענ"ד - על המתבודד הראשון בעולם, שהלוא זאת היא דרכו של המתבודד - "להתהלך", וכאילו הי' כתוב כאן: "ויתהלך חנוך [ביערות] - את האלוקים". ואם שגיתי, אתי תלין משוגתי.
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ג' ינואר 07, 2020 8:25 pm, נערך 7 פעמים בסך הכל.

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 7009
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 07, 2020 12:24 pm

ראיתי פעם תיאור במדרש איך נלקח חנוך בידיעת תלמידיו, ואינני יודע אם זה מדרש מוסמך.

חגי פאהן
הודעות: 221
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » ג' ינואר 07, 2020 1:09 pm

עזריאל ברגר כתב:ראיתי פעם תיאור במדרש איך נלקח חנוך בידיעת תלמידיו, ואינני יודע אם זה מדרש מוסמך.

יש תיאור ארוך על זה בספר הישר, והנני מצטרף לחוסר ידיעתך.
יאיר כתב:התיאור הוא "וַיָּבֹא הַמֶּלֶךְ דָּוִד, וַיֵּשֶׁב לִפְנֵי ה' " ומדובר שם בתפילה ארוכה של 12 פס'.

מה לדוגמא חשבת שיכול להיות נחשב ''התבודדות"?

"את קולך שמעתי בגן ואירא"
"גדול עוני מנשוא? הן גרשת" וגו'
"חלילה לך מעשות כדבר הזה, להמית צדיק עם רשע"
"קטנתי מכל החסדים ומכל האמת אשר עשית את עבדך"
"למה יאמרו מצרים לאמר ברעה הוציאם?"
"קל נא רפא נא לה"
"בטרם הרים יולדו ותחולל ארץ ותבל, ומעולם עד עולם אתה קל"
"אם ראה תראה בעני אמתך ונתת לאמתך זרע אנשים"
"ה' אלקי ישראל הבה תמים"
התנ"ך מלא תפילות ודיבורים אל ה'.

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 7009
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 07, 2020 1:25 pm

רק הערה קטנה וחשובה:
למילה "התבודדות" יש שני פירושים:
א. רוב העולם כשאומרים התבודדות - מדברים על אדם הנמצא לבדו, ובדרך כלל הוא עוסק בהתבוננות וחשבון הנפש.
ב. בברסלב מתכוונים לאדם המדבר עם השי"ת במילותיו החופשיות (כמו התפילה עד ימי אנשי כנסת הגדולה).

ואני מציע לעצור כאן את הדיון, או כדאי לפתוח על זה אשכול נפרד.

חגי פאהן
הודעות: 221
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » ג' ינואר 07, 2020 2:42 pm

עזריאל ברגר כתב:רק הערה קטנה וחשובה:
למילה "התבודדות" יש שני פירושים:
א. רוב העולם כשאומרים התבודדות - מדברים על אדם הנמצא לבדו, ובדרך כלל הוא עוסק בהתבוננות וחשבון הנפש.
ב. בברסלב מתכוונים לאדם המדבר עם השי"ת במילותיו החופשיות (כמו התפילה עד ימי אנשי כנסת הגדולה).

נכון. נראה לי שכאן גם השואל וגם העונה הבינו כאפשרות ב', ועם זאת נראה שעדיין יש הבדלים בפירוש המשמעות.

לבנון
הודעות: 589
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ג' ינואר 07, 2020 5:48 pm

חגי פאהן כתב:
עזריאל ברגר כתב:רק הערה קטנה וחשובה:
למילה "התבודדות" יש שני פירושים:
א. רוב העולם כשאומרים התבודדות - מדברים על אדם הנמצא לבדו, ובדרך כלל הוא עוסק בהתבוננות וחשבון הנפש.
ב. בברסלב מתכוונים לאדם המדבר עם השי"ת במילותיו החופשיות (כמו התפילה עד ימי אנשי כנסת הגדולה).

נכון. נראה לי שכאן גם השואל וגם העונה הבינו כאפשרות ב', ועם זאת נראה שעדיין יש הבדלים בפירוש המשמעות.

אני הייתי בין העונים, והבנתי כאפשרות א, ומתשובתי הדבר ניכר.

יאיר
הודעות: 10341
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' ינואר 07, 2020 7:00 pm

שילוב של א' וב' (תפילה/דיבור לה' בהרחבה ובהיותו לבד)

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 7009
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 08, 2020 8:58 am

מציע לעצור את הדיון על הגדרת "התבודדות", כי הוא לא שייך לנושא האשכול.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ד' ינואר 08, 2020 10:46 am

עזריאל ברגר כתב:מציע לעצור את הדיון על הגדרת "התבודדות", כי הוא לא שייך לנושא האשכול.


