עמוד 64 מתוך 119

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' יוני 30, 2019 11:43 am
על ידי לבנון
עזריאל ברגר כתב:פסוק בתנ"ך שיש בו (לפי פירוש מסוים) 3 זוגות אחים.
איה מקומו?

דברי הימים א א מב
בני אצר בלהן וזעון יעקן בני דישון עוץ וארן

אצר ודישון
בלהן זעון יעקן
עוץ וארן

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' יוני 30, 2019 2:30 pm
על ידי עזריאל ברגר
לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:יפה!
יש פתרון נוסף, אף הוא בתורה, ואף שם מדובר על בני משפחה אחת...

ויקח קרח בן יצהר בן קהת וגו'
לוי וראובן
דתן ואבירם
און ואליאב. לדעת החזקוני שפלת הוא פלוא בן ראובן

יפה!

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' יולי 01, 2019 4:07 pm
על ידי בוצינא
בוצינא כתב:איך יתכן מצב ששנים יגנבו את אותו דבר באותו זמן באותה כמות לאותו צורך מאותו סוג ואחד יקיים מצוה מדאוריתא והשני יעבור איסור מן התורה?

מי שחושב שיש לו תשובה מוזמן לנסות לענות בטלפון 0723355336 בשעה 14:20 עד 14:50 בערך
סכום הזכיה למי שיודע תשובה הוא סכום כסף של כ- 10,000 ש"ח במזומן ללא הגרלה.
בכל נסיון לענות תשובה הסכום גודל ב- 100 ש"ח
בהצלחה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יולי 02, 2019 1:15 am
על ידי נוצר תאנה
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:היכי תמצי:
שני אנשים (שנוהגים באותם המנהגים, ושניהם בריאים גדולים יהודים וכו') אכלו יחד בשר, והמשיכו לשהות ביחד ועשו כל הזמן את אותם הדברים, ואחרי משך-זמן אנו אומרים להם שלאחד מותר לאכול חלב ולשני אסור.

הם נוהגים כדעת הרמ"א (וכמנהג כמה קהילות אשכנזיות) להמתין רק שעה אחת בין בשר לחלב, אלא שצריכים להקפיד שלא לאכלם בסעודה אחת.
שניהם עדיין לא בירכו ברכת המזון, אלא שאחד מהם נעשה "אונן" ואינו צריך לברך, ולכן מספיק לו להחליף מפה וכיו"ב כדי שזה יהיה נחשב סעודה חדשה, אבל השני - אסור לו לאכול חלבי עד אחרי שיברך ברכת המזון.

אינו חייב להיות אונן, מספיק שכבר אינו שבע ואינו יכול לברך ברהמ"ז...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יולי 02, 2019 1:53 pm
על ידי עזריאל ברגר
נוצר תאנה כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:היכי תמצי:
שני אנשים (שנוהגים באותם המנהגים, ושניהם בריאים גדולים יהודים וכו') אכלו יחד בשר, והמשיכו לשהות ביחד ועשו כל הזמן את אותם הדברים, ואחרי משך-זמן אנו אומרים להם שלאחד מותר לאכול חלב ולשני אסור.

הם נוהגים כדעת הרמ"א (וכמנהג כמה קהילות אשכנזיות) להמתין רק שעה אחת בין בשר לחלב, אלא שצריכים להקפיד שלא לאכלם בסעודה אחת.
שניהם עדיין לא בירכו ברכת המזון, אלא שאחד מהם נעשה "אונן" ואינו צריך לברך, ולכן מספיק לו להחליף מפה וכיו"ב כדי שזה יהיה נחשב סעודה חדשה, אבל השני - אסור לו לאכול חלבי עד אחרי שיברך ברכת המזון.

אינו חייב להיות אונן, מספיק שכבר אינו שבע ואינו יכול לברך ברהמ"ז...

