מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
גלאגוזים
הודעות: 800
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 1:55 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי גלאגוזים » ד' מאי 22, 2019 10:42 pm

לזה בדיוק התכוונתי.
ורמזתי התשובה בהמשך, כי גם המעופפים 'נחתו', ממלעיל למלרע...
אך בעניותי לא הבנתי איך 'מלכת שבא' נכנסה לחידה, ואיך נרמזת בה התשובה?

אפרים זלמן
הודעות: 351
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ד' מאי 22, 2019 10:52 pm

.
נערך לאחרונה על ידי אפרים זלמן ב ג' יולי 23, 2019 12:11 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 5917
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 22, 2019 11:39 pm

גלאגוזים כתב:לזה בדיוק התכוונתי.
ורמזתי התשובה בהמשך, כי גם המעופפים 'נחתו', ממלעיל למלרע...
אך בעניותי לא הבנתי איך 'מלכת שבא' נכנסה לחידה, ואיך נרמזת בה התשובה?

היא לא קשורה לפתרון הנכון.
היא הוזכרה כרמז לוויכוח אם צריכים לכתוב "שבא" או "שווא".

ביקורת תהיה
הודעות: 1230
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' מאי 23, 2019 12:10 am

עזריאל ברגר כתב:"ואפו" מלעיל נשמע "ועפו".
אמת!
ההטעמה המלרעית של 'וְעָפֽוּ' בישעיהו חריגה היא, ואין מביאים ראיה מן החריגים.
ההגיה כדת היא 'ועֽפו', ונמצאת ההערה במקומה עומדת.

ביקורת תהיה
הודעות: 1230
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' מאי 28, 2019 10:12 pm

באילו מסיבות אומרים לו ליהודי (אליבא דחד תנא): אכול בשר נבלה ואל תאכל בשר שחוטה?

קראקובער
הודעות: 2822
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ג' מאי 28, 2019 10:17 pm

ביקורת תהיה כתב:באילו מסיבות אומרים לו ליהודי (אליבא דחד תנא): אכול בשר נבלה ואל תאכל בשר שחוטה?

חולה ביום כיפור אליבא דרבי שמעון?

ביקורת תהיה
הודעות: 1230
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' מאי 28, 2019 11:39 pm

כן הוא בשו"ת נודע ביהודה מהדורא קמא אורח חיים סימן לו:
אם יש לפנינו דברים טמאים ודברים טהורים, לפי הכלל דמאכילין אותו הקל תחלה ראוי להאכילו דברים טמאים תחלה, דהרי כלל זה מסור בידינו דאין איסור חל על איסור, ואם נימא דאפילו בכולל אין איסור חל על איסור, א"כ אין איסור יוה"כ חל על איסור נבילה, וכדס"ל לר"ש באמת בפסחים שאין איסור יוה"כ חל על איסור נבילה, וא"כ בדברים טהורים יש איסור יוה"כ שהוא עון כרת, ובדברים טמאים אין כאן אלא איסור לאו של מאכלים טמאים, אבל כרת של יוה"כ אינו חל.
אך קשה לי מהא דאמר רבי יוחנן בפרק ארבעה אחים: מַעֲלֶה אֲנִי עָלָיו כְּאִלּוּ עָשָׂה שְׁתַּיִם, וְאֵינוֹ חַיָּב אֶלָּא אַחַת. מַאי נָפְקָא מִנָּהּ, לְקָבְרוֹ בֵּין רְשָׁעִים גְּמוּרִים. הרי דהכלל 'אין איסור חל על איסור' לא נאמר אלא לענין העונש, אך האיסור עצמו חל.

קראקובער
הודעות: 2822
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ד' מאי 29, 2019 1:06 pm

זה דווקא אליבא דרבי יוסי ולא לרבי שמעון עיי"ש בסוגיה.

ביקורת תהיה
הודעות: 1230
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' מאי 29, 2019 2:11 pm

שוב הראוני כי סימן מד בשו"ת בית הלוי מוקדש לענין זה: 'לחקור בהא דקיימא לן אין איסור חל על איסור אי הוי רק לענין חיוב אבל לענין איסור חל או לא'.

