מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ו' אוגוסט 21, 2020 2:05 am

במסתרים כתב:כתבת מתחילה שיש רק חיריק ולא שוא.


נכון, אבל היעדר עוד ניקודים (חוץ מחיריק) בתיבה, נכתב בחידה - בתור "רמז" עבורה - לא בתור "תנאי" שלה, זאת אומרת שגם אילו היצלחת למצוא במקרא מילה - שחסרונה היחיד היה שיש בה עוד ניקודים - ושמספר החיריקים בה היה "גולש" מעבר לזה שבמילה בעלת מספר החיריקים הכי גדול שבה אין עוד ניקודים, אז המילה "הגולשת" עדין היתה פותרת את החידה (ואף יוצרת קושיא על חד החידה שהיטעה עם רמז מטעה).
מה שאין כן, אילו היעדר עוד ניקודים היה מוצג - בתור "תנאי" של החידה - ולא בתור "רמז" (גרידא) עבורה, אז המילה "הגולשת" לא הייתה פותרת את החידה.

במסתרים כתב:כהקדמת "מש-" שגם בלי לבדוק יודעים אנחנו שיש אחד ואין שני לו

יש עוד אחד: "משלנו".

במסתרים כתב:שוב ראיתי שיתכן גם הפעיל מנחי פ"נ, הכיתיני, לנוכחת.

נכון, אלא שאני העדפתי לתת דוגמאות מהשלמים (לגבי פה"פ), ורמזתי לנחים ע"י שהוספתי אחרי הדוגמאות מהשלמים הנ"ל: "ועוד".


במסתרים כתב:העליתי רמיתיני כמשקל כשר אך לא זכרתי לה דוגמא בכתבי הקודש.

המילה רימיתיני, אינה רק "משקל כשר" (כלשונך), ולא רק שהיא עצמה מובאת בכתבי הקודש (כפי שמובא בהודעה שאליה היפנה לבנון), אלא היא היא גם פתרון החידה...
נערך לאחרונה על ידי אחד התלמידים ב ו' אוגוסט 21, 2020 2:28 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

במסתרים
הודעות: 752
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי במסתרים » ו' אוגוסט 21, 2020 2:19 am

אחד התלמידים כתב:.

חטאתי כי לא ידעתי, חשבתי שהוא תנאי. (ואם לא דקתי היטב, חטאתי נגדי.)
יש אחד "מש-" כתבתי למליצה (שקלתי אם להקטין את הוודאות וסמכתי שמן הסתם אין דומה לו ובטחתי שבוודאי אין עוד רבים, לפחות בפעלים צדקתי).
רוב או כל השלמים כבר נפסלו אצלי לפי סברתי המוטעית הנ"ל שאני מחפש תיבה חרוקה כולה.

ראיתי הטוב והלבנון וכבר כסיתיני כלמה בהודעתי אחריו.

ייש"כ. היה לי למשיב נפש.

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ו' אוגוסט 21, 2020 9:05 am

במסתרים כתב:ראיתי הטוב והלבנון וכבר כסיתיני כלמה בהודעתי אחריו.


"כסיתיני"? האם התכוונת לפנות אל הכלימה בלשון של נוכחת? או שמא כוונתך לפסוק בתהלים: "ובושת פני כיסתני"? אך שם האות ת' אינה בחיריק כמובן.

עזריאל ברגר
הודעות: 9557
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוגוסט 21, 2020 9:16 am

א. מה הפסוק שבו יש הכי הרבה מילים שמתחילות באותה האות?
ב. מה הפסוק שבו יש הכי הרבה מילים שמסתיימות באותה האות?

לע"ע מצאתי פסוק שיש בו 11 מילים שמתחילות באות ו' וגם 12 מילים שמסתיימות באות ם.

במסתרים
הודעות: 752
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי במסתרים » ו' אוגוסט 21, 2020 9:39 am

אחד התלמידים כתב:"כסיתיני"?

כסיתי את עצמי.

במסתרים
הודעות: 752
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי במסתרים » ו' אוגוסט 21, 2020 9:46 am

עזריאל ברגר כתב:לע"ע מצאתי פסוק שיש בו 11 מילים שמתחילות באות ו' וגם 12 מילים שמסתיימות באות ם.

