מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
כותב
הודעות: 861
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: אשכול אביעה חידות - קרקוב במגילת אסתר

הודעהעל ידי כותב » ג' פברואר 15, 2011 9:15 pm

חנבין כתב:איזה דבר המוזכר במגילת אסתר, הביאו אותו מן.... העיר קרקוב (קרקוי, קראקא) שבגליציה?


אפשר ליתן איזה רמז?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' פברואר 15, 2011 11:20 pm

יאיר כתב:
מה שם אם שמשון, אשת פוטיפרע, אשת יחזקאל הנביא ותאומות קין והבל?

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ג' פברואר 15, 2011 11:27 pm

צללפונית אם שמשון

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' פברואר 15, 2011 11:30 pm

נכון.

והשאר? [3 תאומות של קין והבל]. - [אגב, תאומה אחת התגלגלה באשת יחזקאל].

ואפשר להוסיף..איך קראו לשני מכשפי הערב רב שיצרו את העגל?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' פברואר 16, 2011 9:45 am

יאיר,
הרבה מחידותיך על שמות האנשים מבוארים בקונטרסו של ר"ח קנייבסקי 'למכסה עתיק' (בתוך ספרו 'טעמא דקרא'), איש (ואשה) על מקומו.

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות - קרקוב במגילת אסתר

הודעהעל ידי חנבין » ד' פברואר 16, 2011 9:55 am

כותב כתב:
חנבין כתב:איזה דבר המוזכר במגילת אסתר, הביאו אותו מן.... העיר קרקוב (קרקוי, קראקא) שבגליציה?


אפשר ליתן איזה רמז?


רמז: כך דעת אליהו התשבי

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חנבין » ד' פברואר 16, 2011 10:14 am

ישבב הסופר כתב:צללפונית אם שמשון

אם כי כך מופיע בכל הדפוסים נראה דצ"ל: הצללפוני, שאין כונת הגמרא לחדש כאן שֵׁם, אלא לומר ש"הצללפוני" הנזכרת בדה"א (ד ג), היא אמו של שמשון. וראה שם ברד"ק שאכן תמה מדוע נזכרה דוקא אשה זו בעוד שבכל היחס שם נזכרו רק הגברים, ולדברי הגמרא יש לישב שרצה הכתוב להזכיר שם אם שמשון. (הרד"ק עצמו ביאר שהיתה זו אשה חשובה לכן הזכירה הכתוב, ולהנ"ל חשיבותה בבנה המפורסם).
וזו כונת הרש"ל שם להגיה, ולפנינו ברש"ל "נראה לי צללפונית ... בדברי הימים בסוף יחס יהודה" ובדפוס ראשון של הג' הרש"ל: נראה לי הצללפונית. וכנראה גם זה לא מדויק והמדפיסים לא העתיקו נכון וצריך לומר: "נראה לי הצללפוני ... בדברי הימים בסוף יחס יהודה".
ומפורש מצאתי כך במדרש במדבר רבה (י ה): וכן מנוח היה מדן ואשתו היתה מיהודה נמצא שמשון בא משבט דן ומשבט יהודה שכך אמרו אמיה דשמשון הצללפוני שמה והיא מיוחסת על שבט יהודה שנא' (דה"א ד ג) ושם אחותם הצללפוני,

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' פברואר 16, 2011 2:19 pm

יישר כח חנבין! חידשת לי.

ח"ב
בלמכסה עתיק מצאתי שמות אחרים לתאומות ממה שהכרתי.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ש' פברואר 19, 2011 11:34 pm

מי הם יונוס ויומברוס, זליכה, מחמד, ינבושד ובלבירה,קלמנה,קנונתו והויה?

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דראל » ש' פברואר 19, 2011 11:52 pm

יאיר כתב:
היכן מצאנו בתנ"ך פס' ששם-עצם זכר מתואר בו בפועל נקבה ושם-עצם נקבה מתואר בו בפועל זכר? (לא באיוב).


אקווה שאין הכוונה למ"א יט יא.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ש' פברואר 19, 2011 11:54 pm

לא..

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' פברואר 20, 2011 3:45 am

יונוס ויומברוס בני בלעם והיו במעשה העגל עי' זוהר בלק

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » א' פברואר 20, 2011 4:18 am

יפה.

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חנבין » א' פברואר 20, 2011 10:01 am

יאיר כתב:מי הם ...., זליכה.......?

אשת פוטיפר (ס' הישר)

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » א' פברואר 20, 2011 10:02 am

נכון..

אלון גורן
הודעות: 50
הצטרף: א' אוגוסט 08, 2010 8:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אלון גורן » א' פברואר 20, 2011 12:06 pm

יאיר כתב:
עוטר ישראל כתב:אביעה חידות - המשך!
היכן כתוב בתורה:
1. המלך?
2. אחד אני והוא איש?
3. אמר לו משה?

מה לגבי זה?..
אין לך רמז?


1. המלך תמלך עלינו אם משול תמשול בנו
2. ונחלמה חלום בלילה אחד אני והוא איש כפתרון חלומו חלמנו
3. ???