עזריאל ברגר
הודעות: 5917
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 30, 2019 2:05 pm

בשכנותי קיים בית כנסת, שבשבת הבעל"ט בע"ה יחגגו בו "הכנסת ספר תרי עשר" שנכתב על קלף וכו', לרגל הפטרת השבוע מספר זה.
וזה עורר אותי לחידות הבאות, על שמונת ספרי הנביאים (יהושע, שופטים, שמואל, מלכים, ירמיהו, יחזקאל, ישעיהו, תרי עשר):
א. מהו הרצף הארוך ביותר של הפטרות שכולן הן מאותו הספר (לכל אחד מהספרים)?
ב. מהו הזמן הקצר ביותר בו קוראים הפטרות מכל ספרי הנביאים?

הבטחתי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ה' מאי 30, 2019 4:07 pm

עזריאל ברגר כתב:בשכנותי קיים בית כנסת, שבשבת הבעל"ט בע"ה יחגגו בו "הכנסת ספר תרי עשר" שנכתב על קלף וכו', לרגל הפטרת השבוע מספר זה.
וזה עורר אותי לחידות הבאות, על שמונת ספרי הנביאים (יהושע, שופטים, שמואל, מלכים, ירמיהו, יחזקאל, ישעיהו, תרי עשר):
א. מהו הרצף הארוך ביותר של הפטרות שכולן הן מאותו הספר (לכל אחד מהספרים)?
ב. מהו הזמן הקצר ביותר בו קוראים הפטרות מכל ספרי הנביאים?


לשאלה הראשונה
ישעיהו כמובן שמונה הפטרות (גם אם נאמר שירמיהו של תשעה באב מפסיק, אז ממנחה של ת"ב ועד סוף ז' דנחמתא יש לנו שמונה)
שמואל בשנה שעברו קראו שביעי של פסח, שמיני (בא"י), ומחר חודש.

הבטחתי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ה' מאי 30, 2019 4:10 pm

בפרשתנו הוא שם (בצירי), והוא משמש גם לשון כח, והוא (עם אות השימוש) אחד משמותיו של הקב"ה.

עזריאל ברגר
הודעות: 5917
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 30, 2019 4:26 pm

הבטחתי כתב:
עזריאל ברגר כתב:א. מהו הרצף הארוך ביותר של הפטרות שכולן הן מאותו הספר (לכל אחד מהספרים)?

ישעיהו כמובן שמונה הפטרות (גם אם נאמר שירמיהו של תשעה באב מפסיק, אז ממנחה של ת"ב ועד סוף ז' דנחמתא יש לנו שמונה)
שמואל בשנה שעברו קראו שביעי של פסח, שמיני (בא"י), ומחר חודש.

יפה!
ואם נאמר שירמיהו דת"ב שחרית אינו מפסיק, אז לפי השיטה שבר"ח אב שחל בשבת מפטירין בישעיהו (חזון או השמים כסאי) - יש לנו 10.
ואחרי ר"ה מגיעות עוד 2 הפטרות מישעיהו - מנחת צו"ג ושחרית יו"כ.

עזריאל ברגר
הודעות: 5917
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 30, 2019 4:29 pm

אכתוב את המספרים שמצאתי, ותחפשו את הקביעויות המתאימות:
יהושע - 1
שופטים - 1
שמואל - 3
מלכים - 3 - מתי?
ירמיהו - 2 - בשתי הזדמנויות (באחת מהן כמעט טעיתי לחשוב שיש 3).
יחזקאל - 2 - בשתי הזדמנויות, אחת תלויה במנהגים, ותיאורטית היה יכול להיות 3 אבל כנראה שאין.
ישעיהו - 8 הפטרות רצופות (לאשכנזים)!
תרי עשר - 5 - מתי? רמז: לכל המנהגים, למרות שיש דעות שונות בהפטרות מסוימות מתוך הסדרה.

עזריאל ברגר
הודעות: 5917
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 30, 2019 4:31 pm

ולחידה השניה:
כחודשיים, בשתי הזדמנויות בשנה (אחד מהם אינו בכל שנה).

הבטחתי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ה' מאי 30, 2019 4:41 pm

עזריאל ברגר כתב:אכתוב את המספרים שמצאתי, ותחפשו את הקביעויות המתאימות:
יהושע - 1
שופטים - 1
שמואל - 3
מלכים - 3 - מתי?
ירמיהו - 2 - בשתי הזדמנויות (באחת מהן כמעט טעיתי לחשוב שיש 3).
יחזקאל - 2 - בשתי הזדמנויות, אחת תלויה במנהגים, ותיאורטית היה יכול להיות 3 אבל כנראה שאין.
ישעיהו - 8 הפטרות רצופות (לאשכנזים)!
תרי עשר - 5 - מתי? רמז: לכל המנהגים, למרות שיש דעות שונות בהפטרות מסוימות מתוך הסדרה.