זה ממש קל
מעולם לא ספרתי אותיותיו ומ"מ תיאורך מעלה אותו מן הזכרון מיד, מוכר מרש"י עה"ת ומן המשנה

דברי הימים: ויקומו האנשים... וילבישום...

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ו' אוגוסט 21, 2020 10:36 am

במסתרים כתב:
אחד התלמידים כתב:"כסיתיני"?

כסיתי את עצמי.


אם כך, אז היה עליך לכתוב "כסיתיני בִּכלימה", הלא כן?

במסתרים
הודעות: 752
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי במסתרים » ו' אוגוסט 21, 2020 10:50 am

אחד התלמידים כתב:אם כך, אז היה עליך לכתוב "כסיתיני בִּכלימה", הלא כן?

איני ראשון ואיני אחרון שיצריכו דבריי עיון הדק היטב...

ברם מצינו ואכסך משי, ועוד

עזריאל ברגר
הודעות: 9557
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוגוסט 21, 2020 10:54 am

במסתרים כתב:
עזריאל ברגר כתב:לע"ע מצאתי פסוק שיש בו 11 מילים שמתחילות באות ו' וגם 12 מילים שמסתיימות באות ם.

זה ממש קל
מעולם לא ספרתי אותיותיו ומ"מ תיאורך מעלה אותו מן הזכרון מיד, מוכר מרש"י עה"ת ומן המשנה

דברי הימים: ויקומו האנשים... וילבישום...

אכן. בשיעור החומש-רש"י של היום.
ובינתיים חבר שלי מצא 2 פסוקים שבכל אחד מהם יש 14 מילים המתחילות באות ו.

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ו' אוגוסט 21, 2020 11:05 am

במסתרים כתב:
אחד התלמידים כתב:אם כך, אז היה עליך לכתוב "כסיתיני בִּכלימה", הלא כן?

ברם מצינו ואכסך משי, ועוד


ייש"כ.

עזריאל ברגר
הודעות: 9557
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוגוסט 21, 2020 12:01 pm

עזריאל ברגר כתב:
במסתרים כתב:
עזריאל ברגר כתב:לע"ע מצאתי פסוק שיש בו 11 מילים שמתחילות באות ו' וגם 12 מילים שמסתיימות באות ם.

זה ממש קל
מעולם לא ספרתי אותיותיו ומ"מ תיאורך מעלה אותו מן הזכרון מיד, מוכר מרש"י עה"ת ומן המשנה

דברי הימים: ויקומו האנשים... וילבישום...

אכן. בשיעור החומש-רש"י של היום.
ובינתיים חבר שלי מצא 2 פסוקים שבכל אחד מהם יש 14 מילים המתחילות באות ו.

והוא מצא גם פסוק עם 14 מילים המסתיימות באות ם.

עזריאל ברגר
הודעות: 9557
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוגוסט 21, 2020 12:03 pm

ועוד חידות לפרשת שופטים:
א. אותן שתי מילים (רצוף) גם בפרשה וגם בהפטרה, אך במשמעות שונה.
ב. למי חם בלב?

עזריאל ברגר
הודעות: 9557
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוגוסט 21, 2020 12:13 pm

מילה שמופיעה בתורה פעמיים בלבד, ושתיהן בפרשתנו, ורומזת על אירוע שהתרחש השבוע.

באר בשדה
הודעות: 265
הצטרף: ד' אוגוסט 21, 2019 10:39 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי באר בשדה » ו' אוגוסט 21, 2020 12:49 pm

עזריאל ברגר כתב:מילה שמופיעה בתורה פעמיים בלבד, ושתיהן בפרשתנו, ורומזת על אירוע שהתרחש השבוע.

viewtopic.php?f=19&t=52581#p653235

עזריאל ברגר
הודעות: 9557
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוגוסט 21, 2020 1:50 pm

באר בשדה כתב:
עזריאל ברגר כתב:מילה שמופיעה בתורה פעמיים בלבד, ושתיהן בפרשתנו, ורומזת על אירוע שהתרחש השבוע.

viewtopic.php?f=19&t=52581#p653235

מעניין שכל הפעמים שהוזכרה מילה זו בתנ"ך - הן לשלילה.
ואף הוא לא אהב את הכינוי הזה!