יפה.
במקור - על זה נשאלתי (על מי ששכח ולא בירך, ורוצה לאכול חלבי), והבאתי ראיה מאונן שהוא לכאורה פשוט יותר בסברא.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' יולי 07, 2019 6:58 am
על ידי י. אברהם
היכן מצינו צד שאוכלין טמאין יטהרו מטומאתם (אף שיש להם עדיין דין אוכל)?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' יולי 07, 2019 10:00 am
על ידי יושב ירושלים
תקרובת ע"ז של אוכלים שביטלה [ובעבודה זרה עצמה שביטלה פשיטא דנטהרת] (ע"ז נב)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יולי 09, 2019 11:27 pm
על ידי הבטחתי
לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חיים, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 אותיות

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 10, 2019 10:15 am
על ידי עזריאל ברגר
הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חי, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 מילים

ג תיקונים:
א. האם שאלתך נשאלת בארה"ק (שהשבוע זה בלק) או בחו"ל (חוקת)?
ב. בעל חיים.
ג. מילה בת 3 אותיות.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 10, 2019 11:58 am
על ידי הבטחתי
עזריאל ברגר כתב:
הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חי, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 מילים

ג תיקונים:
א. האם שאלתך נשאלת בארה"ק (שהשבוע זה בלק) או בחו"ל (חוקת)?
ב. בעל חיים.
ג. מילה בת 3 אותיות.


תודה, תוקן.
לשאלה הראשונה. בארה"ק.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 10, 2019 10:43 pm
על ידי נוצר תאנה
חטא:
חטאים האלה בנפשותם
שריפת החטאת
חטאתי

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 10, 2019 10:54 pm
על ידי שבענו מטובך
עזריאל ברגר כתב:
הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חי, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 מילים

ג תיקונים:
א. האם שאלתך נשאלת בארה"ק (שהשבוע זה בלק) או בחו"ל (חוקת)?
ב. בעל חיים.
ג. מילה בת 3 אותיות.

מה ההבדל בין 'בעל חי' לבין 'בעל חיים'?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 10, 2019 11:32 pm
על ידי לענין
הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חיים, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 אותיות


נחש.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 10, 2019 11:58 pm
על ידי שבענו מטובך
לענין כתב:
הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חיים, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 אותיות


נחש.

יפה!
בפר' קרח היה בהפטרה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 12:01 am
על ידי הבטחתי
שבענו מטובך כתב:
לענין כתב:
הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חיים, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 אותיות


נחש.

יפה!
בפר' קרח היה בהפטרה.


אמת, בשביל זה כתבתי לפני שבועים, שכן זה לא היה בפרשה.
(בחוקת גם יש דומם - נחש נחושת)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 12:09 am
על ידי לבנון
לענין כתב:
הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חיים, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 אותיות

נחש.

אדאתינן להכא, אף אנכי אשאל, עשרים מילים בתנ"ך, שהם שמות של בעלי חיים, ואין הכוונה לבעלי חיים כלל.
כל אותם בעלי החיים, אף הם נזכרים בתנ"ך.
אין כוונתי לשמות משותפים לאדם ובע"ח, כמו רחל עורב נחש וכד'.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 12:14 am
על ידי לענין
ונמר חברבורותיו
כי גמל עלי
כוס ישועות אשא
איה מקום בינה
ראה חיים עם אשה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 12:21 am
על ידי לבנון
לענין כתב:ונמר חברבורותיו
כי גמל עלי
כוס ישועות אשא
איה מקום בינה
ראה חיים עם אשה
והנה רחל בתו

נמר חברבורותיו, הכוונה לאותו בע"ח הנקרא נמר.
גמל איה וראה, כולם לא שוים לשם הבע"ח בנקודותיהם.
רחל, שמות אנשים הוחרגו במפורש.

