מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נאשער » ג' אוגוסט 30, 2011 12:45 am

אם אפשר לדעת מה כתוב בקישור שהבאתם מקודם [יאיר ועוד אחד] לטובת אלו שלא פתוח להם, תודה.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוגוסט 30, 2011 12:53 am

מופיעה שם שאלת שחמט. בציור שם ללבן מלך ו-3 סוסים.
השאלה:
האם עמדת השחמט הבאה חוקית??

התשובה:
מבחינת חוקי השחמט העמדה חוקית. למרות שכל צד מתחיל עם שני סוסים אין מניעה, ולפעמים אפילו כדאי, להכתיר רגלי לפרש ולא למלכה (הכתרה לצריח או רץ מותרת גם ולפעמים תהיה חיונית באם הכתרה למלכה תגרום לפט ותמנע נצחון). אחד מהסוסים הוא רגלי שהגיע לשורה השמינית והוכתר לפרש. מבחינה הלכתית נראה שיש איסור לפי דין המלך "לא ירבה לו סוסים" שאוסר להרבות סוסים מעבר לשניים המקוריים. אולם האיסור הוא רק כשהסוסים אינם נחוצים אלא מהווים קישוט שירוצו לפני מרכבתו. במשחק השחמט יתרון של שני סוסים אינו מספיק ומלך ושני סוסים אינו יכול לנצח מלך בודד והתוצאה היא תיקו. הסוס הנוסף נחוץ לצורך נצחון במלחמה (במשחק) ובשל כך מותר להרבות סוסים גם מבחינה הלכתית. אכן ייתכן ועמדה דומה אולם בה ארבעה סוסים ללבן תהיה אסורה מבחינה הלכתית.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' אוגוסט 30, 2011 1:59 am

חידה: כיצד יתכן ששני אנשים יעשו מעשה מסויים, ומחמת אופיים השונה אחד מהם יעבור על לאו ואילו השני לא יעבור בלאו זה [ומלבד השוני הקטן באופיים, אין שום הבדל ביניהם במעשה, בעיתוי וכו']?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוגוסט 30, 2011 2:03 am

עשוי לנחת כתב:חידה: כיצד יתכן ששני אנשים יעשו מעשה מסויים, ומחמת אופיים השונה אחד מהם יעבור על לאו ואילו השני לא יעבור בלאו זה [ומלבד השוני הקטן באופיים, אין שום הבדל ביניהם במעשה, בעיתוי וכו']?

viewtopic.php?f=17&t=4363&p=37664&hilit=#p33143 ?

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' אוגוסט 30, 2011 2:06 am

כל הכבוד, נתקלתי בזה בדף היומי חולין סד:, נפש יפה תאכלם - שאינו איסטניס וכו' [ועי' ש"ך יו"ד סו סקט"ו]

בן ישיבה
הודעות: 29
הצטרף: ג' מאי 03, 2011 12:10 am

Re: אשכול אביעה חידות - חידות נוספות.

הודעהעל ידי בן ישיבה » ו' ספטמבר 16, 2011 4:24 pm

יאיר כתב:
היא שיחתי כתב:לדוג' כיצד על משפט אחד אפשר להתחייב מאה מלקות?

רמז בבקשה.

נו היא שיחתי, אל תמתח אותנו.
נערך לאחרונה על ידי בן ישיבה ב ש' ספטמבר 17, 2011 10:21 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נאשער » ו' ספטמבר 16, 2011 6:28 pm

היכ"ת, אדם אומר דבר מסויים, [יותר נכון, הלכה מסויימת], והוא עובר על לאו דאורייתא-לפי דעה אחת?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ש' ספטמבר 17, 2011 11:08 pm

נאשער כתב:היכ"ת, אדם אומר דבר מסויים, [יותר נכון, הלכה מסויימת], והוא עובר על לאו דאורייתא-לפי דעה אחת?

קשור ללה"ר?

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מורה צדק » א' ספטמבר 18, 2011 12:56 am

מכניסים אותו לפה, מברכים עליו ואין אוכלים אותו.

בן המחבר
הודעות: 160
הצטרף: ו' אוגוסט 05, 2011 3:19 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי בן המחבר » א' ספטמבר 18, 2011 12:58 am

מורה צדק כתב:מכניסים אותו לפה, מברכים עליו ואין אוכלים אותו.

שופר אין מכניסים אותו לפה.