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ש' אוגוסט 22, 2020 9:03 pm

עזריאל ברגר כתב:ואיפה מצינו מילה עם 4 נקודות פתח אחד אחרי השני?
...
הַטַּבַּעַת (פעמיים - בתרומה ובויקהל)
בַּקַּלַּחַת
הַצַּלַּחַת
הַקַּדַּחַת, וגם: וּבַקַּדַּחַת
בַּּגַּבַּחַת
וְלַסַּפַּחַת (גם כאן יש וא"ו החיבור, כמו "ובקדחת")


חוץ מהדוגמאות שהבאת, איפה מצינו במקרא עוד מילה עם 4 נקודות פתח, אם כי לאו דווקא אחד אחרי השני?
למעשה, יש אפילו שתי מילים כאלה, ושתיהן באותו ספר.

לבנון
הודעות: 664
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ש' אוגוסט 22, 2020 11:22 pm

עזריאל ברגר כתב:ועוד חידות לפרשת שופטים:
א. אותן שתי מילים (רצוף) גם בפרשה וגם בהפטרה, אך במשמעות שונה.
ב. למי חם בלב?

א. עין בעין
ב. גואל הדם

לבנון
הודעות: 664
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ש' אוגוסט 22, 2020 11:33 pm

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
במסתרים כתב:
עזריאל ברגר כתב:לע"ע מצאתי פסוק שיש בו 11 מילים שמתחילות באות ו' וגם 12 מילים שמסתיימות באות ם.

זה ממש קל
מעולם לא ספרתי אותיותיו ומ"מ תיאורך מעלה אותו מן הזכרון מיד, מוכר מרש"י עה"ת ומן המשנה

דברי הימים: ויקומו האנשים... וילבישום...

אכן. בשיעור החומש-רש"י של היום.
ובינתיים חבר שלי מצא 2 פסוקים שבכל אחד מהם יש 14 מילים המתחילות באות ו.

והוא מצא גם פסוק עם 14 מילים המסתיימות באות ם.

נחמיה יג כה
ואריב עמם ואקללם ואכה מהם אנשים ואמרטם ואשביעם באלהים אם תתנו בנתיכם לבניהם ואם תשאו מבנתיהם לבניכם ולכם

מלכים ב ז ח
ויבאו המצרעים האלה עד קצה המחנה ויבאו אל אהל אחד ויאכלו וישתו וישאו משם כסף וזהב ובגדים וילכו ויטמנו וישבו ויבאו אל אהל אחר וישאו משם וילכו ויטמנו

לבנון
הודעות: 664
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » א' אוגוסט 23, 2020 12:06 am

אחד התלמידים כתב:
עזריאל ברגר כתב:ואיפה מצינו מילה עם 4 נקודות פתח אחד אחרי השני?
...
הַטַּבַּעַת (פעמיים - בתרומה ובויקהל)
בַּקַּלַּחַת
הַצַּלַּחַת
הַקַּדַּחַת, וגם: וּבַקַּדַּחַת
בַּּגַּבַּחַת
וְלַסַּפַּחַת (גם כאן יש וא"ו החיבור, כמו "ובקדחת")


חוץ מהדוגמאות שהבאת, איפה מצינו במקרא עוד מילה עם 4 נקודות פתח, אם כי לאו דווקא אחד אחרי השני?
למעשה, יש אפילו שתי מילים כאלה, ושתיהן באותו ספר.

דניאל ו, פסוק ב: לאחשדרפניא. ובפסוקים ד ה ז ח: ואחשדרפניא (חמש פעמים באותו הספר).
אם תחשיב גם את החט"ף פת"ח, יש שם 5 פת"חין

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » א' אוגוסט 23, 2020 12:35 am

לבנון כתב:
אחד התלמידים כתב:
עזריאל ברגר כתב:ואיפה מצינו מילה עם 4 נקודות פתח אחד אחרי השני?
...
הַטַּבַּעַת (פעמיים - בתרומה ובויקהל)
בַּקַּלַּחַת
הַצַּלַּחַת
הַקַּדַּחַת, וגם: וּבַקַּדַּחַת
בַּּגַּבַּחַת
וְלַסַּפַּחַת (גם כאן יש וא"ו החיבור, כמו "ובקדחת")


חוץ מהדוגמאות שהבאת, איפה מצינו במקרא עוד מילה עם 4 נקודות פתח, אם כי לאו דווקא אחד אחרי השני?
למעשה, יש אפילו שתי מילים כאלה, ושתיהן באותו ספר.