ירמיה דברי ושמעו, בפרשת בהר ובחקתי כשהם נפרדות
תרי עשר תולדות ויצא וישלח וישב חנוכה
מלכים קראו השנה כי תשא שקלים ופקודי
יחזקאל פרה והחודש, (בקביעות זח"א אין 3 לפרזים?), קדושים אמור.

הבטחתי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ה' מאי 30, 2019 5:19 pm

עזריאל ברגר כתב:ולחידה השניה:
כחודשיים, בשתי הזדמנויות בשנה (אחד מהם אינו בכל שנה).


מאמצע שבט (שופטים שירת דבורה), עד יום ראשון של פסח (יהושע). רק בשנים פשוטות.
בשנים שמפטירין בפינחס ויד ה'- משבועות עד ט' אב.
אפשרות שלישית, מיום ראשון של פסח עד אמצע סיון (הפטרת נשא) בשנה פשוטה
נערך לאחרונה על ידי הבטחתי ב ה' מאי 30, 2019 5:50 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

לבנון
הודעות: 496
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ה' מאי 30, 2019 5:35 pm

הבטחתי כתב:בפרשתנו הוא שם (בצירי), והוא משמש גם לשון כח, והוא (עם אות השימוש) אחד משמותיו של הקב"ה.

אליסף בן לאל

עזריאל ברגר
הודעות: 5917
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 30, 2019 6:47 pm

הבטחתי כתב:
עזריאל ברגר כתב:אכתוב את המספרים שמצאתי, ותחפשו את הקביעויות המתאימות:
יהושע - 1
שופטים - 1
שמואל - 3
מלכים - 3 - מתי?
ירמיהו - 2 - בשתי הזדמנויות (באחת מהן כמעט טעיתי לחשוב שיש 3).
יחזקאל - 2 - בשתי הזדמנויות, אחת תלויה במנהגים, ותיאורטית היה יכול להיות 3 אבל כנראה שאין.
ישעיהו - 8 הפטרות רצופות (לאשכנזים)!
תרי עשר - 5 - מתי? רמז: לכל המנהגים, למרות שיש דעות שונות בהפטרות מסוימות מתוך הסדרה.


ירמיה דברי ושמעו, בפרשת בהר ובחקתי כשהם נפרדות
תרי עשר תולדות ויצא וישלח וישב חנוכה
מלכים קראו השנה כי תשא שקלים ופקודי
יחזקאל פרה והחודש, (בקביעות זח"א אין 3 לפרזים?), קדושים אמור.

אכן בזח"א יש 3: תצוה פרה החודש.
אז הרשימה מתעדכנת:
יהושע - 1 - כל פעם שקוראים בו
שופטים - 1 - כל פעם שקוראים בו
שמואל - 3 - שש"פ, שמיני (בארה"ק), מחר-חודש (בשנה פשוטה).
מלכים - 3 - כי-תשא, ויקהל, פקודי (בשנים מעוברות), ואחת מהן מתחלפת להפטרת שקלים, שגם היא במלכים.
ירמיהו - 2 - בהר ובחוקותי (כשהן נפרדות), וכן שתי השבתות הראשונות של ג' השבועות.
יחזקאל - 3 - תצוה, פרה, החודש (בקביעות זח"א).
ישעיהו - 8 - ממנחת ת"ב ועד שבת שלפני ר"ה.
תרי עשר - 5 - תולדות עד חנוכה (ברוב השנים - כשפרשת וישב אינה בחנוכה, ותולדות אינה מחר-חודש).

עזריאל ברגר
הודעות: 5917
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 30, 2019 6:57 pm

הבטחתי כתב:
עזריאל ברגר כתב:ולחידה השניה:
כחודשיים, בשתי הזדמנויות בשנה (אחד מהם אינו בכל שנה).