נשאר לעת עתה רק כוס

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 12:28 am
על ידי הבטחתי
עטרת צבי
עגלות צב
ואת האריה דפקח בן רמליהו לחלק מן הפירושים שם

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 12:34 am
על ידי מה שנכון נכון
בלחי החמור חמור חמרתים.
לביא אותו בבלה.
ובהגיע תור נערה.
ערב ערבה לפני רעו.
הרבה ארבה עצבונך.
הנותן לך כח.
ואל עקרבים אתה יושב (לחד פירושא).
העתידים עורר לויתן.
חרב היונה.
ותחש על מרמה רגלי.
בכי ואנקה.
פרא אדם?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 1:09 am
על ידי הבטחתי
מה שנכון נכון כתב:
ואל עקרבים אתה יושב (לחד פירושא).

פרא אדם?


גם מעלה עקרבים

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 1:10 am
על ידי הבטחתי
הבטחתי כתב:
מה שנכון נכון כתב:
ואל עקרבים אתה יושב (לחד פירושא).


גם מעלה עקרבים

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 2:09 am
על ידי לבנון
מסתבר שגם הפירוש השני ברש"י שפירש ואל עקרבים, שאינו עקרבים ממש, אבל הוא נקרא כך כי הוא עוקץ כעקרבים. וכן בפסוק ואני איסר אתכם בעקרבים.
ואף מעלה עקרבים, נראה שהמקום נקרא ע"ש הבע"ח.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 2:11 am
על ידי לבנון
הבטחתי כתב:ואת האריה דפקח בן רמליהו לחלק מן הפירושים שם

או שכך היה שם האיש, או שהיתה שם צורת אריה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 2:28 am
על ידי לבנון
מה שנכון נכון כתב:בלחי החמור חמור חמרתים.
לביא אותו בבלה.
ובהגיע תור נערה.
ערב ערבה לפני רעו.
הרבה ארבה עצבונך.
הנותן לך כח.
ואל עקרבים אתה יושב (לחד פירושא).
העתידים עורר לויתן.
חרב היונה.
ותחש על מרמה רגלי.
בכי ואנקה.
פרא אדם?

יפה מאוד!

ויש להסיף עוד:
כיולדה אפעה (מהם אפעה ושרף מעופף)
ותשימם בכר הגמל (שלחו כר מסלע)
ואנוכי איש שעיר
בעל זבוב (ישרוק ה' לזבוב)
וקראתם דרור בארץ (ודרור קן לה)
כאשר ראה יעקב את רחל
כי הנני קורא לכל משפחות (קורא דגר ולא ילד)
שרפים עומדים ממעל לו (הנחשים השרפים)
ולא הלך כפעם בפעם לקראת נחשים

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 2:51 am
על ידי מה שנכון נכון
לפניו יכרעו ציים. (ופגשו ציים את איים).
ישמחו איים רבים. (כנ"ל).
ויסתבל החגב.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 2:59 am
על ידי .השוחט
נתלויתי פעם להגר"ד לנדו שליט"א בהליכתו לצרכי רפואה במשך כשעה
ושאלני חידות רבות.
ביניהם:
ג' בעלי חיים טמאים שיש לכל אחד מהם דין מיוחד בתורה. מדאורייתא ברמה של מצוה, (חד עשה ותרי לאווי).
כמובן מלבד הנזכרים בהקשר לאיסור אכילתם או טומאתם.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 3:08 am
על ידי איש גלילי
לבנון כתב:נמר חברבורותיו, הכוונה לאותו בע"ח הנקרא נמר.

לא לכו"ע.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 4:28 am
על ידי לבי במערב
.השוחט כתב:ג' בעלי חיים טמאים שיש לכל אחד מהם דין מיוחד בתורה. מדאורייתא ברמה של מצוה, (חד עשה ותרי לאווי).
כמובן מלבד הנזכרים בהקשר לאיסור אכילתם או טומאתם.

בתור התחלה: פטר חמור?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 5:54 am
על ידי שבענו מטובך
מחיר כלב.
לא ירבה המלך סוסים.
ידעוני? (לידעוני יש ב' לאוין)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 9:13 am
על ידי לבנון
איש גלילי כתב:
לבנון כתב:נמר חברבורותיו, הכוונה לאותו בע"ח הנקרא נמר.