דניאל ו, פסוק ב: לאחשדרפניא. ובפסוקים ד ה ז ח: ואחשדרפניא (חמש פעמים באותו הספר).
אם תחשיב גם את החט"ף פת"ח, יש שם 5 פת"חין


ייש"כ.
כמובן פתח אינו חטף.
כמובן רק שתי מילים.

חגי פאהן
הודעות: 362
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » א' אוגוסט 23, 2020 1:06 pm

לבנון כתב:
אחד התלמידים כתב:
עזריאל ברגר כתב:ואיפה מצינו מילה עם 4 נקודות פתח אחד אחרי השני?
...
הַטַּבַּעַת (פעמיים - בתרומה ובויקהל)
בַּקַּלַּחַת
הַצַּלַּחַת
הַקַּדַּחַת, וגם: וּבַקַּדַּחַת
בַּּגַּבַּחַת
וְלַסַּפַּחַת (גם כאן יש וא"ו החיבור, כמו "ובקדחת")


חוץ מהדוגמאות שהבאת, איפה מצינו במקרא עוד מילה עם 4 נקודות פתח, אם כי לאו דווקא אחד אחרי השני?
למעשה, יש אפילו שתי מילים כאלה, ושתיהן באותו ספר.

דניאל ו, פסוק ב: לאחשדרפניא. ובפסוקים ד ה ז ח: ואחשדרפניא (חמש פעמים באותו הספר).
אם תחשיב גם את החט"ף פת"ח, יש שם 5 פת"חין

גם בדניאל ג ב

חגי פאהן
הודעות: 362
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » א' אוגוסט 23, 2020 1:11 pm

ברוח זו, מה הפסוק עם הכי הרבה קמצים? רמז: 40! בפער ניכר על זה שאחריו.

לבנון
הודעות: 664
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » א' אוגוסט 23, 2020 9:36 pm

חגי פאהן כתב:ברוח זו, מה הפסוק עם הכי הרבה קמצים? רמז: 40! בפער ניכר על זה שאחריו.

דניאל ה כג
וְעַל מָרֵא שְׁמַיָּא הִתְרוֹמַמְתָּ וּלְמָאנַיָּא דִי בַיְתֵהּ הַיְתִיו קָדָמָךְ וְאַנְתְּ וְרַבְרְבָנָךְ שֵׁגְלָתָךְ וּלְחֵנָתָךְ חַמְרָא שָׁתַיִן בְּהוֹן וְלֵאלָהֵי כַסְפָּא וְדַהֲבָא נְחָשָׁא פַרְזְלָא אָעָא וְאַבְנָא דִּי לָא חָזַיִן וְלָא שָׁמְעִין וְלָא יָדְעִין שַׁבַּחְתָּ וְלֵאלָהָא דִּי נִשְׁמְתָךְ בִּידֵהּ וְכָל אֹרְחָתָךְ לֵהּ לָא הַדַּרְתָּ

לבנון
הודעות: 664
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » א' אוגוסט 23, 2020 10:47 pm

היכן יש בתנ"ך שם של איש/אשה שיש בו את האותיות 'צ' ו'ט' (הסדר לא מעכב).
והיכן יש כנ"ל: ג ס. ד ט. ט ס. ט ע. כ ק. ז ז. ח ח. ט ט. כ כ. ע ע.
לחלק מהשאלות יש יותר מתשובה אחת

לבנון
הודעות: 664
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » א' אוגוסט 23, 2020 10:52 pm

חמש עשרה מילים בתנ"ך בנות ארבע אותיות, ששלוש מהן שוות והרביעית שונה. (דוגמה מהגש"פ: הקהה את שיניו).

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ב' אוגוסט 24, 2020 2:01 am

לבנון כתב:חמש עשרה מילים בתנ"ך בנות ארבע אותיות, ששלוש מהן שוות והרביעית שונה. (דוגמה מהגש"פ: הקהה את שיניו).