מאמצע שבט (שופטים שירת דבורה), עד יום ראשון של פסח (יהושע). רק בשנים פשוטות.
בשנים שמפטירין בפינחס ויד ה'- משבועות עד ט' אב.
אפשרות שלישית, מיום ראשון של פסח עד אמצע סיון (הפטרת נשא) בשנה פשוטה

האחרון בחו"ל (שהפטרת בדחה"פ היא במלכים) הוא בכל שנה.
והוא כמובן הקצר ביותר, שהוא פחות מחודשיים כמדומני ברוב-ככל השנים, אם כי תלוי במנהגים ובמקומות לגבי ספר מלכים - לדוגמא, בקביעות שנה זו (בשז):
יהושע - יו"ט א דפסח.
שופטים - נשא.
שמואל - שש"פ ומחר-חודש.
מלכים - למנהגנו (שאין קוראים "וערבה" אם לא חל ע"פ בע"ש) מצורע. בחו"ל יו"ט שני. לקוראי הפטרת שבת הגדול - כנראה הפעם שעברה שקראו במלכים היתה בפרשת שקלים, והפעם הבאה בפינחס (כפי שאמרנו שאנחנו מדברים על ארה"ק).
ירמיהו - בהר ובחוקותי.
יחזקאל - אחרי/קדושים (תלוי בארצות ובמנהגים), אמור, שבועות.
תרי-עשר - אחרי/קדושים (תלוי בארצות ובמנהגים), במדבר, יו"ט שני דשבועות.

אז למנהגנו יוצא מח' ניסן ועד ה' סיון לקרוא בכל ספרי הנביאים.

עזריאל ברגר
הודעות: 5917
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 30, 2019 6:59 pm

לבנון כתב:
הבטחתי כתב:בפרשתנו הוא שם (בצירי), והוא משמש גם לשון כח, והוא (עם אות השימוש) אחד משמותיו של הקב"ה.

אליסף בן לאל

אז יש לתקן מעט את ניסוח החידה. מציע כך:
בפרשתנו הוא שם (בצירי), ואם נוריד ממנו אות שימוש - הוא אחד משמותיו של הקב"ה, והוא משמש גם לשון כח.

(לְאל - זה לא כח, זה "לְכח")

הבטחתי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ה' מאי 30, 2019 10:25 pm

לרבינו עזריאל
שלש הערות
א. כתבתי לשון כח ולא כח
ב. אתה צודק, לא נתתי לבי לשיטות הסוברים שלא מפטירים וערבה אלא בער"פ, ולכן כתבתי בשנה פשוטה, בה פרשת צו לפני פסח, ומפטירים מלכים בפ' תז"מ שהיא לאחר הפסח.
ג. בשנים מעוברות שקביעותן בחה או זחג או זשה - ומפטירין ואיש בא לתזריע (ומצורע וארבעה אנשים לחלק מן השיטות) גם יש חדשיים עד נשא.
נערך לאחרונה על ידי הבטחתי ב ה' מאי 30, 2019 10:45 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מנין
הודעות: 543
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מנין » ה' מאי 30, 2019 10:33 pm

איזו תפילה אומרים: פעם אחת בחורף, פעם אחת בקיץ, פעמיים בחודש תשרי. (אשכנזים).

מנין
הודעות: 543
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מנין » ה' מאי 30, 2019 10:34 pm

חידה נוספת: איזה פסוק אומרים לפחות פעם ביום, פעם אחת נוספת בחורף; פעם אחת נוספת בקיץ ופעם נוספת בחודש תשרי.

עזריאל ברגר
הודעות: 5917
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' מאי 31, 2019 9:54 am

עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:
הבטחתי כתב:בפרשתנו הוא שם (בצירי), והוא משמש גם לשון כח, והוא (עם אות השימוש) אחד משמותיו של הקב"ה.

אליסף בן לאל

אז יש לתקן מעט את ניסוח החידה. מציע כך:
בפרשתנו הוא שם (בצירי), ואם נוריד ממנו אות שימוש - הוא אחד משמותיו של הקב"ה, והוא משמש גם לשון כח.

(לְאל - זה לא כח, זה "לְכח")

עתה נזכרתי ש"לאל" הוא לשון כח, כדברי הפייטן ("אלה אזכרה" - עשרת הרוגי מלכות שאומרים ביוה"כ):
וְצִוָּה הַבְּלִיַּעַל לְהָרְגָם בְּכחַ וְלָאֵל

לבנון
הודעות: 496
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ו' מאי 31, 2019 11:29 am

עזריאל ברגר כתב:עתה נזכרתי ש"לאל" הוא לשון כח, כדברי הפייטן ("אלה אזכרה" - עשרת הרוגי מלכות שאומרים ביוה"כ):
וְצִוָּה הַבְּלִיַּעַל לְהָרְגָם בְּכחַ וְלָאֵל

קשה לומר שהפייטן המציא מילה חדשה, שאינה ידועה לנו בלה"ק משום מקור אחר. ויותר מסתבר שכוונתו למילה הידועה 'אל' שהיא כח. אע"פ שנצטרך לפרש מדוע לא כתב להרגם בכח ואל, ומה היא תוספת ל' זו.