גלאגוזים
הודעות: 1105
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 1:55 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי גלאגוזים » א' פברואר 20, 2011 12:56 pm

אלון גורן כתב:
יאיר כתב:
עוטר ישראל כתב:אביעה חידות - המשך!
היכן כתוב בתורה:
1. המלך?
2. אחד אני והוא איש?
3. אמר לו משה?

מה לגבי זה?..
אין לך רמז?


1. המלך תמלך עלינו אם משול תמשול בנו
2. ונחלמה חלום בלילה אחד אני והוא איש כפתרון חלומו חלמנו
3. ???


1. אל עמק שווה הוא עמק המלך בפ' לך לך
דרך המלך נלך. בפ' חוקת.
3. ויעש עיהושע כאשר אמר לו משה בסוף פ' בשלח.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » א' פברואר 20, 2011 4:41 pm


מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשכול אביעה חידות - קרקוב במגילת אסתר

הודעהעל ידי מעיין » א' פברואר 20, 2011 8:11 pm

חנבין כתב:
כותב כתב:
חנבין כתב:איזה דבר המוזכר במגילת אסתר, הביאו אותו מן.... העיר קרקוב (קרקוי, קראקא) שבגליציה?


אפשר ליתן איזה רמז?


רמז: כך דעת אליהו התשבי

רומז ונרמז
ר' אליהו בחור בספרו מתורגמן

קרק.jpg
קרק.jpg (26.9 KiB) נצפה 15081 פעמים


הביאו הפרי מגדים בא' מאגרותיו

קרק ב.jpg
קרק ב.jpg (51.73 KiB) נצפה 15080 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חכם באשי » א' פברואר 20, 2011 8:13 pm

האם קראקא הייתה בכלל מיושבת באותה תקופה קדומה?

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חנבין » א' פברואר 20, 2011 8:40 pm

נפלא מעיין לא האמנתי שמישהו יגיע לזה, וכעת שמישהו יסביר היטב דברי הפרמ"ג הנ"ל באגרות, לא הכל מובן.
לשאלת הבאשי, באמת לא נראה שהיתה אז עיר כזו, וכנראה זו כונת הפרמ"ג שרחוק הוא, שמאד לא מסתבר לומר כך, (גם המתורגמן כתב "אולי").
אבל מה עם יתר דברי הפרמ"ג הלא מובנים?

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי גוראריה » א' פברואר 20, 2011 8:45 pm

חנבין כתב:נפלא מעיין לא האמנתי שמישהו יגיע לזה, וכעת שמישהו יסביר היטב דברי הפרמ"ג הנ"ל באגרות, לא הכל מובן.
לשאלת הבאשי, באמת לא נראה שהיתה אז עיר כזו, וכנראה זו כונת הפרמ"ג שרחוק הוא, שמאד לא מסתבר לומר כך, (גם המתורגמן כתב "אולי").
אבל מה עם יתר דברי הפרמ"ג הלא מובנים?

למה לא נאמר כפשוטו שהכוונה ל'קיר מואב' המכונה בתרגומים 'כרכא דמואב' [די מואבישער קראקא...], וכמדומה שעד היום כך שמה?!

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חנבין » א' פברואר 20, 2011 9:04 pm

גוראריה כתב:
חנבין כתב:נפלא מעיין לא האמנתי שמישהו יגיע לזה, וכעת שמישהו יסביר היטב דברי הפרמ"ג הנ"ל באגרות, לא הכל מובן.
לשאלת הבאשי, באמת לא נראה שהיתה אז עיר כזו, וכנראה זו כונת הפרמ"ג שרחוק הוא, שמאד לא מסתבר לומר כך, (גם המתורגמן כתב "אולי").
אבל מה עם יתר דברי הפרמ"ג הלא מובנים?

למה לא נאמר כפשוטו שהכוונה ל'קיר מואב' המכונה בתרגומים 'כרכא דמואב' [די מואבישער קראקא...], וכמדומה שעד היום כך שמה?!

יתכן שאתה צודק, אבל הרבה יותר מענין לומר שזו קראקא, ועוד שהתשבי סבור כך.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' פברואר 21, 2011 12:54 am

תזכורת: מי הם מחמד, ינבושד ובלבירה,קלמנה,קנונתו והויה?
[מי שמספיק חכם ועקב אחרי ההודעות יוכל לדעת גם בלי לחפש...].

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דראל » ב' פברואר 21, 2011 9:32 am

מעיין כתב:
יאיר כתב:"ובני, ארם--עוץ וחול, וגתר ומש" (בראשית י כג).

לידיעה בעלמא!
בדברי הימים כתוב ומשך ובמלבי"ם שם ד'מש' היא קיצור השם מ'משך'
ועיי' שם ברד"ק כעין זה

גרסת תרגום השבעים זהה לפירושו של המלבי"ם. לעומת זאת השומרונים גרסו 'משא'.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מעיין » ב' פברואר 21, 2011 7:15 pm

מה לתבן את הבר

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חנבין » ב' פברואר 21, 2011 8:21 pm

מעיין כתב:מה לתבן את הבר

אכן, באמת בפורום זה לא אמורים להזכר ספרים אלו.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מעיין » ב' פברואר 21, 2011 8:34 pm

עם מי התכונן המן להפגש בעת צליבתו?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' פברואר 21, 2011 8:35 pm

חנבין כתב:
מעיין כתב:מה לתבן את הבר

אכן, באמת בפורום זה לא אמורים להזכר ספרים אלו.