לא לכו"ע.

מי מפרש אחרת?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 9:54 am
על ידי קראקובער
לבנון כתב:אדאתינן להכא, אף אנכי אשאל, עשרים מילים בתנ"ך, שהם שמות של בעלי חיים, ואין הכוונה לבעלי חיים כלל.
כל אותם בעלי החיים, אף הם נזכרים בתנ"ך.
אין כוונתי לשמות משותפים לאדם ובע"ח, כמו רחל עורב נחש וכד'.

בת היענה=יען
והאנקה והכח והלאטה
ואת תחש ואת מעכה
שפן הסופר

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 10:40 am
על ידי .השוחט
שבענו מטובך כתב:מחיר כלב.
לא ירבה המלך סוסים.
ידעוני? (לידעוני יש ב' לאוין)


אכן, הוא שליט"א התכוון, פטר חמור, מחיר כלב, ולא ירבה לו סוסים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 2:28 pm
על ידי הבטחתי
קראקובער כתב:
לבנון כתב:אדאתינן להכא, אף אנכי אשאל, עשרים מילים בתנ"ך, שהם שמות של בעלי חיים, ואין הכוונה לבעלי חיים כלל.
כל אותם בעלי החיים, אף הם נזכרים בתנ"ך.
אין כוונתי לשמות משותפים לאדם ובע"ח, כמו רחל עורב נחש וכד'.

בת היענה=יען
והאנקה והכח והלאטה
ואת תחש ואת מעכה
שפן הסופר


כבר כתב השואל שאין כונתו לשמות משותפים לאדם ובע"ח.

עוד מצאתי
אלים שנים - כמוכה באלים, הנחמים באלים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 3:04 pm
על ידי מה שנכון נכון
וכחול אשר על שפת הים (וכחול ארבה ימים).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 4:11 pm
על ידי עזריאל ברגר
שבענו מטובך כתב:
עזריאל ברגר כתב:
הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חי, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 מילים

ג תיקונים:
א. האם שאלתך נשאלת בארה"ק (שהשבוע זה בלק) או בחו"ל (חוקת)?
ב. בעל חיים.
ג. מילה בת 3 אותיות.

מה ההבדל בין 'בעל חי' לבין 'בעל חיים'?

מעתיק מתוך האתר של האקדמיה ללשון העברית (ה' ירחם עליהם ויחזירם בתשובה שלמה):
בעל חיים או בעל חי
יש המשתמשים בצירוף "בעל חי" לציון חיה, ואולם צירוף זה נחשב שיבוש והצירוף התקני הוא בעל חיים.

מבחינה מילולית בעל חיים הוא 'מי שיש לו חיים'. מקור הצירוף בספרות חז"ל, והוא מציין יצור חי שאיננו אדם, כגון בצירוף הידוע 'צער בעלי חיים'.

שם התואר חַי כשהוא לעצמו עשוי גם הוא לשמש לציון יצורים חיים – בעיקר כשם לכלל בעלי החיים: 'עולם החי', 'החי והצומח'.

השיבוש "בעל חי" ותיק למדי בלשוננו, והוא מתועד כבר בחיבורים מימי הביניים – כנראה למן המאה השש עשרה. ייתכן שהורתו בהכלאה של המונחים הקרובים 'חי' ו'בעל חיים' – כמו שקרה בצירופים "בעל קורא" (במקום 'קורא' או 'בעל קריאה') ו"בעל המחבר" (במקום 'המחבר' או 'בעל החיבור') האופייניים לעברית האשכנזית. אפשרות אחרת היא שמדובר בגזירה לאחור מצורת הריבוי 'בעלי חיים'. על פי השערה זו 'בעלי חיים' נתפס בטעות כריבוי של "בעל חי", כמו ש'בעלי בתים' הוא ריבוי של 'בעל בית', ו'בתי מדרשות' – ריבוי של 'בית מדרש'. המילה חַיִּים מציינת כידוע הן במשמעות מופשטת הן כצורת רבים של חַי, כגון 'אנשים חיים' (כנגד 'אנשים מתים').