אכן כדבריך, בירור משמעות ההתבודדות, לא שייך לנושא של האשכול הכללי "אביעה חידות".

אבל לכאורה הבירור הזה כן שייך לנושא הפרטי של החידה המסוימת הזאת, אשר אילו הוקצה לה אשכול נפרד, אז פשיטא שכולם היו מסכימים שזה הי' לגמרי סביר לנסות לברר בתוך האשכול הנפרד ההוא עצמו (הדן רק בחידת ההתבודדות) - אל מה מתכוון חד החידה במושג של ההתבודדות - במיוחד אם מי שמנסה לפתור את החידה חושב שרק אם חד החידה יסביר אל מה התכוון במושג של ההתבודדות אז יהי' ניתן לפתור את החידה.

אז הנה הצעה יותר יעילה (שכמובן רשאית להימחק אחרי שתיקרא ע"י הרשויות המוסמכות - ככל שיהא צורך בכך):
להחליף את אשכול אביעה חידות, בפורום נפרד שיקרא "אביעה חידות". תדע, שהלא יש אפילו פורום "אשירה נא לידידי" - עם 99 נושאים בינתיים, ופורום "ראה ויספרה" - עם 10 נושאים בינתיים, וכל כיוצא בכך, אז קל וחומר שצריך להיות פורום "אביעה חידות" - שהלוא באשכול "אביעה חידות" נפתחו מאות נושאים בינתיים - מה שאומר שמדובר באשכול מאד פופולרי שמצדיק אפוא פתיחת פורום נפרד שיחליף את האשכול הנוכחי העמוס עד לעייפה בחידות כה רבות המשמשות בו כעת בעירבוביא.

בהגשמת הצעתי החדשה, מרויחים שלושה דברים:

א. לכל חידה, שתופיע מכאן והלאה בפורום החדש - המוצע - של "אביעה חידות", יוקצה אשכול בפני עצמו, מה - שימנע בלבול - ושיקל על העיון בחידות השונות העומדות על סדר היום מבלי לערבב ביניהם.

ב. המיקום של האשכול הנוכחי, בתוך פורום "מטפחת ספרים ועיטור סופרים", נראה על פניו - כמאולץ - וכמלאכותי. מה שאין כן אם זה יהא פורום בפני עצמו.

ג. באופן יותר פרטי: אם בפורום החדש המוצע, מישהו ירצה נניח לפתוח - אשכול נפרד - על חידת ההתבודדות למשל, ומישהו אחר ירצה לדון על כוונת חד החידה במושג של ההתבודדות - וזאת כדי שבירור כזה יקל על פתרון החידה, אז כבר לא תהי' שום בעי' להצדיק את הבירור הזה באשכול הנפרד ההוא. מה שאין כן כעת - כשאין אשכול נפרד לכל חידה - אלא כל החידות מעורבבות יחד באותו אשכול, אז באמת הבירור על כוונת חד-החידה במושג של ההתבודדות (כדי שבירור כזה יוכל להקל על המנסים לפתור את החידה) - נראה כסוג של היסחפות למחוזות רחוקים - מנקודת ראותו של מי שמתעניין בחידות האחרות של האשכול ולא בחידת ההתבודדות.

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 7009
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 08, 2020 12:24 pm

אין דן יחידי אלא אחד.
אתייעץ עם מנהלים נוספים בפורום.

לבנון
הודעות: 589
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ד' ינואר 08, 2020 12:56 pm

הפשטן כתב:
עזריאל ברגר כתב:מציע לעצור את הדיון על הגדרת "התבודדות", כי הוא לא שייך לנושא האשכול.


להחליף את אשכול אביעה חידות, בפורום נפרד שיקרא "אביעה חידות". תדע, שהלא יש אפילו פורום "אשירה נא לידידי" - עם 99 נושאים בינתיים, ופורום "ראה ויספרה" - עם 10 נושאים בינתיים, וכל כיוצא בכך, אז קל וחומר שצריך להיות פורום "אביעה חידות" - שהלוא באשכול "אביעה חידות" נפתחו מאות נושאים בינתיים - מה שאומר שמדובר באשכול מאד פופולרי שמצדיק אפוא פתיחת פורום נפרד שיחליף את האשכול הנוכחי העמוס עד לעייפה בחידות כה רבות המשמשות בו כעת בעירבוביא.