אם כדבריך יש בדיוק 15 מילים כאלה - מה שאגב יוכל להיות נכון רק אם שינוי בניקוד נחשב כמשנה את המילה - אז זאת רק אם מחשיבים את האותיות הסופיות כאותיות נפרדות, אחרת יש עוד 7 מילים כאלה - ובסך הכול 22 (אלא אם כן שינוי בניקוד אינו נחשב כמשנה את המילה ואז בסך הכול יהיו 20).

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ב' אוגוסט 24, 2020 2:02 am

ברוח זו: יש למצוא במקרא מילה, אשר רוב אותיותיה הן למעשה - אות אחת קבועה - שמופיעה במילה לפחות ארבע פעמים.

רמז: במקרא יש חמש מילים כאלה, בעוד שהאות הקבועה הנ"ל - גם אינה משתנה ממילה למילה - בכל חמש המילים הללו...

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ו' אוגוסט 28, 2020 7:13 am

אחד התלמידים כתב:ברוח זו: יש למצוא במקרא מילה, אשר רוב אותיותיה הן למעשה - אות אחת קבועה - שמופיעה במילה לפחות ארבע פעמים.

רמז: במקרא יש חמש מילים כאלה, בעוד שהאות הקבועה הנ"ל - גם אינה משתנה ממילה למילה - בכל חמש המילים הללו...


האות הקבועה היא מ'.

חמש ממי"ן:
ממתקוממים (תהלים יז ז).

ארבע ממי"ן, ועוד שתי אותיות אחרות:
ממקומם (איוב ז יז).
מִמְּרֹמִים (שם לא ב).

ארבע ממי"ן, ועוד שלוש אותיות אחרות:
ממקומכם (יהושע ג ג).
ממעמקים (תהלים קל א).

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ו' אוגוסט 28, 2020 7:19 am

כידוע יש שמונה מיני ניקוד: קמץ, פתח, צירי, סגול, חיריק, חולם, שורוק, שוא.
וכידוע יש חמש אותיות סופיות: ך, ם, ן, ף, ץ.

א. מה הם, הניקוד היחיד, והאות הסופית היחידה - שאינה באה (מיד) אחריו - בשום מקום במקרא?

שתי השאלות הבאות מניחות, שאות סופית אינה נחשבת אות נפרדת ממקבילתה הלא סופית:
ב. מה הם, הניקוד היחיד, והאות היחידה - שאינה באה (מיד) אחריו - בשום מקום במקרא?
ג. יש למצוא לפחות זוג אחד (למעשה יש שניים), של ניקוד ושל אות אשר - אינה באה (מיד) אחרי ניקוד זה בשום מקום בחומש למרות שהיא - כן באה (מיד) אחרי ניקוד זה בנ"ך?

לבנון
הודעות: 664
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ש' אוגוסט 29, 2020 10:01 pm

אחד התלמידים כתב:כידוע יש שמונה מיני ניקוד: קמץ, פתח, צירי, סגול, חיריק, חולם, שורוק, שוא.
וכידוע יש חמש אותיות סופיות: ך, ם, ן, ף, ץ.

א. מה הם, הניקוד היחיד, והאות הסופית היחידה - שאינה באה (מיד) אחריו - בשום מקום במקרא?

שתי השאלות הבאות מניחות, שאות סופית אינה נחשבת אות נפרדת ממקבילתה הלא סופית:
ב. מה הם, הניקוד היחיד, והאות היחידה - שאינה באה (מיד) אחריו - בשום מקום במקרא?
ג. יש למצוא לפחות זוג אחד (למעשה יש שניים), של ניקוד ושל אות אשר - אינה באה (מיד) אחרי ניקוד זה בשום מקום בחומש למרות שהיא - כן באה (מיד) אחרי ניקוד זה בנ"ך?

א. הניקוד שוא אינו מופיע לפני ץ (לפני ף יש במשלי ל ו, ולפני ם בישעיה ט ו).

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ג' ספטמבר 01, 2020 1:04 am

לבנון כתב:
אחד התלמידים כתב:כידוע יש שמונה מיני ניקוד: קמץ, פתח, צירי, סגול, חיריק, חולם, שורוק, שוא.
וכידוע יש חמש אותיות סופיות: ך, ם, ן, ף, ץ.

א. מה הם, הניקוד היחיד, והאות הסופית היחידה - שאינה באה (מיד) אחריו - בשום מקום במקרא?