ביקורת תהיה
הודעות: 1230
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ש' יוני 01, 2019 10:20 pm

מלה הנאמרת תדיר בתפלת שמונה עשרה, מלבד שבועים בשנה ברציפות. מי היא?

עזריאל ברגר
הודעות: 5917
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' יוני 01, 2019 10:38 pm

מנין כתב:חידה נוספת: איזה פסוק אומרים לפחות פעם ביום, פעם אחת נוספת בחורף; פעם אחת נוספת בקיץ ופעם נוספת בחודש תשרי.

ילמדנו רבינו?

עזריאל ברגר
הודעות: 5917
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' יוני 01, 2019 10:39 pm

מנין כתב:איזו תפילה אומרים: פעם אחת בחורף, פעם אחת בקיץ, פעמיים בחודש תשרי. (אשכנזים).

ילמדנו רבינו?

עזריאל ברגר
הודעות: 5917
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' יוני 01, 2019 10:41 pm

ביקורת תהיה כתב:מלה הנאמרת תדיר בתפלת שמונה עשרה, מלבד שבועים בשנה ברציפות. מי היא?

viewtopic.php?p=193512#p193512

מנין
הודעות: 543
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מנין » ש' יוני 01, 2019 11:56 pm

עזריאל ברגר כתב:
מנין כתב:איזו תפילה אומרים: פעם אחת בחורף, פעם אחת בקיץ, פעמיים בחודש תשרי. (אשכנזים).

ילמדנו רבינו?


פיוט "יג מדות" - אזכרה אלוקים ואהמיה.
פעם אחת בסליחות בה"ב אחרי סוכות, פעם אחרי בה"ב אחרי פסח. פעם אחת בסליחות בעשי"ת ופעם נוספת בנעילה.

עזריאל ברגר כתב:
מנין כתב:חידה נוספת: איזה פסוק אומרים לפחות פעם ביום, פעם אחת נוספת בחורף; פעם אחת נוספת בקיץ ופעם נוספת בחודש תשרי.

ילמדנו רבינו?

"תתן אמת ליעקב חסד לאברהם אשר נשבעת לאבותינו מימי קדם".
כל יום ב"ובא לציון" (ומש"כ "לפחות כל יום" כי גם במוצ"ש אומרים זאת). בחורף - בליל פורים. בקיץ - בליל ת"ב. בתשרי - בתשליך.

עזריאל ברגר
הודעות: 5917
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 02, 2019 9:58 am

מנין כתב:
עזריאל ברגר כתב:
מנין כתב:איזו תפילה אומרים: פעם אחת בחורף, פעם אחת בקיץ, פעמיים בחודש תשרי. (אשכנזים).

ילמדנו רבינו?


פיוט "יג מדות" - אזכרה אלוקים ואהמיה.
פעם אחת בסליחות בה"ב אחרי סוכות, פעם אחרי בה"ב אחרי פסח. פעם אחת בסליחות בעשי"ת ופעם נוספת בנעילה.

עזריאל ברגר כתב:
מנין כתב:חידה נוספת: איזה פסוק אומרים לפחות פעם ביום, פעם אחת נוספת בחורף; פעם אחת נוספת בקיץ ופעם נוספת בחודש תשרי.

ילמדנו רבינו?

"תתן אמת ליעקב חסד לאברהם אשר נשבעת לאבותינו מימי קדם".
כל יום ב"ובא לציון" (ומש"כ "לפחות כל יום" כי גם במוצ"ש אומרים זאת). בחורף - בליל פורים. בקיץ - בליל ת"ב. בתשרי - בתשליך.

הראשון - יפה.
השני - נאמר (עכ"פ למנהגנו) בעוד כמה הזדמנויות.

לבנון
הודעות: 496
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » א' יוני 02, 2019 10:13 am

מנין כתב:"תתן אמת ליעקב חסד לאברהם אשר נשבעת לאבותינו מימי קדם".
כל יום ב"ובא לציון" (ומש"כ "לפחות כל יום" כי גם במוצ"ש אומרים זאת). בחורף - בליל פורים. בקיץ - בליל ת"ב. בתשרי - בתשליך.

בסליחות כל יום

עזריאל ברגר
הודעות: 5917
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 02, 2019 10:39 am

לבנון כתב:
מנין כתב:"תתן אמת ליעקב חסד לאברהם אשר נשבעת לאבותינו מימי קדם".
כל יום ב"ובא לציון" (ומש"כ "לפחות כל יום" כי גם במוצ"ש אומרים זאת). בחורף - בליל פורים. בקיץ - בליל ת"ב. בתשרי - בתשליך.