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נאשער » א' ספטמבר 18, 2011 1:52 am

יאיר כתב:
נאשער כתב:היכ"ת, אדם אומר דבר מסויים, [יותר נכון, הלכה מסויימת], והוא עובר על לאו דאורייתא-לפי דעה אחת?

קשור ללה"ר?

לא.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אשכול אביעה חידות - חידות נוספות.

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' ספטמבר 18, 2011 3:15 pm

בן ישיבה כתב:
יאיר כתב:
היא שיחתי כתב:לדוג' כיצד על משפט אחד אפשר להתחייב מאה מלקות?

רמז בבקשה.

נו היא שיחתי, אל תמתח אותנו.


סליחה, אני פשוט לא נכנס כמעט לאשכול הזה...

אם אמר מאה בהמות אלו תמורת מאה בהמות אלו

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' ספטמבר 18, 2011 3:16 pm

נאשער כתב:
יאיר כתב:
נאשער כתב:היכ"ת, אדם אומר דבר מסויים, [יותר נכון, הלכה מסויימת], והוא עובר על לאו דאורייתא-לפי דעה אחת?

קשור ללה"ר?

לא.

זקן ממרא?

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נאשער » א' ספטמבר 18, 2011 3:53 pm

הש"ך בהל' בשר בחלב מביא ד' הרמב"ם ש'האומר' בשר עוף בחלב אסור מדאורייתא, הרי הוא עובר על בל תוסיף...

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אורייתא! » א' ספטמבר 18, 2011 10:54 pm

בשבת מוקצה.
וביו"ט, אינו מוקצה.
מהו?

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' ספטמבר 18, 2011 11:53 pm

אורייתא! כתב:בשבת מוקצה.
וביו"ט, אינו מוקצה.
מהו?


נר

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אריה לייב » ב' ספטמבר 19, 2011 10:34 am

איך ייתכן בשבת אדם מוציא חפץ מסויים ברה"ר ומתחייב עליו, אבל אם שם באותו חפץ עוד משהו - פטור.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' ספטמבר 19, 2011 3:44 pm

אריה לייב כתב:איך ייתכן בשבת אדם מוציא חפץ מסויים ברה"ר ומתחייב עליו, אבל אם שם באותו חפץ עוד משהו - פטור.


הוציא מיטה חייב מיטה ועליה חי פטור הוציא כלי חייב כלי ובתוכו משהו פחות מכשיעור פטור שהדבר טפל למה שבתוכו

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אריה לייב » ב' ספטמבר 19, 2011 9:13 pm

היא שיחתי, יפה מאד.

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: אשכול אביעה חידות - חידות נוספות.

הודעהעל ידי אריה לייב » ב' ספטמבר 19, 2011 9:15 pm

יאיר כתב:
אריה לייב כתב:"כל הכלים יורדין לידי טומאה במחשבה ואין עולין מטומאתן אלא בשינוי מעשה"
כיצד יתכן חפץ שיעלה מטומאה ויטהר בלי שום שינוי מעשה בעצם החפץ ? (בלי טבילה או הזאה)

הזוג והענבל.



??? תוכל להסביר?

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אשכול אביעה חידות - חידות נוספות.

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' ספטמבר 19, 2011 9:16 pm

אריה לייב כתב:
יאיר כתב:
אריה לייב כתב:"כל הכלים יורדין לידי טומאה במחשבה ואין עולין מטומאתן אלא בשינוי מעשה"
כיצד יתכן חפץ שיעלה מטומאה ויטהר בלי שום שינוי מעשה בעצם החפץ ? (בלי טבילה או הזאה)

הזוג והענבל.



??? תוכל להסביר?


פשוט מפרידים אותם נראה לי שזה כתוב גם על מספריים

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אריה לייב » ב' ספטמבר 19, 2011 9:19 pm

אז היה איזה שינוי בחפץ. אני מדבר על מצב בו החפץ נשאר ממש אותו דבר.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' ספטמבר 19, 2011 9:26 pm

שלישי בתרומה ונשאל עליה

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' ספטמבר 19, 2011 9:27 pm

אם החפץ התערבב ובטל ברוב?

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אריה לייב » ב' ספטמבר 19, 2011 9:28 pm

היא שיחתי כתב:שלישי בתרומה ונשאל עליה



??? בסופו של דבר זה נשאר טמא,

אולי תסביר?

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אריה לייב » ב' ספטמבר 19, 2011 9:29 pm

היא שיחתי כתב:אם החפץ התערבב ובטל ברוב?