אשכול החידות, הגם שאני הק' משתתף בו לפרקים (ואולי אף יותר מכך), אבל אינו דבר חשוב לקבוע לו מדור לעצמו. והוא משמש על הרוב לאלו המבקשים לפרקים רגיעה כל שהיא מיגיעם ועמלם. וכל ענינו בארעיותו, מעלים חידה, משיבים עליה, קוראים את תשובת הזולת, וממשיכים הלאה. אמנם לעתים רחוקות נפתחים בו דיונים, אע"פ כן אין בזה כדי לייחד לו שם של כבוד בפני עצמו.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ד' ינואר 08, 2020 1:24 pm

לבנון כתב:אשכול החידות...משמש על הרוב לאלו המבקשים לפרקים רגיעה כל שהיא מיגיעם ועמלם. וכל ענינו בארעיותו, מעלים חידה, משיבים עליה, קוראים את תשובת הזולת, וממשיכים הלאה.


הייתי מבין את טענתך יותר, אילו היא התייחסה אל אשכול תיאורטי בשם "מילתא דבדיחותא", וכנודע שהיו מחכמי הש"ס שמידי פעם שילבו בשיעור גם מילתא דבדיחותא, כדי - כמו שאתה אומר - להשיג "לפרקים רגיעה כל שהיא מיגיעם ועמלם" בהוויות דאביי ורבא.

מה שאין כן הצגת חידות, היא עצמה חלק בלתי נפרד מלימוד תורה - דהיינו ממצוות "ושננתם" - שיהיו דברי תורה "מחודדים" בפיך (או בלשון הגמ' לגבי החידות - "לחידודי"), כי אכן עיון בחידה - שלא לדבר על עיון בפתרונה - הוא אחת הדרכים הכי יעילות לשנן את דברי התורה ולחדדם בפה. עכ"פ, לענ"ד, לימוד התורה (של "ושננתם") שיש בחידות המחדדות - הוא לפחות יותר מלימוד התורה שישנו בכמה וכמה מדורים שבאתר (כגון מדור אספקלריא ועוד), וזאת מבלי חלילה לזלזל באף אחד מהמדורים שבאתר - כי אמנם כולם חשובים וכולם ברורים - אבל אשכול אביעה חידות חשוב לא פחות מהם, לענ"ד.

לבנון כתב:אשכול החידות...אינו דבר חשוב לקבוע לו מדור לעצמו...אין בזה כדי לייחד לו שם של כבוד בפני עצמו.


מצד שני, כשהדיונים על החידות - מעורבבים כאן אחד בתוך השני, זה מאד מקשה (לפחות עלי) את העיון הזורם בכל חידה בפני עצמה.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ה' ינואר 09, 2020 1:57 pm

מי שאי פעם פירסם תשובה (לאפוקי שאלה) במדור "דקדוק ומסורה", מתבקש להימנע מלענות על החידה הבאה (למרות שככל הידוע לי התשובה לא מובאת במדור ההוא).

חידה על לשון הקודש:

כידוע, בלשון הקודש אפשר לדלג על תיבת "את", כך:

אני "ילדתיך" (דהיינו אני ילדתי אותך).
אתה "ילדתָּני" (דהיינו אתה ילדת אותי).
את "ילדתיני" (דהיינו את ילדת אותי: ירמיהו טו י).
הוא ילדָני" (דהיינו הוא ילד אותי).
היא "יְלָדַתְני" (דהיינו היא ילדה אותי: ירמיהו כ יד).
אנחנו "יְלָדנוך" (דהיינו אנחנו ילדנו אותך).
הם "יְלָדוני" (דהיינו הם ילדו אותי).

החידה היא, מה לגבי אתם: בשלמא - (אתם) "תלדו אותי" (בעתיד) - יתקצר אל "תלדוני". אבל מהי מילת הקיצור של: (אתם) "ילדתם אותי" (בעבר)? כלומר, איך אומרים במילה אחת, צירוף של שתי מילים - שהראשונה שבהן היא (אתם) "...תם" (בעבר) - ושהאחרונה שבהן היא "אותי". נא להביא הוכחה מהתורה (מי שלא יכול מהתורה, אז לפחות מהנביא).