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 4:15 pm
על ידי עזריאל ברגר
לבנון כתב:
איש גלילי כתב:
לבנון כתב:נמר חברבורותיו, הכוונה לאותו בע"ח הנקרא נמר.

לא לכו"ע.

מי מפרש אחרת?

תלמודא דילן במסכתא שבת, סבורני בריש פרקא דשמונה שרצים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 4:34 pm
על ידי לבי במערב
עזריאל ברגר כתב:
'בעל' האקדמי' העברית כתב:על פי השערה זו 'בעלי חיים' נתפס בטעות כריבוי של "בעל חי", כמו ש'בעלי בתים' הוא ריבוי של 'בעל בית', ו'בתי מדרשות' – ריבוי של 'בית מדרש'. המילה חַיִּים מציינת כידוע הן במשמעות מופשטת הן כצורת רבים של חַי, כגון 'אנשים חיים' (כנגד 'אנשים מתים').

אולי יש מן הצחוק בלתקן את האקדמי', אך בכ"ז - כמדומני, שב"עברית האשכנזית" קיימת רק הצורה של 'בעל הבית' ו'בית המדרש' [גם כשלא מדובר על בעל הבית הידוע ובית המדרש הידוע, ועל-אף העיוות-לכאורה שבזה], ודלא כמ"ש.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 5:42 pm
על ידי לבנון
עזריאל ברגר כתב:
שבענו מטובך כתב:מה ההבדל בין 'בעל חי' לבין 'בעל חיים'?

מעתיק מתוך האתר של האקדמיה ללשון העברית (ה' ירחם עליהם ויחזירם בתשובה שלמה):
בעל חיים או בעל חי
יש המשתמשים בצירוף "בעל חי" לציון חיה, ואולם צירוף זה נחשב שיבוש והצירוף התקני הוא בעל חיים.

מבחינה מילולית בעל חיים הוא 'מי שיש לו חיים'. מקור הצירוף בספרות חז"ל, והוא מציין יצור חי שאיננו אדם, כגון בצירוף הידוע 'צער בעלי חיים'.

שם התואר חַי כשהוא לעצמו עשוי גם הוא לשמש לציון יצורים חיים – בעיקר כשם לכלל בעלי החיים: 'עולם החי', 'החי והצומח'.

השיבוש "בעל חי" ותיק למדי בלשוננו, והוא מתועד כבר בחיבורים מימי הביניים – כנראה למן המאה השש עשרה. ייתכן שהורתו בהכלאה של המונחים הקרובים 'חי' ו'בעל חיים' – כמו שקרה בצירופים "בעל קורא" (במקום 'קורא' או 'בעל קריאה') ו"בעל המחבר" (במקום 'המחבר' או 'בעל החיבור') האופייניים לעברית האשכנזית. אפשרות אחרת היא שמדובר בגזירה לאחור מצורת הריבוי 'בעלי חיים'. על פי השערה זו 'בעלי חיים' נתפס בטעות כריבוי של "בעל חי", כמו ש'בעלי בתים' הוא ריבוי של 'בעל בית', ו'בתי מדרשות' – ריבוי של 'בית מדרש'. המילה חַיִּים מציינת כידוע הן במשמעות מופשטת הן כצורת רבים של חַי, כגון 'אנשים חיים' (כנגד 'אנשים מתים').

החיפוש במאגר התורני של ב"א, מניב כאלפים וחמש מאות תוצאות ל'בעל חי'.
אולי זה לא תקני, אבל אם לקדמונים היה נח להשתמש בשיבוש זה, גם אני אהיה חלקי עמהם.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 11, 2019 10:33 pm
על ידי שבענו מטובך
בענין 'בעל חי' יש לתקן בדברי האקדמאים הנ"ל, שלשון זה מצוי כבר הרבה לפני המאה השש-עשרה, ולא רק באשכנז אלא גם בספרד. לדוגמא במדרש רבינו בחיי.