אז החפץ עצמו לא לה מטומאתו, אלא נעלם מעינינו והתבטל (וזה אפשר לחקור בדיני ביטול בכלל)

אני מדבר בענין שהחפץ לפנינו, בלי ביטול, ומכ"מ עלה מטומאתו.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' ספטמבר 19, 2011 9:29 pm

אם זה כבר לא תרומה השלישי פוקע ממנו שאין לו תפיסה בחולין

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אריה לייב » ב' ספטמבר 19, 2011 9:41 pm

היא שיחתי כתב:אם זה כבר לא תרומה השלישי פוקע ממנו שאין לו תפיסה בחולין



ונטהר גם לגבי קדשים?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' נובמבר 15, 2011 12:22 am

איך יתכן שאינו מברך ברכה ראשונה אך אחרי מס' פעמים שאכל יצטרך לברך?

ממשה
הודעות: 3
הצטרף: ג' נובמבר 15, 2011 3:42 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ממשה » ג' נובמבר 15, 2011 3:47 am

שו"ת הרשב"א חלק א' סימן אלף שי"ח
כנראה
תשובה ארוכה

לרבי חסדאי קרשקש
ועיין מה שכתב רבי יעקב עמדין
שלא הועיל לו
ושנה אחרי כן היה גירוש צרפת

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' נובמבר 15, 2011 7:58 am

יפה. אך:
יאיר כתב:איך יתכן שאינו מברך ברכה ראשונה אך אחרי מס' פעמים שאכל יצטרך לברך?

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' ינואר 29, 2012 11:44 pm

מהי המשנה/ברייתא הראשונה הידועה לנו?

יודל'ה
הודעות: 274
הצטרף: ה' פברואר 23, 2012 4:53 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יודל'ה » ג' מרץ 20, 2012 2:57 pm

האם יתכן שתאומים אח ואחות יהיו זה עבד וזו אמה העבריה?

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הוגה » ג' מרץ 20, 2012 5:32 pm

יודל'ה כתב:האם יתכן שתאומים אח ואחות יהיו זה עבד וזו אמה העבריה?

לא. כי קטן אינו נמכר בגניבתו ואינו יכול למכור עצמו, ואילו האמה יוצאה בסימנים.

אבל למשנה למלך ולעוד ראשונים משכחת לה...

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הוגה » ג' מרץ 20, 2012 5:37 pm

היא שיחתי כתב:מהי המשנה/ברייתא הראשונה הידועה לנו?

סיפרא דאדם הראשון?

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מעיין » ג' מרץ 20, 2012 6:09 pm

א] שתי סעיפים בשו"ע בת שתי מלים בלבד
ב] התמצא משנה מעוברת, וסימן בשו"ע מעוברת, וסימן כפולה

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' מרץ 20, 2012 6:41 pm

הוגה כתב:
יודל'ה כתב:האם יתכן שתאומים אח ואחות יהיו זה עבד וזו אמה העבריה?

לא. כי קטן אינו נמכר בגניבתו ואינו יכול למכור עצמו, ואילו האמה יוצאה בסימנים.

אבל למשנה למלך ולעוד ראשונים משכחת לה...


הגר"א מפורש.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הוגה » ג' מרץ 20, 2012 6:45 pm

יאיר כתב:הגר"א מפורש.

זה סברת רוב האחרונים.

יודל'ה
הודעות: 274
הצטרף: ה' פברואר 23, 2012 4:53 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יודל'ה » ג' מרץ 20, 2012 11:40 pm

מעיין כתב:א] שתי סעיפים בשו"ע בת שתי מלים בלבד
ב] התמצא משנה מעוברת, וסימן בשו"ע מעוברת, וסימן כפולה

א]הכוי אסור.

יודל'ה
הודעות: 274
הצטרף: ה' פברואר 23, 2012 4:53 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יודל'ה » ג' מרץ 20, 2012 11:42 pm

הוגה כתב:
יודל'ה כתב:האם יתכן שתאומים אח ואחות יהיו זה עבד וזו אמה העבריה?

לא. כי קטן אינו נמכר בגניבתו ואינו יכול למכור עצמו, ואילו האמה יוצאה בסימנים.

אבל למשנה למלך ולעוד ראשונים משכחת לה...

יפה מאוד, הכוונה כי לד' הרמב"ן ועוד [עי' מנ"ח פ' משפטים] אמה אחרי יב יכולה למכור עצמה, א"כ משכח"ל אמה ועבד שנמכרו לעבד/אמה.
אבל למעשה מ' במנ"ח שאין פו' כסברת הרמב"ן.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 369 אורחים