בסליחות כל יום

למנהגנו (חב"ד):
בתפילה שאחרי העקדה - בכל יום שאומרים בו תחנון.
וביום כיפור - כמדומני פעמיים בכל תפילה.

עזריאל ברגר
הודעות: 5917
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 10, 2019 2:48 pm

מעשה שלא היה:
כמה קבוצות של יהודים הזדמנו לבית כנסת אחד ביום אחד, והוכרחו להתחלק ל4 קבוצות לקריאת התורה, כיוון שכל קבוצה קראה קריאה אחרת.
לאחר מעשה התברר שהם קראו ב3 חומשים מחמשת חומשי התורה. ואת"ל - 4 מתוך "שבעת ספרי התורה".

כיצד ייתכן הדבר?

לבנון
הודעות: 496
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ב' יוני 10, 2019 11:30 pm

עזריאל ברגר כתב:מעשה שלא היה:
כמה קבוצות של יהודים הזדמנו לבית כנסת אחד ביום אחד, והוכרחו להתחלק ל4 קבוצות לקריאת התורה, כיוון שכל קבוצה קראה קריאה אחרת.
לאחר מעשה התברר שהם קראו ב3 חומשים מחמשת חומשי התורה. ואת"ל - 4 מתוך "שבעת ספרי התורה".

כיצד ייתכן הדבר?

כשיו"ט שני של שבועות חל בשבת, וביהכנ"ס עמד על גבול קו התאריך (לא לפי החזו"א, שהקו ממשיך עד סוף היבשת), שאצל חלקם היה עדיין יו"ט ראשון וקראו בפרשת יתרו שבספר שמות, ובמפטיר בחציו השני של ספר במדבר, ואצל חלקם היה יו"ט שני וקראו עשר תעשר בספר דברים, ועוד היתה שם קבוצה מבני א"י, שקראו בפרשת השבוע בפרשת נשא בספר במדבר בחציו הראשון, וקבוצה רביעית שהתאספו לתפילת מנחה, לקרוא בפרשת בהעלותך.

או אפשר שביהכנ"ס היה ביפן וכד', והמתפללים נחלקו אם הלכה כהחזו"א או כהחולקים.

כמו"כ אפשר שזה היה בשביעי של פסח חל בשבת, ואז קראו ממש בארבע חומשים, אלו בפרשת בשלח ופינחס, אלו בפרשת ראה ופינחס, אלו בשמיני, ואלו בתזריע.

עזריאל ברגר
הודעות: 5917
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 11, 2019 11:32 am

יפה.
התכוונתי למצב שכולם קוראים קריאת שחרית, וכולם נמצאים באותו מקום, וכולם הולכים לפי אותה שיטת-פסיקה, וההבדלים ביניהם הם רק ב"מאין באת ולאן אתה הולך".
והתשובה היא: אתמול, יום שני ז סיון בשנה מעוברת.
חלקם בני אר"י שבאו לחו"ל לזמן קצר, והסתדרו לעשות מנינים משלהם לקרה"ת של השבתות, וקראו אתמול פרשת בהעלותך.
חלקם בני אר"י שבאו לחו"ל לזמן ארוך, והשתלבו לקריאת פרשיות השבוע כמו המקומיים, ולכן קראו אתמול פרשת נשא.
חלקם בני חו"ל רגילים שקראו בפרשת ראה ופנחס.
וחלקם עברו בימי ספירת העומר את קו התאריך ממערב העולם למזרחו וחגגו אתמול את היום הראשון של חג השבועות, כשיטת הרבי מליובאוויטש, וקראו בפרשת יתרו ופנחס.

ביקורת תהיה
הודעות: 1230
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' יוני 13, 2019 1:54 am

גיד הנשה של איזו בהמה יש מצוה באכילתו (לא לדעת הכל)?

עזריאל ברגר
הודעות: 5917
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 13, 2019 8:32 am

ביקורת תהיה כתב:גיד הנשה של איזו בהמה יש מצוה באכילתו (לא לדעת הכל)?

שליל של קרבנות.

ביקורת תהיה
הודעות: 1230
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' יוני 13, 2019 12:16 pm

עזריאל ברגר כתב:שליל של קרבנות.
דהיינו בהמה שלא אסרה תורה את גידה באכילה; ולאו מילתא היא.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], בן אליהו ו־ 46 אורחים