לא חסרים גדולי עולם שהתייחסו לתרגום השבעים בכבוד (אך לגבי נוסח השומרונים,איני יודע)

קול אומר קרא
הודעות: 64
הצטרף: ה' נובמבר 25, 2010 10:14 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קול אומר קרא » ב' פברואר 21, 2011 8:41 pm

חכם באשי כתב:
חנבין כתב:
מעיין כתב:מה לתבן את הבר

אכן, באמת בפורום זה לא אמורים להזכר ספרים אלו.


לא חסרים גדולי עולם שהתייחסו לתרגום השבעים בכבוד (אך לגבי נוסח השומרונים,איני יודע)

כמה טיפשות בשורה אחת, מה הקשר 'כבוד' לכאן? האם 'גדולי עולם' התייחסו לתרגום השבעים כדי להביא ממנו גרסאות אחרות לתנ"ך? (כמו שעשה הכותב למעלה) או רק לצורך פרשנות???
אז למה אתה יורה מהשרוול בלי לחשוב בכלל?

אלון גורן
הודעות: 50
הצטרף: א' אוגוסט 08, 2010 8:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אלון גורן » ב' פברואר 21, 2011 8:44 pm

קול
אני מוחה על צורת ההתבטאות, איש ספר לתשומת לבך.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מעיין » ב' פברואר 21, 2011 8:52 pm

על כבודי לא מחיתם ועל כבוד בו"ד מחיתם... אתמהה

-----
האם ראה א' שה'מנחת שי' יביא באיזה מקום את 'גירסת השומרונים' בין גירסאות הספרים מזרחיים ומערביים שמביא למכביר

אלון גורן
הודעות: 50
הצטרף: א' אוגוסט 08, 2010 8:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אלון גורן » ב' פברואר 21, 2011 8:59 pm

אבקש להרגע. אפשר לקיים מצוות מחייה בנחת ובנעימות, זו כל בקשתי.

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חנבין » ב' פברואר 21, 2011 8:59 pm

חכם באשי כתב:לא חסרים גדולי עולם שהתייחסו לתרגום השבעים בכבוד (אך לגבי נוסח השומרונים,איני יודע)


אכן מזכירים את התרגום הלטיני (אבל נדמה לי שרק את של הירונימוס אתה בטוח שגם את השבעים?), אך לא לגבי גירסאות, בנוסף לא כל מה שהם יכלו לעשות זו גם זכותנו כי הם ידעו מהו תוכו ומהו קליפתו, לא כן אנחנו.

אלון גורן
הודעות: 50
הצטרף: א' אוגוסט 08, 2010 8:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אלון גורן » ב' פברואר 21, 2011 9:13 pm

סליחה על הבורות, לאחר מחשבה שניה, למה באמת אי אפשר להביא גירסא מתרגום השבעים? זה לא נחשב חז"ל? ואם זה לא חז"ל אז למה מביאים פרשנויות שלהם?
נא לא להתקיף, אני רק שאלה.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' פברואר 21, 2011 9:15 pm

קול אומר קרא,
אכן קולך אומר קרא-קרא כעורב, אבל לפני שהינך שופך חמתך, עיין נא במה שמדובר כאן:
דראל הביא את תרגום השבעים כסייעתא לפרשנות של המלבי"ם, לא כעֵד נוסח אחר למקרא.
ולכך אף אני התכוונתי, באומרי שגדולי עולם הביאו את תרגום השבעים. הם הביאוהו כסיוע פרשני.

חנבין,
את תרגומו-פירושו של הירונימוס כמעט ולא הביאו חכמי ישראל המקובלים, למיטב ידיעתי (חוץ מכמה חכמים איטלקיים ש'ישבו על הגדר'; משהו כזה...),
כנראה בגלל היותו כומר (שונא ישראל) אשר גם עיוות את הפרשנות כדי להוכיח את 'צדקת' האמונה הנוצרית. והדברים עתיקים.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' פברואר 21, 2011 9:38 pm

אם לא שמתם לב סטיתם מנושא האשכול ואם תרצו להוסיף הודעות תוכלו לפתוח אשכול חדש בנושא..ואם צריך אשמח לעשות זאת.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מעיין » ב' פברואר 21, 2011 9:42 pm

לבקשת יאיר שלא לסטות האשכול
אחזור על שאלתי
להסב את האשכול על מכונו
מעיין כתב:עם מי התכונן המן להפגש בעת צליבתו?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' פברואר 21, 2011 9:46 pm

רמז..

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מעיין » ב' פברואר 21, 2011 9:58 pm

א"צ רמז רק עיון על אתר
ואעפ"כ אתן רמז
ונוקב שם י'


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 305 אורחים