אם עד שקיעת יום ראשון (אופק עיה"ק) לא תהי' תשובה, נפתח את החידה גם לאלה אשר כן פירסמו אי פעם תשובה במדור "דקדוק ומסורה", אבל אז לדעתי הפתרון לא יבושש מלהגיע (אם כי אני מקווה שזה יקרה עוד קודם לכן).
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב א' ינואר 12, 2020 10:30 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

חגי פאהן
הודעות: 221
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » ה' ינואר 09, 2020 2:21 pm

אֱמֹר אֶל כָּל עַם הָאָרֶץ וְאֶל הַכֹּהֲנִים לֵאמֹר כִּי צַמְתֶּם וְסָפוֹד בַּחֲמִישִׁי וּבַשְּׁבִיעִי וְזֶה שִׁבְעִים שָׁנָה הֲצוֹם צַמְתֻּנִי אָנִי?! וְכִי תֹאכְלוּ וְכִי תִשְׁתּוּ הֲלוֹא אַתֶּם הָאֹכְלִים וְאַתֶּם הַשֹּׁתִים.
אם כי ייתכן שעד היום לא הבנתי את הפשט.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ה' ינואר 09, 2020 2:22 pm

חגי פאהן כתב:אֱמֹר אֶל כָּל עַם הָאָרֶץ וְאֶל הַכֹּהֲנִים לֵאמֹר כִּי צַמְתֶּם וְסָפוֹד בַּחֲמִישִׁי וּבַשְּׁבִיעִי וְזֶה שִׁבְעִים שָׁנָה הֲצוֹם צַמְתֻּנִי אָנִי?! וְכִי תֹאכְלוּ וְכִי תִשְׁתּוּ הֲלוֹא אַתֶּם הָאֹכְלִים וְאַתֶּם הַשֹּׁתִים.


יפה. עכשיו אני מחכה להוכחה מהתורה.

חגי פאהן כתב:אם כי ייתכן שעד היום לא הבנתי את הפשט.
מה לא מובן? בלשון הנביא, לצום "את" (פלוני), משמעו: לצום "למען" (פלוני). ד' אומר להם: "וְכִי תֹאכְלוּ וְכִי תִשְׁתּוּ - הֲלוֹא אַתֶּם הָאֹכְלִים" [ולכן למען עצמכם] "וְאַתֶּם הַשֹּׁתִים" [ולכן למען עצמכם], אז כשאתם נמנעים מלאכול ומלשתות - "הֲצוֹם צַמְתֻּנִי אָנִי"? - כלומר האמנם אז כבר אתם צמים אותי [ = למעני] ? למעשה, גם צומכם - הוא למען עצמכם (כי אתם צמים - כמצוות אנשים מלומדה - דרך הרגל ושיגרא בעלמא, מבלי לשים לב לעיקרו של הצום - שהוא השיבה אל ד' ).
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ו' ינואר 10, 2020 9:33 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לבנון
הודעות: 589
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ה' ינואר 09, 2020 11:48 pm

הפשטן כתב:
חגי פאהן כתב:צַמְתֻּנִי


יפה. עכשיו אני מחכה להוכחה מהתורה.
[/size]

שמעוני, שלחוני

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ו' ינואר 10, 2020 12:40 am

לבנון כתב:
הפשטן כתב:עכשיו אני מחכה להוכחה מהתורה.

שמעוני, שלחוני


לא הבנתי מהו הכלל, שאותו אתה בא ללמוד - מהתיבה "שמעוני" - כמו גם מהתיבה "שלחוני", ושממנו אתה בא ללמוד מהי הדרך - לקצר למילה אחת - את צירוף שתי המילים: (אתם) "ילדתם אותי". אם הכלל - שאותו אתה בא ללמוד מהתיבות "שמעוני" וכן "שלחוני" - הוא, שכדי לקצר למילה אחת - כגון את צירוף שתי המילים (אתם) "שימעו אותי" וכדומה - המילה "אותי" תוחלף בהוספת האותיות "ני" אל סוף הפעולה, אז יוצא, שגם אם נבוא לקצר למילה אחת - את צירוף שתי המילים (אתם) "ילדתם אותי" שעליהם שואלת החידה - אז במקום המילה "אותי" נוסיף את האותיות "ני" אל סוף הפעולה, וכך נקבל את המילה האחת: "ילדתמני". אז האמנם, פתרונך לחידה הוא "ילדתמני"?