א. הניקוד שוא אינו מופיע לפני ץ (לפני ף יש במשלי ל ו, ולפני ם בישעיה ט ו).


יש"כ.

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ג' ספטמבר 01, 2020 1:08 am

אחד התלמידים כתב:כידוע יש שמונה מיני ניקוד: קמץ, פתח, צירי, סגול, חיריק, חולם, שורוק, שוא.
ב. מה הם, הניקוד היחיד, והאות היחידה - שאינה באה (מיד) אחריו - בשום מקום במקרא?
ג. יש למצוא לפחות זוג אחד (למעשה יש שניים), של ניקוד ושל אות אשר - אינה באה (מיד) אחרי ניקוד זה בשום מקום בחומש למרות שהיא - כן באה (מיד) אחרי ניקוד זה בנ"ך?


ב. האות ו' לא תבוא אחרי שורוק, בשום מקום במקרא.
ג, האות ו' לא תבוא אחרי חולם, בשום מקום בחומש, אבל בנ"ך היא תבוא (בבנין קל בהווה בשרשים שבהם האות האמצעית היא ו' שנשמעת: גוע, לוה, קוה, שוה).

יאיר
הודעות: 10448
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' ספטמבר 01, 2020 1:15 am


אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ג' ספטמבר 01, 2020 1:25 am


לא ברור, לאיזו תגובה קודמת (ולאיזה עניין), מתיייחסת תגובתך.

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ג' ספטמבר 01, 2020 11:05 am

אחד התלמידים כתב:
אחד התלמידים כתב:כידוע יש שמונה מיני ניקוד: קמץ, פתח, צירי, סגול, חיריק, חולם, שורוק, שוא.
...
יש למצוא לפחות זוג אחד (למעשה יש שניים), של ניקוד ושל אות אשר - אינה באה (מיד) אחרי ניקוד זה בשום מקום בחומש למרות שהיא - כן באה (מיד) אחרי ניקוד זה בנ"ך?

...
האות ו' לא תבוא אחרי חולם, בשום מקום בחומש, אבל בנ"ך היא תבוא, בבנין קל בהווה בשרשים שבהם האות האמצעית היא ו' שנשמעת: גוע, לוה, קוה, שוה.


בחידה ציינתי שיש שני פתרונות, אבל אח"כ נתתי בשגגה רק אחד (ו' אחרי חולם) בעודי שוכח לתת את השני, אז הנה הוא:
ש' שמאלית אחרי קובוץ: אין בכל החומש, אבל יש בנ"ך: יששום, פרשות, פרש (על ההרים), עשיתי (בסתר).
וזה שבפעם הקודמת שכחתי לתת את הפתרון השני, אפשר שזה קשור בין השאר גם לכך, שהפתרון השני עלול להיחשב כפגום, שהלא לכאורה ניתן לטעון כנגדו ששין ימנית ושין שמאלית הן אותה אות (בעוד שמצינו בחומש שין ימנית אחרי קובוץ).

עזריאל ברגר
הודעות: 9557
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 02, 2020 5:57 pm

מצאתי באחד מספרי הפוסקים המפורסמים שפוסק לגבי מישהו שהוא כגוי "לכל דבר", ואחרי כמה הלכות רואים בבירור שלמרות זאת - עדיין יש לו דין של יהודי לפחות לענין אחד...

מיהו הפוסק, והיכן הם הדברים?

לבי במערב
הודעות: 6250
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' ספטמבר 02, 2020 8:33 pm

טור (ושו"ע) אה"ע סי' קכג (ס"ב). שם סי' קנז (ס"ד).

עזריאל ברגר
הודעות: 9557
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 02, 2020 8:39 pm

לבי במערב כתב:טור (ושו"ע) אה"ע סי' קכג (ס"ב). שם סי' קנז (ס"ד).

יפה. אך החידה היא במרחק של כמה הלכות ולא סימנים.

לבי במערב
הודעות: 6250
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' ספטמבר 02, 2020 8:44 pm

הל' ע"ז פ"ב ה"ה. שם ה"י.

עזריאל ברגר
הודעות: 9557
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 02, 2020 8:52 pm

לבי במערב כתב:הל' ע"ז פ"ב ה"ה. שם ה"י.

מדויק!
(ברמב"ם, כמובן)


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בן אליהו ו־ 161 אורחים