שים לב, שלא לחינם - כל שבע הדוגמאות שהבאתי בשבע השורות הנפרדות שבהודעתי המציגה את החידה - הן דוגמאות של פעולות שכבר קרו בעבר: (אתה) "ילדת אותי", (הוא) "ילד אותי", (הם) "ילדו אותי", וכדומה. לגבי השבע האלה, הכלל הוא אפוא, שאם רוצים לקצר את צירוף שתי המילים למילה אחת - אז במקום המילה "אותי" - מוסיפים את האותיות "ני" אל סוף הפעולה: "ילדתָּני", "ילָדַני", "ילָדוני", וכדומה. אז שאלתי, לגבי מקרה חדש - שמיני, דהיינו לגבי: (אתם) "ילדתם אותי". זאת שוב פעולה שכבר קרתה בעבר. אז האמנם גם כאן, במקום המילה "אותי", נוסיף את האותיות "ני" אל סוף הפעולה? האמנם "ילדתמני"? לכאורה לא, אז מה כן?

אבל התיבות שהבאת, אתם "שימעו" (כלומר אנא תשמעו) אותי, אתם "שלחו" (כלומר אנא תשלחו) אותי, אינן פעולות אשר כבר קרו בעבר - אלא הן פעולות הנדרשות לקרות בעתיד ע"י ציווי לגביהן, ולכן לא שאלתי עליהן, כי לגביהן לא מתעורר מלכתחילה שום קושי: פשיטא כי - "שימעו אותי" - זה בקיצור "שמעוני", פשוט משום שכרגיל - במקום המילה "אותי" - מוסיפים את האותיות "ני" אל סוף הפעולה. אין שום הוה אמינא שיהי' אחרת. הקושי הוא דווקא לגבי פעולה שכבר קרתה בעבר, כגון שאתם כבר "ילדתם אותי", שהלא אם - במקום המילה "אותי" - נוסיף את האותיות "ני" אל סוף הפעולה, אז נקבל "ילדתמני", אבל הלא אף אחד לא יעלה על דעתו להגיד "ילדתמני", אז מה כן נגיד?

עכ"פ, תודות להערתך המחכימה, הוספתי כעת לנוסח המקורי של החידה, הבהרה (בפיסקה הלפני-אחרונה שם), שכוונת החידה היא אך ורק לפעולה שכבר קרתה בעבר (כי כאמור - רק לגבי פעולה שקרתה בעבר מתעורר קושי - כמבואר שם).

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ב' ינואר 13, 2020 10:00 am

הפשטן כתב:מהי מילת הקיצור של: (אתם) "ילדתם אותי"? כלומר, איך אומרים במילה אחת, צירוף של שתי מילים - שהראשונה שבהן היא (אתם) "...תם" (בעבר) - ושהאחרונה שבהן היא "אותי". נא להביא הוכחה מהתורה.


הפיתרון מובא בתורה פעמיים: העליתוּנו ממצרים (בכתיב-חסר, אגב).

אמור מעתה: "העלי תם אותנו", מתקצר אל "העלי תוּ נו".

אמור מעתה: "העלי תם אותי", מתקצר אל "העלי תוּ ני".

אמור מעתה: "ילד תם אותי", מתקצר אל "ילד תוּ ני".


תדע, דהא נמי בספר זכרי' ז ה, צירוף שתי המילים "צמתם אותי" (כלומר צמתם למעני), מתקצר שם אל "צמתוני".


ודו"ק.

שבענו מטובך
הודעות: 748
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ב' ינואר 13, 2020 7:35 pm

יושב ירושלים כתב:
קראקובער כתב:ואיך יתכן הפוך [לפי חידוש ידוע של אחד מהאחרונים]
אדם שנגע במת ואחר כך נגע בכלים או באדם הכול טהור (מדאורייתא עכ"פ) אבל אם יטבל במקוה כשרה אחר כך הכול יטמא למפרע?

גר שמל ולא טבל כשטבל נעשה גר למפרע [הרוגוצ'ובר].

היכן הם דברי הרוגוצ'ובר?

חגי פאהן
הודעות: 221
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » ד' ינואר 22, 2020 1:59 pm

היכן הפסוק עם הכי הרבה פעמים האות מ' בתורה? והיכן בתנ"ך?

יאיר
הודעות: 10341
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' ינואר 22, 2020 2:09 pm

אולי

("עיזים מאתיים"?

ממתקוממים?)

חגי פאהן
הודעות: 221
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » ד' ינואר 22, 2020 2:10 pm

יאיר כתב:אולי

("עיזים מאתיים"?

ממתקוממים?)

לא.
רמז: יש סיבה ששאלה זו נשאלה דוקא עכשיו...


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 42 אורחים